Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 4376
Fant denne problemstillingen for en liten stund siden og lurer på hva nFF har å si til dette: To forbrytere er satt i fengsel isolert i hver sin celle. Anklageren er overbevist om at de har samarbeidet om en forbrytelse, men han trenger en tilståelse for å kunne få noen dømt. Begge fangene blir dermed lovt at dersom han tyster på kameraten og kameraten holder tett, vil han slippe fri. Kameraten vil da få en straff på 10 års fengsel. Dersom begge tyster på hverandre vil begge få en straff på 5 år. Men begge fangene vet også at dersom ingen tyster blir begge holdt fanget i et halvt år, før de slippes fri.

Hva ville dere gjort, nFF? Diskuter.
Jeg hadde valgt den siste der. Vil jo ikke at kompisen skal 10år i fengsel pga. meg.
Selvfølgelig tyster man ikke.
Avhenger helt på hvor god kompis, om ikke hvilken kompis. Sier seg selv at din aller beste kompis ikke vil tyste på deg - og du da selvfølgelig ikke på han. Iallefall i mitt hode. Så alt avhenger av hvor gode venner dere er. Om det er et bekjentskap, og du veit at du har såppas lite tillit til personen ville jeg nok vurdert det, men hadde nok ikke tysta da folk kan endre synet på deg i ettertid.
Sist endret av Dibsent; 30. september 2009 kl. 15:10.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Hvis politiet er overbevist om at begge er skyldige, hvorfor vil da én person slippe fri om han tyster?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dette er eit problem kjent som Prisoners Dilemma, og er ei tankeoppgave, og m.a. nytta i undervisning for å vise beste strategi.

Ikkje ta det bokstavelig, det er ei abstrakt oppgave. Kva er best strategi? Kva vil i snitt gi deg lågast fengselsstraff?
Det rasjonelle er å tyste. Da får du det beste utfallet for deg uansett hva kameraten din velger. Om han ikke tyster, får du ingen straff, om han tyster, får du 5 års straff. Dersom du ikke tyster derimot, får du et halvt år straff i det første tilfellet og 10 års straff i det andre. Et halvt år ekstra i første tilfellet, fem år ekstra i det andre.

Når det er sagt, det minst ulykkelige scenariet for begge er antagelig at ingen tyster på hverandre. (Et halvt år i fengsel er sannsynligvis bedre enn å ha 10 års fengsel for kameraten din på samvittigheten.) Så da avhenger vel hva man gjør på i hvilken grad man stoler på hverandre, og hvor gode venner man er.
Sist endret av Splittet; 30. september 2009 kl. 15:16.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Second Splittet.
Du veit jo ikkje kva kameraten din vil velja, han vil nok heilt sikkert sleppa så mykje fengsel som mogleg og difor tyste på deg.
Er du i fnugg av tvil burde du tyste, om du veit at han ikkje vil tyste kan du vurdere og holde kjeft.
Sist endret av Sio; 30. september 2009 kl. 15:35.
Man skal helst prøve å ta så lite hensyn til personlige relasjoner mellom fangene, og heller tenke rent logisk. Det vil alltid være en bråte forskjellige meninger om dette, noe som jeg finner veldig interressant.
Sitat av REMsøvn Vis innlegg
Man skal helst prøve å ta så lite hensyn til personlige relasjoner mellom fangene, og heller tenke rent logisk. Det vil alltid være en bråte forskjellige meninger om dette, noe som jeg finner veldig interressant.
Vis hele sitatet...
Dette dilemmaet er ikke interessant lenger i det øyeblikk man prøver å tenke logisk... Da blir det mer et mattestykke enn et dilemma, spør du meg.
Svaret mitt er jo selvfølgelig: aldri tyste!
-A snitch is a bitch, som dem sier...
Sitat av handstyle Vis innlegg
Dette dilemmaet er ikke interessant lenger i det øyeblikk man prøver å tenke logisk... Da blir det mer et mattestykke enn et dilemma, spør du meg.
Svaret mitt er jo selvfølgelig: aldri tyste!
-A snitch is a bitch, som dem sier...
Vis hele sitatet...
Hvor blir hva "de" sier relevant? Man må jo gjøre hva som er best for en selv. Tåpelig å risikere ti års fengselsstraff bare fordi "snitch is a bitch".
Sitat av handstyle Vis innlegg
Dette dilemmaet er ikke interessant lenger i det øyeblikk man prøver å tenke logisk... Da blir det mer et mattestykke enn et dilemma, spør du meg.
Svaret mitt er jo selvfølgelig: aldri tyste!
-A snitch is a bitch, som dem sier...
Vis hele sitatet...
Jeg har problemer med å forstå hvordan du når den konklusjonen basert på regning, når du alltid får minst straff selv dersom du tyster.

