Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 7063
Høyesteretten i Mexico har avgjort at å forby bruk av cannabis krenker menneskets rett til fri utvikling av ens personlighet.

Cannabis er ikke blitt legalisert eller avkriminalisert der enda, men jeg gjetter at dette er ett ganske sikkert tegn på at det skjer noe i din rettingen i Mexico snart.


Har dette noen innvirkning på resten av verden?
Menneskerettigheter bør jo være for alle, ellers burde det jo blitt kalt mexikanske-menneskers rettigheter..

Hva tenker dere om at å nekte noen å bruke cannabis er å hemme utviklingen av deres personlighet, og at det derfor bør være ulovlig for staten å gjøre det?
Jeg har ikke tenkt på det sånn før, men jeg er veldig enig. Det er jo bare å se på en stereotypisk "stoner" så kan man tydlig se at cannabis kan være en viktig del av noens personlighetsutvikling.
Jeg tror at mange mennesker ikke kler seg som de ønsker fordi de er redd for å bli mistenkt av politiet for utseende sitt, bør det være sånn?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nei, en bestemmelse i en meksikansk rett har ingen virkning utenfor landets grenser.
Dette argumentet vil ikke holde i en Norsk rett,
Nei, cannabis er ingen menneskerettighet. ''rett til fri utvikling av ens personlighet'' altså jeg liker å ta meg et trekk i ny og ne sjæl, men har du sett hvilken utvikling personligheten til folk blir dersom de begynner å røyke seg bøtte hver dag? Det er ingen positiv utvikling for vedkommende. Det er noe veldig negativt og litt tapersk ved ''stoner'' kulturen. Spesielt de som også helst vil kle seg stereotypt.
Sist endret av Relevant; 12. november 2015 kl. 12:20.
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nei, en bestemmelse i en meksikansk rett har ingen virkning utenfor landets grenser.
Vis hele sitatet...
Søren, hadde håpet at de måtte ta det videre til noe menneskerettighetsdomstol eller noe :/

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette argumentet vil ikke holde i en Norsk rett,
Vis hele sitatet...
Vet at Norge ikke er så interessert i menneskerettigheter (har ikke likhet for loven, og glattcelle er tortur)..



Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er ingen positiv utvikling for vedkommende. Det er noe veldig negativt og litt tapersk ved ''stoner'' kulturen. Spesielt de som også helst vil kle seg stereotypt.
Vis hele sitatet...
Jeg kan si det samme om ekstreme feminister, romfolket og sterkt troende muslimer/jøder.. Syns fortsatt ikke staten skal prøve å bli kvitt de personlighetene og kulturene..
Sist endret av Novice; 12. november 2015 kl. 12:27.
Sitat av Relevant Vis innlegg
men har du sett hvilken utvikling personligheten til folk blir dersom de begynner å røyke seg bøtte hver dag? Det er ingen positiv utvikling for vedkommende. Det er noe veldig negativt og litt tapersk ved ''stoner'' kulturen. Spesielt de som også helst vil kle seg stereotypt.
Vis hele sitatet...

