Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 14808
God når det gjelder
Carmex's Avatar
I dag kan man lese om Kari Jaquessons i Dagbladet, hun har blogget om Jørgen Foss, Leder for landsforeningen for overvektige. Dere kjenner han sikkert best fra "Pittbull-Terje".

Det er ikke til å komme fra at fyren er ekstremt overvektig. Likevel synes jeg ikke Kari går over noen strek i det hun sier, blandt annet det hun nevner om kosthold.

Jeg er av den oppfatning av at de fleste overvektige kan skylde på kosthold, veldig sjeldent kan man skylde på gener osv, Kilde.

Er det greit å påpeke at folk er tjukke? De er nok fullstendig klar over det selv, men jeg mener det ikke er greit å skylde på alt annet. Noe Jørgen Foss gjør.

Det er tross alt mishandling av sin egen kropp å overspise. Jeg mener det er et lovforslag oppe der det er snakk om innblanding av barnevern om barn blir overvektige. Finner ikke kilder på dette akkurat nå.
Sist endret av Carmex; 25. september 2012 kl. 18:39.
Ja, helt greit da det er sannheten.

I Norge er det ok å be noen om å stumpe sigaretten, da det er farlig for dem og det er skattebetalerne som må ende opp med å betale sykehusregningen.

Jeg mener det burde være være tillatt å si det samme til ekstremt overvektige. Sett ned kebabeb, kom deg ut av sofaen og tren.
Jeg skjønner ikke hvorfor det er nødvendig for henne å gå ut i media med slike kommentarer. Hadde vært noe annet om hun sa det face 2 face og hadde en ordentlig diskusjon rundt temaet der begge hadde mulighet til å forsvare seg skikkelig.

Forøverig synes jeg det er unødvendig av Jørgen Foss også og gå ut i media med disse synnspunktene. Totalt uinteressant lesestoff for min del. For meg handler det mye om vaner og livsstil, men også metabolisme og andre helse problemer. Vanskelig for noen og en hver å sette seg inn i hans situasjon, hun har vel ikke peiling på hvorfor akkurat han har problemer med vekta.

Blir det samme som å rakke ned på narkomane helt uten å vite noe av deres problemer eller helsetilstand.
Veldig unødvendig kommentar synes nå jeg.

Anbefaler dere å se p3 sitt klipp om Jørgen Foss: http://p3.no/leo/ekstrem-fedme/ han virker som en grei kar, men også ganske ensom og trist.

Allikevel har jeg ingen medfølelser for han, det er han som velger å overspise osv. På samme måte som jeg ikke synes synd på andre som har ødelagt store deler av livet sitt på grunn av egne valg.
Sitat av UENorge Vis innlegg
I Norge er det ok å be noen om å stumpe sigaretten, da det er farlig for dem og det er skattebetalerne som må ende opp med å betale sykehusregningen.
Vis hele sitatet...
Sykehusregningen betaler vi selv i form av avgifter på tobakk!
Det er svært få som VIL være overvektige. Jeg tror at overvekt i de fleste tilfeller er forankret i noe psykisk. Matavhengighet og annen avhengighet kan være utrolig vanskelig å kjempe mot, så å disse overvektige og si "det er jo bare å spise mindre og trene" er akkurat det samme som å si til en narkoman at det er kjempelett å slutte å ta heroin, det er jo bare å slutte å sette sprøyter.

Kari Jaquesson fremstår som arrogant, kunnskapsløs og svært lite sympatisk.
Sist endret av KultNick; 25. september 2012 kl. 19:02.
De fleste tykke er nok tykke på grunn av selvforskylte ting, men det finnes unntak.

Vanskelig og sårbar debatt å komme inn på. Leste nettopp innlegget på VG. Har en overvektig mor som er konstant ute etter å legge unnskyldninger i alt rundt seg enn i seg selv. Greit at man har dårlige dager men jeg begynner å bli lei av de samme unnskyldningene år etter år. Nå har hun "prøvd" å gå ned i vekt og har begynt å gå tom for unnskyldninger.

Dette er jo ikke bare vanskelig å trist for personen det gjelder men også folk rundt en. Jeg ser venner og familie spise seg (rett og slett) til en tidlig død. Men hvordan i alle dager skal jeg si det til dem på en pen og ordentlig måte? Det er jo aldri en pen måte å si det på.. for det er et sårbart tema.

