Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  307 52917
Da jeg var sammen med min eks så begynte jeg og henge en del med ei venninne og holdt hu med selskap mens hu hadde mykoplasma. Venninna mi hadde også kjæreste på den tiden, men var så lei av forholdet så hu var utro til tider med en annen. Dette visste jeg veldig godt. En dag overnattet jeg der fordi jeg ikke rakk bussen, så på morgenen når kjæresten til venninna mi dro på jobb så kom hu kravlende iført bare en liten t-skjorte inn i min seng og la seg tett inntil meg. Jeg er trofast av prinsipp, og fordi jeg ikke liker å gjøre andre vondt.

Jeg ble sakte men sikkert forelska i venninna mi, fant ut at min eks(daværende kjæreste) bare gjorde meg deppa og det var et ensidig forhold. Jeg slo opp, lå med venninna mi (hu var fortsatt sammen med kjæresten sin), vi pratet sammen om det og hu slo til slutt opp med kjæresten og vi har vært sammen og trofaste i 2,5 år nå.

Det jeg vil fram til med min historie og hva jeg har lært av opplevelsen, er at folk er forskjellige. Jeg hadde ikke vært utro om jeg så hadde fått slengt slurve i tryne, mens andre ikke nøler på en flekk. Madammen min (venninna mi) var utro mye med eksen sin, men har ikke engang tenkt tanken siden hu ble sammen med meg.

Noen reagerer på lyst, andre gjør det på grunn av et dårlig forhold, andre gjør det for et skrik om "hjelp" og andre gjør det fordi de har funnet noe bedre.

Akkurat hvorfor det er så mye utroskap vet jeg ikke, for min del vil jeg tro det handler altfor mye om dårlig kommunikasjon. I et skadelig forhold er det lettere å gå til utroskap enn og faktisk snakke om forholdet. Selvom det finnes folk som bare ikke klarer å dy seg, så står det mye om at forholdet er ensidig.
Spennende tråd, med mange gode poenger og interessante historier

Personlig har jeg bare en erfaring med utroskap. Jeg hadde vært sammen med min kjæreste i et par måneder da jeg hadde fest, og endte opp med en annen jente. Jeg var full, og hun tok initiativet. Jeg skjønte ikke før etterpå at det jeg gjorde var "feil". Prinsippielt og rent teoretisk er jeg ikke av den oppfatning av at utroskap er fundamentalt feil i alle tilfeller, men ettersom jeg innerst inne visste at det ville såre en jeg var veldig glad i, var det ikke en god handling. Jeg angret så jeg trodde jeg skulle bli gal, og tilstod med det samme. Det ble en krangel av dimensjoner, men jeg fikk en ny sjanse og tok den. Vi har vært sammen i over 5 år nå. I begynnelsen førte mitt sidesprang til en skeiv "maktfordeling" i forholdet, men dette gikk seg til over tid (vi snakket mye om det).

Jeg ser både EoT og Provos poenger, og jeg har ikke forutsetninger for å si noe om hvem som har mer eller mindre rett. Det eneste jeg kan si er at jeg synes det er et paradoks om vi er hardkodet til å ville ligge med så mange som mulig, og allikevel har konstruert et samfunn der seksuell omgang med mange partnere er stigmatisert og monogami er normen. På en annen side kjenner jeg en tydelig drift i meg selv, som går på nettopp dette; å nedlegge flest mulig damer ila. livet. Jeg tror nok det koker ned til dette med at gresset alltid ser sykt grønt ut på den andre siden av gjerdet. De single og promiskuøse misunner dem som er i gode, stabile forhold, mens de godt gifte fantaserer om en tilværelse med ubegrenset tilgang på nye seksualpartnere. Det er min teori, basert på egne erfaringer og følelser, samt samtaler med kjæreste, venner og bekjente.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Når folk er i et forhold så får noen en slags ro som kan være en ganske tiltrekkende kontrast til de andre mer "desperate" folka som fortsatt er ute på jakt.
Sist endret av Bothrops; 20. juni 2012 kl. 12:39.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tror nok svaret ligger i spørsmålet: kultur. Vi mennesker har mulighet til å kommunisere, manipulere og overbevise andre, og å la oss overbevise av ting som går stikk i mot selv de mest grunnleggende biologiske behov og drifter – ta selvmordsbombere som et ekstremt eksempel. En forskyvning av maktbalanse vil kunne presse frem en kultur hvor det er vanlig for ett kjønn å ha flere partnere av det motsatte kjønn, siden det vil være biologisk sett gunstig for en mann å flere koner eller for en kvinne å ha flere menn. Så det at polygami forekommer i en del samfunn kan lett forklares som kultur, mens vår manglende kjønnsdimorfisme og moderate testikkelstørrelse peker i retning av at vi er en hovedsakelig monogam art fra biologiens side.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare meg hvorfor fravær av kjønnsdimorfisme og moderat testikkelstørrelse peker i retning monogam atferd? Jeg mener at menneskets seksuelle atferd vil være relativt lik i både polygame og monogame samfunn, fordi de alltid vil være innbundet intrekate ekteskapssystem - i praksis vil det kulturelle resultatet være lignende, man vil bare ha en mer effektiv genetisk spredning og blanding (man kan altså ikke sammenligne det med så mange andre arters polygami, da det for det første ikke trenger å være dominert av et kjønn, og for det andre fortsatt vil innebære monogame trekk; man kan si at menneskelig polygamisme allerede er en slags hybrid). Jeg ser derfor ikke hvordan det skal ha rent fysiologiske ettervirkninger. Jeg har forresten aldri vært borti monogame (såvidt jeg veit) gruppedyr.

