Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  238 20332
Seksuelle lavalder er laget for å beskytte barn mot pedofile, ikke for at noen idiotiske foreldre skal få lov til å anmelde en stakkars 16-17 åring som var sammen med deres 15 år gamle datter. Loven skulle ha blitt endret og at straff skulle ha frafalles hvis begge var gjevnaldrige i alder og/eller utvilking, og det ikke var tvunget eller misbruk/voldelig.
Sitat av Stian91
Seksuelle lavalder er laget for å beskytte barn mot pedofile, ikke for at noen idiotiske foreldre skal få lov til å anmelde en stakkars 16-17 åring som var sammen med deres 15 år gamle datter. Loven skulle ha blitt endret og at straff skulle ha frafalles hvis begge var gjevnaldrige i alder og/eller utvilking, og det ikke var tvunget eller misbruk/voldelig.
Vis hele sitatet...
Det er en egen paragraf i loven som sier nettopp dette, som tidligere påpekt opptil flere ganger.
Sitat av Stian91
Seksuelle lavalder er laget for å beskytte barn mot pedofile, ikke for at noen idiotiske foreldre skal få lov til å anmelde en stakkars 16-17 åring som var sammen med deres 15 år gamle datter. Loven skulle ha blitt endret og at straff skulle ha frafalles hvis begge var gjevnaldrige i alder og/eller utvilking, og det ikke var tvunget eller misbruk/voldelig.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=520453

Dette er en av hovedgrunnene til at lavalderen ikke burde senkes.
I en perfekt verden hadde vi ikke trengt seksuell lavalder, eller forbud mot narkotika.
Er enig i at det er kvalmt når en eldre person har sex med en meget ung person, men den om det.
Sex er til for å nytes, men er det ikke bedre å stramme inn rammene rundt voldtekt/misbruk, fremfor å nekte en 15 årig gutt eller jente å ha sex, dersom han/hun ønsker det SELV
Jeg forstår virkelig ikke at mennesker har så dårlig impulskontroll at de ikke klarer å la vær å voldta en ung jente eller gutt, fordi de av en eller annen syk grunn tiltrekkes av "ulovlig" unge.
Er det rart en blir misantrop i denne verden?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvorfor tenker alle på 18-19 gutter som flyger på ei 13 år jente? Det er ille nok, men gutter på 13 år flyger på 16 år jente oppover? Det er i vertfall sjukt! Hva synes dere om det da?
Sitat av X750F
Hvorfor tenker alle på 18-19 gutter som flyger på ei 13 år jente? Det er ille nok, men gutter på 13 år flyger på 16 år jente oppover? Det er i vertfall sjukt! Hva synes dere om det da?
Vis hele sitatet...
Fordi det er litt verre at 18-19 år gamle gutter går på så små jenter enn at små gutter går på eldre jenter! Ditt innlegg finner jeg så på trynet (no offence) selvom det er ditt første.
Sist endret av Butchern; 1. august 2008 kl. 02:05.
Hva mener du?
At det er verre når 13 år gamle gutter har sex med 18 år gamle jenter enn omvendt?

Ja, innlegget ditt var på trynet, umulig og forstå hva du mente.
Sist endret av torsken; 1. august 2008 kl. 02:04.
En seksuell lavalder er fint for å beskytte ungdom mot overgrep. Men i noen tilfeller kan den ramme på feil måte. Jeg tror det kunne hjulpet litt på å øke denne lavalderen litt, og samtidig si at dersom en av de som har sex sammen er under lavalderen, kan de/den andre partneren(e) være maks 5 år eldre. Da ville ikke en attenåring kunnet blitt anmeldt for å ha sex med sin 15 år gamle kjæreste, men en 30åring kunne blitt anmeldt for et seksuelt forhold med noen under lavalderen.
Det er da akkurat like ille at en 13 år gammel gutt har sex med en 18 år gammel jente enn at en 13 år gammel jente har sex med en 18 år gammel gutt.
Jadda, tok sin tid å lese igjennom alle disse snodige innleggene gitt..

Men, det som ser ut til å være et faktum her nå, er at folk (les div skrullinger som skriver innlegg på dette forumet) mener at det er værre når en eldre gutt har sex med en yngre jente, fremfor at en eldre jente har sex med en yngre gutt.