Og hvordan er dét relevant? Å nekte folk å innta bestemte stoffer, kan godt være et menneskerettighetsbrudd, uavhengig av om noen av stoffene kan ha negativ virkning på folk. Folk må ha rett til å påføre seg selv negative ting hvis de ønsker det.
å nekte folk cannabis er å nekte folk faktisk bevist effektiv medisin. en av de store grunnene til at det ble gjort ulovlig i utgangspunktet. det er ikke engang 100 år siden cannabisolje ble solgt reseptfritt på apotek i bla. u.s.a. det var også brukt i hostesaftpreparat osv osv.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
å nekte folk cannabis er å nekte folk faktisk bevist effektiv medisin. en av de store grunnene til at det ble gjort ulovlig i utgangspunktet. det er ikke engang 100 år siden cannabisolje ble solgt reseptfritt på apotek i bla. u.s.a. det var også brukt i hostesaftpreparat osv osv.
Vis hele sitatet...
Oisann. Her har vi noe vi trenger kilder på, tror jeg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Cannabis aksepteres som et symptomlindrende stoff, selv om diverse forsøk viser at komponenter i Cannabis kan destruere noen typer kreftceller, er det ikke brukt slik på mennesker (i anerkjente medisinske kretser).
Crimea River
Alec's Avatar
Selvfølgelig er det en menneskerett å røyke cannabis.
Selv om det er ulovlig i mange land så følger jeg fortsatt at det er et brudd på min menneskerett å nekte meg å røyke cannabis i min egen stue.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Nei, cannabis er ingen menneskerettighet. ''rett til fri utvikling av ens personlighet'' altså jeg liker å ta meg et trekk i ny og ne sjæl, men har du sett hvilken utvikling personligheten til folk blir dersom de begynner å røyke seg bøtte hver dag? Det er ingen positiv utvikling for vedkommende. Det er noe veldig negativt og litt tapersk ved ''stoner'' kulturen. Spesielt de som også helst vil kle seg stereotypt.
Vis hele sitatet...
Var ikke meningen å gi deg Kvalitetspoenget.
Jeg kan si akkurat det samme om folk som blir overdrevent interessert i spill og datamaskiner også. Sitte å spille 15 timer i døgnet har ikke akkurat noe mer positiv effekt på et menneske enn det å røyke har. Ikke er det mindre "tapersk" heller. Skal de ikke få lov til å ha den personligheten de har/får fordi du syns det er latterlig og tapersk?
Dette gjelder vell alle som blir litt i overkant interessert i noe, det gjelder treningsfrikere, karrieremennesker, ja, you name it.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hala Vis innlegg
Var ikke meningen å gi deg Kvalitetspoenget.
Jeg kan si akkurat det samme om folk som blir overdrevent interessert i spill og datamaskiner også. Sitte å spille 15 timer i døgnet har ikke akkurat noe mer positiv effekt på et menneske enn det å røyke har. Ikke er det mindre "tapersk" heller. Skal de ikke få lov til å ha den personligheten de har/får fordi du syns det er latterlig og tapersk?
Dette gjelder vell alle som blir litt i overkant interessert i noe, det gjelder treningsfrikere, karrieremennesker, ja, you name it.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo flere studier som konkluderer det motsatte: Spill stimulerer hjernen i form av problemløsning, sammarbeid etc Meta studie, the good band and the ugly of video gaming. Ideen om at gaming er en asosial og innesluttet greie er jo godt på vei ut.
Så nei, jeg kjøper ikke sammenligningen med å game med å innta et psykoaktivt stoff.
Sist endret av Dodecha; 12. november 2015 kl. 16:48.
Jeg må bruke masse heroin, syre og amfetamin hver dag for å utvikle meg, så de tre stoffene burde også bli legalisert av den samme grunnen.
de "store internasjonale gutta" tjener milliarder årlig på at div "narkotika" er ulovlig. millioner av folks liv blir unødvendig ødelagt ikke av bruk, men side effektene av "ulovligheten". det i seg selver god nok grunn til å legalisere/avkriminalisere... Uten å nevne kapitulering av kriminelle avskum-miljøer type mafia, crips bloods og hells angels. industriell hamp for fiber og næring. er så lei av å diskutere dette med trangsynte (ofte direkte ignorante) statsindoktrinerte konformister. man må være enten litt ignorant, eventuelt kriminell hvis man er imot legalisering. det er jo det samme som å legge ned jobbene/livstilen deres stakkars

det heter medisinsk cannabis nå for en grunn. da spesielt ekstrakt olje som de fleste er mindre kjent med, ikke bare røyking.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nå er det jo flere studier som konkluderer det motsatte: Spill stimulerer hjernen i form av problemløsning, sammarbeid etc Meta studie, the good band and the ugly of video gaming. Ideen om at gaming er en asosial og innesluttet greie er jo godt på vei ut.
Så nei, jeg kjøper ikke sammenligningen med å game med å innta et psykoaktivt stoff.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er basert på moralisme og synsing fra andre mennesker. Å si at noe er taperaktig eller dårlig for noens utvikling, gir ikke grunnlag for å forby denne handlingen ved lov.

