Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4298
Hei,

Jeg skal fly om noen uker, og sliter en del med flyskrekk. Så mine to spørsmål er;

- Kan jeg si til legen at jeg sliter med flyskrekk og få noe beroligende?

- Har dere noen anbefalinger til hva jeg burde ta? Valium? Sobril, etc?

Takker for alle svar!
Et spørsmål som har blitt stilt mange ganger
Ja du kan selvsagt spørre legen om dette, hva er det verste som kan skje? Jo at legen sier nei. Dette er en ganske så vanlig problemstilling, dette er nok noe legen din har blitt spurt om før.

Når det kommer til valg av preparat ville jeg personlig styrt unna sobril, da jeg mener dette er et elendig benzodiazepin. Måtte selv opp i 100(!) mg for å få effekt. I tilleg tar det lang tid før preparatet starter å fungere (2-4t) valium er da å foretrekke. Xanor er mest effektiv, men tviler på at legen skriver ut dette.
Ja, så det rett etter at jeg laget tråden, så en mod kan gjerne slette denne. Uansett, takk for svar.
Xanor eller Rivotril.
Takk for svar. Ber jeg kun pent om å få noe beroligende pga flyskrekk eller må jeg argumentere for at det skal gå i orden?
This is bat country!
gregory's Avatar
Drikk deg sørpekanondrita kvelden før du skal fly. Når du da sitter på der og da, vil døden virke som en befrielse fra fyllesjuka.

Try it!
Sitat av clandestine Vis innlegg
Takk for svar. Ber jeg kun pent om å få noe beroligende pga flyskrekk eller må jeg argumentere for at det skal gå i orden?
Vis hele sitatet...
Ja det gjør du. Nei du trenger ikke argumentere. Hvis legen din syntes dette er greit, så vil h*n gi deg det. Ikke kom med krav om hva slags benzo du skal ha, legen gir deg det h*n mener er best for deg.
Sist endret av downlow; 12. september 2017 kl. 02:53.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk sobril og prøvde 2 x 10 stk. Merket ingen verdens ting, ingen rus og var ikke roligere enn ellers. Er det safe å prøve på fks 40mg eller kan det bli for mye?
Jeg tok fly for ikke lenge siden les her: https://freak.no/forum/showthread.php?t=291394 Er også vitne til at jeg overlevde flyturen.

Anyways. Jeg sliter selv med tvangstanker som følgende:
- Fly kaptein er suicidal
- Han som ser shady ut 4 seter fremover stoler jeg ikke på
- Hva om mekanikerne som vedlikeholdt flyet var beruset på jobb??
- Hva om vi treffer på en sjelden fenomen som kraftig nedvin under takeoff??
- Hva om kommunikasjon mellom flyet og tårnet er dårlig, hjelp.
- Det er ALTFOR MANGE PERSONER PÅ FLYET!!!
- Trangt... Jeg dør, for ikke puste
- Hva om kaptein glemmer og skru trykk kabin på AUTO, hva om den står på manuell? ??
- Hva..
- HVa..
- Hva..
ect.. Listen går og går

Min magi er MASSE motivasjon video og gjerne masse øl før flyturen (ikke bli synlig beruset)
Hjelper også om jeg ser masse fine damer i flyet, ser jeg bare old people blir døden nærmere.
Du kan også kombinere 2 halvlitere med sobril (sobril ) er det legen mest sannsynlig vil skrive ut til deg.
Er helt vanlig å dosere 3x 25mg daglig på disse. Ja det er trygt med 40mg. Ta det, og trenger du mer er det bare å fylle på mer utover turen.
Det er ikke farlig for deg å ta 100mg feks, men vil anta du sovner siden du ikke har tolereanse

Bare ikke bland med alkohol så blir det bra. God tur
Sist endret av downlow; 22. september 2017 kl. 17:42.
Takk for svar, begge to!
Ikke hør på tilfeldige folk på et nettforum når det kommer til dosering av legemidler. Spør legen din, enkelt og greit. downlow vet overhodet ingenting om deg, din tidligere sykehistorie, og om du bruker noen andre medikamenter.
De fleste jeg kjenner som sliter med flyskrekk drikker noen glass øl før de går på flyet. Etanol er jo også et stoff som, i likhet med diverse benzodiazepiner; reduserer angst godt. Det er ikke nødvendigvis vits i å risikere at legen din følger ekstra godt med på deg slik at neste gang du spør om noe (sterkere smertestillende etc.) så vil varselslampene gå hos legen din, da alkohol kan løse problemet like godt.

