Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1651
Hei!
Jeg har tenkt å lage en pc som går an å spille med, det trenger ikke å vere beste kvalitet.
Jeg har allerede kjøpt denne : http://www.multicom.no/ASUS-.inboard...01231/p4032639

Jeg har også tenkt å kjøpe en Amd Athlon II x3 460 og da lurer jeg på om den er bra eller skal jeg kjøpe noe annet, tenker også på grafikkort, noen tips?
Jeg vil helst ikke bruke mer en 1400 kr på cpu og gpu

Håper på svar
Det blir letter for oss og komme med et seriøst svar hvis vi vet hva fult budsjett er? samt at du vill ikke få noen serlig BRA maskin til spilling med gpu på 700,- spesielt hvis du spiller mye av de nyere spillene som har kommet ut de siste 2 åra
Sitat av knutazz Vis innlegg
Det blir letter for oss og komme med et seriøst svar hvis vi vet hva fult budsjett er? samt at du vill ikke få noen serlig BRA maskin til spilling med gpu på 700,- spesielt hvis du spiller mye av de nyere spillene som har kommet ut de siste 2 åra
Vis hele sitatet...
Oki, men jeg tenkte å kjøpe brukt Har funnet mange billige brukte komponenter, så er det noen du anbefaler og går det fint å kjøpe brukt? Er veldig ny på slikt så trenger info
Det finnes noen deler det går an og kjøpe brukt, men det det er altid og anbefale å kjøpe nytt når det kommer til 90% av en spill pc komponenter da dette er veldig fin elekrtonikk og du vet aldri hvordan selger har behandlet disse delene ved montering \ demontering

satte opp en billig maskin til deg men får ikke delt linken da det er noe galt med innliggingen på tek.no sine systemer (prisguide.no)

med det jeg endte opp med var:
Hovedkort: Asus M5A78L USB3 Pris: 573,-
CPU/prosessor: AMD FX-4300 Pris: 664,-
Minne/RAM:G.Skill Sniper DDR3 1866MHz 8GB CL9 (2x4GB) Pris: 768,-
Skjermkort: Asus Radeon R7 240 LP 4GB Pris: 726,-
Strømforsyning: Corsair CX750M Pris: 695,-
SSD: Crucial MX100 SSD 128GB Pris: 663,-

Totalt: 4 089,-
Sitat av knutazz Vis innlegg
Det finnes noen deler det går an og kjøpe brukt, men det det er altid og anbefale å kjøpe nytt når det kommer til 90% av en spill pc komponenter da dette er veldig fin elekrtonikk og du vet aldri hvordan selger har behandlet disse delene ved montering \ demontering

satte opp en billig maskin til deg men får ikke delt linken da det er noe galt med innliggingen på tek.no sine systemer (prisguide.no)

med det jeg endte opp med var:
Hovedkort: Asus M5A78L USB3 Pris: 573,-
CPU/prosessor: AMD FX-4300 Pris: 664,-
Minne/RAM:G.Skill Sniper DDR3 1866MHz 8GB CL9 (2x4GB) Pris: 768,-
Skjermkort: Asus Radeon R7 240 LP 4GB Pris: 726,-
Strømforsyning: Corsair CX750M Pris: 695,-
SSD: Crucial MX100 SSD 128GB Pris: 663,-

Totalt: 4 089,-
Vis hele sitatet...
Åå! Tusen takk! Det ble jeg veldig glad for! Tusen takk for hjelp!

