Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 13045
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ja, de kan som oftest (men faktisk ikke alltid) løse alle oppgavene i faget, og kunne lett fått toppkarakter på eksamen i faget, men jeg har sett veldig lite evne til å forklare matematikken "bak" matematikken i det ene faget. Hvorfor reglene de lærer faktisk fungerer. Selv på barneskolen er det mange mattelærere som -- ja, kan plusse og gange, men -- ikke forstår hvorfor det de gjør fungerer. Halalgeir nevner kompetanse som punkt nr 1. Det er jeg helt enig i. Norske mattelærere er generelt for dårlige.
Vis hele sitatet...
Jepp, lærerne trenger kompetanse, jeg er ikke uenig i det. Men det der skorter på er fagdidaktisk kompetanse, ikke matematisk kompetanse. Det å kunne forklare hvordan noe fungerer på en lettfattelig og engasjerende måte er det didaktikken handler om.

Forøvrig så synes jeg det jossa skriver belyser poenget mitt ganske godt:
Sitat av jossa
jeg var så "dårlig" i matte at på ungdomskolen ble jeg og noen andre tilbudt matte i separate timer, det var vel første gang jeg virkelig forsto noe i en mattetime, (vei, fart og tid sitter fortsatt den!)
der forklarte man hvorfor man gjør og tenker som man gjør i mattematikken.. og vi lærte så mye vi klarte, til og med de "utrolige" barna klarte og følge med...

men det varte ikke mer en noen mnd. så var det slutt på det, vet ikke hvorfor men tror det var penger det sto i.. (ikke tro at økte bevilgninger er løsningen, for det er det ikke!)

og så var det tilbake til den samme gamle smørja.. og der skjønte man ingenting igjen...
Vis hele sitatet...
Løsningen er ikke nødvendigvis mer matte, eller flere mattelærere med mastergrad i matematikk. Løsningen er at vi går inn tidlig og hjelper de som har problemer med å forstå faget akkurat når de starter å henge etter.

Vi trenger spesialpedagoger som står på standby på alle trinn, mest kritisk er det på barne og ungdomsskole.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Elever møter opp for å bli lært, ikke for å lære.
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette er den desidert viktigste årsaken. Det er en tilnærmet umulig oppgave å skulle lære bort noe til en som ikke egentlig ønsker å lære, uansett hvor flink læreren er. Derimot er det å lære en relativt enkel sak for en som genuint ønsker det, selv med en under middels god lærer.
Oi. Her var det mye synsing og mening.

Jeg er snart i midten av tjueårene og har mange nok skoleår på ræva til å kunne hevde at jeg har det riktige svaret. Det er verken elevene eller lærerne det er noe galt med. (Selv om en dårlig lærer alltid kan ha noe å si)

Problemet er at ungene lærer ikke matematikk før langt uti barneskolen, DET er problemet. Når de er kommet til 10. klasse kan de såvidt enkle ligninger. Rett og slett fordi de har begynt for sent å lære seg matematikk. Hvorfor tror dere finlenderne knuser norge i matematikk? Jo, fordi de starter læringen allerede i barnehagen. Der er forskjellen, de har flere års forsprang og får dette inn med teskje fra tidlig av.

Jeg var selv et resultat av den dårlige pensumordningen og kunne ikke en dritt da jeg gikk ut av ungdomsskolen. Da jeg kom til videregående var alt håp ute, det ble for komplisert og jeg hadde ikke lært selv de mest grunnleggende ting. Mine klassekamerater som kom fra forskjellige steder i fylket var på nesten samme nivå som meg selv. Det finnes en fellesnevner her.

Når jeg får unger skal det pugges og øves både på gramatikk og matematikk fra tidlig av. Det er en norsk u-ting dette med at folk sier at ungene bare skal leke og ha det gøy i barndommen. Gjør læringen gøy! Jeg vil ikke at ungene mine skal ende opp slik som meg. Kunnskap er makt!
Sitat av Enus Vis innlegg
Oi. Her var det mye synsing og mening.

Jeg er snart i midten av tjueårene og har mange nok skoleår på ræva til å kunne hevde at jeg har det riktige svaret. Det er verken elevene eller lærerne det er noe galt med. (Selv om en dårlig lærer alltid kan ha noe å si)

Problemet er [...]
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uenig i svaret ditt, men tenk på at det er ganske mange andre som har like mange skoleår på ræva som deg. Du har dine egne observasjoner, men ditt ene tilfelle er ikke nok til at du kan sitte på "det riktige svaret" på hva som er galt med norsk skole. Situasjonen er nok mer kompleks enn som så. Ja, kanskje du ser hvor det gikk galt for deg selv, men å diagnostisere hele skolesystemet basert på din egen opplevelse er ganske spenstig.