Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10796 2605757
Ja, jeg er klar over at det kan oppstå problemer som du ikke er klar over. Det jeg derimot reagerte på var at du mente _helt spikra_ at livet ditt ble snudd på hodet etter en trip. Men hey, ikke store greiene å legge seg borti uansett. Ha en fin kveld!
Sist endret av VinumSabbathi; 7. november 2009 kl. 01:45.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Ja, jeg er klar over at det kan oppstå problemer som du ikke er klar over. Det jeg derimot reagerte på var at du mente _helt spikra_ at livet ditt ble snudd på hodet etter en trip. Men hey, ikke store greiene å legge seg borti uansett.
Vis hele sitatet...
Ser den da, litt kjapp på labben her....men for noen blir en tripp en totalt livsforandrenede erfaring gjerne mot det gudommelige og rene.
OG mange vil gjerne kjempe imot det som egentlig er rett, matrealismen og egoismen sitter rimelig dypt i oss i dagens samfunn, å finne veien tilbake inn i naturen og den indre visdom kan bli litt tøft for mange så sørg for at du har tid og anledning mener jeg da til og kansje forandre deg litt...vi forstår stykkvis og handler deretter.
Ikke gå for fort fram..ta deg tid...selv om jeg er dritings mener jeg det kom noe fornuft fra tastaturet

Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Ha en fin kveld!
Vis hele sitatet...
Ha en fin kveld du også =)
Jeg registrerte meg her i dag fordi jeg fant disse soppene og lurer på om det er flein. Jeg har ikke lest hele tråden, så mulig det er blitt spurt om tusen ganger, og alle vet hva dette er for en sopp nå Men jeg håper noen gidder å svare likevel?
Nei, det er ikke flein.
*skuffa* Hva er feil? Hva skal jeg se etter neste gang?
Nå bør du lese tråden.
Sist endret av VinumSabbathi; 12. november 2009 kl. 23:47.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Må nesten spørre ekspertene:

Er det ikke slik at Spiss Fleinsopp blir lilla etter en bitteliten stund der man klemmer på den?
Er dette isåfall en sikker identifisering av soppen, sammen med "puppen, Mørk i sporene, lys stilk, ikke veldig "rifflete" kappe, læraktig sopphode?

På forrhånd takk.
Ja, den blålilla farven er et oksidasjonsprodukt av psilocin. Ja, det er en treffende beskrivelse, men jeg ville nektet å skulle identifisere en fangst ved den beskrivelse uten bilde
Skjønner, Tusen hjertlig takk for raskt og godt svar!
Laster nok opp noen bilder litt nærmere sesongen for å være på den helt sikkre siden
▼ ... over en måned senere ... ▼
Edit: Bilde ble for stort, LINK

Flein? Begynner å få en mistanke om at det ikke er det, etter å ha spist masse av de
Sist endret av Librium; 29. juli 2010 kl. 02:33.
Det er ikke fleinsopp!

Tror det er mer enn en type sopp der også.
Og stedet det vokser på er ikke typisk flein.
Sist endret av Sixpounder; 29. juli 2010 kl. 02:39.
Huff, ble litt nervøs etter å ha lest litt i denne tråden, f.eks. linken om plukking og identifisering, blir siste gang jeg bare mumser innpå med sopp bare fordi de har spiss hatt, kunne vel (håper jeg ikke har) tatt skade av det. Soppen smakte godt, nutty flavor, men ble litt dårlig i magen dagen etterpå.

Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Tror det er mer enn en type sopp der også.
Og stedet det vokser på er ikke typisk flein.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg lå merke til at de virket som to typer sopp og jeg spiste bare de som hadde spiss hatt. De vokste i kumøkk, så da trodde jeg at det var bingo, trodde det bare var flein som hadde spiss hatt og likte kumøkk...
Sist endret av Librium; 29. juli 2010 kl. 02:46. Grunn: edit som svar til edit ovenfor
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Sitat av Librium Vis innlegg
Huff, ble litt nervøs etter å ha lest litt i denne tråden, f.eks. linken om plukking og identifisering, blir siste gang jeg bare mumser innpå med sopp bare fordi de har spiss hatt, kunne vel (håper jeg ikke har) tatt skade av det. Soppen smakte godt, nutty flavor, men ble litt dårlig i magen dagen etterpå.