Kultur er et sirkelargument, da det like gjerne kan snus mot din påstand. Det er bare de biologiske tendensene som holder det oppe, men hvis man ser på oversiktelig historie og kryssundersøker med moderne jeger- og sankersamfunn bør man helle mot polygam atferd.
En annen ting som kunne vært gøy å tenke på er hvordan dere som er eller har vært utro ville reagert hvis det hadde vært deres partner og at partneren hadde brukt akkurat samme argumentasjon som dere bruker selv. Hadde det vært krise eller helt greit og forståelig?
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Tenk på denne måten, kanskje sexen spiller en veldig stor rolle for kjærligheten du har for dama?

Er nok ikke alle som har ett bra sexliv.
Vis hele sitatet...
Ser poenget ditt, det er fult mulig.

Bare for å få det sagt så har vi ett ekstremt bra sexliv, bare ikke vær redd for å prøve nye ting og finn ut va kjæresten din liker og ikke liker. ;>
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det eneste jeg kan si er at jeg synes det er et paradoks om vi er hardkodet til å ville ligge med så mange som mulig, og allikevel har konstruert et samfunn der seksuell omgang med mange partnere er stigmatisert og monogami er normen.
Vis hele sitatet...
Neida, det er ikke noe paradoks. Tvert i mot er det som sagt å forvente. I et typisk sosialt monogamt scenario vil hunnen kreve at hannen investerer all sin tid og energi i henne og deres avkom og ingen andre så avkommet hun har investert mye energi i skal ha best forutsetninger, fordi det tjener henne best. Og hannen vil kreve at hunnen ikke har et forhold med andre, slik at han unngår å risikere å bruke all sin tid og energi på å fostre opp et avkom som ikke er hans. Men samtidig vil det gagne hannen å "tyvpare" seg med noen ved siden av fordi han øker sannsynligheten for å spre genene sine med minimalt ekstra innsats, og en som med hell klarer dette vil spre sine gener mer effektivt. Hunnen vil tjene på å "tyvpare" seg med en slik luring mens hun har en annen fast partner som ofrer sin tid og energi for avkommet, fordi luringens avkom vil sannsynligvis være av den nevnte typen som sprer sine – og dermed også hennes – gener mer effektivt. Man har altså et press for å forhindre den andre å være "utro", mens man samtidig har et press for å være "utro" selv. I hvor stor grad de to pressene er gjeldende avhenger av miljøet og avgjør i hvor stor grad man har seksuelt monogami i det sosialt monogame systemet. De færreste sosialt monogame paringssystemer er fullstendig seksuelt monogame mye på grunn av denne interessekonflikten.

Sitat av EoT Vis innlegg
Kan du forklare meg hvorfor fravær av kjønnsdimorfisme og moderat testikkelstørrelse peker i retning monogam atferd?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan jeg godt forklare. Testikkelstørrelse har en direkte sammenheng med spermproduksjonen. Større testikler gir større spermproduksjon. I et promiskuøst paringssystem har man stor spermiekonkurranse, fordi hannen ikke har noen garanti for at han er den eneste som nylig har paret seg med den han parer seg med – tvert i mot er det praktisk talt sikkert at han ikke er det. Større spermproduksjon gir da et fortrinn fordi hannen da har større sannsynlighet for å befrukte hunnen(e).

I et polygynt system har hunnene meget lite til ingenting å tjene på å pare seg med noen andre enn hannen hvis harem de er en del av. Tvert i mot vil en hann som kommer utenfra etter all sannsynlighet være haremløs, noe som sannsynligvis skyldes et dårligere arveanlegg i den sammenhengen. Hannen opplever dermed null spermiekonkurranse, og trenger mye mindre spermproduksjon og dermed mye mindre testikler.

I et hovedsakelig monogamt system vil man derimot ha noe, men ikke veldig mye, konkurranse, som man forstår av det jeg beskrev over her til felix_poker, og en moderat testikkelstørrelse er mer gunstig.

Når det kommer til kjønnsdimorfisme, så er det gjerne slik at hannene må beskytte sitt ettertraktede harem, og det lønner seg å være stor og sterk. Derfor ser man ofte at hannene hos en polygyn art er mye større enn hunnene. Dette er det ikke behov for hos promiskuøse arter, og lite behov for hos monogame arter. I tillegg kan andre kjønnsdimorfistiske trekk også oppstå som et resultat av hannen er avhengig av å tiltrekke seg hunner til haremet sitt, mens hunnene ikke har samme behovet – altså man får større grad av seksuell seleksjon av spesielle trekk hos hannen.

Sitat av EoT Vis innlegg
man kan altså ikke sammenligne det med så mange andre arters polygami, da det for det første ikke trenger å være dominert av et kjønn
Vis hele sitatet...
Mulig, men jeg har aldri hørt om polygame arter hvor både polygyni og polyandri er vanlig (eller at begge deler forekommer i samme art i det hele tatt).

Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg har forresten aldri vært borti monogame (såvidt jeg veit) gruppedyr.
Vis hele sitatet...
Noen eksempler er gibboner, præriemus, ulv, gjess og svaner.

Sitat av EoT Vis innlegg
Kultur er et sirkelargument, da det like gjerne kan snus mot din påstand. Det er bare de biologiske tendensene som holder det oppe, men hvis man ser på oversiktelig historie og kryssundersøker med moderne jeger- og sankersamfunn bør man helle mot polygam atferd.
Vis hele sitatet...
Jeg er nok ikke helt enig. Det jeg sier er at siden de biologiske tendensene peker mot monogami så er det naturlig å anta at vi fra biologiens side er i hovedsak monogame, og at tilfeller av polygami er et resultat av maktubalanse i kulturen. Dette argumentet kan vanskelig snus på hodet og fungere like godt andre veien.

Helt usannsynlig at vi har en viss tendens mot polygyni er det imidlertid ikke. Tidlige hominider hadde ganske kraftig kjønnsdimorfisme i form av store hanner, så det kan tenkes at disse var polygyne og rester av dette henger igjen enda. Enkelte mener dette, og andre mener at de ikke var polygyne. Enkelte mener også at vi har en hang mot polygami fra biologiens side i dag, men konsensus er altså at vi er monogame etter modellen nevnt tidligere.

Litt kilder og mer info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Monogam...ing_in_animals
http://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_...hism#Evolution
http://en.wikipedia.org/wiki/Sperm_c...y_consequences
Sist endret av Provo; 20. juni 2012 kl. 21:33.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Likte veldig godt hva jacque fresco mente om kjærlighet

http://www.youtube.com/watch?v=5bKScE58r_w
Hvor mener dere grensen går ved utroskap? Kyss? Flørting? Sex? Hva er ikke utroskap og hva er det? Hvis dama di kysser (ikke klining) en annen dude, er det utroskap? Er det noe du kan tilgi? Eller er det bare det ved sex som er utilgivelig?
Sitat av margido Vis innlegg
Hvor mener dere grensen går ved utroskap? Kyss? Flørting? Sex? Hva er ikke utroskap og hva er det? Hvis dama di kysser (ikke klining) en annen dude, er det utroskap? Er det noe du kan tilgi? Eller er det bare det ved sex som er utilgivelig?
Vis hele sitatet...
Utroskap er alt du ikke ville vært komfortabel med å gjøre om din bedre halvdel var i rommet. Utroskap kan ikke tilgis.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Utroskap er alt du ikke ville vært komfortabel med å gjøre om din bedre halvdel var i rommet. Utroskap kan ikke tilgis.
Vis hele sitatet...
Helt enig der! Det spørs veldig på hva slags forhold man har. Feks i åpne forhold så er ikke sex utroskap, men det kan være utroskap å utvikle personlige forhold til andre mennesker som handler om mer enn sex.

Jeg vet ihvertfall at kjæresten min ikke hadde godtatt at jeg hadde kysset noen på munnen forran henne, derfor blir det utroskap. I mange kulturer er det dog en "hilsen" å kysse på munnen, og da blir kanskje ikke det utroskap akkurat.
Heldigvis trenger jeg ikke å være utro, siden jeg å dama har funnet på en genial ide, som funker veldig bra, men det er jo noe de fleste aldri hadde klart å gjennomføre.
Sist endret av Yoshii; 1. juli 2012 kl. 02:39.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Heldigvis trenger jeg ikke å være utro, siden jeg å dama har funnet på en genial ide, som funker veldig bra, men det er jo noe de fleste aldri hadde klart å gjennomføre.
Vis hele sitatet...
Noe nysgjerrig på denne "ide'en" dere har kommet fram til?

Jeg har personlig vært utro mange ganger, og måtte faktisk møte veggen før jeg faktisk forsto hva som var viktig. Dog, jeg har vært heldig ift. samboeren min, som har av en eller annen grunn akseptert alt tullet jeg har funnet på.
Det er absolutt ike verdt å være utro, men jeg kan på mange måter forstå mennesker som er det.

Innemellom fungerer virkelig ikke ting i ens eget personlige forhold, og steget til utroskap er faktisk urovekkende kort.
Det er EN dum avgjørelse som avgjør om man er det eller ei, og i sekundet man er ferdig pleier man å angre mere en man har gjort i hele sitt sitt liv tilsammen

Likevel, dette åpner for noen åpenbare problemstillinger som f.eks fokus rundt dette å "fikse" et forhold som er på vei ned, framfor å bare gi faen og fortsette.

Jeg lærte og fant mitt livs kjærlighet, og vi har det fantastisk sammen pr dags dato.

Men det har kostet blod, svette og tårer!

Jeg tror faktisk normene og etikken rundt dette å ikke å være trofast er fryktelig løst.