Dette er ikke logisk i mitt lille hode. Det er fullt mulig for en jente åf orgripe seg på en gutt, på akkurat samme måte som en gutt kan forgripe seg på en jente. Bare fordi det er "vanligere" at gutter prøver seg på yngre jenter, fremfor at jentrer prøver seg på yngre gutter, kan vi ikke ignorere problemstillingen og generalisere "ungdommen" på denne måten.

Punkt 2:
Det vil, i alle slike tilfeller hvor en mye eldre person har seksuell omgang med en mye yngre person, alltid finnes snodigheter hvor begge samtykker i det som skjer, hvor da en statisk grense for hva som er rett og galt vil være til særs stort besvær. '
Dette med å sette en statisk grense på aldersforskjellen til partene i en slik seksuell setting vil, i praksis, ikke kunne la seg håndheve, og vi vil da møte akkurat de samme probleme som dagens rettssystem møter med dagens lov, ang seksuell lavalder.

Tankesprang nr 1,; her om dagen satt jeg å leste i "vårt land" (eller hva nå denne kristne avisa heter). Der var det en stor artikkel om at kristne også "plutselig" hadde begynt å skille seg. Uten å gå noe dypere inn på dette emnet, så var det uansettt dratt frem et "eksempel-par", hvor det var en aldersforskjell på 22 år, innad i paret. Det vil vel kanskje ikke komme som noe sjokk, når jeg sier at det her var mannen som var eldst, men forholdet i sin helhet virker veldig velfungerende. I alle fall er dette faktumet ut i fr ahvordan paret ble fremstilt i avisen. Selvsagt er ikke VL (vårt land) interessert i å illustrere hvor snodig et slikt forhold måtte være, eller ikke være, men de ville bare fremheve at det fantes folk som holdt sammen, til tross for store forskjeller og potensielle vanskeligheter.

I akkurat dette forholdet var jenta 18 år, og herremannen var 40 år. For meg virker dette hel spinnvillt, men ikke nok med det, forholdet hadde vart i to år. Derfor har det ikke fallt under denne "seksuell lavalder loven", men alt har blitt forbigått i stillhet og uvitenhet av vårt rettssystem. Uavhengig av hvor "fucked up" enkeltindivider måtte synes denne aldersforskjellen er, så har ikke vi som enkeltindivider noen som helst forutsetning for å vite om dette er et fungerende forhold, hvor (i dette tilffellet) mannen ikke har utnyttet jenta, eller om dette er et overgreps/utnyttelses tilfelle. Slike tilfeller må behandles med skjønn, ut i fra hvert enkelt tilfelle. Og alle slike tilfeller kan ikke sammenfattes under én lov, hvor det er satt statiske grenser for aldersforskjeller.

Skulle det frembringes en lov som tar hensyn til alle slike faktorer, vil det bli nødvendig med en slags nemd, som kan sette seg inn i hvert enkelt tilfelle, og bedømme saken deretter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Markus
kan de/den andre partneren(e) være maks 5 år eldre. Da ville ikke en attenåring kunnet blitt anmeldt for å ha sex med sin 15 år gamle kjæreste, men en 30åring kunne blitt anmeldt for et seksuelt forhold med noen under lavalderen.
Vis hele sitatet...
NEWSFLASH: Lova er slik. Den seier jamnbyrdige i alder og utvikling, og rettspraksis ligg på 2-4 år, meir i øvre enden av skalaen. Ein 18-åring blir garantert ikkje straffa for sex med en 15-åring, men vil bli straffa for sex med ein 12-åring.
Sitat av slashdot
NEWSFLASH: Lova er slik. Den seier jamnbyrdige i alder og utvikling, og rettspraksis ligg på 2-4 år, meir i øvre enden av skalaen. Ein 18-åring blir garantert ikkje straffa for sex med en 15-åring, men vil bli straffa for sex med ein 12-åring.
Vis hele sitatet...

Forutsetter dette, altså at ting blir "tatt opp i retten", at personene i forholdet anmelder forholdet (når partene er over den seksuelle lavalder), eller holder det med at en, eksempelvis, god venn anmelder forholdet, og at da politet tar en titt på de aktuelle forholdene?

