Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er det greit med dødsstraff i spessielt ekstreme tilfeller?
Ja, det er greit. 163 39,76%
Nei, dette er meget inhumant uansett... 205 50,00%
Vet ikke 21 5,12%
Har ingen mening om saken. 21 5,12%
Stemmegivere: 410. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  94 10212
Sitat av Quadraxis Vis innlegg
Norge har en generelt lavere tilbakefallsprosent enn andre land med strengere straffer og hardere kår i fengsel, så at man syns at en person ikke har blitt straffet nok er lite relevant når systemet vi har fungerer i praksis. Det er ikke uten grunn at vi har det slik.
Vis hele sitatet...
JA, og i tillegg mindre kriminalitet i relasjon til folketallet.

USA har de strengste straffene og de hardeste soningsvilkårene i den vestlige verden. Og landet har samtidig høyest kriminalitet.

Dette kan du delvis forklare med at strenge straffer virker ikke som kriminalforebyggende tiltak. Det som virker her, er høy oppklaringsprosent slik at risikoen for å bli tatt virker avskrekkende.

Men ikke noe virker forebyggende mot forbrytelser som blir begått av gjerningsmann i en tilstand hvor normal tankevirksomhet er sjaltet ut - eksempelvis i fylla, under narkorus, sinnsykdom, sjalusi, æresdrap, politisk og religiøs fanatisme, ...., ....., .....

BTW
I USA straffer de forøvrig (inklusive dødsstraff) uten formildende omstendighet gjerningsmann som er mindreårig, åndssvak, sinnsyk, ...., ....., .....

Enkelte stater holder seg med forsvarere av samme standard som i Norge.

Andre betaler de så dårlig at at bare tredje- og fjerdeklasses jurister ser seg tjent med å ta disse oppdragene. Dette resulterer i et forsvar som er bortimot verdiløst og fører følgelig til mange justismord. Ekstra ille er det at disse"tilbakeliggende" statene også er de med flest dødsdommer.

Sitat av random1random Vis innlegg
Nei, en demokratisk nasjon som velger og straffe en person med døden på en minst mulig smertefull måte synker slettes ikke ned på nivå med vedkommende.
Vis hele sitatet...
Igjen forstår du ikke at måten staten tar liv på, endrer ikke det faktum at å ta liv i seg sjøl er inhumant.
Er det bare jeg som synes at dødsstraff er en mildere straff enn et liv i fengsel? Aner ikke hvor ille det er å sitte inne, men kan tenke meg at frihetsberøvelse er noe av det verste som finnes.
Sitat av downing Vis innlegg
Vi drepte da folk etter andre verdenskrig etter ekstraordinære debatter i stortinget. Skulle dratt frem noen gamle protokoller.
Vis hele sitatet...
Rettsoppgjøret etter krigen 1940-45 er et lite ærefullt kapitel i norsk historie.

Det ble forøvrig vesentlig bedre etter som oppgjøret dro ut i tid.
Det igjen betyr ulik straff for samme forbrytelse.

Sitat av SeeWhen Vis innlegg
Er det bare jeg som synes at dødsstraff er en mildere straff enn et liv i fengsel? Aner ikke hvor ille det er å sitte inne, men kan tenke meg at frihetsberøvelse er noe av det verste som finnes.
Vis hele sitatet...
NEI,
innleggene om norske fengsler lik hotellopphold beviser bare null og nix erfaring med å sitte inne, eventuelt at erfaringen begrenser seg til "pallespikre-ferie" av kort varighet.
Sist endret av timerbeltkiller; 23. juli 2012 kl. 21:30.
Jeg er tilhenger av dødsstraff i krigstid for landssvik og hvis det er nødvendig for å opprettholde disiplinen (desertering).
Sitat av downing Vis innlegg
Er fullt klar over at det mest korrekte er å mene at dødsstraff er dumt, men vil gjerne høre et grundig argument mot at det skal være umoralsk å kvitte seg med individer som bevisst tar andres liv og etter min mening frasier seg sine rettigheter. (At staten blir en morder er nå så - det er en forskjell å idømme dødsstraff som reaksjon og å drepe uskyldige.) Blodhevn er et undervurdert konsept.

Til den aktuelle saken er jeg fullstendig uinteressert i å rehabilitere Breivik. Å bruke alle våre ressurser på å sette en slik person sammen igjen for å leve livet sitt videre blir helt over the top liberalt.
Vis hele sitatet...
Det er jo umoralsk å ta liv, også for å hevne seg.
Om Breivik hadde blitt henrettet, så hadde det vært hevn. Og hevn skal ikke være noe motiv for straff i en rettstat.

Hvis du vil ha flere grunner, så kan det nevnes at vi har mindre drap i forhold til befolkning enn veldig mange andre land.
Vi er faktisk blant de landene som har minst drap i hele verden, selv om vi har lave straffer, og høyere standard på fengslene.

