Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 10284
Hver gang jeg kjører innom Freak Forum ser jeg alltid flere hasj og narkotika tråder på framsiden. Jeg har aldri tatt hasj eller narkotika osv. Drikker kun alkohol et par ganger i måneden når det er fest eller en bra fotballkamp på tv etc. Har kun røyket vanlige sigaretter et par ganger på fest.

Jeg er opptatt av å ha god helse og jeg trener mye og gjør ting som jeg liker og er veldig lykkelig.

Jeg kan ikke skjønne hva som er så fun med å ta hasj og slike ting, jeg kan liksom ikke forstå tankegangen til folk som gjør det. Folk må få gjøre hva de vil men jeg føler at det å sløve seg vekk fra virkeligheten er et bortkastet liv. Å drive på med hasj og slik har en dead end, det er ikke noe framtid i det.

Jeg er ikke kristen eller noe slikt, jeg er imot religion, jeg vil bare menneskets beste. Istedenfor å sløve seg vekk med hasj og slikt, gjør det du vil mest i livet ditt, jeg tviler på at å ruse seg er det du egentlig vil.

Takk.
Å sløve seg ned på hasj har man da akkurat like mye grunn å gjøre som å drikke alkohol? Bare med alkohol blir man gjerne ustabil og man gjøre mye dumme ting, og det er ikke alle som liker å gjøre dumme ting, derfor velger de et trygt rusmiddel der de vet at de ikke blir å skade seg selv eller andre rundt seg (unntatt de som har dritdårlig disiplin såklart, som røyker hver dag, men det fins alkoholikere også da).
Jeg ser poenget ditt, men lever jeg både "ditt liv" og et liv med hasj. Men jeg røyker ikke ofte, og så å si aldri vanlig tobakk aleine. Og føler jeg har kontrol på livet.
Jeg kan ikke skjønne hva som er så fun med å ta hasj og slike ting, jeg kan liksom ikke forstå tankegangen til folk som gjør det.
Vis hele sitatet...
Selvsagt forstår du det ikke når du aldri har prøvd det. En blind person kan jo ikke forstå hva for eksempel blått er for noe, og hvorfor det er en så fin farge.

Å drive på med hasj og slik har en dead end, det er ikke noe framtid i det.
Vis hele sitatet...
Hva er det egentlig du sier her? At tiden vil stoppe for alle som røyker hasj? Selv tillater du deg selv å røyke sigg og drikke alkohol. Det er ikke noe mer framtid i det må du tro, hvis vi absolutt skal bedømme eksistensen av tid basert på hva vi inntar av psykoaktive stoffer.


Folk har naturligvis forskjellige vaner og preferanser når det kommer til rusmidler. Du er ikke automatisk dømt til å mislykkes i alt du gjør fordi du ikke tillater myndighetene å bestemme hvilke bevissthetstilstander du skal få lov til å oppleve i sinnet ditt.
Sist endret av mentalmelt; 29. mars 2009 kl. 05:06.
Jeg tror han har funnet ut at hasj er ulovlig...

Noen passer bedre til hasj, andre passer bedre til alkohol. Trikset er å finne en god balanse for deg selv og hva som passer for deg. Men alt med måte, det er viktig. Så lenge man ikke lurer seg selv pleier det å gå bra.
Hva er vits med rusmidler?
Vis hele sitatet...
Virkelighetsflukt (tror jeg) jeg er idrettsjente og drikker alko ganske skjeldent, og når jeg gjør det komer flatfylla og tar meg hver gang.
Har aldri prøvd hasj ol. men siden mamma er lege kan man jo snike til seg hostesaft med rød varseltrekant på.
Hva er vitsen med å trene?

Det gir deg kanskje økt velvære, trent fysisk kropp og oppfriskende opplevelse. Dette fordi du produserer mer av noen signalstoffer i kroppen din som stimulerer deg under trening, og gir deg et kick som øker lysten på mer trening. Trening må vedlikeholdes over tid for at det fysiske skal vedvare. Misbruk av trening gir deg lettere skader eller amotiverer videre treningslyst. Du kan også overtrene som gjør at du bryter ned det fysiske istedet for å trene det opp. I tillegg kan du misbruke treningen ved å dope deg, i det formål av å bygge muskler, øke prestasjon eller gi deg mer energi.

På lik linje som trening, er rusmidler også ment for å gi økt velbehag, stimulere deg psykisk og gir deg nye erfaringer som for eksempel økt bevissthet, sosial relasjon eller emosjonelle opplevelser - for å nevne noe. Også med rusmidler står de samme signalstoffene i kroppen sentralt, samt at det muligens tilføres noen ekstra kontra trening. Så lenge bruken er moderat så er skadepotensialet betydelig svekket. Så lenge bruken er vettug er faremomentene nesten fraværende. Større forbruk kan sammenlignes med misbruk av trening eller overtrening som nevnt tidligere. Straks er faremomentene tilstede og skadepotensialet større.

Misbruk av rusmidler kan sammenlignes med dopingbruken. Dette er for de som ignorer eller overser faremomenter og skaderisiko og prioriterer velbefinnelse, eufori og opplevelse utover det normale. Disse kan, på lik linje med boleren, gå over i en avhengighetstilstand der kicket er eneste målet. Kicket gir økt lyst og sånn går syklusen.

Konklusjon: Vitsen med å ruse seg er lysten til å ruse seg. Lysten til å ruse seg er vitsen med å ruse seg
Noen bruker definitivt rusmidler til å flykte fra "virkeligheten". Andre bruker det derimot for å oppleve mer av den. Det nytter ikke å bare lempe alle substanser og brukere inn i én og samme kategori og tro at man har funnet ut hvordan ting henger sammen.