Føler det er litt difust for meg hvordan denne prosessen faktisk foregår. Mener å huske at så lenge en av partene er under den seksuelle lavalder, så kan forholdet anmeldes av andre, mens når man overrstiger denne grensen, s,å må folholdet anmeldes som "vanlig" voldtekt, dvs at det må anmeldes av en av de aktuelle personene.
13 år og gravid, hun har jo faen meg akkurat lært alfabetet. alle dere som stemmer FOR må være pedo. uansett om jenta vill det selv eller ikke så skulle det ikke vært lov. 16 år er perfekt, men som nso sa : skulle det vært 20 år i forbindelse med røyk/alkohol
Sist endret av eskil2k; 3. august 2008 kl. 03:17.
Sitat av eskil2k
men som nso sa : skulle det vært 20 år i forbindelse med røyk/alkohol
Vis hele sitatet...
Syns det blir helt feil. Gang på gang ser man at ungdommer som blir myndige, drikker seg selv til pumping.
Jeg hadde en diskusjon med søskenbarne mitt som bor i spania. Hun har bodd der nede nå i 4 år, og har så å si aldri sett ungdom som har drukket så mye at de har havnet på pumping. En av grunnene til det, tror jeg (og hun) er at aldersgrensen er 16 for kjøp av alkohol, alene, og ingen aldersgrense for servering hvis foreldre er med. (kilde: http://www.ung.no/oss/aldersgrenser/7106.html ) Hadde det vært slik i Norge tror jeg en del av moroa vil bli vekke. Det er jo "alltid" morsomt å prøve ut ting som man ikke har lov til (noe som sikkert de fleste kjenner til fra barndommen).
En annen ting er at det er en helt annen drikkekultur der nede. Der drikker de alkohol for å nyte det, ikke for å bli dritings slik som her. Der nede er det slik at hvis du blir kalt fyllik så er det et skjellsord, ikke et "koseord" slik som her hjemme.

Kanskje vi har noe å lære ifra Spania?
jeg mener man bør heve den seksuelle-lavalder fra 16 til 18.
Sitat av KrissHad
Kanskje vi har noe å lære ifra Spania?
Vis hele sitatet...
"Sammenlignet med andre europeiske land, ligger Norge fremdeles relativt lavt når det gjelder alkoholkonsum og helseskader. Tall fra WHO for 2002 viste at 3,9 pr. 100.000 innbygger i Norge døde på grunn av skrumplever. I Sverige var tallet 3,6, i Danmark 12 og i Finland 9,9. Frankrike ligger på 11,64 og Spania på 8,2."
Vis hele sitatet...
Kilde

Hva skal vi lære, sier du?
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av fabianca
Kilde

Hva skal vi lære, sier du?
Vis hele sitatet...
Det er temmelig irrelevant å skulle sette tall for skrumpleverdødsfall opp mot en diskusjon om alkoholkultur. De fleste oppegående mennesker burde skjønne de helsemessige effektene av å forgifte kroppen med alkohol – innlegget til KrissHad handler da utelukkende om hvordan «vi» nordmenn drikker seg overstadig beruset og oppfører seg som idioter?

EDIT: Når det er sagt, denne tråden handler om seksuell lavalder, ikke alkoholkultur.
Sist endret av Cadex; 3. august 2008 kl. 13:07.
Sitat av Dev
innlegget til KrissHad handler da utelukkende om hvordan «vi» nordmenn drikker seg overstadig beruset og oppfører seg som idioter?
Vis hele sitatet...
Selv om det er off topic "må" jeg bare svare:
Jeg syns det har blitt en slik kultur i Norge, ja. Jeg mener at aldersgrensene også har en god del av skylden, sammen med drikkekulturen som har opparbeidet seg.
Sitat av Dev
Det er temmelig irrelevant å skulle sette tall for skrumpleverdødsfall opp mot en diskusjon om alkoholkultur. De fleste oppegående mennesker burde skjønne de helsemessige effektene av å forgifte kroppen med alkohol – innlegget til KrissHad handler da utelukkende om hvordan «vi» nordmenn drikker seg overstadig beruset og oppfører seg som idioter?