Så Jørgen Foss debattere på NRK for en stund siden og syns han virker som en grei og smart kar, men å skylde på samfunnet blir helt feil. Spesielt det at butikker burde gjøre sunn mat billigere. Det virker som om han prøver å legge skylden på alt rundt seg i stedet for å se på seg selv som "problemet". Det er liksom der grensen går for min del.
Etter hva jeg leste i artikkelen sa da ikke Kari ett ord galt.
Det er ikke mulig å bli feit på noen annen måte enn å innta mer energi enn man forbruker. Kari sammenligner også matmisbruk med akloholisme og narkomani (kan man skrive narkomani?). Personlig syns jeg denne sammenligningen er utrolig bra. ingen som sier de "har fått alkoholisme", mens at man er "rammet" av fedme er liksom greit å si. For all del, jeg klager ikke på overvektige, men de skal da for faen ikke skylde på meg..
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Om man skal gå gjennom livet å alltid skylde på ting rundt seg, omtale seg selv som et offer, da er det ikke mye poeng igjen. Det er en person som kan gjøre noe med problemene dine og det er deg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Sykehusregningen betaler vi selv i form av avgifter på tobakk!
Vis hele sitatet...
Slutt å spre løgn.
Sitat av emmma Vis innlegg
Det virker som om han prøver å legge skylden på alt rundt seg i stedet for å se på seg selv som "problemet".
Vis hele sitatet...
Enig i at det virker som om mange legger skylda på alt annet enn seg selv, men jeg tror det er matavhengigheten som snakker. Hjernen er utrolig flink til å lure seg selv, så jeg tror rett og slett at Foss og andre veldig overvektige ikke klarer å innse at det er de selv som må forandre seg for å gå ned i vekt, det må en drastisk livsstilsendring til.

Jeg synes likevel at det er feil å rakke ned på overvektige fordi det er selvforskyldt, av samme grunn som med narkomane. Skam er som kjent ikke en god pådriver for å komme seg ut av avhengighet, heller det motsatte.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Jeg synes likevel at det er feil å rakke ned på overvektige fordi det er selvforskyldt, av samme grunn som med narkomane. Skam er som kjent ikke en god pådriver for å komme seg ut av avhengighet, heller det motsatte.
Vis hele sitatet...

Er enig i dette, men det er så mye mer sosialt akseptert for ett overvektig menneske å skylde på alle andre, enn for en narkoman, eller en cocakoliker for den slags skyld.
Overvekt er selvforskyldt, det er de aller fleste klar over. Regnestykket (kalorier inn - kalorier ut) er i bunn og i grunn det som bestemmer om du legger på deg. Det er faktisk et så fundamentalt prinsipp som termodynamikkens 1. hovedsetning: "Energi kan verken skapes eller forsvinne, kun overføres fra én energiform til en annen".

Men så kommer man til punktet om hvorfor personen spiser for mye. Som regel er det enten på grunn av uvitenhet: at personen ikke vet bedre, og ikke er klar over hvor mange kalorier han eller hun faktisk spiser i forhold til bruk (eller at regnestykket faktisk er så lett). Likegyldighet: Personer som rett og slett ikke bryr seg, som mener at det ikke er verdt å spise mindre for å få bedre helse. Eller Psykiske problemet: Dette er nok det som er helt klart vanskeligst å komme seg ut av. Personer som har blitt mishandlet, mobbet etc. og som trøstespiser for å holde følelser i sjakk.

Når det gjelder genetikk er det svært sjelden det har noen stor innvirkning, det kan hende du forbrenner litt mer eller mindre i forhold til normalen, men det skal veldig mye til for at det er DET som stopper deg.

Når man snakker om det er greit eller ikke å påpeke at andre er tjukke møter du et problem, nemlig at du ikke nødvendigvis vet hvorfor personen er tjukk. Skal du påpeke dette til noen skal du helst kjenne personen veldig godt, og vite litt om hvorfor personen spiser for mye.

Jeg har selv vært veldig overvektig. Grunnen til at jeg ble overvektig var vell at jeg ikke hadde nok kunnskap rundt ernæring. Jeg er veldig glad i mat av natur, og trodde at jeg måtte kutte ut alt for mye mat til at det var vært å gjøre det. Samtidig som overvekten kom så smygende at jeg ikke merket så mye til det.

Jeg skulle faktisk ønske at folk turte å fortelle meg at jeg var tjukk, fordi jeg innså det ikke selv.

angående saken, syns jeg det blir feil å gå ut i media direkte mot enkeltpersoner, men jeg synes det burde bli mindre tabu å prate med tjukke folk om det.

og et lite tillegg: Hvis du som sitter å leser dette er overvektig, men ikke egentlig har prøvd å gå ned i vekt, eller ikke klart det: les deg opp på ernæring. Det er et felt hvor du lærer ekstremt mye i starten, og du trenger faktisk ikke å bare leve på grønnsaker og cottage cheese for å gå ned i vekt. Bare å sende meg en PM hvis du har noen spørsmål, det skal mindre til for å endre livsstil enn det du tror hilsen en som fortsatt spiser kebab, men ikke lenger annenhver dag
Sist endret av Membranplan; 25. september 2012 kl. 19:55.
Det er en ting man ikke kommer utenom, og det er energibalanse. Energi inn = energi ut hos normalvektige, og kraftig forskjøvet i negativ retning hos overvektige. Med et sunt kosthold og måtehold blir man ikke overvektig, så enkelt er det.
Sitat av Orph Vis innlegg
Det er en ting man ikke kommer utenom, og det er energibalanse. Energi inn = energi ut hos normalvektige, og kraftig forskjøvet i negativ retning hos overvektige. Med et sunt kosthold og måtehold blir man ikke overvektig, så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Dette er jo noe alle vet, så dette er jo ikke akkurat noe å diskutere. Spørsmålet er da hvorfor velger noen å putte i seg så store mengder mat, når de er fullt klar over at det ikke er bra for dem? Her kommer det ofte tilbake til psykiske problemer.