Kilde: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2960893.ece

Om Breivik blir rehabilitert eller ikke er ikke så nøye for meg.
Det som er viktig for meg er at Norge som rettstat følger reglene, og det innebærer å rehabilitere Breivik. Det betyr ikke nødvendigvis at han slipper ut i frihet.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
I Norge hvor fengslene er som hoteller?
Vis hele sitatet...
Har det noe å si? Du blir jo jævlig lei rommet etter 10-20-30-40 +++ år.
Jeg har tenkt på dette ved en del anledninger de siste 10 årene uten at det har tatt opp så veldig mye av min fritid. Min mening er som følger, selv om jeg tar utgangspunkt i det aller mest ekstreme:

Enkelte personer på denne kloden har veldig stor innflytelse uansett hvor man plasserer den. Saddam Hussein er et bra eksempel. Det ryktes at på tross av at han var fengslet hadde han en god del sympatisører som gjorde at han fikk styrt en god del. I hvor stor grad er det ingen som vet. Tidligere nasjonale ledere som begår store forbrytelser men blir fengslet vil alltid være en risiko uansett om de heter Hosni Mubarak, Saddam Hussein eller Muammar Gadaffi (selv om han aldri kom så langt). De utgjør en trussel selv innenfra murene. Det er også en trussel i seg selv at de sitter fengslet. Jeg hadde ikke vært særlig trygg om jeg var fengselsvokter eller dommeren som dømte de. I så tilfelle er risikoen for samfunnet mye mindre ved at de blir henrettet. Dette vil jo føre frem til en konklusjon at jeg er for dødsstraff, det er jo bare et spørsmål om hvor grensen skal gå..

Jeg tror det er mange som er tilbøyelig for dødsstraff men som sier det motsatte. Hvem mener vel at Hitler burde fått livstid i fengsel? Risikoen er altfor, altfor stor til det. Enkelte mennesker er rett og slett for farlig til å være i fengsel. Det er ikke Anders Behring Breivik.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Sitat av Keni Vis innlegg
Twisted shroom: det er feil å henrette breivik fordi da bestemmer vi over liv og død.
Vi har ingen rett til å bestemme over liv og død selv om breivik tok seg denne retten.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ditt poeng, men jeg er fortsatt 100% uenig med deg.
Denne Disney retorikken som du og alle de andre naive nordmennene har, den er til å grine av.
Dere snakker alltid om at man må ta så mye hensyn til kriminelle avskum.
Jeg blir så oppgitt av denne ta vare på onde mennesker tankegangen deres.
Breivik er en livsfarlig person, han har tatt mange liv.
Han innehar en ondskap ut av en annen verden.
Han tok faktisk pistolen sin, satte den mot hodet til en uskyldig 14åring å trakk av. Han henrettet barn uten å bry seg. Å dere våger virkelig å snakke om rettighetene til dette avskummet, dette monsteret.
Han er farlig for samfunnet å bør bli fjernet, så har vi i hvertfall fått fjernet en trussel.

Anders Bering Brevik burde alleredde ha blitt dømt til døden.

Sitat av Keni Vis innlegg
Det er jo umoralsk å ta liv, også for å hevne seg.
Om Breivik hadde blitt henrettet, så hadde det vært hevn. Og hevn skal ikke være noe motiv for straff i en rettstat.

Hvis du vil ha flere grunner, så kan det nevnes at vi har mindre drap i forhold til befolkning enn veldig mange andre land.
Vi er faktisk blant de landene som har minst drap i hele verden, selv om vi har lave straffer, og høyere standard på fengslene.

Kilde: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2960893.ece

Om Breivik blir rehabilitert eller ikke er ikke så nøye for meg.
Det som er viktig for meg er at Norge som rettstat følger reglene, og det innebærer å rehabilitere Breivik. Det betyr ikke nødvendigvis at han slipper ut i frihet.
Vis hele sitatet...


Bør ikke fokuset ligge på rettferdighet og vern av uskyldige mennesker i en moderne stat ?
Du er kanskje uenig i dette.
En slik person kan aldri bli rehabilitert, han er en trussel mot samfunnet. Han bør derfor bli behandlet der etter.
Bør ikke fokuset heller ligge på og sikre 5 millioner mennesker, enn å fokusere på rettighetene til en massemorder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Denne Disney retorikken som du og alle de andre naive nordmennene har, den er til å grine av.
Vis hele sitatet...
I motsetning til wild west-logikken din? Dødsstraff funker jo ikkje, så kvifor skal vi nytte det?
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Breivik er en livsfarlig person, han har tatt mange liv.
Han innehar en ondskap ut av en annen verden.
Vis hele sitatet...
Livsfarleg? Han kjem neppe til å sleppe ut nokon sinne, og er neppe livsfarleg for anna enn dei flugene som har komt seg inn i cella has.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Han er farlig for samfunnet å bør bli fjernet, så har vi i hvertfall fått fjernet en trussel.
Vis hele sitatet...
Han er ikkje ein reell trussel når han sit på ei høgsikkerhetsavdeling.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Bør ikke fokuset ligge på rettferdighet og vern av uskyldige mennesker i en moderne stat ?
Vis hele sitatet...
Jo, og ein del av dette vernet er menneskerettane, og fråveret av dødsstraff. I denne saka er det kanskje ikkje rom for tvil, men om du ser på praktiseringa av dødsstraff så er ikkje justismord direkte ukjent fenomen. Det unngår vi ved å ta absolutt avstand frå dødsstraff. I tillegg er dødsstraff dyrt og lite effektivt.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Bør ikke fokuset heller ligge på og sikre 5 millioner mennesker, enn å fokusere på rettighetene til en massemorder.
Vis hele sitatet...
Rettstryggleiken er ein kombinasjon av å sikre rettane til samfunnet, og rettane til individet. Individet får tryggleiken ivaretatt gjennom ei rettssak, medan samfunnet får tryggleiken ivaretatt gjennom ei rettssak. Å lempe på det kravet vil gjere justismord enklare - og vanlegare.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
I motsetning til wild west-logikken din? Dødsstraff funker jo ikkje, så kvifor skal vi nytte det?

