Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  242 26208
Noen som har merket noe forskjell i smaken på CocaCola de siste månedene?
Helt siden ca i høst har eg synes at den har smaket veldig merkelig. Blir veldig fort "dau", og smaker mer som Pepsi.

Tenkte først at det bare var meg som har gåt lei av Cola, men har snakket med ganske mange om det nå, som har merket akkurat det samme.
Noen her som har merket det? Og hva er evt. grunnen, har de endret på oppskriften? "Miljøvennlige" plastflasker som legger igjen smak i drikken?
Har merket akkurat det samme, enten er det lite kullsyre i den, eller så har den en eller annen lime aktig smak
jeg synes den begynner å smake karamell ,spesielt den i flaske.
Den eneste colan jeg drikker nå er den på glassflaske
Den på glassflaske er best =)
Jeg syntes det samme om Cola Zero (Jente, så jeg drikker jo bare light)
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Noen som har merket noe forskjell i smaken på CocaCola de siste månedene?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lagt merke til at det er noen spesiell forskjell på smaken, men jeg har registrert at jeg kjøper colabokser istedenfor flasker når jeg handler på butikken.
Mulig jeg har registrert en smak- eller kvalitetforandring i underbevisstheten?
Sudlabadel
Synes selv at colaen jeg har drukket i det siste har hatt en småkvalmende smak som minner om en blanding av noe syrlig (lime?) og sukker. Kan hende det bare er jeg som har gått lei smaken, men...
noen brett med cola har vært med lite kullsyre... men samme smak
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg trodde før folk bare ønsket å være litt sære når de foretrakk glassflaske og boks-cola, men i det siste har jeg smakt på de forskjellige, og det er definitivt en smaksforskjell.

cola på glassflaske smaker mer.. rent. som om man kan separere de forskjellige nyansene i smak, mens på plastflaske er det smakene mer "grumsete" og blandet sammen.

høres merkelig ut, vet, men det er eneste måten jeg kan forklare det på.
Sitat av somnium Vis innlegg
jeg trodde før folk bare ønsket å være litt sære når de foretrakk glassflaske og boks-cola, men i det siste har jeg smakt på de forskjellige, og det er definitivt en smaksforskjell.

cola på glassflaske smaker mer.. rent. som om man kan separere de forskjellige nyansene i smak, mens på plastflaske er det smakene mer "grumsete" og blandet sammen.

høres merkelig ut, vet, men det er eneste måten jeg kan forklare det på.
Vis hele sitatet...
snart kommer colaen i norge i tynnere
plastik flasker, den smaker faktisk bedre enn på dem plastik flaskene vi har nå, ellers er glass og bokser best ja
Ja, colan har i det siste vært dau på smak. Hvertfall den jeg har kjøpt i Norge. Er det forskjellige selskap som produserer cola i norge, eller er det bare ett?
Kjenner at den blir litt døv fortere nå. Kullsyren holder ikke like lenge.
Åpnet en flaske i går kveld, Cola Zero og det var greit med kullsyre. Åpnet den bare en gang og lukket den skikkelig. Når jeg skulle ta igjen i dag, så var det ikke noe kullsyre igjen. Litt kjedelig :P
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Sitat av missjones Vis innlegg
Åpnet en flaske i går kveld, Cola Zero og det var greit med kullsyre. Åpnet den bare en gang og lukket den skikkelig. Når jeg skulle ta igjen i dag, så var det ikke noe kullsyre igjen. Litt kjedelig :P
Vis hele sitatet...
Skriv et innlegg på bloggen din... EHEHEHEHEHEHE.
Neida, synes bloggen din, i motsetning til mange andres, er ganske bra

