Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 5277
Heisann!

En venn av meg fikk en telefon fra en "microsoft" representant som snakket engelsk. Fortalte en masse bullshit om at pcen var utsatt for fare etc, og dum som han var lot han denne microsoft fyren få ta i bruk PCen hans gjennom LogMeIn.

Her er loggen fra LogMeIn:

17:20

Kopler opp...

17:20

Tilkoblet. En kundestøtterepresentant vil snart ta kontakt.

17:21

Støtteøkt etablert med Microsoft Certified IT Technician.

17:21

Du har nektet full tillatelse til Microsoft Certified IT Technician.

17:22

Du har nektet full tillatelse til Microsoft Certified IT Technician.

17:22

Du har nektet full tillatelse til Microsoft Certified IT Technician.

17:23

Du har nektet full tillatelse til Microsoft Certified IT Technician.

17:23

Du har gitt full tillatelse til Microsoft Certified IT Technician. For å tilbakekalle, klikk på den røde X på verktøylinjen eller trykk på Pause/Break på tastaturet.

17:23

Ekstern kontroll ble startet av Microsoft Certified IT Technician.

17:40

Customer starter datamaskinen på nytt...

17:40

Ekstern kontroll av Microsoft Certified IT Technician ble stoppet.

18:30

Denne økten har gått ut og kan ikke lenger brukes. Dette programmet må lastes ned på nytt for å starte en ny økt.


Spørsmålet mitt er hva kan de ha gjort med PCen? De spurte om visa kort informasjon og slikt, det fikk de ikke. Han var heller ikke logget inn i nettbanken.
Sist endret av Poppee; 10. mai 2012 kl. 18:33.
De har nok keylogga den FORMATER så fort som mulig og ikke log på noe som helst!
Trådstarter
Holder det med å tilbakestille PCen? Eller må den formateres altså? Veldig mye viktig informasjon der..
Formater.. Nå blir alt av passord logga og tilsendt dem. Dette va DUMT gjort ja, burde lett skjønt at det var scam..
Sist endret av aidem; 10. mai 2012 kl. 18:37.
Trådstarter
Ikke smarteste kniven i skuffen han der akkurat....
Om du har masse info på den, så kan de ha tatt det. Men mest sansynelig KeyLogger. Formater ALT.
Trådstarter
Kan keylogger greia og slikt ha lagt seg inn i word filer, bilder og slikt?
Sitat av Poppee Vis innlegg
Kan keylogger greia og slikt ha lagt seg inn i word filer, bilder og slikt?
Vis hele sitatet...
Nei, på datan.. Du blir nok ikke kvitt keyloggern ved og slette noen filer. Formater!
W.O.T Troll
ta vare på bilder og dokumenter du trenger, brenn dette ut på en cd/dvd/minnepenn/eksterndisk, og formater hele datan. Ikke bruk den til å logge deg på noe som helst før dette er gjort.

Velg å slette partisjonen under installasjon, og så opprette en ny, som du formaterer.

Gjør dette så kjapt som murlig.
Jobber i bank og får en del kunder som har blitt utsatt for det samme. Det er hovedsaklig kortinfo de er ute etter å få tak i, så han burde absolutt sperre kortet sitt med en gang for å være på den sikre siden.
Noobs, ikke formater med en gang. Sjekk prosesser og oppstart, fjern det ukjente i opostart så er du safe.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Noobs, ikke formater med en gang. Sjekk prosesser og oppstart, fjern det ukjente i opostart så er du safe.
Vis hele sitatet...
Og det sier du på bakgrunn av hvilken kunnskap?
Hvis du gidder, så kan du 'kjøpe' Keyscrambler. Det krypterer alle taste trykkene dine så hvis du f.eks har passord 123456 så vil dem bare se gkofg4%"#wqedf. (Tilfeldig kryptering hele tia, så er ganske vanskelig å decrypte.) Så bør du scanne PC'n din med Malwarebytes Anti-Malware, Spybot Search & Destroy, botkiller og et annet Anti-Virus program. Ellers så kan du bare formatere som sagt.

Edit: han
Sist endret av Anonym67010; 17. mai 2012 kl. 00:55.
Ble nettopp oppringt av de selv. Har jo lest mye om disse her, så jeg hadde egentlig håpet de skulle ringe meg.
Jeg spilte utrolig dum og begyne å ødelegge scammen dems. De måtte sette meg over 3 ganger til forskjellige folk. Jeg så for meg mye moro jeg kunne ha med de, men de la på etter jeg påstod at jeg hadde et antivirus-program som blokkerte nettsiden de skulle ha meg til å besøke.
Sitat av echofish Vis innlegg
Ble nettopp oppringt av de selv. Har jo lest mye om disse her, så jeg hadde egentlig håpet de skulle ringe meg.
Jeg spilte utrolig dum og begyne å ødelegge scammen dems. De måtte sette meg over 3 ganger til forskjellige folk. Jeg så for meg mye moro jeg kunne ha med de, men de la på etter jeg påstod at jeg hadde et antivirus-program som blokkerte nettsiden de skulle ha meg til å besøke.
Vis hele sitatet...
Det høres utrolig gøy ut!
Elsker å tulle med idioter som forsøker å scamme/tulle med meg Ble du helt tilfeldig oppringt på telefon?
Sitat av sgt_coke Vis innlegg
Det høres utrolig gøy ut!
Elsker å tulle med idioter som forsøker å scamme/tulle med meg Ble du helt tilfeldig oppringt på telefon?
Vis hele sitatet...
Ja, tror da det. Det er vel slik de oppererer, ringer til flest mulig random folk. Kan ikke se for meg noe jeg har gjort for at de ringer akuratt meg.
Å drive å fikle og fjerne malware og dritt fra pcen kan være mye mer tidkrevende en å ta en full formatering av C: disken og innstallere Windows på ny. har du en SSD som maindisk tar det jo ikke mer en 15 minutter fra start til slutt. bare husk backup
Sitat av echofish Vis innlegg
Ja, tror da det. Det er vel slik de oppererer, ringer til flest mulig random folk. Kan ikke se for meg noe jeg har gjort for at de ringer akuratt meg.
Vis hele sitatet...
I see :P
Snakket de engelsk?
Sitat av sgt_coke Vis innlegg
I see :P
Snakket de engelsk?
Vis hele sitatet...
Engelsk med indisk aksent.