Jeg ser eldre mennesker som har holdt sammen i maaaange år uten å måtte ty til slike steg.
Jeg tror faktisk det å "reparere" et forhold har en mye større gevinst en å bare kaste dama/gubben og finne seg ei/en ny. Det er jo ikke uten grunn at man er sammen med individet i utgangspunket.
I gamle dage prøvde man faktisk å fikse ting, framfor "bruk og kast" som er meget framtredende i dagens samfunn.
Sist endret av CHillZoNE; 1. juli 2012 kl. 02:52.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Heldigvis trenger jeg ikke å være utro, siden jeg å dama har funnet på en genial ide, som funker veldig bra, men det er jo noe de fleste aldri hadde klart å gjennomføre.
Vis hele sitatet...
Jeg lurte også veldig på hva denne ideen går ut på, lyst å dele det?
Fleksibilitet enkelt å greit
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Fleksibilitet enkelt å greit
Vis hele sitatet...
Så dere har med andre ord et åpent forhold?
Jeg mener at et forhold faktisk kan "repareres" etter utroskap!
Greit det kan ta tid, men jeg tror ikke at man gjør det for og finne en annen partner, eller at man har det kjedelig i forholdet sitt..


Jeg har selv gått gjennom det, det er hardt der og da, men det er det og få pratet ut med den man er sammen med også som kan hjelpe enn framover etter en sånn hendelse.

Jeg sier ikke det at det er noe man skal gjøre når man er i ett forhold. Men har man gjort det engang, og man sitter igjen med veldig dårlig samvittighet, og man har skjønt at man har gjort noe som er dumt, og da har man lett for og finne ut av at den man er sammen med den man elsker..
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Så dere har med andre ord et åpent forhold?
Vis hele sitatet...
Ikke akkurat. sharing is caring
Man slutter ikke å bli tiltrekt av andre damer når man får seg en partner, og er man kanskje ikke mer enn 70% fornøyd med det forholdet man allerede har så kommer resten ned til selvkontroll og samvittighet,
Sitat av tgod Vis innlegg
Man slutter ikke å bli tiltrekt av andre damer når man får seg en partner, og er man kanskje ikke mer enn 70% fornøyd med det forholdet man allerede har så kommer resten ned til selvkontroll og samvittighet,
Vis hele sitatet...

Gud ga oss øyne for en grunn.

Men hvis man bare er 70% fornøyd i ett forhold, hva er da vitsen med og være sammen da??

For skal man være i ett forhold og ha det bra, så bør man hvertfall være 100% fornøyd.

Sitat av margido Vis innlegg
Hvor mener dere grensen går ved utroskap? Kyss? Flørting? Sex? Hva er ikke utroskap og hva er det? Hvis dama di kysser (ikke klining) en annen dude, er det utroskap? Er det noe du kan tilgi? Eller er det bare det ved sex som er utilgivelig?
Vis hele sitatet...


Kyss og sex er vel det som går under utroskap.

Så lenge man bare holder seg til sånn små flørting, som ikke inngår sex eller noe kyss. så vil ikke jeg kalle det utroskap.

For mennesker har det inne i seg at de flørter uansett når det skulle være, selvom de ikke mener noe med det. For man gjør det automatisk uten og tenke seg om.

Hvis man kysser en annen fyr, så er det utroskap ja.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg pleier å være sånn ca 67.24% lykkelig i forholdene mine, om en av oss bikker under 42% hender det at vi er utro. Jeg burde kanskje skaffer meg flere optiske enheter, slik at det kan bumpe opp lykken om dama er deilig.

Eller kanskje prosentregning og kvalitet på synet egentlig ikke har noe voldsomt med kjærlighet å gjøre.
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg pleier å være sånn ca 67.24% lykkelig i forholdene mine, om en av oss bikker under 42% hender det at vi er utro. Jeg burde kanskje skaffer meg flere optiske enheter, slik at det kan bumpe opp lykken om dama er deilig.

Eller kanskje prosentregning og kvalitet på synet egentlig ikke har noe voldsomt med kjærlighet å gjøre.
Vis hele sitatet...

Hvorfor da ikke gjøre det slutt med hverandre før man går den veien ?

Kommer helt ann på øyet som ser. Alle har hver sin mening når det kommer til sånt!

Jeg vet at det var delvis useriøst, men det er fortsatt ett aktuelt tema.
Sist endret av Angels; 1. juli 2012 kl. 03:35.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Ikke akkurat. sharing is caring
Vis hele sitatet...
Så med andre ord er dere swingers?
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Så med andre ord er dere swingers?
Vis hele sitatet...
Man kan vel kanskje si sånn, selvom vi aldri har vært på ett swingers klubb.

Blir vel mere sånn at vi finner "frivillige", hehe.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Man kan vel kanskje si sånn, selvom vi aldri har vært på ett swingers klubb.