Ja, jeg lå merke til at de virket som to typer sopp og jeg spiste bare de som hadde spiss hatt. De vokste i kumøkk, så da trodde jeg at det var bingo, trodde det bare var flein som hadde spiss hatt og likte kumøkk...
Vis hele sitatet...
Så du spiste sopp uten å vite hva slags sopp det var, for SÅ og spørre her om det var flein? Du burde revurdere tankegangen din mann...
Sitat av Librium Vis innlegg
Huff, ble litt nervøs etter å ha lest litt i denne tråden, f.eks. linken om plukking og identifisering, blir siste gang jeg bare mumser innpå med sopp bare fordi de har spiss hatt, kunne vel (håper jeg ikke har) tatt skade av det. Soppen smakte godt, nutty flavor, men ble litt dårlig i magen dagen etterpå.



Ja, jeg lå merke til at de virket som to typer sopp og jeg spiste bare de som hadde spiss hatt. De vokste i kumøkk, så da trodde jeg at det var bingo, trodde det bare var flein som hadde spiss hatt og likte kumøkk...
Vis hele sitatet...
Kanskje en tur til lege eller ringe Giftsentralen hadde vært en ide for den sikreste siden?
Ikke vet jeg hvilken sopp det var, men har hørt om sopp som feks ingen tar skade av før man drikker alkohol i en periode senere osv.
Librium, jeg har selv spist de soppene der når jeg var ung og dum og skulle finne flein for første gang, (begge typene på bildet). Tror det er de som går under kallenavnet "Møkkaflein". Soppen du leter etter vokser ikke direkte på møkk, men gjerne i nærheten av, og rundt. Vi kan begge være glade for at de ikke er giftige. Aldri spis sopp igjen om du ikke er 110% sikker på at det en en psykedelisk sopp. Og når du først har en psykedelisk sopp, så vær 110% forberedt før du spiser den.

Bad trips kommer stort sett av uforsiktighet, naivitet, mangel på respekt og når man ikke er skikkelig forberedt.

Lykke til og trygg tur til alle her inne
Hei, tror jeg har finni fleinsopp i hagen vår, men det er første gang jeg har lett etter det så er veldig usikker. Har sammenligna med endel bilder, og finner ikke så mange forskjeller. Det var ikke mange sopp jeg fant, kanskje 6-7 stk i samme område.

Hvor lang tid tar det vanligvis for en sopp (flein) å bli borte? For meg virker det som om sopper kommer og går ganske fort, vil bare vite om jeg burde plukke de med en gang eller kanskje vente til senere.


http://img404.imageshack.us/gal.php?g=bilde001k.jpg


Takker for svar!
Sitat av Geneman123 Vis innlegg
Hei, tror jeg har finni fleinsopp i hagen vår, men det er første gang jeg har lett etter det så er veldig usikker. Har sammenligna med endel bilder, og finner ikke så mange forskjeller. Det var ikke mange sopp jeg fant, kanskje 6-7 stk i samme område.

Hvor lang tid tar det vanligvis for en sopp (flein) å bli borte? For meg virker det som om sopper kommer og går ganske fort, vil bare vite om jeg burde plukke de med en gang eller kanskje vente til senere.


http://img404.imageshack.us/gal.php?g=bilde001k.jpg


Takker for svar!
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke stresse med å plukke de der, da det ikke er spiss fleinsopp, men en eller annen lookalike.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Sitat av Geneman123 Vis innlegg
Hei, tror jeg har finni fleinsopp i hagen vår, men det er første gang jeg har lett etter det så er veldig usikker. Har sammenligna med endel bilder, og finner ikke så mange forskjeller. Det var ikke mange sopp jeg fant, kanskje 6-7 stk i samme område.

