Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  252 37729
Over til noe helt annet som jeg har lurt på mange ganger

tørst. Et enkelt ord for å ikke være tørst tror jeg ikke fins. Husker de hadde det på språkteigen, men at de ikke kom fram til et enkelt ord man kunne bruke for å være ikke tørst. Utørst blir jo helt feil :P kanskje på tide å tilføre et nytt ord i ordboka? Har jo Sulten/mett, trøtt/våken, glad/trist osv. Så burde være et ord for ikke-tørst også!
Sitat av Morgul Vis innlegg
Over til noe helt annet som jeg har lurt på mange ganger

tørst. Et enkelt ord for å ikke være tørst tror jeg ikke fins. Husker de hadde det på språkteigen, men at de ikke kom fram til et enkelt ord man kunne bruke for å være ikke tørst. Utørst blir jo helt feil :P kanskje på tide å tilføre et nytt ord i ordboka? Har jo Sulten/mett, trøtt/våken, glad/trist osv. Så burde være et ord for ikke-tørst også!
Vis hele sitatet...
Utørst? Har alltid sagt det... Drikke seg utørst. Heter de tikke det?
Mitt ord:
Sikkert.

Eksempler på bruk:
"Ja du kan sikkert bli med." "Det er sikkert plass til deg."

Begrunnelse:
Det er så latterlig, når noen sier at noe er sikkert, burde det være helt sikkert, altså 100% sikkert. Men som alle får med seg er det et svar uten mål å mening. "Ja, helt sikkert" "men for faen, er det nå helt sikkert da?"
Det er et svar som er mere lovende mot ja enn mot nei, men faen så usikkert er det alikevell.
Fordi det kommer bare annpå hva du selv tror, eller klarer å tenke deg til.

Så når noen sier at "Du kan sikkert være med" burde det bety JA!. fordi det er 100% SIKKERT.

skjønner?
Sist endret av Sixpounder; 5. november 2009 kl. 02:09.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Hva er greia med at folk sier "Hei" når man legger på telefonen?
Vis hele sitatet...
Siterer meg selv.

Men var på telefonen ista, og når jeg la på så sa jeg bevist "Ha en god kveld"

Og jeg fikk en "Hei" tilbake!

Hva er greia?
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Utørst? Har alltid sagt det... Drikke seg utørst. Heter de tikke det?
Vis hele sitatet...
Blir jo som "umett", "usliten", "utrøtt" osv. Er vel ikke et ordentlig ord i seg selv - du bare slenger på en U for å få det motsatte av det ordet egentlig betyr.

Mett høres bedre ut en "usulten", right?

Hadde bare vært greit med et slik ord for "tørst" også

Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Mitt ord:
Sikkert.
Vis hele sitatet...
Skjønner deg veldig godt, hadde en veninne som brukte det ordet mye. Er så ufattelig frustrerende.

"Er du sulten?" - "sikkert" ..... er du sulten så er du sulten, ja eller nei! grr!
Sitat av Morgul Vis innlegg
Mett høres bedre ut en "usulten", right?

Hadde bare vært greit med et slik ord for "tørst" også.
Vis hele sitatet...
Er jo helt enig - men tror kanskje ordet utørst har blitt dyttet inn i hodet mitt fra jeg var liten. Derfor høres det kanskje bedre ut også?

Uansett litt enig. Nytt ord kreves! Forslag?

"Tørst? - Nei takk, jeg er svell.". He-he, funker det?
Sitat av Sio Vis innlegg
Ord:
Besegle

Eksempel på bruk:
Pål beseglet kontrakten med Sio

Begrunnelse:
Et ord som kan byttes ut med signatur i alle omstendigheter.
Merk: Forsegle er noe annet!
Vis hele sitatet...
"Deres sjebne ble signatur"?

Tror nok vi skal beholde besegle, jeg.
Sitat av luni Vis innlegg
De sier de nok snarere for "i alle fall". Det kan kanskje høres ut som "jallefall" for deg, men det er helt korrekt norsk.
Vis hele sitatet...
"Jeg har jaffal ikke gjort det!"

Uansett, jeg reklamerer på den nye TV'en min.
What, står du på TV'en og sier hvor bra den er?

killkill. Skal man føre reklame for noe, heter det faktisk å markedsføre! Reklamerer du på noe er du misfornøyd.
Ord:
Mann

Eksempel på bruk:
"Jeg møtte en mann på butikken"

Begrunnelse:
Et ord som ble sneket inn i det norske språk, da hansseaterne inntok Bergen
og startet handelen mellom Tyskland og Norge. Vi burde fortsatt holde på tradisjonen og bruke
det orginale, norrøne "Madr".


