Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1404
Jeg har et spørsmål. Det som står i overskriften min.

Mot alle odds har jeg greid å komme meg ut av kaoset. Det måtte en nær døden opplevelse til for at jeg våknet og forsto at nå må du kutte ut alt, noe jeg også gjorde. Med alt tenker jeg ikke bare på dritt jeg hadde i meg men og folkene jeg hadde i livet, vaner, miljø. Det har vært veldig hardt og tungt og har vært nær med å gi opp flere ganger og gå tilbake til det gamle. Men viljestyrken min denne gangen har vært annerledes, mer solid.

Jeg har funnet en ro som jeg trives veldig godt med. Men med den roen begynner jeg også å legge merke til ting jeg aldri har lagt merke til tidligere av opplakte grunner, jeg har vært ruset eller av mangel på rus pakket meg inn og gjemt meg bort.

Dette med mannfolk er ikke lett for meg. De forholdene jeg har vært i tidligere har vært usunne og pill råtne, møtte de via felles hobby rus. Bare skikkelig tullete greier med masse konflikter og tull. Såvidt begynt å tørre tenke at en kjæreste hadde vært bra for meg. Men jeg merker at jeg skygger veldig fort unna for det er så uvant for meg. Jeg har ikke bra selvtillit og jeg er utseendemessig preget av et hardt liv. Det er mye jeg vil ordne før jeg kjenner meg vel med meg selv. Er allerede i gang med å fjerne en helt latterlig tatovering som bare må bort om jeg skal ha noen sjans til å bli tatt seriøst. Jeg sparer også opp til å få ordnet tennene mine.

Å få oppmerksomhet fra menn som ikke har samme utgangspunkt som meg og som er standard a4 mennesker er uvant som sagt. Men jeg fryser helt og trekker meg unna hvis jeg opplever å få smil eller blikk fra noen jeg finner attraktiv. Jeg tenker mest på at jeg vil spare meg selv den skuffelsen når de finner ut hvor jeg kommer fra og at jeg står på relativt bar bakke.

Tenker at jeg burde konsentrere meg om menn som har lignende fortid som meg for de er evnt de eneste jeg har sjans på, men er også redd for at det hadde ført til trigging og tilbakefall for ene av oss eller begge.

Tror jeg sliter litt med å forstå hvordan jeg skal oppføre meg i denne nye verden jeg har kommet inn i, jeg føler meg som en fisk på land når menn viser interesse og jeg vet ikke hva jeg skal hverken si eller gjøre. Skal man holde igjen og risikere å bli såret og forlatt på et tidspunkt hvor man begynner å bli betatt av noen eller skal man si det som det er med en gang?

Er det i det hele tatt realistisk for en som omtrent aldri har levd et a4 liv å få en oppegående kjæreste? Jeg trår så forsiktig nå at jeg føler alt av muligheter og potensielle relasjoner (av menn) forsvinner for meg. Samtidig vil jeg ikke være innbilsk, det å for eksempel smile tilbake til en mann som smiler til meg er noe jeg bare ikke klarer. Selv om jeg vil klare det.

Har belaget meg på et liv som kronisk singel og tenkt at det er det riktige for meg. Men så møter man på folk her og der som får meg til å tvile. Øyner kanskje et håp noen sekunder, men så kommer jeg på hva jeg har å konkurrere mot: andre damer med utdannelse, jobb, god økonomi og hus.

Hadde du gitt en med min fortid en sjans, eller er det bare fullstendig uaktuelt?
Ja, jeg tror nok det er håp for deg, for om det er en ting jeg har forstått så er det at kvinner er veldig ettertraktet av det motsatte kjønn.

Jeg tenker mye på det samme selv, og lurer på hvordan man skal lære seg nærhet - og det svaret en overlege gav meg var ganske enkelt «det beste du kan gjøre er å bare prøve, for på det viset lærer du mer enn hva noen psykolog kan hjelpe deg med».

Men det var egentlig ikke det jeg skulle si; det jeg egentlig har råd i forhold til er dette med tenner og selvtillit.

