Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 12304
Vi er ganske mange aktive brukere av rusmiddelforumet, og sikkert enda flere lesere. I rusrelaterte debatter kan det som vi alle vet dukke opp mye sterke meninger, mye gode argumenter, og ikke så alt for sjelden en god del reinspikka idioti. Ut av alt dette reflekterer vi og gjør oss opp meninger, og kanskje vi av og til tar oss selv i å tviholde litt for lenge på våre opprinnelige synspunkter, selv om vi gradvis eller plutselig har innsett at de egentlig burde skiftes ut.

Dette gjelder jo forumet generelt også, men er spesielt interessant i sammenheng med rusmiddelforumet fordi det her ofte dreier seg om betydelige beslutninger og holdninger som vi tar til livene våre og samfunnet rundt oss.

Jeg har inntrykk av at mange brukere bare tilfeldigvis har dumpet innom nFF, oppdaget dette underforumet og dermed fattet interesse for temaet. Dette har jo både positive og negative ringvirkninger, som det er vanskelig, om ikke umulig å veie opp mot hverandre. En del andre brukere igjen hadde denne interessen fra før av, og har funnet veien inn hit nettopp på grunn av dette.

Meninger og holdninger som ytres her kan forståelig nok for mange utenforstående virke ganske kontroversielle, spesielt med tanke på at det store flertallet av de rusmidlene som diskuteres her faktisk er ulovlige. Slike holdninger kan kanskje virke direkte frastøtende, eller de kan danne et grunnlag for refleksjon og debatt. Det dukker også opp mye rare historier, som på godt og vondt gir oss små innblikk i hva denne verdenen har å by på. Vi finner poster og meninger tilhørende alt fra politijurister til gamle speedjunkier, og blir sådan konfrontert med våre fordommer samt vår tiltro til autoritære makter.


I en jungel av informasjon, hvem skal vi stole på? Hvem vet best, og hvem vil vårt beste? =)


Vi er alle mottagelige for impulser fra andre mennesker, og språkets innflytelse på våre tanker er utrolig virkningsfull. Noen lar seg veldig lett påvirke, da gjerne i den retningen de underbevisst selv ønsker, mens andre er nesten urokkelige i sine standpunkter.

Kunsten er naturligvis som ved alt annet å finne mellomveien i dette. Å være åpen for innspill og nye perspektiver, men samtidig være kritisk og reflekterende.


Det jeg lurer på med denne tråden er i hvilken grad du lar deg påvirke av meninger og perspektiver som blir presentert for deg her, og om du mener du har selvinnsikten til å se hvorfor du er så påvirkelig eller lite påvirkelig som det du er.
  • Leser du kanskje bare rusmiddelforumet for moro skyld, og ler av oss som faktisk bruker det seriøst?
  • Har du vanskelig for å tillate deg selv å tro at det du lærte på ungdomsskolen ikke nødvendlgvis gjenspeiler virkeligheten?
  • Har du lett for å adoptere velformulerte meninger uten egentlig å reflektere veldig mye over innholdet selv?
  • Foretar du noen form for research før du handler ut i fra informasjon og meninger som du finner her?
  • Og føler du at du er tilstrekkelig kritisk og åpen i forhold til nye perspektiver på bruk av rusmidler?

Dette er egentlig bare noen av spørsmålene som kan stilles. Jeg er helt åpen for om noen vil stille andre spørsmål, og selvfølgelig for diskusjon rundt alt som er relevant for trådens tema =)
Sist endret av mentalmelt; 4. mars 2009 kl. 11:09. Grunn: forenkling av spørsmål
Jeg mener at alle meninger er viktige, og at vi bør se på dem kritisk. Den beste måten å komme frem til en beslutning er å se på all informasjonen som er tilgjengelig, og da er forumet her en god kilde for forskjellige meninger. I mange av diskusjonene her er det folk som er uenige, og som kommer med argumenter for synet sitt. Da kan jeg se på argumentene og se hva som betyr noe for meg. Troverdigheten til informasjonen spiller selvfølgelig inn, og avhenger av inntrykket mitt av personen, og måten det er skrevet på, pluss evt. kilder. Jeg sjekker alltid erowid og wikipedia i tillegg, da disse er rimelig troverdige etterhvert.

Nå sitter jeg på masse informasjon fra mange kilder, og kan rimelig greit sile ut hva som er bullshit, hva jeg driter i, og hva som er viktig for beslutningen min. Tripraports er f.eks. veldig viktig for meg, sammen med helseinformasjon fra andre kilder.
Først av alt: Flott tråd! Hadde på følelsen dette kom til å dukke opp i nær fremtid.

Til spørsmålene du stiller, jeg regner med at jeg er en del av et stort flertall når jeg leser for det meste på rusmiddelforumet, mye for kunnskap, mye fordi jeg har fattet en interesse innenfor temaet, men aldri for å "le" av noen brukere. De personene jeg har fått aller mest respekt for på dette forumet er rusmiddel"guruene".

Jeg har lært at veldig mye av det man lærer på skolen ikke nødvendigvis er feilinformasjon, men vinklet på så altfor feil måte. Noe av det som står er jo overdrevet og kansje sett på som statslig propaganda, men heller det enn av vi lærer våre 13. årige at LSD faktisk kan være givende og oppmuntre eller stiller oss helt og totalt nøytral i saken, det oppmuntrer selfølgelig et ungt barnesinn.

Jeg må innrømme at jeg har veldig lett å ta det du,(eller andre respekterte brukere) sier som en sannhet automatisk nettopp fordi dere har visst at dere har stor kunnskap innenfor feltet dere uttaler dere om og har bevist dette gang på gang. Hvis det derimot er noen mindre kjente brukere som kommer med utsagn, så bruker jeg å sjekke ut saken selv. Sånn sett tror jeg at dere har mye mer makt enn dere tror.
Sist endret av Elemental; 4. mars 2009 kl. 00:10. Grunn: omformulerte
Jeg leser rusmiddelforumet for "moro skyld" men ler ikke av den grunn av dere. Jeg kom til nFF grunnet datasiden men har ofte tatt meg selv i å lese lange tråder om både det ene og det andre her på rusmiddeldelen fordi jeg finner det fascinerende og det er mye å lære. Selv går grensen min ved alkohol og jeg kunne aldri tenke meg å kaste meg på noe annet uansett hvor mammadaltaktig det høres ut.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Har du lett for å adoptere velformulerte meninger uten egentlig å reflektere veldig mye over innholdet selv?

Ja. Veldig ofte lar jeg en post påvirke meg i en retning, mens den neste posten endrer meningene mine totalt. Jeg vil si at forumbruk har hjulpet meg å utvikle en kritisk sans, noe som kan komme veldig godt med i hverdagen også. Jeg ser på denne lettpåvirkeligheten som en uvane, og konsentrerer meg mye for å la mine egne meninger være mine egne, og andres meninger være deres.

Foretar du noen form for research før du handler ut i fra informasjon og meninger som du finner her?

Ja, nesten alltid. Hvis det er ting det finnes fasitsvar på vil jeg gjøre grundig research for å komme så nær fasit som mulig, og handle utifra dette. Hvis det derimot er snakk om personlige tips og triks vil jeg se på det som nettopp dette. Et eksempel kan være at noen skriver at hasjrusen blir mye bedre av å gå en tur. Dette er ikke en universal sannhet, så jeg vil teste det i praksis for å finne ut hva som passer meg. Hvis noen kommer med en helt konkret opplysning, som for eksempel at LSD funker som blåsyre med 10000% effektivitet vil jeg sjekke det nærmere. Selfølgelig bare eksempler, men jeg tror jeg fikk frem poenget mitt.

Og føler du at du er tilstrekkelig kritisk og åpen i forhold til det som for deg oppfattes som nye perspektiver på bruk av rusmidler?

Ja, det vil jeg si. Når det gjelder dette punktet tror jeg det har ganske mye med personlige erfaringer å gjøre. Hva jeg ser på som åpensinnethet kan være veldig trangsynt for noen andre, og motsatt. Jeg selv føler at jeg er veldig åpen for nye synspunkter, men det hender folk forteller meg at jeg ikke klarer å se ting i perspektiv, så _helt_ åpensinnet kan jeg vel ikke være.


Jeg er veldig glad for at nFFs rusmiddelforum finnes og at det er så mange opplyste mennesker som deler erfaringer og opplysninger her.
Uten dette forumet er det vanskelig å si hvor jeg ville vært i rusmiddelverdenen - kanskje jeg aldri hadde prøvd hasj, fordi jeg fortsatt trodde det var noe bare småkriminelle ungdommer drev med? Takket være rusmiddelforumet (og etter hvert erowid og diverse andre internettsider) har jeg skapt mitt eget, positive syn på cannabis. Kanskje jeg ville prøvd en stripe amfetamin i dårlige venners lag og etter hvert utviklet en avhengighet fordi de egenhendig klarte å overbevise meg om at det var helt ufarlig? Takket være de ovennevnte har jeg skapt mitt eget, kritiske syn på amfetamin.
Sist endret av Mr. Meow; 4. mars 2009 kl. 00:37.
Fin tråd mentlmelt!