Finner det gjentatte fangens dilemma mer interessant. La oss si spillet dreier seg om penger i stedet for straff, og at man gjentar det flere ganger. La oss si at dersom begge samarbeider, tjener de 5 kroner hver. Dersom den ene velger ikke å samarbeide, mens den andre gjør, tjener han 10 kroner, mens den andre taper 10 kroner. Dersom begge velger ikke å samarbeide, tjener de ingenting. Dette spillet vil naturligvis fostre samarbeid, og den beste strategien viser seg å være like-for-like. Da begynner du å samarbeide, og så gjør du bare det siste trekket til din medspiller. Hvis din medspiller velger ikke å samarbeide, straffer du ham med å gjøre det samme, hvis han samarbeider, samarbeider du. Dette er på mange måter livets spill, hvor de som best evner å samarbeide, kommer ut på toppen.
Sitat av Splittet Vis innlegg
Jeg har problemer med å forstå hvordan du når den konklusjonen basert på regning, når du alltid får minst straff selv dersom du tyster.

Finner det gjentatte fangens dilemma mer interessant. La oss si spillet dreier seg om penger i stedet for straff, og at man gjentar det flere ganger. La oss si at dersom begge samarbeider, tjener de 5 kroner hver. Dersom den ene velger ikke å samarbeide, mens den andre gjør, tjener han 10 kroner, mens den andre taper 10 kroner. Dersom begge velger ikke å samarbeide, tjener de ingenting. Dette spillet vil naturligvis fostre samarbeid, og den beste strategien viser seg å være like-for-like. Da begynner du å samarbeide, og så gjør du bare det siste trekket til din medspiller. Hvis din medspiller velger ikke å samarbeide, straffer du ham med å gjøre det samme, hvis han samarbeider, samarbeider du. Dette er på mange måter livets spill, hvor de som best evner å samarbeide, kommer ut på toppen.
Vis hele sitatet...
God idé. Dette kan jo brukes i en rekke andre situasjoner også.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
At en "snitch" er en "bitch", som dere ungdommer sier (), er ikke en videre god grunn for å ikke tyste. Jeg mener at det likevel finnes gode, fornuftige, grunner for å ikke tyste på vennene sine selv om man tar utgangspunkt i hva som er best for en selv.
Om man velger å veie forholdene i dette dilemmaet som et mattestykke så betyr det likevel ikke at man må se hva man vinner og taper i forhold til fengselsstraffen.

