Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  216 27383
Jaja.. "Det er da ikke så alvorlig å la unger tukle litt i lommene sine:" http://www.vg.no/nyheter/innenriks/l...p?artid=508481.

Sitat av Forsvareren til Lommemannen
- Man må se proporsjonen i forhold til politiets reaksjonsmåte. Det er skapt et hysteri i forhold til slike saker. Jeg er klar over at det er straffbart og at det er «gæernt», men reelt sett er ikke dette alvorlige forhold, mener Staff.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget rundt at det er blitt et stort hysteri rundt hele saken. Men kan egentlig ikke uttale meg, ettersom jeg ikke helt vet hva denne såkalte Lommemannen har gjort. Hva synes dere?
Fikk akkurat mottatt en sms med fult navn på personen. Jungeltelegrafen i Bergen når nok helt sikkert resten av Norge iløpet av noen timer også!

Tipper dette er offisielt innen 24 timer.

Og nå er vi igang igjen! Alle norske medier:

"Følg lommemannen saken 24 timer i døgnet"
"Vi gir deg det siste om lommemannen"
"lommemannens nabo: han lånte ofte sukker hos meg!"
"lokal butikkmann: han kjøpte alltid mye bananer"
"jeg ble brukt av lommemannen"

det er latterlig! er sikker på at en slik dekning av en sak, sender ut mange dårlige vibber og signaler.
Sist endret av hyys; 11. januar 2008 kl. 21:21.
Sitat av Kaunda
En person som viet 40-50 timer i uken over 15 år på å stoppe folk som lommemannen opplever det akkurat slik nå takket være blant annet Freakforum.
Vis hele sitatet...
Denne politimannen er ikke anklaget for noe av påtalemakten, han er ikke dømt for noe og ledelsen hans har sagt at "han gjorde som han skulle". Eksakt hvordan folk fikk vite navnet hans vet jeg ikke, men innen det kom til nFF var det allemanseie og bekreftet av politiet. Etter noe slikt ser jeg ingen gyldig grunn til å hoppe på nakken til folk som sprer seg rundt med navn.

Inntil navn på personen er BEKREFTET med SIKKERHET vil jeg fortsette med den linjen JEG har lagt meg på til nå.
Sitat av meitemark
Denne politimannen er ikke anklaget for noe av påtalemakten, han er ikke dømt for noe og ledelsen hans har sagt at "han gjorde som han skulle". Eksakt hvordan folk fikk vite navnet hans vet jeg ikke, men innen det kom til nFF var det allemanseie og bekreftet av politiet. Etter noe slikt ser jeg ingen gyldig grunn til å hoppe på nakken til folk som sprer seg rundt med navn.

Inntil navn på personen er BEKREFTET med SIKKERHET vil jeg fortsette med den linjen JEG har lagt meg på til nå.
Vis hele sitatet...

Og med dette viser du at du fremdeles ikke vil respektere Vær Varsom plakaten slik du og din redaktør er forpliktet til. Hva andre måtte gjøre er saken uvedkommende.

Jeg viser særlig til Vær Varsomplakatens punkt 4.5, 4.6 og 4.7.

4. Publiseringsregler
4.1. Legg vekt på saklighet og omtanke i innhold og presentasjon.

4.2. Gjør klart hva som er faktiske opplysninger og hva som er kommentarer.

4.3. Vis respekt for menneskers egenart og identitet, privatliv, rase, nasjonalitet og livssyn. Fremhev ikke personlige og private forhold når dette er saken uvedkommende.

4.4. Sørg for at overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og utannonseringer ikke går lenger enn det er dekning for i stoffet. Det er god presseskikk å oppgi kilden når opplysninger er hentet fra andre medier.

4.5. Unngå forhåndsdømming i kriminal- og rettsreportasje. Gjør det klart at skyldspørsmålet for en mistenkt, anmeldt, siktet eller tiltalt først er avgjort ved rettskraftig dom. Det er god presseskikk å omtale en rettskraftig avgjørelse i saker som har vært omtalt tidligere.