I tillegg må man huske at man kan bli direkte avhengig av å spise, og man får masse av de samme symptomene når man slutter å overspise som man får når man slutter med andre avheningheter.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Enig i at det virker som om mange legger skylda på alt annet enn seg selv, men jeg tror det er matavhengigheten som snakker. Hjernen er utrolig flink til å lure seg selv, så jeg tror rett og slett at Foss og andre veldig overvektige ikke klarer å innse at det er de selv som må forandre seg for å gå ned i vekt, det må en drastisk livsstilsendring til.

Jeg synes likevel at det er feil å rakke ned på overvektige fordi det er selvforskyldt, av samme grunn som med narkomane. Skam er som kjent ikke en god pådriver for å komme seg ut av avhengighet, heller det motsatte.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig med deg i. Det er feil å angripe overvektige. Men en eller annen dag så må jo noen si de harde ordene
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Tenker på det litt slik: Om jeg har en buse i nesa vil jeg vite om det, ikke gå rundt med den hele dagen.
Nå er det ganske stor forskjell på røykere og overvektige. De er svært få som kan tenke seg å leve et liv som overvektig, men fortsatt er det. Dette på tross av at de er godt informert om helseråd. Ja, det er latskap med i bildet men og folk som ikke har det noe bra med seg selv. Overspising er gjerne et tegn på at den psykiske helsen ikke er bra. Jeg vet ikke om noen som røyker som en substitutt for noe de mangler i livet. Kroppen gjenspeiler ofte den mentale tilstanden til personen.

Jeg syns ikke det er greit å skylde på alt annet enn seg selv ("fat boned"), men innlegg som det er slettes ikke motiverende for de som vil gjøre en livsstilsendring. Oppmuntring og støtte må da være mye bedre?

Og det med at vi betaler helseutgiftene blir smålig i mine øyne. Sånn er det å leve i ett velferdssamfunn.
Nå vil jeg også mene at det er en forskjell på å slutte med røyking / slutte med å spise mye. Røyk koster greit mye cash, fåes ikke overalt. Mat derimot, og i alle fall usunn mat, fåes så og si overalt for mye mindre sum, for større kvanta. Nå er sikkert ikke abstinensene på usunn mat som forex sukker like mye som på røyk(da jeg ikke har prøvd røyk før), men for en person er vandt til å spise ting med mye sukker og evt andre stoffer, vil da også merke det.

Sånn siden noen først skulle dra inn røyk til å sammenligne med.

EDIT: Sunn mat er vel også en del dyrere enn usunn mat, så det blir vel litt komplikasjoner der og.
Sist endret av Bruskork1; 25. september 2012 kl. 21:47.
Er helt med jaquesson i denne saken, hun påpeker knallharde fakta som han har prøvd å spise seg unna i årevis, og det at han skylder på alt annet enn seg selv er en forbanna uting som flere å flere med ekstrem overvekt gjør..

Jeg tror for såvidt ikke jaquesson mener at det er genetisk feil med han, det er noe psykisk jeg regner med hun snakker om, misbruk eller lignende fra barndommen... noen "rømmer" fra eget hode med alkohol, noen med narkotika og andre igjen med mcdonalds og peppes..

Det er ikke til å komme ifra at Foss for det meste ikke har gjort annet enn å skylde på alle andre enn seg.

javist er det synd på han som er så overvektig, men ingen andre enn han kan ta det første steget for å komme ut av det..
Vil forresten anbefale folk å se på filmene fra boogiedown550 på youtube som omhandler dette å overspise, og kampen om å komme tilbake. Dette er en person som har overspist så mye at det var direkte helsefarlig og prøver nå å slanke seg (og frem til nå går det greit, selv om han har rapportert om flere tilbakefall).

How do People get so fat?
Emotional Side of Eating 2012 - Food addiction update
[/quote]EDIT: Sunn mat er vel også en del dyrere enn usunn mat, så det blir vel litt komplikasjoner der og.[/quote]

Syns det er litt fattig å anklage prisene på grønnsakene for at man er overvektig. Prisene generelt på godteri og søtsaker har steget drastisk de siste årene.

Skal jeg kose meg en kveld så kjøper jeg heller druer til 28 enn en Smash til 40.

