Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2464
Ønsker å kjøpe et håndvåpen å begynne og skyte på klubb.
Søkt litt om vilkår for dette og finner følgende:

For å få tillatelse til å ha våpen må du dokumentere at du trenger skytevåpenet, for eksempel til øvelsesskyting eller konkurranseskyting oppfylle kravene til vandel, edruelighet og skikkethet

Du må være fylt 18 år for å ha rifle eller hagle. Du må være fylt 21 år for å ha pistol eller revolver.
Vis hele sitatet...
Jeg er godt over 21 med plettfri vandel.
Noen som har vært gjennom denne prossesen som kan fortelle litt hva som kreves?

Hørte noe om 6 måneder på pistolklubb først (må jeg betale for å leie pistol hver gang da..) samt tilstrekkelig edrugelighet burde være nok for å kunne få innvilget søknad. Må jeg gå noe kurs?

Og er det behov for å betale for å leie våpen på skyteklubb i 6 måneder, eller holder det at man starter opp, får sitt eget, og dokumenterer at man er innom jevnlig i 6 måneder og benytter det på blink?

Jeg har ikke eget våpenskap pr. dags dato og tenkte å la det ligge i faren min sitt.
Hei! Har du prata med de som er i skyteklubben lokalt? De har nok god greie på det

Har hørt om at man måtte delta en gang ukentlig men det kan hende det var en misforståelse. Eller tidligere påfunn
Er noen år siden jeg var oppdatert, men jeg trur ikke det har endret seg vesentlig.

Meld deg inn i en klubb, de arrangerer sikkerhetskurs. Deretter vil du kunne skyte med klubbvåpen (typisk luft og 22LR) på egne treningskvelder for begynnere. Det stilles krav om 6mnd med "aktivt medlemskap", som normalt betyr minimum 3 oppmøter/måned, stevner og dugnader etc skal også telle.

Med mindre du bor hos far må du skaffe eget våpenskap når den tid kommer.
Ok, da blir det nok til å melde seg inn i pistolklubb og ta kurs(navnet på selve kurset som kreves/pris?) samt være der 3 ganger+ i måneden.

MEN, hvordan er det etter man har fått godkjent våpen, må man fremdeles være like aktiv ellers mister man bevilningen eller holder det type 1-2 ganger i måneden på skyteklubb?


Prøvd å forhøre meg med en jeg vet eier lovlig våpen, men har ikke fått kontakt.
Sitat av Service557 Vis innlegg
Ok, da blir det nok til å melde seg inn i pistolklubb og ta kurs(navnet på selve kurset som kreves/pris?) samt være der 3 ganger+ i måneden.

MEN, hvordan er det etter man har fått godkjent våpen, må man fremdeles være like aktiv ellers mister man bevilningen eller holder det type 1-2 ganger i måneden på skyteklubb?


Prøvd å forhøre meg med en jeg vet eier lovlig våpen, men har ikke fått kontakt.
Vis hele sitatet...
Det er folk som melder seg ut av pistolklubben uten at får inndratt våpenet. Men det er ofte folk som har vært medlem ei stund, om du er medlem i skyteklubb men ikke er aktiv kommer ingen å tar våpenet ditt.
Jeg hadde igjen ca 1 uke til jeg kunne kjøpe eget våpen men så ble jeg tatt for ruskjøring rett etter nye regler kom (noe med at folk som er tatt for fylle/ruskjøring ikke får våpen). Mista ikke det jeg hadde så vet ikke hvor strengt akkurat den delen er.
Politiet har i lengre tid bedt om aktivitetslister i skytterklubben jeg er tilhørende. Men blitt nektet. Flere klubber som har gitt ut og der har folk måtte levere våpen pga manglende oppmøte på trening og matches.

Meld deg inn i pisolklubb, ta sikkerhetskurs. Bli med på 6treninger(bare et forslag) ta nytt sikkerhetskurs i dssn.

Snakk med folk og vær omgjengelig på banen, så styret får et godt forholdt til deg(kan minske tiden i karantene for kjøp av langvåpen i fremtiden)

Skyt med klubbvåpen i 6 måneder og søk eget.

Så fort du får godkjent i skytegren så søk om magasin. Blitt et helvete å kjøpe ekstra siden søknadsplikt nå. Og behandlingstid er 18uker..
Sitat av Stearinlys Vis innlegg

Så fort du får godkjent i skytegren så søk om magasin. Blitt et helvete å kjøpe ekstra siden søknadsplikt nå. Og behandlingstid er 18uker..
Vis hele sitatet...
Det er kun høykapasitetsmagasiner man må søke om å erverve. Mener det er 5 skudd for hagle, 10 for rifle og 20 for pistol. Det er få pistoler der standard magasin holder flere enn det.

Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Snakk med folk og vær omgjengelig på banen, så styret får et godt forholdt til deg(kan minske tiden i karantene for kjøp av langvåpen i fremtiden)
Vis hele sitatet...
Hvor har du det i fra? Det enkelte politidistrikt har egne behandlingstider for våpensøknad. Alt fra 6 til 26 uker sist jeg sjekket. Styret i en skyteklubb har ingen ting med hvor lang tid politiet bruker på behandlingen av søknaden.

Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Politiet har i lengre tid bedt om aktivitetslister i skytterklubben jeg er tilhørende. Men blitt nektet. Flere klubber som har gitt ut og der har folk måtte levere våpen pga manglende oppmøte på trening og matches.
Vis hele sitatet...
Klubben din har nektet å gi ut informasjon politiet lovlig kan forlange fremvist? Da regner jeg med klubben din er lagt ned. Forøvrig er det slik nå(fra starten av 2021?) at hver enkelt skytter plikter å fremvise dokumentasjon på aktivitet i klubben på forespørsel fra politiet. Om du nekter eller ikke oppfyller kravene kan våpen beslaglegges.
Sist endret av Marshmallows; 26. november 2021 kl. 00:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tipper han tenker på dynamisk rifle hvor en trenger aktivitet med pistol og en velsignelse fra styret.

Når det gjelder innhenting av dokumentasjon fra klubber var vel problemet manglende hjemmel. De kan selvfølgelig kreve det fra hver enkelt skytter, men å få aktivitets-lister fra klubbene tror jeg faktisk ikke de har krav på. Som du sier kan ikke en klubb nekte på et lovlig krav uten konsekvenser.
Ja du må bli medlem i en skytterklubb og gå kurs på 6 måneder som minstekrav men sannsynligvis mye lenger. Det er ganske stiv pris såvidt jeg husker og når du er ferdig skal skyteklubben gå god for at du trenger eget våpen og kan håndtere det trygt. Det er ingen automatikk i at alle som har gått på kurs får våpentillatelse. Det vanligste er å leie våpen fra skyteklubben så lenge man har skyting som hobby og hvis du ikke kan dokumentere at du er konkurranseskytter eller jaktskytter så får du ikke tillatelse til å kjøpe eget våpen.
Sist endret av celtseus; 26. november 2021 kl. 08:55.
Sitat av Marshmallows Vis innlegg
Det er kun høykapasitetsmagasiner man må søke om å erverve. Mener det er 5 skudd for hagle, 10 for rifle og 20 for pistol. Det er få pistoler der standard magasin holder flere enn det.



Hvor har du det i fra? Det enkelte politidistrikt har egne behandlingstider for våpensøknad. Alt fra 6 til 26 uker sist jeg sjekket. Styret i en skyteklubb har ingen ting med hvor lang tid politiet bruker på behandlingen av søknaden.



Klubben din har nektet å gi ut informasjon politiet lovlig kan forlange fremvist? Da regner jeg med klubben din er lagt ned. Forøvrig er det slik nå(fra starten av 2021?) at hver enkelt skytter plikter å fremvise dokumentasjon på aktivitet i klubben på forespørsel fra politiet. Om du nekter eller ikke oppfyller kravene kan våpen beslaglegges.
Vis hele sitatet...


Nå snakker du om ting du ikke har peiling på mr.

Sitti i styret nå i 7 år, 5 år siden de begynte å mase om aktivitetslister ikke fått de. Det er klart at de ikke kan kreve aktivitets lister, medlemslister ja.

I hvilken lovhjemmel kan de beslaglegge min eiendel. for manglende dokumentasjon på aktiviter sålenge våpenet ikke er søkt i gjennom Nrof? Ingen. Det har kommet frem i rettsak kjørt av pistolskyting Norge som organ.

Klubben min har vært en av de største og er en av de elste pistolklubbene i Norge. Så at den blir lagt ned pga manglende dokumentasjon til politiet er like sannsynlig som at det blir minusgrader i helvete.

Uthenting av aktivitet på enkeltpersoner går herunder ikke under klubb. Det holder å fremvise vips kvittering til (klovn og fanteri pistolklubb) om det skulle forekomme spørsmål om aktivitet.
Så der nekter klubben pent.


Langvåpen herunder rifle til dssn. Er det KARANTENETID (2ÅR) på å få kjøpe etter bestått kurs i dssn. Dette har ingenting med behandlingstid hos politiet å gjøre.
Først og fremst bør en presisere hvilket forbund det gjelder. Tradisjonell baneskyting er i NSF/NIF-regi, praktisk/dynamisk kjører et eget løp i DSSN. Mine innlegg har primært
vært om NSF.