Folkens, språk skifter seg. Og mest sannsynlig har mange av de nevnte orda sneket seg inn i ordboka vår om en hel del år? Kanskje sier ordboka både sjino og kino om noen år?
Sitat av OoM Vis innlegg
Kanskje sier ordboka både sjino og kino om noen år?
Vis hele sitatet...
Det er jaffal ikke lenge til kjino føres i ordboka.. Jeg mener, når kånjakk og vem (spørreordet = "hvem") er på vei fordi ordene skal skrives som de høres ut..?
Sitat av ObeOneKanobe Vis innlegg
Liker ikke når folk legger til ''u'' i slutten av ordet.

Eksempel: '' Kommeru Geir? Når Bliru med Gudrunn? Erru der Sigrid?

Det er kanskje ikke ord, men synes det høres helt forferdelig ut, men alle er forkjellig så.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at det unnskylder deres dårlige språkbruk, men de legger ikke til "u". De føyer sammen "du" med ordet foran via en "r".

F.eks Sier du det, blir "sieru det".
Sist endret av Frankper; 5. november 2009 kl. 04:15.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
*Folk med lese og skrivevansker er naturligvis "unnskyldt".
Vis hele sitatet...
Beklager om jeg er superteit nå, men jeg synes faktisk ikke at, etter 10,13, eller flere års gratis skolegang skal være rom for og/å feil. Ikke blant dyslektikere og andre som sliter med språket heller.

Forøvrig, som forøvrig er et annet ord jeg sliter litt med, er dog, ordet jeg sliter mest med. Bruker det en del selv, dog ikke for mye.
Er ikke dette bare en erstatning for men?
Eller har jeg misforstått igjen?

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Siterer meg selv.

Men var på telefonen ista, og når jeg la på så sa jeg bevist "Ha en god kveld"

Og jeg fikk en "Hei" tilbake!

Hva er greia?
Vis hele sitatet...
Ordet hei, er ikke det samme som hallo.
Hei er en generell hilsen som kan brukes i de fleste sammenhenger.
Jeg misliker når folk skriver "jeg hater folk som skriver/sier/whatever.......". Jeg mener, kom igjen. Du trenger da ikke hate meg og alt jeg står for bare fordi jeg har uttrykk i mitt vokabular du ikke setter pris på? Skriv heller "jeg hater når folk sier". Da hater du situasjonene (som er helt greit), og ikke personene.

Edit: misliker også når folk kaller raspeballer for "komler". (Vet det er en legitim måte å beskrive raspeballer på, men jeg misliker det likevel).
Sist endret av Sjølvaste; 5. november 2009 kl. 04:51.
Drittkult

Er det positivt eller negativt? Når ble dritt kult?
Paa Söm i Kristiansand har de utrolig mange daarlige "kule" ord, som: Kegen(kjekken), keo(care), ihe(husker ikke helt hva det betyr), osv.

Og hva i heiane(enda et daarlig uttrykk) kommer "schpaa" fra?

"For ei schpaa jente", "maten var schpaa, lissm" "schpaa mann"

Naar folk skriver "visst" eller "hvem bil spinna i astfalten" lurer jeg paa om det er noen som faktisk snakker saann(noen som vil tilstaa?)
Sitat av minigolf Vis innlegg
Jeg misliker når folk skriver "jeg hater folk som skriver/sier/whatever.......". Jeg mener, kom igjen. Du trenger da ikke hate meg og alt jeg står for bare fordi jeg har uttrykk i mitt vokabular du ikke setter pris på?
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke så ille at folk hater hverandre så lenge de ikke vil påvirke hverandres opplevelsesgrunnlag i annet enn positiv retning?

Jeg hater deg ikke, men jeg hater faktisk folk som ikke heller vil gjøre det riktig, men vil at vi alle bare skal ta del i deres besudling av språket.
F.eks ved å bli sinte hvis man spør dem om å omformulere seg.
Sist endret av Frankper; 5. november 2009 kl. 05:16.
Sitat av Frankper Vis innlegg
Det er vel ikke så ille at folk hater hverandre så lenge de ikke vil påvirke hverandres opplevelsesgrunnlag i annet enn positiv retning?

Jeg hater deg ikke, men jeg hater faktisk folk som ikke heller vil gjøre det riktig, men vil at vi alle bare skal ta del i deres besudling av språket.
F.eks ved å bli sinte hvis man spør dem om å omformulere seg.
Vis hele sitatet...

