Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  167 12866
Tollgrensen kunne godt vært økt til 1000kr, og jeg kunne godt tenkt meg å sluppet å betale forenklet tollbehandling på alt som går under dette, men det er postens feil. Toll på klær kunne jeg godt også klart meg uten, da mye av tingene jeg har kjøpt fra utlandet, er ting du ikke får tak i her.

Det er jævlig kjipt å få en pakke til 250kr, og så betale 110 til posten, 25% til staten, og 10% ekstra dersom det er et klesplagg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Hovudproblemet er ikkje MVA, men som DonTomasso seier alle dei helvetes gebyra, som gjer det dyrt.

Viare så vil jo fjerning av tollgrensa føre til sterk konkuransevridning. I 1970 tviler eg på at veldig mange nordmenn bestilte ting fra utlandet. I dag gjer alle det. Eg veit ikkje kor mange prosent av ordrane til t.d. komplett som er mellom 200 og 1000,- men eg gjettar på at det er ein god del. Vil vi ha slike bedrifter i Noreg? Dei gir jo arbeidsplasser? Men kva om ei kan spare 25% på å flytte over grensa til Sverige?

Hadde vore betre å legge til rette for å bli kvitt gebyr hos posten.
Vis hele sitatet...
Er faktisk utrolig mange folk som aldri bestiller noenting på nettet og. Mange gjør det fordi de ikke får det til, eller er redd for å bli svindlet. Mens noen handler ikke på nett for å få den servicen man får i en vanlig butikk. Det er også ofte enklere i reklamasjonssaker hvis man har handlet i en fysisk butikk, da de ofte inngår kompromisser i tillegg til at de er enklere å ha med å gjøre. Men på den andre siden er det også veldig mange som handler på nettet, og for butikker som selger ræl og ting som man ofte kjøper på nettet (teknikmagasinet f.eks.) Vil det kansje ha noe å si. Men gode butikker som yter service vil klare seg selvom man har muligheten til å handle på nettet uansett. Tollgrensen burde bli hevet til 1000 eller 1500. Høyere enn det vil nok ha for stor innvirkning på det allerede eksisterende markedet.
Jeg kunne tenkt meg en økning til rundt 1000 kroner. Da tar jeg selvfølgelig ikke i betraktning norske nettbutikker, men det har noe med at jeg personlig er egoist og tenker kun på egen vinning i denne saken. Jeg vet selvfølgelig at dette vil føre til en veldig urettferdig behandling ovenfor norske nettbutikker.
En økning til 10000 kroner derimot ser jeg på som helt urealistisk og egentlig et latterlig forslag.
Har startet denne facebookgruppen: Øk 200-kronersgrensen for moms og toll på pakker fra utlandet NÅ! som for øyeblikket har 78000 medlemmer.

Det er tydelig at det begynner å bli endel som ser seg lei på denne grensen, så noe må snart gjøres. En fjerning av gebyret ved momsing hadde vært en stor forbedring. Får også endel meldinger både med pepper fra nettbutikkeiere og masing om at jeg må kontakte ditten og datten. For ikke snakke om spam på gruppen fra FPU som ønsker en økning til 10000 kroner. Disse innleggene sletter jeg da jeg som nevnt over ser på det som totalt urealistisk.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av toeless Vis innlegg
Vi vet alle hva hovedargumentet er når det gjelder tollgrensen ikke sant? Norske nettbutikker klarer ikke å konkurrere.

Bokilden.no
haugenbok.no

I rest my case!
Vis hele sitatet...
Bør vel kanskje opplyse deg at du ikke betaler moms når du kjøper bøker i norske bokbutikker. (lov om merverdiavgift § 6-3) Mao har de akkurat samme konkurransevilkår som de utenlandske bokbutikkene. Dermed er sammenligningen din helt verdiløs. Men ikke nok med det, de norske bokbutikkene har på side side en annen kjempestor fordel, nemmelig norskspråkelige bøker samt bøker av alle norske forfattere. Den fordelen vil f-eks ikke elektronikk eller klesbransjen ha, da kunden vil få nøyaktig samme varen ved å importere den selv fra utlandet - til minimum 25% lavere pris. Noe som selvfølgelig vil være en stor ulempe for norske butikker siden de er lovpålagt å selge alle sine varer inkl mva.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Raymond Vis innlegg
En fjerning av gebyret ved momsing hadde vært en stor forbedring.
Vis hele sitatet...
Hvem skal betale for jobben med å tollbehandle sendinger da?
Very Important Pyrotechnician
Sitat av ymgve Vis innlegg
Moms er ikke så ille egentlig, det som virkelig svir er fortollingsgebyret. Om noe koster 199kr så får du det for 199kr blankt, men om noe koster 201kr så blir det plutselig oppi 350kr, og en tredjedel av pengene er gebyr. Skjønner ikke hvorfor det skal koste så mye å fortolle en pakke - de har vel omtrent like mye arbeid med pakkene under 200kr.
Vis hele sitatet...
Helt enig, det er ikke momsen som er problemet. Man betaler trossalt moms på 99% av varer man kjøper i norge, og ingen står i kassa på butikken å er sur på ekspeditøren for at man må betale 25% moms fra første krone. Derimot er det surt å betale over 100 kroner til posten, uansett beløp opp til 1000,- Om de ikke kunnet fjerne gebyret, kunne de i det minste halvert det til en 50-lapp.

