Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1271
Hei.

Jeg driver å formulerer en kontrakt som skal være gyldig ved salg av egen bil på avbetaling. Ikke snakk om dyr bil, maks 20 000,- så litt risk er beregnet.
Noen som har inputs i hva som må med i en slik kontrakt?


Jeg ser også på forskjellige løsninger rundt det praktiske ved selve overtagelsen.
Feks la kjøper sette over bilen på sitt eget navn allerede ved første betaling (Liten trygghet og stor risiko?) La kjøper stå som medeier frem til betaling er fullført, eller la kjøper kjøre bilen på mitt navn, og tegne egen forsikring?

Tenker ihvertfall at det er nødvendig å få med at kjøper er ansvarlig for alt av bøter, skader osv frem til overtagelsen er fullført, og at bilen skal leveres i opprinnelig stand ved evt. tilbakelevering, Der alt som er innbetalt + ett bruddgebyr går til meg.

alt av inputs taes imot!
Og ved manglende betaling, så får du pengene som er betalt + bilen. Da blir det litt ekstra ille hvis de ikke betaler alt
Jeg ser nå på en form for gjeldskontrakt.
Kunne det funket og latt kjøper registrere bilen på seg, slik at jeg står uten ansvar for noe utgifter som vil forekomme, og bare tegnet en gjeldskontrakt på manglende beløp?

Feks bilen skal selges for 20 000,-
kjøper betaler 5000 ved overtagelse også tegner vi gjeldskontrakt på siste 15 000?
Har du råd til å tape de pengene og evnt påta deg risiko for ekstra utgifter knyttet til bøter, bompenger osv?
har råd til å tape pengene ved bilsalget, men vil helst unngå å risikere å få erstatningsansvar for eventuelle bøter og lignende.
Ser derfor på muligheten å skrive bilen over på kjøper ved levering, og heller skrive gjeldsbrev på resterende sum.

Noe ala dette:



1. Personalia:
Undertegnede:_______________________________________________ __________

Fødselsnummer:______________________________________________ ___________

Adresse:____________________________________________________ _____
____________________________________________________________ _____
____________________________________________________________ _____

erkjenner herved å være blitt skyldig _____________________________, med tillegg av renter og omkostninger.



2. Betaling.
Gjelden betales i sin helhet innen den ___________ dato, eller

Gjelden betales i ____ månedlige terminer à kr. ___________,-

Gjelden betales innen den ____ hver månede til

Undertegnede:_______________________________________________ __________

Fødselsnummer:______________________________________________ ___________

Adresse:____________________________________________________ _____
____________________________________________________________ _____
____________________________________________________________ _____

kontonummer________________________________

Merk: Blir gjelden eller et enkelt avdrag ikke betalt i rett tid, er hele gjeldsbeløpet straks forfalt til betaling og kan inndrives uten søksmål etter reglene i Tvangsfullbyrdelsesloven av 26 juni 1992 nr. 86 § 7-2 bokstav a.
Det samme gjelder hvis det overfor meg blir tatt ut tvangsfullbyrdelse, eller jeg avgår ved døden, søker akkord, foretar skritt som i konkurstilfelle kan medføre ansvar, oppretter ektepakt eller tar fast bopel utenfor Norges grenser.

3. Spesifisering av lånebeløp:
Kr: _______________________________ i bokstaver: _____________________________________

I tillegg betales følgende renter:

______% p.a. av det til enhver tid skyldige, men uforfalte beløp.

Merk: Blir gjelden samt rentene ikke betalt ved forfall, påløper rente i henhold til Forsinkelsesrenteloven av
17 des. 1976 nr. 100 §2 og §3.

________________________, den _____________________

_________________________________________
(Debitors underskrift)

Det bekreftes herved at ovenstående har undertegnet gjeldsbrevet i vårt / mitt nærvær:

Vitne 1:__________________________________________________________ ____________

Fødselsdato:________________________________________________ __________________

adresse:
____________________________________________________________ _________________
____________________________________________________________ _________________

Vitne 2:__________________________________________________________ ____________

Fødselsdato: ____________________________________________________________ _____

adresse:
____________________________________________________________ _________________
____________________________________________________________ _________________

Merk: For at gjelden skal kunne inndrives uten søksmål må underskriften være bekreftet av 2 myndige vitner, eller av notarius publicus, lensmann, lensmannsbetjent, namsmann eller namsfullmektig godtatt av namsretten, forliksmann, advokat eller advokatfullmektig, statsautorisert eller revisor, autorisert eiendomsmegler.