4.6. Ta hensyn til hvordan omtale av ulykker og kriminalsaker kan virke på ofre og pårørende. Identifiser ikke omkomne eller savnede personer uten at de nærmeste pårørende er underrettet. Vis hensyn overfor mennesker i sorg eller ubalanse.

4.7. Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med klanderverdige eller straffbare forhold. Vis særlig varsomhet ved omtale av saker på tidlig stadium av etterforskning, i saker som gjelder unge lovovertredre, og der indentifiserende omtale kan føre til urimelig belastning for tredjeperson. Identifisering må begrunnes i et berettiget informasjonsbehov. Det kan eksempelvis være berettiget å identifisere ved overhengende fare for overgrep mot forsvarsløse personer, ved alvorlige og gjentatte kriminelle handlinger, når omtaltes identitet eller samfunnsrolle har klar relevans til de forhold som omtales, eller der identifisering hindrer at uskyldige blir utsatt for uberettiget mistanke.
Jeg forstår ikke hvorfor du fremdeles holder på!

"Respekter administrasjonens avgjørelser.
Dette er et privatdrevet nettsted, og du tjener ingenting på å krangle med administrasjonen. Får du en advarsel så bør du ta den seriøst. Dette nettstedet er et tilbud, ikke en rettighet."

Du har egentlig ikke en dritt du skulle sagt!
Hm?
Kaunda, er det ikke "Vær Varsomplakatens" _retningslinjer_ meitemark her påpeker han skal følge da?

Vis særlig varsomhet ved omtale av saker på tidlig stadium av etterforskning
Vis hele sitatet...
Sitat hentet fra Kaundas Vær Varsomplakat punkt 4.7
Sist endret av paranoy; 11. januar 2008 kl. 21:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Og med dette viser du at du fremdeles ikke vil respektere Vær Varsom plakaten slik du og din redaktør er forpliktet til. Hva andre måtte gjøre er saken uvedkommende.
Vis hele sitatet...
Sidan når i grønnkvite helvete var VVP bindande? Sidan når i grønnkvite helvete var meitemark redaktør her? Sidan når i grønnkvite helvete har nFF vore tilslutta PFU?
Sitat av hyys
Jeg forstår ikke hvorfor du fremdeles holder på!

"Respekter administrasjonens avgjørelser.
Dette er et privatdrevet nettsted, og du tjener ingenting på å krangle med administrasjonen. Får du en advarsel så bør du ta den seriøst. Dette nettstedet er et tilbud, ikke en rettighet."

Du har egentlig ikke en dritt du skulle sagt!
Vis hele sitatet...

Dette nettstedet henvender seg til offentligheten via Internettet, hvis du ikke har lagt merke til det?
Sitat av vidarlo
Sidan når i grønnkvite helvete var VVP bindande? Sidan når i grønnkvite helvete var meitemark redaktør her? Sidan når i grønnkvite helvete har nFF vore tilslutta PFU?
Vis hele sitatet...
Grønnkvite helvete. haha. cracks me up! men VVP er vel bare en retningslinje som er spillereglene innen norsk journalistikk.

Sitat av Kaunda
Dette nettstedet henvender seg til offentligheten via Internettet, hvis du ikke har lagt merke til det?
Vis hele sitatet...
Ble nesten litt usikker selv jeg nå! Visst jeg vil, kan jeg skrive navnet på lommemannen på en privat hjemmeside? og siden er godt plantet i min private server?

Politiet ba fint pressen idag under pressekonferansen om å ikke publisere bilder av mannen. Men er det ulovlig?
Sist endret av hyys; 11. januar 2008 kl. 22:04.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jeg er enig med Vidarlo's poeng her, dette blir litt usaklig Kaunda. La oss prøve og holde oss til topic og om du har forslag til hvordan nettstedet drives får du ta det opp i en annen tråd.
I følge vg.no har lommemannen forgrepet seg på noen ca. 30 meter fra der jeg bor (i Drammen)

Min sønn var på dette tidspunkt ikke født, så da kan jeg utelukke personlig vendetta.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av dynamite
I følge vg.no har lommemannen forgrepet seg på noen ca. 30 meter fra der jeg bor (i Drammen)