Jeg er student, leier og klarer fint å leve på et sunt kosthold og likevel ha råd til alt annet som kommer med i prisen av å være en fattislig student

Kan også tenke meg at folk velger enkle løsninger når det kommer til middag ol. Har man jobbet hele dagen så orker man ikke hakke grønnsaker og koke poteter. Man velger heller kjappe løsninger som Burger King eller Dolly
Sist endret av emmma; 25. september 2012 kl. 22:24.
Interessant debatt, men alle som uttaler seg om dette, hvor mye erfaring har dere egentlig med overvektige folk? Jeg ser at en tidligere i tråden omtaler seg som tidligere overvektig, men hvor mange har egentlig vært overvektige eller kjenner noen som er overvektige? Det blir litt som folk som går amok i innvandrerdebatten, de sitter i en gård på østlandet et sted, og har aldri snakket med en utlending noensinne.

For meg er det flere dimensjoner med denne debatten, og genetikk er en av dem. Gener spiller en rolle når det gjelder overvekt, noen legger på seg mye lettere enn andre, og kvinner lettere enn menn. Folk med masse muskler forbrenner mye mer enn folk med lite muskler foreks, noen har ikke fett på magen i det hele tatt, andre har masse.

Kunnskap har også masse og si for overvekt, hvor mange har egentlig god kunnskap om ernæring? Vi bor i et av de landene i europa som er mest positive til alternativ medisin og mest skeptiske til klimaendringene. Hvis folk flest ikke stoler på vitenskap, hvorfor skal vi forvente at folk flest hva det daglige kaloriinntaket til en voksen person på ligge på, foreks? Folk flest i dette landet kan ingenting om ernæring og kosthold, og man får resultater deretter.

Mat er også annerledes enn røyk og narkotika, siden det er en stol del av livet ditt, fra barnsben av av. Mennesker er også evolusjonært programmert til å like mat som er "usunn" for oss i dagens samfunn, hvor det er overflod av fett og salt i konstant tilgjengelig mat. Så det er også en kamp mot urinstinktene.

Bedrifter tjener jo også på å selge slik mat. Det er lettere å gjøre folk hooked på burgere enn en deilig salat, mennesklig natur, og de utnytter dette rått.

Norge er også dårlig på helseforebyggende legearbeid. Hvis en overvektig person går til legen, bruker man mer tid å hjelpe enn person med å gå ned i vekt, eller å gi diabetes medisin?

Mange i denne tråden er også unge. Hvis du er i alderen 15 til 25, så er kroppen din på topp fysisk, det er annerledes å være en 35 år gammel dame med sitt 3 barn. fortsetter dagens generasjon med det kostholdet de har nå,vil de bli fucked opp.
Hvis dere åpner www.vg.no nå, så vil dere se på forsiden at hun Kari ikke gir seg. Nå foreslår hun terapi, i media. Greit å foreslå det, men virker som hun er veldig PR-kåt. :P
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Hvis dere åpner www.vg.no nå, så vil dere se på forsiden at hun Kari ikke gir seg. Nå foreslår hun terapi, i media. Greit å foreslå det, men virker som hun er veldig PR-kåt. :P
Vis hele sitatet...

Virker som at hun heller bare står for sitt. Ville heller sagt Jørgen Foss er PR-kåt, leder i landsforbundet for fedme og er med i debatter om fedme og likevel skylder på staten som gir dårlig informasjon om sunn mat. Enten er han retard eller bare ignorant og PR-kåt.
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Virker som at hun heller bare står for sitt. Ville heller sagt Jørgen Foss er PR-kåt, leder i landsforbundet for fedme og er med i debatter om fedme og likevel skylder på staten som gir dårlig informasjon om sunn mat. Enten er han retard eller bare ignorant og PR-kåt.
Vis hele sitatet...
Etter å ha lest artikkelene vil jeg ikke si han skylder på staten. Derimot tar han for seg et faktum, en stor andel av befolkningen er overvektige - og trenden ser ut til å fortsette. Og om vi ønsker å bekjempe dette så nytter det ikke bare å sitte å si "det er deres egen feil". Man må prøve å se om man som samfunn kan gjøre noe for å snu denne trenden. F.eks. ved å aktivt opplyse hvor usunn noe mat er.

Mange sier det er så enkelt som å bare spise mindre kalorier enn man forbrenner, så går man ned i vekt. Men da kommer det store spørsmålet, hvor mange kalorier har man spist? Det er veldig vanskelig å vite dette uten å gjøre masse arbeid. I tillegg er det veldig "usynlig". Om jeg setter meg ned å spiser 4 skiver brød med ost så har jeg ingen ide om hvor mange kalorier dette er.