Livsfarleg? Han kjem neppe til å sleppe ut nokon sinne, og er neppe livsfarleg for anna enn dei flugene som har komt seg inn i cella has.

Han er ikkje ein reell trussel når han sit på ei høgsikkerhetsavdeling.

Jo, og ein del av dette vernet er menneskerettane, og fråveret av dødsstraff. I denne saka er det kanskje ikkje rom for tvil, men om du ser på praktiseringa av dødsstraff så er ikkje justismord direkte ukjent fenomen. Det unngår vi ved å ta absolutt avstand frå dødsstraff. I tillegg er dødsstraff dyrt og lite effektivt.


Rettstryggleiken er ein kombinasjon av å sikre rettane til samfunnet, og rettane til individet. Individet får tryggleiken ivaretatt gjennom ei rettssak, medan samfunnet får tryggleiken ivaretatt gjennom ei rettssak. Å lempe på det kravet vil gjere justismord enklare - og vanlegare.
Vis hele sitatet...
1: Wild-west logikken gir i hvertfall større sjangs for at den som har lidd på grunn av andre onde mennesker.
Faktisk føler at en vis rettferdighet har skjedd.
Det norsk staten har altfor høyt fokus på de kriminelle avskummene.
Det gir igjen et veldig lite fokus på de fornærmede.
Dødstraffen ville ikke sikre oss mot alle massmordere. Men ved å fjerne Breivik fra jorden, så ville vi hvertfall ha blitt kvitt en ond person.
Hvorfor skal uskyldige mennesker måtte bøte med livet, før dere naive nordmenn forstår realiteten i saker som dette.

2 : Du skriver at han nepppe kommer til å slippe ut igjen.
Kjenner jeg det norsk samfunnet, så er det ingen tvil om at han engang kommer til å bli fri igjen. Når han liksom har blitt rehabilitert som de andre kriminelle avskummene, som bare driver med faenskap, å ikke bidrar med en dritt, men får likevel goder av velferds samfunnet.

3 : Ikke en trussel når han sitter på høysikkerhetsavdeling.
Denne mannen vil være en trussel så lenge han faktisk puster.
Norsk høysikkerhetsavdeling er en vits, en dårlig spøk.

4 : Du sier det selv, i denne saken er det ingen tvil om at Breivik er gjerningsmannen. Derfør bør det være meget klart å tydelig at dødstraff er det mest optimale. Jeg sier ikke at dødstraff alltid skal brukes. Men i saker som dette hvor det er 100% klart og tydelig at Brevik er skyldig, så bør dødstraff brukes. Har du noengang hat matematikk eller liggnende. Regnestykket er vel svært klart og enkelt å regne ut. Det vil selvfølgelig være mye billigere å fjerne Breivik enn holde han i live.

5 : Ingen regel uten untakk.

:-(
Du mener kanskje at mitt fokus er litt feil.
Men jeg vil aldri endre mitt synspunkt når det gjelder behandlingene av onde mennesker.
Sist endret av UrbanFreak86; 24. juli 2012 kl. 06:24. Grunn: Rettferdighet
I tilfeller som abb o.l hvor det ikke stilles tvil om hvem den skyldige er burde døden være straff. I mine øyner handler det om penger og livstid er en sinnsykt dyr invistering.
> implying
sqrt's Avatar
Sitat av Batrez Vis innlegg
I mine øyner handler det om penger og livstid er en sinnsykt dyr invistering.
Vis hele sitatet...
Hvis en straffereaksjon også skal ta høyde for hvor økonomisk forsvarlig et gitt menneskeliv er, tror jeg vi begynner å bevege oss på en hengemyr, for å si det mildt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
1: Wild-west logikken gir i hvertfall større sjangs for at den som har lidd på grunn av andre onde mennesker.
Faktisk føler at en vis rettferdighet har skjedd.
Vis hele sitatet...
Er du sikker? Kan du komme med ei kjelde som seier at pårørande til drepne vil ha dødsstraff oftare enn resten av befolkinga?
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Det norsk staten har altfor høyt fokus på de kriminelle avskummene.
Det gir igjen et veldig lite fokus på de fornærmede.
Vis hele sitatet...
Nåja. Det er imidlertid slik i ein rettsstat at ein skal bevise utover rimeleg tvil at tiltalte har begått handlinga. Det er ofte vanskeleg, og det blir sett på som verre at nokon blir uskuldig fengsla enn at ein skuldig blir frikjent.