Jeg tror dette kan bli en interessant tråd, og ikke minst at den vil fungere som en tankevekker
og en inspirasjon til å betrakte seg selv og sin egen måte å tilegne seg ny kunnskap og å delta
i debatter på.

Mange kan sikkert, som Elemental, ta det mentalmelt og oss andre "veteraner" her i rusmiddelforumet
sier som god fisk, uten at fisken egentlig er særlig god i det hele tatt. Nå er som oftest fisken vår god,
jeg mener; vi sitter inne med en god del kunnskap og erfaring på dette området og vi er som oftest
flinke til å bruke tilgjengelig forskning og diverse oppslgsverk der det måtte skorte på egen kunnskap.
Imidlertid sitter ingen med alle svarene, og som en av de bedre lærerne jeg har hatt på skolen sa;
en vitenskapelig sannhet varer skjelden mer enn 20 år. Verden og vitenskapen forandrer seg, og en
gammel sannhet blir byttet ut med en ny. Teorier forkastes og gir plass til nye.

For å navigere i denne enorme mengden av informasjon trengs en tråd som denne. En liten
reminder; stopp opp, se deg rundt og kjenn etter i deg selv. Tar du ting for gitt? Er du kritisk
og søkende nok?

Personlig tror jeg rusmiddelforumet, og alle oss brukere som tilsammen utgjør denne
kunnskapsdatabasen, er et godt verktøy i søken etter objektiv og saklig informasjon
om rusmidler. Legg merke til at jeg sier verktøy, og ikke fasit. Bruk forumet for det
det er verdt. Vær nyskjerrig, spør, les, del erfaringer, men vær heller ikke redd for å
lete litt rundt andre steder på egen hånd.

Budskapet må være: question everything!

(og det opplagter svaret; why?)

Heia rusmiddelforumet!
Leser du kanskje bare rusmiddelforumet for moro skyld, og ler av oss som faktisk bruker det seriøst?

Bruker det seriøst, og har gjort det i to år. Før var jeg faktisk BARE på denne seksjonen av forumet, men nå er jeg mye mindre på denne enn før. Har fått mindre intresse for rusmidler, etter eksperimentering.

Har du vanskelig for å tillate deg selv å tro at det du lærte på ungdomsskolen ikke nødvendlgvis gjenspeiler virkeligheten?

Slutta jo nettopp på ungdomsskolen, men det BOKA sier på ungdomsskolen er jo egentlig riktig. Det eneste de gjør feil er feks "Hasj kan føre til psykoser og kan utløse schizofreni i folk som har det liggende", feilen er jo at de ikke sier hvor sjeldent det faktisk er.

Har du lett for å adoptere velformulerte meninger uten egentlig å reflektere veldig mye over innholdet selv?

Hvis det er informasjon jeg skal bruke, eller debattere med noen i virkeligheten så sjekker jeg ALLTID at det er riktig.

Foretar du noen form for research før du handler ut i fra informasjon og meninger som du finner her?

Som sagt i forrige svar, ja.

Og føler du at du er tilstrekkelig kritisk og åpen i forhold til det som for deg oppfattes som nye perspektiver på bruk av rusmidler?

Ja, jeg er veldig kritisk mot min egen bruk av rusmidler og jeg er VELDIG forsiktig.
Jeg tror, og håper, jeg har et kritisk, men åpentsinnet syn og bruk av dette underforumet. Personlig har jeg mye å takke dette underforumet for, som i aller høyeste grad har appelert til kunnskap og bevissthet om rusmidler og mitt forbruk av disse. Her er kan jeg lese radikale, konservative, nyanserte synspunkter med gode og dårlige argumenter. Jeg hadde nok hatt et vel så stort (om ikke større) forbruk av legale og illegale rusmidler uten dette forumet, men vært mindre ansvarlig i mitt forbruk. Det har vært en start og en plattform for en videre nyansert interesse for rusmidler.
Rusmiddelforumets mange og lange tråder har holdt meg oppe altfor mange netter. Jeg sjekker aldri kilder på hva veteranene poster, men det har mer med at jeg leser rusmiddelforumet for fun, fordi det er interessant, og ikke fordi jeg er ute etter informasjon til egen eksprementering.

Det eneste problemet jeg ser med rusmiddelforumet er at det er ingen mulighet for å kontrollere hvem som kan lese her. All den tid jeg er for fri flyt av informasjon mener jeg likevel det problematisk at barn og unge kan lese her og adoptere meninger og holdninger her som kan lede dem til å eksprementere med rusmiddler i altfor ung alder. Det er selvsagt ingen måte å hindre dette på, men jeg mener at det kanskje ikke hadde vært så dumt å gjøre om selve rusmiddelforumet til en seksjon kun medlemmer kan lese.
* Leser du kanskje bare rusmiddelforumet for moro skyld, og ler av oss som faktisk bruker det seriøst?

Vel, Hva din definisjon på bruker dette stedet seriøst vet jeg ikke hva betyr? Jeg bruker det i allefall til å hente opplysninger om noe jeg ikke kan så veldig mye om kanskje, eller har lyst til å vite mer om, Ikke bare for jeg stilt spørsmål til flere personener med ulike svar, Jeg slipper også at det er en Fagmann (Kanskje feil ord?), eller l ærerer som ikke sier noe annet enn - Hasj er galt, Psykedelia er farlig osv osv. Jeg vil også si at jeg sjekker jo selvfølgelig med kilder om jeg er i tvil med noe, Men som oftest har jeg lett for å bli overbesvisst av folk med god artikulasjon, eller på måten de skriver på og de kjente innenfor denne seksjonen - Mentaltment, du er jo en av disse som man nesten bare må gå god for, Ikke fordi du ikke kan ta feil, Men fordi har du har så mye og si, og alt stemmer liksom helt perfekt, og samtidig klarer du argumentere s bra videre.

* Har du vanskelig for å tillate deg selv å tro at det du lærte på ungdomsskolen ikke nødvendlgvis gjenspeiler virkeligheten?

Vel, Jeg mener at det vi lærte på på Ungdomskolen med hensyn til alt det jeg er intressert i innenfor rusmiddler, Ikke er noe det jeg har lært ved hjelp av egen Research. Jeg vil ikke si at det ikke gjenspeiler virkligheten, for til en viss grad har de jo lært oss om rusmidler, Men på en annen måte er det så bagatellisert på ungdomsskolen at du nesten ikke kan finne noe godt ved rusmidler, Eventuelt psykedelia som du hvertfall ikke lærer om. Så, Mitt svar vil være delvis.

* Har du lett for å adoptere velformulerte meninger uten egentlig å reflektere veldig mye over innholdet selv?

Klokken er tre nå, Vet ikke helt om jeg har tolket dette spørsmålet riktig men : Vel, Ja kan jeg vel si, Men da mener jeg ikke at jeg går inn og sier noe du har sagt, og refererer til noe jeg ikke kan noe om, Men mer at jeg går inn for noens ord, bruker samma setninger om noe, samtidig som jeg sjekker kildene til vedkommende, gjør meg kjent med andre kilder, og veier opp min egen mening rundt meningen, og er den det samme, så kan jeg vel si at jeg noen ganger adopterer meninger.

* Foretar du noen form for research før du handler ut i fra informasjon og meninger som du finner her?

Vel, Som oftest ja, og jeg vil i små tilfeller si nei - Når f.eks du (Mentalment) skriver noe, og jeg allerede føler dette er det riktige, og andre også er positive til dette pleier jeg ikke egentlig gjøre noe research ettersom du er en høyst respektert her på forumet som kan det meste, Utifra hva jeg vil si


* Og føler du at du er tilstrekkelig kritisk og åpen i forhold til det som for deg oppfattes som nye perspektiver på bruk av rusmidler?


Okey, Jeg får besvare dette spørsmålet litt seinere idag, skjønte ingenting nå, er for trøtt
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Leser du kanskje bare rusmiddelforumet for moro skyld, og ler av oss som faktisk bruker det seriøst?
Leser primært rusmiddelforumet for å underholde meg selvfølgelig, uten at dette er på bekostning av andre, men også til å finne informasjon jeg leter etter, eller bare generelt øke kunnskapsnivået angående dette eller ganske tabubelagte temaet.

Har du vanskelig for å tillate deg selv å tro at det du lærte på ungdomsskolen ikke nødvendlgvis gjenspeiler virkeligheten?
For all del ikke. Himler nærmest med øynene hver gang det kommer en autoritær person og skal lange ut om hvor farlig hasj e.l. er, uten noen konkrete begrunnelser utenom de vanelige om hvordan du kommer til å havne på heroinkjøret, eller i verste fall dø (litt satt på spissen men..).

Har du lett for å adoptere velformulerte meninger uten egentlig å reflektere veldig mye over innholdet selv?
Først ville jeg si nei på dette, men tror jeg gjør det en del underbevisst. Hender jeg leser en mening også reflekterer utifra dette, da tidvis, uten å tenke over at det kan hende personen med meningen var helt på jordet.