EDIT: Når det er sagt, denne tråden handler om seksuell lavalder, ikke alkoholkultur.
Vis hele sitatet...
Alkoholrelaterte skader er en faktor som burde utgjøre en del av diskusjonen rundt alkoholkultur, i større grad enn hva som er behagelig å se i gatene lørdag kveld. Jeg har forståelse for folk som irriterer/bekymrer seg over nordmenns drikkevaner, men å komme trekkende med land som "kosedrikker" i større grad som rollemodeller, synes noe kortsiktig.
Forøvrig tror jeg de fleste har gjentatt hverandre nok i debatten om seksuell lavalder.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av fabianca
Alkoholrelaterte skader er en faktor som burde utgjøre en del av diskusjonen rundt alkoholkultur, i større grad enn hva som er behagelig å se i gatene lørdag kveld. Jeg har forståelse for folk som irriterer/bekymrer seg over nordmenns drikkevaner, men å komme trekkende med land som "kosedrikker" i større grad som rollemodeller, synes noe kortsiktig.
Forøvrig tror jeg de fleste har gjentatt hverandre nok i debatten om seksuell lavalder.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det bare er et spørsmål om tid før vi ser endringer i tallene som følger av den overdrevne «helgefyllen» vi har her til lands. Vi ser stadig tall på at alkoholkonsumet øker her til lands, og over tid vil nok også vi ha fler alkoholrelaterte dødsfall. Det skal ekstremtilfeller til før disse skadene blusser opp på et år eller to, men på sikt vil leverskader, kreft og andre alkoholrelaterte helseskader vise seg, og da er vi like langt.

For all del, jeg sier ikke vi skal ta etter andre lands kulturer, men jeg vil tørre å påstå disse tallene er en skyggesone som ikke yter rettferdighet for dagens drikkekultur; kanskje den for ti år siden. Løsningen ligger i alle tilfeller ikke i å fortsette en drikkekultur som den vi har i dag, hvor vold, vandalisme, knuste flasker og spy preger bybildet hver eneste helg, forhåpentligvis vil noe snu når vi ser etterdønningene – som jeg er temmelig sikker på vil komme – men vi er av en selvdestruktiv rase, så kanskje vi i stedet bare fortsetter inn i et sort hull av drukkenskap.
Hva er det som egentlig øker i Norge? Konsumet, eller salget gjennom Vinmonopolet?
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Angivelig begge deler. Jevnfør rapport på FMRs nettsider og rapport fra SIRUS har årlig konsum av ren alkohol økt fra 4.5l til 5.3l på en tiårsperiode. Samme forskningsrapport viser også at det har vært nedgang i konsum av heimbrent, naturlig nok med følger av økt salg på pol, i butikker og på utesteder.
Sist endret av Cadex; 3. august 2008 kl. 14:15.
Skulle likt å sett en statistikk på hvordan det norske konsumet øker også. Har en følelse av at folk drikker nettopp mer på hverdagene, "for kosens skyld", og i noe mindre grad bedriver den utagerende bælmingen i helgene, men det kan jo selvfølgelig skyldes at jeg blir eldre. Det kan dog virke sannsynlig satt i sammenheng med mer fleksible arbeidstider og økonomisk oppgang her til lands.
Å drikke to glass rødvin, eller tre øl etter jobb er forøvrig sikkert langt hyggeligere enn å spy på Karl Johan i helgen, men likevel ikke helt uproblematisk med tanke på helsen. Kosevinen til middagen skal gjennom den samme levra som den tiende tuborgen.
Sitat av fabianca
men likevel ikke helt uproblematisk med tanke på helsen. Kosevinen til middagen skal gjennom den samme levra som den tiende tuborgen.
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig. Men jeg tror store mengder alkohol på en gang er mye mer "farligere", enn litt til middagen nå og da. Selv om egentlig det også er "farlig"
Da jeg var 12-13 var jo 12-13-åringer en perfekt alder på damer, tenkte jeg, og jeg ville ikke sett rart på en 30 år gammel fyr som prøvde seg på en som var like gammel som meg, og hvertfall ikke hvis hun var et år eldre enn meg, altså 13-14. Nå er jeg 17, og å ha en dame på 13 eller 14 er utenkelig. Det er alt for smått. Regner med at et par av disse som sa det var helt kurant at en 18-åring hekket på en 13-åring var rundt 13 år selv da de svarte. mener de det samme i dag blir jeg bekymret.
Sitat av KrissHad
Ja, selvfølgelig. Men jeg tror store mengder alkohol på en gang er mye mer "farligere", enn litt til middagen nå og da. Selv om egentlig det også er "farlig"
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misser poenget. Problemet er at med et akseptert og hverdagslig alkoholkonsum (litt til middagen i ny og ne) vil det totale konsumet raskt overgå et stereotypisk helgefyllkonsum. Og da spiller det liten rolle hva hverdagssynsere synes.
Sitat av egeulf
Jeg tror du misser poenget. Problemet er at med et akseptert og hverdagslig alkoholkonsum (litt til middagen i ny og ne) vil det totale konsumet raskt overgå et stereotypisk helgefyllkonsum. Og da spiller det liten rolle hva hverdagssynsere synes.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke et akseptert hverdagslig alkoholkonsum kommer til å overgå helgefyllkonsumet. Dessuten tror jeg ikke hverdagslig alkoholkonsum er så farlig som helgefyllkonsum. Kroppen reagerer svært sjeldent på et glass vin til middagen, men reagerer på helgefyllkonsum, ved å kaste opp, fyllesyk og i værste fall kollaps/døden (osv.) Det viser bare hvordan helgefyllkonsum skader kroppen.
Jeg mener ikke at kroppen ikke tar skade av hverdagslig alkoholintak, men at kroppen lettere, og bedre hanskes med det, enn helgefyllkonsum.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KrissHad
Jeg tror ikke et akseptert hverdagslig alkoholkonsum kommer til å overgå helgefyllkonsumet. Dessuten tror jeg ikke hverdagslig alkoholkonsum er så farlig som helgefyllkonsum. Kroppen reagerer svært sjeldent på et glass vin til middagen, men reagerer på helgefyllkonsum, ved å kaste opp, fyllesyk og i værste fall kollaps/døden (osv.) Det viser bare hvordan helgefyllkonsum skader kroppen.
Jeg mener ikke at kroppen ikke tar skade av hverdagslig alkoholintak, men at kroppen lettere, og bedre hanskes med det, enn helgefyllkonsum.
Vis hele sitatet...
Alle ting tilseier at du tar grundig feil der. Om ein tar eit glas vin til maten kvar dag blir det 109 liter vin i året, eller omlag 10 liter rein alkohol i året. Om ein tar eit glas vin til maten annakvar dag blir det 5 liter alkohol i året, eller omlag det som er snittet for den norske befolkinga...

