Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1067
Hei. Kom over en litt drøy historie her. En kule som beveger på seg av seg selv. Lite info om den på nettet. Men her er det noe fra Wikki

Hva tror du ?

Kaizen
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Hva tror du ?
Vis hele sitatet...
..at jeg er litt dum.
Kan du forklare mer?
Kaizen's Avatar
Trådstarter
Slik forklarer AI:

Ah, now I understand what you're referring to! The Betz Sphere, also known as the "Betz Mystery Sphere," is a small metallic object that was found in 1974 by the Betz family while they were exploring a forest in Fort George Island, Florida. The sphere is about the size of a bowling ball, made of a shiny, silvery metal, and weighs around 22 pounds.

The Betz family initially thought that the sphere was a discarded military or industrial device, but upon closer inspection, they discovered some unusual properties. For example, when they tried to roll the sphere, it would often stop and change direction on its own, seemingly defying the laws of physics. Additionally, the sphere would emit a strange sound when tapped, and seemed to be able to withstand high temperatures without being damaged.

The Betz Sphere gained a lot of attention from the media and the public, and many theories were proposed to explain its origin and unusual properties. Some suggested that it was a space probe or a weapon, while others speculated that it was of extraterrestrial origin. However, despite extensive testing and examination by scientists and experts, no one has been able to fully explain the Betz Sphere's unique properties, and it remains a mystery to this day.
BRAND ∞ STRONG
Elsker sånt.
Nå har jeg timevis med YouTube å kikke igjennom.
Takk
At det er kula fra en ventil slik de som analyserte den sier det er.

Den hadde akkurat de samme metallurgisk egenskapene som ventilene bygd av Bell & Howell.
Den satt i ro i 2 uker i hjemmet til Betz familien. Denne påstanden om at den bevegde seg av seg selv var først etter noen tok den opp, dette er ei høyst nøyaktig kule laget for å passe perfekt i en ventil den minste ujevnhet vil få den til å bevege seg da den er perfekt balansert.


Det er rett å slett et pent stykke ingeniørarbeid som vanlige folk ikke er vant å se/håndtere og da tror man plutselig på magi.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Førsteinntrykket mitt er at man kanskje ikke skal ta alt 70-talls-floridianere påstår for god fisk.

Artikkelen du lenker til på Wikipedia sier jo at det sannsynligvis er ei kule laget for å sitte i en ventil, og at både dimensjoner og oppbygning er påfallende lik den et bestemt firma har laget for dette formålet. At den beveger seg "spontant" er vel ikke akkurat bevist, det er derimot ganske klart at den ble liggende helt stille og fint i et par uker da de la den et sted gulvet ikke heller. Den ringer når man klinker til den med en hammer... skikkelig mysterium.

(Hva skal AI kunne vite om dette, forresten? Er dette ChatGPT igjen? Den vet ikke noe om noe unntatt å produsere sammenhengende tekst og )
Sist endret av robhol; 11. mars 2023 kl. 18:51.
Det står jo klart og tydelig på wikipedia siden du lenker til hva det er. Hva spør du om?
Jeg vet nøyaktig hva den kulen er: En idiotmagnet.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg vet nøyaktig hva den kulen er: En idiotmagnet.
Vis hele sitatet...
Tror du kan ha rett i det. SS431 er magnetisk.
BRAND ∞ STRONG
Syns ting som dette er litt spennende jeg.

Klarer ikke helt å irritere meg over sånt, selvfølgelig med mindre man bevist prøver å lure folk for penger
eller utnytter noen som har veldig behov for å tro (syke som tror div opplegg kan gjøre de friske)

Heller ikke like spennende når det allerede er debunked slik tilfellet er her.
@SkammeligNykter: Ja, det stemmer. 431 er et martensittisk "rustfritt" stål med omtrent samme styrke som klassiske CrMo-legeringer. Har aldri vært borti den, men jeg har maskinert litt 416 som er i samme familie.