Foretar du noen form for research før du handler ut i fra informasjon og meninger som du finner her?
Er ofte mer omvendt. At jeg finner informasjon her, for så å lese på andre steder, sjekke YouTube o.l. Dette fordi jeg aldri hadde hørt om mye av det man finner i dette forumet.

Og føler du at du er tilstrekkelig kritisk og åpen i forhold til det som for deg oppfattes som nye perspektiver på bruk av rusmidler?
Føler meg mer åpen enn kritisk, noe som ikke er helt heldig vil jeg tro. Nå skal det nevnes at jeg stort sett bare lurker på rusmidlerforumet, uten å bidra betydelig.
Men, ja, jeg føler jeg er kritisk og åpen nok, med rom for forbedring.

_

Fin post Mentalmelt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av emphi Vis innlegg
Det eneste problemet jeg ser med rusmiddelforumet er at det er ingen mulighet for å kontrollere hvem som kan lese her. All den tid jeg er for fri flyt av informasjon mener jeg likevel det problematisk at barn og unge kan lese her og adoptere meninger og holdninger her som kan lede dem til å eksprementere med rusmiddler i altfor ung alder. Det er selvsagt ingen måte å hindre dette på, men jeg mener at det kanskje ikke hadde vært så dumt å gjøre om selve rusmiddelforumet til en seksjon kun medlemmer kan lese.
Vis hele sitatet...
Den vinklingen høres nesten ut som de foreldrene som prøver å dytte ansvaret for hva barna deres ser på tv og internett over til serieprodusenter, nettsideredaktører etc.
Det er foreldrenes ansvar å ha interesse for hva deres barn ser på tv/filmer og får med seg på nettet. Det er en voksen verden der ute, og disse mediene, spesiellt internett, er ikke noe barn burde surfe ukontrollert på.
En hver person med en smule fartstid på nettet kan å registrere seg på et nettsted, så det vil ikke gjøre noe til eller fra.
Forelde bør ha et sterkt bånd til sine barn, dette gjør det enklere for barnet selv å åpne en dialog med foreldrene om de skulle gå glipp av nettvanene til barnet.

Dette ble vel en smule Offtopic, men jeg følte bare for å dele mitt syn på foreldreansvarfraskrivelse.
Jeg kom over freakforum sine russeksjoner når jeg googlet etter diverse informasjon jeg var ute etter ang. rusmidler.

Dette er jeg veldig fornøyd med iom. at dette har fått meg til å eksludere massevis av stoffer jeg tidligere ville prøvd, men som jeg nå ikke tør. Det har også åpnet øynene mine for et par andre ting jeg nå vil prøve.

Rusforumet har også hjelpet meg ut av et par kniper og hjelpet meg ut av vanskelige rusrelaterte opplevelser TAKK til alle de bra bidragsyterne på rusforumet!


er beruset så kan være en litt kronglete post
Leser du kanskje bare rusmiddelforumet for moro skyld, og ler av oss som faktisk bruker det seriøst?

Jeg leser på forumet for å prøve å se menneskene bak postene. Det er mye informasjon som er tilgjengelig på dette forumet, dog kvaliteten er sjeldent god. Mange som vil protestere her? For å utdype dette mer. Hva folk opplever om sin rus er det ingen som kan si noe på. Men om de som bruker kan ta stilling til om ting er farlig eller ikke har de ikke noe grunnlag til.

Eksempel: (Fra tråden om skyting av speed) Og går det an å ta dødelig overdose av speed? (Forferdelig galt svar litt lenger ned i posten)
Nei, det går ikke ann og ta en dødelig overdose.
(Heldigvis litt senere kommer det mer informasjon som er av bedre kvalitet) Selvfølgelig kan man dø av å overdose på speed. Ser at det er påpekt allerede, men vil bare understreke det. Å påstå noe annet er jo direkte uforsvarlig.

Dette er et eksempel hvor jeg mener en burde editet/fjernet informasjon som er så gal.

- Det er heller ingen som i eksempel-tråden heller drøfter problemer knyttet til å skyte med tanke på blodpropp risiko, infeksjoner i hjertet, destruksjon av hjerte klaffer (vanlig komplikasjon ved injeksjoner, særlig tricuspidal-klaffen med påfølgende hjertesvikt), bakterier i blodbanen (klassisk blodforgiftning) eller sykdommer.

Har du vanskelig for å tillate deg selv å tro at det du lærte på ungdomsskolen ikke nødvendlgvis gjenspeiler virkeligheten?

Har ingen problemer med å tro at verden er mer nyansert enn det en lærer på ungdomsskolen. Allikevel er det viktig at en lærer de holdningene til rusmiddler på ungdomsskolen, for uansett hva en sier så er ikke en elev på ungomskolen klar for å starte å eksprimentere med rusmiddler. (mange som kanskje vil protestere her?) Jeg mener de er i en fase i livet hvor de er veldig lett påvirkelige. De har problemer til å tenke kritisk og de følger ofte miljøet rundt seg.

Egne tanker
Erfaringsgrunnlaget i de fleste poster er fra brukere, og ikke alle er like reflekterte i sine poster. Det er også en trend i at de fleste poster er veldig positive til rusmiddler og veldig få som stiller kritiske spørsmål. Det må kunne være rom å stille kritiske spørsmål til en person sine opplevelser og bruk av narkotika uten at det blir oppfattet som en moralpreken?
Før jeg kom inn på nff hadde jeg lite, til ingen kunnskap om rusmiddler annet enn nikotin og alkohol. Rusmiddelforumet har vært et fint sted å lære om aktuelle stoffer, og det er også et veldig bredt og spennende tema.

Jeg skal innrømme at når noen sier "Rusmiddel x funger bra for meg. Jeg har aldri fått noen problemer med det." så tror jeg kanskje litt for mye på det. Folk er tross alt forskjellige, og hva som funker for noen kan være for mye for andre. Derfor tror jeg baksiden av dette forumet er at folk prøver ting de ikke er klare for.

På den possitive siden er det et flott sted å tilegne seg informasjon og erfaringer fra de mer erfarne brukerne. Og det er absolutt sunt å ha et ukritisk sted man kan vende seg til med spørsmål og hjelp.
Jeg liker også at det er tråder som f. eks Speed-tråden til DonVito, og mener den kan redde et par sjeler fra en kjip opplevelse.
Henger vel stort sett her for å være med i diskusjoner og formidle kunnskapen jeg sitter inne med, har stort sett ikke noe spesielt jeg lurer på så det er ikke for kunnskapens skyld jeg er her. Selvom jeg i mine tidligste dager her inne lærte noe og fikk satt litt perspektiv i meg som senere førte til egen jakt på kunnskap og erfaring, så er ikke dette tilfellet nå lenger. Er sikkert flere som føler det slik, og nå som jeg har opprettet meg en karakter på et internett forum så er det på en måte blitt en vane å sveipe innom og kikke. Jeg føler også på sett og vis at jeg er med på å bidra på en positiv måte til de som søker råd, hjelp og informasjon =)

Informasjon som blir formidlet her kan oppfattes av enkelte som for positivt rettet, men vi må kunne skille mellom subjektive meninger og objektive fakta. At jeg f.eks legger til mitt syn og min mening, ved siden av fakta jeg har ramset opp i samme post betyr ikke at jeg objektivt retter dette positivt. Jeg synes at hva ren info angår her inne, som det er mye av, er rimelig nøytral og nøyaktig fra oss som bidrar seriøst og med pålitelig informasjon. Av de så har vi jo blant annet moderatorene og flere andre brukere, men også flere brukere som ikke er helt på det nivået. Jeg synes at jeg i mine poster ikke har stilt noen saker helt svart-hvitt, det gjelder for all den andre gode informasjonen av andre brukere her inne også. Vi har også et flust med reflekterte meninger her inne, som bidrar til å gi folk et bredere nivå av forståelse for disse emnene vi diskuterer. Men meninger og informasjon er ikke det samme, noe jeg føler kanskje enkelte har blandet litt som fører til at de synes informasjonen her er propoganda aktig, for positivt osv. For i mine øyne er det feil
Sist endret av Sky; 4. mars 2009 kl. 17:43.
Jeg leser rusmiddelseksjonen mest for informasjon. Jeg kan åpent si at jeg bruker Cannabis, men har ikke holdt på så lenge. Jeg liker også å lese om andre typer rusmilder (ofte sterkere enn det jeg har prøvd selv). Det kan hende at ved å lese erfaringer og informasjon andre har om disse stoffene har gjort at jeg muligens har lyst å prøve en dag. Jeg kan selv huske å tenke tilbake til da jeg gikk på ungdomskolen. Da var ikke dette noe jeg tenke på i det hele tatt.

Jeg er nysjerrig på andre sine meninger om rusmidler og liker en god "rus-debatt". Tripprapportene er også veldig morsomt lesestoff da mange her på nFF klarer å formulere godt hva som skjer, selv om mye kanskje kan klassifiseres som uforklarlige hendelser.