Dessuten er det ganske mange kids som er avhengige av gaming, i et omfang som ikke under noen omstendigheter kan karakteriseres som sunt.
Sist endret av mentalmelt; 12. november 2015 kl. 18:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
de "store internasjonale gutta" tjener milliarder årlig på at div "narkotika" er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Samme gjeng hadde tjent like mye, hvis ikke mer om det ble lovlig og de kunne gro dette i stor skala selv, så det må du lengre ut på jordet med.

Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
millioner av folks liv blir unødvendig ødelagt ikke av bruk, men side effektene av "ulovligheten". det i seg selver god nok grunn til å legalisere/avkriminalisere... Uten å nevne kapitulering av kriminelle avskum-miljøer type mafia, crips bloods og hells angels. industriell hamp for fiber og næring. er så lei av å diskutere dette med trangsynte (ofte direkte ignorante) statsindoktrinerte konformister. man må være enten litt ignorant, eventuelt kriminell hvis man er imot legalisering. det er jo det samme som å legge ned jobbene/livstilen deres stakkars
Vis hele sitatet...
Vel, uten å være noen statskonformist, og en som står for det samme, så blander du kortene så inni gravskævven. Industriell hamp har ingenting med å legalisere cannabis for røyking å gjøre. Ja, det har med det opprinnelige forbudet å gjøre, det betyr ikke at det har det nå. Samme gjelder millioner som får livet ødelagt - dette gjelder USA m. fler, ikke Norge. Selvfølgelig får noen det ødelagt i Norge også, men her blåser du proposjonenene over alle målestokker for at problemet skal virke større enn det er.

Et lite tips er også å være mildere i karakteristikker, for med tonen din får jeg nærmest lyst til å være imot legalisering fordi du fremstår som en megadouche uten kontroll på argumentene.

Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
det heter medisinsk cannabis nå for en grunn. da spesielt ekstrakt olje som de fleste er mindre kjent med, ikke bare røyking.
Vis hele sitatet...
Ja, og medisinsk cannabis er nettopp det - medisinsk og har ingenting med den jevne røyker å gjøre. Medisinsk cannabis vil kunne bli brukt der vi har forskning som sier det hjelper, ikke folk som bare vil røyke ifred. Å blande de to er enten uærlig eller en direkte ufin måte å dytte syke mennesker foran seg så man skal få ruse seg. Bytt ut cannabis med amfetamin/morfin som idag er ulovlig uten resept, men brukes på sykehus og du skjønner hvorfor rekreasjonell og medisinsk bruk har lite til ingenting felles.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Bytt ut cannabis med amfetamin/morfin som idag er ulovlig uten resept, men brukes på sykehus og du skjønner hvorfor rekreasjonell og medisinsk bruk har lite til ingenting felles.
Vis hele sitatet...
Det har noe til felles når det er de samme fordommene og kulturelle tabuene som setter en effektiv stopper for debatt og forskning på begge områder. Én ting er å dytte pasientgrupper foran seg for å tjene egne hensikter. Not cool. Men det er jo fortsatt innafor å støtte begge sakene. Virker som det har blitt en trend å innbille seg at det to uforenelige kampsaker. Akkurat som om det ikke er mulig å ha genuin sympati for syke mennesker, og samtidig ønske seg avkriminalisering for rekreasjonelt bruk.
Kan TS eller noen andre utdype hvorfor dere mener at akkurat cannabis og ikke andre psykoaktivt stoffer er en menneskerettighet?

Det er jo bare å se på en stereotypisk "stoner" så kan man tydlig se at cannabis kan være en viktig del av noens personlighetsutvikling
Vis hele sitatet...
Og slik er det ikke med heroin, amfetamin og alkohol?
Sitat av Xasma Vis innlegg
Samme gjeng hadde tjent like mye, hvis ikke mer om det ble lovlig og de kunne gro dette i stor skala selv, så det må du lengre ut på jordet med.
Vis hele sitatet...
Lokal produksjon innenfor lovlige rammer ville selvsagt dempet behovet for å importere hasj fra Marokko. Goes without saying. Det er ikke bare én type folk som vet hvordan man dyrker cannabis, men det er bare én type folk som er i stand til å organiserer kriminelle smuglernettverk, og opprettholde disse gjennom rå makt og brutalitet. Dessuten er det et viktig poeng at systemet kan beskattes når det er lovlig, uansett hvem som driver med produksjon og distribusjon.

