Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4376
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Hei, freaker og freakinner!

I går kveld sleit jeg litt med å sove. Så kom jeg på at jeg for lenge siden hadde lest om Lucid Dreaming og en teknikk som jeg nå har glemt hva het, men den gikk ut på:
Man skal ligge helt stille, selv om det klør og du føler en djevelsk trang til å vrikke på noen tær ettersom dette gir signaler til hjernen om at kroppen fortsatt er våken (eller noe sånt)

Og at hvis du gjorde dette kom du inn i Sleep Paralysis.


Det jeg lurer på er om jeg klarte det, eventuelt, hva gjorde jeg galt?

Jeg lå LENGE og ventet på at noe skulle skje, klødde ikke selv om jeg holdt på å dø av det til tider. Så plutselig følte jeg at jeg blei presset ned i sengen jævlig hardt.
Jeg så en slags fargetunnel og følte at hele kroppen begynte å vibrere og riste noe j*vlig!
Etter dette husker jeg bare at jeg beveget på en hånd eller noe. For plutselig var jeg våken igjen.

Og jeg tok en reality-check eller hva nå enn det heter. Og jeg hadde 5 fingre på hver hånd og klokka var faktisk en klokke.


Så, hva skjedde med meg? Gjorde jeg noe galt?
Det er forskjell på lucid dream og sleep paralysis. Har aldri hatt paralyse, men jeg har hatt lucid dreams. De jeg har hørt fra som har søvn paralyse sier det er det verste de har opplevd, så vet ikke om du har lyst til å få det.
Sist endret av Xernox; 10. mars 2014 kl. 17:09.
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Trådstarter
Åja. Men fører ikke sleep paralysis til lucid dreaming hvis du klarer deg hele veien gjennom?
Ikke nødvendigvis. Det kommer an på personen. Det finnes jo mange måter å prøve å få Lucid Dreams, så det er bare å teste hva som funker for deg. Ikke alle kan få lucid så ofte heller. Var en periode da jeg drev med det og da fikk jeg det nesten annen hver dag, uten noen spesiell metode.

Det du burde starte med er å skrive ned drømmene dine. Om du ikke husker drømmene så er det ikke noe vits i å ha lucid.
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Trådstarter
Greit, takk for tipset!
Var nok som sagt ovenfor, en sleep paralysis eller hvertfall starten på en. Har selv hatt mange lucid dreams, men bare en sleep paralysis. Men for min del så var den ene gangen nok for meg, stemningen var god og det kjentes ut som om kroppen min veide ett par hundre kilo ekstra, helt til jeg hørte en person som pusta rimelig tungt og høylytt i andre enden av rommet mitt. Sleit med å få sove etter det for å si det sånn ..
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Trådstarter
Høres ikke gøyt ut nei. Da slutter jeg nå... Bare tanken på at noen er i rommet med meg gjør at jeg kan ligge våken i flere timer.

Takk for advarslene!
Var ikke akkurat en gøyal episode nei, men ikke la det hindre deg fra å oppnå LD hvis det er det du vil. Har hatt mye gøy med LD, men såklart i en veldig varierende grad med tanke på varighet osv. Min personlige teknikk som har funket for meg med å oppnå LD er tilfeldige reality checks som har skjedd i drømmene mine, og deretter har jeg skjønt at dette er bare en drøm. Så med dette har jeg sluppet unna med alt som har med sleep paralysis så og si ..
Dette skjer meg hver gang jeg har prøvd. Og her orker/takler ikke paralysen. Jeg får det i form av en sinnsyk lyd som høres ut som en senteifuge av et slag og da blir jeg alltid så gira fordi jeg har hørt at da er drømmen på vei - så jeg våkner av adrenalin.
Hei, mange lucid dreamere som bruker sleep paralysis sammen med WILD (wake induced lucid dream) teknikken. Det du opplevede var "inngangen" til en lucid dream. Men siden at du prøvde dette sent på kvelden, kom ikke kroppen inn i REM fasen. Dermed endte du ikke i en lucid dream før du ble ubessivt og sovnet. Visst du prøver å stå opp etter 4-6 timers søvn, og deretter prøver en WILD, så vil du ha MYE større sjangse for å få en lucid dream. Legger med noen linker på engelsk som forklarer sleep paralysis og WILD lucid dreams.
Sleep Paralysis: http://www.world-of-lucid-dreaming.c...paralysis.html
WILD Lucid Dream: http://www.dreamviews.com/wiki/WILD-...Phases-Of-WILD
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Trådstarter
Sitat av tradingking Vis innlegg
Hei, mange lucid dreamere som bruker sleep paralysis sammen med WILD (wake induced lucid dream) teknikken. Det du opplevede var "inngangen" til en lucid dream. Men siden at du prøvde dette sent på kvelden, kom ikke kroppen inn i REM fasen. Dermed endte du ikke i en lucid dream før du ble ubessivt og sovnet. Visst du prøver å stå opp etter 4-6 timers søvn, og deretter prøver en WILD, så vil du ha MYE større sjangse for å få en lucid dream. Legger med noen linker på engelsk som forklarer sleep paralysis og WILD lucid dreams.
Sleep Paralysis: http://www.world-of-lucid-dreaming.c...paralysis.html
WILD Lucid Dream: http://www.dreamviews.com/wiki/WILD-...Phases-Of-WILD
Vis hele sitatet...
Takk så mye! Skal lese de nå
Litt OT, men bruker denne tråden til å stille et spørsmål som jeg tenker er relatert. Under meditasjon og ved forsøk på LD opplever jeg å bli dratt inn i et intenst sug, hvor jo lenger jeg holder posisjon med øynene igjen, jo mer intenst blir det. Jeg blir snudd opp ned, spinner rundt, tempoet øker, og pipelyden ser aldri til å nå sin peak. Alt dette føler jeg i hodet, og merker et press mot pannen. Det starter gjerne bare et par minutt ut i meditasjonen.