Videre kan man jo si at det bare er å se på merkingen av produktet, men her står det bare antall kalorier per 100 gram vare. Når jeg spiser f.eks. en brødskive med ost aner jeg hverken hvor mye brødskiven veier, eller osteskiven. Hvordan skal jeg da enkelt kunne vite hvor masse kalorier det var i maten?

så eg ser helt klart poenget med at man kanskje burde legge til rette for enda bedre merkinger på maten, så folk får lettere oversikt over hva de faktisk spiser.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Tenker på det litt slik: Om jeg har en buse i nesa vil jeg vite om det, ikke gå rundt med den hele dagen.
Vis hele sitatet...
Tror det ble litt dårlig eksempel, siden du går ikke rundt med en permanent buse i nesa, som synes. Personlig tror jeg ikke overvektige har så stort imot å bli mint på at en kanskje burde ta seg en joggetur, men når man ikke kan gå på en internett side eller en tur i byen uten å bli mint på det, hver jævla dag. Da kan jeg tro at det kan bli sinnssykt slitsomt å deprimerende for de fleste.
Sist endret av FlyWithMe; 26. september 2012 kl. 01:34.
Meh, hun har ikke gjort noe galt. Hun sier bare sannheten.

Jeg ser heller ikke på det som noe problem å kommentere ting som folk faktisk kan forandre på, så lenge man ordlegger det på en riktig måte. Eksempler:
"Du er ganske tjukk, hva synes du om det?".
"Du er veldig spinkel, hva synes du om det?".
"Jeg likte ikke frisyren din, og jeg syns du burde klippe deg. Er du enig?".
"Du har helt for jævlig klesstil. Har du et budskap med det, eller er det sånn du går til vanlig?".

Dette er alle ting som folk kan forandre på, og jeg misliker sterkt når folk sitter og synes synd på seg selv pga feks de tingene her men ikke orker å prøve å gjøre noe med det.

Feks spørsmål 1 der, hvis personen hadde svart "Jeg hater at jeg er feit men det er ingenting jeg kan gjøre med det, buhu.", så hadde jeg ikke hatt en dritt til overs for personen.

Hadde personen derimot svart "Jeg vet, men det plager meg ikke i det heletatt." så hadde jeg ikke brydd meg. Det gjelder også hvis personen hadde svart feks "Ja, men jeg har begynt med diett og trening for å fikse problemet".

Med andre ord, ikke sipp over ting du faktisk kan gjøre noe med.
Skeetonez: Hva med svaret som ofte er "Ja jeg vet jeg er feit, jeg hater at jeg er feit og jeg har prøvd å snu dette men jeg har rett og slett aldri klart det eller endt med å få tilbakefall og gått opp i vekt igjen." For et sånt svar vil være langt i fra sjelden.

Mange folk som en ekstremt overvektige er direkte avhengige av mat, og i tillegg er det som oftest en grunn til at de har spist så mye mat som de har gjort. De må nå plutselig snu trenden, og det er ikke lett av mange grunner.

1: De har ikke løst det egentlige problemet som var årsaken til at de begynte å overspise til å begynne med.
2: De er vant til å spise masse og blir fort sulten om de spiser mer normale porsjoner.
3: Kroppen er avhengig av maten og vil skille ut hormoner når de spiser, spesielt mat med høyt fett og sukkerinnhold. Når de nå prøver å slanke seg vil de ikke få disse hormonene, og dermed blir de i mye dårligere humør.

Boogie, som jeg linket til tidliggere, forklarte det hele på en veldig fin måte:
- I am fat becouse I eat to much.
- And I eat much because I am depressed.
- I get more fat that makes me even more depressed.

Han snakket senere om å slanke seg:
- When I dont eat I get depressed
- And when I am depressed I want to eat.
- I refuse to eat and get even more depressed.
- I want to eat even more.

-----

Nå må man vel og merke skille mellom folk som er veldig overvektige, og folk som rett og slett er litt overvektige. Det er betydelig lettere for folk som bare er litt overvektige å snu livsstilen å gå ned i vekt enn for de som er sykelig overvektige.
Sist endret av etse; 26. september 2012 kl. 01:50.
En som ikke har vært overvektig selv før, vil ALDRI kunne sette seg inn i tankegangen til en overvektig person. Derfor er det så mange som ikke greier å forstå at det ikke bare er å komme seg opp av sofaen og trene.

Jeg veide 135 kg på mitt verste, nå er jeg 81 kg. Jeg var på et tidspunkt så lei og depressiv at jeg spiste flere poser potetgull og sjokolader om dagen for at jeg gav faen i livet. Jeg prøvde å trene ett par ganger, men fant aldri den riktige påkraften som ga meg sparket i ræva. Det hele ligger i hodet, og det er 1 ord som gjelder; MOTIVASJON. Finner man ikke noe som driver deg til å bli slank eller se bra ut, vil man heller ikke gidde å gjøre noe med det selv om man virkelig VIL. Jeg slanket meg fordi jeg var lei av å være jomfru og ikke få damer, så jeg gjorde noe med det. Det var noe jeg hele livet hadde drømt om, å se bra ut for å få damer, og den drømmen var så sterk at det ble min eneste motivasjon for å slite ræva av meg.