OnTopic: Ikke noe nytt at glassflaske er bedre da.. Men har ikke merket noe, nei.
Sist endret av Kjøtt; 6. mai 2012 kl. 16:38.
Sitat av missjones Vis innlegg
Åpnet en flaske i går kveld, Cola Zero og det var greit med kullsyre. Åpnet den bare en gang og lukket den skikkelig. Når jeg skulle ta igjen i dag, så var det ikke noe kullsyre igjen. Litt kjedelig :P
Vis hele sitatet...
drikk ordentlig cola, kunstig sukker ekke bra, eller enda værre en ordentlig sukker
Sitat av missjones Vis innlegg
Åpnet en flaske i går kveld, Cola Zero og det var greit med kullsyre. Åpnet den bare en gang og lukket den skikkelig. Når jeg skulle ta igjen i dag, så var det ikke noe kullsyre igjen. Litt kjedelig :P
Vis hele sitatet...
Gjorde det samme selv. Den var helt dau i dag :/
Tror man burde satse på brett med bokser om man skal bevare smaken og kulsyren ordentlig. Kanskje det har vært nedkutting i budsjettet på plastflasker, og de lekker kullsyre ganske sakte men sikkert.

OT, flere som håper på en ekspansjon av vanilla/cherry coke? Syntes det er kjipt at det bare finnes på boks og at én koster ca 20 kr..
Da har jeg sendt en mail til Coca Cola Norge med henvisning til denne tråden samt en forespørsel om en tilbakemelding/kommentar på det kritiske som har blitt skrevet.

Håper de tar seg tid til å svare!


Sitat av olaPola Vis innlegg
OT, flere som håper på en ekspansjon av vanilla/cherry coke?
Vis hele sitatet...
Hehe, nei!
Drikk litt vann og kom deg ut i frisk luft!
Sist endret av Knask; 6. mai 2012 kl. 16:44.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
jeg har ikke merket noe forskjell :/

Off-topic: Hvorfor tror dere cola på glassflaske smaker bedre?
Jeg har en teori om at det KUN er fordi det er mindre i flaska. Det betyr at den holder seg kald mens du drikker den OG at den ikke blir tam på slutten fordi du har drukket den opp innen tiden den vanligvis ville blitt tam på. Hva tror dere?
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
jeg har ikke merket noe forskjell :/

Off-topic: Hvorfor tror dere cola på glassflaske smaker bedre?
Jeg har en teori om at det KUN er fordi det er mindre i flaska. Det betyr at den holder seg kald mens du drikker den OG at den ikke blir tam på slutten fordi du har drukket den opp innen tiden den vanligvis ville blitt tam på. Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Det smaker jo annerledes fra første slurk, så jeg tror ikke du er inne på noe her.
Sitat av Knask Vis innlegg
Hehe, nei!
Drikk litt vann og kom deg ut i frisk luft!
Vis hele sitatet...
Hah! Med tanke på din analyse av colaens smaks forandring over de siste månedene sier jeg det samme til deg! xD Vanilla coke er det beste jeg vet! Cola med ettersmak av vanilje er en gave fra høyere makter jeg ikke en gang tror på!
Sitat av olaPola Vis innlegg
Tror man burde satse på brett med bokser om man skal bevare smaken og kulsyren ordentlig. Kanskje det har vært nedkutting i budsjettet på plastflasker, og de lekker kullsyre ganske sakte men sikkert.

OT, flere som håper på en ekspansjon av vanilla/cherry coke? Syntes det er kjipt at det bare finnes på boks og at én koster ca 20 kr..
Vis hele sitatet...
Vanilje cola er skikkelig godt! drakk det på flaske når jeg var mindre, så når jeg så det i butikken så måtte jeg kjøpe inn endel bokser. Jeg vil gjerne ha denne tilbake igjen!
Sist endret av iSatan; 6. mai 2012 kl. 16:49.
Sitat av iSatan Vis innlegg
Vanilje cola er skikkelig godt! drakk det på flaske når jeg var mindre, så når jeg så det i butikken så måtte jeg kjøpe inn endel bokser. Jeg vil gjerne ha denne tilbake igjen!
Vis hele sitatet...
dem har cola med vanilje i sverige hvertfall
Sitat av olaPola Vis innlegg
Hah! Med tanke på din analyse av colaens smaks forandring over de siste månedene sier jeg det samme til deg! xD Vanilla coke er det beste jeg vet! Cola med ettersmak av vanilje er en gave fra høyere makter jeg ikke en gang tror på!
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, jeg kan trenge litt mer frisk luft.