Min sønn var på dette tidspunkt ikke født, så da kan jeg utelukke personlig vendetta.
Vis hele sitatet...
Han forgriper seg på aldersgruppen 6-12 år, og det er vel heller tvilsomt at lommetrikset ville funket på et spedbarn..
Sitat av hyys
Mannen trenger hjelp! Ikke straff!
Vis hele sitatet...
Når en har lekt katt og mus med folket og Politiet i 30 år og kost seg med små barn, er man ganske lur, utspekulert og en smart jævel vil jeg si...å si mannen trenger hjelp er bullshit, han har vist godt hva han har gjort hele tiden. Advokat hans, Staff, burde vært buret inne sammen med han....jeg har små barn selv og blir rett og slett jævlig kvalm av dette.
Sitat av Spawn2
Når en har lekt katt og mus med folket og Politiet i 30 år og kost seg med små barn, er man ganske lur, utspekulert og en smart jævel vil jeg si...å si mannen trenger hjelp er bullshit, han har vist godt hva han har gjort hele tiden. Advokat hans, Staff, burde vært buret inne sammen med han....jeg har små barn selv og blir rett og slett jævlig kvalm av dette.
Vis hele sitatet...
Om du leser mine poster i denne saken, finner du ut at jeg blir kvalm av dette jeg også! Det betyr ikke at mannen ikke trenger hjelp!


At mannen er smart, lur og utspekulert er vel egentlig bare betegnelsen på en psykopat!

En psykopat (av psykopati, også kjent som sosiopat) er en diagnostisk betegnelse på et syndrom av abnormale personlighetstrekk. Vanlige kjennetegn er at personer med en slik lidelse kan ved første inntrykk virke sympatiske, intelligente og sjarmerende, men som ved nærmere kontakt viser seg å være manipulerende, løgnerske og impulsive.
Sitat av Spawn2
Når en har lekt katt og mus med folket og Politiet i 30 år og kost seg med små barn, er man ganske lur, utspekulert og en smart jævel vil jeg si...å si mannen trenger hjelp er bullshit, han har vist godt hva han har gjort hele tiden. Advokat hans, Staff, burde vært buret inne sammen med han....jeg har små barn selv og blir rett og slett jævlig kvalm av dette.
Vis hele sitatet...
Akkurat det at han har holdt på med dette i 30 år og visst hva han gjorde, men ikke har greid å begrense seg, er jo bare et utmerket eksempel på at han trenger hjelp.
hyys:
At mannen er smart, lur og utspekulert er vel egentlig bare betegnelsen på en psykopat!
Vis hele sitatet...
Det kunne da vært betegnelsen på en politiker også da..

EDIT:
Forresten, I get the point.
Ikke mitt beste sarkasme-forsøk, tvert imot fikk du hele poenget her hyys
Sist endret av paranoy; 11. januar 2008 kl. 22:50.
Hva slags hjelp da? Det var det dem tenkte med en kar fra Horten også for noen år tilbake, hvis jeg ikke husker feil. Politisjefen ble hans beste venn...når han hadde fått den hjelpen han lissom trengte, hva gjorde han? Jo, misbrukte datteren til Politisjefen, dro til ei hytte og tok livet av seg. jeg skjønner hvor dere vil hen, men tror rett og slett ikke det hjelper. Gi dem straffen sin som svir jævlig, heng bildet av dem ut i avisen, så ingen vil ha dem som nabo, da må dem bo langt inne i skauen alene....strengt?...ja, jeg vet. Men hadde det skjedd med noen av mine eller deres barn hadde dere ikke sagt det dere sa i postene over. PS. Det beste hadde kanskje vært å fysisk kastrere dem, tror ikke dem hadde gjort noe sånt igjen da.
Sitat av Spawn2
Hva slags hjelp da? Det var det dem tenkte med en kar fra Horten også for noen år tilbake, hvis jeg ikke husker feil. Politisjefen ble hans beste venn...når han hadde fått den hjelpen han lissom trengte, hva gjorde han? Jo, misbrukte datteren til Politisjefen, dro til ei hytte og tok livet av seg. jeg skjønner hvor dere vil hen, men tror rett og slett ikke det hjelper. Gi dem straffen sin som svir jævlig, heng bildet av dem ut i avisen, så ingen vil ha dem som nabo, da må dem bo langt inne i skauen alene....strengt?...ja, jeg vet. Men hadde det skjedd med noen av mine eller deres barn hadde dere ikke sagt det dere sa i postene over. PS. Det beste hadde kanskje vært å fysisk kastrere dem, tror ikke dem hadde gjort noe sånt igjen da.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ville jeg dømt ham til Sodoma og Gomorra om han hadde gjort noen i min egen familie noe, men da hadde jeg også vært inhabil og kunne ikke ha innsett rettferdighet.