Og kroppen reagerer på jamleg alkoholbruk med organskader, auka kreftfare, skrumplever og avhengighet. Langt alvorlegare skader enn det du får av ei grøftefyll i ny og ne. Så på sikt tipper eg, og det viser forsåvidt franske tall, at dagleg alkoholinntak er svært skadeleg.
Problemet er vel heller at folk drikker et par øl / noen glass vin daglig I TILLEGG til helgefyll fra helvete.

Flotte greier det der.
Nei, dette kan diskuteres i det uendelige. Jeg støtter heller et jevnere alkoholforbruk (slik som myndighetene vil ha), så kan heller den enkelte personen ta ansvar for hvor mye et "jevnt" forbruk er.
Slik jeg har oppfattet det, tar de fleste et par pils eller drikker litt vin i helgene (vanligvis).
Jeg kjenner ikke veldig mange som drikker gjevnt gjennom uka. Og det trur jeg det er en grunn for, rett og slett fordi vi forbinder alkohol med helg og fri. Noe jeg i utgangspunktet syntes er veldig greit.

Forøvrig er jo en ny seksuell lavalder, hvis den ikke allerede er linket til;
http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle1563157.ece
Sist endret av Restyle; 5. august 2008 kl. 23:28.
Sitat av slashdot
Alle ting tilseier at du tar grundig feil der. Om ein tar eit glas vin til maten kvar dag blir det 109 liter vin i året, eller omlag 10 liter rein alkohol i året. Om ein tar eit glas vin til maten annakvar dag blir det 5 liter alkohol i året, eller omlag det som er snittet for den norske befolkinga...

