Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4334
Politiet møtte opp på min registrerte adresse på nattestid (00.14, vekket min mor), søkte rommet mitt og fant ingenting. Siden jeg ikke var hjemme, er bakgrunnen for ransakelsen ukjent. Om jeg ringer imorgen og ber om informasjon, vil de ha meg på stasjonen for å legitimere meg? Og regner jeg da med å ende opp i avhør?

Takk for svar, dette vil holde meg våken i noen timer.
Avhør kan du nekte. Med mindre politiet kom på døren bare for å snakke med deg, og din mor da tillot di å komme inn å ransake rommet ditt, så skal dem ha ransakelsesordre der det står grunn i hvorfor dem skulle ransake rommet ditt. Dem vil sannsynligvis ta kontakt med deg i nærmeste fremtid og du har full rett til å vite hvorfor di kom å ransaket rommet ditt.

Gjerne oppdater.

EDIT: Man pleier også å få kopi av ransakelsesordren.
Sist endret av seep13; 26. februar 2014 kl. 18:34.
Ringte litt for seint på dagen idag og fikk ikke snakket med rett person. Men lurer på hvordan jeg skal stille meg. Noe har de, en sms, samtalelogg eller lignende som gjorde grunnlaget for mistanke. Nå har de slått til, med total bom. Hvordan responderer om de viser meg en sms som kun kan tolkes på en måte? Er det grunnlag for anmeldelse?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Spør om du har status som siktet eller mistenkt. Hvis de ikke gir deg et klart svar på dette, rapporter tilbake.
Hvis du har status som mistenkt å så nekt for alt - konfronterer de deg med noe som "beviser" sin mistake - si at dette vil du ikke uttale deg om. Vær spesielt ops på bevis som politiet referer til men ikke viser deg. Disse kan være innhentet på en måte som gjør at de ikke kan bruke de.

Har du status som siktet bør du skaffe deg profesjonell råd hvis du har grunn til å tro at de har informasjon som vil felle deg i retten. Ellers er det jo bare å begynne å slette meldinger samtalelogger hos din telefon og hos andres. Og din pc.

Ellers kan det jo nevnes at det trenger ikke være at de har noe på deg elektronisk eller fra "samband". Du kan ha en kompis som ikke er særlig kompis, eller noen som har vært presset til å avlede oppmerksomhet rettet mot selv over på deg.
Sist endret av meaculpaUIO; 26. februar 2014 kl. 22:03.
Rapporter tilbake, hva mener du her?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
http://snl.no/siktet

http://snl.no/mistenkt

Ellers var det et viktig poeng her at du ikke kan motsette deg ovenfor mor eller politiet at de ransaker et rom hun i praksis eier og lar deg bruke.
Sist endret av meaculpaUIO; 27. februar 2014 kl. 01:15.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Saken ble henlagt ved manglende bevis, men vil bli gjenopptatt om nye bevis forekommer. Jeg lurer nå på om jeg skal sende inn klage, i håp om å fjerne all mistanke. Jeg vil da legge trykk på hvor krenket meg og min mor føler oss.

Er dette et fornuftig trekk, eller kan det slå ut negativt?
Ingen som bryr seg om hvor krenket du eller mor di føler seg.
La nå bare saken ligge og vær forsiktig med hvem du sms'er med om du skal selge/bruke/kjøpe.
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Saken ble henlagt ved manglende bevis, men vil bli gjenopptatt om nye bevis forekommer. Jeg lurer nå på om jeg skal sende inn klage, i håp om å fjerne all mistanke. Jeg vil da legge trykk på hvor krenket meg og min mor føler oss.

Er dette et fornuftig trekk, eller kan det slå ut negativt?
Vis hele sitatet...
Har mye å si om du bor i en liten eller stor by. Bor selv i en liten by, og har alltid prøvd å holde meg på god siden med politiet.
Selv om jeg har blitt tatt flere ganger, så har politiet aldri plaget meg etter jeg sa jeg hadde sluttet med alt (Noe jeg ikke har).
Er fort gjort at politiet går inn for å ta deg vist de har en grunn til å ikke like deg(f.eks en klage). Er ikke sånn det skal være, men et desverre sånn.

Bor du i en stor by så er det liten sjangse for at politiet tar det personlig.
Sist endret av EyesWideShut; 17. mars 2014 kl. 16:32.