Mener du alvorlig at du ikke anerkjenner at forbudet mot narkotika er ekstremt lukrativt for kriminelle miljøer?
Sist endret av mentalmelt; 12. november 2015 kl. 19:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det har noe til felles når det er de samme fordommene og kulturelle tabuene som setter en effektiv stopper for debatt og forskning på begge områder. Én ting er å dytte pasientgrupper foran seg for å tjene egne hensikter. Not cool. Men det er jo fortsatt innafor å støtte begge sakene. Virker som det har blitt en trend å innbille seg at det to uforenelige kampsaker. Akkurat som om det ikke er mulig å ha genuin sympati for syke mennesker, og samtidig ønske seg avkriminalisering for rekreasjonelt bruk.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri utelukket å støtte begge sakene, det jeg utelukker er måten han fremstilte det som at medisinsk bruk ville gjøre noe som helst for rekreasjonelle brukere i form av at de nå skulle slippe illegale måter å skaffe det på. Vi vet så inderlig godt at ikke alle som blir rammet av problemene med at det er kriminelt er folk som bruker det for å hjelpe i f.eks cellegiftbehandlingen. De med medisinsk bruk er en minimal subgruppe av cannabisbrukere, og at de ikke får det er hårreisende, men det må ikke blandes med rekreasjonell bruk - derav mitt eksempel på stoffer som er lovlige under resept. For å snu på det - så kan man fint mene både rekreasjonell og medisinsk bruk burde være lov, og fortsatt mene det er moralsk forkastelig å blande de to for egen agenda. Det ene er rett på beste behandling i helsevesenet, det andre er rus for underholdning.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Lokal produksjon innenfor lovlige rammer ville selvsagt dempet behovet for å importere hasj fra Marokko. Goes without saying. Det er ikke bare én type folk som vet hvordan man dyrker cannabis, men det er bare én type folk som er i stand til å organiserer kriminelle smuglernettverk, og opprettholde disse gjennom rå makt og brutalitet. Dessuten er det et viktig poeng at systemet kan beskattes når det er lovlig, uansett hvem som driver med produksjon og distribusjon.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser hele innlegget, så snakker han først om "store internasjonale gutta", og senere i teksten at kriminelle tjener på det. Jeg ser ingen annen måte å tolke det på enn at han skiller de to, og referer til legemiddelselskaper, våpenselskaper etc. som tjener på all volden og produktene som kan selges fordi cannabis er ulovlig. Hele teksten er impregnert med informasjon fra konspirasjonsteorier, så jeg tolket det dit hen. Legemiddelindustrien blir rimelig ofte sett på som en av de store stygge gutta når det kommer til cannabis, men de kunne faktisk tjent millioner på det, og har startet med det i USA allerede.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Mener du alvorlig at du ikke anerkjenner at forbudet mot narkotika er ekstremt lukrativt for kriminelle miljøer?
Vis hele sitatet...
Se over her, så tok jeg det som referanse til noe annet, da kriminelle miljør er skildret senere i teksten. Selvfølgelig tjener de mye penger på det, og ønsker ikke legalisering - men hvor mye har de marrokanske hasjbaronene å si for norske eller andre lands politikere? Jeg har aldri engang hørt en tøddel om at disse kriminelle er en trussel for de som vil legalisere, eller har innflytelse på styrende organer i europeiske land.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Jeg har aldri utelukket å støtte begge sakene, det jeg utelukker er måten han fremstilte det som at medisinsk bruk ville gjøre noe som helst for rekreasjonelle brukere i form av at de nå skulle slippe illegale måter å skaffe det på. Vi vet så inderlig godt at ikke alle som blir rammet av problemene med at det er kriminelt er folk som bruker det for å hjelpe i f.eks cellegiftbehandlingen. De med medisinsk bruk er en minimal subgruppe av cannabisbrukere, og at de ikke får det er hårreisende, men det må ikke blandes med rekreasjonell bruk - derav mitt eksempel på stoffer som er lovlige under resept. For å snu på det - så kan man fint mene både rekreasjonell og medisinsk bruk burde være lov, og fortsatt mene det er moralsk forkastelig å blande de to for egen agenda. Det ene er rett på beste behandling i helsevesenet, det andre er rus for underholdning.