Blir vel mere sånn at vi finner "frivillige", hehe.
Vis hele sitatet...
Ah, ja det er vel noe som funker for noen ja! Trenger ikke være swingersklubb for at man er en swinger.
Tror dog man må være ganske åpen og ikke ha lett for å bli sjalu hvis noe sånt skal fungere. Det er 100% sex ja, og absolutt ingen følelser involvert?
Sist endret av Dongerino; 1. juli 2012 kl. 07:47.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Ah, ja det er vel noe som funker for noen ja! Trenger ikke være swingersklubb for at man er en swinger.
Tror dog man må være ganske åpen og ikke ha lett for å bli sjalu hvis noe sånt skal fungere. Det er 100% sex ja, og absolutt ingen følelser involvert?
Vis hele sitatet...
Det er en naturlig del å få følelser for noen du har sex med. Personlig så blir jeg sjalu om de jeg er sammen med tenker på andre, men har aldri dårlig samvittighet hvis jeg selv tenker over andre eller flørter med noen. Tror mennesker er laget for å være utro hvis du kommer unna med det, og dette avhenger av masse, også blir man først sjalu hvis det er en fare for at folk er utro med deg.
Sitat av Spillavhengig Vis innlegg
Har vært sammen med kjæresten min i 7 år. Er utro regelmessig med ei annen jente. Dette hemmelige forholdet startet for rundt 2 år siden. Jeg er glad i kjæresten min, men er forelsket i hun jeg er utro med. Ja, jeg er en idiot blablabla.

Greia er at jeg klarer ikke å holde meg unna, samtidig som jeg ikke vil gi slipp på kjæreste. Det hadde mye med sexlivet å gjøre også...det er ikke spennende å ha sex med dama lenger...spenningen med å skjule meg sammen med hun jeg har et hemmelig forhold med gir det hele en ekstra nytelse (samtidig som hun er 4 ganger sprekere i senga). Dama mi er 27 år, hun jeg driver med er 22.

Det kommer vel en dag der jeg blir busted, og da får jeg heller ta konsekvensene.

Hilsen egoisten som kun lever et liv.
Vis hele sitatet...

Hvorfor ikke slå opp med hu du er sammen med?
Hater utroskap, greit man lever bare en gang, men ikke la hu leve i den troen om at du bare liker hu.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Ah, ja det er vel noe som funker for noen ja! Trenger ikke være swingersklubb for at man er en swinger.
Tror dog man må være ganske åpen og ikke ha lett for å bli sjalu hvis noe sånt skal fungere. Det er 100% sex ja, og absolutt ingen følelser involvert?
Vis hele sitatet...
Ja jeg vet at man kan være swinger selvom man ikke har vært på swingers klubb

100 prosent sex, jeg har ikke følelser for noen av de jentene vi har vært sammen med, (selvom det enda ikke er så mange).

Det var en jente jeg var forelska i når jeg var yngre, vi hadde sex med hu for cirka 2år siden, men jeg har ikke følt noe spesielt etter det, jeg har jo tenkt litt på hu, men jeg blokker alt, å jeg føler at jeg klarer det lett, men hva som skjer videre får man vente å se, interresant er det uansett, å oppleve noe sånt som det her er verdt det uansett, men det er det jeg mener
Er dessverre ikke hvert år jeg ser kona av diverse grunner jeg ikke gidder å gå nærmere innpå. (mange nok som maser om det temaet)

Men å være utro med annen kvinne fysisk nei aldri i verden. Å svare venninner som har fått for mye og drikke på msn ja det kan jeg alltids gjøre om de begynner med grovt snakk. Men kunne aldri gjort det i virkeligheten. Har fått mer eller mindre direkte invitasjon fra 2 venninner men har takket bestemt nei. Skulle jeg ha rotet med ei annen dame fysisk så skal kona være til stede og ha glede av det samtidig. Må sikkert være noe biologisk feil med meg der også men kunne aldri tenkt meg å være utro. Det å bli såret slik eller såre slik det kan jeg aldri klare.

Kall meg gjerne feig og jeg skal med glede være det i såfall, for jeg er i allefall ikke utro.
Sosietær maniker
Når det kommer til hvorvidt mennesket er mest monogamt eller ikke, så er det et spørsmål man må stille seg med ganske ville kontraster i mente. I vår kultur, i vår tid, feirer vi diamantbrylluper, mens over fjellene, forbi Middelhavet og gjennom ørkenen, så finner man kulturer hvor polygami sannsynligvis har vært normen minst like lenge som vi har bært monokulturens blytunge lenker. Geografi er skjebne, sies det, og den defragmenterte samfunnsstrukturen i Sahel er underbygget av ganske ekstreme geografiske faktorer. Regntid, tørke og sandstormer er bare en liten forsmak av de utfordringene som européere stort sett er fritatt fra. Når livet er en kamp for overlevelse, så skal det vel ikke mye til før gifte menn blir eiekjære og unge menn desperate?

Kan lære mye om sex ved å observere våre nærmeste slektninger. Selv synes jeg de har et ganske likt forhold til sex som det vi har. De har jo selvfølgelig ikke klær og omskjæring, men forskjellen på patriarkalske og matriarkalske samfunn er lett å skjelne. Sjimpanser løper rundt med stokk, skriker og hoier og banker hverandre, mens bonobosjimpansenes umettelige appetitt for de kjødelige gleder ikke ser ut til å kjenne noen grenser. Robert Sapolsky har en interessant historie om hva som skjedde med bavianflokken der alle de marginaliserte hannene ble utryddet av en sjukdom de plukka opp på søplefyllinga.

