Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1625
Heisann folkens!

Nå har januar-salget startet og jeg tenkte å utnytte denne annledningen til å oppgradere min data Jeg er ikke noe spesielt flink når det kommer til hardware, så jeg tenkte jeg skulle høre med dere hva jeg burde prioritere på å oppgradere (Eventuelt hva jeg bør kjøpe). Jeg har nettopp installert ett nytt SSD, så nå vil jeg kjøpe noe som hjelper til med ytelse for spilling. Spillene jeg kommer til å spille mest er nok CS:GO, Far Cry 4, Skyrim (Masse Mods), Heroes of the Storm og Dayz, så RAM er nok også viktig for meg å oppgradere (Jeg kjører Rainmeter i bakgrunnen på dataen i tillegg).

Her er min hardware (Kanskje noe av det oppsumerte her er urelevant, er som sagt amatør);

HDD: Western Digital Caviar® Green 1TB
SSD: Samsung SSD 840 EVO 250GB
RAM: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9
IDE ATA/ATAPI-kontrollere: - Intel(R) 5 Series/3400 Series Chipset Family 6 Port SATA AHCI Controller - 3B22
- Standard Dual Channel PCI IDE Controller
Lagringskontrollere: - JMicron JMB36X Controller
- Marvell 91xx SATA 6GB Controller
Nettverkskort: Realtek PCIe GBE Family Controller
Prosessor: Intrel(R) Core(TM) i7 CPU 870 @ 2.93GHz
Skjermkort: Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5
Strømforsyning: Chieftec Super Series 750W PSU (ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6pin+2x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 140mm)

- ASUS P7P55D-E LX, Socket-1156
- Antec Twelve Hundred Big Tower Sort

Om noe ikke er oppsummert ovenfor, 'så er handlelisten her' Takker så utrolig mye på forhånd for all hjelp! Godt nyttår freaks
https://www.komplett.no/oppgradering...5-4690k/783615
Du må også oppgradere grafikkort et ditt. Jeg ville anbefalt Nvida GTX 970 om du har penger til det
Sitat av SanderB Vis innlegg
https://www.komplett.no/oppgradering...5-4690k/783615
Du må også oppgradere grafikkort et ditt. Jeg ville anbefalt Nvida GTX 970 om du har penger til det
Vis hele sitatet...
Glemte å føye til om dette er noe en amatør klarer å installere på egenhånd? Har aldri skrudd data før jeg installerte SSD kortet Takk for raskt svar
Sist endret av SoppVandreren; 2. januar 2015 kl. 13:05.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Glemte å føye til om dette er noe en amatør klarer å installere på egenhånd? Har aldri skrudd data før jeg installerte SSD kortet
Vis hele sitatet...
Dette går helt fint, jeg og mine kompiser har alle vært igjennom det. Beste tipset er youtube-tuorials, da er det så lett som plug and play !
Ok, neimen da satser jeg på at jeg klarer dette uten å måtte kontakte 'en proff', hehe Ser den 'Oppgradering's pakken' der har i5, det er vell ganske greit å ha i7 den dag i dag? Og ettersom jeg ikke vet hva som er bra og ikke bra innen hardware, er det noen som har noe tips til noen av de varene som er på tilbud nå mens det kanskje er litt penger å spare på det?
I hovedsak er det skjermkort og minne du trenger. CPUen burde holde enda. Jeg hadde gått for et GTX 970 + oppgradert til minst 8 GB minne.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Ok, neimen da satser jeg på at jeg klarer dette uten å måtte kontakte 'en proff', hehe Ser den 'Oppgradering's pakken' der har i5, det er vell ganske greit å ha i7 den dag i dag? Og ettersom jeg ikke vet hva som er bra og ikke bra innen hardware, er det noen som har noe tips til noen av de varene som er på tilbud nå mens det kanskje er litt penger å spare på det?
Vis hele sitatet...
Om du skal bruke pc-en mest til spill så er det lite vits med i7, da en i5 holder lenge.
Ok da tror jeg at jeg kjøper GTX 970 fra Komplett, men lurer på om det er noen RAM-brikker på tilbud noen sted? Takk for hjelpen forresten gutter!
Det du trenger her er mer minne\ ram, bedre grafikkort, du kan også fjerne alt av windows og programmvere som nero og cyberlink og eventulet hente det fra andre kilder for å få ned prisen

ellers så er ikke dette så mye andreledes i fra å bytte disk

Det du trenger her er mer minne\ ram, bedre grafikkort, du kan også fjerne alt av windows og programmvere som nero og cyberlink og eventulet hente det fra andre kilder for å få ned prisen

ellers så er ikke dette så mye andreledes i fra å bytte disk
Sist endret av knutazz; 2. januar 2015 kl. 15:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøv med et nytt skjermkort først (GTX 970 f.eks.) og et sett med minnebrikker.

Disse minnebrikkene er på salg, men de kræsjer med kabinett-fargeschemet ditt. Hvis det plager deg, så finn noen passe brikker her. Hadde ikke gått for mindre enn 1600mhz.

