Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 7799
Hei Freaks. Vil gjerne dele en liten historie og høre hva dere har å si.

I går tok jeg t-banen hjem, en helt vanlig dag. Jeg gikk inn på banen uten noen videre tanke på noe. Jeg satte meg på et av setene som gjør at man sitter med ryggen til veggen og man kan se over på den andre veggen på banen. På den andre siden, rett ovenfor meg, satt det en person som kanskje ikke har hatt det heldigste livet og helt klart påvirket av ett eller annet, sansynligvis heroin, men jeg er ingen ekspert. Det satt en dame ved siden av meg som gikk med en gang jeg kom og så på meg med et blikk som sa "huff, endelig ferdig". Jeg stusset litt over hvorfor hun ga meg det blikket, men etter en stund skjønte jeg hvorfor. Mannen hadde det helt klart ikke greit, han snakket mye til seg selv, hadde vrangforestillninger og sovnet veldig for. Plutselig hang han over og hodet subbet i bakken, han trodde også at jeg, som den eneste personen i nerheten, hadde sagt at jeg enten skulle "banke han" eller noe i den dur.

Ikke en eneste person reagerte da han falt ned på bakken i søvne. Jeg var den eneste som gikk bort og hjalp han opp fra bakken og tilbake på setet, og når jeg så meg rundt så folk skamfult på meg, som om jeg var en missbruker selv og bare prøvde å lage kvalm. Jeg fikk til slutt lagt han ned på siden på setene, hvor han sovnet. Og jeg gikk av noen stopp senere.