I Babylonia, landet hvor renter skal ha bli funnet opp, så hadde de etter Herodotus' sigende en skikk som sa at alle jenter måtte ta sin tørn i Ishtar-tempelet. Spennende lesestoff på Matrifocus

Den bavianhistorien begynner egentlig her.
Hadde en naturfagslærer som mente bevist at det var pga det "nye" samfunnet vi levde i dag.
Si back in the day, når oldefar og oldemor levde. Var det rett og slett ikke råd til å skille seg, eller foreta seg slike unødvendige risker ved å være utro.

Han sa også at det handler veldig mye om hvor "fort" samfunnet er idag.
Ta f.eks Internet, tv etc etc

Alt skal skje fort fort og fortere.
Det har blitt vanskeligere med årene å holde på kun èn partner. Det skjer ikke noe endring.

Og si når man endelig har satt seg ned, man har fått barn, giftet seg og fått en brødrister. Så er det nesten ingenting som er igjen for å holde den lille spiffen oppe.


Min definisjon på et godt forhold er å akseptere hverandres forskjeller : )
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Si back in the day, når oldefar og oldemor levde. Var det rett og slett ikke råd til å skille seg, eller foreta seg slike unødvendige risker ved å være utro.
Vis hele sitatet...
For oldemor, ja. (Trenger forsåvidt ikke gå så langt tilbake i tid engang.) En skal ikke se bort fra at flere kvinner er utro i dag, fordi de fleste ikke er økonomisk avhengige av menn lenger, og dermed har mindre å tape. Samtidig kan det av samme grunn være færre menn som er utro, når de sosiale og økonomiske forholdene ikke lenger presser kvinner til å akseptere slikt i et forhold.
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Ja jeg vet at man kan være swinger selvom man ikke har vært på swingers klubb

100 prosent sex, jeg har ikke følelser for noen av de jentene vi har vært sammen med, (selvom det enda ikke er så mange).

Det var en jente jeg var forelska i når jeg var yngre, vi hadde sex med hu for cirka 2år siden, men jeg har ikke følt noe spesielt etter det, jeg har jo tenkt litt på hu, men jeg blokker alt, å jeg føler at jeg klarer det lett, men hva som skjer videre får man vente å se, interresant er det uansett, å oppleve noe sånt som det her er verdt det uansett, men det er det jeg mener
Vis hele sitatet...



Hvordan klarer man og blokkere noe sånt egentlig? For det er ikke lett det og ikke få følelser for den man ligger med.

Sitat av creavator Vis innlegg
Er dessverre ikke hvert år jeg ser kona av diverse grunner jeg ikke gidder å gå nærmere innpå. (mange nok som maser om det temaet)

Men å være utro med annen kvinne fysisk nei aldri i verden. Å svare venninner som har fått for mye og drikke på msn ja det kan jeg alltids gjøre om de begynner med grovt snakk. Men kunne aldri gjort det i virkeligheten. Har fått mer eller mindre direkte invitasjon fra 2 venninner men har takket bestemt nei. Skulle jeg ha rotet med ei annen dame fysisk så skal kona være til stede og ha glede av det samtidig. Må sikkert være noe biologisk feil med meg der også men kunne aldri tenkt meg å være utro. Det å bli såret slik eller såre slik det kan jeg aldri klare.

Kall meg gjerne feig og jeg skal med glede være det i såfall, for jeg er i allefall ikke utro.
Vis hele sitatet...

Men jeg mener at det blir da litt feil og skrive "griseprat" med venniner selv om man ikke har tenkt og være utro. For det kan fort tolkes feil det også.
[quote=Angels;2631875]Hvordan klarer man og blokkere noe sånt egentlig? For det er ikke lett det og ikke få følelser for den man ligger med.


For oss går det iværtfall
[quote=Yoshii;2633985]
Sitat av Angels Vis innlegg
Hvordan klarer man og blokkere noe sånt egentlig? For det er ikke lett det og ikke få følelser for den man ligger med.


For oss går det iværtfall
Vis hele sitatet...


Så mye har jeg da såpass skjønt, men spørsmålet er vel hvordan dere gjør det? For det er vell noe som egentlig ikke skal gå ann.
[quote=Angels;2634598]
Sitat av Yoshii Vis innlegg



Så mye har jeg da såpass skjønt, men spørsmålet er vel hvordan dere gjør det? For det er vell noe som egentlig ikke skal gå ann.
Vis hele sitatet...
Klart det går an. Tror du det ligger følelser bak alle one night stands? Tror du prostituerte har følelser for hver en av kundene deres?
Muligens gal :)
Kopparberg's Avatar
12 1
Jeg har fått følelsen, etter og ha observert mange jeg kjenner som har vært utro, at de har bygget for mye av fotholdet rundt sex, og siden det kan bli kjedelig med samme dame i lengden har ført til utroskap.

jeg har også opplevd at par som har vært sammen i evigheter, uten tanken på og være utro har delt mange fler opplevelser o.l.

noen andre som synes dette virker kjent? eller er jeg helt på villspor?
Sitat av Kopparberg Vis innlegg
Jeg har fått følelsen, etter og ha observert mange jeg kjenner som har vært utro, at de har bygget for mye av fotholdet rundt sex, og siden det kan bli kjedelig med samme dame i lengden har ført til utroskap.

jeg har også opplevd at par som har vært sammen i evigheter, uten tanken på og være utro har delt mange fler opplevelser o.l.

noen andre som synes dette virker kjent? eller er jeg helt på villspor?
Vis hele sitatet...