Har du stock prosessorkjøler? Hvis det er skjermkortet som holder igjen ytelsen vil du få mere belastning på prosessoren når du kjøper nytt. Hadde kjøpt en ny prosessorkjøler (bytter du hovedkort og prosessor vil den fortsatt vær kompatibel så lenge du velger enn nogenlunde moderne en, se etter støtte for 1366 og 1150). Her kan du velge og vrake (Bra og rimelig er Hyper 212 evo)
Sist endret av Fekillix; 2. januar 2015 kl. 20:36.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Prøv med et nytt skjermkort først (GTX 970 f.eks.) og et sett med minnebrikker.

Disse minnebrikkene er på salg, men de kræsjer med kabinett-fargeschemet ditt. Hvis det plager deg, så finn noen passe brikker her. Hadde ikke gått for mindre enn 1600mhz.

Har du stock prosessorkjøler? Hvis det er skjermkortet som holder igjen ytelsen vil du få mere belastning på prosessoren når du kjøper nytt. Hadde kjøpt en ny prosessorkjøler (bytter du hovedkort og prosessor vil den fortsatt vær kompatibel så lenge du velger enn nogenlunde moderne en, se etter støtte for 1366 og 1150). Her kan du velge og vrake (Bra og rimelig er Hyper 212 evo)
Vis hele sitatet...
Alstå nå har ikke jeg skrudd opp og skjekka i kabinettet ettersom det står ganske godt innesperret mellom veggen og pulten (Må koble ut alle ledninger om jeg skal få den ut), så har ikke odbbelt-skjekket, men kan ikke huske å ha sett noe slikt i den nei, vet ikke om du får sett om jeg har det eller ei på den linken jeg postet med oversikt over alt jeg bestilte?

Det jeg er litt bekymret for er strømforsyningen, den er jo 12V og jeg har ingen som helst oversikt over hvor mye dataen min bruker. Burde jeg være bekymret for at det snart drar så mye strøm at jeg ikke får slått det på eller noe etterhvert som jeg kaster inne nytt hardware? Er som sagt mye stress med å få frem dataen for å skru, og for å så sette den på plass og skjekke om alt er som det skal Det er sikkert noe software som kan skjekke opp strøm-bruken min? Takk for svar! (Føler meg skremmende noob, har som sagt ALDRI skrudd i data før, kun "installert" et SSD)
Sist endret av SoppVandreren; 2. januar 2015 kl. 21:07.
Strømforsyningen din er 750W, og dette holder i massevis. Ingenting å bekymre deg for.

Vent med ny cpu-kjøler til du ser om det faktisk blir noe problem. Så lenge du kjører uten overclock skal det i utgangspunktet gå greit.
Ok, da endte jeg opp med å kjøpe 'MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB PhysX' og 'Kingston HyperX FURY Red Series' Må jeg ta ut Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 som er der fra før for å få plass til de nye minnebrikkene? Tusek hjertelig takk for all hjelpen folkens, evig takknemmelig!

Sitat av danielsk Vis innlegg
Strømforsyningen din er 750W, og dette holder i massevis. Ingenting å bekymre deg for.

Vent med ny cpu-kjøler til du ser om det faktisk blir noe problem. Så lenge du kjører uten overclock skal det i utgangspunktet gå greit.
Vis hele sitatet...
Ja nei jeg 'tør' ikke begynne med overclocking, da ender det med innkjøp av helt nye pc, hehe
Sist endret av SoppVandreren; 2. januar 2015 kl. 21:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ta ut brikken du har fra før. De nye brikkene er CL10 1600mhz. Det som skjer er at disse vil maks kunne kjøre 1333mhz pga at du ikke kan kjøre de med ulik hastighet. Da er poenget med å kjøpe raskere ram borte
Hvis du vil bytte prosessorkjøler må du måle avstanden fra hovedkortet til kabinettets dør for å sjekke om det er nok klaring, det står vanligvis på nettsiden til fabrikanten men jeg fant ikke noe der. Høyden til prosessorkjøler står på prisjakt.

Strømforsyningen har 2 6pin og 2 6+2pin strømkabler og har mere enn nok effekt for å drive ett eller to 970. (Et 970 tar 2x6pin)
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hvis du vil bytte prosessorkjøler må du måle avstanden fra hovedkortet til kabinettets dør for å sjekke om det er nok klaring, det står vanligvis på nettsiden til fabrikanten men jeg fant ikke noe der. Høyden til prosessorkjøler står på prisjakt.

Strømforsyningen har 2 6pin og 2 6+2pin strømkabler og har mere enn nok effekt for å drive ett eller to 970. (Et 970 tar 2x6pin)
Vis hele sitatet...
Så med andre ord kan jeg installere det nye skjermkortet og samtidlig la det gamle være installert? Jeg har to skjermer forresten
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Så med andre ord kan jeg installere det nye skjermkortet og samtidlig la det gamle være installert? Jeg har to skjermer forresten
Vis hele sitatet...
Du har bare en PCIe 16x plass, så nei. Du kan koble opptil 4 skjermer til ett 970 da, så det er ikke et problem. Du hadde ikke fått bedre ytelse heller.
Ok, takker! Må ikke se bort ifra at jeg kommer til å spørre om hjelp om noe skjærer seg under installeringen ^^