Hvis du ordner kontakt med en kommunal rustjeneste, så kan du etter noen måneder få dekt utgifter hos tannlege. Det samme kan du få om du velger å legge deg inn i rusomsorgen, for hvis du er innlagt lengre enn 3 mnd så får du utgiftene dekt.

Dette med selvtillit kan være vanskelig, men selv tok jeg på meg en jobb i et yrke hvor jeg egentlig ikke trivdes spesielt bra og pga traumer var det ekstremt krevende - men gjennom mange år så ble jeg flinkere i faget og mer selvstendig, og med det så fikk kollegaer mer respekt og jeg fikk mange gode tilbakemeldinger. Dette er nok den viktigste lærdommen jeg har fått her i livet, for ved å trosse vanskene så lærte jeg at jeg klarer det meste om jeg bare gir alt, og jeg lærte også at jeg ikke er permanent ødelagt. Dette gav meg masse selvtillit samtidig som det fjernet mye av den sosiale angsten min - og takket være dette klarer jeg den dag i dag å stå i behandling uten at det er et mareritt.

Hobbyer er også fint å ha både for å holde seg rusfri og komme i kontakt med andre, så med en felles hobby til å starte med så betyr ikke fortiden din all verden heller. Bare vær deg selv, og utforsk hvem du er og hva du liker uten rus, så kommer du i kontakt med andre mennesker av begge kjønn.

Ta deg god tid og finn ut av deg selv, så skal du se at det dukker opp en mann du føler god kjemi med underveis. ☺️
Sist endret av tasmus82; 26. oktober 2022 kl. 20:14.
Selvfølgelig kan du som andre finne deg en bra mann. Det er personen han treffer «der og da» som setter i gang følelser, ikke personen en har vært.
Hei! Ja sier jeg til vanlig kjæreste. Jeg leser i innlegget ditt at du er streng og dømmende mot deg selv. Det tror jeg de fleste er.

Gi deg selv anerkjennelse for endringer du har gjort og tillat deg å være glad på dine egne vegne.


Det sosiale er ett puslespill. Men de fleste liker jo å bli vist interesse for.

Ikke gi opp troa på at du kan få en god kjæreste.
Hvis du allerede opplever oppmerksomhet tross tenner og tatoveringer, så vil mye ordne seg med litt bedre selvtillithet, da de allerede tydeligvis viser interesse i deg.
Se på bakgrunnen og historien din som et levd liv med tilhørende erfaringer, ikke noe du skammer deg over. Folk driter seg ut i eininga og lander på beina etter de merkeligste ting så ikke tenk så mye på hva du har gjort, men heller hva du kan få til.
Den gode nyheten er at slett ikke alle der ute er så a4, selv om de ikke ved første øyekast stikker seg ut, og selv de som er ganske a4 i sine prioriteringer, har veldig ofte en “quirk” du ikke skulle tro.

For de fleste jeg kjenner, alle oppegående, ville du ikke ha vunnet denne “konkurransen” med “utdannelse, jobb, god økonomi og hus”, men ved å være et følende og tenkende menneske. Noe du etter alle solemerker virker som ihvertfall på meg. Alene det du har oppnådd er fantastisk, og du har jo tross alt ikke karret deg til et sted der andre selvfølgelig begynner, noe som du vet selv men som man kan lure seg til å tro.

Nå vet jeg ikke hvordan du kan reagere på å bli såret og forlatt med tanke på din bakgrunn, mange tunge rusmisbrukere jeg har møtt er som ørkenvandrere etter ømhet, og svarer med hver celle i sin kropp på et smil, og dessverre er det jo en del tullinger her i verden, som ikke vet hva de selv vil osv.

Det første som møter en når man står og ser utenfra på menneskene er ofte det overfladiske, som kan være demotiverende, men jeg tror ikke du trenger å bekymre seg så mye for om du vil møte en som det "vanlige" ikker er det viktigste for. Ta det som det komme og vær trygg i den roen du har funnet, jeg er ikke i tvil om at det er en god kjæreste for deg et sted der ute