Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2517
Hei!

Jeg har et ønske om å starte en diskusjon som involverer forskjellige syn på religion, livssyn og tro på noe større enn det menneskelige sinn. Dette vil kreve engasjement fra både sterkt troende, moderate troende samt ikke-troende som meg selv. Grunnen til at jeg ønsker en slik diskusjon er for å prøve å forstå motivasjonen og grunnen til at jordens befolkning i så stor grad er preget av noe så uhåndgripelig og abstrakt som religion. Samtidig som jeg ikke tror på noen av de store, tradisjonelle religionene, er jeg åpen for å tolke verden rundt meg på en annen måte enn som et rent produkt av evolusjon.

Problemet med slike diskusjoner er at det for mange er veldig personlig og privat. Allikevel håper jeg av hele mitt hjerte at noen med en sterk religiøs overbevisning vil komme frem og argumentere i mot meg på en saklig måte, samtidig som den/disse personene har evne til å anerkjenne mine argumenter på en rettferdig måte.

Er det noen her på forumet som kunne hatt utbytte av å diskutere med en relativt overbevist ateist, som søker en større forståelse av verden rundt seg? I så fall, kan du begynne med å fortelle litt om ditt eget syn på noen av de største spørsmålene, som f.eks:

- Er evolusjon et faktum, eller heller du mer mot et kreativt design skapt av en form for høyere makt?

- Er det mulig å kommunisere med en eventuell høyere makt?

- Liv etter døden?

Dette er bare eksempler på ting jeg vil vi skal diskutere om, og er bare et utgangspunkt for å starte diskusjonen. Vær klar over at jeg ikke kommer til å angripe noen personlig, og det er viktig for meg å dra et klart skille mellom deg som person og din tro. Det er troen som er viktig for meg, og de faktorene som gjør den så allmenngyldig i fremdeles i 2015.

Uansett hva du finner for godt å bidra med i diskusjonen vil mottas med takk.
Føler at dette er noe som vanskelig kan diskuteres, ettersom tro ikke er bundet av rasjonalitet. Mener ikke det på en stygg måte, bare det at for troende spiller gjerne ikke logiske argumenter for eller mot noen rolle, troen er heller noe dypt, subjektivt som ofte ikke gir mening utenfor ens eget personlige sinn.
Sist endret av Grix; 2. juni 2015 kl. 13:25.
Døden er ubehagelig, jeg vil ikke dø, jeg vil ikke at de jeg bryr meg om skal dø. Da kan det være lett å ty til religion, men det er ikke mulig for meg, jeg klarer ikke å tro på noe som ikke har noen rot i virkeligheten. Jeg ønsker jeg kunne though. Ignorance is bliss.
Sist endret av Relevant; 2. juni 2015 kl. 13:27.
Men hvordan kan man da konseptualisere denne abstrakte følelsen og troen i konkrete bøker (les: bibelen, Koranen etc), og samtidig pålegge andre å følge det man har i "sitt personlige sinn"? Det som plager med er hvordan troende hever seg over debatten og tviholder på sine absolutte sannheter.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Døden er ubehagelig, jeg vil ikke dø, jeg vil ikke at de jeg bryr meg om skal dø. Da kan det være lett å ty til religion, men det er ikke mulig for meg, jeg klarer ikke å tro på noe som ikke har noen rot i virkeligheten. Jeg ønsker jeg kunne though. Ignorance is bliss.
Vis hele sitatet...
Trist at noe så naturlig som døden skal påvirke en persons handlinger gjennom et helt liv. Jeg selv har ingen problemer med å takle min egen død når den tid kommer, da det ikke er noen vei utenom. At de jeg er glad i også vil dø en dag er verre å innfinne seg med, men da er det viktigere for meg å skape så mange gode minner med disse som mulig, før vi en dag gjør vår siste avskjed.
Sist endret av tyrontheunicorn; 2. juni 2015 kl. 13:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Døden er ubehagelig, jeg vil ikke dø, jeg vil ikke at de jeg bryr meg om skal dø. Da kan det være lett å ty til religion, men det er ikke mulig for meg, jeg klarer ikke å tro på noe som ikke har noen rot i virkeligheten. Jeg ønsker jeg kunne though. Ignorance is bliss.
Vis hele sitatet...
Haha, dette her kjenner jeg meg så godt igjen i. Var mange søvnløse netter fylt fortvilelse, spørsmål og mangel på forståelse av hva som skjer etter døden. Ønsket sterkt og tro på noe, men seriøst.. Det går bare ikke.