Greia er at jeg aldri har tørt å fullføre. Det blir rett og slett for intenst, og et instinkt sier at jeg må bryte ut (blir også litt skremt pga hardcore hjertebank og høy puls). Hva skjer om jeg holder ut? Sier det plutselig "poff" og så er jeg inne i en annen virkelighet, eller hva? Hvor lenge varer evt denne "oppturen"?
Der er forsåvidt mange som bruke meditasjon som en inngang til lucid dreaming. Men dette er svært vanskelig og krever mye trening. Det du opplever tror jeg kalles for "transition period". Dette er selve inngangen til lucid dreaming. Mange som kommer til denne fasen blir redd pga. lyder, rare følelser, hallusinerer, kjenner trykk på kroppen etc. Det er ikke noe farlig å gå gjennom en slik fase. Se linken jeg postet ovenfor som beskriver denne overgangen litt grundigere.
Anbefaler at du ser youtube video under, da den snakker om en slik overgang til lucid dream (litt lang på 17min)
http://www.youtube.com/watch?v=tVbv0ZkIkVU
Får lucid dreams ganske ofte uten å prøve på det en gang. Den følelesen av å fly i lucid dreams kan sidestilles med det meste av rus og naturlig glede. Det er en helt vanvittig bra følelse, på linje med rushene man kan få på sopp. Følelsen av serotonin som bare tømmes ut i hjernen. Søvnparalyse derimot er det jævligste...du bare ligger der og prøver å våkne, men du klarer det ikke. Samtidig som hjernen produserer det jævligste den kan finne på foran øynene dine.
Tror disse tilstandene er nært beslektet, har en tendens til å få både LD og søvnparalyse ofte, spesielt hvis jeg er utslitt når jeg legger meg, og spesielt hvis det har vært mye drikking og lite søvn. Får det aldri i perioder jeg røyker ugress, så også der har gress en positiv effekt
Sist endret av søtmann50; 11. mars 2014 kl. 20:13.
Opplevde noe lignende selv engang. Etter en halvtime så jeg lys i rommet, hørte noen spille på en trompet også så jeg hulken faktisk. Ble ganske freaka, men tvingte meg selv til å fortsette. Ga opp da det føltes ut som noen dro av meg dyna veldig sakte
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Trådstarter
Er skeptisk til om jeg har baller nok til å prøve å oppnå SP nok en gang. Ikke i natt hvert fall. Orker ikke å ligge våken lenge pga skrekk for dyneavtrekning og hulken :P

Bare en ting. Har du full kontroll over dine egne tanker i denne prosessen? Altså, jeg vet jo at alt som skjer ikke er ekte, da kan jeg vel styre dette til en viss grad og ikke bli alt for freaka? Eller mister du kontrollen fullstendig?
Er dette faktisk en greie? Høres jo konge ut.
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kriis Vis innlegg
Er dette faktisk en greie? Høres jo konge ut.
Vis hele sitatet...
Helt enig, men jeg har aldri fått det til selv. Prøver iherdig!
Sitat av steinolav1 Vis innlegg
Helt enig, men jeg har aldri fått det til selv. Prøver iherdig!
Vis hele sitatet...
Ble såpass gira at jeg vil prøve nå. Lå du bare helt stille og prøvde å ikke tenke på noe? Ikke bevege på deg eller noe? Var øynene åpne?

