Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1430
noen som vil fortelle om hvordan hiphop og dems 4 grunnstener ble skapt hvordan hiphop norge har hiphop ellers i verden har utbredt seg?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Sukk..

Opprinnelig postet av Carlo
www.google.com

Må bare få sagt dette her, gjelder ikke bare deg. Bruker dere nFF som en fuckings leksetjeneste eller no? Ser poster som spør om hjelp til lekser annenhver dag ffs. Sliter jeg med leksene spør jeg kanskje etter hjelp etter å ha googla det, men jeg går ikke inn på et forum med et helt annet tema og spør om det.
Vis hele sitatet...
Og her er noe jeg skrev om scratching i en annen tråd.

Opprinnelig postet av Gusto
Hiphop er en kultur. Grafitti, breakdancing, DJing og rapping. Ikke bare musikken.

Det første begynte vel på slutten av 60 tallet da Kool Herc oppfant mixingen, og på midten av søttitallet kom Grand Wizard Theodore på noe genialt som scratchen. Han var den første som scratchet, hvis man ser bort i fra at en eller annen gjorde det som et uhell tidligere )

Problemet med denne scatchingen var at publikum ikke var helt med på det. De trengte en som snakket til dem, en som styrte showet, en Master of Ceremonies (MC, opp til da bare brukt som beskrivelse av programledere).

I begynnelsen var det ikke rapping MCene holdt på med, men heller bare å snakke til publikum for å få opp livet. Etterhvert ble rappen utviklet. Sugarhill Gang var en av de første til å gi ut en plate der de rappet, "Rappers Delight" i 1979. Den har forøvrig vært ganske viktig for hiphop videre. Scratchen var ennå ikke helt inne i musikken. Det kan man forsåvidt høre i "Rappers Delight" også, ettersom det bare er trommerytmer.

Rundt denne tiden begynte Grandmaster Flash å scratche, han er den første som har gitt ut plate med scratching og breakbeats på. Hvis jeg ikke tar helt feil, så var det han som oppfant breakbeaten.

Resten er historie (), det dukket opp store DJ talenter som Mix Master Mike, DJ Qbert, X-ecutioners, DJ Jazzy Jay, DJ Krush, DJ SHADOW, DJ Premier med flere som økte standarden enormt.
Vis hele sitatet...
Ehm, nå skal vi se. Jeg er lat, eller ikek lat i dag? Jeg er ikke lat, så jeg leiter opp denne linken:
http://www.nrk.no/programmer/tv/lydverket/2291743.html

Se der, en dokumentar som gikk på NRK om hiphopen i Norge og ellers i verden. Varer ca 1/2 time.

Har du ikke hørt om A-Team og MC KEY ?

WTF ?
Ingen av dere som husker nettsidene til dj4joy ?
Vet ikke om de er oppe lengre, men prøv på et søk i kvasir eller noe. Der sto alt man kan ønske å vite.
Hmmm... et søk på "grandmaster flash" burde være en god hjelp... det var forøvrig en greie om han på lydverket for et par uker siden.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Bare for å rette litt gusto, er vel DJ Jazzy Jeff du mener, eller blander jeg???

Fikk skikkelig killer-lattekrampe når jeg så og hørte a-team og mc key/cey whatevah Ur-komisk. Noen som så greia på nrk, lydverket? Tommy Tee med tidenes punker-cut. hehehe, morsomt program. Anbefaler forøvrig den nye Tungtvann - Påfyll EP'en som er i hyllene nå, den er genial
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av totto
Bare for å rette litt gusto, er vel DJ Jazzy Jeff du mener, eller blander jeg???
Vis hele sitatet...
Du skuffer meg!
Jeg mente DJ Jazzy Jay. Jeff kom inn senere. Jay var jo en av de første.

Men Jeff er jo også konge. Har forøvrig "The Magnificent" på vinyl.
http://www.yale.edu/ynhti/curriculum...3.04.04.x.html

Egentlig et undervisnings-opplegg. Masse fakta om de 4 elementer. Skrevet av en professor elns fra Yale University
last ned Scratch fra inet, den dekker endel historie fra USA osv..
Trådstarter
skreiv en stil om det, skal levers inn i morgen *gulp*