Er dog veldig glad jeg unnslapp troen i senere tid
Jeg selv har lenge vært en gjennomført ateist med et gjennomgående kaldt syn på hvordan religion har blitt brukt som et rent maktmiddel. De tradisjonelle religionene er etter mitt syn brukt på en grusomt kynisk måte av ledere for å undertrykke befolkning samtidig som de styrer den generelle retningen dit de finner det godt for, gjennom å "tolke" tekstene slik de ønsker. Som Napoleon Bonaparte så vakkert sa: “Religion is excellent stuff for keeping common people quiet. Religion is what keeps the poor from murdering the rich.”
Tenker jeg kan hive meg på de eksempelspørsmålene og mine tanker rundt de.

- Er evolusjon et faktum, eller heller du mer mot et kreativt design skapt av en form for høyere makt?
Å ikke tro på evolusjon er å ikke tro på den vitenskapelige metode. Hvorvidt evolusjon eksisterer kan umulig diskuteres i et religiøst perspektiv, da det blir å forme verden etter sin egen personlige overbevisning og ikke omvendt. Selvfølgelig bør evolusjon diskuteres vitenskaplig, for det er det som gjør at vi finner ut av nye ting.

- Er det mulig å kommunisere med en eventuell høyere makt?
Jeg er av den oppfatningen at det ikke eksisterer en høyere makt, selv om jeg kan være åpen for at det eksisterer. Hvis det så er tilfelle: tror jeg vedkommende er mer opptatt av helheten enn av enkeltindivider, og at kontakt derfor er unødvendig.

Når du lager en maur-farm, orker du å bygge tunnelene for maurene? Helt sikkert ikke, for det klarer de helt fint på egenhånd. Ja de må slite, ja noen dør i prosessen, men likevel blir tunnelene bygd og du kan beundre de etterpå. Til oppfølging kan man spørre seg om maurene ville brukt de ferdigbygde tunnelene og sagt seg fornøyd?

- Liv etter døden?
Har ikke så sterke meninger om dette. Jeg frykter at jeg skal bare slutte å eksistere, dessverre medfører det at jeg aldri får tenkt tanken: "Nå har jeg svaret!". Og det er det som er skumlest med det scenarioet.

Om det er en form for eksistens etter døden, som en kollektiv eksistens eller noe; får jeg heller bli positivt overrasket. Er ingenting som hverken motbeviser eller sannsynliggjør noen av delene.
Jeg er helt enig i at en skal feste lit til evolusjon. Jeg tok det med som et spørsmål ettersom mange kreasjonister (hovedsaklig i statene) fremdeles mener vi ikke har bevis for Darwins teorier, og at jorden kun er noen få tusen år gammel.

Det som rokker litt ved min ateistiske innstilling, er spørsmålet om hvor alt kommer fra. Jordkloden er kun et lite støvkorn i et univers så enormt at det er vanskelig å forstå. Problemet for min del oppstår når vi går tilbake i tid, helt til universets begynnelse. Hva var før? Man bruker ordet "ingenting" i dagligtale, men når en begynner å tenke på hva som var før "det som er", blir det verre.
Sitat av tyrontheunicorn Vis innlegg
Grunnen til at jeg ønsker en slik diskusjon er for å prøve å forstå motivasjonen og grunnen til at jordens befolkning i så stor grad er preget av noe så uhåndgripelig og abstrakt som religion.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har oppfattet, så har det vært et betydelig seleksjonstrykk for å danne religion. Da religioner oftest minsker stress, da dem tror på noen større enn seg, som styrer og herjer. Og tidlig i menneskets historie må vi vel si, at var det noe vi hadde nok av, så var det stress! Sammen med at de brukte guder, til å forklare observerte fenomener de ikke kunne forklare ellers. Og dette er faktisk noe som skjer i dag!..