Veldig bra post mentalmelt. Det er som du sier viktig at folk reflekterer over det de leser i dette underforumet da det kan få store konsekvenser for ditt videre liv. På godt og vondt.
Sitat av Rezos Vis innlegg
Hva folk opplever om sin rus er det ingen som kan si noe på. Men om de som bruker kan ta stilling til om ting er farlig eller ikke har de ikke noe grunnlag til.
Vis hele sitatet...
Hva er det du sier her? Kan ikke vi som brukere ha noe god info om skadeligheter, faremomenter og andre fakta hvis vi ikke har opplevd å nesten miste livet pga en overdose, er en eks-narkoman, har fått HPPD som følge av psykedelika, opplevd psykiske lidelser selv? Vi som brukere kan da altså umulig ha noe grunnlag for å spre god informasjon som igjen er spredd av forskningsrapporter, forskere, kjemikere, psykologer/psykiatere, biologer, farmasøyter? Det er i grunn det du sier, og det er skrekkelig latterlig. Ved å tilegne seg pålitelig informasjon fra forskjellige kilder og fremragende eksperter innenfor sine felt har vi absolutt grunnlag til å skrive dette ned på en nøytral måte. Klart at det er noen som ikke har peiling, det kommer det alltid til å være, og det er jo noe av dette gode poster bidrar med å fjerne.
Sist endret av Sky; 4. mars 2009 kl. 18:41.
Før begynte å lese her på forumet var jeg veldig "narkotika er dumt" noe som er totalt forandret nå. Noe jeg absolutt ser på som positivt, uten at det nødvendigvis betyr at jeg vil bruke masse rusmidler. Blir sint inni meg hver gang jeg hører noen som sier: "ikke røyk hasj, det er livsfarlig, spiser du 1 fleinsopp kan du havne på mentalsykehus resten av livet osv.

Men må innrømme at jeg ofte tar informasjon herfra som god fisk, men sjekker alltig grundig.

Noen her på NFF er av de jeg ser på som de mest kunnskapsrike personene jeg vet om og stoler mer på dem enn mange lærere.

OBLIGATORISK FREAKFORUM LESNING PÅ NORSKE SKOLER!
Jeg leser ikke rusmiddelforumet for å få informasjon siden jeg ikke benytter meg av ulovlige rusmidler, og i heller liten grad av lovlige også. Prøver jo å slutte å snuse i tillegg, så da blir det enda mindre. Ikke at det har noen sammenheng i denne diskusjonen he he.

Jeg leser først og fremst fordi jeg prøver å ha et åpent sinn overfor rusmidler. Dette gjelder da cannabis. Jeg har selv prøvd dette en 3-4 ganger uten at det ga meg så mye. Jeg leste her først, og har i ettertid skjønt at jeg mest sansynlig var for giret når jeg prøvde. Ikke vet jeg. Jeg følger også litt med da jeg i senere år har skjønt at rusmidler er mye mer vanlig en det jeg hadde en illusjon om. Og så liker jeg å følge litt med da det blir lettere å diskutere når man gjerne kan basere seg på andre kilder enn gamle filmer med Lillebjørn Nilsen.

Jeg er glad forumet er her da det har mye god informasjon. Men har også tidligere påpekt at jeg mener også at informasjonen som presenteres i rusmiddelforumet litt for ofte i mine øyne er for liberal. Jeg mener personlig at enkelte innlegg og tråder faktisk er mer til skade enn hjelp. Freakforum tiltrekker seg alle slags typer mennesker, og man bør tenke gjennom hvilket publikum man har når man skriver innlegget sitt. Det er ikke sikkert et velmenende innlegg har den effekten det var tenkt å ha.

Jeg etterlyser samtidig (her sliter jeg litt med å finne en god formulering) en litt mer nøktern moderering i enkelte poster. Siden jeg ikke direkte følger med og abonnerer på tråder så leser jeg som oftest innlegg direkte, og får ikke med meg modereringer gjort i ettertid. Altså, jeg vil si at feilinformasjon i rusmiddelforumet burde vært luket bort hurtig. Noe jeg forsåvidt tror er tilfellet da det ofte påpekes av andre medlemer hvis noen tar feil. Her er jeg litt usikker.

Uansett.. Jeg tror forumet har livets rett, og har en viktig funksjon, men jeg tror personlig at tripprapporter og lignende kan være med på å øke bruk av substanser jeg anser som farlig. Derfor bør man være litt forsiktig. Kanskje jeg ikke bør uttale meg siden jeg ikke deltar i forumet. Jeg har uansett hatt tanker om dette siden jeg ble medlem for lenge siden (har hatt annen konto før).
Jeg skjønner hva du mener, men det er jo likedan med filmer som "Den siste Revejakten", "Frykt og Avsky i Las Vegas", "Trainspotting", "Blow", "Studio 54" og mange flere filmer. Disse gir en visuell presentasjon i form av god skuespill, som også er en farlig påvirkningsfaktor rettet til publikum. Sånn sett likestiller jeg de velformulerte tripprapportene og de kommersielle filmene, som er tilgjengelig for almenheten - dog med aldersgrense da..

Dette ble vel Off-Topic, beklager det..
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Kanoner:

Mye feilinformasjon lukes bort, men ikke alt. Hvis vi skulle fjernet alle utsagn som ikke stemte ville vi ikke ha vært et debattforum lengre. Det ville også bidratt til at myter og allmenn akseptert feilinformasjon fortsatte å spre seg rundt i miljøene.

Angående det du anser som i overkant liberale holdninger så er det viktig å huske på at alle som skriver her på forumet er enkeltindivider. Ingen av oss representerer Rusmiddeldirektoratet eller Statens legemiddelverk, og selv om vi på sett og vis er en informasjonesentral så er vi først og fremst et debattforum.

Kontroversielle holdninger finner du i alle underforumene på nFF. Ta for eksempel innvandringsdebattene. Der vil du antageligvis finne en hel del meninger du ikke selv går god for, men siden det nettopp er personlige meninger ytret i en åpen debatt så ber man ikke brukerne om å begrense meningene sine (så lenge det ikke er snakk om ren rasisme og lignende da).

Er det snakk om konkret informasjon så bør den naturligvis være korrekt og gjenspeile realiteten best mulig, men som sagt, man finner erfaringer her på godt og vondt, akkurat som i den virkelige verden.
Ja, skjønner jo at man ikke kan luke bort alt. Jeg syns likevel det er forskjell på en rasistisk uttalelse, og feilaktig informasjon om rusmidler. Selv om jeg tviler sterkt på at noen har blitt direkte skadelidende som direkte konsekvens av å lese på nff. Heller det motsatte vil jeg tro.

Jeg har flere ganger tenkt at "hei, en wiki hadde vært en fin ting". Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har inntrykk av at dette kunne vært med på å luke bort det jeg anser som "feilinformasjon".
Kanoner:

Jeg skjønner at du blant andre fort kan oppfatte innlegg som glorifiserende. Er jo faktisk innlegg som direkte er glorifiserende, men som regel er disse lite gjennomtenkt og uten noe særlig å støtte seg opp etter. Å nekte for at det er mange brukere her som skriver slikt går ikke an, for det finnes nok av dem også. Men jeg føler at ettersom vi har smarte folk her inne som skyver standarden opp adopterer flere og flere brukere dette etterhvert som de får litt tid på rompa her inne.

For noen kan enkelte ting som leses her inne potensielt være uheldig, men for andre der igjen fungerer vi som en alternativ informasjonssentral som kan gi folk som vil begi seg ut i bruk av ulovlige substanser råd og veiledning. Mye av den rene og konkrete informasjonen som blir gitt her synes jeg er veldig bra og det er mange gode bidrag, på denne måten kan folk som trenger infoen få den på en grei måte og samtidig spørre om alt mulig rart. Og her stepper personlige erfaringer også inn, da flere brukere bidrar med sine fremgangsmetoder og råd som kan hjelpe en godt. Skal en ut og prøve noe har en med kjennskap til forumet sjans til å søke opp temaet sitt og stille spørsmål som ellers ikke er lett å få gjort andre steder. Samtidig som dette åpner trådene her på forumet opp for mang en diskusjon som fremstiller ting fra flere sider.

Tripprapporter ser jeg også på som en bra ting av flere grunner; En person kan få litt oversikt over hva han/hun kan forvente av et gitt stoff, det er artig å lese og ikke minst moro å dele for de som hamrer ned på tastaturet.

At informasjonen her inne kan oppfattes i den retningen du føler er også i mange tilfeller realiteten. Dette ser du vel selv gang på gang når du leser velartikkulerte innlegg med god informasjon og pålitelige kilder i bakhånd. Meninger og informasjon som er tilgjengelig for Ola Nordmann er ikke slikt som du finner her på nff, rusmidler stilles i et helt annet lys enn hva mange tidligere har lært. Klart dette fører til skepsis og spørsmålstegn, samt at informasjonen kan virke nesten for god til å være sann.
Sist endret av Sky; 4. mars 2009 kl. 23:36.
Nettopp den konkrete brukererfaringen, de velformulerte informative postene og den adoptive holdningsskapende tonen i forumet blant de mange bidragsyterene er grunnen til at jeg ikke er udelt negativ til forumet. Skal ikke nekte for at jeg har lest en del morsome tripprapporter og ristet lettere sjokkert og underholdt på hodet he he.