Det er enkelt og greit eit grunnleggjande prinsipp i rettsstaten. Ei heller er det gitt at det å vere så fordømt hard på straffene er produktivt...
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Dødstraffen ville ikke sikre oss mot alle massmordere. Men ved å fjerne Breivik fra jorden, så ville vi hvertfall ha blitt kvitt en ond person.
Vis hele sitatet...
Ville det sikra oss fra nokon? Ville Breivik latt vere å gjere det han gjorde om dødsstraff var legalt? Neppe - han har jo uttalt at han ønsker dødsstraff. Har USA vesentleg færre massedrapsmenn enn Europa, sidan dei har dødsstraff? Fungerer dødsstraff avskrekkande? Svaret er nei - truleg ikkje.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Hvorfor skal uskyldige mennesker måtte bøte med livet, før dere naive nordmenn forstår realiteten i saker som dette.
Vis hele sitatet...
Interessant hersketeknikk. Kanskje vi ikkje er naive, men tvert imot prinsippfaste, og meiner at menneskeliv er ukrenkjeleg? Har du tenkt den tanken? Eller kanskje vi ikkje oppfatter dødsstraff som produktivt (les: avskrekkande)?
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
2 : Du skriver at han nepppe kommer til å slippe ut igjen.
Kjenner jeg det norsk samfunnet, så er det ingen tvil om at han engang kommer til å bli fri igjen.
Vis hele sitatet...
Vi har ingen åpenbare saker å samanlikne det med, men alle eksperter på jus seier jo at det er lite truleg - og vi har lovverk som tillet å bure han inne for all framtid om vi vil. At du ikkje er i tvil får meg til å undre litt over kva du veit som vi andre ikkje veit...
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Når han liksom har blitt rehabilitert som de andre kriminelle avskummene, som bare driver med faenskap, å ikke bidrar med en dritt, men får likevel goder av velferds samfunnet.
Vis hele sitatet...
Noreg er eit av dei landa i verda med minst tilbakefall - langt mindre enn USA. Noko som tyder på at norsk straffegjennomføring fungerer etter hensikta. Ja - eg er klar over at deler av kjelda mi motseier argumentet mitt; Noreg har mange korte straffer samanlikna med andre land, og difor kunstig lågt tal - men om ein komepnserer for det er det fortsatt lågt.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
3 : Ikke en trussel når han sitter på høysikkerhetsavdeling.
Denne mannen vil være en trussel så lenge han faktisk puster.
Norsk høysikkerhetsavdeling er en vits, en dårlig spøk.
Vis hele sitatet...
Vedkommande har ikkje eit nettverk i ryggen. Han har ikkje mogelegheit til å kommunisere usensurert med omverda. Dei andre som sit på høgsikkerhetsavdelinger med lågare sikkerheit har nettverk, men sit fortsatt inne. Har du grunnlag for påstanden din, eller er det bare ein påstand om naive nordmenn igjen?
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
4 : Du sier det selv, i denne saken er det ingen tvil om at Breivik er gjerningsmannen. Derfør bør det være meget klart å tydelig at dødstraff er det mest optimale. Jeg sier ikke at dødstraff alltid skal brukes. Men i saker som dette hvor det er 100% klart og tydelig at Brevik er skyldig, så bør dødstraff brukes.
Vis hele sitatet...
Kor går grensa di for 100% bevist? Vi har nok av døme i Noreg på saker der retten har avsagt fellande dom, og som sidan har vorte kjent som tildels grove justismord.

Skal vi lage ein særregel for ting der det er 100% opplagt? Eg synst ikkje det - det vil gå utover rettssikkerheta å lage slike særlover.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Har du noengang hat matematikk eller liggnende. Regnestykket er vel svært klart og enkelt å regne ut. Det vil selvfølgelig være mye billigere å fjerne Breivik enn holde han i live.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje så åpenbart som du hevder. Beklager.
Sist endret av vidarlo; 24. juli 2012 kl. 07:06.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Mye bedre at han får en straff resten av livet enn at han bare blir ferdig med det.
Vis hele sitatet...
hvorfor ikke bare torturere? eller sende fra hjem til hjem så vi kan banke han? hvis meninga er å plage ham syns jeg vi kan gjøre mye mer, men da drar jo han oss ned til ett nivå (jeg håper) vi ikke vil til...
Jeg trenger kun ett argument mot dødsstraff. Hvis noen blir uskyldig dømt [1], og det skjer faktisk regelmessig i USA, uansett hvor forsiktig man er, så er det umulig å gi den dømte oppreisning når straffen er gjennomført.

Å dømme noen til døden er en såpass alvorlig straff at alt annet enn 100% sikkerhet i skyldspørsmålet er for dårlig. Med tanke på at menneskelige feil kan forekomme er en dødsdom uegnet som straff i et sivilisert rettssystem.

