Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2739
Er for tiden veldig opptatt med tanker rundt LD, søvnparalyse osv.

Kort og greit: Hvorfor skjer det bare grusomme ting under en søvnparalyse? Med dette mener jeg: hvorfor får man bare "besøk" av uhyggelige, mørke skikkelser med lysende røde øyne og gamle zombie-fiskere som sier at de skal suge ut ditt skitne blod?

Er det bare en visuell effekt ("speilbilde" av hvordan man selv opplever situasjonen) fordi man blir redd pga. at man ikke kan bevege en eneste muskel?

Poster denne under diskusjon fordi jeg ikke vil ha en vitenskap- og forskingsdebatt, men mer en tråd der folk lufter sine egne tanker og teorier (hypoteser??)
Sist endret av knewt_; 6. juli 2011 kl. 10:35.
Etter min tolkning er det rett og slett fordi personen er lys våken, men er ute av stand til å røre seg. Man kan også oppleve hallusinasjoner, både via syn, hørsel og berøring, samt fornemmelser og overbevisninger f.eks. om at noe ukjent er tilstede i rommet. Noe som kan gjøre det til en veldig skremmende opplevelse. Særlig om man ikke vet hva det er. Som oftest tolkes søvnparalysen som et mareritt eller en drøm. Hallusinasjoner av uvirkelige gjenstander og skapninger i et ellers kjent soverom vil støtte denne konklusjonen.
Det er egentlig en slags drømming, og drømmer er sanseforsterkende. Siden man vanligvis blir redd av å ikke kunne bevege en muskel, så blir det speilet av skremmende og sjokkerende hallusinasjoner.
Jeg har hatt en fantastisk opplevelse under søvnparalyse min da værende kjereste hadde dratt på jobb å jeg lå igjen alene i sengen da jeg våknet og ikke kunne røre meg å jeg fikk for meg at det var noen i rommet noe jeg trodde var dama mi dette ble forsterket av at det ikke lang tid før personen begynte å suge meg så når jeg kom til meg selv å ringte dama å hu fortalte at hun ikke hadde vært hjemme ble jeg ganske overasket for har alltid hatt kjipe opplevelser under søvnparalyse, men ikke denne gangen =)
Som jeg tenker så kan det være det at, det værste som kunne skjedd om jeg ikke kunne røre meg, ville vært at noe slikt kom mot meg osv.

At det er på en måte det du frykter verst som plutselig kommer.
Kanskje hvis man har en helt annen tankegang og ikke har noen skumle ting i sitt liv at du ser positive ting:P
Sist endret av RydEN; 6. juli 2011 kl. 14:51.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Når jeg har søvnparalyse så hører jeg bare stemmer, så ser jeg et bilde laaaangt unna meg, så flyr jeg gjennom universet ekstremt fort og "kræsjer" inn i bildet, så drømmer jeg. Det bølger også helt sykt i hele kroppen hele denne tiden, det er vel det eneste ubehagelige. Ellers har jeg ikke merket noe til død og blod og lignende, og jeg har hatt selvpåført søvnparalyse flere ganger enn jeg kan telle på 10 hender.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Kort og greit: Hvorfor skjer det bare grusomme ting under en søvnparalyse?
Vis hele sitatet...
Kort og greit: Fordi mennesker er redde for det de ikke forstår og ikke kan kontrollere.

Eller enda enklere: Vi er redde for kaos..
Norskehesten
Alden's Avatar
uvirkelige gjenstander og skapninger eller ting du opplever. Dette vet du at ikke er ekte eller noe som du ikke kan forklare. da blir det skremmende
Sist endret av Alden; 6. juli 2011 kl. 15:51.
Jeg har opplevd søvnparalyse en gang, da var våknet jeg til at soverommet brant!
Alt var veldig realistisk, da sansene henger med så kjente jeg varmen. Kunne ikke røre meg, men flammene forsvant gradvis og det gikk opp for meg at jeg fortsatt drømte.

Etter ca. 1min gikk det over og jeg kunne reise meg opp fra senga.
Har bare opplevd en søvnparalyse av veldig mange som var jævlig, det var den første søvnparalysen min.
Resten har jeg bare forholdt meg rolig og prøvd å gjøre noe godt ut av det.
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Interessant å lese! Virker som om mange er inne på samme tanker som meg. Har aldri selv opplevd søvnparalyse, men ser ikke bort ifra at det kommer til å skje før eller siden ettersom at stort sett alle jeg kjenner har vært med på det. Hadde vært tøft hvis man klarte å gjennomskue hva som skjer og bare gjøre situasjonen dødsklein for udyrene
Hadde en litt deilig søvnparalyse for noen dager siden, jeg åknet og så en skikkelse som strøk håret sitt inntill brystet og magen min, kunne skjenne håret! ble litt skremt når jeg kjente håret, det neste jeg husker er at dama sitter oppå meg og rir meg!