Hvis folk begynner å hate hverandre pga. språk i tillegg til alt det andre folk hater hverandre, så er det et problem jo.

Hvis du sier "jeg hater folk som sier "hei" når de legger på telefonrøret", så mener du vel egentlig ikke det? Forakter du virkelig personer på et så tynt grunnlag? Om du virkelig ikke hater folk på grunnlag av hvordan de sier farvel mot slutten av en telefonsamtale, så ikke si at du gjør det heller. Si heller at du hater når folk gjør det.

Det er forøvrig stor forskjell på å fortelle noen at det de sier er feil enn å si til noen at du hater dem fordi det de sier er feil.
Jeg har alltid oppfattet hat til å være noe postitiv. En følelse vi trenger for å gjør dårlige ting bedre.
Det behøver ikke være sterkt hat som opptar hele ens virkelighetsoppfattelse før det kan kalles hat.
Mennesker velger ofte å handle dårlig som resultat av å føle hat eller å føle seg hatet, mens hvordan man velger reagere på hat er det eneste gale. Jeg finner det trist om mennesker indoktrineres til å dysse ned en så sterkt motiverende følesle bare på grunn av at noen velger gjøre slemme ting som følge av det.
Sist endret av Frankper; 5. november 2009 kl. 06:29.
Jeg blir litt oppgitt når jeg leser denne tråden. Ikke bare slår dere ned på helt vanlige sleng-uttrykk, men det virker ikke som om noen her forstår forskjellen på muntlig og skriftlig språk. Hvis noen finner på å skrive "lissom-sikker-ass-kebab" eller tilsvarende tullenorsk vil jeg naturligvis påpeke at dette er feil og/eller elendig norsk. Dersom de derimot har en muntlig norsk som fraviker fra konservativ bokmål så synes jeg ikke at det er noe å gå i båtene over. Jeg er fullstendig enig i at mange ord og uttrykk blir misbrukt, og at enkelte har et muntlig språk som gjør at det lyser "idiot" lang vei, men det er likevel lov å leke litt med det.

Mange av uttrykkene blir nok misbrukt bevisst, som f.eks. "Fyr opp en krembolle...". Jeg er rimelig sikker på at denne personen er klar over at det ikke er vanlig å sette fyr på kremboller i butikken, men at han heller prøvde seg med en humoristisk vri på språket. Jeg synes virkelig synd på dere som ikke har plass til litt kreative metaforer i språket deres. Gå på ebay og kjøp litt fantasi! Jeg er rimelig konservativ når det gjelder skriftspråk, men pga. dialekter/sosiolekter er det vanskelig å si at noe er "feil" når det kommer til muntlig.

Kan vi ikke heller fortsette i retningene "jeg misliker når folk misbruker ordet..." og "jeg begriper ikke hvorfor "kidza" bruker lissom så ofte..." og så videre, i stedet for å sitte her å krangle om hvem som avviker mest fra "dannet dagligtale"?
Sist endret av bobbo; 5. november 2009 kl. 06:32.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Dersom de derimot har en muntlig norsk som fraviker fra konservativ bokmål så synes jeg ikke at det er noe å gå i båtene over.
Vis hele sitatet...
Hva legger du i uttrykket, "gå i båten"?

Sitat av bobbo Vis innlegg
Kan vi ikke heller fortsette i retningene "jeg misliker når folk misbruker ordet..." og "jeg begriper ikke hvorfor "kidza" bruker lissom så ofte..." og så videre, i stedet for å sitte her å krangle om hvem som avviker mest fra "dannet dagligtale"?
Vis hele sitatet...
Det er så vidt jeg kan se ingen i tråden som sitter her og krangler om hvem som avviker mest fra dannet dagligtale.
Og den ser ut til å fortsette på akkurat den måte du ytrer ønske om helt uten at det har med din ytring å gjøre.

Jeg missliker ordet 'misslike'. Derfor bruker jeg 'hate'.
Sist endret av Frankper; 5. november 2009 kl. 08:06.
Sitat av OoM Vis innlegg
Ord:
Mann

Eksempel på bruk:
"Jeg møtte en mann på butikken"

Begrunnelse:
Et ord som ble sneket inn i det norske språk, da hansseaterne inntok Bergen
og startet handelen mellom Tyskland og Norge. Vi burde fortsatt holde på tradisjonen og bruke
det orginale, norrøne "Madr".