Jeg hadde ikke tystet på en venn, og jeg ville blitt mektig overrasket om en av de jeg rekner for å være mine venner tystet på meg. Jeg liker å tenke at jeg har en veldig høy standard for vennskap.
Jeg føler det er bedre å ta sjansen på fengsel. Jeg opprettholder dermed mine egne prinsipper og får bevist hva slags person vennen min faktisk er. Det to punktene kan fort være verdt risikoen på 5 ekstra år.
Sist endret av Mullah; 30. september 2009 kl. 16:00.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Hvor blir hva "de" sier relevant? Man må jo gjøre hva som er best for en selv. Tåpelig å risikere ti års fengselsstraff bare fordi "snitch is a bitch".
Vis hele sitatet...
Må presisere at jeg i dette tilfelle ikke kjenner den jeg er fengslet med. Hvis det hadde vært en venn av meg ville jeg selvfølgelig ikke tystet og regner med at min venn ikke hadde gjort det heller.
Må si meg enig i det Splittet og sio sier, det mest logiske ville være og tyste. then again så anser jeg det som feil å tyste på venner, ergo det må være noen jeg stoler på at ikke skal tyste på meg for at jeg skal holde kjeft.
I "Fangenes dilemma" er ikke de to fangene er kamerater altså. (Det vil jo bringe bekjentskap og mulige sosiale konsekvenser inn i bildet og gjøre det enda vanskeligere å ta stilling til.) Ta utgangspunkt i at dere ikke kjenner den andre.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Må presisere at jeg i dette tilfelle ikke kjenner den jeg er fengslet med. Hvis det hadde vært en venn av meg ville jeg selvfølgelig ikke tystet og regner med at min venn ikke hadde gjort det heller.
Vis hele sitatet...
Nå var det jo nettopp det som var problemstillingen, du og en _kamerat_ av deg sitter i fengsel.
Sitat av kaaake Vis innlegg
Nå var det jo nettopp det som var problemstillingen, du og en _kamerat_ av deg sitter i fengsel.
Vis hele sitatet...
Nei. Anklageren mistenker 2 fanger for å ha sammarbeidet. Det er to scenarioer her.

Om jeg var ene fangen og hadde sammarbeidet med den andre fangen, ville jeg ha tystet. Bedre med 5 år enn 10 år, med en liten mulighet for å slippe fri. Bedre å forvente 5 år enn håpe på et halvt år, men får 10 år.

Om fangene ikke kjenner hverandre, er jo saken grei i mine øyne.

Edit: Omformulering
Sist endret av Remien; 30. september 2009 kl. 16:57.
Det står i første posten at fangene er kamerater.
Bare for å si det, jeg ville personlig ikke tystet på vennene mine, fordi andre hensyn enn kun min egen straff er viktigere. Jeg stoler på vennene mine, er for glad i dem til at jeg kunne tyste, og synes et halvt år i fengsel høres utrolig mye bedre ut enn å tyste på en venn, få null straff selv, mens min venn, som ikke tystet på meg, får 10 år i fengsel. Den friheten ville være dyrekjøpt og bitter! Umulig å respektere seg selv etter å ha foretatt et slikt valg.
Sist endret av Splittet; 30. september 2009 kl. 17:07.
Hadde aldri tystet på en venn. Og er ganske sikker på at vennene mine vet hvor jeg står i den saken, og jeg vet at de ikke hadde tystet og. Min omgangskrets er veldig lite glad i tystere.
En liten analyse, der jeg går ut i fra at den andre forbryteren oppfører seg helt tilfeldig:

Du tier, han tier: 1/2 år.
Du tier, han tyster: 10 år.
I snitt: 5.25 år i fengsel.

Du tyster, han tier: 0 år
Du tyster, han tyster: 5 år
I snitt: 2.5 år i fengsel.

Det lønner seg altså å tyste, med mindre du VET at du kan stole på den andre forbryteren som du ikke kjenner. Noe du ikke gjør.
Sitat av Splittet Vis innlegg
Det rasjonelle er å tyste. Da får du det beste utfallet for deg uansett hva kameraten din velger. Om han ikke tyster, får du ingen straff, om han tyster, får du 5 års straff. Dersom du ikke tyster derimot, får du et halvt år straff i det første tilfellet og 10 års straff i det andre. Et halvt år ekstra i første tilfellet, fem år ekstra i det andre.
Vis hele sitatet...
Jeg begynner virkelig å mislike ordet rasjonell. Altfor ofte virker det for meg som om det brukes som en unnskyldning for å se bort ifra kompleksiteten i et spørsmål.