Sitat av tyrontheunicorn Vis innlegg
Problemet med slike diskusjoner er at det for mange er veldig personlig og privat. Allikevel håper jeg av hele mitt hjerte at noen med en sterk religiøs overbevisning vil komme frem og argumentere i mot meg på en saklig måte, samtidig som den/disse personene har evne til å anerkjenne mine argumenter på en rettferdig måte.
Vis hele sitatet...
Jeg mener problemet er, at en del mener at TRO trumfer VITEN, selv om vi har aller så mye data på at viten stemmer!..



Sitat av tyrontheunicorn Vis innlegg
- Er evolusjon et faktum, eller heller du mer mot et kreativt design skapt av en form for høyere makt?
Vis hele sitatet...
For å si det slik:
-Er det et faktum at jorden er universets sentrum, og at alle andre himmellegemer går i bane rundt jorden?
-Er det et faktum, at stjerneskudd da er stjerner som faller imot jorden?
-Er det et faktum at jorden er flat?
-Er det et faktum at Eva ble dannet av Adams ribbein? Så alle mannfolk mangler et ribbein nederst på den ene siden?
-Er det et faktum at alle stammer fra Adam og Eva?
-Er det et faktum at syndefloden kom og utryddet alle individer, bortsett fra dem i Noas ark? Hvis så, hvor har det blitt av alt dette vannet?!!?
-Er det et faktum at jorden ble skapt på 6 dager, og den 7ende var det hvilepause, og at dette skjedde for ca. 6000 år siden?

For alt dette står jo ganske bastant i bibelen! Eller? Kan dere nevne ett av mine punkter, som ikke er motbevist? Det med evolusjon og kreasjonisme kommer i akkurat den samme kategorien. Så det å benekte evolusjon, er som å sitte i en romkapsel i bane rundt jorda, og si at jorda er flat! Så mange solide bevis har vi på, at evolusjonsteorien stemmer! Og mye annet innen religion og tro står for fall i fremtiden! Har jeg fått vist mitt poeng?

Sitat av tyrontheunicorn Vis innlegg
- Er det mulig å kommunisere med en eventuell høyere makt?
Vis hele sitatet...
Hvis så, så venter det ei seng på et eller annet sykehus...

Sitat av tyrontheunicorn Vis innlegg
- Liv etter døden?
Vis hele sitatet...
Vi har ingen beviser på det! Noen av de bevisene vi har, peker heller mot det motsatte...
Det er ironisk nok det samme argumentet som holder fast ved mitt agnostiske syn. Hvis det er en skaper: hvem/hva skapte vår skaper? Og hva består den i?

Er helt umulig å skape et rasjonelt svar som ikke svarer til en evig spiral eller stige som for hvert trinn gjør eksistensen mer kompleks. Det er like sannsynlig at vi oppstod fra "ingenting" som at en høyere makt gjorde det. Morsomt nok har "ingenting" mer energi enn vakum. (Ref. kvantemekanikk)
Sist endret av Katalysator; 2. juni 2015 kl. 14:09.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av tyrontheunicorn Vis innlegg
Jeg er helt enig i at en skal feste lit til evolusjon. Jeg tok det med som et spørsmål ettersom mange kreasjonister (hovedsaklig i statene) fremdeles mener vi ikke har bevis for Darwins teorier, og at jorden kun er noen få tusen år gammel.