Folkens, språk skifter seg. Og mest sannsynlig har mange av de nevnte orda sneket seg inn i ordboka vår om en hel del år? Kanskje sier ordboka både sjino og kino om noen år?
Vis hele sitatet...

hihi

@ Sio: Jeg håper ikke at du innbiller deg at du TJENER penger på og kjøpe ting som koster mindre en orginalt?

Sio hadde ikke mer penger på kontoen, så han gikk og kjøpte en TV som var på tilbud hos Elkjøp. Sio dreit på draget fordi nå hadde han gjeld, og ikke mer penger.

@Apu:
Tør jeg spørre hva MATE betyr?

Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Paa Söm i Kristiansand har de utrolig mange daarlige "kule" ord, som: Kegen(kjekken), keo(care), ihe(husker ikke helt hva det betyr), osv.

Og hva i heiane(enda et daarlig uttrykk) kommer "schpaa" fra?

"For ei schpaa jente", "maten var schpaa, lissm" "schpaa mann"

Naar folk skriver "visst" eller "hvem bil spinna i astfalten" lurer jeg paa om det er noen som faktisk snakker saann(noen som vil tilstaa?)
Vis hele sitatet...
Schpaa er kebabnorsk. Det står i den kebab-norske ordboken.

Kegen kommer også av "Keeg" om du ikke visste dette..
Sist endret av Jazzin; 5. november 2009 kl. 08:17.
Sitat av Sio Vis innlegg
Penger spart er penger tjent.
Sio skal kjøpe 10 meter tau, tauet er på tilbud. Tauet koster 1krone per meter men du får 30% avslag på summen totalt.
Sio tjener(penger spart er penger tjent) 3 kroner på kjøpet.

Men det du ville frem til var nok mer som følgende:

Sio skal kjøpe 10 meter tau. I butikken ser han en spade som er på tilbud, 60% avslag, Sio kjøper spaden også. Når har ikke Sio tjent en dritt, har han vel? Sett, om Sio visste i fremtiden at han skulle kjøpe en spade, da har han jo spart 60% av den fremtidige utgiften.



Priser meg lykkelig for at jeg bor på vestlandet^^
Vis hele sitatet...
Penger spart er absolutt ikke penger tjent. Å tjene penger vil si at du får mer penger enn du hadde i utgangspunkter, mens å spare kun vil si at du unnlater å bruker dem i gitt øyeblikk.

Eksempel
Spart; Hvis en vare er nedsatt 15% sparer du 15%, men tjener ingenting.
Tjent; Hvis du klipper plenen til naboen har du tjent 50kr. men du har ikke spart noen ting.

Det eneste tilfellet hvor du faktisk kan tjene ved en handel er hvis du sitter igjen med større verdier enn hva du la ut, men dette blir veldig søkt igjen. Type "jeg kjøpte en gullring for 20kr. Jeg tjente på handelen."
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Det eneste tilfellet hvor du faktisk kan tjene ved en handel er hvis du sitter igjen med større verdier enn hva du la ut, men dette blir veldig søkt igjen. Type "jeg kjøpte en gullring for 20kr. Jeg tjente på handelen."
Vis hele sitatet...
Om du da kjøper en spade og får 50% rabatt når du kommer til kassen, da tjener du på kjøpet, ettersom du planla å bruke mer, og spaden har høyere verdi. Du motsier deg selv.
Sitat av Frankper Vis innlegg

Jeg missliker ordet 'misslike'. Derfor bruker jeg 'hate'.
Vis hele sitatet...
Prøv heller ordet "mislike" en stund. Se om det hjelper.
Sitat av prenix Vis innlegg
Om du da kjøper en spade og får 50% rabatt når du kommer til kassen, da tjener du på kjøpet, ettersom du planla å bruke mer, og spaden har høyere verdi. Du motsier deg selv.
Vis hele sitatet...
Nei, du sparer. Hvis du planlegger å tjene -600 000 ett år, men ender opp med å tjene 100 000. Har du da tjent 700 000?
Sist endret av Petter Pan; 5. november 2009 kl. 09:11.
Ord: asså

Eksempel: "asså, det er jo ikke noe som skjer i dag da asså"

Begrunnelse: dette er et ord som ikke bør brukest, men er også flere ord som irreterer meg, men kommer ikke på det i farten.
Sitat av Frankper Vis innlegg
Jeg missliker ordet 'misslike'.
Vis hele sitatet...
Fordi du ikke kan stave det?
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Nei, du sparer. Hvis du planlegger å tjene -600 000 ett år, men ender opp med å tjene 100 000. Har du da tjent 700 000?
Vis hele sitatet...
Har du ett budsjett på 100 kr dagen kan du fint tjene inn 20 kroner på å handle på tilbud. Da får du 20 kroner du kan bruke på andre ting eller overføre til neste budsjett.
Du får ett større utbytte per krone altså har du tjent penger.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av kjetiltheman Vis innlegg
Ord: asså