I snitt tviler jeg på at en toller bruker mer enn 1 minutt for å fortolle en pakke. 100 kroner i gebyr gir da en timeslønn på 6000,- Det finnes riktignok en måte å "slippe" gebyret på: Benytte seg av ekspress/EMS der er faktisk fortollingsgebyet inkl i fraktprisen.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
I snitt tviler jeg på at en toller bruker mer enn 1 minutt for å fortolle en pakke. 100 kroner i gebyr gir da en timeslønn på 6000,-
Vis hele sitatet...
Dette vet du mye om? Jeg kan forsikre deg om at det tar veldig mye mer enn ett minutt bare å frakte pakken til egnet fortollingsted.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av luni Vis innlegg
Dette vet du mye om? Jeg kan forsikre deg om at det tar veldig mye mer enn ett minutt bare å frakte pakken til egnet fortollingsted.
Vis hele sitatet...
Frakten har jeg betalt for når jeg kjøpe varen. Det holder til å frakte pakken rundt om i hele norge, enten jeg bor i nordkapp kommune, eller 100 meter fra postens godssenter. Da burde det stengt tatt også holde til å frakte pakken til "egnet fortollingssted"
Hvor langt er det forresten fra det uegnede fortollingsstedet til det egnede fortollingsstedet?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Frakten har jeg betalt for når jeg kjøpe varen. Det holder til å frakte pakken rundt om i hele norge, enten jeg bor i nordkapp kommune, eller 100 meter fra postens godssenter. Da burde det stengt tatt også holde til å frakte pakken til "egnet fortollingssted"
Hvor langt er det forresten fra det uegnede fortollingsstedet til det egnede fortollingsstedet?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du er dummere enn at du skjønner at det er kun ett ledd i fortollingsprosessen som du sannsynligvis har 0 innsikt i.

Noe som kunne redusert fortollingsgebyret ville vært å belaste mangelfull merking av pakker, uavhengig av 200 kronersgrensa. Det er dette som tar opp mest resursser, ikke en liten pakke fra Play.com som er tydelig og ikke minst riktig merket. Men neppe gjennomførbart i praksis dessverre.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Forslaget er neppe noe de har tenkt gjennom, men de fleste som skal stemme på FrP tenker nok ikke gjennom det heller, så det går jo fint dette.

Å heve tollgrensen ville presse Norske butikker, om den ble hevet til 10.000 kan jeg garantere at flere ville gå konk. Om den ble hevet til 1.000 tror jeg også flere ville være i faresonen uansett. Når jeg bestiller fra utlandet prøver jeg så mye jeg kan å holde meg under 200kr, når jeg bestiller fra Norge, da bestiller jeg gjerne dyrere ting.

Videre, med fortollingsgebyret, så er det slik at Posten er et privat selskap som skal tjene penger, staten igjen bare kjøper post-tjenester av bedriften. Dette blir en utrolig tullete metode, og med mindre der er noe praktisk med det som jeg ikke ser ville jeg bare underlagt Posten staten 100% sporenstreks.
Toll.no om fortolling via nett

Er det kun snakk om å heve tollgrensen eller også den avgiftsfrie grensen? Hvis det kun er tollgrensen: Så mange av dere som kjøper veldig mye tollpliktige varer fra utlandet? For meg er det mva. og særavgifter som utgjør den store prisforskjellen! Toll på klær er 10,7% av prisen på plagget og frakt før mva. Så legger de på 25% mva. av prisen på plagget inkludert frakt og toll.
Mva. hadde man likevel måtte betale om varen var tilgjengelig i Norge. Vet ikke hvordan det er med disse særavgiftene?

Sitat av Toll.no
Toll
De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll.

Eksempler på varer som er tollfrie:

- elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)
- DVD
- CD
- skriver
- skanner
- kikkert
- kamera
- sko og støvletter
- bildeler
- møbler
- alt sportsutstyr, unntatt sportsklær
- briller og solbriller
- vesker, bagger, ryggsekker
- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)
- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)
- barnevogner
- sykler
- verktøy (elektronisk og mekanisk)
- pyntegjenstander
- drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )
- service og porselen
- plakater
Vis hele sitatet...
Kilde.
Sist endret av GothQueen; 20. oktober 2010 kl. 16:40.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tollgrensen er fair ovenfor norske nettbutikker. Justeres den til 1000 kr får du i realiteten en 20% rabatt på alle produkter under 1000 kroner i utenlandske nettbutikker noe som er vanskelig å konkurrere med. Og ikke bra for det norske markedet

Problemet er uansett ikke tollen, eller momsen. Det er tollgebyret! Når du rett og slett ikke får tak i ting fra norske nettbutikker er det utrolig irriterende å se på at produktet som egentlig burde koste 300 kroner + moms plutselig koster 300 kroner + moms + 200 kroner tollgebyr. Dette bør fikses
Får mye "med" fra utlandet som kommer til meg ufortolla , ca hver 5 pakke blir stoppet av tollen. Pakken blir sendt til avsender, som sender den på nytt. Aldri fått regning fra tollen heller ....
Norske nettbutikker selger mest av ting 100-1000 kr , slikt forslag vill være kroken på døra for mange nett butikker, frp vil ha norge som Usa, et land for dem rike, resten flestparten av befolkningen skal slave for luse lønn og sulte...

Styr unna Frp og alle forslagene dems!
Aah toll er kipt. Burde hvertfall ikke vært toll på noe man absolutt ikke får kjøpt i norge :P
Skulle kjøpe et spill fra Asia, som fantes kun på japansk. (Pokemon såklart). MÅtte betale 400 kr for spillet pluss litt frakt. Og i tillegg ca 100 kr toll+ 150 kr i gebyr :S
Mennesker har rett til å handle fritt med hverandre over landegrensene, så det bør ikke være noen tollgrense.
Sist endret av Bobo Dioulasso; 31. desember 2010 kl. 12:48.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Mennesker har rett til å handle fritt med hverandre over landegrensene, så det bør ikke være noen tollgrense.
Vis hele sitatet...
Er det ikke skadelig for økonomien i landet om deet er NULL moms og toll osv?
Burde kanskje vært tollfritt for privatpersoner eller noe sånn?
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Norske nettbutikker selger mest av ting 100-1000 kr , slikt forslag vill være kroken på døra for mange nett butikker, frp vil ha norge som Usa, et land for dem rike, resten flestparten av befolkningen skal slave for luse lønn og sulte...

Styr unna Frp og alle forslagene dems!
Vis hele sitatet...
Så lenge de som faktisk sliter og jobber for oss rike, ikke befinner seg i Norge, så er det altså greit?

Tollgrensene er der jo for å beskytte norske butikker og produsenter, slik at vi kan ha det bedre, på bekostning av produsenter i fattige land.