Vis hele sitatet...
Politisk sett så henger medisinsk og rekreasjonelt bruk veldig tett sammen. Det er fordommer mot cannabis som livsfarlig narkotika som blokkerer konstruktiv debatt på begge felter, og dermed vil gjennomslag på det ene området i stor grad påvirke det andre. Den mest naturlige prosessen for å få gjennomslag på begge områder, er å først få godkjenning til medisinsk bruk. Når det er gjort, vil terskelen for å akseptere rekreasjonelt bruk være mye lavere. Plutselig bruker naboen din cannabis i full åpenhet, og han er faktisk ikke psykotisk under dugnaden. På sikt er det klart at dette vil ha stor betydning for legaliseringsforkjempere.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvis du leser hele innlegget, så snakker han først om "store internasjonale gutta", og senere i teksten at kriminelle tjener på det. Jeg ser ingen annen måte å tolke det på enn at han skiller de to, og referer til legemiddelselskaper, våpenselskaper etc. som tjener på all volden og produktene som kan selges fordi cannabis er ulovlig. Hele teksten er impregnert med informasjon fra konspirasjonsteorier, så jeg tolket det dit hen. Legemiddelindustrien blir rimelig ofte sett på som en av de store stygge gutta når det kommer til cannabis, men de kunne faktisk tjent millioner på det, og har startet med det i USA allerede.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ingen henvisning til legemiddelindustrien i det innlegget, kun til narkokarteller. Er det ikke det han prater om? Nuvel, vi tolker det altså forskjellig.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Se over her, så tok jeg det som referanse til noe annet, da kriminelle miljør er skildret senere i teksten. Selvfølgelig tjener de mye penger på det, og ønsker ikke legalisering - men hvor mye har de marrokanske hasjbaronene å si for norske eller andre lands politikere? Jeg har aldri engang hørt en tøddel om at disse kriminelle er en trussel for de som vil legalisere, eller har innflytelse på styrende organer i europeiske land.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg ser heller ikke helt hva det har med saken å gjøre. Tolket det ikke dithen.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Politisk sett så henger medisinsk og rekreasjonelt bruk veldig tett sammen. Det er fordommer mot cannabis som livsfarlig narkotika som blokkerer konstruktiv debatt på begge felter, og dermed vil gjennomslag på det ene området i stor grad påvirke det andre. Den mest naturlige prosessen for å få gjennomslag på begge områder, er å først få godkjenning til medisinsk bruk. Når det er gjort, vil terskelen for å akseptere rekreasjonelt bruk være mye lavere. Plutselig bruker naboen din cannabis i full åpenhet, og han er faktisk ikke psykotisk under dugnaden. På sikt er det klart at dette vil ha stor betydning for legaliseringsforkjempere.
Vis hele sitatet...
Gruppene som medisinsk forsvarlig vil kunne få cannabis er en svært liten gruppe, med mindre vi skal gå full USA-modus og ha fastleger som misbruker ordningen. Den utstrakte "naboen min bruker det" på medisinsk grunnlag dersom det blir gjort skikkelig kjøper jeg ikke for å snu folk som er imot, det er rett og slett for få og snakk om behandling, ikke egen rus. Som mitt eksempel over, og mildere stoffer for den skyld, så er folk generelt flinke til å forstå at det er forskjell på rus under behandlingsmetoder og rus for rusen i seg selv.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg ser ingen henvisning til legemiddelindustrien i det innlegget, kun til narkokarteller. Er det ikke det han prater om? Nuvel, vi tolker det altså forskjellig.