Eksempel: "asså, det er jo ikke noe som skjer i dag da asså"

Begrunnelse: dette er et ord som ikke bør brukest, men er også flere ord som irreterer meg, men kommer ikke på det i farten.
Vis hele sitatet...
"asså" er vel generelt en forkortelse for "altså", noe som er greit i seg selv. Men ja, jeg er enig i at det er overbrukt (spesielt av fjortisser etc.)
Sitat av Mith Vis innlegg
Har du ett budsjett på 100 kr dagen kan du fint tjene inn 20 kroner på å handle på tilbud. Da får du 20 kroner du kan bruke på andre ting eller overføre til neste budsjett.
Du får ett større utbytte per krone altså har du tjent penger.
Vis hele sitatet...
Har du ett budsjett på 100kr dagen har du ikke tjent en eneste krone før du sitter igjen med >100kr. Å unnlate å bruke penger heter sparing.
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Har du ett budsjett på 100kr dagen har du ikke tjent en eneste krone før du sitter igjen med >100kr. Å unnlate å bruke penger heter sparing.
Vis hele sitatet...
Å spare er å sette penger til side. Har du planlagt å bruke et beløp, men ender opp å bruke mindre enn dette beløpet, uten at dette er planlagt, har du spart dette beløpet.

bruke mindre du s-r penger på å handle der
Vis hele sitatet...
Src: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j
Si du starter med 100 kroner.
En biff koster 100 kroner og jeg kjøper 2 på tilbud så har jeg jo tjent en biff. Jeg har ikke spart en krone, men jeg har fått dobbelt opp av varen jeg opprinnelig skulle ha. Ergo har jeg tjent på handelen.
Det viktige her er jo ikke hvor mange kroner du sitter på, men hva du faktisk får for hver krone. Jeg får mat for 200 kroner og betaler 100 derfor tjener jeg 100 kroner på å handle på tilbud.

Jeg sier ikke at det er feil å bruke spare slik som du gjør det, men å si at man ikke tjener penger når man handler på tilbud blir feil.
Sitat av Mith Vis innlegg
Si du starter med 100 kroner.
En biff koster 100 kroner og jeg kjøper 2 på tilbud så har jeg jo tjent en biff. Jeg har ikke spart en krone, men jeg har fått dobbelt opp av varen jeg opprinnelig skulle ha. Ergo har jeg tjent på handelen.
Det viktige her er jo ikke hvor mange kroner du sitter på, men hva du faktisk får for hver krone. Jeg får mat for 200 kroner og betaler 100 derfor tjener jeg 100 kroner på å handle på tilbud.

Jeg sier ikke at det er feil å bruke spare slik som du gjør det, men å si at man ikke tjener penger når man handler på tilbud blir feil.
Vis hele sitatet...
Du mener vel å tjene Biff.
Du har jo faktisk ikke tjent penger. Du har ikke engang spart dem.
Ikke akkurat et ord direkte, men her har man byttet ut to ord.

Ord:
Utfordring.

Eksempel på bruk:
"Norge har en utfordring med å skaffe nok vaksiner."

Begrunnelse:
Her forfeiger man ordet "problem" med ordet "utfordring". Dette irriterer meg noe helt grenseløst personlig. Har man et problem må man løse det, har man en utfordring så kan man sette ned en komite til å se på saken. Etter et par måneder så har man kommet frem til at man heller har et problem med for mange innbyggere, så da setter man ned en komite som ser på befolkningsveksten i Norge.

Nei, spør du meg så må man kalle en spade for en spade og gjøre de tiltak som trengs, ikke skjule seg bak feige ord og lovnader.
Sitat av excubated Vis innlegg
"Jeg har jaffal ikke gjort det!"

Uansett, jeg reklamerer på den nye TV'en min.
What, står du på TV'en og sier hvor bra den er?

killkill. Skal man føre reklame for noe, heter det faktisk å markedsføre! Reklamerer du på noe er du misfornøyd.
Vis hele sitatet...
Reklamere FOR = anbefale
Reklamere PÅ = klage på

Noe galt med det? Hvem er det du egentlig mener sier at bruker det ordet feil?