Er man ute etter å få flere opp i velstand, så må jo en fjerning av tollgrensene, være et at de bedre forslagene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cazber Vis innlegg
Er man ute etter å få flere opp i velstand, så må jo en fjerning av tollgrensene, være et at de bedre forslagene.
Vis hele sitatet...
Opphavet til tollmurar var jo å bygge opp eigen industri utan konkuranse. Historisk sett er vel tollmurar såleis eit av instrumenta ein har nytta i Europa og Amerika for å bygge opp velstand. Når vi no er komt i den posisjonen at vi eksporterer teknologi er vi jo interesserte i minst mogeleg tollmurar...

Så sjølv om tollmurar neppe er rett medisin åleine har eg ikkje heilt tru på at fjerning av tollmurar er rett medisin åleine heller.
Driter langtidet jeg Jukset med tollen hele livet og staten skal ikke få se en KR fra meg. Så for mindel kan den være på 10 KR eller 10000,samma for meg
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Er det ikke skadelig for økonomien i landet om deet er NULL moms og toll osv?
Vis hele sitatet...
Nei, tvert imot! Det som er skadelig er å legge hindringer i veien for handel mellom mennesker. Det er handel som skaper velstand.

Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Burde kanskje vært tollfritt for privatpersoner eller noe sånn?
Vis hele sitatet...
For alle.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Det som er skadelig er å legge hindringer i veien for handel mellom mennesker. Det er handel som skaper velstand.
Vis hele sitatet...
Moralorgan eller ikke, vi er jævlige mot hverandre.
Er det bare en del av egoismen og det glade frie marked?
Vis meg kilder på at menneskehandel skaper velstand.
Det må settes noen grenser for handel mellom mennesker. Hvis du setter deg ned og faktisk prøver å definere disse grensene i detalj vil du oppdage at det ikke er så svart og hvitt.
Vil fabrikker være nødt til å opplyse om hva produktene deres inneholder?
Hvordan skal kvaliteten kontrolleres? Av fabrikken? Av kundene?

Jeg har ikke så mye tro på at produsenten nødvendigvis ønsker kundenes beste mer enn profitt. Heller ikke så mye tro på at kundene vet sitt eget beste og er i stand til å ta en informert avgjørelse til enhver tid.
Sist endret av Bothrops; 2. januar 2011 kl. 05:19.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
vi er jævlige mot hverandre.
Er det bare en del av egoismen og det glade frie marked?
Vis hele sitatet...
Det er motsetningen.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det må settes noen grenser for handel mellom mennesker.
Vis hele sitatet...
Enig. Den må være fredelig, dvs. ikke true rikets sikkerhet eller krenke andre individers rettigheter.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Vil fabrikker være nødt til å opplyse om hva produktene deres inneholder?
Vis hele sitatet...
La meg først si at dersom merking av for eksempel matvarer er etterspurt, så vil dette dukke opp helt av seg selv i et fritt marked, uten bruk av vold.

I utgangspunktet vil man ikke være nødt til å opplyse om hva produktene sine inneholder, men alt innenfor rimelighetens grenser. Du kan for eksempel ikke selge lyspærer bestående av livsfarlig kvikksølv uten å opplyse om dette.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hvordan skal kvaliteten kontrolleres? Av fabrikken? Av kundene?
Vis hele sitatet...
Fabrikkene vil selvfølgelig foreta tester av produktene sine for å forsikre seg om at de ikke slipper dårlige produkter ut på markedet, noe som vil skade omdømmet deres. Men til syvende og sist er det kundene som foretar den avgjørende testen som bestemmer om produktene er gode nok eller ikke.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Jeg har ikke så mye tro på at produsenten nødvendigvis ønsker kundenes beste mer enn profitt.
Vis hele sitatet...
Ikke jeg heller, men jeg har heller ingen tro på at politikere og byråkrater bryr seg mer om folkets beste enn om makt. Heldigvis er kvalitet en forutsetning for profitt i et fritt marked. Det samme kan ikke sies om politisk makt.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Heller ikke så mye tro på at kundene vet sitt eget beste og er i stand til å ta en informert avgjørelse til enhver tid.
Vis hele sitatet...
Ikke jeg heller, men jeg har heller ingen tro på at politikere og byråkrater vet bedre enn individet hva som er best for han. Jeg tror folk flest i de aller fleste tilfellene vet best selv hvilke valg som er gode for dem.
Sist endret av Bobo Dioulasso; 2. januar 2011 kl. 06:37.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Ikke jeg heller, men jeg har heller ingen tro på at politikere og byråkrater vet bedre enn individet hva som er best for han.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Jeg tror folk flest i de aller fleste tilfellene vet best selv hvilke valg som er gode for dem.
Vis hele sitatet...
Du påstår altså at de som regulerer f.eks innholdet i kjøtt og har relevant utdannelse til å vite hva kjøtt kan og ikke kan inneholde, vil gjøre en dårligere jobb enn kundene?? Hvis det står E533 på pakka kan det være kryptonitt for alt jeg veit, men de som har godtatt det i kjøttet vet hva det er.
Jeg har mer tro på at staten gjør en upartisk avgjørelse, enn at fabrikken skal sjekke dette selv.
Det blir som å sette en hund til å passe på hundematen!

Fabrikken har ikke nødvendigvis de samme målene som kundene. Hvis de skulle oppdage i en av sine interne kontroller at et av de stoffene som gir mest profitt også kan gi kunder kreft etter 40 år.
Er de så godthjerta at de vil senke fortjenesten ved å fjerne stoffet, selv om de aldri vil bli oppdaget? Er det her moralorganet skal slå inn?
Sist endret av Bothrops; 2. januar 2011 kl. 16:20.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Du påstår altså at de som regulerer f.eks innholdet i kjøtt og har relevant utdannelse til å vite hva kjøtt kan og ikke kan inneholde, vil gjøre en dårligere jobb enn kundene??
Vis hele sitatet...
Nei, jeg påstår at politikere og byråkrater ikke er nødvendig for å fremskaffe gode produkter på markedet.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Jeg har mer tro på at staten gjør en upartisk avgjørelse, enn at fabrikken skal sjekke dette selv.
Vis hele sitatet...
Helt greit, men det gir deg ikke rett til å bruke skattepenger til å kontrollere innholdet i varene på markedet. Jeg har mer tro på private sertifiseringsselskaper. Det gir meg heller ingen rett til å tvinge produsentene til å la private sertifiseringsselskaper komme på besøk.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Fabrikken har ikke nødvendigvis de samme målene som kundene.
Vis hele sitatet...
På en måte har de det. Begge er ute etter profitt. Kunden er interessert i fabrikkens varer som han verdsetter mer enn pengene sine. Fabrikken er interessert i kundens penger som den verdsetter mer enn varene sine. Begge er altså ute etter å profittere på å handle med hverandre.