Slike generaliserende slutninger hører hjemme på barneskolen, og er noe man må gi slipp på hvis man skal ha noe som helst håp om å forstå hvorfor folk velger å benytte seg av illegale rusmidler. Narkotika er ikke ett kjempefarlig stoff som ødelegger helsa di, på samme måte som at mat ikke er én deilig substans som fyller den lille magen din med næring. De har forskjellige egenskaper og forskjellige bruksområder, og tiltrekker seg derfor også et bredt spekter av forskjellige brukere.

Du kan jo begynne med å lese litt om etnofarmakologi hvis du virkelig ønsker å forstå hvordan og hvorfor jordas befolkning gjennom historien har benyttet seg av all verdens medisinske og rusgivende vekster. Et godt sted å begynne for å utvide horisonten sin med et par etterlengtede grader.
Sist endret av mentalmelt; 29. mars 2009 kl. 05:50.
Jeg vil ikke ignorere muligheten for at mitt liv ikke er mer enn et meningsløst mikrosekund, og derfor vil jeg oppleve så mye som mulig i løpet av det. Selvfølgelig er det ikke positvt å slenge i seg en masse rusmidler, men det er faktisk slik at de fleste som driver med ulovlige rusmidler ikke har noe problmer med forbruket slik. Veien til å være en suksserik rusmiddel bruker er gjennom kunnskap og bevissthet. Lysten på å oppleve enderede sinnstilstander er min motivasjon. Kanskje noen mennesker trenger litt galskap for å holde seg noenlunde friske i topplukket?

Det virker som du er opplært gjennom ungdomsskolens klisje fremstilling av ulovlige rusmidler; alkohol er ok, mens hasj er starten på en narkomankarriere. Litt hyklersk av deg å stå på din pidestall å fordømme forbrukere av alternative rusmidler, mens du selv sier at du forbruker alkohol og sigaretter. Litt nyansering hadde vært greit, forskning tyder ikke på at alkohol er ett mindre skadelig stoff enn flere av de som defineres som ulovlig. Statestikk viser at så mange som 48% av menn som bor i Oslo har testet cannabis innen de er 30, jeg tror ikke samtlige er narkomane. Mener ikke å oppmuntre til vill ekspirimentering, men ser meg litt lei denne uriktige fremstillingen. Til slutt vil jeg henvise til et sitat fra Hunter S Thompson

"I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me."

Du burde forresten kalt tråden for "Hva er vitsen med ulovlige rusmidler?" iom at du innrømmer at du ruser deg i helgene på lovlige substanser
Sist endret av Brell; 29. mars 2009 kl. 10:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Brell Vis innlegg
...men det er faktisk slik at de fleste som driver med ulovlige rusmidler ikke har noe problmer med forbruket slik. ...
Vis hele sitatet...
Er det nå faktisk slik? Man bør absolutt ha respekt for rusmidler. Jeg vet at veien til avhengighet og elendighet ikke nødvendigvis trenger å være lang. Dette er egne obervasjoner på mange forskjellige personer i forkjellige miljøer og livssituasjoner.
Jeg er tildels enig i at informasjonen angående narkotika er veldig subjektiv og snevret inn mot det værste man kan finne i rusmidler, men det er også farlig med folk som bagateliserer. Forsvarlig bruk av rusmidler innebærer kunnskap, respekt, og det å ha innsikt i, og å forstå sitt eget sinn.
Sist endret av z0p; 29. mars 2009 kl. 11:01.
Sitat av z0p Vis innlegg
Er det nå faktisk slik? Man bør absolutt ha respekt for rusmidler. Jeg vet at veien til avhengighet og elendighet ikke nødvendigvis trenger å være lang. Dette er egne obervasjoner på mange forskjellige personer i forkjellige miljøer og livssituasjoner.
Jeg er tildels enig i at informasjonen angående narkotika er veldig subjektiv og snevret inn mot det værste man kan finne i rusmidler, men det er også farlig med folk som bagateliserer. Forsvarlig bruk av rusmidler innebærer kunnskap, respekt, og det å ha innsikt i, og å forstå sitt eget sinn.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, formulerte meg kanskje delvis uansvarlig. Poenget var at majoriteten av de som ekspirimenterer med ulovlige rusmidler ikke passer under stereotypen du leser om i ungdom mot narkotika brosjyrer. Derfor er det en meningsløs stigmatisering og generalisering i en slik framstilling. Jeg mener en slik opplæring i en kompleks problemstilling er å skyte seg i foten. Ja, det fungerer på mange - men ikke alle. De som er litt kritiske og nysgjerrige kan oppsøke andre informasjonutsendere (som gjerne kan være litt for pro-rus) og miste all respekt for skolens, forelderes etc formidling.

Jeg var fremstilte kanskje rusmidler i et litt vel romantisk lys i den andre posten. Men når trådstarter vil vite om motivasjon bak rusmiddel-ekspirimentering ble det slik. Jeg prøvde også å få fram at det er essensielt å ha innsikt og kunnskap om hva man driver med.
Sitat av Hafrsfjord Vis innlegg
Hver gang jeg kjører innom Freak Forum ser jeg alltid flere hasj og narkotika tråder på framsiden. Jeg har aldri tatt hasj eller narkotika osv. Drikker kun alkohol et par ganger i måneden når det er fest eller en bra fotballkamp på tv etc. Har kun røyket vanlige sigaretter et par ganger på fest.

Jeg er opptatt av å ha god helse og jeg trener mye og gjør ting som jeg liker og er veldig lykkelig.

Jeg kan ikke skjønne hva som er så fun med å ta hasj og slike ting, jeg kan liksom ikke forstå tankegangen til folk som gjør det. Folk må få gjøre hva de vil men jeg føler at det å sløve seg vekk fra virkeligheten er et bortkastet liv. Å drive på med hasj og slik har en dead end, det er ikke noe framtid i det.