Han der Jørgen er ikke egnet som leder for noe forening for overvektige, hvordan kan han tale overvektiges sak når han skylder på alle andre enn de overvektige selv? I starten ER det foreldrenes skyld når de feilernærer ungene sine med lasagne, spagetti, taco og andre fett-innholdige middagsretter, men når de blir voksne nok til å kunne forstå hva de gjør med kroppen sin, er det deres eget ansvar, ingen andres. Jeg synes kanskje det var unødvendig det Kari Jaquesson sa, og kan i verste fall gjøre at gutten mister håpet om et sunnere liv enda mer, men samtidig bør han tåle å høre det for han er på villspor. Hun har antageligvis rett om han, han kan ikke nok om kosthold og er sikkert så innesluttet i sin egen verden at han ikke engang gidder å lære noe om det.

Kan du ikke telle kalorier og vite hvor mye kroppen din trenger for å beholde/gå ned i vekt, er det som å gå med bind foran øya i skauen. Du aner ikke hvor du blir å ende opp. Noe som fører meg til neste sak; bedre læring om kosthold og styrketrening/trening OG mer gym i skolen. Men den diskusjonen får vente til en annen gang.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg

EDIT: Sunn mat er vel også en del dyrere enn usunn mat, så det blir vel litt komplikasjoner der og.
Vis hele sitatet...
Sunn mat trenger absolutt ikke å være dyrere enn usunn mat. Et eksempel:

http://fitnessbloggen.no/er-sunn-mat-dyrere-enn-usunn/
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Interessant debatt, men alle som uttaler seg om dette, hvor mye erfaring har dere egentlig med overvektige folk?
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner min mor som sliter veldig med overvekt. Vet det høres fattislig ut å skrive men dette har påvirket meg gjennom barndommen. Hun dro alltid frem fedmen som et stort problem og at det var pappa sin feil, våres feil og andre sine feil. Jeg skjønner jo at å være 35 år og har fått 2, 3 eller 5 barn ikke er dans på roser men jeg kan jo fortsatt ikke forstå hvordan et menneske kan skylde på andre for overvekten.

Fortsatt når jeg kommer på besøk så drar hun frem hvor overvektig hun er og at hun ikke vil at vi skal "bære kista hennes" når hun dør for da knekker den vel sammen. Dette sårer jo veldig for alle som sitter rundt og Har prøvd alt for å i hvert fall få henne i gang. Kjøpte langrennsski til henne, joggesko og tredemølle. Alt ligger på loftet og støver ned.

Hva mer kan jeg si enn at jeg rett og slett ikke orker mer. Besøker henne ikke ofte lenger. Sender kanskje en tekstmelding i ny og ne Så jo, jeg har en liten erfaring hvordan det er å leve med et menneske som ikke klarer å se problemet i seg selv.

Har også nesten havnet i den samme situasjon når jeg var i militæret. Da jeg var så deprimert fordi alt gikk nedover. Det tok nesten knekken på meg. La på meg mange kilo men så bestemte jeg meg for å ikke la meg selv falle på den måten. Jeg begynte å utnytte treningssentret og gikk ned 20 kilo på 4 måneder Det var ikke mer som skulle til for min del.

Men for ALL del. Det er ikke et enkelt tema å dra opp og håper alle som er i en slik situasjon klarer å komme seg ut. Lykke til
Sitat av emmma Vis innlegg
Jeg kjenner min mor som sliter veldig med overvekt. Vet det høres fattislig ut å skrive men dette har påvirket meg gjennom barndommen. Hun dro alltid frem fedmen som et stort problem og at det var pappa sin feil, våres feil og andre sine feil. Jeg skjønner jo at å være 35 år og har fått 2, 3 eller 5 barn ikke er dans på roser men jeg kan jo fortsatt ikke forstå hvordan et menneske kan skylde på andre for overvekten.

Men for ALL del. Det er ikke et enkelt tema å dra opp og håper alle som er i en slik situasjon klarer å komme seg ut. Lykke til
Vis hele sitatet...
Hvem laget maten i deres familie da? Drakk dere brus i familien, hadde alle sammen et usunt kosthold, måtte moren din jobbe mye? Folk flest jobber jo 8 timer hver dag og hvis du i tillegg har barn... Jeg tror det å ha masse barn, som kvinne, er veldig skadelig for vekten.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Trenger mer nøytrale kilder.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Trenger mer nøytrale kilder.
Vis hele sitatet...
"Kjøper du en pakke tobakk til 300 kroner får butikken kun 24 kroner, resten av beløpet (276 kroner) går til staten. - Kilde

Og så kan du lese denne artikkelen. Finner dessverre ikke de andre artiklene jeg har lest, så Vi Menn får duge.