Jeg syns du er helt på villspor. For hvis man skal ha det så kjedelig i et forhold der partene har vært sammen en veldig god stund, Så er det alltids mulig og "fikse" forholdet..

For enten så går du og er utro, eller så lar man bare være.
Jeg mener da at det heller er bedre at man gjør det slutt med den man er sammen med før man i det hele tatt går den veien.

Men ja jeg tviler ikke på at det er mange som går den veien, fordi de mener at forholdene ikke er "like" spennende lenger.

Men er det da "spennende" og gå rundt å snike seg for at man da skal være utro mot den man er sammen med?
Du kan ha et poeng Kopparberg, spesielt med tanke på at det er mange som møter hverandre første gang under "one-night-stands".. Da kan følelsene spille deg et puss pga. sexen.
Sist endret av iskrem; 16. juli 2012 kl. 19:54.
Men jeg har også vært borti det at den man er sammen med får følelser for den man likom da skal ha "one night stands" med.

Så da er det ikke alle da som klarer og ikke legge følelser i det. For det er mange som jeg da vet om som faktisk får følelser for den man ligger med utenom den man er sammen med, for de ligger da som regel med samme dame flere enn engang. Men hvis man da har det fint i ett forhold, hvorfor da gå den veien?

Men dette er bare mine erfaringer som jeg selv har vært med om.
Og jeg syns ikke det er noe morsomt. For da mener jeg heller det at man kan gjøre det slutt før man da går den veien og er utro.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det noen her som kan forklare meg dette litt ordentlig på hva personen mener eller ikke?

Hvis en gutt skriver til sin kompis at han er lei, og det har han vært lenge. Men han liker og stå trygt!

Og når den han er sammen med finner ut av dette, og sier konfronterer gutten med dette : og han sier til jenta at var bare lei akkurat den dagen og at det er jenta han ønsket og stå trygt med.

Betyr det liksom det samme?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tror nok svaret ligger i spørsmålet: kultur. Vi mennesker har mulighet til å kommunisere, manipulere og overbevise andre, og å la oss overbevise av ting som går stikk i mot selv de mest grunnleggende biologiske behov og drifter – ta selvmordsbombere som et ekstremt eksempel. En forskyvning av maktbalanse vil kunne presse frem en kultur hvor det er vanlig for ett kjønn å ha flere partnere av det motsatte kjønn, siden det vil være biologisk sett gunstig for en mann å flere koner eller for en kvinne å ha flere menn. Så det at polygami forekommer i en del samfunn kan lett forklares som kultur, mens vår manglende kjønnsdimorfisme og moderate testikkelstørrelse peker i retning av at vi er en hovedsakelig monogam art fra biologiens side.

Ingen av disse biologiske trekkene er imidlertid sikre tegn på at en art er monogam, men typiske kraftige tendenser, og det finnes de som mener at polygyni egentlig er vårt "naturlige" paringssystem selv om konsensus, så langt jeg vet, er at vi er monogame (eller "sosialt monogame med moderate mengder seksuell ikkemonogami", for å være presis).
Vis hele sitatet...
Så i dine øyne så er kultur utgangspunktet for den abnormale atferden til menneskestammer som hverken på noen intelligent måte kan defineres som promiskuøse, monogame eller polygame (intrekate ekteskapsritualer hvor man danner nærmest familiære ekteskap og dermed genpooler innad i en stamme. Fri sex praktisert innad, men strenge innvilgningsritualer osv., som krever konsensus fra hele familien/ekteskapet (med relativ kjønnsbalanse, altså ikke harem i vanlig forståelse av ordet)).

Dette er jeg helt enig, så da er spørsmålet hva som kom først. Den abnormale kulturen, eller biologien. Hvis vi ser på menneskets evolusjonære historie reduseres kjønnsdimorfismen i takt med det vi kaller andre "menneskelige trekk". Det lille av disse "menneskenes" kultur som ble materialisert gjør ting vanskelig, men den lave graden av kjønnsdimorfisme blir opptrappet i overgangen H. habilis - H. ergaster - noe som også representert i disse menneskenes hjernekapasitet (habilis 500-650 cc kontra ergasters 600-910 cc (H. sapiens er 900-2000 cc, med normalen rundt 1350 cc, illustrativt)). Videre er sen habilis sin fostørring av prefrontal kortex en god indikator på overgangen til en mer kulturell, kommunikativ, tilnærming til virkeligheten. Dette innebærer også, selvsagt, den seksuelle abnormalitet, som vil gjøre en rent anatomisk analyse av menneskets kulturelle (og eneste) liv totalt meningsløs, da kulturen oppstod før mennesket (som H. sapiens).
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 31. august 2012 kl. 12:44.
Jeg var følelsesmessig utro med en annen. Det var så spennende, noe "nytt". Det var ikke noe kult i det tatt, for jeg var jo veldig glad i min daværende kjæreste, og ville ikke gi slipp på det. Jeg stoppet opp og tenkte... "herregud, det var jo slik jeg hadde det med min kjære i starten". Jeg tror også at jeg egentlig bare var "forelsket" i forelskelsen.