Jeg er ikke kristen eller noe slikt, jeg er imot religion, jeg vil bare menneskets beste. Istedenfor å sløve seg vekk med hasj og slikt, gjør det du vil mest i livet ditt, jeg tviler på at å ruse seg er det du egentlig vil.

Takk.
Vis hele sitatet...
Tror du har fått i deg litt for mye av all propaganda'en som er mot dette...
Hva folk får ut av å "drive" med hasj er vel forskjellig fra hver person. Men kan du ikke starte med å fortelle hva du får ut av ditt rusmiddel da?

La oss si alkohol og hasj ikke hadde eksistert tidligere, og staten måtte velge ett til å bli lovlig. Da hadde det nok helt klart blitt hasj. Hasj har aldri tatt et liv, mens alkohol dreper hver dag.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Hafrsfjord Vis innlegg
Hver gang jeg kjører innom Freak Forum ser jeg alltid flere hasj og narkotika tråder på framsiden. Jeg har aldri tatt hasj eller narkotika osv. Drikker kun alkohol et par ganger i måneden når det er fest eller en bra fotballkamp på tv etc. Har kun røyket vanlige sigaretter et par ganger på fest.

Jeg er opptatt av å ha god helse og jeg trener mye og gjør ting som jeg liker og er veldig lykkelig.

Jeg kan ikke skjønne hva som er så fun med å ta hasj og slike ting, jeg kan liksom ikke forstå tankegangen til folk som gjør det. Folk må få gjøre hva de vil men jeg føler at det å sløve seg vekk fra virkeligheten er et bortkastet liv. Å drive på med hasj og slik har en dead end, det er ikke noe framtid i det.

Jeg er ikke kristen eller noe slikt, jeg er imot religion, jeg vil bare menneskets beste. Istedenfor å sløve seg vekk med hasj og slikt, gjør det du vil mest i livet ditt, jeg tviler på at å ruse seg er det du egentlig vil.

Takk.
Vis hele sitatet...
Nå ble jeg spent på hva du mener er vitsen med å ta alkohol.
Jeg er også spent på hvilken måte du mener alkohol et par ganger i måneden er bedre enn hasj et par ganger i måneden på. Om du vil ta alkohol får det selfølgelig være ditt valg - et såpass kontrollert bruk som du tydeligvis har skader sjeldent noen (bortsett fra ting du gjør i alkoholrus da, men det blir for dumt å skylde på et rusmiddel for handlingene sine).
Det jeg synes er rart er at du ser så negativt på alle som bruker ulovlige rusmidler, når du står åpent frem og sier at du ruser deg flere ganger i måneden. Hvorfor skal ikke jeg få være stein hvis du får være full? Så vidt jeg kan se har ikke hasjbruken min gjort noe annet negativt enn å sprøyte penger inn i organisert kriminalitet, men så er det jo ikke vår skyld at myndighetene har gitt de kriminelle oppgaven å distribuere ulovlige rusmidler. Jeg gir blankt faen i om det er ulovlig - jeg har lyst til å ruse meg på hasj, og det synes jeg jeg har all rett til å gjøre.

Dette ble kanskje litt mer over på legaliseringsargumenter (_igjen_) men sånn som jeg ser det er det nettopp det at hasj er ulovlig som gjør at trådstarter er så negativ.
Ville du stilt spørsmål til hasjbrukere hvis det hadde vært lovlig?
Det er som mentalmelt tidligere har påpekt: Narkotika er ikke ett rusmiddel.

Så, hva er vitsen med rusmidler? Hvis vi starter med typiske stoffer som går igjen blant misbrukere, slik som amfetamin, benzodiazepiner (valium, xanor, flunipam, etc.) og GHB, så vil jeg si at mye av vitsen er virkelighetsflukt. Det er disse brukerne som ofte ruser seg for rusens skyld og for å hemme normal tankegang.

Psykedeliske stoffer er selvsagt ikke fritatt for misbruk, men du kan ikke rømme fra virkeligheten på samme måte med f.eks LSD og sopp. Mange av de som interesserer seg for psykedeliske stoffer, tar dem for å utvide bevisstheten og for å få et bredere syn på virkeligheten. Man kan alltids diskutere hvorvidt dette er en bra ting eller ei, men det bunner uansett i at brukeren ender opp med noe interessant for sitt eget vedkomne.

Cannabis faller litt mellom de to stolene. Selv om det i aller høyeste grad er et kraftig psykedelisk stoff med kvaliteter, brukes det av mange som en virkelighetsflukt i en misbruksammenheng.

Vitsen med å bruke rusmidler avhenger med andre ord helt og holdent av hva slags rusmidler og sammenheng vi prater om. Trenden er at de mest oppegående rusbrukerne er de som hovedsakelig fokuserer på psykedeliske stoffer.
Sitat av Hafrsfjord Vis innlegg
Folk må få gjøre hva de vil men jeg føler at det å sløve seg vekk fra virkeligheten er et bortkastet liv. Å drive på med hasj og slik har en dead end, det er ikke noe framtid i det.
Vis hele sitatet...
Hva er et meningsfullt liv i dine øyne? Alt har en dead end. Og hva faen er en virkelighet? Virkeligheten er det du gjør utifra din egen situasjon. Det er nettopp disse rømningene fra "virkeligheten" som skaper nyanse og magi. Å si at rusmidler er bortkastet fordi det er en rømning fra virkeligheten er helt blåst. Du rømmer også vekk fra den harde teoretiske virkeligheten, bare på din måte.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
det meste er sagt i denne tråden føler jeg, men når det gjelder å "rømme fra virkeligheten", enten med eller uten rusmidler..