Det jeg lurer på er om Norge faktisk har blitt ett så ekstremt avskylig land, hvor man ikke engang kan hjelpe et medmenneske? Tenker folk såppas mye på seg selv, at når de ser en person som ikke har det bra, så tenker de bare "jeg er bedre enn det, derfor trenger jeg ikke hjelpe"? Det er jo rett og slett kvalmt!
Folk er ansvarlig for sitt eget liv. At noen har valgt å bli narkoman og kriminell er deres problem. At du skal dømme mennesker som tar vare på SEG SELV blir jeg rett og slett kvalm av. Folk burde bry seg mer om hva de selv gjør og ikke følge med på alle andre. Er det alltid slik at du stirrer på alle du tar trikken med for deretter å dømme de?
Sist endret av Freakaholic; 26. november 2013 kl. 13:36.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Folk er ansvarlig for sitt eget liv. At noen har valgt å bli narkoman og kriminell er deres problem. At du skal dømme mennesker som tar vare på SEG SELV blir jeg rett og slett kvalm av. Folk burde bry seg mer om hva de selv gjør og ikke følge med på alle andre. Er det alltid slik at du stirrer på alle du tar trikken med for deretter å dømme de?
Vis hele sitatet...
Så den dagen da du kanskje får et illebefinnende og seiler om på bakken så vil du at folk skal passe på seg selv og bare la deg ligge da?
Sist endret av A-tillah; 26. november 2013 kl. 13:57.
burde vært möderatör
Sitat av Mesias Vis innlegg
Det jeg lurer på er om Norge faktisk har blitt ett så ekstremt avskylig land, hvor man ikke engang kan hjelpe et medmenneske? Tenker folk såppas mye på seg selv, at når de ser en person som ikke har det bra, så tenker de bare "jeg er bedre enn det, derfor trenger jeg ikke hjelpe"? Det er jo rett og slett kvalmt!
Vis hele sitatet...
Folk ser virkelig ned på narkomane med en lidenskap her i Norge. De er jo tross alt "kriminelle rusmisbrukere av egen vilje"... det er jævlig tragisk at det er slik, men for mennesker som ikke har peiling på rus utenom alkohol, kaffe og tobakk fremstår narkomane som smittebærende zombier ute av stand til å skille mellom rett og galt. Husker jeg var livredd narkomane jeg også, for ikke mange år siden. Ikke for å bli ranet, men for å bli smittet... uff.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Folk er ansvarlig for sitt eget liv. At noen har valgt å bli narkoman og kriminell er deres problem. At du skal dømme mennesker som tar vare på SEG SELV blir jeg rett og slett kvalm av. Folk burde bry seg mer om hva de selv gjør og ikke følge med på alle andre. Er det alltid slik at du stirrer på alle du tar trikken med for deretter å dømme de?
Vis hele sitatet...
Ja, det kaller jeg å ta ansvar.
Jeg synes TS skal være stolt over denne gjerningen! Synd at det er så få, som gidder å bry seg om andre!
Kudos til deg TS for å gjøre det, men jeg hadde ikke giddet.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Folk ser virkelig ned på narkomane med en lidenskap her i Norge. De er jo tross alt "kriminelle rusmisbrukere av egen vilje"... det er jævlig tragisk at det er slik, men for mennesker som ikke har peiling på rus utenom alkohol, kaffe og tobakk fremstår narkomane som smittebærende zombier ute av stand til å skille mellom rett og galt. Husker jeg var livredd narkomane jeg også, for ikke mange år siden. Ikke for å bli ranet, men for å bli smittet... uff.
Vis hele sitatet...
Men dette er jo sant at de har valgt det selv, at vedkommende er svake å ikke greier å sitte riktig er da virkelig ingen andres problem en vedkommende selv. Som min bror ville sagt: Det er ekkelt å puste inn samme luft som narkomanne og dop misbrukere.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Så den dagen da du kanskje får et illebefinnende og seiler om på bakken så vil du at folk skal passe på seg selv og bare la deg ligge da?
Vis hele sitatet...
Løses enkelt ved å gå med laminert livshistorie lett synlig på kroppen, så folk kan lese og vurdere om du fortjener hjelp eller ikke. Har man gjort et par dårlige valg og befinner seg i grenseland, burde man også iføre seg dispenser med hansker og munnbind, så slipper folk hudkontakt.
burde vært möderatör
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Men dette er jo sant at de har valgt det selv, at vedkommende er svake å ikke greier å sitte riktig er da virkelig ingen andres problem en vedkommende selv. Som min bror ville sagt: Det er ekkelt å puste inn samme luft som narkomanne og dop misbrukere.
Vis hele sitatet...
At narkomane flest har gjort en rekke utrolig dumme valg betyr ikke at de fortjener å behandles som undermennesker. Hvis det istedet for en narkis var snakk en person med kreft eller KOLS, sannsynligvis selvpåført via røyking, som faceplanta på t-banen, ville heller ikke denne personen fortjent en hjelpende hånd? Eller en homofil med AIDS, sannsynligvis selvpåført via buttsex. Etter denne kalde logikken er det veldig mange grupper vi kan behandle som dritt, med deres dumme valg som eneste årsak.
Sist endret av pappabetaler; 26. november 2013 kl. 15:39.
Nyfødt
Mesias's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Folk er ansvarlig for sitt eget liv. At noen har valgt å bli narkoman og kriminell er deres problem. At du skal dømme mennesker som tar vare på SEG SELV blir jeg rett og slett kvalm av. Folk burde bry seg mer om hva de selv gjør og ikke følge med på alle andre. Er det alltid slik at du stirrer på alle du tar trikken med for deretter å dømme de?
Vis hele sitatet...
Blir rett og slett kvalm av det du sier. Hvor er medmenneskligheten? Jeg sitter ikke å stirrer på alt og alle, men når jeg ser at noen har det vondt og kanskje trenger litt hjelp sitter jeg ihvertfall ikke å tenker på hva de har gjort for å komme der, men hva jeg kan gjøre for å hjelpe.
Hyggelig gjort av deg TS.

Jeg har samme oppfatningen av at nordmenn kanskje er konfliktsky og bryr seg generelt lite.

Ser jo bare hvor vanskelig det for noen å sitte vedsiden av en fremmed på bussen?

Nå aner jeg ikke hvorvidt dette er staget, men om dere går på youtube og søker på "What would you do" (Serie i regi av ABC News?) hvor de setter opp skjult kamera med forskjellige situasjoner alà mobbing, forsøk på kidnapping osv, så kan dere se hvordan mange reagerer.

Heldigvis finnes det folk som TS som kan være litt fleksibel der!
Veldig flott gjort av deg, Mesias.

