Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 603
Jeg holder på å lage en 3D model av ett produkt jeg skal få produsert. Det hører til kategorien barnesikring av hjemmet, produktet vil løse ett problem andre produkter ikke kan.

Har aldri gjort dette før og lurer på en del ting jeg håper noen av dere kan hjelpe med.

Jeg har kikket litt rundt men finner ingen produkter som er som mitt. Men hva vil skje om noen allerede har patent på mitt produkt?
Trenger jeg patent selv eller vil det holde å kunne bevise at det var jeg som kom på ideen først?

Er det noen her som har realisert en "oppfinnelse"?
Du trenger patent. Dersom noen andre har et patent som er veldig likt ditt produkt, kan de kreve at du avslutter produksjon, og en god bit av overskuddet ditt. Det er en eller annet statlig finansiert organisasjon som spesialiserer seg i sånt, - å hjelpe nystartede gründere å få orden på papirene. Husker ikke hva de heter i farten.
Sist endret av Orph; 22. februar 2012 kl. 11:32.
Denne burde hjelpe deg.

Husk at et patent er bare gyldig i landet du har registrert det i. Det koster rundt en tusing å søke tror jeg, og 600 i året for å ha patentet.

Om det finnes andre som har samme oppfinnelsen, så må de i så fall ha patent i Norge for å kunne ta deg for noe (tror jeg).

Hadde selv et tilfelle for litt siden der jeg så etter om det var patent på en ide jeg hadde. Det var det men den gikk ut i 06 da årsavgiften ikke ble betalt. Så egentlig kan jeg søke patent på ideen min.
Sist endret av F4celess; 22. februar 2012 kl. 11:37.