EDIT:

"Det gir totalt sett høyere helsekostnader for de sunne. Røykerne koster i snitt 220.000 euro, de overvektige 250.000 euro og de sunne 281.000 euro, anslås det i studien, som er finansiert av det nederlandske (men sikkert relevant her også) departementet for helse, velferd og idrett. Kilde
Sist endret av caperno; 26. september 2012 kl. 09:09.
Synes dette går inn i det samme som sporet som så mange andre ting de siste årene; "det er en personlig feil, men samfunnet som har fått meg til å gjøre dette". Personlig ansvarsfraskrivelse. Og tanken om at systemet vårt automatisk skal rydde opp i alt uten at du selv bokstavelig talt ikke trenger å løfte en finger. Velferd er vel og bra, men vi er nødt til å ansvar for oss selv, ikke bare forvente at alle andre gjør det.

Jeg mener også at han burde tåle såpass når han er en offentlig person(politiker og "skuespiller"), det J.A Riise har gått gjennom synes jeg personlig er langt drøyere.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Trenger mer nøytrale kilder.
Vis hele sitatet...
Nei, det du trenger er en kilde som støtter opp om ditt syn, helst skrevet på en måte du forstår. Denne rapporten var god nok for partiene på stortinget, men du har åpenbart større kompetanse til å vurdere disse tallene.
Sitat av LePharme Vis innlegg
Jeg mener også at han burde tåle såpass når han er en offentlig person(politiker og "skuespiller").
Vis hele sitatet...
Så man kan altså "mobbe" mennesker så lenge det er en offentlig person? Er det helt i orden?

Her har vel Foss snakket som leder av landsforeningen for overvektige, og ikke som privatperson. Ja, han er overvektig, men han er også en talsmann for en forening. Han må kunne snakke deres sak uten at man skal fokusere så voldsomt på hvor feit han er og at det kun er hans skyld. For det er det Jaquesson driver med - hun mobber personen, og avviser budskapet han kommer med som talsmann for foreningen uten noen form for seriøs debatt.
Sitat av LePharme Vis innlegg
Synes dette går inn i det samme som sporet som så mange andre ting de siste årene; "det er en personlig feil, men samfunnet som har fått meg til å gjøre dette". Personlig ansvarsfraskrivelse. Og tanken om at systemet vårt automatisk skal rydde opp i alt uten at du selv bokstavelig talt ikke trenger å løfte en finger. Velferd er vel og bra, men vi er nødt til å ansvar for oss selv, ikke bare forvente at alle andre gjør det.

Jeg mener også at han burde tåle såpass når han er en offentlig person(politiker og "skuespiller"), det J.A Riise har gått gjennom synes jeg personlig er langt drøyere.
Vis hele sitatet...
Man kan diskutere opp og ned om hvem sin skyld det er, men det er egentlig ikke interessant. Fedme er et stort samfunnsproblem og påfører samfunnet store ekstrekostnader. Og det er i samfunnets interesse å få løst problemet. Å stå å rope om at det er dems egen feil løser ingenting.

Det er her det foss sier kommer inn. Samfunnet må hjelpe folk å ta sunne valg.
Sitat av caperno Vis innlegg
Så man kan altså "mobbe" mennesker så lenge det er en offentlig person? Er det helt i orden?
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke! Men det blir de hver eneste dag, men det er nå en helt annen - men interessant - debatt.

Ja, enig at det ender opp som et samfunnsmessig problem og at "vi" derfor har en del av ansvaret. Hva mener du samfunnet skal gjøre da? Mate deg med nøkkelmerket mat til alle dagens tider? Holde oversikt over ditt kalori-inntak og forbrenning? Ringe deg og motivere deg til å ikke spise sent på kvelden? Det er vår kropp, ta ansvar. Og om det så er å oppsøke hjelp, så ja helt greit. Du har da i alle fall tatt initiativ. Inntil du er tynn, er du tykk.
Et SV poengene til Foss er akkurat det med nøkkelmerket, det er misvisende. Selv om du kun spiser nøkkelhull at kan du fint være usunn. Grandiosa har jo til og med nøkkelhullmerke, og den er langt fra sunn.

Jeg ser for meg bedre og tydeligere merking av mat. Det som står om næringsinnhold i dag er vanskelig å forholde seg til.
Sitat av LePharme Vis innlegg
Absolutt ikke! Men det blir de hver eneste dag, men det er nå en helt annen - men interessant - debatt.