Hvis de skulle oppdage i en av sine interne kontroller at et av de stoffene som gir mest profitt også kan gi kunder kreft etter 40 år.
Er de så godthjerta at de vil senke fortjenesten ved å fjerne stoffet, selv om de aldri vil bli oppdaget? Er det her moralorganet skal slå inn?
Vis hele sitatet...
Hvis du er redd for usunne stoffer, kan du ganske enkelt velge å kjøpe varer av produsenter som merker varene sine. Dette vil være svært mange produsenter i et fritt marked, fordi folk flest er interessert i slik merking.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Hvis du er redd for usunne stoffer, kan du ganske enkelt velge å kjøpe varer av produsenter som merker varene sine. Dette vil være svært mange produsenter i et fritt marked, fordi folk flest er interessert i slik merking.
Vis hele sitatet...
Problemstillingen var jo hvordan man kan vite at merkingen er riktig. Så lenge ingen er lovpålagt å gjøre undersøkelser på dette, så kan produsenten merke med hva de vil, og merkingen kan enten være falsk, mangelfull eller begge deler. Bruker de for eksempel et svært kreftfremkallende stoff for å øke profitten sin så vil de jo tjene mer på å utelate det fra merkingen – så hvordan kan man vite at merkingen er riktig?
Det er selvfølgelig ikke greit å utgi et produkt for å være noe det ikke er eller å bruke svært kreftfremkallende stoffer uten å opplyse om dette.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Det er selvfølgelig ikke greit å utgi et produkt for å være noe det ikke er eller å bruke svært kreftfremkallende stoffer uten å opplyse om dette.
Vis hele sitatet...
Men hvordan skal man forsikre seg om at bedriftenes opplysninger er korrekte hvis man ikke har et lovverk og et uavhengig non-profit organ som faktisk sørger for at merkingen er fullstendig og korrekt?
Mener du at statens godkjenning er en garanti for kvalitet? Jeg vil i stedet snu problemstillingen: Hvordan kan det gå bra hvis det er voldsmonopolet som skal ta seg av kvalitetssikringen? Det er mye bedre at private sertifiseringsselskaper tar seg av det. Slike selskaper lever av seriøsitet og anerkjennelse og har ikke råd til å levere dårlig kvalitet, i motsetning til voldsmonopolet, som sitter med pistolene. Derfor gjør private så godt som alle oppgaver bedre enn staten. Der hvor staten blander seg inn oppstår det køer, inkompetanse, korrupsjon, svindel og ineffektivitet.

Som eksempler kan jeg nevne den norske veistandarden, skolen, helsevesenet, statlig pensjonssparing og klimaforskningen.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Mener du at statens godkjenning er en garanti for kvalitet? Jeg vil i stedet snu problemstillingen: Hvordan kan det gå bra hvis det er voldsmonopolet som skal ta seg av kvalitetssikringen? Det er mye bedre at private sertifiseringsselskaper tar seg av det. Slike selskaper lever av seriøsitet og anerkjennelse og har ikke råd til å levere dårlig kvalitet, i motsetning til voldsmonopolet, som sitter med pistolene. Derfor gjør private så godt som alle oppgaver bedre enn staten. Der hvor staten blander seg inn oppstår det køer, inkompetanse, korrupsjon, svindel og ineffektivitet.

Som eksempler kan jeg nevne den norske veistandarden, skolen, helsevesenet, statlig pensjonssparing og klimaforskningen.
Vis hele sitatet...
Hva om lar vær å snu problemstillingen og svarer på spørsmålet istedet?
Sist endret av Bothrops; 3. januar 2011 kl. 08:42.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Mener du at statens godkjenning er en garanti for kvalitet? Jeg vil i stedet snu problemstillingen: Hvordan kan det gå bra hvis det er voldsmonopolet som skal ta seg av kvalitetssikringen? Det er mye bedre at private sertifiseringsselskaper tar seg av det. Slike selskaper lever av seriøsitet og anerkjennelse og har ikke råd til å levere dårlig kvalitet, i motsetning til voldsmonopolet, som sitter med pistolene.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener ikke at statens godkjenning er en 100% sikker garanti, men jeg mener at de ikke har noe å vinne på å være slappe i godkjenningsprosessen, og derfor er et sikrere alternativ. Et privat godkjenningsfirma for varedeklarasjoner og hygieneforhold – som så vidt jeg har forstått på deg heller ikke skal ha et lovverk å forholde seg til – vil måtte gjøre seg attraktive ovenfor bedriftene. Så lenge det er snakk om unnlatelser, unøyaktigheter og forfalskninger av varedeklarasjoner, så vil det beste for bedriftene være å hyre inn et godkjenningsfirma som ikke er for nøye og som ser gjennom fingrene på enkelte ting, og følgelig vil det være det beste for godkjenningsfirmaene å operere på denne måten. Et lovverk for varedeklarasjoner og hygieneforhold og et non-profit mattilsyn som ikke er avhengig av bedriftenes godvilje og initiativ, vil ha som eneste formål å avdekke nettopp slike forhold uten bekymring for om de mister forretningsgrunnlaget sitt som resultat av det. Ingen av løsningene er nødvendigvis perfekte på alle måter, men det er da et spørsmål om hva som vil fungere best.