Sorry for lite research.
Til de som ikke har hatt sin første lucid dream... GLED DERE!

@Kriis - Prøv WILD teknikken for lucid dreaming. Den krever litt trening, men det er helt fantastisk når man får det til.
En liten WILD guide: http://www.world-of-lucid-dreaming.c...id-dreams.html
Sist endret av tradingking; 11. mars 2014 kl. 22:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lucid dreaming er enklest om morgenen, syns jeg. Da er du passe trøtt nok til å sovne igjen og igjen, og som regel kommer du rett inn i REM-søvnen. Et triks som ofte funker for meg er å f.eks. gå en tur på do, så legge meg i sengen igjen, slappe helt av, og fokusere på tanken "det neste jeg kommer til å oppleve kommer til å være en drøm". Det funker overraskende ofte.

Når du først oppdager at du er lucid kan du prøve å huske på å gni hendene sammen for å ikke våkne opp igjen for tidlig. Dette trikset funker veldig bra for meg. Om du blir redd av noe du opplever eller bare har lyst til å endre på stedet du er i i drømmen kan du prøve å spinne 360 grader, så forandrer ofte landskapet seg helt. Veldig fascinerende greier. Jeg har selv møtt og hatt samtaler med "meg selv" under lucid drømmer, har også en karakter jeg treffer igjen og igjen i lucid drømmene (en bokser som bor i en campingvogn, haha), malt mye sjukt fete bilder og spilt musikk på mange rare instrumenter. For ikke å snakke om forsøkt å ha sex med haugevis av lekre damer (noe jeg veldig sjelden får til) og flydd verden rundt og flere turer opp i verdensrommet.

Fantasien og underbevisstheten er kraftige saker - ha det gøy!
Så, har jeg forstått dette rett?;

Du ligger på ryggen i ro, helst etter du har sovet litt så du er avslappa. Du sitter bare og tenker på fine lyder, scenarioer (?) og ting du vil ha i drømmen din. Du må minne deg selv på at du er våken mens du prøver å flyte på en sky. Man gjør regelmessige realitychecks for å sjekke at man ikke bare er i en vanlig drøm. Samtidig lever du bare drømmen igjennom.
Sist endret av Kriis; 11. mars 2014 kl. 23:10.
Sitat av AnaMorph0s|s Vis innlegg
Lucid dreaming er enklest om morgenen, syns jeg. Da er du passe trøtt nok til å sovne igjen og igjen, og som regel kommer du rett inn i REM-søvnen. Et triks som ofte funker for meg er å f.eks. gå en tur på do, så legge meg i sengen igjen, slappe helt av, og fokusere på tanken "det neste jeg kommer til å oppleve kommer til å være en drøm". Det funker overraskende ofte.

Når du først oppdager at du er lucid kan du prøve å huske på å gni hendene sammen for å ikke våkne opp igjen for tidlig. Dette trikset funker veldig bra for meg. Om du blir redd av noe du opplever eller bare har lyst til å endre på stedet du er i i drømmen kan du prøve å spinne 360 grader, så forandrer ofte landskapet seg helt. Veldig fascinerende greier. Jeg har selv møtt og hatt samtaler med "meg selv" under lucid drømmer, har også en karakter jeg treffer igjen og igjen i lucid drømmene (en bokser som bor i en campingvogn, haha), malt mye sjukt fete bilder og spilt musikk på mange rare instrumenter. For ikke å snakke om forsøkt å ha sex med haugevis av lekre damer (noe jeg veldig sjelden får til) og flydd verden rundt og flere turer opp i verdensrommet.

Fantasien og underbevisstheten er kraftige saker - ha det gøy!
Vis hele sitatet...
Kjenner igjen det med at det er nesten umulig å ha seg med kvinnene man lokker fram i lucid dreams
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Trådstarter
Sitat av søtmann50 Vis innlegg
Kjenner igjen det med at det er nesten umulig å ha seg med kvinnene man lokker fram i lucid dreams
Vis hele sitatet...
Haha, challenge accepted!