Vet godt at hvis jeg hadde droppet min kjære til fordel for han andre, så ville det vært en jævlig stor tabbe og jeg ville angret - for den spenningen ville jo uansett ta slutt en dag, og jeg hadde det jo veldig bra med han jeg var sammen med. Det viktige jeg gjorde, var å bryte kontakten med ham jeg var følelsesmessig utro med, og å vanne blomsten med min daværende kjæreste igjen. En blomst trenger næring/vann for å kunne blomstre og vokse - det samme gjelder kjærligheten... Gresset er som regel ikke grønnere på den andre siden... man burde ta vare på det man har, og være takknemlig.

Jeg tror ikke vi mennesker er skapt monogame, og at vi hele tiden blir fristet for spenningen... MEN det går ann å gjøre noe med det.
Sitat av ~Angelica Vis innlegg
SNIP
Vis hele sitatet...
Når du sier følelsesmessig/emosjonelt utro, hva mener du da? Ingen kyssing/sex eller lignende, men at du tilbringte tid med han og lot deg selv bli forelsket i han?
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Når du sier følelsesmessig/emosjonelt utro, hva mener du da? Ingen kyssing/sex eller lignende, men at du tilbringte tid med han og lot deg selv bli forelsket i han?
Vis hele sitatet...
Helt riktig.
Sitat av ~Angelica Vis innlegg
Jeg var følelsesmessig utro med en annen. Det var så spennende, noe "nytt". Det var ikke noe kult i det tatt, for jeg var jo veldig glad i min daværende kjæreste, og ville ikke gi slipp på det. Jeg stoppet opp og tenkte... "herregud, det var jo slik jeg hadde det med min kjære i starten". Jeg tror også at jeg egentlig bare var "forelsket" i forelskelsen.
Vis hele sitatet...
Du sier først at det er spennende og nytt, men så er det plutselig ikke kult? Og allikevel var du emosjonelt utro med han? Typisk kalkulerende kvinneoppførsel...
Fritenker, det eneste som er typisk "kvinneoppørsel" ved hennes post er at hun setter ord på sine følelser. For min del er slike tanker betydningsløse og kjedelige, men hva mener du med emosjonelt utroskap? Jeg har aldri hørt noe slik begrep før.
EoT: Jeg ser ikke helt hva du vil frem til. Det jeg sier er at det er naturlig å anta at de promiskuøse og polygame samlivsformene er i større grad et resultat av kultur enn biologi, og at vi fra biologiens side i all hovedsak er monogame, siden de genetisk betingede fysiske trekkene som vi vet er tegn på monogam samlivsform er tydelig tilstede hos mennesker, mens de trekk som vi vet at peker i retning av promiskuitet eller polygami ikke er tilstede. Disse tegnene gir ikke grunnlag for å konkludere med at vi er monogame fra biologiens side med total sikkerhet, men det gjør det til det mest sannsynlige alternativet.
Sitat av Provo Vis innlegg
EoT: Jeg ser ikke helt hva du vil frem til. Det jeg sier er at det er naturlig å anta at de promiskuøse og polygame samlivsformene er i større grad et resultat av kultur enn biologi, og at vi fra biologiens side i all hovedsak er monogame, siden de genetisk betingede fysiske trekkene som vi vet er tegn på monogam samlivsform er tydelig tilstede hos mennesker, mens de trekk som vi vet at peker i retning av promiskuitet eller polygami ikke er tilstede. Disse tegnene gir ikke grunnlag for å konkludere med at vi er monogame fra biologiens side med total sikkerhet, men det gjør det til det mest sannsynlige alternativet.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at vi ikke "er noe fra naturens side". Menneskets kulturelle historie er nært knyttet opp til vår evolusjonære linje. A. garhi var sikkert polygam, men at de fysiologiske forandringene som fulgte ble katalysert av en endring mot monogame forhold blir bare gjetting - det kan like gjerne være at de følger kulturell sosial organisering (i moderne forståelse av begrepet). Menneskene det er snakk om her, degraderes ikke med letthet til mekanisk atferd.
Jeg ser dessverre fortsatt ikke at du har et poeng. Når jeg sier "fra naturens side", eller "fra biologiens side" som jeg egentlig har sagt, så er det selvsagt at jeg snakker om hvilken seksualitet og samlivsform vi er genetisk disponert for. Dette er fullstendig separert fra kultur. Men ja, kultur kan i prinsippet påvirke evolusjonen gjennom kulturelt betingede evolusjonspress (selv om man kan argumentere for at kulturen endrer seg altfor raskt til å kunne drive den i noen merkbar grad i en spesiell retning), men det er fortsatt den genetiske disposisjonen jeg snakker om, og den er nødvendigvis ikke kulturell i seg selv. Og når vi ser at de genetisk betingede trekk som i svært mange tilfeller hører med polygame og promiskuøse samlivsformer og seksualitet ikke eksisterer hos mennesker, mens de genetisk betingede trekk som hører med monogami gjør det, så er den mest nærliggende konklusjonen at den seksualitet og samlivsform vi er genetisk disponert for ligger nærmest monogami.