Det som rokker litt ved min ateistiske innstilling, er spørsmålet om hvor alt kommer fra. Jordkloden er kun et lite støvkorn i et univers så enormt at det er vanskelig å forstå. Problemet for min del oppstår når vi går tilbake i tid, helt til universets begynnelse. Hva var før? Man bruker ordet "ingenting" i dagligtale, men når en begynner å tenke på hva som var før "det som er", blir det verre.
Vis hele sitatet...
Det som var før universet er hvordan det føltes før du ble født, og det folk som har vært blind hele livet ser? Vi teoriserer vel at selve tiden oppsto med universet, så du kan likegjerne spørre hva som er nord for nordpolen.
I den kristne religionen er det viktigere å tro, en å være et godt menneske. Noen mennesker blir født og oppvokst på slik en måte at de blir psykopater. Noen mennesker er schizofrene, som har drept mennesker i et psykotisk tilfelle, det gir nok evig helvetesild på grunn av en nevrokjemisk ubalanse. Mennesker med over 120 i IQ har lavere sannsynlighet for å være religiøs. Dersom gud har skapt alle mennesker, hvorfor gi noen en bedre sjanse til å oppnå evig frelse en andre? For mange mennesker er det umulig å fatte religion en gang, mennesker som er psykisk utviklingshemmede f.eks.. Kristen religion tillater ikke homofili, men guden deres skaper jo i følge dem alle mennesker, også homofile mennesker. Slike ting gjør at jeg ikke klarer å tro på at det er en gud, og dersom det er en gud er dette et monster jeg aldri vil møte.
Sist endret av Relevant; 2. juni 2015 kl. 14:16.
Jeg må bare beklage, men jeg har ingen særlig erfaring med forum og er derfor dårlig på å forfatte pene svar med innfelte sitater. Velger derfor å svare på "begynnermåten".

amdb73: Vi er på samme side i alle disse spørsmålene. Alle de største, etablerte religionene er bare produkter og hybrider av tidligere måter å oppfatte verden på. Det hele startet med Solen, og hvordan den ga liv på magisk vis. Deretter ballet det bare på seg.

Det at tro og absolutte sannheter skal trumfe kunnskap tilegnet gjennom den vitenskapelige metode blir for dumt. Det er noe av det mest irrasjonelle jeg kan tenke meg! At personer med vitende vilje kan velge å lukke øynene for vitenskap, og sier at man må TRO for å tro er ganske paradoksalt. Det er blir det samme som å lyve til seg selv, helt til man ikke vet hva som er riktig lenger.

Katalysator: Hvis vi ser for oss at vi tegner universets historie på en graf, kan vi etterhvert begynne å forklare mer og mer nøyaktig hva som har skjedd på "pluss-siden". Men hva er det som befinner seg på minussiden, er det helt blankt? Her kommer også tanken på et multivers inn i bildet. Jeg lar meg dog ikke lokke i fella og tro at vi på Tellus har en spesifikk gud med en sønn født av en dame som ikke har hatt sex.