Så hva skal forhindre at godkjenningsfirmaene ikke slurver i jobben i de områder hvor kundene uansett aldri vil finne ut realitetene, slik at de skal få flere oppdrag senere? Og hva forhindrer bedriftene i å tilpasse virksomheten til godkjenningsfirmaenes besøk for så å gå tilbake til gamle trakter i etterkant, eller fabrikere prøvene, når det ikke er noe overraskelsesmoment inne i bildet og alt er i bedriftenes egne regi?
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, jeg mener ikke at statens godkjenning er en 100% sikker garanti, men jeg mener at de ikke har noe å vinne på å være slappe i godkjenningsprosessen, og derfor er et sikrere alternativ.
Vis hele sitatet...
Private verifiseringsselskaper har noe å vinne på å være seriøse i godkjenningsprosessen. Har staten det?

Sitat av Provo Vis innlegg
Så lenge det er snakk om unnlatelser, unøyaktigheter og forfalskninger av varedeklarasjoner, så vil det beste for bedriftene være å hyre inn et godkjenningsfirma som ikke er for nøye og som ser gjennom fingrene på enkelte ting
Vis hele sitatet...
Tror du verifiseringsselskaper som har for vane å se ting gjennom fingrene ville vært anerkjente i et fritt marked?
Dere som mener norske webbutikker kommer til å gå til helvete dersom grensen økes. Hvordan klarer svenske webbutikker seg?
Sist endret av RayMonk; 3. januar 2011 kl. 10:46.
Hvis norske webbutikker går til helvete om grensene økes, betyr det at de ikke er konkurransedyktige, og ikke bør få overleve.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Private verifiseringsselskaper har noe å vinne på å være seriøse i godkjenningsprosessen.
Vis hele sitatet...
Nei, det er jo nettopp det de ikke har. De har noe å vinne på å bli hyret inn av bedrifter på frivillig basis til å gjøre en sjekk som bedriften vil komme uskadet ut av. Er de for strenge vil bedriftene heller hyre inn noen som ikke er riktig så nøye på det slik at de kommer bedre ut av det. Det er uansett ikke noe sluttkundene vil ha noen personlig innsikt i.

Sitat av Bobo Dioulasso
Har staten det?
Vis hele sitatet...
Det er deres eneste hensikt.

Sitat av Bobo Dioulasso
Tror du verifiseringsselskaper som har for vane å se ting gjennom fingrene ville vært anerkjente i et fritt marked?
Vis hele sitatet...
I aller høyeste grad, forutsatt at de ikke ser gjennom fingrene på ting som sluttkundene finner ut av. Hvorfor skulle det ikke være slik når bedriftene ønsker å komme best mulig ut av sjekken og sluttkundene uansett ikke får vite den egentlige sannheten? Hvorfor skulle bedriftene da velge å leie inn strengere firmaer når det ikke lønner seg, og hva forhindrer de i å forfalske prøvene til det innleide kontrollfirmaet? Det er dette det har blitt spurt om hele tiden, men du svarer ikke på spørsmålene, og kommer bare med forsøk på kontraspørsmål. Betyr det at du rett og slett ikke har noe svar?
Sitat av Provo Vis innlegg
I aller høyeste grad
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg på at du kan mene. Min mistanke om at du bare er en vrang kverulant er ytterligere styrket.

Dersom produsenten er godkjent av et anerkjent verifiseringsselskap, kan kundene være rimelig sikre på at de kjøper kvalitet. Skulle det vise seg å være feil, vil både produsenten og verifiseringsselskapet få et dårligere rykte, og begge vil miste kunder. I et fritt marked er omdømme ekstremt viktig. Godt omdømme skaffer man seg ved å tilby kundene kvalitetsprodukter.
Sist endret av Bobo Dioulasso; 3. januar 2011 kl. 11:33.
Play.com (for de som ikke har kunnkap on det) sender en og en dvd/cd samt bok for seg selv. Praktisk, ikke sant?
(Til de som kjøper film fra dyre norske nettbutikker)

Synes den burde heves til 1000. Da blir det også mer handling på dyrere produkter fra Amazon og Play fra meg.
Sist endret av Snippxx; 3. januar 2011 kl. 11:38.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Det tviler jeg på at du kan mene. Min mistanke om at du bare er en vrang kverulant er ytterligere styrket.

Dersom produsenten er godkjent av et anerkjent verifiseringsselskap, kan kundene være rimelig sikre på at de kjøper kvalitet. Skulle det vise seg å være feil, vil både produsenten og verifiseringsselskapet få et dårligere rykte, og begge vil miste kunder. I et fritt marked er omdømme ekstremt viktig. Godt omdømme skaffer man seg ved å tilby kundene kvalitetsprodukter.
Vis hele sitatet...
Du går jo rundt hele problemstillingen. Kundene vil aldri få vite om godkjenningsselskapet gjør en god jobb med mindre de opplever tydelige konsekvenser av å benytte seg av produktene til bedriftene. Så lenge de aldri vil kunne koble dette så vil det heller ikke eksistere noe press mot bedriften eller godkjenningsselskapet de bruker for å endre sin praksis.

Så jeg spør igjen:

1. Hva forhindrer godkjenningsselskapet i å se gjennom fingrene på ting kundene uansett aldri vil finne ut av? De eneste som taper på dette er sluttkundene, men de er ikke klar over det og er ført bak lyset, så de kan følgelig ikke reagere på det.

2. Hva forhindrer bedriftene å fabrikere prøver spesielt for godkjenningsselskapet som passerer testen, og/eller legge om driften den tiden godkjenningsselskapet foretar gjennomgangen, for så å gå tilbake til tidligere rutiner når bedriften er godkjent?
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Det tviler jeg på at du kan mene. Min mistanke om at du bare er en vrang kverulant er ytterligere styrket.

Dersom produsenten er godkjent av et anerkjent verifiseringsselskap, kan kundene være rimelig sikre på at de kjøper kvalitet. Skulle det vise seg å være feil, vil både produsenten og verifiseringsselskapet få et dårligere rykte, og begge vil miste kunder. I et fritt marked er omdømme ekstremt viktig. Godt omdømme skaffer man seg ved å tilby kundene kvalitetsprodukter.
Vis hele sitatet...
Gode produkt, såleis som BP? Rett nok likar eg å få olja skipa rett åt meg, men helst ikkje langsmed kystlinja mi.