Sitat av Kanoner Vis innlegg
Ord:Utfordring.
Vis hele sitatet...
Jeg ser på det hele som et forsøk på å virke positivt innstilt til problemet. Ved å kalle det for en utfordring betyr det at man på en måte er i gang med å løse det, eller at det er noe man tar tak i. Det gjør ikke det mer RETT grammatisk, men tror nok det er derfor folk tar i bruk byttet.

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg sier ikke at det er feil å bruke spare slik som du gjør det, men å si at man ikke tjener penger når man handler på tilbud blir feil.
Vis hele sitatet...
Jeg er også uenig med deg i det, fordi uansett hvor mange ganger du vrir og vender på det, så ender du ikke opp med å putte noen penger tilbake i lommeboken som du ikke hadde fra før. Du tjente ikke de. Heller ikke kan du si at du tjente en biff, for det eneste du gjorde var å bytte inn penger i biff. Uansett hvilket mål man har og hvor mye som endres ved tilbud, så tjener man ingen penger direkte.

Likevel er utrykket "penger spart er penger tjent" et godt et, som skildrer det at de som er ute etter å spare penger ved å kjøpe ting billigere, vil i overført betydning tjene penger på det. Men det får bli med uttrykket. Det blir ikke noe man kan sette to streker under svaret på en matematikkeksamen.

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Reklamere FOR = anbefale
Reklamere PÅ = klage på

Noe galt med det? Hvem er det du egentlig mener sier at bruker det ordet feil?

Jeg ser på det hele som et forsøk på å virke positivt innstilt til problemet. Ved å kalle det for en utfordring betyr det at man på en måte er i gang med å løse det, eller at det er noe man tar tak i. Det gjør ikke det mer RETT grammatisk, men tror nok det er derfor folk tar i bruk byttet.

Jeg er også uenig med deg i det, fordi uansett hvor mange ganger du vrir og vender på det, så ender du ikke opp med å putte noen penger tilbake i lommeboken som du ikke hadde fra før. Du tjente ikke de. Heller ikke kan du si at du tjente en biff, for det eneste du gjorde var å bytte inn penger i biff. Uansett hvilket mål man har og hvor mye som endres ved tilbud, så tjener man ingen penger direkte.

Likevel er utrykket "penger spart er penger tjent" et godt et, som skildrer det at de som er ute etter å spare penger ved å kjøpe ting billigere, vil i overført betydning tjene penger på det. Men det får bli med uttrykket. Det blir ikke noe man kan sette to streker under svaret på en matematikkeksamen.
Vis hele sitatet...

Mitt ord: Offside

Begrunnelse: Ingen norske dommere kan det.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Det er vel relativt? Man må jo forholde seg til forholdene og situasjonen man er i? Om jeg løper 60 meter´n så fort jeg kan så vil jeg si at jeg holdt maks hastighet, selv om jeg muligens kunne løpe fortere om jeg hadde et par rabiesbikkjer i helene og adrenalinslusene på vidt gap.

For å sette det du sier på spissen: Bilen din kan ikke kjøre max hastighet, fordi du alltid kan tweake den og sette inn nye deler etc. som fører til at den går fortere.. Catch my drift?
Vis hele sitatet...
Det var nøyaktig hva jeg sa? Man øker maksnivået og det som en dag var maks er ikke maks den andre dagen. Ligger man på dødsleiet og skal trekke det siste åndedraget så blir det bra problematisk å i det hele tatt løpe 5 meter selv om man gir maks.

Så spørsmålet her er vel egentlig om du burde heller sette deg i bilen min istedenfor at jeg skal sette meg i den da jeg allerede har forklart akkurat hva du forklarte.
Sitat av Mith Vis innlegg
Si du starter med 100 kroner.
En biff koster 100 kroner og jeg kjøper 2 på tilbud så har jeg jo tjent en biff. Jeg har ikke spart en krone, men jeg har fått dobbelt opp av varen jeg opprinnelig skulle ha. Ergo har jeg tjent på handelen.
Det viktige her er jo ikke hvor mange kroner du sitter på, men hva du faktisk får for hver krone. Jeg får mat for 200 kroner og betaler 100 derfor tjener jeg 100 kroner på å handle på tilbud.

Jeg sier ikke at det er feil å bruke spare slik som du gjør det, men å si at man ikke tjener penger når man handler på tilbud blir feil.
Vis hele sitatet...
Du er tjent ved handelen, men du har ikke tjent penger. Det er dette jeg diskuterer ut ifra jmf. penger spart er penger tjent.