http://www.youtube.com/watch?v=MuCFlR-YNdc
Sist endret av dassmongo; 18. mai 2012 kl. 15:32.
Latterlig hvor mangen naive folk det finnes, er jo en ny tråd om dette her opptil flere ganger i uka, lurer på hvor mangen som har gått på dette her
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Dersom jeg skule bli oppringt så har jeg en virtuell maskin klar til enhver tid! Her skal det bli gøy

Bonus hadde vært om dem ikke har noen kryptering på det som blir sniffra fra PCen, så kunne man spammet dem med fake stuff i ettertid
Sitat av Poppee Vis innlegg
Ikke smarteste kniven i skuffen han der akkurat....
Vis hele sitatet...
Var dette seriøst eller ikke?
Sist endret av Landsbyidioten; 18. mai 2012 kl. 17:05.
Avventende
nudo's Avatar
De ringte fattern for noen uker siden. Telefonsamtalene gikk omtrent slik.

( fms ) This is from Microsoft we have noticed an error in your computer, can you please help us fix this problem before anything goes wrong?
( pap ) Which computer?
( fms ) Your computer with Windows!
( pap ) My computers have apples and penguins, my house on the other hand has Windows.
( fms ) You must understand that this is a serious problem
( pap ) Not for me, I don’t encourage the receiving of stolen property.
( fms ) pip — pip — pip — stille

fms = fake microsoft personnel, som snakker litt indisk/engelsk-aktig
pap = fattern
Formater hele dritten fort som fy! om ikke, ta ut harddisken og dra fram en slegge =)
Noen som så det på nyhetene kl. 19 idag ?
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Latterlig hvor mangen naive folk det finnes, er jo en ny tråd om dette her opptil flere ganger i uka, lurer på hvor mangen som har gått på dette her
Vis hele sitatet...
Ikke kall folk naive, jeg føler ikke at det er dekkende her. Folk som tror at de får en iPad hvis de svarer om et kvadratet er firkantet eller trekantet, er naive. Folk som låner vekk penger til nigeriasvindlere, og tror at den nigerianske prinsessen skal sende tilbake et norsk statsbudsjett i betaling, er naive.

Når min bestemor får oppringinger av proffesjonelle svindlere som utgir seg for å være seriøst IT-personell fra Microsoft, og prøver å trekke med seg henne ut i en totalt ukjent sone på datamaskinen, er ikke dette naivt å gå på. Systemfiler er ikke noe å kødde med

Min bestemor gikk ikke på den, og etter fem oppringinsøkter gav de opp. Hun fortalte at disse "teknikerne" var veldig aggresive når hun ikke ville gjøre som de sa. Spessielt eldre mennesker har en vane med å stole blindt på de som ringer/kommer på døra. Vi har flere historier om "rørleggere" som skal ha beboerne til å følge med på vannstrålen i vasken, og se om den slutter å renne, mens de selv forsyner seg uhemmet av smykker og sølvtøy.

Folk er utspekulerte, og de finner nye måter å lure oss på. Desverre fungerer det i noen av tilfellene. Jeg vil ikke kalle folk her naive, men jeg synes heller man burde være mer kritisk. Microsoft har gått ut i media og sagt at de aldri ville ringt noen hjemme for å skulle ta kontroll over pc-en din med Logmein.

Peace
Hadde en kompis dette skjedde med, han tok en ny variant av Lotto reklamen jeg har linket til nedenfor, aldri ledd så mye som når han fortalte om det

http://www.youtube.com/watch?v=WX7U0NcA35E
High Magus
10100's Avatar
Litt off-topic men, ble også oppringt truet med å sette de over til politet (skulle akkurat til å gjøre det) men så la de på
Sitat av Poppee Vis innlegg
Ikke smarteste kniven i skuffen han der akkurat....
Vis hele sitatet...
Det heter ikke smarteste kniven... Ikke den skarpeste kniven i skuffen skal det stå
▼ ... noen uker senere ... ▼
Wohoo, ble endelig oppringt av en nå, snakka med han i vel over 20 minutter. Veldig morsomt å spille idiot, og late som du går på alt.
Sa forøvrig til slutt at jeg viste at det var en scam, så fortsatte jeg å tull med han ved å spørre hva han het, hva han skulle ha til middag, og om han ville legge meg til på battlelog/PSN. Han la ikke på, bare fortsatte og prøve å lure meg. Fikk navnet hans da
Håper de ringer til meg, har store planer for de.
Jeg kjører nesten bare Linux, og det blir morsomt når de sier hva jeg skal trykke på :-P
bare et generelt spørsmål. Hvis man blir scamma slik som denne personen ble, kan hackeren gjøre noe med pcen hans hvis han kobler vekk nettverkskabelen fra pcen?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10058049
Her har vi vel samme opplegget. Haha, jævlig fail da kjerringa hadde mac