Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1712
Er det noen her som har erfaring med hva som fungerer best for slikt fiske når man står på land og kaster?
Ønsker også tips om sluker for sei og makrell m.m.

Hvordan er rimelige sluker fra Biltema i forhold til dyrere merker som Jensen o..?
Sist endret av Ingebrigt; 11. august 2022 kl. 14:38.
Selv sverger jeg til Sølvkroken stingsilda 40-60gram. Bruker ikke annet. Får torsk,sei,lyr og makrell på den.
Sitat av Silvtab1 Vis innlegg
Selv sverger jeg til Sølvkroken stingsilda 40-60gram. Bruker ikke annet. Får torsk,sei,lyr og makrell på den.
Vis hele sitatet...
Er det likegyldig hvilken farge det er på sluken?
For kysttorsk tenker jeg dette har svært lite å si. Kjøp sjøfiskesluker på biltema du!
For makrell har jeg hatt suksess med fargerike neon sluker, for torsk så gjelder stor og blank.
Min erfaring med kystfiske er at man mister ekstremt mange sluker på bunnen, og ved å kjøpe dyre sluker kaster man bare penger på havet. Har heller ikke hatt noe mer hell med dyre sluker enn billige.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Min erfaring med kystfiske er at man mister ekstremt mange sluker på bunnen, og ved å kjøpe dyre sluker kaster man bare penger på havet. Har heller ikke hatt noe mer hell med dyre sluker enn billige.
Vis hele sitatet...
Dette er riktig, spesielt etter torsk som holder seg lavt i vannet. Jeg bruker likevel dyre sluker fordi jeg er vrang, mens har kastet bort et relativt stort antall. Det meste funker på torsk så lenge man fisker der den er, altså på bunnen. Men det er dårlig med torsk langs norskekysten nå. Den er som kjent borte fra Oslofjorden. Jeg fisker i en fjord på sørlandet, før fikk jeg bare torsk, nå får jeg bare lyr. Men det er forøvrig også en type torsk. Jeg ville gått for noe med sølv på, sildesluker f eks.

Skitt fiske!
Varianter av denne formen og fargekombinasjonen har jeg best erfaring med.

https://www.xxl.no/solvkroken-slukha...E&gclsrc=aw.ds
Nå er det mest ferskvannsfiske jeg driver med, men har fisket litt i havet også. Torsk, sei og lyr er en av de minst kresne artene du finner. I ditt tilfelle hadde jeg valgt sluk ut fra hvordan forholdene der du skal fiske er. Er det brådypt? Er du avhengig av å kaste langt?

Møresild 40gram kaster man langt med, og er lettere å fiske med enn stingsild hvis du er nybegynner, men stingsild funker også. Møresild er lettere å kontrollere nær bunnen. Men alt av sildesluker funker. Jeg ville valgt noe i gull eller kobberfarge med feks noe rødt på. Det har fungert for meg, selv om jeg ikke fisker alt for mye i havet.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 12. august 2022 kl. 03:18.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Dette er riktig, spesielt etter torsk som holder seg lavt i vannet. Jeg bruker likevel dyre sluker fordi jeg er vrang, mens har kastet bort et relativt stort antall. Det meste funker på torsk så lenge man fisker der den er, altså på bunnen. Men det er dårlig med torsk langs norskekysten nå. Den er som kjent borte fra Oslofjorden. Jeg fisker i en fjord på sørlandet, før fikk jeg bare torsk, nå får jeg bare lyr. Men det er forøvrig også en type torsk. Jeg ville gått for noe med sølv på, sildesluker f eks.

Skitt fiske!
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Vil faktisk si at bestanden er høyere I Oslofjorden enn mange plasser på sørlandet.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av kemist Vis innlegg
Det stemmer ikke. Vil faktisk si at bestanden er høyere I Oslofjorden enn mange plasser på sørlandet.
Vis hele sitatet...
Men forbud mot å fiske den er det ikke?
Oslofjorden er jo ganske lang, men indre Oslofjord, rundt Nesoddlandet og Bunnefjorden, vet ikke om jeg hadde spist fisken
Sikkert ikke farlig, men frister ikke.