[1] List of exonerated death row inmates (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...#United_States)
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Dere snakker alltid om at man må ta så mye hensyn til kriminelle avskum.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det handler ikke om å ta hensyn til massedrapsmenn, men å ta hensyn til oss selv. Man avstår i første omgang fra dødsstraff selv i tilfeller som Breiviks på grunn av hva praktisering av dødsstraff gjør med samfunnet vårt. Vi avstår altså for vårt felles beste, fordi vi ønsker å leve i et sivilisert fremfor et barbarisk samfunn, og dødsstraff selv i de mest ekstreme tilfeller ser ut til å ha en utelukkende negativ effekt i den forbindelse. Vi bør søke å bevege oss vekk fra hevnbasert straff, fordi hevn kun har som effekt å tilfredsstille og nære oppunder hevnlyst, og et henvlystent samfunn er et barbarisk samfunn som raskt henfaller til umoralske handlinger.
Jeg er imot dødsstraff. Hvem er vi mennesker som tror vi kan herske over retten til å leve og dø. Rettsystemet i de land som tillater det er jo ikke bedre enn morderne selv. Uansett hva de har gjordt tror jeg straffen er bedre om de får råtne i fengsel resten av livet,grunnlaget for å gi noen dødstraff er jo om handlingene er så groteske,å de blir så ekstreme at de blir tvers gjennom onde,å det er ingen tegn til forbedring.

Om man er de pårørende tror jeg det er helt forferdeig uansett om det er til offene eller til gjerningsmannen,vil de uansett sitte med mange spørsmål de aldri vil få svar på. Men å avkorte ett liv for noens handlinger er grotesk. Mord er galt,men når et land har ett rettssytem som tillater det er enda verre. Er ufattelig glad at dødsstraff ikke er tillatt i Norge,når ett lands verdier kan verdsette ett liv så lite,og langt nede er det en skremmende verden. La de heller råtne i fengsel resten av livet,skjermet vekk fra resten av samfunnet og verden.
En ting som hvertfall irriterer meg, er at mange motstandere av dødsstraff totalt mangler logisk sans og skyter seg selv i foten. Nei, det gjelder ikke alle, men jævlig mange jeg har diskutert med. Eksempler:

"Vi kan ikke ha dødsstraff, rettsvesenet oppgave skal ikke være å ta hevn!"
Seinere sier de "Dessuten, å sitte inne på livstid er jo en mye værre straff enn døden."

Javel, da er de for hevn likevel altså... Kjekt å vite.
> implying
sqrt's Avatar
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
En ting som hvertfall irriterer meg, er at mange motstandere av dødsstraff totalt mangler logisk sans og skyter seg selv i foten. Nei, det gjelder ikke alle, men jævlig mange jeg har diskutert med. Eksempler:

"Vi kan ikke ha dødsstraff, rettsvesenet oppgave skal ikke være å ta hevn!"
Seinere sier de "Dessuten, å sitte inne på livstid er jo en mye værre straff enn døden."

Javel, da er de for hevn likevel altså... Kjekt å vite.
Vis hele sitatet...
Har én og samme person noensinne sagt disse to tingene? At person A sier en ting og person B tilføyer en annen, betyr ikke at det tilsammen ugjør den kollektive meningen til gruppen. Selv kan jeg argumentere mot å gjøre rettsvesenet ansvarlig for å hevne de berørte, samtidig som jeg mener "Fengsel er verre enn dødsstraff, derfor fortjener de fengsel" er en fullstendig lavpannet og umoden holdning.

Ikke bygg stråmenn.
*insert tittel her*
Spørs på måten h*n blir henrettet på? Uansett, tilbake til Breivik. Om han noengang kommer ut, vil han sansyneligvis få en kule.

EDIT: Dettte er hva jeg tror.
Sist endret av kodi4k; 24. juli 2012 kl. 19:28.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Hvis noen har gjort noe de kan dømmes til døden for, er det vanligvis relativt inhumant. Derfor driter jeg 110% i humanitet tilbake, så derfor vil jeg at de skal sitte på cella livet ut og tenkte på det de har gjort.
Sitat av sqrt Vis innlegg
Har én og samme person noensinne sagt disse to tingene? At person A sier en ting og person B tilføyer en annen, betyr ikke at det tilsammen ugjør den kollektive meningen til gruppen. Selv kan jeg argumentere mot å gjøre rettsvesenet ansvarlig for å hevne de berørte, samtidig som jeg mener "Fengsel er verre enn dødsstraff, derfor fortjener de fengsel" er en fullstendig lavpannet og umoden holdning.

Ikke bygg stråmenn.
Vis hele sitatet...
JA, mange personer har sagt begge disse tingene.
Det er så mange som kommenterer på at "de norske fengslene er for gode", men dere tenker ikke på hvor ekstremt understimulerende det må være å gå gjennom de samme rutinene dag inn og dag ut. Selv om det er fritidsaktiviteter og lignende ved fengslene vil jeg si det er en ganske dårlig tilværelse, man har jo ikke noe frihet heller, jeg tror ikke jeg ville klart å leve årevis uten noe frihet. Så det at det går litt mere penger inn for å skape gode og stabile forhold ved fengslene er vel bare med på å styrke rehabiliteringsprosessen, som er hovedpoenget med fengsel, gjør meg ingenting. Norge har hatt stor suksess med rehabilitering i forhold til andre land, f.eks. USA, da tenker jeg på folk som har sonet ferdig straffen sin ikke går tilbake til kriminalitet når dem går fri.

Forresten, dere som mener at dødsstraff er den lette veien ut tenker ikke på hvor lenge de dømte må vente på å få straffen, det har vært tilfeller hvor det har gått over 20 år før henrettelsen utføres, og å vente så lenge med tanken på at man skal henrettes er nok verre enn livsvarig fengsel spør du meg.