Utestengelsesmetodene du beskriver fører bare til at han tyr til enda mer ekstreme handlinger som drap.

Dessuten stiller jeg meg sterkt kritisk til at denne fyren fra Horten fikk profesjonell behandling. Slikt kan behandles psykiatrisk, og når det ikke fungerer er det ikke gjort på den måten det skal gjøres.
Sitat av dadyd
Selvfølgelig ville jeg dømt ham til Sodoma og Gomorra om han hadde gjort noen i min egen familie noe, men da hadde jeg også vært inhabil og kunne ikke ha innsett rettferdighet.

Utestengelsesmetodene du beskriver fører bare til at han tyr til enda mer ekstreme handlinger som drap.

Dessuten stiller jeg meg sterkt kritisk til at denne fyren fra Horten fikk profesjonell behandling. Slikt kan behandles psykiatrisk, og når det ikke fungerer er det ikke gjort på den måten det skal gjøres.
Vis hele sitatet...
Mener du det er en sykdom f.eks?
Sitat av Spawn2
Mener du det er en sykdom f.eks?
Vis hele sitatet...
En sykdom er en unormal tilstand for kropp eller sinn som fører til misbehag, dysfunksjon eller andre plager for en person eller folk som er i kontakt med en person.
Vis hele sitatet...
Ja, det gjør jeg.
Ok, har et eksempel på hvorfor jeg er en smule forbannet å dette. Jeg har ei datter som bor hos moren sin. Da hun var 4 år ble en mann på 60 år i gaten hennes tatt for å tukle med små barn. mannen var faren til min ex beste venninne. Jeg måtte ta for meg datteren min å "avhøre" henne på beste forsiktige måte, noe som var veldig vanskelig. Heldigvis hadde han ikke gjort noe med datteren min fant jeg/vi ut. Jeg synes det er et hån mot barna og foreldrene og nesten synes synd på mannen, eller hvertfall fremstille det på sånn måte i media, det er vi vi flinke til i Norge, det burde vært en lov mot det.

Sitat av dadyd
Ja, det gjør jeg.
Vis hele sitatet...
Ehem, jeg trodde pedofili er an slags legning jeg da...så da kan man "kurere" homofili også da mener du?
Sist endret av Spawn2; 11. januar 2008 kl. 23:08.
Man kan ikke kurere homofili, heterofili eller pedofili, men man kan lære å begrense lystene og greie å mestre følelsene som dukker opp. Det er det han trenger hjelp til.

Hos heterofile og homofile ser jeg ingen grunn til at en slik begrensning trengs om det ikke grenser til det ekstreme i form av nymfomani. Hos pedofile ser jeg flere sterke grunner til begrensning.

Jeg skjønner godt at du opplevde episoden med din datter som særs ubehagelig. Det ville jeg og gjort. Det argumentet jeg finner for streng straff er for å yte rettferdighet overfor pårørende. Det behøver uansett ikke medføre en offentliggjøring og uthengning i landets media. Nå er vi litt inne på diskusjonen som har regjert rundt "To Catch a Predator" fra USA.
Pedofili er en slags legning, på linje med homofili, ja. Spawn påstår noe jeg ikke tror man kan forstå dersom man ikke har barn selv. Det er ikke ulovlig å være pedofil, det er ulovlig å utøve sin pedofili.