vel.. er det ikke mer å utnytte virkeligheten vår til det fulle? alt vi kan oppleve, realisere, gjøre, føle, tenke, er i mine øyne den reelle virkeligheten vår..

eneste måten å rømme fra sin egen virkelighet, er å rømme fra sin egen eksistens, og da er det snakk om å ta livet av seg selv, mener jeg.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
somnium: Virkelighetsflukt kan jo foregå på forskjellige måter på forskjeligt plan. Jeg vil påstå at det å se filmer, lese en bok, høre på musikk også er en form for virkelighetsflukt, om enn noe mindre drastisk enn heroin.
De fleste synes vel det er godt å få tømt hodet litt om tankene kontinuelrig kverner rundt problemer i f.eks liv og økonomi.
Det blir selvfølgelig et problem om man gjør dette hele tiden, men her er det vel fornuften som må slå til..

Jeg ser heller ikke poenget i ditt siste utsagn. Ser man stort på det er jo det din virkelighet om den foregår i ditt hodet eller noen annens hode. Dog kan det nok skape ubalanse og psykiske lidelser som kan forynge livskvaliteten om man kontinuerlig ruser seg for å flykte fra hverdagen.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
z0p:

da vil jeg heller kalle det "problemflukt", om man bruker rusmidler for å slippe å tenke på, eller konfrontere, problemer.
å kalle bruk av rusmidler som "virkelighetsflukt" blir halvveis å stigmatisere alle rusbrukere som mennesker som har problemer de prøver flykte fra.

men enig, siste utsagnet mitt var noe lite gjennomtenkt.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av somnium Vis innlegg
...
å kalle bruk av rusmidler som "virkelighetsflukt" blir halvveis å stigmatisere alle rusbrukere som mennesker som har problemer de prøver flykte fra....
Vis hele sitatet...
Det er jeg fullstendig enig i. Det jeg ville få frem var at virkelighetsflukt faktisk er ganske vanlig i større eller mindre grad.
Mulig min oppfatning av begrepet virkelighetsflukt ikke er helt korrekt, men er ikke problemer og stress ofte grunnen til at man vil flykte fra virkeligheten?
Om det kommer av kjedsomhet er jeg som sagt enig med deg, og man bør virkelig ta seg selv i nakkeskinnet
Sitat av Hafrsfjord Vis innlegg
Hver gang jeg kjører innom Freak Forum ser jeg alltid flere hasj og narkotika tråder på framsiden. Jeg har aldri tatt hasj eller narkotika osv. Drikker kun alkohol et par ganger i måneden når det er fest eller en bra fotballkamp på tv etc. Har kun røyket vanlige sigaretter et par ganger på fest.

Jeg er opptatt av å ha god helse og jeg trener mye og gjør ting som jeg liker og er veldig lykkelig.

Jeg kan ikke skjønne hva som er så fun med å ta hasj og slike ting, jeg kan liksom ikke forstå tankegangen til folk som gjør det. Folk må få gjøre hva de vil men jeg føler at det å sløve seg vekk fra virkeligheten er et bortkastet liv. Å drive på med hasj og slik har en dead end, det er ikke noe framtid i det.

Jeg er ikke kristen eller noe slikt, jeg er imot religion, jeg vil bare menneskets beste. Istedenfor å sløve seg vekk med hasj og slikt, gjør det du vil mest i livet ditt, jeg tviler på at å ruse seg er det du egentlig vil.

Takk.
Vis hele sitatet...
Såe... du tror virkelig det er sunnere å drikke alkohol to ganger i måneden, enn å røyke hasj like sjeldent? Ikke at jeg røyker hasj, men jeg klarer iallefall å innse at alkohol er mer skadelig.

Det er forresten forskjell på bruk og missbruk, virker ikke som du skjønner det!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du klarer å innse det? Det er jo overhodet ikke interessant her. Det interessante er jo hvorfor du innser det.
Å innse det fordi mange sier de er sånt er veldig naivt, og da er det stort sett bedre å ikke innse det.
Sitat av z0p Vis innlegg
Du klarer å innse det? Det er jo overhodet ikke interessant her. Det interessante er jo hvorfor du innser det.
Å innse det fordi mange sier de er sånt er veldig naivt, og da er det stort sett bedre å ikke innse det.
Vis hele sitatet...
Det er basert på fakta...
Dersom feil person tar hasj kan den personen få psykoser, og det er 10ganger værre en en som blir gæærn på fylla. Da psykosene kan vare leeenge og i tillegg gjøre personen farlig over lengre tid. Dette neppe en fare for de som eksperimenterer men mere for folk som bruker det over lengre tid.

Det skjer heldigvis sjeldent og er nok en fare som en gang i fremtiden vil bli vurdert som et mindre problem en farene ved alkohol. Det er nok mest derfor det er ulovlig pr i dag tror jeg.

Sitat av Hafrsfjord Vis innlegg
jeg tviler på at å ruse seg er det du egentlig vil.
Vis hele sitatet...
Veit ikke hva du legger i det men jeg får inntrykk av at du tror man nærmest slokner i sofaen.
Det gjør man seff på det meste om man tar for mye.

Jeg er svært nysgjerrig og det er derfor jeg finner interesse i psykedeliske stoffer.
Du skjønner det at å sparke fotball er en gøy ting å gjøre, samme er det å høre på musikk med THC i kroppen. Det er å anbefale bare for å skjønne hva som er greia. Noe som minner meg på at... mye av grunnen til at jeg prøvde det var fordi det er noe man kan vokse på mentalt. både etter og i selve trippen. Føler at jeg har lært hvordan man kan se på ting. Det har jeg fått både av å møte og å jobbe med bra folk. Men du kan og få det av psykedeliske stoffer dersom du gjør det riktig.

dersom du skulle prøve det en gang anbefaler jeg at du spiser det. Tryggere en å dra ned all dritten i lungene.
Det er ikke lett å svare på ett slikt spørsmål, men folk liker rus. Enkelt og greit.