Du overvurderer kan hende evna folk har til å handle rasjonelt. I modellar og einskildsaker kan sikkert folk velje klokt, men det er urealistisk å vone dei gjer det same i det store og heile. Frå det australske finansdepartementet:

Sitat av http://www.treasury.gov.au/documents/1922/HTML/docshell.asp?URL=03_MySuper.htm
The relevant literature suggests a range of behavioural responses to 'choice overload'. Choice overload increases the likelihood that people (particularly those with low levels of financial education) will choose a default option, or leads people to pick simpler options regardless of their suitability or, finally, degrades people's capacity to make optimal decisions. *[Agnew and Szykman (2005), Iyengar and Kamenica (2010), Besedeš et al (2010)]
Vis hele sitatet...
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Hvis norske webbutikker går til helvete om grensene økes, betyr det at de ikke er konkurransedyktige, og ikke bør få overleve.
Vis hele sitatet...
Hvis vi øker grensa for mye, vil norske nettbutikker bli straffa fordi vi har så god økonomi i Norge sammenligna med nesten alle andre land og jeg syntes ikke det blir riktig. Det har ikke noe å gjøre med "survival of the fittest" og konkuransedyktighet, men at andre land har lavere priser og lavere lønninger. Derfor passer prisene hos polske nettbutikker til polsk økonomi og norske nettbutikker til norsk økonomi.

Vi risikerer å ødelegge mye for de norske, og muligens også skape ubalanse i det "billigere" landet hvis nettbutikker vi velger å benytte oss av. Vi kan risikere at vi med tid skaper et nytt markedsområde der nettbutikker i andre land vil spesialisere seg på å sende til Norge fordi det gir mest inntekter.
Dette kan ikke norske nettbutikker konkurrere mot.
Det blir for dumt å si at hvis de går ad undas så har de ikke livets rett. Konkurranse er viktig i kapitalisme, men vi må fortsatt prøve å gjøre det så rettferdig som mulig.
Sist endret av Bothrops; 3. januar 2011 kl. 12:13.
Sitat av Provo Vis innlegg
1. Hva forhindrer godkjenningsselskapet i å se gjennom fingrene på ting kundene uansett aldri vil finne ut av?
Vis hele sitatet...
Forsikringsselskapet kan ikke vite dette. Det er alltid en sjanse for at svindel vil bli avslørt, og når det skjer er det over og ut med kredibiliteten til selskapet. I lengden er det de beste og mest seriøse som vinner fram i et fritt marked.

Sitat av Provo Vis innlegg
2. Hva forhindrer bedriftene å fabrikere prøver spesielt for godkjenningsselskapet som passerer testen, og/eller legge om driften den tiden godkjenningsselskapet foretar gjennomgangen, for så å gå tilbake til tidligere rutiner når bedriften er godkjent?
Vis hele sitatet...
Kom med et konkret scenario.

Sitat av uppdali Vis innlegg
Rett nok likar eg å få olja skipa rett åt meg, men helst ikkje langsmed kystlinja mi.
Vis hele sitatet...
All aktivitet er forbundet med risiko. Ulykker skjer, men det er viktig å huske på at det først og fremst er BP som har tapt på denne ulykken. De har alle insentiver til å forhindre at noe lignende skjer i framtiden. Derfor er slike ulykker sjeldne.

Sitat av uppdali Vis innlegg
Du overvurderer kan hende evna folk har til å handle rasjonelt.
Vis hele sitatet...
Politikere og byråkrater er også folk. De er ikke guder, slik de selv tror. Du overvurderer politikere og byråkrater sin evne til å handle rasjonelt, og attpåtil på vegne av totalt fremmede mennesker. Vi liberalister tror individet selv er best egnet til å ta valgene som angår seg selv. Og dersom det ikke er tilfelle: hvordan skal individet vite hvilke overmennesker (les: maktkåte politikere) som er best egnet til å ta valgene for seg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Forsikringsselskapet kan ikke vite dette. Det er alltid en sjanse for at svindel vil bli avslørt, og når det skjer er det over og ut med kredibiliteten til selskapet. I lengden er det de beste og mest seriøse som vinner fram i et fritt marked.
Vis hele sitatet...
Gitt at alle tenker langsiktig ja. Om et godkjenningsselkap derimot tenker kortsiktig profitt vil det vere i deira interesse å godkjenne mest mogeleg for høgast mogeleg pris, og deretter forsvinne.

I tillegg har ein del uheldige ting rimelig lang virketid. T.d. er ikkje asbest umiddelbart farlig: det tar ganske mange år før det fører til sjukdom - for å ta eit døme. Andre døme kan vere miljøgifter som kvikksølv, som heller ikkje vil gi spesielt umiddelbare symptomer, og som vil vere vanskeleg å spore tilbake om kjelda forsvinn.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Kom med et konkret scenario.
Vis hele sitatet...
Uhm, det var eit konkret scenario.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
All aktivitet er forbundet med risiko. Ulykker skjer, men det er viktig å huske på at det først og fremst er BP som har tapt på denne ulykken. De har alle insentiver til å forhindre at noe lignende skjer i framtiden. Derfor er slike ulykker sjeldne.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje først og fremst BP som har tapt på denne ulukka. Amerikanske myndigheiter har hatt ekstreme utgifter med dette. Og deler av etterforskinga har jo vist gapande hol i sikkerhetsrutiner, IAS som ikkje har fungert etter hensikta, alarmer som ikkje har fungert etter hensikta etc etc. Det er mao rimelig åpenbart at Transocean/BP har tatt snarveger for å spare penger. Hadde ikkje riggen gått ned hadde dei spart penger. Om det er 5% sjans for at riggen går ned kvar gang dei tar ein slik snarveg vil det sannsynligvis lønne seg for dei. Difor treng vi regulering.

Det ser du også om du samanliknar mexicogulfen og nordsjøen. Nordsjøen er rimelig velregulert, med veldig få ulukker...
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Politikere og byråkrater er også folk. De er ikke guder, slik de selv tror. Du overvurderer politikere og byråkrater sin evne til å handle rasjonelt, og attpåtil på vegne av totalt fremmede mennesker.
Vis hele sitatet...
Kutt ut stråmenna dine. Dei tar seg ikkje så godt ut.