Jeg har ikke smakt dette produktet siden det ble forsøkt lansert i 2004-ish, og feilet miserabelt.
Er det fortsatt akkurat det samme produktet som da - eller har Coca Cola forsøkt seg med en ny vri etter denne fadesen?
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av olaPola Vis innlegg
OT, flere som håper på en ekspansjon av vanilla/cherry coke? Syntes det er kjipt at det bare finnes på boks og at én koster ca 20 kr..
Vis hele sitatet...
Det er fordi de er imprtert. Virker ikke som om markedet i Norge er stort nok til at Coca Cola vil tappe cherry coke og vanilla coke i Norge.
Dessuten er jo ikke 20 kroner all verden hvis du har skikkelig lyst på en boks med whatever du vil ha.
Er det Cherry Coke i Oslo / Drammen? Og får jeg kjøpt det på brett i Sverige?
Sitat av Knask Vis innlegg
Du har helt rett, jeg kan trenge litt mer frisk luft.

Jeg har ikke smakt dette produktet siden det ble forsøkt lansert i 2004-ish, og feilet miserabelt.
Er det fortsatt akkurat det samme produktet som da - eller har Coca Cola forsøkt seg med en ny vri etter denne fadesen?
Vis hele sitatet...
vel det var mange som ikke skjønte at den skulle drikkes iskald, kaldere enn det normalt er i butikk kjøleskap

Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Er det Cherry Coke i Oslo / Drammen? Og får jeg kjøpt det på brett i Sverige?
Vis hele sitatet...
dem har det i sverige, kjøpte det sist jeg var der
Sitat av Knask Vis innlegg
Du har helt rett, jeg kan trenge litt mer frisk luft.

Jeg har ikke smakt dette produktet siden det ble forsøkt lansert i 2004-ish, og feilet miserabelt.
Er det fortsatt akkurat det samme produktet som da - eller har Coca Cola forsøkt seg med en ny vri etter denne fadesen?
Vis hele sitatet...
Selve tanken på cola og vanilje høres ikke bra ut på papiret, jeg husker da de kom i butikken, og hadde jeg hatt økonomien til det ville jeg kjøpt pallevis da. Trist nok var jeg 12/13 og mer opptatt av american idiot som kom ut på den tiden.

MEN! Jeg skal prøve å smake forskjell på cola på boks, glassflaske og plastflaske i 3 separate glass for å skjekke forskjellen. Stand by for my report.

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Det er fordi de er imprtert. Virker ikke som om markedet i Norge er stort nok til at Coca Cola vil tappe cherry coke og vanilla coke i Norge.
Dessuten er jo ikke 20 kroner all verden hvis du har skikkelig lyst på en boks med whatever du vil ha.
Vis hele sitatet...
det er ikke mye, men med tanke på at en dobbelt så stor boks med hva som helst annet koster mindre, stikker det litt.
Sitat av olaPola Vis innlegg

MEN! Jeg skal prøve å smake forskjell på cola på boks, glassflaske og plastflaske i 3 separate glass for å skjekke forskjellen. Stand by for my report.
Vis hele sitatet...
is it possible that the subtle variation in taste that some notice among aluminum cans, plastic bottles and glass bottles is more than just a psychological effect of their soda-consumption rituals?
Given that the formula is always the same, yes, according to Sara Risch, a food chemist and member of the Institute of Food Technologists.
Vis hele sitatet...
http://www.popsci.com/scitech/articl...aste-different
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Er det Cherry Coke i Oslo / Drammen? Og får jeg kjøpt det på brett i Sverige?
Vis hele sitatet...
Ja, på Meny har de vanligvis cherrycoke, vanilla coke, grape fanta og dr. pepper.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
jeg har ikke merket noe forskjell :/