Men som sagt, jeg mener at forumet kan være for liberalt. Det er ihvertfall inntrykket jeg har. Sier ikke at jeg har rett.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Ja, skjønner jo at man ikke kan luke bort alt. Jeg syns likevel det er forskjell på en rasistisk uttalelse, og feilaktig informasjon om rusmidler. Selv om jeg tviler sterkt på at noen har blitt direkte skadelidende som direkte konsekvens av å lese på nff. Heller det motsatte vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Joda, er det snakk om konkret feilinformasjon så. Det jeg mener å si er at kontroversielle holdninger til innvandring kan være vel så uheldig (eller heldig) å spre rundt seg som kontroversielle holdninger til rusbruk.

Jeg er i prinsippet enig meg deg i at man burde være forsiktig med hva man skriver, jeg har vel kanskje bare en litt mer "alternativ" oppfatning av hvilke holdninger som bør spres og hvilke som bør bekjempes.

Sitat av Kanoner Vis innlegg
Jeg har flere ganger tenkt at "hei, en wiki hadde vært en fin ting". Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har inntrykk av at dette kunne vært med på å luke bort det jeg anser som "feilinformasjon".
Vis hele sitatet...
Ja, en egen wiki hadde vært skikkelig stas =)
Sist endret av mentalmelt; 4. mars 2009 kl. 23:45.
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Nettopp den konkrete brukererfaringen, de velformulerte informative postene og den adoptive holdningsskapende tonen i forumet blant de mange bidragsyterene er grunnen til at jeg ikke er udelt negativ til forumet. Skal ikke nekte for at jeg har lest en del morsome tripprapporter og ristet lettere sjokkert og underholdt på hodet he he.

Men som sagt, jeg mener at forumet kan være for liberalt. Det er ihvertfall inntrykket jeg har. Sier ikke at jeg har rett.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg kan nok tildels være enig med deg på sett og vis. Men det er også noe av poenget, forumet skal være liberalt og ikke dømmende, samtidig som det skal spre god informasjon, brukererfaringer, perspektiver, meninger og råd til de som søker dette. Det skal være mulig å diskutere, spørre og dele uten å møte en vegg av den kontroversielle rusmiddel-informasjonen som florerer almennheten. Med et slikt utgangspunkt er det klart at ting kan bli rettet litt for positivt, men for å veie opp for dette har vi mange diskusjoner om skadevirkninger, fordeler/ulemper, tråder som xtapolapocetl sin HPPD erfaring, Don Vito sitt speed misbruk, rapporter som beskriver bad trips, tråder som min angående råd og veiledning når det gjelder psykedelika, mentalmelts sin tråd om hva slags faktorer som burde taes under betrakning når man beveger seg inn i psykedelikaens verden, "den store <insert navn> tråden" tråder som gir en ganske objektiv oversikt over stoffene osv.

Oppe i alt dette reflekteres også naturligvis meningene og holdningene våres i innleggene vi skriver. Dette er trossalt et diskusjonsforum som mentalmelt påpekte, og i et diskusjonsforum er det klart at store deler her inne er preget av subjektivitet.
Litt av problemet mitt er at jeg ser på de som skriver saklig og har mange velformulerte innlegg som autoriteter på rusmidler. På samme måte som jeg ser på offentlig informasjon på en slik måte (ja jeg ser også at en del av det fremstilles som direkte propaganda). Det var vel også derfor jeg i en annen tråd skrev direkte svar til mentalmelt, og det gjerne derfor ble mer direkte kritikk enn det jeg ønsket. Føler på en måte at jeg er alene om å etterlyse litt mer edruelighet (i mangel av et dekkende ord) fra slike autoriteter. På den andre side føler jeg ikke at jeg har noen konkrete eksempler uten å gå på person der jeg mener man kunne valgt å ordlegge seg anderledes. Dette blir også høyst subjektivt hva en mener om emnet, og jeg har jo på ingen måte krav på "sannheten".

Uansett ble jeg glad for denne diskusjonen, og jeg ser at jeg er egentlig veldig enig i det du sky, og mentalmelt skriver. Det er bare det at jeg har hatt lyst å uttale meg om dette lenge. Det er også veldig positivt at initiativet kom fra rusmiddelseksjonen.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Den vinklingen høres nesten ut som de foreldrene som prøver å dytte ansvaret for hva barna deres ser på tv og internett over til serieprodusenter, nettsideredaktører etc.
Det er foreldrenes ansvar å ha interesse for hva deres barn ser på tv/filmer og får med seg på nettet. Det er en voksen verden der ute, og disse mediene, spesiellt internett, er ikke noe barn burde surfe ukontrollert på.
En hver person med en smule fartstid på nettet kan å registrere seg på et nettsted, så det vil ikke gjøre noe til eller fra.
Forelde bør ha et sterkt bånd til sine barn, dette gjør det enklere for barnet selv å åpne en dialog med foreldrene om de skulle gå glipp av nettvanene til barnet.

Dette ble vel en smule Offtopic, men jeg følte bare for å dele mitt syn på foreldreansvarfraskrivelse.
Vis hele sitatet...
Dette har du selvsagt helt rett i, og jeg er helt enig med deg. Problemet er at vi ikke lever i en perfekt verden, og det er desverre altfor mange foreldre som forsømmer sine plikter og ansvar ovenfor barnas nettbruk. Desverre kan vi ikke gjøre særlig mye for at disse foreldrene skal skjerpe seg, men det vi kan gjøre er å i alle fall prøve å gjøre rusmiddelforumet mindre tilgjengelig for barn. Jeg vet godt at de fleste blandt den yngre generasjonen klarer å registrere seg på et forum, og sånn sett har du rett i at det ikke vil spille noen særlig rolle fra eller til, men jeg tror fortsatt at det vil føre til at færre barn og unge leser på rusmiddelforumet. (Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har googlet og fått opp treff til forumtråder, hvorpå jeg får opp en login-side og med en gang krysser meg ut, og fortsetter å lete etter et åpent forum.)
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det er en interessant sak du nevner der Kanoner, dette med autoritet. Det er vel nødvendigvis slik at enkelte brukere får en slags autoritær posisjon i visse sammenhenger, og da spesielt overfor visse målgrupper innenfor brukermassen. Dette kan jo være både heldig og uheldig, alt etter som hvordan disse brukerne uttaler seg.

Det positive med dette er at jeg ser en holdningsspredning som er preget av ansvarlighet og fornuft blant medlemmene. Jeg tror folk ser at gode og gjennomtenkte råd blir tatt langt bedre imot enn eplekjekke slengkommentarer, og at ansvarlighet rundt bruk av rusmidler faktisk er noe å strebe etter.

Det negative er som du også påpeker at enkelte meninger som ytres her kan gi visse brukere den bekreftelsen de søker for å kunne tillate seg selv å handle uansvarlig, så døra svinger vel begge veier..


Jeg ser også at et par brukere har nevnt lengre oppe i tråden at de gjerne tar mine utspill for god fisk.
Det er jo definitivt et kompliment, og jeg skal ikke nekte for at jeg til en viss grad er klar over at det jeg skriver blir tatt seriøst. Allikevel ønsker jeg jo på ingen måte at folk ukritisk skal adoptere mine holdninger og la være å sjekke faktaopplysninger jeg kommer med så godt det lar seg gjøre. Jeg er jo tross alt bare en mer eller mindre random fyr som liker å skrive om meningene og interessene sine.


Jeg skal heller ikke nekte for at jeg bevisst går inn for å spre de holdningene som jeg selv verdsetter, men så er det også kun ut av gode intensjoner at jeg gjør dette. nFF har for meg blitt en mulighet til å spre perspektiver som jeg selv anser som verdifulle, og jeg føler også på mange måter at jeg har et ansvar for å gjøre det. Så er naturligvis mange uenig med meg i mye rart, men det må man jo bare forvente.

Det ble litt personlig på slutten her, men jeg følte det var verdt å nevne dette tatt i betrakting enkelte av innleggene lengre oppe i tråden.
Sist endret av mentalmelt; 5. mars 2009 kl. 01:23.
Det at holdninger rundt rusmidler spres med gode argument og blir tatt seriøst, mener jeg akkurat er grunnen til at rusmiddelforumet er "farlig". Kanskje spesielt rundt det som jeg anser som den farligeste rusmiddelkategorien-psykedelika. For dersom man er ung og allerede har prøvd alternative rusmidler, tror ikke jeg at forumet har noen god påvirkning. Refererer da til denne tråden:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=126252

At nFF er en arena for mennesker med interesse rundt rus synest jeg er bra, for det er ikke mange av dem. Samtidig vrir jeg meg av og til i håret av disse tripraportene. Noen av dem- vekker interessen for rus til og med hos meg, som knapt drikker pils når det grilles om sommeren engang. Dette blir en propaganda som jeg mener er uheldig, med tanke på at de fleste rusmidler det trippes på er både ulovlige og farlige.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
men tenk om han ikke hadde hatt et forum å spørre, og kanskje ikke fått nok info.
15 år og jævlig nyskjerrig, tror nok ikke han hadde lagt syra på hylla fordi han ikke fant ett internettforum.

