Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1290
Hei, mine foreldre kjøpte idag en ny 75 tommer TV av merket:
TCL 75EP660

Link med kort bruksanvisning finnes her: https://www.bruksanvisningpdf.no/tcl...sanvisning?p=8

Jeg har forsøkt å hjelpe dem via skype(jeg bor i en annen by) i 2 timer, men enda ikke fått løst problemet.

Igjennom alle år, så har vi hatt 2 dekodere som begge er koblet med HDMI kabel til tven, la oss kalle disse for Dekoder A og dekoder B

Dekoder A = Dekoder fra hjemlandet som gir tilgang til alle kanaler fra hjemlandet.

Dekoder B = Norsk dekoder som enkelt og greit gir tilgang til norske kanaler som Tv2, Nrk, Viasat osv.

HVA ER PROBLEMET?

Ok, så her kommer det merkelige problemet, Den norske dekoderen gir bra bilde utgang, og man får også lyd ut fra TVen, men når man switcher hdmi inngang til dekoder A, så kan man se bilde, men ingen lyd kommer ut??


Kan dekoder A være defekt?: det er testet på en annen TV, og funker fint.

Har vi forsøkt å bytte Hdmi inngang på dekoderne? Ja, men problemet er der fortsatt, fortsatt ingen lyd utifra dekoder A!

Har vi forsøkt å bytte hdmi kabler?: Ja, men problemet er der fortsatt.

Har vi forsøkt å kun ha dekoder A koblet til tven og ikke dekoder B?: Ja! men kommer fortsatt ingen lyd ut fra tven.

Har vi forsøkt en factory reset?: JA! men kommer fortsatt ingen lyd.



Har noen forslag til hva i all verden for noe mer vi kan prøve å teste ut?

Takker for svar.
Sist endret av cplpro; 3. desember 2019 kl. 23:44.
Sjekket lyd innstillingene på Dekoder A ? Høres ut som det er der feilen er...
Sitat av theunknown12 Vis innlegg
Sjekket lyd innstillingene på Dekoder A ? Høres ut som det er der feilen er...
Vis hele sitatet...
Både lydinstillinger og en factory reset er kjørt på dekoderen, men samme problem er der.

Hva jeg mistenker at problemet kan være: Denne tven har en del "Google" innstillinger med innebygd android språk og minner veldig mye om android tv. Kan det være at Tven er lokalisert i Norge at dette ikke funker? På samme måte som at tv2 sumo/Viaplay osv. ikke fungerer i andre land enn kun Norge Den eneste måten å finne dette ut er at min far låner en venn sin dekoder og tester på denne tven.
Sist endret av cplpro; 4. desember 2019 kl. 00:15.
Hjelper ikke å resette innstillinger hvis de allerede er standardisert. Som han over her sier, prøv å endre lydinnstillingene på dekoder som det ikke kommer lyd fra. Det kan være at du må bytte til feks stereo, hvis den står på dolby surround som standard.
Sitat av Kamma Vis innlegg
Hjelper ikke å resette innstillinger hvis de allerede er standardisert. Som han over her sier, prøv å endre lydinnstillingene på dekoder som det ikke kommer lyd fra. Det kan være at du må bytte til feks stereo, hvis den står på dolby surround som standard.
Vis hele sitatet...
Det her er også forsøkt men glemte å nevne det i intro. Fungerer ikke.
Sjekk om det kan være en software/firmware update på enten tv eller dekoder.
Sjekk også i lydinnstillinger på dekoder, forsikre at den står på lyd-ut-hdmi.
Sist endret av Dragoon; 4. desember 2019 kl. 10:55.
Dette er også sjekket. og disse innstillingene skal være ritkig. For 1 time siden testet min far denne dekoderen hos en venn av han (med samme hdmi kabel forøvring) og det kommer fint lyd hos han sin tv.