Noen av grunnen for at folk drikker alkohol er.
* relaxation
* mood lift, happiness, giddiness
* talkativeness
* lowered inhibitions / reduced social anxiety
* analgesia (kills pain)

http://www.erowid.org/chemicals/alco..._effects.shtml

Hasj\cannabis.
* mood lift, euphoria
* laughter
* relaxation, stress reduction
* creative, philosophical or deep thinking : ideas flow more easily
* increased appreciation of music. More aware of, deeper connection to music.
* increased awareness of senses. (eating, drinking, smell)
* change in experience of muscle fatigue. Pleasant body feel. Increase in body/mind connection.
* pain relief (headaches, cramps)
* reduced nausea, increased appetite (used medically for this)
* boring tasks or entertainment can become more interesting or funny

http://www.erowid.org/plants/cannabi..._effects.shtml

LSD.
* increase in energy (stimulation)
* increase in associative & creative thinking
* mood lift
* increased awareness & appreciation of music
* increased awareness of senses. (eating, drinking, smell)
* closed and open eye visuals
* profound life-changing spiritual experiences

http://www.erowid.org/chemicals/lsd/lsd_effects.shtml

MDMDA\XTC
* extreme mood lift
* increased willingness to communicate
* increase in energy (stimulation)
* ego softening
* feelings of comfort, belonging, and closeness to others
* feelings of love and empathy
* forgiveness
* increased awareness & appreciation of music
* increased awareness of senses. (eating, drinking, smell)
* profound life-changing spiritual experiences
* neurotically based fear dissolution
* sensations bright and intense
* urge to hug and kiss people

http://www.erowid.org/chemicals/mdma/mdma_effects.shtml

Amfetamin.
* increased alertness
* increased motivation
* increased talkativeness
* positive mood shift, sense of well-being

http://www.erowid.org/chemicals/amph..._effects.shtml

Viss du går inn på hver enkelt av disse stoffene og lese litt mer om dem. Både hvordan de påvirker deg, rusen er. Både negativt og positivt. Hva folk som har tatt de opplever, prøver å sette deg litt inn i hva de gjør med deg. Legg fra deg vranglæren, eller det generelle synet du har. Kanskje jeg er litt fordomsfull, så du få unnskylde meg viss jeg tar feil.

Beste måten å få det beste svaret du leter etter er å prøve stoffene selv, se selv hva folk liker eller ikke liker med dem. Mange rusmidler spesielt psykedeliske er det så og si umulig å forklare hvordan rusen oppfattes eller hvordan den påvirker "deg". F.eks å forklarer en tripp til en utestående nytter ikke. Selv om man kan finne ord på noen av opplevelsene man kan få eller måten rusen oppfattes så kan det høres absurd ut for den utestående,tolkes feil. Og man må oppleve det selv for å forstå hva rusen dreier seg om.
Blir som å forklare kjærlighet til en som aldri har følt det, man forstår aldri helt hva det dreier seg om før man har opplevd det selv.
Oppfordrer ingen til å å prøve rusmidler, men man kan ikke gå bort ifra at å oppleve rusmidler "og mange andre ting" selv gir en forståelse som ord i de fleste tilfeller ikke kan gi deg.
Sist endret av sneipen; 29. mars 2009 kl. 17:47.
Hafrsfjord:

Om dette plager deg så intenst så kan du jo drite i å komme innom rusmiddel-forumet?

Du skriver selv at du drikker alkohol og røyker sigaretter. Visste du at disse to rusmidlene som regel alltid havner på toppen over skadelighet, sammenlignet med andre rusmidler?

Jeg er også opptatt av å ha god helse og være lykkelig. Trene gjør jeg også.

Videre skriver du at du ikke skjønner hva som er så "fun" med "å ta hasj". Måten du skriver på forteller meg at du ikke er så veldig gammel. Jeg hadde sikkert noe av de samme holdningene som deg når jeg var på din alder.

Jeg har mange kompiser som fint klarer å kombinere "å ta hasj" med en vanilig 8-16 jobb. Poenget her er jo at man ikke ruser seg døgnet rundt. Jeg har ting å gjøre for pokker, jeg må stå opp, gå på jobb, dra på trening, og når jeg er ferdig med det, først da kan jeg ta meg en blås, eller en kork, eller hva det måtte være.

Jeg kan love deg at alkohol og tobakk også er en "dead end", da jeg har flere familimedlemmer som har drukket seg ihjel eller tatt selvmord som følge av alkoholmisbruk. I tillegg har jeg en onkel som er uføretrygdet og som drikker hjemmebrent hver dag og røyker 20 rullings om dagen, og han har aldri rørt narkotika.

Personlig ser jeg heller at folk "tar hasj" enn å drikke seg full. Bare se hvor idiot man blir av å drikke, blir agressiv og begynner og krangle og sloss. Nei takke seg heller til hasj da. Til og med fastlegen min sier at alkohol er en av de aller mest skadelige rusmidlene som fins.

Så, hvorfor kommer du hit på rusmiddel-forumet og prøver å fremstille deg selv som "bedre" eller "flinkere" enn oss? Det lurer jeg på.
Jeg blir noe overrasket over den defensive tonen som går igjen i noen poster i denne tråden. Poenget er at vi har en nykterist som i bunn og grunn spør oss brukere hva vitsen med rusmidler er, og legger ved litt generell informasjon om seg selv så vi kan svare ut fra hans ståsted. Det er ikke rare erfaringen med rusmidler han har, røyk regnes generelt ikke som rusmiddel mener jeg, og da står vi igjen med alkohol. I tillegg får vi inntrykk av at hans holdninger til rusmidler er generelt sett nedlatende, på tonen han fører i førsteposten. Men er det egentlig forsvarlig å svare tilbake med samme mynt her?