Nei, jeg ser heller ikke helt hva det har med saken å gjøre. Tolket det ikke dithen.
Vis hele sitatet...
Ok, la oss forkaste min tolkning - da står det der at de kriminelle kartellene aktivt jobber for å holde cannabis ulovlig. Vi kan nokså kategorisk avvise dette for store deler av Europa. Jeg har i alle fall aldri hørt om at hasjbaroner rundt omkring har noen innflytelse eller vist støtte til det i Norge eller lignende land, opplys meg gjerne. Påstanden er fortsatt på jordet.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Gruppene som medisinsk forsvarlig vil kunne få cannabis er en svært liten gruppe
Vis hele sitatet...
Jasså? Hva baserer du denne påstanden på? MS, kreft, AIDS, grønn stær, tourettes mm. Det er faktisk ikke en ubetydelig andel mennesker som er plaget med en av disse sykdommene her i landet.

Sitat av Xasma Vis innlegg
med mindre vi skal gå full USA-modus og ha fastleger som misbruker ordningen. Den utstrakte "naboen min bruker det" på medisinsk grunnlag dersom det blir gjort skikkelig kjøper jeg ikke for å snu folk som er imot, det er rett og slett for få og snakk om behandling, ikke egen rus. Som mitt eksempel over, og mildere stoffer for den skyld, så er folk generelt flinke til å forstå at det er forskjell på rus under behandlingsmetoder og rus for rusen i seg selv.
Vis hele sitatet...
Folk tror det de blir fortalt, og det de ser med sine egne øyne. Det er ikke noe mer komplisert enn det. Hvis vi ikke engang tør bruke et stoff som medisin fordi det er så skummelt, så er det klart at man ikke ønsker å legalisere dette stoffet. Om man derimot ser at det brukes som medisin, og hjelper folk å fungere mer normalt, så vil dette være av stor betydning. At normalisering av medisinsk bruk ikke vil ha innflytelse på kampen for rekreasjonell bruk, tror jeg få tør påstå i fullt alvor.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Ok, la oss forkaste min tolkning - da står det der at de kriminelle kartellene aktivt jobber for å holde cannabis ulovlig. Vi kan nokså kategorisk avvise dette for store deler av Europa. Jeg har i alle fall aldri hørt om at hasjbaroner rundt omkring har noen innflytelse eller vist støtte til det i Norge eller lignende land, opplys meg gjerne. Påstanden er fortsatt på jordet.
Vis hele sitatet...
Ikke for å forsvare det innlegget så voldsomt. Det var ikke usedvanlig godt skrevet eller noe, men det er en grunntanke der som jeg ikke ser grunn til å kritisere. Jeg ser ærlig talt ikke hvor det du påstår står skrevet. Kanskje du like godt kan vise meg.
Sist endret av mentalmelt; 12. november 2015 kl. 20:46.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Gruppene som medisinsk forsvarlig vil kunne få cannabis er en svært liten gruppe,
Vis hele sitatet...
Det er ca. 100.000 personer i Norge som lider av psoriasis.
Jeg er en av dem og jeg har hatt god effekt av å smøre cannabis olje på
oppblussede områder. Det hadde vært fantastisk å kunne bruke medisinsk
cannabis olje mot psoriasis utbruddene mine istede for alle kremene man
får slengt etter seg av legen da mange av disse svir, får utbrudd til å blø og
inneholder forskjellige stoffer som ikke er særlig bra for helsa. Jeg vil faktisk
gå så langt og si at cannabis er ett bedre alterntiv enn mange av de andre
salvene man kan få mot psoriasis.