Off-topic: Hvorfor tror dere cola på glassflaske smaker bedre?
Jeg har en teori om at det KUN er fordi det er mindre i flaska. Det betyr at den holder seg kald mens du drikker den OG at den ikke blir tam på slutten fordi du har drukket den opp innen tiden den vanligvis ville blitt tam på. Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Vel, personlig smaker jeg forskjell fra glassflaske, boks og plast. Kan ikke sette fingeren på det, men jeg har satt alle 3 opp mot hverandre og jeg gjenkjente vär smak for seg.

Personlig liker jeg glass/boks best.

(har ÄÖÅ PGA svensketur med svenske delen av familien, måtte da låne en maskin med ÄÖÅ istedetfor AE AA AO
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Er det Cherry Coke i Oslo / Drammen? Og får jeg kjøpt det på brett i Sverige?
Vis hele sitatet...
Cherry Coke på Ica i Kongsberg.


Tror jeg også har sett det på Ica Maxi og Kiwi XL på Åssiden i Drammen.
Sist endret av Mr. Flash; 6. mai 2012 kl. 17:16.
Dette forklarer jo kanskje hvorfor jeg ikke har fått den gode følelsen av å drikke Cola som før. Den svenske Colaen smaker fremdeles like godt.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Sitat av somnium Vis innlegg
jeg trodde før folk bare ønsket å være litt sære når de foretrakk glassflaske og boks-cola, men i det siste har jeg smakt på de forskjellige, og det er definitivt en smaksforskjell.

cola på glassflaske smaker mer.. rent. som om man kan separere de forskjellige nyansene i smak, mens på plastflaske er det smakene mer "grumsete" og blandet sammen.

høres merkelig ut, vet, men det er eneste måten jeg kan forklare det på.
Vis hele sitatet...
Mat og drikke pleier jo å ta smak ut av plastikken, det er det jeg synes har vært mest logisk. Så, har alltid likt glasscola best, deretter boks, så plastikk. Tho jeg har alltid kjøpt på plast, fordi denne går ann å lukke igjen, og den er billigst, utenom colabrettene til gaminga
Sist endret av RydEN; 6. mai 2012 kl. 17:20.
Utrolig at det kom en tråd på Freak om akkurat dette! Kjøpte meg cola i natt, og den smakte litt lime
Drikker forholdsvis mye Cola også eg da, alltid over 1 liter om dagen, og har kjent denne smaken i over et halvt år nå. I miss 90's coke
Hadde vert kult med glassflaske med skrukork.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg har ikke merket en endring i smaken de siste par måndene, men jeg har merket endring i smak fra flaske til flaske siden jeg startet å drikke cola. Dette har jeg også spurt andre om, og det virker ikke som jeg er den eneste som merker endring i smaken fra flaske til flaske.

Hvorfor det er slik aner jeg virkelig ikke da smaken burde vært lik, men kanskje de faktisk har små smaksendringer over en tidsperiode for at folk ikke skal drikek seg lei? Eller kanskje kullsyreinnholdet varier ganske mye fra flaske til flaske som igjen endrer smaken. I have no idea.

Videre er også smaken fra plastikk, glass og boks forskjellig. Glassflasker er desidert best og 1.5L flaske som står romtemperert er værst uten tvil.
Sist endret av Bombasa; 6. mai 2012 kl. 17:28.
Jeg har merket dette! Syntes den smaker mer karamell/vanilla coke...
Sitat av Zetta Vis innlegg
Hadde vert kult med glassflaske med skrukork.
Vis hele sitatet...
var det i gode gamle dager, liter og halvliters glass flasker med skru kork
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
jeg har ikke merket noe forskjell :/