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Folk ser virkelig ned på narkomane med en lidenskap her i Norge. De er jo tross alt "kriminelle rusmisbrukere av egen vilje"... det er jævlig tragisk at det er slik, men for mennesker som ikke har peiling på rus utenom alkohol, kaffe og tobakk fremstår narkomane som smittebærende zombier ute av stand til å skille mellom rett og galt. Husker jeg var livredd narkomane jeg også, for ikke mange år siden. Ikke for å bli ranet, men for å bli smittet... uff.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner meg godt igjen her. Før jeg selv begynte å prøve narkotika trodde jeg at all narkotika var lilla væske man skjøt med sprøyte i armen. Jeg var alltid livredd for at en narkoman skulle stabbe meg med en sprøyte og gjøre meg avhengig, eller at jeg skulle tråkke på en og bli avhengig.
Dette er en av ulempene med den klassifiseringen vi har i dag, hvor alle ulovlige stoffer bare er "narkotika". Folk har absolutt ingen peiling på hva de har med å gjøre.
Sist endret av PerPerPerPer; 26. november 2013 kl. 15:52.
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Folk er ansvarlig for sitt eget liv. At noen har valgt å bli narkoman og kriminell er deres problem. At du skal dømme mennesker som tar vare på SEG SELV blir jeg rett og slett kvalm av. Folk burde bry seg mer om hva de selv gjør og ikke følge med på alle andre. Er det alltid slik at du stirrer på alle du tar trikken med for deretter å dømme de?
Vis hele sitatet...
Etter å ha lest dette så tror jeg ja, Norge har blitt et slikt avskyelig land! Ble lei meg inni meg nå...
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Folk er ansvarlig for sitt eget liv. At noen har valgt å bli narkoman og kriminell er deres problem. At du skal dømme mennesker som tar vare på SEG SELV blir jeg rett og slett kvalm av. Folk burde bry seg mer om hva de selv gjør og ikke følge med på alle andre. Er det alltid slik at du stirrer på alle du tar trikken med for deretter å dømme de?
Vis hele sitatet...

Ble kvalm av å lese innlegget ditt. Du kan umulig ha det bra med selv med tanke på hvor kynisk du er. Du er vel fra Oslo antar jeg? For er det en ting jeg har lært meg er at mange Oslo-folk (merk; ikke alle) er selvopptatte, kynisk og stresser konstant. Det er vel med god grunn at folk ellers i Norge skyr Oslo som pesten. Selvopptatte Oslo-folk har glemt noe som heter samhold og natur. Roboter kaller jeg det.
Sist endret av Darko; 26. november 2013 kl. 16:25.
Jeg trur det TS opplever skjer mest i storbyer, kunne aldri gått fra en narkoman som har det jævlig, villet tilbud meg å hjelpe den personen. hvis personen slår seg vrang så vil jeg la h*n være/evt ringt politiet.

Når jeg var liten var jeg i Oslo, kan ikke huske en møkk ting utenom de sørgelige narkomaner, husker bare utrolig lei jeg ble, ga til og med 50,- ut fra min egen lomme.
Rusmisbrukere er som regel verdens fineste mennesker. Det finnes et fåtall der som i alle andre grupper som skiller seg mer negativt ut enn de resterende. Bare så synd at vi "normale" drar alle under en og samme kam. Noe som ofte blir gjort i andre sammenhenger. Utlendinger er en av de, uten at vi skal gå inn i den diskusjonen.

Jeg snakker selv med rusmisbrukere hvis de oppsøker meg. Noe som ofte skjer da jeg er på tur gjennom sentrum. Gir jeg bort en sigarett eller en tier møter jeg en takknemlighet du ikke ser hos noen andre.

Du skal være stolt av deg selv, TS. Drit i hva andre tenker om deg fordi du hjelper en stakar som ikke klarer sitter oppreist for egen maskin. Eksisterer karma, går det deg godt i livet.
Jeg tror det handler om en kombinasjon av store fordommer mot narkomane og en slags kollektiv ansvarsfraskrivelse. Det er så lett å se en annen vei når det er fullt av mennesker rundt en som kan gjøre noe. Husker jeg så et innslag på et tv-program for noen år siden, der de fikk en stuntmann til å segne om midt på Karl Johan. Folk fór forbi på alle kanter, mange stoppet opp for å ta en nærmere titt, allikevel tok det over et minutt før noen gikk bort til ham.