Kan godt se for meg at selgeren eller andre som er mye mer erfarne forteller om hvor sinnsykt fett de har hatt det på syre i forskjellige situasjoner, uten nødvendigvis å nevne hvor viktig det er hvor man turer og hvordan stemninga er der(ihvertfall første gangen!).

Ja det er en bare en teori, men det skjer hele tida, og da får vi lett historier om folk som flipper ut på forskjellige stoffer, løper nakne rundt og skader seg selv etc, som skaper mer frykt og gjør det hele enda mer lyssky. Ond sirkel

På forumet her har han ihvertfall mulighet til å få saklig detaljert oversikt over de beviste, påståtte og mulige negative og positive effektene av stoffet.
Knowing beats not knowing.
Sist endret av Bothrops; 5. mars 2009 kl. 07:13.
Sitat av reklame Vis innlegg
Det at holdninger rundt rusmidler spres med gode argument og blir tatt seriøst, mener jeg akkurat er grunnen til at rusmiddelforumet er "farlig". Kanskje spesielt rundt det som jeg anser som den farligeste rusmiddelkategorien-psykedelika. For dersom man er ung og allerede har prøvd alternative rusmidler, tror ikke jeg at forumet har noen god påvirkning. Refererer da til denne tråden:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=126252
Vis hele sitatet...
Det er ikke kun legaliserings holdninger som spres med gode argumenter, eller ditten og datten, men også spredning av god, nøytral og nøyaktig informasjon i forhold til helsesøsters brosjyrer og annen propoganda. Jeg tror faktisk ikke rusmiddelforumet er så "farlig" for folk som deg skal ha det til, slik jeg ser det er det svært lite oppfordring til bruk av stoffer. Og med den adoptive tonen forumet har som jeg og kanoner pratet om tidligere setter det en standard og gjør det kulere å ha bra info, gode poster, saklig argumenter enn å oppfordre til bruk, skrive ubegrunnede innlegg osv. Holdningen til mange av brukerne her er svært reflektert og modent, og mange av oss har et "profesjonelt" forhold til rusmidler om jeg kan få bruke den betegnelsen. Og jeg ser stadig at brukere advarer andre mot det ene og det andre som potensielt kan være farlig.

Ta eksempelet ditt med den tråden du linket til; Her kommer det en ung og kjekk 15 åring som er interessert i LSD. Han har lest seg opp masse, han har lyst til å prøve, men han er fremdeles usikker og lur nok til å komme hit å spørre. Hvor skulle han spurt hvis han ikke kom hit? Hvordan svar hadde han fått? Her sitter det erfarne mennesker innenfor temaet han lurte på, og folk som skriver seriøst og gir han masse flotte svar. Som følge av dette virker det som om han venter på å ta LSD til han er litt eldre, noe som kan hindre eventuelle uheldige konsekvenser.

Sitat av reklame Vis innlegg
At nFF er en arena for mennesker med interesse rundt rus synest jeg er bra, for det er ikke mange av dem. Samtidig vrir jeg meg av og til i håret av disse tripraportene. Noen av dem- vekker interessen for rus til og med hos meg, som knapt drikker pils når det grilles om sommeren engang. Dette blir en propaganda som jeg mener er uheldig, med tanke på at de fleste rusmidler det trippes på er både ulovlige og farlige.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk mange med en interesse for rus, og nff fungerer som et sted for å dele erfaringer, spørre og diskutere et ellers tabu lagt tema som ikke er veldig akseptert i samfunnet. Disse tripprapportene kan selvfølgelig friste, men der igjen er de fleste som kommer innom her og virkelig leser og skriver antakelig interessert allerede. Dessuten er det for en random fyr uten kjennskap til rusmidler meget meget vanskelig å danne seg en krets for å skaffe seg f.eks LSD om han skulle bli fristet nok, da distribusjon og salg er forbudt her.
Sist endret av Sky; 5. mars 2009 kl. 08:59.
Leser du kanskje bare rusmiddelforumet for moro skyld, og ler av oss som faktisk bruker det seriøst?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg leser det mest for underholdning, men jeg ler IKKE av de som bruker det seriøst. Jeg syns det er interresant lesning og det har hjulpet meg med å bli kvitt fordommer som "Å nei, han røyker litt hasj, han kommer til å robbe oss for penger for å ha råd!" (overdrevet).

Jeg ser på rusmiddelforumet sm interesant lesning, og leser gjerne tripp-raporter.

Sånn til slutt vil jeg si at jeg er enig med mange over som påpeker at uforsvarlige svar burde tas vekk, narkotika er vel farlig nok uten at noen skal spre feil informasjon!
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
reklame:

Jeg må som sky påpeke at jeg synes det var et rart eksempel. Emnetittelen er kanskje litt drøy, men innholdet av tråden er jo stort sett ganske bra. Han frarådes å ta LSD i så ung alder, og ser også ut til å ta til seg rådene han får.
Så lenge man erkjenner at man leser fra et internettforum, så tror jeg de fleste vil ha positivt utbytte av å lese litt på rusmiddelforumet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av emphi Vis innlegg
Dette har du selvsagt helt rett i, og jeg er helt enig med deg. Problemet er at vi ikke lever i en perfekt verden, og det er desverre altfor mange foreldre som forsømmer sine plikter og ansvar ovenfor barnas nettbruk. Desverre kan vi ikke gjøre særlig mye for at disse foreldrene skal skjerpe seg, men det vi kan gjøre er å i alle fall prøve å gjøre rusmiddelforumet mindre tilgjengelig for barn. Jeg vet godt at de fleste blandt den yngre generasjonen klarer å registrere seg på et forum, og sånn sett har du rett i at det ikke vil spille noen særlig rolle fra eller til, men jeg tror fortsatt at det vil føre til at færre barn og unge leser på rusmiddelforumet. (Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har googlet og fått opp treff til forumtråder, hvorpå jeg får opp en login-side og med en gang krysser meg ut, og fortsetter å lete etter et åpent forum.)
Vis hele sitatet...
Jeg synes fortsatt at ikke at ansvaret ligger hos oss.
Vi har strenge regler i forhold til andre sider som diskuterer de samme emnene, og mye bedre moderering, noe som er grunnen til at jeg ble mer aktiv her enn de andre foraene jeg hang på før.
En annen grunn er at freakforum faktisk er så åpent som det er, jeg er en empatisk person (noe jeg la merke til da jeg jobbet som assistenlærer for en andreklasse et år), og føler at nFF er en unik mulighet til å presentere sunne holdninger til yngre mennesker som kan ende på skråplanet.
En ny bruker vil ikke finne ut hvor han kan anskaffe seg illegale substanser her, og vi moderatorene sletter ofte slike tråder av nye uvitende medlemmer.
"Smutthullene" er vanlige ting som enhver kan anskaffe seg: Løsemidler og f.eks Muskatt. Vi har en løsemiddeltråd der vi sier klart fra at dette er direkte fysisk skadelig, selv ved kort tids bruk, og presenterer faktaene for dette, noen få sa seg i mot, og de ble argumentert mot og tok til seg informasjonen. I Muskatt trådene har vi og flere andre medlemmer også presisert at lovlig ikke betyr ufarlig, der og ble man møtt med noe motstand.
Det hele bunner vel i en rebelsk urettferdighetsfølelse, brukerene ser seg selv som et "voksent" individ som har like mye rett til å ruse seg som andre mennesker. Dette er ikke noe vi kan gjøre noe med, men med den åpne dialogen og ofte svært pedagogiske formuleringen som brukes i diskusjonene med disse individene, mener jeg vi kommer mye lengre med enn statlig propaganda og sint tilsnakk.
Selv går jeg under kategorien, "leser"..foreløpig.
Jeg må ærlig innrømme at endel av dere seriøse her på nFF, har en god del innflytelse på min holdning til rusmidler.
Har fulgt deres tripprapporter, erfaringer og råd i noen år nå, noe jeg synts er lærerikt,spennende og meget intressant.
Skulle ønske jeg hadde ett slikt forum å lese på da jeg var i tenåra,
så hadde sannsynligheten for ett par psykoser og uvettig bruk av rusmidler vært betraktlig redusert og mere riktig praktisert om noe skulle praktiseres

Det er med tanke på psykadelika spesielt nFF har endret min holdning.
Det er vel mer korrekt å si at ved å lytte til andres erfaringer her inne,
har jeg selv endret min holdning angående emnet.
Bestilte Salvia etter å ha lest (så altfor lite) om dette på nFF
Innkjøp av boka til Rick Strassman "DMT: The Spirit Molecule" har det også blitt etter mye intressant lesing om "åndemolekylet".
Sum av summarum, jeg lar meg påvirke av dere her inne men ikke ukritisk og med egene meninger.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Rusmiddeldiskusjoner og erfaringer delt på nFF som f.eks. DonVito sin om amfetamin, tror jeg bidrar til å holde ungdom, som lett kan bli fascinert av mystikken og "statusen" rundt rusmiddler, unna de værste stoffene og kan hjelpe brukere av stoffene til å være bevisste på faretegn.