Sitat av Choobe Vis innlegg
Det som var før universet er hvordan det føltes før du ble født, og det folk som har vært blind hele livet ser? Vi teoriserer vel at selve tiden oppsto med universet, så du kan likegjerne spørre hva som er nord for nordpolen.
Vis hele sitatet...
Men det som var før jeg ble født, var fremdeles et eksisterende univers. Jeg ble til gjennom en rekke kjemiske prosesser, og etterhvert utviklet denne prosessen seg til et levende barn, som igjen utviklet en bevissthet gjennom læring og kontakt med omverden. Jeg forstår at det kan virke abstrakt, men jeg klarer ikke slå meg til ro med at alt plutselig bare ble til. Jeg er dog ganske så påvirket av de fysiske lovene vi kjenner til i vårt verdensbilde, så det kan kanskje hindre meg litt i å akseptere at det en gang ikke var noe som helst. Overhodet.
Sist endret av tyrontheunicorn; 2. juni 2015 kl. 14:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Og har vi noen som helst indisier, på at det er mindre riktig å tilbe Andrimne, Balder, Brage, Delling, Fjorngyn, Fonn, Fjornjot, Frigg, Frøya, Gersemi, Gnå, Heimdall, Hel, Hermod, Høne, Idunn, Ilm, Irpa, Lauvøy, Lin, Lodur, Loke, Lovn, Magne, Meile, Mime, Mode, Nanna, Njord, Njorun, Od, Odin, Rind, Rån, Sigyn, Siv, Sjavn, Skade, Snotra, Sol, Syn, Såga, Tor, Torgerd, Ty, Ull, Var, Ve, Vidar, Vilje, Våle Vår, Aither, Khaos, Afrodite, Apollon, Ares, Artemis, Athene, Demeter, Dionysos, Hades, Hefaistos, Hera, Hermes, Pan, Poseidon, Abundantia, Acca Larentia, Acis, Aerecura, Aequitas, Aesculapius, Aeternitas, Aion, Aius Locutius, Alernus, Angerona, Angitia, Anna Perenna, Annona, Antevorta, Apollo, Arkeus Ultor, Arimanius, Aura, Aurora, Averruncus, Bacchus, Bellona, Bona Dea, Bonus Eventus, Bubona, Caca, Cacus, Caelus, Camenae, Cardea, Carmenta, Carmentes, Carna, Ceres, Clementia, Cloacina, Concordia, Consus, Cupid, Cura, Cybele, Dea Dia, Dea Tacita, Decima, Devera, Diana, Diana Nemorensis, Dius Fidius, Disciplina, Dis Pater, Egeria, Empanda, Epona, Falacer, Fama, Fascinus, Fauna, Faunus, Faustitas, Februus, Febris, Fecunditas, Felicitas, Ferentina, Feronia, Fides, Flora, Fornax, Fontus, Fortuna, Fufluns, Fulgora, Furrina, Genius, Gratiae, Hercules, Hermaphroditus, Honos, Hora, Indiges, Intercidona, Inuus, Invidia, Janus, Juno, Jupiter, Justitia, Juturna, Juventas, Lares, Laverna, Latona, Levana, Letum, Liber, Libera, Liberalitas, Libertas, Libitina, Lua, Lucifer, Lucina, Luna, Lupercus, Lympha, Mana Genita, Manes, Mania, Mantus, Mars, Mater Matuta, Meditrina, Mefitis, Mellona, Mercury, Minerva, Mithras, Molae, Moneta, Mors, Morta, Murcia, Mutunus, Naenia, Nascio, Necessitas, Nemesis, Neptune, Nerio, Neverita, Nixi, Nona, Nox, Ops, Orcus, Palatua, Pales, Parcae, Pax, Penates, Picumnus, Picus, Pietas, Pilumnus, Pluto, Poena, Pomona, Porrima, Portunes, Postverta, Priapus, Proserpina, Providentia, Pudicitia, Querquetulanae, Quiritis, Robigo, Roma, Rumina, Salacia, Salus, Sancus, Saturn, Securitas, Silvanus, Sol Invictus, Somnus, Soranus, Sors, Spes, Stata Mater, Sterquilinus, Suadela, Summanus, Sulis Minerva, Tellumo, Tempestas, Terra Mater, Terminus, Tiberinus, Tibertus, Tranquillitas, Trivia, Ubertas, Unxia, Vacuna, Vediovus, Venilia, Venti, Venus, Veritas, Verminus, Vertumnus, Vesta, Vica Pota, Victoria, Virbius, Virtus, Volturnus, Voluptas, Vulcan, Aiolos, Boreas, Khione, Hekate, Nemesis, Hestia, Amun, Amunet, Anubis, Anuket, Apep, Apis, Aten, Atum, Bastet, Bat, Bes, Four, Geb, Hapi, Hathor, Heh, Heka, Hemsut, Heqet, Horus, Isis, Iusaaset, Khepri, Khnum, Khonsu, Kuk, Maahes, Ma'at, Mafdet, Menhit, Meretseger, Meskhenet, Min, Mnevis, Montu, Mut, Nefertem, Neith, Nekhbet, Nephthys, Nu, Nut, Osiris, Pakhet, Ptah, Qebui, Qetesh, Ra, Raet-Tawy, Resheph, Satet, Sekhmet, Seker, Serket, Seshat, Set, Shu, Sobek, Sopdet, Sopdu, Tatenen, Taweret, Tefnut, Thoth, Wadjet, Wadj-wer, Wepwawet, Wosret og maaange fler?!?