Penger bør ikke være en faktor angående spørsmålet om dødsstraff, men det er (I USA ihvertfall) mye dyrere med dødsstraff enn livsvarig fengsel pga. all dokumentasjon og lignende man må jobbe med for å kunne utføre en henrettelse.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Jeg ser ditt poeng, men jeg er fortsatt 100% uenig med deg.
Han henrettet barn uten å bry seg. Å dere våger virkelig å snakke om rettighetene til dette avskummet, dette monsteret.
Han er farlig for samfunnet å bør bli fjernet, så har vi i hvertfall fått fjernet en trussel.

...........


Bør ikke fokuset ligge på rettferdighet og vern av uskyldige mennesker i en moderne stat ?
Du er kanskje uenig i dette.
En slik person kan aldri bli rehabilitert, han er en trussel mot samfunnet. Han bør derfor bli behandlet der etter.
Bør ikke fokuset heller ligge på og sikre 5 millioner mennesker, enn å fokusere på rettighetene til en massemorder.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke om rettighetene til Breivik, jeg snakker om at nå har Norge vært satt på en prøve. Breivik prøvde å riste vår samfunnsmodell i stykker, og vi svarer med en sivilisert rettsak, der rettighetene hans er ivaretatt, slik demokratiet krever.
Da har Norge bestått prøven. I hvertfall i min bok.
Det var jo nettopp derfor Lippestad tok på seg forsvarer jobben, fordi han ville stå opp for demokratiet, nå som det telte som mest.

Hvis det er slik at det norske folks sikkerhet ikke er godt nok ivaretatt, så bør lovene forandres, men vi har faktisk hjemmel i loven til å holde Breivik fanget livet ut.
Personlig har jeg ikke noe sterkt prinsipielt standpunkt til dødstraff verken for eller mot. Jeg tror at dødstraff kan være mer humant i noen tilfeller enn livstid i fengsel. Hvis jeg hadde valget mellom å tilbringe resten av livet mitt i et fengsel eller bli henrettet, er jeg ganske sikker på at jeg hadde valgt henrettelse.
Sist endret av JonK; 26. juli 2012 kl. 17:03.
Sitat av Astory Vis innlegg
Jeg er for dødsstraff ved ekstreme tilfeller som Breivik hvor det ikke er tvil om skyldspørsmålet. Også ved 2. Gangs seksuelle overgrep mot barn
Vis hele sitatet...
Uenig!

Ved 2. gangs overgrep mot barn bør man straffes med forvaring.

dødstraff er aldri løsningen...
If your against people killing people, your against people killing people who killed people!
sitat; Me
Spread the luve
Sist endret av Eyeamare; 26. juli 2012 kl. 17:24.
Tja ekstreme tilfeller som breivik så er jeg for dødstraff. Men er også åpen for muligheter som En permanent en veis ferietur til Qantanamo basen eller andre ukjente hyggelige plasser som vi ikke kjenner til i offentlighetens lys hvor det er mange hyggelige muslimer han kan bo med.

Det at vi skal kaste bort så mange 1000 kr for dag på en slik mann er absolutt ikke verd det. De pengene kunne samfunnet brukt på noe godt som fungerende eldre hjem osv.
> implying
sqrt's Avatar
Sitat av creavator Vis innlegg
Det at vi skal kaste bort så mange 1000 kr for dag på en slik mann er absolutt ikke verd det. De pengene kunne samfunnet brukt på noe godt som fungerende eldre hjem osv.
Vis hele sitatet...
Da foreslår jeg at du i samme slengen setter opp noen konkrete retningslinjer om hvem som er verdt en rettssak og hvem som ikke er det. Norge kunne sannsynligvis spart en formue dersom vi utvikler et system for å identifisere de som ikke er verdt det - ikke bare etter de har begått forbrytelsen, men også før det overhodet er et problem.

Det finnes sikkert eldre som ikke er verdt helsetjenester o.l. også. Når de er >75 år, lever på pensjon og er i dårlig helse er det neppe verdt å la de ta opp en sykehusplass, eller?
Sist endret av sqrt; 26. juli 2012 kl. 18:43.
Jeg mener rettferdighet tilsier at dødstraff bør gis i visse tilfeller. Ikke nødvendigvis dødsstraff for å ha drept en enkelt person, men heller i større saker (som for eks ABB).

Grunnen til dette er at ved et enkeltdrap, så er det mange faktorer som spiller inn. Personen bak handlingen kan fortsatt rehabiliteres (i de aller fleste tilfeller). Slik er jo ikke saken som oftest i større tilfeller.

Rettferdighet kan vel sees fra forskjellige sider. Jeg mener i hvert fall at en person som har gjort noe så inhumant (som ABB gjorde i fjor) bør straffes med døden.

Fengsel slik vi kjenner det fungerer ikke alltid. Heldigvis er Norge litt annerledes på denne måten, ved å heller fokusere på rehabilitering. Men i visse tilfeller (som nevnt overfor), så mener jeg dødsstraff er det eneste rette.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
JA, mange personer har sagt begge disse tingene.
Vis hele sitatet...
Og dersom du hadde lest hele innlegget til sqrt, hadde du kunne forstå at èn og samme person kan mene et av utsagnene, og samtidig kunne argumentere for legitimiteten til det andre utsagnet.