Hvor lang tid tar det vanligvis for en sopp (flein) å bli borte? For meg virker det som om sopper kommer og går ganske fort, vil bare vite om jeg burde plukke de med en gang eller kanskje vente til senere.


http://img404.imageshack.us/gal.php?g=bilde001k.jpg


Takker for svar!
Vis hele sitatet...
Det er kanskje slank flekkskivesopp? Det er ikke flein i vert fall.
Sist endret av lex123; 1. august 2010 kl. 19:43.
Heisann hoppsan..

Kom over at det var litt sopp i hagen her og lurte på om dette muligens var flein. Ser at den ikke har noe spessielt "pupp", men er dette noe den ikke har som ung?

Bilde: http://skeptisk.net/img/arkiv/1280686123.jpg
Dette er ikke spiss fleinsopp.
Er dette flein?
Synes jeg kan skimte en flein eller tre der, men resten ser for meg ut som diverse forveklingssorter.
Oh.. Hvilke er flein?
Sitat av adrian nor Vis innlegg
Oh.. Hvilke er flein?
Vis hele sitatet...
Bruk knoppen på toppen som "hovedtegn". Som f.eks. den nederste til venstre på første bildet.
adrian nor. alle er flein i mine øyne, jeg hadde spist de.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
adrian nor. alle er flein i mine øyne, jeg hadde spist de.
Vis hele sitatet...
Vel da tar dine øyne feil, for det er definitivt sopp som ikke er flein på det bildet.
Ser den Filosofen. Men jeg er litt forvirret. Hvor store/små må knoppene være? Det er mange av de som har en større knopp. Men ingen som har en så liten som de jeg har sett på bilder rundt omkring. Men ikke alle bildene av semilanceata har disse niplene.. Så vidt jeg kan se!

Takker for svar!
Sitat av Filosofen Vis innlegg
Vel da tar dine øyne feil, for det er definitivt sopp som ikke er flein på det bildet.
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du det?
kunne vært greit å dele ett spesifikt Ukjenne tegn?

Siden jeg ser de ikke.
Sist endret av Sixpounder; 2. august 2010 kl. 00:07.
Enig med deg Sixpounder! Jeg får litt noia av det jeg leser om skader og slikt. Kunne det ikke vært enklere?.. x(

Men nr 2 fra toppen på høyre side, først bilde ser suspekt ut. Men så vidt jeg ser har alle den karakteristiske stilken og de ser generelt sett ut som flein og er plukket på en gressplen i Oslo. Minst fem-ti meter unna trær. Er det noen giftige forvekslingsarter da. Jeg har ikke sett noen. Det er jo viktig å vite om. Jeg kan ikke identifisere disse som noen forvekslingsarter jeg har sett!
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av pawsan Vis innlegg
noen som kan si meg om dette er flein?

http://img412.imageshack.us/img412/6558/img3563f.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke Spiss fleinsopp. Det er mulig at den fjerde soppen fra venstre er fleinsopp, dog jeg er i tvil.
Men du er muligens på rett spor. Disse soppene vokser ofte i samme habitat som Spiss fleinsoppen som du er ute etter.
Sist endret av spQ; 2. august 2010 kl. 16:13.
jeg har en kompis som jeg var nesten 100% på flein i hagen, men huseiern flådde plenen så de forsvant, jeg gikk hjem gjennom parken så fant jeg disse, noen haddde flat hatt, de i hagen så like ut, men mer sån spiss hatt som flein har,

så lurer på skal alle ha den spisse hatten ? eller kan de få flat hatt etterhvert de og????

noen med peil? jeg vet det egnetlig ikke skal nytte å poste ut bilder men la gå
IKKE flein, vi har forøvrig en egen tråd for identifisering..
helt topp DD

Sitat av felix_poker Vis innlegg
En liten ting: Folkens, når dere er ute for å finne sopp, og dere finner 10-1000 mer eller mindre like sopp, dere ser at alle er samme type, da kan dere vel plukke bare en sopp? Ta den med hjem, fotografer den, legg ut bildet her, sammenlikne med andre bilder og kom til en konklusjon. Om det er fleinsopp, kan du eventuelt gå tilbake og plukke resten.

