Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3788
Hei! Lagt merke til ett merkelig fenomen her i Polen. Alle dørene på toaletter har enten 4-5 stk, 4cm's hull eller en dyp 2-3 cm's utkjæring i bunn av døren.

Forståelig om det hadde vært 0 ventilasjon på toalettet, men så er ikke tilfellet hvor jeg har observert dette, og bildet vedlagt er leilighet bygget 2019 men dem har skjært ut 2-2,5cm åpning i bunnen.

Irriterer meg grundig fordi jeg ikke ser logikken i dette men mistenker det kun er kultur og vane. Som Nordmann er jeg ikke vandt med slikt og vil helst ha en 100% komplett dør.

Sist endret av theunknown12; 27. november 2019 kl. 00:06.
Vi har dette i Norge også, men i stedet for å skjære hull i døren nederst, skal man benytte seg av en flat dørterskel. Ikke den «vanlige» med forhøyning, men flat som gir en liten glippe mellom terskel og dør. Man både må og skal ha lufting i dør til bad.
Du skriver at leiligheten er ny, men er leiligheten i et eldre bygg?
Olje/gassfyr?
Gassmåler på veggene i leiligheten?

Forgiftning forårsaket av karbonmonoksid er en av de aller mest vanlige typene forgiftning i Polen, og disse forgiftningene skjer ofte på baderom som ikke har god nok ventilasjon og det er mange saker i media om akkurat dette.
Eksempelvis denne:

https://www.dailymail.co.uk/news/art...-monoxide.html


Kan dette være grunnen kanskje?
Sist endret av Knask; 27. november 2019 kl. 00:45. Grunn: Edit: En av sakene jeg linket til omhandlet en by kalt "Poland" i USA...
Sitat av RealEstate Vis innlegg
Vi har dette i Norge også, men i stedet for å skjære hull i døren nederst, skal man benytte seg av en flat dørterskel. Ikke den «vanlige» med forhøyning, men flat som gir en liten glippe mellom terskel og dør. Man både må og skal ha lufting i dør til bad.
Vis hele sitatet...
Jepp, det er jeg kjent med.. 2mm glippe er akseptabelt.. men 2cm? Det henger jo ikke på greip. Se på bildet, det er vel litt i overkant ?

Sitat av Knask Vis innlegg
Du skriver at leiligheten er ny, men er leiligheten i et eldre bygg?
Olje/gassfyr?
Gassmåler på veggene i leiligheten?

Forgiftning forårsaket av karbonmonoksid er en av de aller mest vanlige typene forgiftning i Polen, og disse forgiftningene skjer ofte på baderom som ikke har god nok ventilasjon og det er mange saker i media om akkurat dette.
Eksempelvis denne:

https://www.dailymail.co.uk/news/art...-monoxide.html


Kan dette være grunnen kanskje?
Vis hele sitatet...
Bygget i 2019, høyst moderne i Polen og her er det ingen gass installasjon heller. Så det gir ingen mening.

Synes rett å slett en bør be om nye dører som er komplette uten utskjæringer!?

PS: Alle andre dører er 100% som vi nordmenn er vandt til. Det er kun toalettene som har disse hullene/utskjæringer.
Sist endret av theunknown12; 27. november 2019 kl. 00:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av skillsnils Vis innlegg
sier som dinegenfiselukt, tror nok kolaen er bra i Polen og noiaen for noe irrelevant er litt for stor.
Vis hele sitatet...
Ta litt mer kola og utdyp hva du egentlig mener er irrelevant med dette?

Åpningen i bunnen av dør som er vist på bildet i åpningsposten er 3.9cm ifra gulv til enden av åpning i dør. Måtte bare ta ett mer nøyaktig mål enn med øyet som tydeligvis tok feil Så ja..Hva er logikken i å ødelegge døren?
Sist endret av theunknown12; 27. november 2019 kl. 02:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skjønner egentlig ikke problemet jeg. Du får til å gjøre ditt fornødne (og mer til om det var poenget) uten innsyn. For at noen skal se hva du driver med, må de evt uansett legge seg flatt ned på gulvet og trøkke trynet inn og under sprekka. Hadde sett litt suspekt ut for øvrige toalettbesøkende vil jeg si da. Hehe.
Men det skal de ha - de offentlige toalettene i Polen, de er renere enn og mer velduftende enn de fleste på f.eks flyplasser. Selv om det alltid sitter en småtjukk dame 50+ utenfor som ser lettere misfornøyd ut (forståelig nok) omtrent klar til å tørke deg nedentil og vaske etter deg før du er ferdig.
Sitat av Wasabi Vis innlegg
Skjønner egentlig ikke problemet jeg. Du får til å gjøre ditt fornødne (og mer til om det var poenget) uten innsyn. For at noen skal se hva du driver med, må de evt uansett legge seg flatt ned på gulvet og trøkke trynet inn og under sprekka. Hadde sett litt suspekt ut for øvrige toalettbesøkende vil jeg si da. Hehe.
Men det skal de ha - de offentlige toalettene i Polen, de er renere enn og mer velduftende enn de fleste på f.eks flyplasser. Selv om det alltid sitter en småtjukk dame 50+ utenfor som ser lettere misfornøyd ut (forståelig nok) omtrent klar til å tørke deg nedentil og vaske etter deg før du er ferdig.
Vis hele sitatet...
Vel, dette har 0,niks nada med offentlige toaletter å gjøre. Dette er faktisk ett privat hjem til x mil Nok. Sett deg i de skoa og tenk... hva ville du følt ?
Sitat av theunknown12 Vis innlegg
Vel, dette har 0,niks nada med offentlige toaletter å gjøre. Dette er faktisk ett privat hjem til x mil Nok. Sett deg i de skoa og tenk... hva ville du følt ?
Vis hele sitatet...
Da misforsto jeg/leste feil. Sorry!
Sitat av Wasabi Vis innlegg
Da misforsto jeg/leste feil. Sorry!
Vis hele sitatet...
Np!
Kanskje det er standarden i Polen? Uansett skjønner jeg ikke problemet når det er din egen leilighet da ingen andre kan kikke inn. Bare venn deg til den. :-)
dette er vel ikke annet enn lufting. om det er automatisk utlufting på toalettet, så må jo lufta komme iNN fra en plass. og da er i bunn av døra veldig normalt.
Det er gjerne ikke varme i gulvet, så hvis du skal ha noe håp om at det blir tørt i løpet av dagen så er du nødt til å ha ganske god ventilasjon. Det er ikke gitt at en nyere bolig trenger det, men det er så og si standard på alle toaletter i Polen, så jeg jeg ville anta at det er vanskelig å finne dører uten.
Vil si den døra der kvalifiserer til heving av kjøp eller ett prisavslag. Dette er under enhver kritikk og alle som har brukt norske toalett forstår deg.
Kan det være for at avtrekk på toalettet drar luft fra gangen når den blåser luft ut av huset ? Avtrekk i et tett rom fungerer meget dårlig. Beklager dårlig formulert setning.
Uvaksinert 👍
Skal jo være åpning i dører /under dører. Er som regel 1,5-2 cm åpning i nye hus/leiligheter. Har med ventilasjon å gjøre. Så helt innafor det der.
Støtter han over. Det er pga ventilasjon.
Pga avtrekksvifte på våtrom skal det vere spalte mellom dør og gulv. Spalten bør være nederst på døren da det gir lite fuktig luft ut av våtrommet og inn i naborommet og skaper en effektiv fukttransport opp til avtrekket. Og frisk luft inn på badet