http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=12368&stc=1&d=1447367181
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Og hvordan er dét relevant? Å nekte folk å innta bestemte stoffer, kan godt være et menneskerettighetsbrudd, uavhengig av om noen av stoffene kan ha negativ virkning på folk. Folk må ha rett til å påføre seg selv negative ting hvis de ønsker det.
Vis hele sitatet...
Sitat av hala Vis innlegg
Var ikke meningen å gi deg Kvalitetspoenget.
Jeg kan si akkurat det samme om folk som blir overdrevent interessert i spill og datamaskiner også. Sitte å spille 15 timer i døgnet har ikke akkurat noe mer positiv effekt på et menneske enn det å røyke har. Ikke er det mindre "tapersk" heller. Skal de ikke få lov til å ha den personligheten de har/får fordi du syns det er latterlig og tapersk?
Dette gjelder vell alle som blir litt i overkant interessert i noe, det gjelder treningsfrikere, karrieremennesker, ja, you name it.
Vis hele sitatet...
Hør nå, jeg sier ikke at det er godt for samfunnet å forby cannabis, eller at den dullende personlighetseffekten er en grunn for å holde det illegalt. Jeg mener cannabis skal være lovlig som mange andre. Ts skrev i sin tekst at:
Sitat av Novice Vis innlegg
å nekte noen å bruke cannabis er å hemme utviklingen av deres personlighet
Vis hele sitatet...
Det var nettopp dette jeg kritiserte, da TS fremstiller det som om det er en positiv utvikling for personligheten å røyke cannabis.
Sist endret av Relevant; 13. november 2015 kl. 00:14.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det var nettopp dette jeg kritiserte, da TS fremstiller det som om det er en positiv utvikling for personligheten å røyke cannabis.
Vis hele sitatet...
Vel, det er jeg den første til å være enig i at det ofte ikke er. Samtidig er jeg den første til å ydmykt erkjenne at dette kan man ikke si noe generelt om. Hvis noen vil bruke cannabis som verktøy til å fokusere på og utvikle kreative ferdigheter for eksempel, så bør de få lov til det, og det er i min bok et gyldig argument all den tid jeg selv fører lignende argumenter for bruk av andre planter og stoffer.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vel, det er jeg den første til å være enig i at det ofte ikke er. Samtidig er jeg den første til å ydmykt erkjenne at dette kan man ikke si noe generelt om. Hvis noen vil bruke cannabis som verktøy til å fokusere på og utvikle kreative ferdigheter for eksempel, så bør de få lov til det, og det er i min bok et gyldig argument all den tid jeg selv fører lignende argumenter for bruk av andre planter og stoffer.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at cannabis kan bli brukt for å fokusere på å utvikle kreative ferdigheter, samtidig tror jeg du kan være enig i at å bruke: ''Cannabis bidrar positivt for personligheten din'' som et argument for at cannabis er en menneskerettighet og burde bli legalisert. Dette blir selvfølgelig bare anekdoter, men jeg kjenner mange som røyker cannabis både ofte og av og til, og fåtallet bruker det for å utvikle sine kreative ferdigheter. Det finnes selvfølgelig unntak ved enhver generalisering. Det jeg prøver å få frem her. Er riktignok ikke totalt klar i hodet, men jeg forstår at dersom noen vil røyke weed for å utvikle sine kreative ferdigheter burde dette være lov, men det er ikke til hjelp for folk flest. Det er et ytterst fåtall som vil få et godt utnytte av cannabis på den fronten da folk flest vil røyke for å se på netflix og av den grunnen setter jeg en stopper for argumentet som et argument som er valid, selv om det hjelper for noen. At en skal få gjøre hva en vil med kroppen sin er jeg enig i, men det viser seg problematisk i praksis. Hvis du klarer å overbevise meg til noe annet så vil jeg gi deg et forsøk i svaret ditt.

Skulle rette litt på innlegget, men 5minregelen unnlot meg å gjøre det. Beklager latterlige skriveleifs. Burde ikke sittet på freak nå uans, skylder på det.