"Vi kan ikke ha dødsstraff, rettsvesenet oppgave skal ikke være å ta hevn!"
Vis hele sitatet...
Dette er jeg enig i.


"Dessuten, å sitte inne på livstid er jo en mye værre straff enn døden."
Vis hele sitatet...
Jeg personlig er ikke enig, men ser fullt ut hvordan både motstandere og tilhengere av dødsstraff kan være enig i dette utsagnet.

Så jeg kan si følgende uten å skyte meg selv i foten: "Jeg er i mot dødsstraff (delvis, det finnes mange andre grunner, se resten av tråden) fordi rettsvesenet oppgave skal ikke være å ta hevn! Men dersom du er for dødsstraff fordi du er mener hevn og straff i rettssystemet kan rettferdiggjøres, så kan du tenke på at mange mener at det er værre å leve et meningsløst og tomt liv uten frihet, enn å dø."

Sitat av Tfan Vis innlegg
Jeg mener rettferdighet tilsier at dødstraff bør gis i visse tilfeller. Ikke nødvendigvis dødsstraff for å ha drept en enkelt person, men heller i større saker (som for eks ABB).

Grunnen til dette er at ved et enkeltdrap, så er det mange faktorer som spiller inn. Personen bak handlingen kan fortsatt rehabiliteres (i de aller fleste tilfeller). Slik er jo ikke saken som oftest i større tilfeller.

Rettferdighet kan vel sees fra forskjellige sider. Jeg mener i hvert fall at en person som har gjort noe så inhumant (som ABB gjorde i fjor) bør straffes med døden.

Fengsel slik vi kjenner det fungerer ikke alltid. Heldigvis er Norge litt annerledes på denne måten, ved å heller fokusere på rehabilitering. Men i visse tilfeller (som nevnt overfor), så mener jeg dødsstraff er det eneste rette.
Vis hele sitatet...
"Do not be too eager to deal out death and judgement... not even the very wise can see all ends."
Sist endret av Vargas; 27. juli 2012 kl. 00:06.
Altså dersom en person er for farlig til å holdes i live, vil vel dødsstraff være aktuelt. Men problemet ligger ikke i å få denne personen til å sone sin straff dersom det er for farlig. Noen ganger kan dødsstraff være det beste for det sparer ressurser og menneskeliv.

Likevel har alle mennesker rett til å leve, uansett. Så kanskje en heller burde lage ett stort svart hull, og slippe ned mat via tau
Sist endret av Brunosten; 27. juli 2012 kl. 17:30.
Sitat av Vargas Vis innlegg
"Do not be too eager to deal out death and judgement... not even the very wise can see all ends."
Vis hele sitatet...
Nei, så klart ikke.

Derfor innlegget mitt. Poenget mitt er at i større tilfeller, så tyder alt på at verden ville vært et bedre sted uten den gitte personen. Det kan vel ikke fornektes at verden ville vært et bedre sted uten ABB? Men likevel, en rettferdig rettsak og den slags bør følges opp.

Signaturen min er et sitat fra LoTR, hvor Gandalf sier dette. I det tilfelle handler det om Gollum (og da vet vel de fleste hvor i boka/filmen jeg mener). Uansett, han sier det pga. at han ikke vet hvorvidt Gollum fortsatt er en trussel eller en som fortsatt kan påvirke framtiden (for det gode eller det onde), og derfor mener at han ikke bør gjøres noe med. Dette er et slikt tilfelle som for eks. i en sak hvor en mann dreper kona si.

I en større sak, som ABB, er det ganske åpenbart at han er, og vil alltid være en trussel.

Riktignok vil synspunkt være svært forskjellige fra hverandre... noen mener at drap bør straffes med døden, mens andre mener de alltid vil fortjene rehabilitering.
This freak got class
Duplix's Avatar
19 5
Vel, det er enkelte personer som har gjort så forferdelige ting at de egentlig burde blitt dømt til dødsstraff. Men mener heller de kunne gjort "livstiden" i Norge som er på 21 år, litt lenger..
Det er et vanskelig spørsmål. Føler at jeg ikke vet nok til å kunne svare.

Det jeg tenker mest på er bitterheten til etterlatte, som de føler etter å tenke på at den som utførte ugjerningen får lov til å leve et tilsynelatende godt liv bak murer, resten av livet.. Med rett på samtaler og hjelp, mat, rent vann og alt det der.

Mange av etterlatte må leve med å vite at de selv kanskje dør før gjerningspersonen. Det er urettferdig.

I noen tilfeller er dødsstraff riktig. Sånn er verdens rettferdighetskraft. Ikke alle fortjener livets rett.