Jeg mener nei, men det må vektlegges at det er lov med ulike meninger, og at vi som rusbrukere heller skal fokusere på det filosofiske spørsmålet: Hva er vitsen med rusmidler? og forklare eller gi eksempler til trådstarter basert på egne meninger, synspunkter og erfaringer. Selvom han har et annet synspunkt enn oss, synes jeg det blir vanskelig å ta brukere seriøse hvis de kommer med ampre utbrudd for et relativt forståelig spørsmål, spesielt fra en som ikke har de samme erfaringer selv.

Jeg må innrømme at spørsmålet trådstarter stilte har også opptatt meg fra tid til annen, kanskje i litt andre ordlag så som: Hvorfor fortsetter jeg å ruse meg? Hva er vitsen med livet mitt? Hvorfor klarer jeg ikke slutte? Hva er meningen? o.s.v. og en del reflekteringer over slike spørsmål mener jeg er sunt hos den gjennomsnittelige rusbrukeren/misbrukeren. Kan hende trådstarter nærmest ba om litt sarkastiske svar med sin åpenlyse holdning og generalisering overfor rusbrukeren generelt, og at det kan sees på som ris til egen ræv, men allikevel skulle spørsmålet være såpass aktuelt for de fleste av oss at det kunne forstås stilt fra en nykterist.

Syns at skal vi bedre imaget som er blitt skapt av oss til folks generelle oppfatning på rus(mis)brukere av illegale stoffer, er det nødvendig at vi klarer å besinne oss når slike tråder dukker opp, og heller svare med en seriøs og ordentlig tone. Litt sarkasme fra noe hold er jeg dog forberedt på, men synes den defensive tonen der direkte angrep på trådstarter gjentatte ganger er litt unødvendig og ihvertfall ikke behjelpelig hva stigmatisering eller generalisering angår.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Hafrsfjord
Hva er vits med rusmidler?
Vis hele sitatet...
Spør deg selv som både røyker tobakk og drikker alkohol. Er det noe bedre å være full og samtidig fylle lungene med tjære, enn å være beruset av hasj? Hasj er ihvertfall ikke i nærheten av så helseskadelig som alkohol, og i tillegg har en beroligene effekt som egentlig alle kunne ha godt av en gang iblandt.
Sist endret av Mexxy; 29. mars 2009 kl. 18:33.
Jeg begynte og ruse meg tidlig i puberteten. Når jeg begynte med rus var jeg veldig innesluttet, sjenert og stille. Det var vel på en måte før jeg hadde funnet min identitet og personlighet. Det gikk stort utover psyken min. - Når jeg prøvde amfetamin ble alt forandret. Under rusen hadde jeg funnet min identiet. Jeg snakket mer, jeg var mer åpen og utadvent. Jeg fikk også mange nye venner og hadde det genrelt bedre i denne "virkeligheten". Når det gikk ut av systemet satt jeg igjen med angst og de samme mønstrne som tidligere. Så jeg fortsatte å ruse meg, fordi jeg likte det livet bedre. blablabla, dere fortstår resten.

Så ja, jeg har brukt rus mye til 'virkelighetsflukt'

Men senere, etter en nykter periode. Fikk ryddet opp i tanker og livet. så det med rus ble annerledes. For jeg har opplevd og ruse meg uten at det ligger noe skjult i mørket bak det.

For det trenger faktisk ikke å ligge noe bak det! Det kan feks være det at man vil ha en koselig tur med kjæresten sin på ecstasy. Spise sopp for og granske seg selv, eller rett og slett røyke for og slappe litt ekstra av.
Alt det der uten og rømme fra virkeligheten. Bare for og oppleve noe utenom det hverdagslige. Noe spesielt, ikke sant.

Tingen er at man må gjøre det sjeldent. Det burde være en spesiell anledning.

Og alkohol er ikke noe forskjellig fra noen annen rus, utenom effekten og bivirkninger. Alkohol er en sterk rus som man blir mye mer rusa på enn flere andre stoffer.

Du klarer forhåptenligvis og oppføre deg på alkohol klarer folk og oppføre seg på cannabis. Og du klarer og drikke alkohol uten noen baktanker, ikke sant? Rus er rus, samme om det er lovlig eller ulovlig.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av S3MT3X Vis innlegg
Det er basert på fakta...
Vis hele sitatet...
Jeg hører du sier det, men du presiserer bare poenget mitt. Du sier ikke noe om hvilke fakta du snakker om. Ikke noen henvisninger eller utdyping. Fakta er jo noe vagt i denne sammenheng. Det foreligger mange forskningsresultater av skadevirkninger av både hasj og alkohol, og mange av disse spriker enormt.
Det er to forskjellige stoffer, og potensielle skadevirkninger er ikke de samme. Dermed kan man ikke uten videre sette de opp mot hverandre. Så slike kommentarer som at man bare må innse det fordi det er fakta blir for min del veldig lite seriøst. Man bør være forsiktig med å uttale seg skråsikkert i slike saker om man faktisk ikke har satt seg godt inn i det,og vet hva man snakker om.
Jeg sier ikke nødvendigvis at du ikke har det, siden jeg ikke kan vite.

Jeg har egentlig ikke noe sterkt standpunkt i saken, men snakker vi et såpass sjeldent inntak av mindre doser, tror jeg ikke sjansen for skadevirkninger vil være spesielt store for noen av de. Da vil nok diskusjonen heller bli av prinsipiell art.

