Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1215
Hvor finner man tall kun isolert for Oslo basert på aldersgruppe?

Her står det:

Covid-19-tilfeller etter kjønn og alder

Det var flere testede personer i aldersgrupper 0–5, 20–39 og 60–79 år sammenlignet med uken før. Andel positive blant de testede gikk opp i alle aldersgrupper. I uke 8 var andelen positive høyest i aldersgruppen 0–5 år (5,1 %) og 6–12 år (3,6 %) og lavest blant personer ≥80 år (0,8 %). Det var en økning i antall meldte tilfeller i alle aldersgrupper. Antall meldt tilfeller i uke 8 økte med 91 % i aldersgruppen 0–5 år (202 vs. 106), 48 % i aldersgruppen 40–59 år (823 vs. 558) og 47 % i aldersgruppen 60–79 år (210 vs. 143) sammenlignet med uke 7 (Tabell 2).

Hvordan kan andelen positive være høyest i aldersgruppen 0-5 år når det kun utgjør 5,1 prosent av totalen? Jeg skjønner det ikke.

Link: https://www.fhi.no/contentassets/8a9...--28.02.21.pdf

Folk sier det er barn og ungdom som utgjør den største smitten i Oslo nå? Hvor er tallene på det kun isolert til Oslo nå?

I følge denne er økningen størst hos barn, men den sier ikke at smittet er størst i den aldersgruppen:

https://www.ao.no/stadig-flere-smitt.../s/5-128-56631
Orker ikke å skrive en avhandling, men ser du ikke at 202 vs 106 er cirkum carum 50% økning. Mens 823 vs 558 er, og nå drar jeg et isj tall ut av intet 20-30% økning.

Derfor har det økt mest i alderssegmentet 0-5 år. I forhold til antall testede så klart.

Hadde de testet 1 barn i alderen 0-5 år, og funnet ut at barnet er friskt ene uken, men positive i uke 2 vil økningen i gitt segment bli 100%.

Ga det deg noe?
Sist endret av Heimdall-; 9. mars 2021 kl. 01:35.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Hvordan kan andelen positive være høyest i aldersgruppen 0-5 år når det kun utgjør 5,1 prosent av totalen? Jeg skjønner det ikke.
Vis hele sitatet...
Det er vel andelen av de som er testet (altså hver tjuende testet positivt) i aldersgruppen, og ikke av totalt antall positive tester.
Skulle edite svar, men ble for sen.

Gjorde om litt på eksempelet;
Hadde de testet 10 barn i alderen 0-5 år, og funnet ut at alle barna er friskt den første uken. Så tester de neste uke også 10 barn hvorav 8 er smittet, vil økningen i prosent bli 80%. Selv om det ut ifra tallene er flere enkeltindivid smittet i en annen aldersgruppe, er økningen fortsatt større ut fra antall testede hos barn i prosent.

Riktig som mr_jeeje sier
Sist endret av Heimdall-; 9. mars 2021 kl. 01:42.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Hvor finner man tall kun isolert for Oslo basert på aldersgruppe?
Vis hele sitatet...
FHI gir ikke ut så detaljert informasjon, men noen av mediehusene har klart å sammenstille forbausende gode statistikker. Her er f.eks. VGs statistikker, som du kan filtrere på fylke eller kommune, f.eks. Oslo.

Sitat av StellaWild Vis innlegg
I uke 8 var andelen positive høyest i aldersgruppen 0–5 år (5,1 %) og 6–12 år (3,6 %) og lavest blant personer ≥80 år (0,8 %). Det var en økning i antall meldte tilfeller i alle aldersgrupper. Antall meldt tilfeller i uke 8 økte med 91 % i aldersgruppen 0–5 år (202 vs. 106), 48 % i aldersgruppen 40–59 år (823 vs. 558) og 47 % i aldersgruppen 60–79 år (210 vs. 143) sammenlignet med uke 7 (Tabell 2).

Hvordan kan andelen positive være høyest i aldersgruppen 0-5 år når det kun utgjør 5,1 prosent av totalen? Jeg skjønner det ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker det som at 5,1% av alle under 5 år er smittet, og 0,8% av alle over 80 år er smittet. Det støtter i alle fall oppunder påstanden om at barn og ungdom utgjør den største smittekilden nå.
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Orker ikke å skrive en avhandling, men ser du ikke at 202 vs 106 er cirkum carum 50% økning. Mens 823 vs 558 er, og nå drar jeg et isj tall ut av intet 20-30% økning.

Derfor har det økt mest i alderssegmentet 0-5 år. I forhold til antall testede så klart.

Hadde de testet 1 barn i alderen 0-5 år, og funnet ut at barnet er friskt ene uken, men positive i uke 2 vil økningen i gitt segment bli 100%.

Ga det deg noe?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skjønner hvor du vil. Men mener kun gir svar på prosentøkningen i den aldersgruppa, og ikke det totale bilde av de som er smittet?

Sitat av Realist1 Vis innlegg
FHI gir ikke ut så detaljert informasjon, men noen av mediehusene har klart å sammenstille forbausende gode statistikker. Her er f.eks. VGs statistikker, som du kan filtrere på fylke eller kommune, f.eks. Oslo.


Jeg tolker det som at 5,1% av alle under 5 år er smittet, og 0,8% av alle over 80 år er smittet. Det støtter i alle fall oppunder påstanden om at barn og ungdom utgjør den største smittekilden nå.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært inne på vg sine statistikker, men der får man ikke oversikt over alder og fylker..

Dersom andelen smittet i alderen 0-5 år er smittet, og det utgjør 5,1 % så skjønner jeg fremdeles ikke at de er den største gruppen. Da gjenstår grovt regnet 94,9% som hører til andre grupper (minus de 0,8% i alderen >80)

Beklager at dette høres komplisert ut for meg
Sist endret av StellaWild; 9. mars 2021 kl. 10:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Jeg har vært inne på vg sine statistikker, men der får man ikke oversikt over alder og fylker..
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert så detaljert statistikk er offentliggjort av noen, dessverre.

Sitat av StellaWild Vis innlegg
Dersom andelen smittet i alderen 0-5 år er smittet, og det utgjør 5,1 % så skjønner jeg fremdeles ikke at de er den største gruppen. Da gjenstår grovt regnet 94,9% som hører til andre grupper (minus de 0,8% i alderen >80)
Vis hele sitatet...
Nei, som sagt:
5,1% av alle under 5 år er smittet.
Det betyr at 94,9% av alle under 5 år IKKE er smittet.

Hver aldersgruppe blir sett på individuelt som 100%.
Altså, av 1000 barn under 5 år, så er 51 smittet.
Av 1000 eldre over 80 år, så er 8 smittet.