Som endel har påpekt, og like mange fullstendig oversett, sier den initsielle problemstillingen at man er to kamerater. Hva enn folk har lest om særdeles lignende problemstillinger hvor man ikke kjenner hverandre blir da rimelig uinteressant.

Jeg er da også enig med de fleste andre av dere som faktisk leste førsteinnlegget; jeg ville aldri noensinne tystet. Et liv i frihet er ikke verdt spesielt mye om jeg ikke kunne se noen i øya etterpå. Et halvt år i fengsel hadde ikke vært noen big deal (gitt at det var et norsk fengsel iallefall.. et høy-risiko amerikansk fengsel kunne vært ille nok til at jeg ville re-vurdert).

Hadde jeg blitt bura inn for 10 år fordi kameraten min snitcha hadde jeg brukt sparepengene på å hyre inn noen som sørga for at han angra iallefall. Hadde jeg snitcha antar jeg han hadde gjort det samme. Ikke snitch!
Sist endret av DumDiDum; 30. september 2009 kl. 23:32. Grunn: skriveleif
Jeg ville nå i allefall aldri ha tystet. Greit nok, jeg risikerer 10 år i fengsel, men det er det i mine øyne verd.

Om kameraten min mot all forventning og sannsynlighet hadde tystet på meg, hadde jeg sonet mine 10 år. Deretter hadde jeg tilgitt ham. Det skader mer enn du kanskje tror.
Sist endret av Lille Nikotin; 1. oktober 2009 kl. 00:46.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg begynner virkelig å mislike ordet rasjonell. Altfor ofte virker det for meg som om det brukes som en unnskyldning for å se bort ifra kompleksiteten i et spørsmål.

Som endel har påpekt, og like mange fullstendig oversett, sier den initsielle problemstillingen at man er to kamerater. Hva enn folk har lest om særdeles lignende problemstillinger hvor man ikke kjenner hverandre blir da rimelig uinteressant.

Jeg er da også enig med de fleste andre av dere som faktisk leste førsteinnlegget; jeg ville aldri noensinne tystet. Et liv i frihet er ikke verdt spesielt mye om jeg ikke kunne se noen i øya etterpå. Et halvt år i fengsel hadde ikke vært noen big deal (gitt at det var et norsk fengsel iallefall.. et høy-risiko amerikansk fengsel kunne vært ille nok til at jeg ville re-vurdert).

Hadde jeg blitt bura inn for 10 år fordi kameraten min snitcha hadde jeg brukt sparepengene på å hyre inn noen som sørga for at han angra iallefall. Hadde jeg snitcha antar jeg han hadde gjort det samme. Ikke snitch!
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, min bruk av ordet var uheldig og feil. Det rasjonelle og egoistiske er faktisk ikke å tyste. Som denne tråden viser, vil vennen din sannsynligvis ikke tyste heller, og som jeg har påpekt, er det mye bedre å ikke tyste og få et halvt år i fengsel med vennen din, enn å tyste, slippe straff selv, men påføre vennen din 10 år i fengsel. Ingen tvil om at man hva som er det lykkeligste scenarioet.
"What comes around, goes around"

Når han kommer ut om 10 år, tror dere han vil stoppe på Statoil og kjøpe boller og kaffe til vennen sin?
eller vil han gå til nærmeste Jernia og kjøpe seg en slegge og ta kroppsledd som tilbakebetaling? Man tyster ikke, verre er det ikke!
Når vi går i barnehagen blir den som sladdrer satt i skammekroken.. Alt der, i 4-års alderen lærer vi at man sladdrer ikke!
Simple as that!