Nå blir det en litt absurd sammenligning, men å være pedofil kan sammenlignes med å ha lyst på noe i en butikk koblet sammen med å ha lite penger. Da kan man velge å stjele eller ikke stjele.

Jeg hørte forresten i forbifarten på radio at lommemannen kan få straff for bare to av tilfellene han er siktet for (var han ikke siktet for mer enn 300?) på grunn av Norsk lovs strafferabattordning. Er det noen som vet mer om det?
Han er vel siktet for ca. 10 tilfeller, men i Norge adderes ikke straffer som i f.eks. USA. Han vil derfor bli dømt for "gjentatte overgrep" og ikke for "straff for overgrep nr1" + "straff for overgrep nr2" osv...
Sitat av dadyd
Han er vel siktet for ca. 10 tilfeller, men i Norge adderes ikke straffer som i f.eks. USA. Han vil derfor bli dømt for "gjentatte overgrep" og ikke for "straff for overgrep nr1" + "straff for overgrep nr2" osv...
Vis hele sitatet...
Hørte akkurat på tv han er foreløpig siktet for 11 tilfeller, men regner med han blir hefitg avhørt og kanskje tilstår flere.

Sitat av Polar-
Jeg tror dette er grunnen til at Tor Erling Staff kom med uttalelsene sine. Folk flest tror at lommemannen har gått rundt og voldtatt 3-400 gutter pga overdrivelse i media. I realiteten er overgrepene av mild sort, og 95% av tiltalene mot han er for "seksuell omgang" som er den mildeste form for overgrep man kan bli dømt for. Ved å påstå dette har Staff satt et nytt ytterpunkt i saken som står i kontrast med politiets og medias tabloide påstander. Dette vil kanskje hjelpe på dommerens nøytralitet i saken. Det skjer for øvrig mye verre former for overgrep enn dette som man ikke får høre om pga denne sakens popularitet. Hvis man rent hypotetisk sett hadde gitt mannen 21 år, hva skal vi da gi en person som har grovt voldtatt og/eller drept barn?
Vis hele sitatet...
21 år selvfølgelig...det er jo maxstraff i Norge!
Behandling av overgripere

Komiteen er enig i departementets synspunkt når det gjelder ønsket om å få utredet behovet for behandling av personer som er dømt for grovere seksuallovbrudd, og viser til at Stortinget har drøftet kjemisk kastrering (hormonbehandling), jf. Innst.S.nr.121 (1996-1997) og at dette er tillatt i Norge. Komiteen ønsker tilbakemelding på hvor mange som har fått et slikt tilbud og hvordan departementet har fulgt opp nevnte innstilling.
Vis hele sitatet...
Sitat fra http://www.stortinget.no/inno/1999/199900-092-006.html

Hm, er dette blitt utført før - noen som vet det?

Isåfall, ingenting bør være utprøvd i helbredelse på denne Lommemannen, er du ikke enig Spawn2

Og forresten - er det ikke noe som heter sikring etter endt soning? Åssen fungerer det?
Sist endret av paranoy; 11. januar 2008 kl. 23:54.
Det var endelig bra denne fyren ble tatt!
Jeg lurte ett øyeblikk på om det var den "kjente" sotra-pedo, men han er vell eldre. (jeg ka ikke ut noen form for navn nå?)
Jeg reagerer litt på Tor Erling Staff, hvor lett han tar på saken..
Men jeg må si meg enig med en ting som han sa:
- Mener du at oralsex mellom mindreårige gutter og eldre ukjente menn generelt ikke kan medføre traumer eller skader?

- Det er ikke slikt gutter reagerer på, men det blir det når politiet gjør det til verdens verste forbrytelser, mener Staff.
Vis hele sitatet...
Sist endret av PolkagrisLaila; 12. januar 2008 kl. 00:52.
Behandle pedofile tror jeg er håpløst.
Det er en lyst og som de fleste lyster så kan det kontrolleres men enkelte mennesker er så svake at de gir etter. Og skal vi la denne fyren utsette noen flere barn for noe slikt?