Provo har poengtert at grunnen til at et slikt statleg tilsyn er betre er at dei har ikkje økonomisk interesse av resultata, og kan difor utforme regelverk ut frå det som er tryggast, og ikkje det som er mest kommersielt lønnsomt.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Forsikringsselskapet kan ikke vite dette. Det er alltid en sjanse for at svindel vil bli avslørt, og når det skjer er det over og ut med kredibiliteten til selskapet. I lengden er det de beste og mest seriøse som vinner fram i et fritt marked.
Vis hele sitatet...
Når ble det snakk om forsikringsselskap? Er det et forsøk på en analogi? I så fall er den ikke særlig god, da et forsikringsselskap vil tape på at deres kunder forsøker svindel. I forholdet mellom et godkjenningsselskap og for eksempel en matvareprodusent vil begge tjene på at enkelte ting ikke tas tak i – produsenten kan fortsette som før, og godkjenningsselskapet får et samme oppdrag av samme produsent året etter også. Så jeg spør atter en gang:

Hva forhindrer godkjenningsselskapet i å se gjennom fingrene på ting kundene uansett aldri vil finne ut av? De eneste som taper på dette er sluttkundene, men de er ikke klar over det og er ført bak lyset, så de kan følgelig ikke reagere på det.

Sitat av Bobo Dioulasso
Kom med et konkret scenario.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Du klarer vel å forestille deg problemstillingen uten å telle på fingrene? Men la gå, et eksempel:

Bedriften Snacks A/S produserer en type snacks som smaker veldig godt og er populært i befolkningen. På varedeklarasjonen har Snacks A/S angitt næringsinnholdet, men underdriver mengden fett, salt og sukker for å fremstille produktet som mer attraktivt. I tillegg bruker de tilsetningsstoffet Kreftium som gir produktet en spesielt god konsistens for en meget billig penge, men dette opplyser de ikke om i varedeklarasjonen fordi stoffet har en relativt kraftig kreftfremkallende effekt. Oppå det hele slurver de med hygienen i produksjonsleddet for å spare penger.

For å øke sin kredibilitet leier Snacks A/S inn det anerkjente godkjenningsselskapet Fiks A/S for å godkjenne bedriftens produkter og hygieneforhold, og avtaler et tidspunkt for gjennomgang av hygienen. Kvelden før Fiks A/S skal komme vasker Snacks A/S ned hele produksjonsanlegget slik at alt er gullende rent til inspeksjonen, og de får meget god karakter på hygienen – og når Fiks A/S er ute av bygget faller hygienerutinene tilbake til tidligere standard. Snacks A/S gir også noen prøver til Fiks A/S for å undersøke at næringsinnholdet stemmer, men disse prøvene er produsert med noe mindre fett, sukker og salt, slik at de faller innenfor det godkjente slingringsmonnet for varedeklarasjoner, og tilsetningsstoffet Kreftium er fjernet. Fiks A/S gir dermed tommel opp for produktet, og Snacks A/S fortsetter å selge sine produkter med feilaktige varedeklarasjoner med godkjent-karakter fra Fiks A/S, og kundene forblir storfornøyde og entusiastiske ovenfor det velsmakende produktet.


Ok? Så spørsmålet er da:

Hva forhindrer bedriftene å fabrikere prøver spesielt for godkjenningsselskapet som passerer testen, og/eller legge om driften den tiden godkjenningsselskapet foretar gjennomgangen, for så å gå tilbake til tidligere rutiner når bedriften er godkjent?
Sist endret av Provo; 3. januar 2011 kl. 12:50.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hvis vi øker grensa for mye, vil norske nettbutikker bli straffa fordi vi har så god økonomi i Norge sammenligna med nesten alle andre land og jeg syntes ikke det blir riktig. Det har ikke noe å gjøre med "survival of the fittest" og konkuransedyktighet, men at andre land har lavere priser og lavere lønninger. Derfor passer prisene hos polske nettbutikker til polsk økonomi og norske nettbutikker til norsk økonomi.
Vis hele sitatet...
Nasjonalsosialister hevder gjerne det. Men som liberalist mener jeg at det er dypt umoralsk å nekte norske kunder og polske firmaer å handle med hverandre kun fordi de befinner seg på to forskjellige sider av en landegrense. Dette gjør at norske kunder må betale dyrere for varene sine, og hindrer industrialisering og velstandsutvikling i fattige land.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Vi kan risikere at vi med tid skaper et nytt markedsområde der nettbutikker i andre land vil spesialisere seg på å sende til Norge fordi det gir mest inntekter.
Dette kan ikke norske nettbutikker konkurrere mot.
Vis hele sitatet...
Synd for dem. At du ikke er konkurransedyktig gir deg ingen rett til å nekte andre å handle med konkurrentene dine.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Konkurranse er viktig i kapitalisme, men vi må fortsatt prøve å gjøre det så rettferdig som mulig.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Og hva er mer rettferdig enn at nordmenn og polakker konkurrerer på like vilkår?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Om et godkjenningsselkap tenker kortsiktig profitt vil det vere i deira interesse å godkjenne mest mogeleg for høgast mogeleg pris, og deretter forsvinne.
Vis hele sitatet...
Det er ikke i deres interesse å tenke kortsiktig. Og med det samme vi er inne på temaet: Har politikere og byråkrater for vane å tenke langsiktig? Mitt inntrykk er at de ikke tenker lenger enn til neste valg.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Transocean/BP har tatt snarveger for å spare penger.
Vis hele sitatet...
Hvis det er tilfelle, kan det skyldes myndighetenes reguleringer (som du er så glad i) som fritar BP for erstatninger over en viss sum. Reguleringer setter opp incentiver som ikke finnes i det frie markedet, og dette skaper denne type uansvarlighet. Politikere og byråkrater har ikke peiling på oljeboring, og de har langt ifra de samme incentivene til å forhindre ulykker som oljeselskapene selv har.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det ser du også om du samanliknar mexicogulfen og nordsjøen.
Vis hele sitatet...
Dypboring er mer risikabelt Kunne ulykken kanskje vært unngått om det ikke hadde vært for myndighetenes reguleringer som forbyr boring nær land?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Bedriften Snacks A/S produserer en type snacks som smaker veldig godt og er populært i befolkningen. På varedeklarasjonen har Snacks A/S angitt næringsinnholdet, men underdriver mengden fett, salt og sukker for å fremstille produktet som mer attraktivt.
Vis hele sitatet...
Dette er svindel, og vil være straffbart i et fritt marked. Det er ikke veldig vanskelig å foreta en produktanalyse som avslører dette.
Sist endret av Bobo Dioulasso; 3. januar 2011 kl. 13:19.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Synd for dem. At du ikke er konkurransedyktig gir deg ingen rett til å nekte andre å handle med konkurrentene dine.