Men jeg har hørt att GDDR5 er bedre en DDR3, er det sant? Er ny på slikt som sagt Så er denne bedre : https://www.komplett.no/zotac-geforc...E-9D52E5984D4D
Tusen takk for hjelpen

Men jeg har hørt at GDDR5 er bedre en DDR3, er det sant? Er ny på slikt som sagt
Så er denne kanskje bedre? : https://www.komplett.no/zotac-geforc...E-9D52E5984D4D
Tusen takk for hjelpen

Men jeg har hørt at GDDR5 er bedre en DDR3, er det sant? Er ny på slikt som sagt
Så er denne kanskje bedre? : https://www.komplett.no/zotac-geforc...E-9D52E5984D4D
Tusen takk for hjelpen
Sist endret av Norseknutsen; 10. januar 2015 kl. 12:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
GDDR5 er kun på skjermkort, DDR3 er RAM.
den er ca like bra sånn på papiret, da du får nyere teknologi i Zotac kortet og litt høyere kloc frekvens, men du får mer minne på Asus kortet

jeg kjenner heller ikke til zotac selv men jeg har hørt at det er et jalla billigmerke som ryker veldig lett, men jeg kjenner til Asus på flere områder og har kun opplevd kvalitet på dem sine produkter
Aha! Nå tror jeg at jeg skjønner litt mer
Da har jeg sett en video på youtube og der fant jeg ut at denne https://www.komplett.no/sapphire-rad...E-9D52E5984D4D var veldig god! Den klarer Battlefield på ultra og det er vel bra? Så er den noe?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Link gjerne til en test der et R7 250 drar noe som helst på høyeste settings med spillbar fps.
Ville heller kjøpt ett brukt gtx 670 kort til samme pris, brukt. Selv kjøpte jeg ett 7970 kort til litt over 2000kr brukt, og fikk igjen 4500kr når det gikk dukken. Bare en får med kvittering og det er handlet på komplett,mpx eller lignende så står en sterkt. En har reklamasjonsrett
Tjenesten jeg bruker til å sette sammen lister, Prisjakt, er blitt oversvømt av lenker fra kødde-aktører så prisene er helt feil, men jeg skal komme med noen komponenter til CA 5000,-

Kabinett: Fractal Design Core 1100 = 300
Strømforsyning: Cooler Master G650M 650W = 700
Lagringsmedium: Seagate Barracuda 1tb = 450
Minne (RAM): Kingston HyperX Fury 8GB 1600Mhz = 600
Hovedkort: FM2+ M-ATX = 500
Prosessor: AMD Athlon II X4 860K = 800
Skjermkort: nVidia GTX 750Ti = 1300
TOTAL: 4650

Når du skal handle, søk opp alle komponentene på nytt. Finner du noe som er billigere så velger du de. Her er ting du burde finne billigst mulig.
  • Harddisk: 7200RPM og passe kapasitet, 3.5"
  • Strømforsyning: En på over 450W, må ha 80+ noe, helst modulær. Søk opp merke.
  • Minne: 2x4GB (8GB) DDR3 med minst 1600Mhz fart
  • Kabinett: Må passe M-ATX, tror ikke du finner billigere enn Fractal sitt (kvalitetsmerke)
  • Hovedkort: Velg et som passer prosessoren (Gå til fabrikantens nettside, finn hovedkortet du ser på og sjekk "CPU Support list"
  • Skjermkort: Et 750Ti, velg det billigste med en grei kjøleløsning (sjekk tester av støynivå)

Nøkkelen til å bygge en super-billig PC er å sette opp prisvarsel på komponentene du ser på på Prisjakt, kjøp når det er salg. Siden du kommer til å bestille få komponenter omgangen se på butikker med gratis frakt, da det de billigste aktørene ikke har dette. (NetOnNet, Komplett er noen av de som har gratis frakt). Når du ser på komponenter så kan det være at du sparer penger hvis du velger noe kraftigere, et eksempel er minne. HyperX minne med høyere fart (1866, 2133, 2400) er ofte billigere enn 1600Mhz fordi færre kjøper det.

Kjøper du en ordentlig strømforsyning, kvalitets-ram samt et godt hovedkort slipper du å bytte ut disse når du skal oppgradere i fremtiden.

EDIT; 450W strømforsyning er kanskje litt lite, lurere å gå med f.eks. 650W nå, mere enn det er unødvendig og vill med maskinen jeg satt opp være inneffektivt. (Bruke mere strøm)
Sist endret av Fekillix; 10. januar 2015 kl. 22:52.