Personlig liker jeg rusmiddelforumet fordi dop er gøy og kult.
* Leser du kanskje bare rusmiddelforumet for moro skyld, og ler av oss som faktisk bruker det seriøst?
Nei, jeg leser det av egen interesse for emnet, og ønsker å øke kunnskapen min rundt rusmidler, slik at jeg og mine venner kan ha et forsvarlig bruk av psykedelika.


* Har du vanskelig for å tillate deg selv å tro at det du lærte på ungdomsskolen ikke nødvendlgvis gjenspeiler virkeligheten?

Ikke i det hele tatt, så fort jeg erfarte hasj for første gang forandret synet mitt på psykedelika seg totalt, og jeg ble straks mer åpen for å lese og se nærmere på annen psykedelika, både det positive og det negative.


* Har du lett for å adoptere velformulerte meninger uten egentlig å reflektere veldig mye over innholdet selv?
Vel, jeg pleier som regel å sjekke informasjonen nærmere dersom jeg syntes den virker urealistisk, så jeg reflekterer vel moderat over den informasjonen som er gitt. Er det relevant til noe psykedelika jeg har en interesse for så sjekker jeg erowid og litt andre sider, også Norske offentlige sider.

* Foretar du noen form for research før du handler ut i fra informasjon og meninger som du finner her?
Erowid, og andre sider som har god informasjon om rusmidler.

* Og føler du at du er tilstrekkelig kritisk og åpen i forhold til nye perspektiver på bruk av rusmidler?

Jeg føler at jeg er tilstrekkelig kritisk, og åpen. Jeg følger også sterke prinsipper som jeg ennå ikke har brutt. Der andre rusmidler enn psykedelika og alkohol ikke er tilatt.
Veldig fin tråd det her mentalmelt.

Fra jeg registrerte meg hos nFF til den dag i dag har jeg jevnlig tittet innom for å se hva som foregår. Og det er ikke veldig mye annet jeg bruker datan min til, borsett fra filmer og musikk.

Stadig legger jeg merke til tråder/svar som ikke holder mål, og det skjønner jeg ettersom det er veldig vanskelig å luke vekk de "nyfødte". Men jeg ser også et større engasjemant hos folk, som skriver flotte tråder og solide svar.

Vi har vel alle vært fordomsfulle i ung alder, og det finnes helt sikkert en god del dårlig informert ungdom her på forumet. Og det vil det kanskje alltid være. Jeg har ihvertfall lært utrolig mye på de årene jeg har vært medlem, og det jeg verdsetter mest er kunne prate med folk som ikke er så fordømt firkanta.

Når det kommer rusmiddeler har vel vi alle vært ganske fordomsfulle, og det er helt klart mange ting som kunne vært annerledes om folk hadde engasjert seg litt mer. Jeg ser det blir nevnt ovenfor dette med at barn enkelt kan søke å finne fram til rusmiddel tråder her på forumet gjennom div. søkemotorer, det vil jo alltid være noe annet som kommer opp relatert til søkeordet. Poenget mitt er at ansvaret ligger ikke hos nFF, det ligger hos foreldrene.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
På skolen lærer man at man ikke skal ta rusmidler, bortsett fra alkohol da fordi det er jo vannløselig, ergo sunt.
På rusmiddelforumet lærer man hvorfor man ikke skal ta rusmidler, og hvis man velger å gjøre det, hvordan og hvilke farer man kan støte på.

Er det farlig og blande kokain og ectasy? Hvordan ser fleinsopp ut? Fører hasj til heroin? Bør jeg prøve ketamin?


Forumet er den viktigste kilden til informasjon om rusmidler i Norge som jeg vet om. Lurer jeg på noe, vet jeg alltid hvor jeg kan gå. Takk for jobben alle moderatorene gjør med å holde orden og god oversikt.. peace and love
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Jeg vil jo si at forumet absolutt har en positiv virkning på ungdom. Hvis det ikke hadde eksistert ville jo flertallet bare spurt folk de kjenner etc, som ofte er uerfarne folk. Her er det en del "kjente" aktive forumsdeltagere som er veldig erfarne innen temaet rusmidler, og som kan gi gode råd.
Jeg startet å loke på dette forumet pga rusmiddel seksjonen. Nå er jeg nesten aldri innom den delen av forumet. Jeg husker før, da jeg begynte å røyke hasj. At terskelen var veldig lav for å teste andre saker og ting. Nå i dag er jeg mer kritisk. Og tar ikke noe fordi jeg blir tilbudt det.

Mine erfaringer. Den informasjon som finnes på rusmiddel forumet, har et enormt nedslag på unge mennesker. Den nøytrale informasjonen her kontra propaganden politiet spyr ut, kan i værstefall være en "deadly combination" i 2Pac og Big L sine ord.

Tenkt dere dette scenarioet: en unggutt sitter hjemme lørdagskveld uten en dritt å gjøre. Surfer nettet og hører på musikk. fra før av hadde han ikke noe forhold til rusmidler med unntak av propaganda fra politiet og resten av samfunnet. Der sitter den gutten å leser om opplevelser fra en annen dimensjon(sinnet) en det han har levd i. En helt ny verden av opplevelser, føleser og erfaringer åpner seg. Og synet på rusmidler var aldri det samme igjen.

Denne gutten forstår raskt, hvor misvisende propaganden han har sett og hørt er. Han forstår at hele opplegget rundt rusmidler er en forbanna heksejakt og "ekspertene" som kan 1 ting elr 2 om narkomane og rusmidler er eksperter i BullShit.

hva gjør slik innsikt med sinnet til unge mennesker? Det kommer ann på person til person, hvor gode de er som du sier er til å reflektere og være kritisk til innholde av informasjonen som treffer deg.

Jeg kan fortelle dere at mye tid ble kastet bort i en sinntilstand der opp var ned og ned var opp(metaforisk sett). Noe som kunne ha hatt fatale konsekvenser om denne spesielle interessen hadde vært opprettholdt.

så jeg skulle egentlig likt å sett en mellomting mellom propaganda, og egene erfaringer. for slik det er i dag er en oppskrift på en potensiell katastrofe. Resultatet av denne katastrofen kan observeres hver eneste dag på jernbanetorget utenfor Oslo S. De folka som står der, var vel på et tidspunkt spesielt intressert i rus-livet. Nå tror jeg ikke rusmidler er spesielt intressant for disse menneskene lenger.

psykologien i denne tragiske komedien er veldig enkel: alle liker fra tid til annen å gjøre ting de ikke har lov til/og eller ikke kan få.


moralen er: pass på hva dere skriver, fordi det er folk som leser det!
Jeg er sikker på en ting - rusmiddelforumet har bidratt både i positiv og negativ retning for nFF's brukermasse. For modne og reflekterte mennesker tror jeg informasjonen og diskusjonene rundt rusmidler her på nFF har ført til mye godt, eller i det minste hindret mennesker i å ta potensielle fatale valg som de ellers ville ha gjort. Rusmiddelseksjonen har nok også ført til at mange umodne unge tenåringer - som uansett hadde eksprimentert med rusmidler - har fått litt bedre innsikt i en verden som de ikke kjenner godt nok.

Men jeg tror nok også - i likhet med posteren over meg - at rusmiddelseksjonen her på nFF kan ha ført enkelte inn på en sti som de kanskje ikke skulle ha valgt. Noen, en del, mange, et par - jeg vet ikke - har nok bare overfladisk skummet gjennom diverse tripprapporter her på forumet og funnet ut at rusmidler ikke er så fælt som politiet vil ha det til. Jeg vil tro at noen av disse kanskje aldri ville interessert seg for rusmidler hvis ikke de hadde kommet over nFF, og noen av dem igjen har ikke tatt advarslene som erfarne brukere her inne kommer med på alvor.

Jeg er usikker på om jeg kan konkludere med at rusmiddelseksjonen summa summarum har hatt en positiv eller negativ innvirkning på samfunnet. Men jeg er sterkt uenig i flere av posterne over meg, som i mine øyne glorifiserer rusmiddelseksjonen som noe utelukkende bra. I noen tilfeller har nok desverre mennesker tatt skade av all informasjonen som ligger her.

Uansett er dette en utrolig viktig diskusjon mentalment har tatt opp. Jeg tror nFF har en utrolig stor innflytelse på en stor del av dagens ungdom. Face it - nesten 1% av Norges befolkning har vært, eller er aktive medlemmer i nFF!