Hadde dette skjedd på en øde landevei langt ute på bygda, hadde første forbipasserende høyst sannsynlig løpt sporenstreks bort til vedkommende for å hjelpe.

Du skal ha kudos for å bry deg, TS. Mange flere burde tenkt som deg.
Mye gode poenger her, spesielt med det norske samfunns "demonisering" av narkomane. I tillegg til dette bør vi vel ta med i regninga at det nok ikke er noe særnorsk fenomen vi snakker om som gjør at du skiller deg ut med å hjelpe andre; det bare enda et tilfelle av tilskuereffekten i praksis. Dessverre en "sykdom" menneskerasen ser ut til å være stuck med. Det er dog hjelpsomt å være klar over at den eksisterer for å motvirke den, så kudos til deg, TS! Det er sånne folk som deg jeg har lyst til å dele planeten med.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Men dette er jo sant at de har valgt det selv, at vedkommende er svake å ikke greier å sitte riktig er da virkelig ingen andres problem en vedkommende selv. Som min bror ville sagt: Det er ekkelt å puste inn samme luft som narkomanne og dop misbrukere.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke sant at de har valgt det selv. du har ikke valgt hvor du ble født og heller ikke hvem foreldra dine er. så bare fordi du har klart deg bra her i livet betyr ikke det at du skal ha all æren (eller skylden) for det.
Sitat av Hedges Vis innlegg
Mye gode poenger her, spesielt med det norske samfunns "demonisering" av narkomane. I tillegg til dette bør vi vel ta med i regninga at det nok ikke er noe særnorsk fenomen vi snakker om som gjør at du skiller deg ut med å hjelpe andre; det bare enda et tilfelle av tilskuereffekten i praksis. Dessverre en "sykdom" menneskerasen ser ut til å være stuck med. Det er dog hjelpsomt å være klar over at den eksisterer for å motvirke den, så kudos til deg, TS! Det er sånne folk som deg jeg har lyst til å dele planeten med.
Vis hele sitatet...
Tilskuereffekten var det det het, vet du. Klarte faen ikke komme på navnet.
Jeg bruker knark selv, men har lite lyst til å ta tak i en typisk heroinist og løfte han opp ville nok prøvd å få kontakt med han muntlig, eller tappet han på skuldern, men hvis man ruser seg til man ikke greier å stå oppreist og setter seg på banen har man seg selv å takke om man pæser ut på gulvet.. og jeg tror helt ærlig ikke de har et stort problem med det heller.
Mange trakk vel et lettelsens sukk for at de slapp å hjelpe til selv, TS. Du tok den jobben, og om ikke du gjorde det, så hadde det nok noen andre der gjort det. Stakkaren hadde ikke blitt liggende på gulvet til han ble i stand til å ta vare på seg selv igjen.
TS: Hva mener du med at "har Norge blitt et sånt land?" Var det annerledes før i tiden, i såfall når?

Forøvrig virker det som om du har en fin holdning.
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Sitat av Darko Vis innlegg
Ble kvalm av å lese innlegget ditt. Du kan umulig ha det bra med selv med tanke på hvor kynisk du er. Du er vel fra Oslo antar jeg? For er det en ting jeg har lært meg er at mange Oslo-folk (merk; ikke alle) er selvopptatte, kynisk og stresser konstant. Det er vel med god grunn at folk ellers i Norge skyr Oslo som pesten. Selvopptatte Oslo-folk har glemt noe som heter samhold og natur. Roboter kaller jeg det.
Vis hele sitatet...
100% enig, men teit å rakke ned på Oslo folk. Det er det samme som at vi skulle gått rundt og sagt at alle fra Lofoten er dumme fiskere, elns.... (merket meg at du skrev ikke alle, men fortsatt... teit å rakke ned på oss)
Absolutt ikke et særnorsk fenomen, som tidligere påpekt. Dama og jeg var i Wien da en fyr segna om på t-banen, og som helsepersonell så vi det som vår plikt å hjelpe. Han kom seg raskt igjen etter å ha blitt daska i trynet og fått i seg vann, så det var heldigvis ikke alvorlig. Ingen andre som gadd å hjelpe til da, og det er litt skummelt å tenke på.
Men ja, bra jobbet trådstarter. Tilsuereffekten er ekkel.
Nyfødt
Mesias's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
TS: Hva mener du med at "har Norge blitt et sånt land?" Var det annerledes før i tiden, i såfall når?