Sobril vil også henge igjen i systemet ditt mye lengre og utgjøre større problemer med tanke på hemningssvikt eller bilkjøring når du ankommer destinasjonen med tanke på at sobril har en halveringstid på 10-15 timer.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Ikke hør på tilfeldige folk på et nettforum når det kommer til dosering av legemidler. Spør legen din, enkelt og greit. downlow vet overhodet ingenting om deg, din tidligere sykehistorie, og om du bruker noen andre medikamenter.
Vis hele sitatet...
Det er ingen her som har sagt noe feil. Det finnes ingen tilstand, hos en person som er frisk nok til å fly som gjør benzodiazepiner farlig på noen som helst måte, de har ingen farlig interaksjon med noen andre medikamenter overhode, med unntak av svært sterke smertestillende i svimlende høye doser.

TS kunne spist tusenvis av disse pillene, da de ikke er toksiske på noen som helst måte. ld50 er ukjent for mennesker, men hos rotter er det 5000mg/kg gang det med din egen vekt og regn ut hvor mange hundre tusen sobril du må spise for å dø.
Sist endret av Ellipsis; 27. september 2017 kl. 16:42.
Vær litt forsiktig med alkohol. Det kan fort bli "ett" glass for mye, og da blir du nektet ombordstigning.

Selv tenker jeg på at det er farligere å krysse gata enn å fly.
Sitat av Ellipsis Vis innlegg
TS kunne spist tusenvis av disse pillene, da de ikke er toksiske på noen som helst måte. ld50 er ukjent for mennesker, men hos rotter er det 5000mg/kg
Vis hele sitatet...
Du la nok på en null der.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Du la nok på en null der.
Vis hele sitatet...
Nei, se punkt 11.

http://www.pfizer.com/system/files/p...%20TABLETS.pdf
Sist endret av Ellipsis; 1. oktober 2017 kl. 04:17.
Døgne 36t og sov igjennom flyturen! Funker fett!
Sliter med det samme selv. Sitter i skrivende stund på gardemoen å selvmedikerer på øl. Jeg tar hver minste turbulens som at nå går flyet ned. Helt irrasjonelt, jeg vet godt at det er svært trygt å fly statistisk sett. Jeg vet også at flyene tåler mye, kan fly med en motor etc. Men det hjelper ikke, er ett angsthelvette hver gang. Problemet med å være drita er at man ofte har noe man skal gjøre etter man har landet. Ofte skal jeg på jobb. Jeg takler 2-3 timer sånn halveis med noen glass innabords. Problemet er selvsagt om det man får his legen heller ikke gjør meg istand til å jobbe etc. I tillegg er det veldig dritt å stå drita på en flyplass i f.eks italia å finne ut hvor man skal.
Har du vurdert om en samtale med psykolog kan hjelpe? Øl er risikabelt da du kanskje ikke får bli med flyet.
Sikkert litt OT men til alle dere som snakker om alkohol og flynekt, hva er grunnen til det? Hvorfor skal man risikere å ikke få være med på flyten om man er litt i godslaget?

De siste 10 årene har jeg sikkert flydd 5-8 ganger hvert år, og hver eneste gang har jeg drukket en del, og tatt noen benzoer. Har aldri opplevd at noen kommenterte noe som helst.

Vært hos legen din enda TS?
Sist endret av Ellipsis; 2. oktober 2017 kl. 17:13.