Moderatorene har en stor oppgave i å forme forumet på best mulig måte, slik at flest mulig personer forlater nFF med bedre innsikt og mer kunnskap enn de hadde når de logga inn første gang.
* Leser du kanskje bare rusmiddelforumet for moro skyld, og ler av oss som faktisk bruker det seriøst?
Vis hele sitatet...
Mest for moro skyld, men kan godt spør etter erfaringer\meninger etc. Så på en måte har jeg brukt det seriøst.


* Leser du kanskje bare rusmiddelforumet for moro skyld, og ler av oss som faktisk bruker det seriøst?
Vis hele sitatet...
Nei. Er litt interessert i rusmidler, var mer før, men greier ikke å legge det helt ifra meg. Selv om jeg ikke eksperimenterer noe lengre. Dette er og en av de få forumene man kan diskutere det meste relatert med dette. Noe som jeg synes er bra, da det ikke er mange norske sider man kan gjøre dette.

* Har du vanskelig for å tillate deg selv å tro at det du lærte på ungdomsskolen ikke nødvendlgvis gjenspeiler virkeligheten?
Vis hele sitatet...
Hmm, ikke alt. Jeg vet ikke hva de sier på ungdomskolen nå til dags. Men f.eks trappetrinn teorien de tok opp når jeg gikk på ungdomskolen. Det er så enkel som, hasj fører til heroin. Noe det kan gjøre. Men måten man forteller det på så høres det ut som hasj gjør at du heroin, miljø og mange andre faktorer som bidrar til at en person går fra lettere stoffer til heroin får ikke alltid særlig oppmerksomhet. Men som sagt, det skal virke forebyggende.
Og det er ikke ALT som blir sagt stemmer når man skal ha forebyggende tiltak, tilsnakk?

* Har du lett for å adoptere velformulerte meninger uten egentlig å reflektere veldig mye over innholdet selv?
Vis hele sitatet...
Både og. Ingenting som er kjekkere enn at meningen man allerede har blir skikkelig testet. Og liker når noen kommer med skikkelig gode teorier\meninger som gjør at man nærmest må bortkaste dem man allerede sitter med.
Men opplever oftest at noen brukere har samme mening som med, men er enormt mye bedre å formulere seg enn hva jeg er. Da kan jeg stjele litt av formuleringene etc. Skal ikke si hvem

* Foretar du noen form for research før du handler ut i fra informasjon og meninger som du finner her?
Vis hele sitatet...
Ja, har lest litt om rusmidler. Spesielt viss det har vært viktig å skaffe seg riktig informasjon. Da stoler jeg ikke på dette forumet alene, og nå det allerede er en interesse skal det ikke så mye til for å prøve å finne mer informasjon om ett aktuelt emne.

* Og føler du at du er tilstrekkelig kritisk og åpen i forhold til nye perspektiver på bruk av rusmidler?
Vis hele sitatet...
jeg tror det, men det er litt vondt å svare på dette synes jeg. Da jeg kanskje synes det kan det være ett flertall som er totalt uenige i at jeg er det.. Hvem skal man da stole på? Meg selv selv eller flertallet? Kommer jo og helt an på hva slags perspektiv de andre har. Kanskje de misforstår meg, eller omvendt.
Dårlig eksempel...
Viss jeg har ett perspektiv liker jeg å diskutere det. For å evt sjekke om jeg er helt på trynet eller om det kan vise seg å stemme. kanskje det har svakheter jeg ikke har tenkt over eller tenkt på i det hele tatt.. Kommer jo og helt an på hva man snakker om.
Jeg har tatt feil før, hvorfor ikke nå.
f.eks mange mener sikkert dette er ett narkoforum. Og perspektivet de har er at dette forumet gir tips hvordan man ruser seg. Og uskyldiggjør narkotika. Media har kanskje bidratt til dette synet, da nff har fått noen overskrifter gjennom historien. Men jeg mener kanskje at det er bra at man kan komme en plass og prøve å skaffe seg hjelp\erfaringer osv osv. Selv om ikke alt her stemmer. Men så blir kilder oppgitt som tilbyr ok informasjon.
Man kan tenke seg at en person som vil prøve lsd, kanskje informasjonen personen har fått her redder h*n fra en bad tripp. Da man er klar over hva psykedelika innebærer.
Denne personen hadde mest sannsynlig tatt lsd uansett, og hvordan ville samme person behersket bad tripp uten ett snev av ok informasjon?
Eller hva med tråden til don vito (er det riktig nick) der han advarer mot speed, kun via erfaringene han har fått? Jeg tørr å banne på at historien hans virker bedre enn historiene man kan høre på skolen eller på gata? Og kun ved hjelp av en erfaring, litt av "livshistorien" hans.

Dette er på en måte ett bevis på at man trenger ikke halve sannheter og "propaganda" da sannheten oftest er mer forebyggende enn de vanligste virkemidlene man bruker for å forebygge eksperimentering\bruk av ulovlige stoffer.
Noen av grunnene jeg mener nff er mye mer enn narkoforum der brukere tipser hverandre om hvordan man skal bli ruset og oppfordrer til det.
Nff er ett bra forum, sjeldent jeg har vært borti ett forum der man kan møte på så mange forskjellige folk. Men kanskje det er jeg som er for åpen for visse perspektiver eller omvendt. You decide...
Ikke de beste eksemplene btw..

Morsomt tråd forresten, har ikke sett denne før nå.
Sist endret av sneipen; 25. oktober 2009 kl. 02:51.
Sitat av reklame Vis innlegg
Det at holdninger rundt rusmidler spres med gode argument og blir tatt seriøst, mener jeg akkurat er grunnen til at rusmiddelforumet er "farlig". Kanskje spesielt rundt det som jeg anser som den farligeste rusmiddelkategorien-psykedelika. For dersom man er ung og allerede har prøvd alternative rusmidler, tror ikke jeg at forumet har noen god påvirkning. Refererer da til denne tråden:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=126252

At nFF er en arena for mennesker med interesse rundt rus synest jeg er bra, for det er ikke mange av dem. Samtidig vrir jeg meg av og til i håret av disse tripraportene. Noen av dem- vekker interessen for rus til og med hos meg, som knapt drikker pils når det grilles om sommeren engang. Dette blir en propaganda som jeg mener er uheldig, med tanke på at de fleste rusmidler det trippes på er både ulovlige og farlige.
Vis hele sitatet...
Tråden du refererer til ender med at en på 15 år som ville teste lsd, bestemte seg for å vente ett par år og heller tenke seg nøye om. Jeg skjønner ikke hvordan den tråden er et argument for at forumet er farlig.

Er du engasjert, slutt å vri deg i håret og delta i debatten. Si din mening og fortell gjerne om farene ved rusbruk. Kanskje har du svaret som kan hjelpe en annen i riktig retning.

Det at noen triprapporter vekker interessen selv hos deg betyr kanskje at det er ganske interessant. Har man f.eks hatt en psykedelisk badtrip,er det for mange viktig og kunne snakke om det med noen og forumet her er ett bra sted for akkurat det.

Jeg har lest en del på forumet og synes ikke det fremmer rusbruk, tvert imot ser det ut til at det har en informativ og forebyggende effekt på destruktive levesett.

Freakforum er ikke så farlig. Det er kjedsomheten som tar knekken på oss.




Peace and love

Sitat av steinarlima Vis innlegg

Jeg er usikker på om jeg kan konkludere med at rusmiddelseksjonen summa summarum har hatt en positiv eller negativ innvirkning på samfunnet. Men jeg er sterkt uenig i flere av posterne over meg, som i mine øyne glorifiserer rusmiddelseksjonen som noe utelukkende bra. I noen tilfeller har nok desverre mennesker tatt skade av all informasjonen som ligger her.

.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke å glorifisere rusmiddelseksjonen som noe utelukkende bra.
Det er allikevel det største kilden til informasjon om rusmidler jeg kan finne i Norge. Det synes jeg "sjefene" her kan være stolte av.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
For dersom man er ung og allerede har prøvd alternative rusmidler, tror ikke jeg at forumet har noen god påvirkning.
Vis hele sitatet...
et lite dilemma dette.

jeg er enig med at det ikke nødvendigvis er utelukkende positivt å ha informasjonen tilgjengelig for alle aldre, da det er et velkjent faktum at mange leser nøyaktig det de vil lese, og får det de ønsker ut av et tema, uansett hvor kritiske andre er.

men, om man hadde muligheten til å holde disse unge menneskene vekk fra denne informasjonen hadde de bare hatt ungdomsskole-læren å leve etter, og ville da mest sannynlig blitt personer med holdninger som vi "litt mer erfarne" kaller ignorante, trangsynte og fordomsfulle.

det blir nesten dobbeltmoralsk hadde det vært slik.
Sist endret av somnium; 29. oktober 2009 kl. 02:41.
Beklageligvis hadde jeg ikke tilgang til nff på slutten av 80-tallet, så jeg satt og dunka bensin, istedet for å røyke bønner. Trodde hasj var mer farlig. Fuck "fra bagatell til helvete"
▼ ... flere år senere ... ▼
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Ni år siden vi tok denne praten, men temaet er vel så aktuelt i dag. Hva tenker dagens brukere av rusmiddelforumet om dette, mon tro?