God kveld.
Sist endret av Relevant; 13. november 2015 kl. 00:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg er helt enig i at cannabis kan bli brukt for å fokusere på å utvikle kreative ferdigheter, samtidig tror jeg du kan være enig i at å bruke: ''Cannabis bidrar positivt for personligheten din'' som et argument for at cannabis er en menneskerettighet og burde bli legalisert. Dette blir selvfølgelig bare anekdoter, men jeg kjenner mange som røyker cannabis både ofte og av og til, og fåtallet bruker det for å utvikle sine kreative ferdigheter. Det finnes selvfølgelig unntak ved enhver generalisering. Det jeg prøver å få frem her. Er riktignok ikke totalt klar i hodet, men jeg forstår at dersom noen vil røyke weed for å utvikle sine kreative ferdigheter burde dette være lov, men det er ikke til hjelp for folk flest. Det er et ytterst fåtall som vil få et godt utnytte av cannabis på den fronten da folk flest vil røyke for å se på netflix og av den grunnen setter jeg en stopper for argumentet som et argument som er valid, selv om det hjelper for noen. At en skal få gjøre hva en vil med kroppen sin er jeg enig i, men det viser seg problematisk i praksis. Hvis du klarer å overbevise meg til noe annet så vil jeg gi deg et forsøk i svaret ditt.
Vis hele sitatet...
Det ser ut som du tror at de fleste cannabisbrukere er hardcore stonere. Sannheten ligger nærmere at rutinebrukere utgjør ca. 10% av de som prøver cannabis. Mange prøver det kun få ganger, og mange gjør det av og til. Det er omtrent som med alkohol. Folk bruker cannabis til forskjellige ting. Noen bare liker å koble av med det etter en slitsom uke, noen bruker det etter trening, noen bruker det til kreativt arbeid, andre bruker det i sosiale situasjoner osv.

Jeg ville riktignok ikke brukt den aktuelle formuleringen om jeg skulle føre saken for menneskerettighetsdomstolen i Haag, den er ikke akkurat snedig konstruert. Men prinsippet bak er gyldig i mine øyne, på samme måte som det er gyldig for en rekke andre rusmidler. Det burde ikke være opp til myndighetene å avgjøre med forbud og straffesanksjoner hva som er av verdi når det kommer til rusmidler/personlige, indre opplevelser. Flere domstoler, myndigheter og andre autoritære organer verden over har i varierende grad konkludert med at forbudspolitikken er et uforholdsmessig inngrep i privatlivet, og at dette kan begrunnes utifra de formelle menneskerettighetene.

I tillegg er det alle bieffektene som krigen mot narkotika medfører, som også går på menneskerettighetene løs. Det er med andre ord ikke så bak mål å snakke om menneskerettigheter i forbindelse med rusmidler som mange skal ha det til.

http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=52009
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Jeg må bruke masse heroin, syre og amfetamin hver dag for å utvikle meg, så de tre stoffene burde også bli legalisert av den samme grunnen.
Vis hele sitatet...
Da syns jeg veldig synd på deg, også føler jeg meg litt arrogant som ser ned på deg for at du trenger andre stoffer enn meg..

Legalisert er å gå litt for langt syns jeg,
men at de stoffene også burde avkriminaliseres er i mitt hodet en selvfølge,
og jeg klarer ikke å forstå at noen er uenig med meg


Sitat av En deling Vis innlegg
Kan TS eller noen andre utdype hvorfor dere mener at akkurat cannabis og ikke andre psykoaktivt stoffer er en menneskerettighet?



Og slik er det ikke med heroin, amfetamin og alkohol?
Vis hele sitatet...

Jeg mener at alle rusmidler burde avkriminaliseres..
Gjøre det er ulovlig for andre enn staten å tjene penger på salg, og om man skal produsere må noen fra staten godkjenne at alt er i orden..

Jeg mener at det viktigste er å avkriminalisere cannabis og avlegalisere alkohol, derfor er det bare de stoffene jeg nevner når jeg diskuterer emnet..
Tror også at i en diskusjon med vanlig lovlydige borgere så er det ikke noe sjakktrekk å trekke inn alle stoffene. Jeg vil la folk venne seg til cannabis først.

Med avlegalisere alkohol mener jeg at det burde håndteres på samme måte som cannabis blir håndtert når det blir avkriminalisert/legalisert..
Sist endret av Novice; 13. november 2015 kl. 17:32.