Poenget mitt er at det ikke er noen vits i å renske plener og jorder for sopp, som så bare kastes. Soppen er en viktig del av økosystemet, og selv om denne plukkingen antakelig ikke vil ha noen negativ effekt, i det store og det hele, så er det fortsatt unødvendig å dra opp all soppen.
Vis hele sitatet...
Leste at en god ting å gjøre er å gi dem et lite knips på toppen før man plukker de så sporene faller ut så det kan bli nye samme gjelder amanita muscaria
Er dette fleinsopp?
http://i37.tinypic.com/34smi5i.jpg
http://i34.tinypic.com/11tv3q1.jpg
http://i34.tinypic.com/b9b2pt.jpg
Nei. Kast de og prøv igjen.
Nei, det er ikke fleinsopp.
danm
...............
kan noen fortelle meg hvordan jeg er sikker på at jeg virkelig plukker fleinsopp. Og hva er det vertste konsikvenesene som kan skje vis du spiser feil sopp?
Sitat av LOSER Vis innlegg
Og hva er det vertste konsikvenesene som kan skje vis du spiser feil sopp?
Vis hele sitatet...
Du dør! Sopp kan være ekstremt farlig, om du spiser feil. Er du ikke 100% sikker: IKKE SPIS!
Er du heldig dør du ikke, men må ha transplantasjon og et liv i dialyse.

Er du derimot sikker på det du har: sopp er topp, spis den opp - stilk og kropp!
Sist endret av Zepur; 8. august 2010 kl. 00:56. Grunn: link
er dette flein? takker for svar
Sist endret av kontekst; 8. august 2010 kl. 20:32.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Sitat av kontekst Vis innlegg
er dette flein? takker for svar
Vis hele sitatet...
Er det ikke samme som et par poster tidligere?
Sitat av kontekst Vis innlegg
er dette flein? takker for svar
Vis hele sitatet...

Nei, dessverre. Det er ikke for uten grunn at det heter SPISS fleinsopp ;-)
Soppen er funnet i typisk heste/ku beite ikke langt fra sjøen.
Sitat av Sukkertøy Vis innlegg
Soppen er funnet i typisk heste/ku beite ikke langt fra sjøen.
Vis hele sitatet...

Ikke flein.
Sitat av Sukkertøy Vis innlegg
Soppen er funnet i typisk heste/ku beite ikke langt fra sjøen.
Vis hele sitatet...
Det er definitivt ikke fleinsopp

Edit: Too late

Dette er flein
http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Psi...milanceata.jpg
Sist endret av Cyan; 12. august 2010 kl. 20:47.
Hei

Jeg var ute å plukket noe jeg tror, og håper er flein. Hadde vært greit med litt hjelp med identifisering. Plukket i et område med mye sau som beiter.

http://img843.imageshack.us/img843/6902/dscf6790.jpg

http://img802.imageshack.us/img802/97/dscf6791.jpg

http://img225.imageshack.us/img225/2175/dscf6792m.jpg
Sist endret av mentalmelt; 20. august 2010 kl. 01:02. Grunn: alt for store bilder - endret til linker.
Dette er nok heller ikke flein.
Så en del flein tidligere i dag når jeg luftet bikkja.Kan ta bilde av noen flein en dag så du/dere har noe å sammenligne med.
Er ingen av dem flein? Synes nå de ligner ganske mye på bilder jeg har sett av flein før.
Jeg er 110% sikker,det der er IKKE flein.

Prøv å google flein så får du se hvordan den skal se ut.
Oppsummering av regler som gjelder for denne tråden:
  • Les post#1 før du spør om hjelp.
  • Soppen må være fersk (ikke tørr).
  • Bildene må være nærbilder, og må vise soppen fra siden og skivene under hatten.
  • Ved mer enn 3 sopp i hvert bilde må soppen nummereres.
  • Spre individene utover på et ensfarget, nøytralt underlag.
  • Ta flere bilder med riktig fokus, godt lys og i god oppløsning.
  • Bildet skal ha oppløsning på minst 5MP, og filstørrelse over 1MB.