Ja, enig at det ender opp som et samfunnsmessig problem og at "vi" derfor har en del av ansvaret. Hva mener du samfunnet skal gjøre da? Mate deg med nøkkelmerket mat til alle dagens tider? Holde oversikt over ditt kalori-inntak og forbrenning? Ringe deg og motivere deg til å ikke spise sent på kvelden? Det er vår kropp, ta ansvar. Og om det så er å oppsøke hjelp, så ja helt greit. Du har da i alle fall tatt initiativ. Inntil du er tynn, er du tykk.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig i budskapet til Foss. Tvert i mot så mener jeg staten ikke skal ha dette ansvaret. Jeg skjønner dog at det kan være samfunnsøkonomisk fornuftig å forsøke å opplyse massene, men er nok mer enig i hva Jaquesson sier. Det hun derimot kunne klart seg uten er å gå til personangrep på Foss. Hun kunne lagt frem sine meninger på en langt mer konstruktiv måte.
Sist endret av caperno; 26. september 2012 kl. 10:00.
Denne saken virker så oppblåst at jeg får helt fnatt.
Veit ikke om jeg er enig i nøkkelhull-argumentet, men jeg er temmelig sikker på at Foss ikke sa at det er statens feil at han er tjukk. Jakkeson tar utsagnet i værste mening og pusher frem trynet\produktet sitt på sin vanlige lite sympatiske måte.

Hun er vel et prima eksempel på noen som tror de forstår og kan mestre noe de aldri har opplevd. Siden hun er ærnæringsekspert og treningsguru har hun naturlig nok mer innsikt enn de som har levd det selv. Måten hun ordlegger seg syntes jeg viser at hun ikke vektlegger det psykiske aspektet i særlig stor grad, noe som virker helt høl i hue for meg
Sist endret av Bothrops; 26. september 2012 kl. 10:25.
Greit nok at man må tåle å høre at man er overvektig, feit osv. Men personlig håper jeg denne jaquesson kjerringa dør, hun er mer motbydelig i sine oppgulp/uttalelser (over flere år)en noen...av disse trenings fanatikerene. Hun får som fortjent en dag, dårlig karma heter det vist
Helt enig med flere her at det og være rusmisbruker og det og være ekstremt overvektig er det samme. Man vet det er farlig for helsa og gir deg et forferdelig liv, allikevel fortsetter man selv når man ser fare signalene. Ofte har rusmisbrukere foreldre som også er rusmisbrukere akkurat som det ofte er overvektige mennesker som ender opp med og ha barn som blir overvektige om dette er bare gener eller om det har med hvordan du lærer og takle problemene dine som barn er jeg ikke helt sikker på men tror det er litt av begge deler.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det høyeste beløpet inkluderer også anntatt tapte leveår. Dette betyr jo da at folk som driver med risikosport/kjører bil/er feite/andre ting som kan føre til tidlig død også fører til høyere skatter for andre. Blir helt feil å regne med dette syns nå jeg.
Sist endret av bamsegutt; 26. september 2012 kl. 11:24.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Jeg synes det er på tide at noen sier noe, sammenligningen med rusmisbrukere var riktig. Det blir for dumt at de skal omtent truge seg inn i gruppen med de fysiskt-utviklingshemmede, som faktisk er født eller har blitt sånn. De er skyld i alt selv, har ingen andre og skylde på.
Må jo være fint hvis man er ganske overvektig. Ikke slutt og spis. Spis heller enda mer, bli enda feitere, fordi da får du til slutt gratis operasjon og hjelp. Mye bedre en og spise sunt og trene i første omgang.
Tja... Det er klart at overvekt ikke er spesielt gunstig, og jeg tror de fleste overvektige er klar over dette. Jeg er selv overvektig, ikke mye merk dere, men en del. Dette skyldes for det meste medisiner jeg går på. Gikk opp litt over 30 Kg når jeg begynte på dem. Det er klart - jeg kunne kommet meg ut og trent, jogget, whatever. Men det er ikke så enkelt når jeg blir veldig slapp av dem i tillegg. Typisk :P Jeg går tur hver dag, så det hjelper vel litt på, men ikke så mye som det burde. Det bidrar bare til at vekten min er noenlunde stabil. Det er jo forsåvidt strålende det, men...

Det jeg vil frem til er at det er flere faktorer å ta med i beregningen enn bare overspising
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Det skal ikke mye til for å gå ned i vekt, en ting er kosthold en annen er trening. Du trenger ikke bli en "gym-monkey".
Gå deg slank, sjekk denne lenken: Dinside
Sitat av Nekran Vis innlegg
Det jeg vil frem til er at det er flere faktorer å ta med i beregningen enn bare overspising
Vis hele sitatet...
Ja, det kan ofte være flere faktorer å ta hensyn til, MEN DA MÅ MAN LEVE ETTER DISSE FAKTORENE OG TA HENSYN TIL DISSE SELV! Går du på medisiner som øker sultfølelsen, senker forbrenning eller liknende så må man ta hensyn til det. Blir du slapp av pillene dine og ikke rører deg så mye så trenger du jo ikke like mye mat/kcal inn i kroppen, så da spiser du mindre.

flere barn er tykkere enn noen sinne: http://fitnessbloggen.no/norske-barn-overvektige/

mange gode poenger: http://fitnessbloggen.no/du-er-feit-...r-a-vaere-det/

ovevektige lyver om hva de spiser: http://fitnessbloggen.no/overvektige...-om-matinntak/