Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 730
Skal skaffe meg dashcam siden jeg har kjøpt ny bil og det er sinnsykt mange som ikke klarer å levne igjen kontaktinformasjon når de bulker/skraper biler på parkeringsplasser.


Så, noen som har tips til et bra dashcam fremme og bak som i tillegg har bevegelsessensor, slik at kameraet skrur seg på selv om bilen er av?
Er det lov å filmr hvis du ikke selv er i bilen?
Hadde gått for et Viofo A119 V3, den skal ha god bevegelsesmodus. Kjøper du deres strømadapter for fastmontering vil også kameraet automatisk gå over i bevegelsesmodus når tenningen skrus av. Den har også lavspenningsvern, men jeg hadde ikke vært bekymret for det med mindre du lar bilen stå uten å bruke den i 3+ dager. Kameraet trekker ikke mye strøm. Å fastmontere dashcamera er rimelig rett frem (da slipper du dinglende kabler og opptatt 12V uttak). Jeg har kun montert foran, og uten bevegelsesmodus, men framgangen er det samme. Jeg gjorde det sammen med montering av DAB-radio når jeg måtte montere vindusantenne.

Foran tar du av dekselet på A-stolpen (på tyske biler er det vanligvis 1 TX20 skrue under Airbag-emblemet). På min bil er sikringsboksen i kupeen på vestre side, så jeg la kabelen ned der. Strømadapteren koblet jeg i en ubrukt sikringsholder som fikk strøm sammen med tenningen. Skal du ha automatisk bevegelsesmodus må du koble til to steder. Både en med tenningsstrøm og en som alltid er på. Tilkomsten var enkelt, og jeg trengte kun å ta av A-stolpe dekselet og døren til sikringsboksen.

Jeg har også romstert rundt bak. Å montere der er noe mere innviklet. Dekselet på bagasjeromsluken er montert med et par skruer og klips. Når du tar den av har du tilkomst til all elektronikken bak. Der er det mulig å finne strøm som alltid er på og som går på med tenningen. Da monterer du også en lik adapter bak.


Jeg hadde ikke gått for en løsning hvor du har et hovedkamera foran, og et sekundærkamera tilkoblet hovedkameraet bak. Å trekke kabel fra kameraet foran til kameraet bak er langt mere komplisert om du vil ha det skjult og ordentlig, og du må ta av langt flere interiørpaneler. Jeg har trukket strøm fra sikringsboksen foran til bagasjerommet for strømuttak og tilhengerfeste, og det var tidkrevende.