Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 863
Hei kjære freaks!
vil gjerne dele en nystekt selvprodusert film av litt landskap fra luften. Filmen er tatt med gopro 2 og radiostyrt fly.

Hva syns dere?

måtte dere alle komme godt inn i 25.03.2013

Link: http://www.youtube.com/watch?v=O2qXIXpvzLk
Sist endret av Reven9000; 24. mars 2013 kl. 23:38. Grunn: mangler
Oh herro there.. ^_^
Flott video! Å som du sier utrolig fint landskap Kunne jeg få navnet på sangen?
Sist endret av qwertyfreak; 24. mars 2013 kl. 23:51. Grunn: Lurte på sang navn
Ikke for å være troll eller noe, men så er dette ulovlig. Det er ikke lov å ha et kamera på et helikopter/fly uten tillatelse fordi det regnes som en drone. Det er noe likt de nye dronene som blir tatt i bruk av millitæret. Det regnes som ulovlig overvåkning.

Selvsagt er dette ute på landet og ikke et tettsted som gjør det "greit", men for eksempel å ha det i oslo ville vært en annen sak.
Sist endret av Exlr8; 24. mars 2013 kl. 23:58.
Trådstarter
61 5
Hehe ja syns jo det selv også, så tok det som hedding.. ikke for å være cocky eller noe altså..

takker

Sanger er av Philter - untitled ( Magnus Gangstad Jørgensen) good shit
qwertyfreak: artisten er Philter, husker ikke navnet på sangen. (EDIT: ninjaed)

Exlr8: Er du helt sikker på dette? Jeg vet om flere som bruker fjernstyrte helikoptre til å filme ting fra lufra. De bruker det som oftest til ekstremsport og slikt, men jeg forstår ikke helt prinsippet med at det ikke er lov å filme fra lufta, i forhold til bakken.
Sist endret av Leonardie; 25. mars 2013 kl. 00:03.
Trådstarter
61 5
Sitat av Exlr8 Vis innlegg
Ikke for å være troll eller noe, men så er dette ulovlig. Det er ikke lov å ha et kamera på et helikopter/fly uten tillatelse fordi det regnes som en drone. Det er noe likt de nye dronene som blir tatt i bruk av millitæret. Det regnes som ulovlig overvåkning.

Selvsagt er dette ute på landet og ikke et tettsted som gjør det "greit", men for eksempel å ha det i oslo ville vært en annen sak.
Vis hele sitatet...

Dette er faktisk lovlig så lenge det foregår på egen eiendom.. og under en høyde på 400 meter (var dog kanskje litt ut over grensa akkurat her, men ikke over 400m) men har da også godkjennelse fra naboer

Vil ikke helt sammenligne det her med dronene i USAF, men ser den med Oslo..
Sitat av Leonardie Vis innlegg
qwertyfreak: artisten er Philter, husker ikke navnet på sangen. (EDIT: ninjaed)

Exlr8: Er du helt sikker på dette? Jeg vet om flere som bruker fjernstyrte helikoptre til å filme ting fra lufra. De bruker det som oftest til ekstremsport og slikt, men jeg forstår ikke helt prinsippet med at det ikke er lov å filme fra lufta, i forhold til bakken.
Vis hele sitatet...
Stusset litt selv, et kjapt søk på Google så fant jeg dette.


"du vil feste et kamera på ditt eget modellfly/helikopter og bruke det til filming eller fotografering for eget bruk.
— Alle som skal fotografere fra luften, uansett omfang, metode eller sted, skal i utgangspunktet ha tillatelse fra oss først, sier informasjonssjef Kjetil Berg Veire i Nasjonal sikkerhetsmyndighet.

Det betyr at filming eller fotografering fra modellflyet ditt er forbudt, uansett hva du skal bruke det til: selv om du bare skal beholde bildene selv, må du ha søkt og fått godkjenning på forhånd.

— Normal saksbehandlingstid er 3-4 uker, og vi får fra tid til annen søknader fra privatpersoner som ønsker å fotografere fra luften ved hjelp av modellfly, sier han.

— Men er ikke dette vel strengt? Om jeg tar et papirfly, fester et lite kamera på det og hiver det ut av vinduet, bryter jeg jo egentlig loven?

— Formålet med forskrift om foto fra luft er å beskytte opplysninger av betydning for rikets sikkerhet, og vi må selvfølgelig bruke skjønn og sunn fornuft ved anvendelsen av regelverket. Det er vel grunn til å tro at privatpersoner som leker seg med små fjernstyrte helikoptre kanskje faller noe på siden av regelverket, selv om det stadig kommer flere søknader inn til oss i forbindelse med såkalte UAS-operasjoner. Vi prøver i hvert fall alltid å legge oss på et nivå som ikke skal være unødig hinder for publikum når det gjelder å håndheve regelverket, sier Veire.

Med andre ord kan det se ut til at om du tar sjansen på å filme fra modellflyet ditt, banker ikke nødvendigvis politiet på døren dagen etter. Skal du derimot bruke filmene eller bildene dine til noe kommersielt, bør du søke uansett.

Her kan du søke nasjonal sikkerhetsmyndighet om tillatelse. Det er også mulig å skaffe seg lisens med fem års gyldighet. For å søke tillatelse fra Luftfartstilsynet, finnes det ikke et eget skjema, men benytt kontaktinformasjonen på deres nettsider.

Fotografering fra luften er regulert gjennom forskrift om fotoflyvning, forskrift om fotografering mv fra luften samt luftfartsloven kapittel VIII.

… du vil fly helikopteret/flyet ditt ved hjelp av First Person View-utstyr, gjerne utenfor synsrekkevidde.
Her beveger du deg plutselig i grenseland mellom å fly modellfly og UAS – enten du driver med kommersiell virksomhet eller ikke."
Et fjernstyrt fly/helikopter regnes som en drone. Det kan brukes til overvåkning ol. selv om alle som bruker det ikke bruker det til det så er det ulovlig å filme med en drone i luftrom. Læreren min støtte på akkurat dette. Han kjøpte seg et gopro 3 med den tanke om å kjøpe et quadrocopter og feste det på og fly. Men når han bor i byen vil han ikke kunne bruke det fordi i alle tilfeller så ville det regnet som overvåkning fordi han kan bruke den til å feks se inn i andres vinduer selv om det ikke er meningen med det. Jeg har ikke noen egen kilde men har en fin artikkel fra NRK beta: http://nrkbeta.no/2012/02/07/fjernst...lig-spionasje/
Trådstarter
61 5
Neida jeg befinner meg kanskje litt sånn i grenseland her om hva som er lovlig og ikke, men som Exlr8 sier så hadde jeg vært noget mere skeptisk til å kjøre på over Oslo og så sende det ut på nettet.. Vet da at det er mange som ikke bryr seg og kjører på likevel, men da beveger man seg vel lit godt over grensa...
Sist endret av Reven9000; 25. mars 2013 kl. 00:15. Grunn: skriveleif
For å komme tilbake på topic var videoen kul, og veldig fint landskap. Hadde vært kjempekult å se kamera mounta på toppen og sett bakover eller foran propellen på en måte og sett bakover. Selv om vi nå har klarert hva som er lov og ikke ville jeg kanskje selv vært en av de som ga blanke og kjøre uansett :P
Sist endret av Exlr8; 25. mars 2013 kl. 00:21.