Begrepet "tjene" brukes eksklusivt om kapitalervervelse. Hvis du arver et hus har du ikke tjent 3 millioner selv om du sitter på 3 millioner i urealiserte verdier. Derfor blir det feil å si at du har tjent på biffene dine hvis du ikke sitter igjen med mer penger en du hadde i utgangspunktet. Hvis jeg gir det et eple, har du da tjent et eple? Antageligvis ikke. Man bruker ikke begrepet "tjene" ved ervervelse av urealiserte verdier. Det er derfor umulig å tjen på en biff i denne sammenhengen. Mitt budskap er bare at folk i dagligtale ofte forveksler disse begrepene.

Et par spørsmål. Hvis du tjener på biffene dine, betaler du da også skatt for dem? Gitt at du ikke har en inntekt og skal på ferie, kan du da tjene opp penger til denne reisen ved å kjøpe biffer?

EDIT: Merkelig ordlegging i første linje. Skal selvfølgelig være "Det er dette jeg diskuterer jmf. penger spart er penger tjent."

Beklager for alle skrivefeilene. Jeg sitter på en laptop med uvant tastatur.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Siterer meg selv.

Men var på telefonen ista, og når jeg la på så sa jeg bevist "Ha en god kveld"

Og jeg fikk en "Hei" tilbake!

Hva er greia?
Vis hele sitatet...
Hej då som på svensk betyr hade, så man forkortet det bare ned til heeey eller hei.
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
Sitat av ObeOneKanobe Vis innlegg
Liker ikke når folk legger til ''u'' i slutten av ordet.

Eksempel: '' Kommeru Geir? Når Bliru med Gudrunn? Erru der Sigrid?

Det er kanskje ikke ord, men synes det høres helt forferdelig ut, men alle er forkjellig så.
Vis hele sitatet...
dette er noe jeg ofte legger til... Kansje en uvane, men er normalt i min venne krets.

"druse" er mitt "hat" ord.

Etter paradise hotel var det en SYKT druse-flipp, der man bytter ut alle verb med "druse"

EKS: "Skal vi druse rema i storefri eller?"
Sitat av ObeOneKanobe Vis innlegg
Liker ikke når folk legger til ''u'' i slutten av ordet.

Eksempel: '' Kommeru Geir? Når Bliru med Gudrunn? Erru der Sigrid?

Det er kanskje ikke ord, men synes det høres helt forferdelig ut, men alle er forkjellig så.
Vis hele sitatet...
Håper du trekker en linje mellom de som snakker og skriver.
skriver du; "Kommeru" blir det feil i språket
sier du; "Kommeru" blir det dialekt.

Mitt ord: Kjempeliten

Eksempel: " Det var en kjempeliten hund!" - her brukt som at hunden var uvanlig liten.

Begrunnelse: selvmotsigende;
Kjempe = stor
Liten = liten
Sitat av otimate Vis innlegg
Håper du trekker en linje mellom de som snakker og skriver.
skriver du; "Kommeru" blir det feil i språket
sier du; "Kommeru" blir det dialekt.

Mitt ord: Kjempeliten

Eksempel: " Det var en kjempeliten hund!" - her brukt som at hunden var uvanlig liten.

Begrunnelse: selvmotsigende;
Kjempe = stor
Liten = liten
Vis hele sitatet...
Eller dobbelt så liten.
Sitat av otimate Vis innlegg

Mitt ord: Kjempeliten


Eksempel: " Det var en kjempeliten hund!" - her brukt som at hunden var uvanlig liten.

Begrunnelse: selvmotsigende;
Kjempe = stor
Liten = liten
Vis hele sitatet...
Vanlig bruk dette her:
  • Forferdelig godt
  • Dritgodt
  • Grusomt fint
  • Jævlig godt
Så egentlig er dette så veletablert at det nesten ikke er galt å si det lenger. Dette er ekstremt vanlig nå da, og i min vennekrets har de tatt det til et nytt nivå; Motbydelig godt eller styggfint.
Sitat av ass-beer Vis innlegg
dette er noe jeg ofte legger til... Kansje en uvane, men er normalt i min venne krets.

"druse" er mitt "hat" ord.

Etter paradise hotel var det en SYKT druse-flipp, der man bytter ut alle verb med "druse"

EKS: "Skal vi druse rema i storefri eller?"
Vis hele sitatet...
Hihi, det er jo et artig ord da! Brukte det mye som liten. "Jeg druste til den fotballen".