Jeg er også enig med paranoy angående tonen til mange av tilbakemeldingene. Selv om trådstarter kanskje er noe fordomsfull, virker det som om mange tar diskusjonen på et personlig plan istedet for å informere.

Sitat av appel Vis innlegg
...det trenger faktisk ikke å ligge noe bak det! Det kan feks være det at man vil ha en koselig tur med kjæresten sin på ecstasy. Spise sopp for og granske seg selv, eller rett og slett røyke for og slappe litt ekstra av.
Alt det der uten og rømme fra virkeligheten. Bare for og oppleve noe utenom det hverdagslige. Noe spesielt, ikke sant.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, men det er jo et definisjonsspørsmål. Er ikke virkeligheten spesiell og spennende nok for deg? Da kan man jo fort kalle det en virkelighetsflukt.

Sitat av appel Vis innlegg
alkohol er ikke noe forskjellig fra noen annen rus, utenom effekten og bivirkninger. Alkohol er en sterk rus som man blir mye mer rusa på enn flere andre stoffer.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner poenget ditt, men dette blir veldig vagt. Rus er vel kun en slags fellesbetegnelse for at en kommer i en annen sinnstilstand. Hvordan de ulike stoffene faktisk påvirker oss er noe mer komplisert og forskjellig fra stoff til stoff.

Sitat av appel Vis innlegg
Rus er rus, samme om det er lovlig eller ulovlig.
Vis hele sitatet...
Igjen blir det for vagt.
Rus er rus. En situasjon en situasjon. Et menneske er et menneske...

Selv om rusen av et lovlig og et ulovlig rusmiddel kan være den samme kan det medføre potensielle indirekte virkninger. For et enkeltindivid trenger ikke det å være et problem, men sett i en sammenheng kan det som kjent være en gateway til andre stoffer.

Jeg sier verken at det ene eller andre er bedre, men jeg prøver å være litt objektiv.
Det er veldig mye klaging på at det pøses ut anti-propaganda med feilaktige opplysninger angående diverse rusmidler. Det er greit nok, og jeg er også tildels enig, men jeg ser også at mange av de som påpeker dette gjerne tar subjektiv informasjon fra andre for god fisk, så lenge den er fordelaktig for seg selv.

Jeg mener det er veldig viktig å være veldig kritisk til informasjon. Det florerer av forskningsrapporter og statistikk, og det er lett å la seg lure av et godt formulert og rikt språkbruk. Rapporter og statistikk er selvfølgelig det viktigste man kan studere, men man må se på normen, og ikke la seg overbevise av informasjon utifra enkelt kilde bare fordi den er fordelaktig for din subjektive overbevisning.
Sist endret av z0p; 30. mars 2009 kl. 13:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Jeg kan skjønne tankegangen din.

snakker du om missbrukere eller brukere?

Jeg spør deg, hvorfor tar du noen pils når det er en bra kamp på tv? fordet du liker det, syns det er gått og du liker følelsen du får, nyaktig det samme er det med brukere av andre stoffer, og de andre stoffene skader deg faktisk ikke så mye som du tror, vis du ikke bruker det flere ganger i uken!
Da kommer skille mellom missbruk og brukere
Missbruk av alkohol er farlig, men ikke farlig å bruke.
Missbruk av hasj er farlig men ikke farlig å bruke.

Alkohol er til og med dødlig, det er ikke hasj, bare for å få sakt det!
Så da har vi kommet frem til at det faktisk ikke er så mye farligere en alkohol, så lenge du har kontroll.

Så da er det spørsmålet, hvorfor narkotiske stoffer fremfor alkohol?
Noen liker ikke alkohol, noen blir "gærne" av alkohol og de fleste gjør ting de angrer på når dem har drikki alkohol og noen tåler det rett og slett ikke og andre tåler og liker det, men syns andre stoffer er bedre og gir dem en bedre følelse, en det alkohol gjør.
Så, derfor bruker de feks hasj isteden når de vil ha sine kose/slappe av stunder.

Hvorfor synes du at alkohol er så mye bedre enn andre stoffer?
Har du prøvd andre stoffer?

Folk som deg, er typiske nordmenn som ser ned på og missliker de som bruker noe annet en alkohol, stemmer det?
Hadde en kar fyrt opp en joint forand deg så hadde du nok tenkt at han var en narkis som ikke kommer langt i livet.

Grunden til at du hadde tenkt det, er pga alt du hører om narkotiske stoffer, som blir printa inn av skolen og foreldra dine fra du er liten.
Derfor tenker flertallet sånn, men hvor mye hørte du om at alkohol var farlig? dødlig og skadlig på flere måter, ingenting.

Jeg sier heller ikke at alle narkotiske stoffer ikke er skadelig, noen skader mer en andre!
Men bare husk at alkohol faktisk er skadelig det også.
Og at du ikke kan stille alkohol og hasj opp mot hverandre, gjør du det, så vinner hasj, av en grund og det er at hasj ikke er dødlig, men begge stoffer er som sakt skadlige ved missbruk.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Hafrsfjord Vis innlegg
Hver gang jeg kjører innom Freak Forum ser jeg alltid flere hasj og narkotika tråder på framsiden. Jeg har aldri tatt hasj eller narkotika osv. Drikker kun alkohol et par ganger i måneden når det er fest eller en bra fotballkamp på tv etc. Har kun røyket vanlige sigaretter et par ganger på fest.

Jeg er opptatt av å ha god helse og jeg trener mye og gjør ting som jeg liker og er veldig lykkelig.