Hvis noen hadde prøvd å fått dere til å være noe annet en f.eks heterofil hadde de klart det?

Når de allerede har gjort mange overgrep mot mindreårige så er sjansen stor for at det vil skje igjen.
Så disse menneskene burde vært overvåket 24 timer i døgnet.
Sitat av Glenn71
Behandle pedofile tror jeg er håpløst.
Det er en lyst og som de fleste lyster så kan det kontrolleres men enkelte mennesker er så svake at de gir etter.

Hvis noen hadde prøvd å fått dere til å være noe annet en f.eks heterofil hadde de klart det?
Vis hele sitatet...
Det handler vel heller om å kontrollere lystene, ikke nødvendigvis fjerne dem.
Sist endret av Gjøk; 12. januar 2008 kl. 01:15.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Pedomaster91 lukter trolling lang vei.

Å "kurere" pedofili tror jeg er vanskelig/umulig uten at jeg er noen ekspert på området. Et kontroversiellt forslag har vært å lage naturtro dukker av barn, noe lignende som http://realdoll.com/

Er dette moralsk forkastelig? Om det hadde minsket risikoen for overgrep, ville det da vært en god løsning?
Hans advokat Tor Erling Staff mener det han har begått er helt uskyldige handlinger og vil ikke sette merker guttene han har kontaktet.
Det morsomme er at Tor Erling selv har innrømmet at han har vært med på slikt som ung.
Min far kjenner til hvem denne karen er, og det har visst vært kjent fra så lenge som 15 år tilbake at han har vært "interessert" i yngre gutter.
Sitat av Iceman Twix
Hans advokat Tor Erling Staff mener det han har begått er helt uskyldige handlinger og vil ikke sette merker guttene han har kontaktet.
Det morsomme er at Tor Erling selv har innrømmet at han har vært med på slikt som ung.
Vis hele sitatet...
Hva er morsomt med det? Betyr jo bare at han har grunnlag for å si det han sier, forresten så sier han også at det vet det finnes unntak.
Forundret meg ikke at Staff tok saken med sitt syn på mindreårigsex.
Synes det er ganske provoserende det Staff sier. Er også forundret over at mange på vg's diskusjonsforum er enige med Staff. Hvordan ser nff's brukere på denne saken?

Jeg kjenner ikke til all fakta i saken, men dersom det viser seg at han har misbrukt barn seksuelt skal jeg personlig oppsøke han for å rive av ballene for hånd. Folk som (eventuelt) overgriper seg på små, uskyldige barn fortjener 21år og kastrering.
Sitat av Teigen
Synes det er ganske provoserende det Staff sier. Er også forundret over at mange på vg's diskusjonsforum er enige med Staff. Hvordan ser nff's brukere på denne saken?

Jeg kjenner ikke til all fakta i saken, men dersom det viser seg at han har misbrukt barn seksuelt skal jeg personlig oppsøke han for å rive av ballene for hånd. Folk som (eventuelt) overgriper seg på små, uskyldige barn fortjener 21år og kastrering.
Vis hele sitatet...
da håper jeg det norske rettsystemet finner deg og prøver å rehblitere dine tanker som er utenfor "normalen" vi trenger for å leve i et samfunn
Vel, mye debatt her gitt..

Det er bra at Politiet har pågrepet en person som de mener å være lommemannen og jeg håper han får den straff og hjelp som han trenger og fortjener.

Jeg synes dog at denne saken viser oss hva internett gjør med personvernet til folk i dette landet. Når man i media utgir så mangen identifikatorer, som i seg selv ikke er nok til å peke på et spesielt individ, men som til sammen, ved hjelp av noen enkle søk i telefonkatalogen/gule sider og skattelistene gjør enhver idiot i stand til å finne ut hvem dette er.
Dersom man i tilegg er litt bilinteressert så kan man jo se at enkelte av bildene fra huset til vedkommende inneholdt bilder av biler som det bare finnes en eller to av i landet.