Det er ikke så vanskelig for di som tviler, bare å HOLDE KJEFTEN sin

Det lønner seg nok til 7. og sist.. Kan du se deg selv i speilet med hevet hode også
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Den beste strategien i en sånn situasjon er å samarbeide første gang, altså ikke tyste, og så neste gang man kommer i en sånn situasjon gjøre det samme som motspilleren valgte å gjøre forrige gang. Denne strategien kalles Tit for tat, og er per dags dato den absolutt beste strategien for Fangenes Dilemma.
Ingen av vennene mine er verdt så mange år av mitt liv. Og om jeg frykter at han går etter meg når han kommer ut venter jeg på ham ved fengselsporten og tar han først.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Stratops: Bilde? Må passe på å ikke bli venner med deg. Først bli tystet på, for deretter å sitte ti år inne i den viten om at han er fri, komme ut, og bli overfalt. Har du ikke såpass samvittighet?

Jaja, ontopic:

fabianca bemerket at det i det tradisjonelle ikke er to venner, men to fanger.

Sakset fra Wikipedias artikkel "Prisoner's Dilemma":
Two suspects are arrested by the police. The police have insufficient evidence for a conviction, and, having separated both prisoners, visit each of them to offer the same deal. If one testifies (defects from the other) for the prosecution against the other and the other remains silent (cooperates with the other), the betrayer goes free and the silent accomplice receives the full 10-year sentence. If both remain silent, both prisoners are sentenced to only six months in jail for a minor charge. If each betrays the other, each receives a five-year sentence. Each prisoner must choose to betray the other or to remain silent. Each one is assured that the other would not know about the betrayal before the end of the investigation. How should the prisoners act?
Vis hele sitatet...
- Man kjenner ikke vedkommende (ja, på en måte. Men det høres ut som to stykker som kun er bragt sammen profesjonelt)
- Det man vet er at det er en fange.
- Men er han en hardbarket fæling med Hell's Angels-kontakter?

Om begge tyster vil vel begge få en slags lettelse over seg for at de hvertfall tystet, fordi den andre tystet jo. Om man selv ikke hadde gjort det, ville man sittet i ti år. Så får man masse tid til å filosofere over hvorfor verden er så ond, og hvorfor samfunnet ikke kunne vært slik at begge hadde tiet. Sannsynligvis vil man ikke veksle ord med den andre, og prøve å aldri se vedkommende igjen.

Om begge tier tar de en sjanse. Forskjellen på straff er mye større enn om man tier. Man har sannsynligvis ikke blitt testet psykisk før. Er man selv sterk psykisk? Eller er ikke politiet så veldig hard i etterforskningen? Hva med den andre? Man har jo tross alt et fullt halvår på seg til å tyste (ser det ut som?). Men mot slutten synker nok sannsynligheten for at den andre tyster.

Den ene tyster. Det er sannsynligvis veldig lett å tyste, uansett tid på døgnet. Vil han tenke gjennom konsekvensene nok? Mange vil få dårlig samvittighet over bare å ha overveid muligheten om å tyste. Og hva gjør vedkommende når han kommer ut? Besøker han den andre? Prøver han å gjøre oppholdet så bra som mulig for ham? Vil han ikke holde ut, og begå selvmord? Vil han reise langt langt borte og starte dykkerskole i Sidney, og ha familie og stor paranoia når det nærmer seg løslatelsestid? (Ti år er praktisk, ungen går antageligvis på skole, og vips så er den borte.)

Hva med den andre? Hevn? Bli gladkristen i fengsel og tilgi? Selvmordsforsøk? Høyere domstol (jada, utenfor scopet til dilemmaet).
Jeg synes dere ser oppgaven litt sort hvitt. Jeg er også av den oppfattning av at jeg aldri ville tystet. Men det er mange ting som påvirker valgene våre. Si at F.eks du får vite at du skal bli far rett før du skal ta valget. Da må du pluttselig ta hensyn til to liv til. Jeg mener spørsmål som dette i beste fall avdekker folks prinsipper. Man vet aldri egentlig hva man gjør før man er der.
Tysting gir jo alltid det beste utfallet, men jeg ville holdt kjeft av moralske grunner, kunne ikke levd med meg selv om min partner hadde fått ti år og jeg hadde gått fri