Off-topic: Hvorfor tror dere cola på glassflaske smaker bedre?
Jeg har en teori om at det KUN er fordi det er mindre i flaska. Det betyr at den holder seg kald mens du drikker den OG at den ikke blir tam på slutten fordi du har drukket den opp innen tiden den vanligvis ville blitt tam på. Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
jeg føler meg litt retro når jeg drikker av glassflaske :P Men er definitivt en smaksforskjell også.
Tror det er den ofte resirkulerte plastflasken som setter smak i cola. Foretrekker reine og kalde glassflasker...
Har merket en liten endring i smaken, kullsyren går jo også ut over natta.
fant dette på google :Selskapene Coca-Cola og PepsiCo kommer til å forandre oppskriftene på sine
drikker for å unngå nødvendigheten av å advare sine kjøpere om innholdet av
kanserogene stoffer, meddeler Associated Press.
Ifølge en ny lov i delstaten California, er 4-metylimidazol som er å finne I coca-
colas og pepsi-colas karamellfargestoff en kanserogen. Coca-Cola har henvendt
seg til sine karamelleveranrører og oppfordret dem til å endre
produksjonsprosessen. Selskapet understreker at etter dets mening innebærer
cola ingen risiko mot helse som ville rettferdiggjøre oppskriftens endring.
Coca-Cola og PepsiCo står sammen nesten for 90% av brusmarkedet i USA.
Selskapenes talsmenn forsikrer om at oppskriftendringen ikke vil påvirke brusenes
smak.
Kjøpte en flaske med 1,5L coca cola i går, det fristet mere med vann etter ett glass, smakte søtt og sirup, den har forandret seg ekstremt siden de flyttet tappingen fra Bergen føler jeg.


BTW for dere i Bergen, de har cherry coke på rema1000 med buss terminalen i Åsane. 10,- per boks på fredag.
Cola har blitt mye verre de 2 siste årene, har konvertert til Cola Zero for en stund siden da jeg synes den blir litt "mildere". Det at mange liker glass/boks bedre er også mye psykisk. Tømmer du boks/plastikk/glass cola i tre kopper å får noen til å stokke om kjenner du jævlig lite forskjell.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg har ikke merket en endring i smaken de siste par måndene, men jeg har merket endring i smak fra flaske til flaske siden jeg startet å drikke cola. Dette har jeg også spurt andre om, og det virker ikke som jeg er den eneste som merker endring i smaken fra flaske til flaske.

Hvorfor det er slik aner jeg virkelig ikke da smaken burde vært lik, men kanskje de faktisk har små smaksendringer over en tidsperiode for at folk ikke skal drikek seg lei? Eller kanskje kullsyreinnholdet varier ganske mye fra flaske til flaske som igjen endrer smaken. I have no idea.

Videre er også smaken fra plastikk, glass og boks forskjellig. Glassflasker er desidert best og 1.5L flaske som står romtemperert er værst uten tvil.
Vis hele sitatet...
Enig i dette!

Jeg har også merket at en og en flaske er annerledes!
Sist endret av KjemikalieX; 6. mai 2012 kl. 17:57.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av tgod Vis innlegg
Cola har blitt mye verre de 2 siste årene, har konvertert til Cola Zero for en stund siden da jeg synes den blir litt "mildere". Det at mange liker glass/boks bedre er også mye psykisk. Tømmer du boks/plastikk/glass cola i tre kopper å får noen til å stokke om kjenner du jævlig lite forskjell.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg gjort, jeg merka forskjellen

Kanksje du ikke har så gode smakslöker? (har selv ganske sensitive)
Sist endret av Freddy_fred5; 6. mai 2012 kl. 17:58.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Dette har jeg gjort, jeg merka forskjellen

Kanksje du ikke har så gode smakslöker? (har selv ganske sensitive)
Vis hele sitatet...
Forskjell på person til person det der også tenker eg, og så kommer det ann på hvor mye en drikker cola også
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Forskjell på person til person det der også tenker eg, og så kommer det ann på hvor mye en drikker cola også
Vis hele sitatet...
Drikker mer räva plastpepsi enn cola/glasscola (fanken det er forvirrende med svensk tastatur).