At dette gjøres før personen er funnet skyldig i de sakene han er siktet for synes jeg er trist og viser at vi kommer nærmere og nærmere et samfunn med offentlig gapestokk, hvor man kan bli plassert uten en rettferdig behandling av saken sin.

Ja, kanskje rettssytemet her i landet ikke er perfekt, men jeg synes ikke det er opp til enkeltmennesker på et diskusjonsforum å fungere som "judge and jury" som man sier på fint..

(sånn, da hadde jeg fått ut litt frustrasjon i dag også... )
Sitat av FUBAR
Vel, mye debatt her gitt..

Det er bra at Politiet har pågrepet en person som de mener å være lommemannen og jeg håper han får den straff og hjelp som han trenger og fortjener.

Jeg synes dog at denne saken viser oss hva internett gjør med personvernet til folk i dette landet. Når man i media utgir så mangen identifikatorer, som i seg selv ikke er nok til å peke på et spesielt individ, men som til sammen, ved hjelp av noen enkle søk i telefonkatalogen/gule sider og skattelistene gjør enhver idiot i stand til å finne ut hvem dette er.
Dersom man i tilegg er litt bilinteressert så kan man jo se at enkelte av bildene fra huset til vedkommende inneholdt bilder av biler som det bare finnes en eller to av i landet.

At dette gjøres før personen er funnet skyldig i de sakene han er siktet for synes jeg er trist og viser at vi kommer nærmere og nærmere et samfunn med offentlig gapestokk, hvor man kan bli plassert uten en rettferdig behandling av saken sin.

Ja, kanskje rettssytemet her i landet ikke er perfekt, men jeg synes ikke det er opp til enkeltmennesker på et diskusjonsforum å fungere som "judge and jury" som man sier på fint..

(sånn, da hadde jeg fått ut litt frustrasjon i dag også... )
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig enig i dette, at man skal verne mennesker før dem eventuelt er dømt for saken(e). Synes synd på barna som får smørt huset sitt over hele media. Det burde ikke vært lov å ta bilder av hus, biler osv før saken til den mistenkte er avgjort. Det er mange innvolvert i en slik sak og man må tenke på den mistenktes familie også, de er jo forhåpentligvis helt uskyldige i denne dritten. jeg har sterke meninger om saker som dette, men det gjelder ETTER man er dømt bare så det er sagt.
Er helt enig med det som blir sagt her, vet også at broren hans er en profilert politimann i et sted utenfor Bergen (vil ikke nevne stedsnavn om det ikke står her allerede) Og han har lenge gått hard ut mot pedofili og kommet med mange sanne og mye trengte uttalelser ang. pedofili og kvinnemisshandling. Når da broren kommer og gjør tilsvarende vondt som han har gjort godt synes jeg virkelig synd på ham! Leve et liv mot noe slikt for så å finne ut at din egen bror er en av de verste må være utrolig tøft.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/l...p?artid=508508

Dette gjør meg forbannet. Fyren blir dømt, får sin straff. Slike ting ødelegger bare for alle andre.
Sitat av Xasma
Han trenger straff. Han har ødelagt for så UTROLIG mange, og det SKAL han ha straff for. Og er han syk i hodet (Såklart han er det, sånn som han er!) men mener at han da ikke er klar over at det er galt. Så bør han sitte inne i MANGE år, og oppfølges av psykiatri hver dag.

Bare fordi man er gal i hodet betyr ikke at man skal slippe billig unna. Det er jo da man VIRKELIG er farlig for samfunnet. Og det er jo lommemannen.
Vis hele sitatet...
Straffeloven § 44. Den som på handlingstiden var psykotisk ( ) eller bevisstløs straffes ikke.
Det samme gjelder den som på handlingstiden var psykisk utviklingshemmet i høy grad.
Sist endret av excubated; 12. januar 2008 kl. 15:30.
Dette er bare sjukt da. Norge er et fint land å bo i, men faen så mange dumme mennsker det bor her. Noen synes tydeligvis dette er morsomt. En skulle funnet han som begynte med den første SMS'en og statuert et eksempel, en straff som sved skikkelig.
Sitat av dadyd
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/l...p?artid=508508

Dette gjør meg forbannet. Fyren blir dømt, får sin straff. Slike ting ødelegger bare for alle andre.
Vis hele sitatet...
Det dukket opp i en diskusjon på IRC at heksejakten har blitt satt i gang på grunn av all informasjonen politiet har gitt ut, og at den neppe hadde gitt den ut hvis de ikke hadde vært svært sikre i sin sak.