Helt enig. Og hva er mer rettferdig enn at nordmenn og polakker konkurrerer på like vilkår?
Vis hele sitatet...
Her vil jeg si du er veldig korttenkt. Da mener du vi skal fjerne mye av statens inntekt, slik som mva? Om du virkelig mener dette, sier dette også implisitt at du er imot ordninger som gratis legehjelp, sykepenger etc. Disse tilbudene kan ikke opprettholdes dersom staten mister inntekter.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Dette er svindel, og vil være straffbart i et fritt marked. Det er ikke veldig vanskelig å foreta en produktanalyse som avslører dette.
Vis hele sitatet...
Straffbart ved lov slik som det er nå? Og at et økonomisk uavhengig organ er pålagt å foreta uanmeldte produktanalyser slik som nå? Og hva med hygienesjekkene som eksempelet også nevner? Det er ikke lenge siden du sa følgende:
Sitat av Bobo Dioulasso
Helt greit, men det gir deg ikke rett til å bruke skattepenger til å kontrollere innholdet i varene på markedet. Jeg har mer tro på private sertifiseringsselskaper. Det gir meg heller ingen rett til å tvinge produsentene til å la private sertifiseringsselskaper komme på besøk.
Vis hele sitatet...
Men nå sier du altså at en viss tvang må til likevel, og at dette må påtvinges av myndighetene (en nødvendig implikasjon av ulovlig)? Virker ikke som at du er helt enig med deg selv her, så jeg foreslår at du utdyper litt bedre i detalj hvordan dette systemet skal fungere, samt svarer på spørsmålene du har blitt stilt, som jeg for din egen beleilighet kan nevne igjen her (og dette er faktisk ikke mindre en sjuende gang du oppfordres til å svare på dette):

1. Hva forhindrer godkjenningsselskapet i å se gjennom fingrene på ting kundene uansett aldri vil finne ut av? De eneste som taper på dette er sluttkundene, men de er ikke klar over det og er ført bak lyset, så de kan følgelig ikke reagere på det.

2. Hva forhindrer bedriftene å fabrikere prøver spesielt for godkjenningsselskapet som passerer testen, og/eller legge om driften den tiden godkjenningsselskapet foretar gjennomgangen, for så å gå tilbake til tidligere rutiner når bedriften er godkjent?
Sitat av prenix Vis innlegg
Her vil jeg si du er veldig korttenkt.
Vis hele sitatet...
Det som er korttenkt er å vektlegge kortsiktige inntekter til staten framfor langsiktig velstand for både nordmenn og utlendinger.

Sitat av prenix Vis innlegg
Da mener du vi skal fjerne mye av statens inntekt, slik som mva?
Vis hele sitatet...
Statens eneste legitime oppgave er å beskytte individets rettigheter gjennom politi, rettsvesen og militært forsvar. Dette koster ca. 3-5% av BNP å drive. Dagens totale skattetrykk er til sammenligning rundt 70%.

Sitat av prenix Vis innlegg
Om du virkelig mener dette, sier dette også implisitt at du er imot ordninger som gratis legehjelp, sykepenger etc.
Vis hele sitatet...
Det skal jeg love deg at jeg er! Hvis du lurer på hvorfor, kan du lese gjennom disse nyhetssakene fra året som gikk:

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2894908.ece

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...g-3243768.html

http://www.aftenposten.no/helse/article3680095.ece

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2932644.ece

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2933370.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3703014.ece

http://www.aftenposten.no/helse/article3685060.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3929715.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3922980.ece

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10001245

http://www.dagbladet.no/2010/06/02/n...apne/11975581/

http://www.fvn.no/lokalt/article767543.ece

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2916138.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3624540.ece

http://www.dagbladet.no/2010/04/12/n.../npe/11232368/

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3596444.ece

http://www.dagbladet.no/2010/04/07/n...ehus/11172122/

http://www.aftenposten.no/okonomi/in...cle3953835.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3586837.ece

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2871480.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=595054

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2864513.ece

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=581581

http://e24.no/lov-og-rett/article3534452.ece

http://www.dagbladet.no/2010/02/03/n...ndet/10225649/

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3492521.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=586806

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2814399.ece

http://www.dagbladet.no/2010/01/25/n...barn/10066797/

http://www.tv2nyhetene.no/overgrepso...e-3358319.html

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3934644.ece
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Det skal jeg love deg at jeg er! Hvis du lurer på hvorfor, kan du lese gjennom disse nyhetssakene fra året som gikk
Vis hele sitatet...
Du mener altså nordmenn burde legge av egen sparing til eksempelvis helsetjenester? Da vil det ikke bli mer velferd, ettersom en god del penger må spares jevnlig, i tilfelle ulykker eller sykdom.

Du vil komme i samme situasjon som du nevner, dersom sparingen ikke rekker. Mener du mennesker bare skal dø, dersom de har brukt for mye penger på velstandsobjekter?
Sist endret av prenix; 3. januar 2011 kl. 13:53.
Sitat av prenix Vis innlegg
Du mener altså nordmenn burde legge av egen sparing til eksempelvis helsetjenester?
Vis hele sitatet...
Ja. Det er galt å sende regninga til naboen.

Sitat av prenix Vis innlegg
Da vil det ikke bli mer velferd, ettersom en god del penger må spares jevnlig, i tilfelle ulykker eller sykdom.
Vis hele sitatet...
Hvem tror du betaler for dette i dag?