Og kroppen reagerer på jamleg alkoholbruk med organskader, auka kreftfare, skrumplever og avhengighet. Langt alvorlegare skader enn det du får av ei grøftefyll i ny og ne. Så på sikt tipper eg, og det viser forsåvidt franske tall, at dagleg alkoholinntak er svært skadeleg.
Vis hele sitatet...
Noen heftige vinglass du bruker, vidar Sjekk regnestykket ditt litt du (man regner vel typisk ca 4-5 glass på en flaske, dvs rundtomkring 1,5dl pr glass)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av atomet
Noen heftige vinglass du bruker, vidar Sjekk regnestykket ditt litt du (man regner vel typisk ca 4-5 glass på en flaske, dvs rundtomkring 1,5dl pr glass)
Vis hele sitatet...
Haha, ja, drog nok litt hardt på der. På den annen side - kor mange greier seg med 1.5dl til eit måltid? For min del ender det fort opp med ei flaske per person
Ministry of Love
sptz's Avatar
Du vet du kan ha et vann glass ved siden av? Fullt ut akseptert
Sist endret av sptz; 6. august 2008 kl. 02:49.
Jeg vil ikke at sånne folk som Staff skal kunne ha sex med meg, Ser helst at ingen har det...
La den være 16 ivertfall..
Sitat av Carlo
Øk den til minst 17 sier jeg.
Vis hele sitatet...
hev den til 17 - 18 å vi hadde hatt det best
Sitat av Ond^Sofa
Bare jeg som synes at dette også er sjukt?
Vis hele sitatet...
Det er langt ifra bare du som synes det!
At det er 6 års forskjell på gutten og jenta, når de begge er under 20, er i mine øyne alt for mye, uansett om man er forelska eller ikke.. Det tilhører veldig skjeldne tilfeller hvor de faktisk kan være på samme "nivå i hodet", hvis du skjønner..
Hvis han er 19 og hun er 13, og da er seksuellt aktive, synes JEG at han gjør noe uansvarlig, rett og slett! En jente på 13 år skal ikke være seksuellt aktiv, hun er for ung!
Det som skjer for tiden, er at alt for unge jenter blir "kastet" ut i ting som for ikke mange år siden var kun forbeholdt ekteskap, men nå er noe som har blitt normalt, og det synes jeg er synd utvikling.. Må tilføye at sist det var vanlig at jenter(gutter også for den del, men i hovessak jenter) var seksuellt aktive i en så ung alder, og det var helt normalt, var under vikingetida, og da var de giftet bort først.. At det er slik det er idag, at 13 år gamle jenter farter rundt på byen på natterstid, full som en gal og leter etter noen å ligge med, er å sette oss selv tilbake i tid på dette..

Og ang. Staff's uttalelse; Tor Erling Staff er en mann som elsker å komme med uttalelser for å provosere, og som lager "storm" rundt ham selv.
Jeg har sluttet å reagere på uttalelsene hans, da jeg rett og slett har blitt vant til dem.
Heheh, joa, bare ett glass til et måltid blir litt lite, personlig foretrekker jeg en flaske pr dag Neida, men nå har de vel faktisk for litt siden justert opp den "anbefalte" dosen til to glass vin pr dag for menn. Selv om det virker litt mye når man ser på den totale mengden, så er det altså ikke så galt

Sitat av EivindH
Jeg vil ikke at sånne folk som Staff skal kunne ha sex med meg, Ser helst at ingen har det...
La den være 16 ivertfall..
Vis hele sitatet...
Du ser helst at ingen har sex med deg? Det er selvsagt opp til deg, men det må da bli litt stusselig i lengden?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg syntes 16 år som den seksuellelavalder er passende, man kan eventuelt sette den til 15, men ikke mindre! 20 år er litt drøyt, men 17 eller 18 år som grense kan jeg være enig i.

Det at en 13 år gammel jente skal ha sex med en 19 år gammel gutt er nesten litt tragisk. Begge burde klare å finne seg en på sin egen alder, i hvert fall 19-åringen burde ha vett nok til å forstå at 6 år aldersforskjell er mye når man er så ung. 13-åringen har nettopp begynt på ungdomsskolen, mens 19-åringen er ferdig med videregående, det sier litt tenker nå jeg.

Det er litt annerledes når en 15 år gammel jente og en 17 år gammel gutt er sammen, de er kanskje mer på "bølgelengden" og jeg forstår at de kan ha samme interesser. Hvis de velger å ha sex er det en grei sak, forhåpentligvis er de begge klar over konsekvensene.

Loven er jo for å beskytte mindreårige mot pedofile, altså må man ha en seksuellavalder. Og jeg er glad for at den finnes, man kan fremdeles ha sex med kjæresten selvom de ikke er på samme side av loven.