For de som synes det er greit å publisere så mye informasjon om en som ikke har blitt dømt, tenk dere nøye gjennom hvilket misbrukspotensiale det har. Politiet bør ikke få flere midler til å trakassere norske borgere. For å ta et litt drøyt eksempel, politiet får ikke gjort noe med Freakforum og alle emnene som handler om noe ulovlig. Hva om de hadde publisert at lommemannen er en bergenser og "administrator på norges største undergrunnsforum"? Dette er selvsagt et overhjemmelig eksempel, men la oss si det hadde vært fordi han var en politisk motstander eller har vunnet en seier tidligere over politiet.
Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har satt meg inn i denne saken da den bare bærer preg av voldsomt massehysteri.
Er det slik at alt dette hysteriet kommer av en mann som flyr rundt uten for i lommene for å få småunger til å ta på tissen sin, noe som iogforseg er ganske sykt, men ikke noe som ødelegger liv og heller ikke den verste overgrepssaken i Norges historie, eller har han gjort værre ting?
Etterforskerne mener at navnet "Lommemannen" er misvisende, siden han har gjort flere grovere overgrep også. Oralsex osv.
Sitat av Sot-Jo
Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har satt meg inn i denne saken da den bare bærer preg av voldsomt massehysteri.
Er det slik at alt dette hysteriet kommer av en mann som flyr rundt uten for i lommene for å få småunger til å ta på tissen sin, noe som iogforseg er ganske sykt, men ikke noe som ødelegger liv og heller ikke den verste overgrepssaken i Norges historie, eller har han gjort værre ting?
Vis hele sitatet...
Han pleide å tvinge guttene til å suge ham etter å ha blitt berørt gjennom lommene. Det synes jeg er temmelig ille i hvert fall.
Sitat av pecado
Han pleide å tvinge guttene til å suge ham etter å ha blitt berørt gjennom lommene. Det synes jeg er temmelig ille i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Ja det syns jeg også er ganske ille om det stemmer, men det eneste jeg fant av info i nettavisene var nettop det med lommene, ingenting om oralsex og slikt, hvordan vet du dette?
I A-magasinet bl.a. http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2175666.ece
Mulig avisene er sparsomme med detaljer som dette på grunn av deres ubehagelige natur. Tror ikke dette var noe han gjorde med alle. Uansett: ofte står det ting som "overgrepet kan sidestilles med voldtekt" i stedet for "han tvang gutten til å sokke ham".
Sist endret av pecado; 12. januar 2008 kl. 17:50.
En ting som kanskje ikke er så relevant til debatten, men heller en ting jeg lurer på. Hvorfor har lommemannen-saken så mye tilknytning til Ski? Ble han ikke tatt i Bergen? Bodde han ikke i Bergen? Se på http://www.nettavisen.no/innenriks/article1534834.ece (SKI Nettavisen). http://www.vg.no/nyheter/innenriks/l...p?artid=508424 (Pressekonferansen i Ski). http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=508454 (Bergen / Ski) Og det fortsetter.

Til diskusjonen, synes jeg det er bra at han er tatt og han burde betale for det han har gjort. At media ikke går ut med navn og bilde, er ikke så rart, men det må jo komme ut før eller siden. Men er navnet riktig? Det er jo akkurat derfor de ikke går ut med det. Om det viser seg å være feil navn, kan denne personen bli hatt av alle i resten av sitt liv og bli kent som "Hei, var ikke du lommemannen?" osv.

Når de har klare bevis eller en tilståelse fra mannen om at det var han, først da burde det være greit å legge ut navn og bilde som "Den siktede i saken".
Follo Politikammer i Ski har saken ettersom det var der etterforskningen begynte.