Forøvrig virker det som om du har en fin holdning.
Vis hele sitatet...
Nei, vet ikke helt hva jeg mente. Mange her går nok endel lenger bak i tid enn meg og kan fortelle mer om hvordan det var da. Men jeg tenker litt på medmenneskligheten. I mine øyne virker det som at mennesker betydde mer for hverandre før og ville hjelpe til når folk trengte det, ikke bare stå der og se på. Det er en grunn til at mange kaller dette "Generasjon meg". Det er sånn at folk tenker (som folk også har sagt tidligere i tråden) "Men hvis jeg gjør dette, hva tenker folk om meg da?". Er bare en ekkel uvane som sprer seg over hele verden.
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hyggelig gjort av deg TS.



om dere går på youtube og søker på "What would you do" (Serie i regi av ABC News?) hvor de setter opp skjult kamera med forskjellige situasjoner alà mobbing, forsøk på kidnapping osv, så kan dere se hvordan mange reagerer.

Heldigvis finnes det folk som TS som kan være litt fleksibel der!
Vis hele sitatet...
veldig rørende mange av de historiene, mens andre er bare triste. anbefales hvis du kjeder takk for forslaget!
Sitat av Mesias Vis innlegg
Nei, vet ikke helt hva jeg mente. Mange her går nok endel lenger bak i tid enn meg og kan fortelle mer om hvordan det var da. Men jeg tenker litt på medmenneskligheten. I mine øyne virker det som at mennesker betydde mer for hverandre før og ville hjelpe til når folk trengte det, ikke bare stå der og se på. Det er en grunn til at mange kaller dette "Generasjon meg". Det er sånn at folk tenker (som folk også har sagt tidligere i tråden) "Men hvis jeg gjør dette, hva tenker folk om meg da?". Er bare en ekkel uvane som sprer seg over hele verden.
Vis hele sitatet...
Jeg er av den oppfatning at dette er noe man har sagt i alle tider. "Alt var bedre før" og "Dagens ungdom er ditten og datten" har alltid, og vil alltid være fraser som blir brukt uten at det er særlig hold i det, tror jeg.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Jeg er av den oppfatning at dette er noe man har sagt i alle tider. "Alt var bedre før" og "Dagens ungdom er ditten og datten" har alltid, og vil alltid være fraser som blir brukt uten at det er særlig hold i det, tror jeg.
Vis hele sitatet...
Visstnok siden før vår tidregning.

The children now love luxury; they have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their households. They no longer rise when elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers.

- Socrates -
Vis hele sitatet...
Det er nok ganske riktig som du skriver. Vi i norge er generelt litt redde, for vi får trykka så mye dritt inn fra media hele tiden.

Ikke ta media seriøst. Bruk sunn fornuft, som du selv gjorde.

Hvis du har tanker om å hjelpe andre - bli rik og start organisasjoner som gjør en forskjell Det er veldig mange som ønsker å hjelpe, men når det blir så personlig, så er det vanskelig. Men, om det finnes en organisasjon som tar imot frivillig hjelp, er folk ofte mer velvillige.

Dessuten - du vet ikke hele historien bak, før du kom på toget da. Det kan hende han hadde laget et helvetes rabalder før du kom og det var derfor folk så på deg, MED MINDRE disse menneskene kom på samtidig eller etter du kom på. Ikke tro at sannheten alltid er slik du ser den.