Men er jo ikke så rart når du bor i T-town/ TGB


Til ALLE som diskuterer det å spare/ tjene penger:

Dere diskuterer utifra hva jeg sa i en post. Det jeg mente var at det blir brukt feil i hverdagen. Om du skal begynne og vri og tukle noe så sinnssykt så er det uansett feil, selv om dere komemr fra til noe "riktig". Det er fordi jeg tenker på det alle sier til hverdags. Tviler på at mange sier :


Si du starter med 100 kroner.
En biff koster 100 kroner og jeg kjøper 2 på tilbud så har jeg jo tjent en biff. Jeg har ikke spart en krone, men jeg har fått dobbelt opp av varen jeg opprinnelig skulle ha. Ergo har jeg tjent på handelen.
Det viktige her er jo ikke hvor mange kroner du sitter på, men hva du faktisk får for hver krone. Jeg får mat for 200 kroner og betaler 100 derfor tjener jeg 100 kroner på å handle på tilbud.


Det er nok ikke heeelt vanlig og tenke slik.
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
[quote=Jazzin;1541588]Hihi, det er jo et artig ord da! Brukte det mye som liten. "Jeg druste til den fotballen".

Men er jo ikke så rart når du bor i T-town/ TGB


Hehe, vi "bønder" blir jo litt lei alle dere "sosse" gutter som skal slenge druse inn i alle setninger. Heldigvis så er dett slutt på dette i min omgangskrets.

T-town

ps: skrev "soss" fordi det står "Sted: Bærum" ikke ta det personlig
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Frenor Vis innlegg
"Deres sjebne ble signatur"?

Tror nok vi skal beholde besegle, jeg.
Vis hele sitatet...
Feil kontekst.
Besegle et dokument og en skjebne er to forskjellige ting.
Derfor jeg la til et eksempel hvor det ble brukt. Jeg er ikke alene om dette, norsk språkråd er på saken.
[quote=ass-beer;1541593]
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Hehe, vi "bønder" blir jo litt lei alle dere "sosse" gutter som skal slenge druse inn i alle setninger. Heldigvis så er dett slutt på dette i min omgangskrets.

T-town

ps: skrev "soss" fordi det står "Sted: Bærum" ikke ta det personlig
Vis hele sitatet...
Haha, det går greit vet du, tar meg ikke nær av det

Men har du sett Morten Ramm sin video om Tønsberg da? Super-cool

aaanyways, jeg er Bonden, Bærum er opprinnelig bondeland. Du er bygutten her!
å lukke opp

Hvorfor?
Selvmotsigelse. Et mye alternativ er "å åpne".

Eksempel:
Han lukket opp vinduet.
Han åpnet vinduet.

(Denne tråden er forresten gull verdt for særemnet mitt! )
Sist endret av Ozma; 5. november 2009 kl. 15:57.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Mitt ord: Nulltoleranse.
Vis hele sitatet...
Sitat av Morgul Vis innlegg
Mitt ord:
Liksom
Vis hele sitatet...
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Hater folk som sier frasen:
"Du lever jo for å sove, holdt jeg på å si"
Vis hele sitatet...
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Mitt ord:
Serriøst/serr
Vis hele sitatet...
Jeg har helt seriøst Nulltoleranse mot prostitusjon liksom, holdt jeg på å si.
Sist endret av Dotten; 5. november 2009 kl. 16:23.
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Ikke akkurat et ord direkte, men her har man byttet ut to ord.

Ord:
Utfordring.

Eksempel på bruk:
"Norge har en utfordring med å skaffe nok vaksiner."

Begrunnelse:
Her forfeiger man ordet "problem" med ordet "utfordring". Dette irriterer meg noe helt grenseløst personlig. Har man et problem må man løse det, har man en utfordring så kan man sette ned en komite til å se på saken. Etter et par måneder så har man kommet frem til at man heller har et problem med for mange innbyggere, så da setter man ned en komite som ser på befolkningsveksten i Norge.

Nei, spør du meg så må man kalle en spade for en spade og gjøre de tiltak som trengs, ikke skjule seg bak feige ord og lovnader.
Vis hele sitatet...
Mange support-avdelinger får ikke lov å si ordet "bug" ovenfor kunder. De må si en "utfordring" med programvaren.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Drittkult

Er det positivt eller negativt? Når ble dritt kult?
Vis hele sitatet...
Hva med drittgodt? Når ble dritt godt?

Dette er jo en kul samtale da, men kanskje litt utfor topic:
*Atshoo!*
Prosit!
Takk!
Sist endret av Quetzalcoatl; 5. november 2009 kl. 17:03.