Når det kommer til folk som har vokst opp med vold og mye vondt, og som gjør en stygg ugjerning, så er ikke det -spesielt- formildende. Det finnes hjelp å få her i landet. Men her føler jeg at jeg ikke vet nok.
Sist endret av Taurean; 1. august 2012 kl. 23:39.
Personlig er mitt svar at jeg mener at ingen mennesker står høyt nok til å kunne bestemme om andre skal leve eller dø - uansett hva. De eneste gangene drap er under tvil godkjent er i forsvar - hvor eneste utvei var å drepe den andre personen (ellers ville du selv eller andre dødd). Og da om det var eneste utvei, eller du prøvde noe annet og det tilfeldigvis skjedde. Utover det mener jeg drap aldri er akseptabelt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Dødsstraff er jo den enkleste måten? Om jeg hadde gjort en gjerning, som da er drøy nok til å gi meg dødsstraff, ville jeg heller bli drept iløpet av ett sekund, enn å sitte i fengsel?
> > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > ^
^Mange syntes kanskje det er sykt, men. Om noen hadde gjort noe så drøyt, ville jeg sagt ja til tortur.
^Så sakte som mulig, og så jævli som mulig.
^
>Personlig er jeg ikke redd døden, om noen bryr seg..
Jeg er for dødsstraff. Det burde eksistere kun for ekstreme tilfeller (slik som Breivik).
Det norske fengselssystemet går ut på å rehabilitere folk, og det virker som om folk er positive til opplegg som Halden fengsel når de får høre resultatene kontra de typiske amerikanske fenglsene (tilbakefallsprosent osv). Når jeg sier til folk at jeg mener ABB burde få døddstraff sier folk "Nei, han burde låses inne resten av livet uten mulighet til å se dagslys". Men dette er jo en straff, ikke rehabilitering.
Hvorfor vil folk at ABB skal sone slik straff mens andre 'vanlige' innsatte ikke skal straffes, men rehabiliteres? Vitner om ekstrem dobbeltmoral. Dessuten er det langt mer realistisk at Norge gjeninnfører dødsstraff enn at ABB kommer til å sone slik.

Jeg tror aldri ABB kommer til å bli rehabilitert, og viser ingen anger. Derfor fortjener han å dø. Han fortjener ikke å leve etter å ha fratatt såpass mange mennesker livet, det være seg i fengsel eller i frihet.
Sist endret av Arsis42; 1. november 2012 kl. 16:39. Grunn: Dobbelpost
Sitat av Egeenz Vis innlegg
Dødsstraff er jo den enkleste måten? Om jeg hadde gjort en gjerning, som da er drøy nok til å gi meg dødsstraff, ville jeg heller bli drept iløpet av ett sekund, enn å sitte i fengsel?

Personlig er jeg ikke redd døden, om noen bryr seg..
Vis hele sitatet...
For meg ser det ut som om du argumenterer for aktiv dødshjelp, ikke dødsstraff.
Det å ta liv er absolutt ikke noe jeg syntes staten skal ha makt til å gjøre. Inget menneske i det hele tatt burde ha den makten. Jeg er absolutt i mot dødstraff i noen former, isolat med brød og vann på livstid har jeg ikke noe problem med. Men prøv å sett deg selv i situasjonen, sitte på death row å vente på å bli skrudd fast til en stol som skal ta livet ditt. Det er noe inget menneske burde oppleve.
er i mot dødstraff fordi uskyldige kan bli dømt og drept, i usa dreper dem
jo helt klart allt fra uskyldige til psykotisk syke mennesker, bedre med livstid i fengsel
svarte nei inhumant men det er ikke fordi jeg synes det er inhumant men rettsystemer er ikke retferdige som regel er di både snobbete og rasistiske noe som fører til at minoriteter og fattige får døds straff i mange flere saker en det di rike "hvite" gjør.
Sitat av Slappfisk Vis innlegg
Det å ta liv er absolutt ikke noe jeg syntes staten skal ha makt til å gjøre. Inget menneske i det hele tatt burde ha den makten. Jeg er absolutt i mot dødstraff i noen former, isolat med brød og vann på livstid har jeg ikke noe problem med. Men prøv å sett deg selv i situasjonen, sitte på death row å vente på å bli skrudd fast til en stol som skal ta livet ditt. Det er noe inget menneske burde oppleve.
Vis hele sitatet...
Må si meg uenig der. Livstid på isolat med vann og brød er sykt mer inhumant enn dødsstraff spør du meg, selv om du sitter på death row i x antall år. Du venter jo bare på å dø hvis du sitter på isolatcella også, bare at det blir en naturlig død som følge av alderdom (evt underernæring).
Hadde jeg havnet på isolat på livstid ville jeg funnet en måte å ta selvmord.
ABB er et type menneske som det ikke kommer mange av her i verden. Han hadde vært utrolig spennende og forske på, så jeg synes vi skulle beholdt han noen år. Personlig mener jeg at alle som dreper over 3 stk bør få dødsstraff, enkelt og greit. De har ødelagt så mye og vil fortsette og ødelegge til de forsvinner fra jordens overflate.
Sitat av Clutchwire Vis innlegg
svarte nei inhumant men det er ikke fordi jeg synes det er inhumant men rettsystemer er ikke retferdige som regel er di både snobbete og rasistiske noe som fører til at minoriteter og fattige får døds straff i mange flere saker en det di rike "hvite" gjør.
Vis hele sitatet...
du snakker om i usa nå? og ikke i norge håper jeg..