Men med det sagt - En god gjerning og du skal la folkene som stirra dumt på deg leve med sin ignoranse. De må finne ut av det selv. De fleste tenkte nok når de la seg at du var en kjernekar som hjalp til og de er glade for at du gjorde det så de slapp.
Bra gjort av deg at du hjalp han, men må inrømme at selv om jeg har ofte vært så ruset på div stoffer att jeg har trengt hjelp selv forventer jeg ikke at noen skal hjelpe meg..jeg har selv valgt å ruse meg, kommer ikke til å hjelpe noen som har feks tatt en overdose eller noe sånnt..kan til nød ringe sykebil hvis jeg tror det er en stor sjangs for at personen dør hvis jeg ikke gjør det...ellers går jeg videre
Kudos til deg TS for å hjelpe et menneske som trengte det.

Rusmisbrukere, eldre, unge, rike, fattige, friske, syke, sort eller hvit, høy eller lav etc, vi er alle mennesker. Ingen er verdt mer enn andre, og alle som trenger hjelp fortjener det. Som om en stakkars seiler om og trenger hjelp til å komme opp igjen, spiller det vel ingen rolle om det er en eldre person eller en rusmisbruker? Hva får folk til å tro at rusmisbrukere ikke er likeverdige mennesker? Jeg synes virkelig at det står respekt av folk som tør å hjelpe. Skulle ønske flere gjorde som TS, og faktisk strakk ut en hjelpende hånd, om det så bare er for å komme seg opp på setet igjen.
Så et eksempel på dette senest igår. Var en mann som jeg antar var beruset og lå bak en benk på bakken. Jeg og noen andre venner vurderte å gå bort, siden andre bare gikk forbi, men var tre personer som heldigvis stoppet opp for å få prøvd å hjelpe han. Var fint å si at folk fortsatt tar seg tid til å hjelpe andre, selv i en sånn situasjon hvor folk ofte ikke tør eller gidder, I guess.
Uten at jeg kan backe noe av det jeg sier med noen som helst kilder, så velger jeg å dra en teori ut fra ingensteds.


Jeg tror de fleste er mest redd for konfrontasjoner. "ånei, ikke gå bort til den narkisen der, media sier de er farlige!"
Sitat av u94 Vis innlegg
Bra gjort av deg at du hjalp han, men må inrømme at selv om jeg har ofte vært så ruset på div stoffer att jeg har trengt hjelp selv forventer jeg ikke at noen skal hjelpe meg..jeg har selv valgt å ruse meg, kommer ikke til å hjelpe noen som har feks tatt en overdose eller noe sånnt..kan til nød ringe sykebil hvis jeg tror det er en stor sjangs for at personen dør hvis jeg ikke gjør det...ellers går jeg videre
Vis hele sitatet...
Nei, men å f.eks hjelpe deg opp så du kan sitte å "nyte" rusen din er noe jeg syns folk kan gjøre. Ikke bare la "narkiser" ligge rusa på gulve på t-banen. Ender vel med at en gretten konduktør, som har sett det alt for mange ganger før, må hanskes med problemet.

Ser heller ikke hva man "taper" på å bare hjelpe noen i 3-5 minutter. Spesielt hvis man ikke skal av t-banen f.eks.
Sist endret av hayer; 2. desember 2013 kl. 09:05.
Jeg gjorde dette med en mann som skulle gå av bussen, jeg skulle ikke av samme sted som han men jeg gikk av bare for å hjelpe han. Jeg fulgte han "hjem" (han bodde i en blokk der 1000 andre rusmisbrukere også bodde)
Jeg fulgte han helt inn i blokka der han bodde, selve kåken hans så ikke ut...

Han ble veldig glad for at jeg fulgte han hjem siden han nesten ikke greide å gå selv.

Siden han ble så glad fordi jeg fulgte han hjem dro jeg tilbake til han 2 dager senere, jeg hjalp han med å rydde, vaske, lage mat osv..

Dette var bare starten, jeg fortsatte å holde kontakten med han og besøkte han regelmessig.

Etter det hadde gått 2-3 mnd var han helt ferdig med narko, jeg hjalp han med å skaffe seg en jobb og en egen leilighet.

Idag driver han sitt eget firma som går veldig bra, han bor i et jævelig fint hus med kone og 2 barn.

Idag er han evig takknemmelig for at jeg hjalp han til å komme på rett vei igjen.

