Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1479
Hei

Var nylig på en helgetur i Åre i Sverige. Ble her anmeldt for skadeverk uten å gå nærmere inn på detaljene. Vi (to av oss) var ganske sikre på at saken skulle bli henlagt men idag fikk jeg brev fra Øresund tingrett.

Bevisene i saken er kun av muntlig karakter men vitnet hevder å ha sett handlingen skje (selv om dette ikke er tilfelle).

Det står videre i brevet at vi må møte personlig og at vi ved å ikke gjøre dette risikerer en bot på 2000,- eller evt. at politiet kommer å henter oss.

Min kamerat har ikke mottatt brev da de har oppført feil/lignende andresse. Brevet er dessuten ikke rekomandert så det kunne jo ha "forsvunnet".

Mitt vitnemål er veldig benektende mens min kamerats også er det men det kan virke mer tvilsomt.

Jeg er nå veldig usikker på hva jeg skal foreta meg. Har på ingen måte lyst til å ta turen til Sverige. Lurte på om noen hadde noe praktisk/juridisk erfaring med lignende saker?

Mvh
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ta turen. Nordiske statane har svært tett rettssamarbeid, og svært samfallande lovgjeving, så å ikkje møte i retten vil sei at du er rimelig sikker på at det norske politiet banker på døra di om du ikkje møter opp.
Ok. Føler det virker litt rart at de vil bruke så mye ressurser på skadeverk (ikke store greiene det er snakk om). I norsk erstatningsrett kreves 50% sansynlighet så føler vi har en litt dårlig sak, men det er jo egentlig ord mot ord.. Jaja, må vel dra - men er ikke så begeistret for å dra i rettsak akkurat, hehe..
Hvis de ikke har noen beviser, har du ingen ting å frykte. Nekt for alt skadeverk. Hvis du får med
kompisen din så er dere jo to mot en også (det var bare ett vitne, ikke sant?), så da stiller
dere jo enda sterkere.

Har du fått oppnevnt noen forsvarer?
Nå ha vi tatt direkte kontakt med utestedet å prøvd å få i stand et forlik mot at de dropper anmeldelsen. De krever hårreisende nok 15000,- og jeg skal ringe tilbake i morgen med en avgjørelse.

Ingen av oss har speseillt lyst til å ta turen til Sverige og da vi studerer jus(hehe) vil vi unngå å få noe på rullebladet ved et eventuellt tap.

Tror du vi har en god sak altså? Jeg har ikke tatt med alle detaljer i posten ovenfor..
Sitat av Knallperla Vis innlegg
Nå ha vi tatt direkte kontakt med utestedet å prøvd å få i stand et forlik mot at de dropper anmeldelsen. De krever hårreisende nok 15000,- og jeg skal ringe tilbake i morgen med en avgjørelse.

Ingen av oss har speseillt lyst til å ta turen til Sverige og da vi studerer jus(hehe) vil vi unngå å få noe på rullebladet ved et eventuellt tap.

Tror du vi har en god sak altså? Jeg har ikke tatt med alle detaljer i posten ovenfor..
Vis hele sitatet...
Correct me if I'm wrong, men dere har vel ikke en god sak ettersom dere har tatt kontakt med dem, og prøvd å fått til et forlik?

Blir ikke det mer eller mindre å innrømme at dere har gjort det?
Det er vel et moment i den retningen ja, men vi innrømmet det aldri, bare sa at vi var villige i å betale for å slippe å dra helt til Sverige osv..
Dekker de utgifter med reisen deres? Hvis ikke er det jo billigere å betale skadene nesten, og du slipper noe på rullebladet.
Sitat av murloc Vis innlegg
Dekker de utgifter med reisen deres? Hvis ikke er det jo billigere å betale skadene nesten, og du slipper noe på rullebladet.
Vis hele sitatet...
Ikke i utgangspunket tror jeg. Er vel et stykke unna 15000 i reiseutgifter til sverige men det er heller ulempen av å måtte ta turen mitt i uka pluss sjangsen for å tape som stopper oss..
Du må jo regne med mat og opphold itilleg. Hva om dere må overnatte osv.. Tapt arbeidsfortjeneste blir det jo om du må overnatte midt i uken.

Men du har selvfølgelig rett, det blir neppe 15 000. Men dere er to stk da. Så er vel ikke såå langt unna heller.
Sitat av murloc Vis innlegg
Du må jo regne med mat og opphold itilleg. Hva om dere må overnatte osv.. Tapt arbeidsfortjeneste blir det jo om du må overnatte midt i uken.

Men du har selvfølgelig rett, det blir neppe 15 000. Men dere er to stk da. Så er vel ikke såå langt unna heller.
Vis hele sitatet...
Joda med alle de forbehold ser jeg tankegangen din. Men vi er studenter, rettsaken er midt på dagen så det blir egentlig bare bensinpenger og mat(som vi måtte hatt uannsett), men OT :P
Russetur til Åre og påfølgende krakilskhet på Bygget?
Sitat av Franklin Vis innlegg
Russetur til Åre og påfølgende krakilskhet på Bygget?
Vis hele sitatet...
Hadde vært mer passende ja, men vi er faktisk juss-studenter på klassetur