Det er en herlig følelse å tenke på at han har kommet så lang idag bare pga den lille insatsen jeg gjorde. Jeg besøkte han kanskje maks 1-2 dager i uka, men dette var mer enn nok.
Jeg synes dette var veldig bra gjort av deg! Jeg er helt enig med deg. Jeg blir også kvalm av hvordan mennesker ser på de stakkars narkomane. Kan ikke folk prøve å sette seg inn i deres situasjon? Dette er mennesker som absolutt ikke har hatt det bra. Det er ikke sånn at de selv har valgt å ikke ha noe sted å bo, må leve av å tigge og stjele for ikke å bli kjempe syk. De aller fleste har startet på narkotika for en grunn. Ikke fordi de ønsket å leve sånn, men fordi de ikke ønsket å leve det livet de hadde. Det gjelder kanskje ikke alle, men jeg kjenner mange unge som ruser seg, så jeg snakker av erfaringer. Mange bruker rusmidler som en "medisin". Mange har også vokst opp med foreldre som har banket dem opp, eller til og med foreldre som er narkomane selv. De er oppvokst foreldre som har satt grenser, uten å lære hva som er rett eller galt. Noen takler det, mens andre gjør det ikke.
Sitat av pbc Vis innlegg
Jeg gjorde dette med en mann som skulle gå av bussen, jeg skulle ikke av samme sted som han men jeg gikk av bare for å hjelpe han. Jeg fulgte han "hjem" (han bodde i en blokk der 1000 andre rusmisbrukere også bodde)
Jeg fulgte han helt inn i blokka der han bodde, selve kåken hans så ikke ut...

Han ble veldig glad for at jeg fulgte han hjem siden han nesten ikke greide å gå selv.

Siden han ble så glad fordi jeg fulgte han hjem dro jeg tilbake til han 2 dager senere, jeg hjalp han med å rydde, vaske, lage mat osv..

Dette var bare starten, jeg fortsatte å holde kontakten med han og besøkte han regelmessig.

Etter det hadde gått 2-3 mnd var han helt ferdig med narko, jeg hjalp han med å skaffe seg en jobb og en egen leilighet.

Idag driver han sitt eget firma som går veldig bra, han bor i et jævelig fint hus med kone og 2 barn.

Idag er han evig takknemmelig for at jeg hjalp han til å komme på rett vei igjen.

Det er en herlig følelse å tenke på at han har kommet så lang idag bare pga den lille insatsen jeg gjorde. Jeg besøkte han kanskje maks 1-2 dager i uka, men dette var mer enn nok.
Vis hele sitatet...
Kandidat til NFF Good Guy Award 2013!
Mange nordmenn er jo ikke altfor utadvendte, det sier de aller fleste turister som er her i lengre perioder.

Men han fyr`n du møtte på her virke jo ekstra ustabil også. Samtidig veit de fleste ingenting om rus, bare propaganda. Det er like hyggelig som det ofte er for politiet å ta seg av krakislke alkoholikere på by`n. Media er med å skape denne typen frykt i samfunnet. Innen mange forskjellige saker, med overlegg. "Alle narkomane bærer kniv, har lommene fulle av dødlige sprøytespisser og gå i nakken på deg som en vampyr når som helst". Et morsomt eksempel er reefer madness propagandaen på 60tall.
Merker det dukker opp veldig mange "hva har nordmenn blitt til....?" kommentarer her. Men sannheten er jo at TS er Oslo-innbygger og opplevelsen han hadde skjedde i Oslo, og bør da ikke surre alle nordmenn i en vante-vott. T-bane er et fenomen vi kun har i storbyen.

Oslo-kultur er noe helt annet enn hva du finner ellers rundt i landet. Det er en skitten by med skitne mennesker og et avskum av narkomane. Drøyt, men sant. Etter at jeg flyttet til Oslo har jeg knapt nok hatt lyst til å ta meg en piff. Dop er noe trist i en alt for trist by som Oslo. I Oslo kryr det av åpenlyst berusede personer, det er ekkelt og kvalmt. Medmenneskelighet finner du ikke. I Oslo handler det om individet. Det ensomme, triste individet som kjemper for sin egen overlevelse i en kald og kynisk verden. Man har ikke tid til å tenke på noe annet enn seg selv og den stigen man skal klatre. Det er alt for mye faenskap i verden til at man i det hele tatt skal gidde å bry seg.

Illustrasjon av Edward Hopper:
Sist endret av kn^tte; 6. desember 2013 kl. 16:33.
Nyfødt
Mesias's Avatar
Trådstarter
Sitat av pbc Vis innlegg
Jeg gjorde dette med en mann som skulle gå av bussen, jeg skulle ikke av samme sted som han men jeg gikk av bare for å hjelpe han. Jeg fulgte han "hjem" (han bodde i en blokk der 1000 andre rusmisbrukere også bodde)
Jeg fulgte han helt inn i blokka der han bodde, selve kåken hans så ikke ut...

Han ble veldig glad for at jeg fulgte han hjem siden han nesten ikke greide å gå selv.

Siden han ble så glad fordi jeg fulgte han hjem dro jeg tilbake til han 2 dager senere, jeg hjalp han med å rydde, vaske, lage mat osv..

Dette var bare starten, jeg fortsatte å holde kontakten med han og besøkte han regelmessig.

Etter det hadde gått 2-3 mnd var han helt ferdig med narko, jeg hjalp han med å skaffe seg en jobb og en egen leilighet.

Idag driver han sitt eget firma som går veldig bra, han bor i et jævelig fint hus med kone og 2 barn.

Idag er han evig takknemmelig for at jeg hjalp han til å komme på rett vei igjen.

Det er en herlig følelse å tenke på at han har kommet så lang idag bare pga den lille insatsen jeg gjorde. Jeg besøkte han kanskje maks 1-2 dager i uka, men dette var mer enn nok.
Vis hele sitatet...
Det er nok mer enn de fleste kunne drømt om å gjøre! Kudos!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har selv en jobb hvor jeg må håndtere mange berusede personer og ellers andre vanskeligstilte mennesker. Jeg har en blandet oppfattning av hvordan narkomane og tilskuere kan være. Man skal ikke beskylde alle tilskuere for å ikke gjøre noe og man kan ikke gå rundt å tro at alle narkomane er superkoselige mennesker som bare har havnet på feil spor.

Men som oftest behandler man folk som man selv ønsker å bli behandlet. Du kommer langt med det. På jobb må jeg flere ganger om dagen bortvise tiggere og narkomane. Jeg er høfflig, men bestemt. Sier "hei" og spør hvordan det går, før jeg eventuelt forteller dem at de dessverre må pakke sammen sakene sine og forlate området. Noen skjønner dette og forlater relativt fort, mens andre ikke bryr seg eller hisser seg betraktlig opp. Min egen oppfattning er at omtrent halvparten er gode, mens den andre halvparten ikke er det.

Forstår også veldig godt at enkelte kan være usikkre i møte med en narkoman som har fallt om. Om det skulle være på T-bane eller i gata. Hva skal man gjøre? Fordi det er ikke så enkelt, noen kan være rusa og reagere urasjonelt. Visse sinne selv om du prøver å hjelpe. Det kan være skjulte sprøyter eller andre skarpe gjenstander inn i bildet. Men det du alltids kan gjøre er å varsle. Du kan varlse føreren om det er på T-banen, som igjen kan kontakte vektere eller politi. Eventuelt kan du spørre en annen passasjer om bistand. Foreta deg noe, ikke se en helt annen vei.
^
Der ser dere en vekter (?) som virkelig tar ansvar for samfunnet.
Han behandler alle likt, selv om de er narkomane eller millionærer.
Hvorfor fins ikke det flere sånne folk?

Hilsen narkoman med en halv million i gjeld.
Sist endret av Crisposjokolade; 31. desember 2013 kl. 23:53.
Folk er så sinnsvakt redde! Jævlig trist! Æ hjelpe de helt klart om æ ser dem henge over i fare for å tippe over. Kom over en som robbet en annen som lå å sov midt på natten,han ble svært sint,men han gikk mens han peiva med en kniv eller en brevåpner hehe. Ikkje lurt å blanne seg inn i alt trur æ,men der man føle seg trygg. Og selvfølgeli hjelpe de som er bare sovna av på ubeleilige plasser. Vi skal hjelpe hverandre.