Jeg kan ikke skjønne hva som er så fun med å ta hasj og slike ting, jeg kan liksom ikke forstå tankegangen til folk som gjør det. Folk må få gjøre hva de vil men jeg føler at det å sløve seg vekk fra virkeligheten er et bortkastet liv. Å drive på med hasj og slik har en dead end, det er ikke noe framtid i det.

Jeg er ikke kristen eller noe slikt, jeg er imot religion, jeg vil bare menneskets beste. Istedenfor å sløve seg vekk med hasj og slikt, gjør det du vil mest i livet ditt, jeg tviler på at å ruse seg er det du egentlig vil.

Takk.
Vis hele sitatet...
Du sier selv at du drikker noen ganger i måneden eller om det er en bra kamp på tv, sansyneligvis også andre spesielle anledninger, tar jeg feil?
Det blir på samme måte med hasj med mindre vi snakker om missbruk.

Du liker alkoholrusen javel, Men det finnes mennesker der ute som ikke har noe godt forhold til den rusen å de ubehagelige ettereffektene som følger etter en natt på fylla.

Derfor kan de ty til en annen rus, Cannabis er ett godt eksempel å det jeg tar utgangspunkt i.
Cannabis gir en roligere rus, det er ikke så mye mas å voldsomheter som under alkohol rusen.
Dette er ikkenoe jeg vil si egner seg for en typisk ungdomsfest, Heller en kveld med en pizza, noen gode venner å en film.

Dette er ikke å sløve seg vekk fra virkeligheten, det er mer som å ta en pust i bakken. Samme som med alkohol, jeg føler meg bedre psykisk etter en fest fordi det gir meg tid til å puste ut, kose meg med venner å prate.
Det er enkelt å det gir en god følelse.

Det er samme sak med cannabis, det er bare en pause, ett velfortjent pust i bakken.
Du må ikke stemple alle brukere som missbrukere, Det blir som å kalle alle som tar en øl i ny å ne for alkoholiker.

Les litt neste gang du er innom forumet
Det er mye å lære her å mange smarte folk, du kan lære ett å annet.
Ikke alle stoffer er så ødeleggende som folk gjerne vil ha det til.

Å bare til informasjon er dette skrevet av en ung mann med ett sunt forhold til alkohol å ingen personlig erfaring med Cannabis.
Alt jeg sier kommer ifra andre kilder å inntrykk jeg selv har dannet meg å du skal ikke se bort ifra at jeg stifter bekjentskap med stoffet i senere tid

Beklager om dette ble litt rotete men det er seint å jeg er trøtt.
Det er helt meningsløst å diskutere rusmiddler med en som er så trangsynt att alkohol og nikotin er greit, men alt annet er helt bak mål.
Alkohol går på lik linje med alt narkotika i mine øyne, en dårlig rus som skader mye og gjør en god del folk til komplett idioter, dette er akseptert?
Men å sitte å ta det roligt med en jonas og ikke gjøre noe gale, dette er helt uakseptert å fører til bøter?
Forby naturen, dosnt make any sence!
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Ser at vi som ruser oss på dop er i veldig angrepsposisjon i forhold til personer som kun røyker og drikker alkohol.
Rart.
Jeg drikker sjelden,men røyker hasj ofte og forstår trådstarteren.

Grunnen til at jeg misbruker hasj istedet for å misbruke alkohol,er at jeg blir så jækla dårlig av alkohol!
Får bare noia og dårligere nerver av hasjen.Skulle ønske det var motsatt......
Jeg drikker ikke, røyker ikke eller bruker andre rusmidler for å føle meg bedre. Nei jeg klarer å more meg uten noe hjelpemidler av form for å manipulere kroppen. De som røyker hasj osv, respekterer deres valg, men tenk engang til? trengte du virkelig å ta det første trekket dit? var livet virkelig så kjedelig at du måtte ta andre veier? Bruk heller penger på å reise rundt i verden og opplev den virkelige rusen på div adrenalinfylte events som er å finne rundt om kring på planeten jorda, der vi bor.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Jeg drikker ikke, røyker ikke eller bruker andre rusmidler for å føle meg bedre. Nei jeg klarer å more meg uten noe hjelpemidler av form for å manipulere kroppen. De som røyker hasj osv, respekterer deres valg, men tenk engang til? trengte du virkelig å ta det første trekket dit? var livet virkelig så kjedelig at du måtte ta andre veier? Bruk heller penger på å reise rundt i verden og opplev den virkelige rusen på div adrenalinfylte events som er å finne rundt om kring på planeten jorda, der vi bor.
Vis hele sitatet...
Folk gjør forskjellige ting, folk har forskjellig syn på ting. Men jeg må bare presisere at livet til en person ikke trenger å være kjedelig fordi om han tar seg en joint. Det blir litt det samme som å si at flertallet av unge nordmenn drikker fordi de har et kjedelig liv, hvilket jeg tviler på er tilfelle. Cannabis kan bli brukt som et nytelsesmiddel for en rolig kveld hjemme, det kan bli brukt for å aide meditasjon, det kan bli brukt av en som lager litt musikk på hobbybasis fordi det fremmer hans/hennes ytelse og evne til å føle musikken. The list goes on.

Nei, vi trengte ikke å ta det første trekket. Trengte du å dra på et adrenalinfylt event? Trengte Ola Nordmann å drikke seg drita med kompiser på byen? Det er snakk om hva vi har lyst til, hva vi interesserer oss for og hva vi har lyst til å gjøre med tiden vi tilbringer her på jorda. Det er mye å finne på og man kan fint kombinere mange av disse tingene for å få et innholdsrikt liv =)
Sitat av Sky Vis innlegg
Folk gjør forskjellige ting, folk har forskjellig syn på ting. Men jeg må bare presisere at livet til en person ikke trenger å være kjedelig fordi om han tar seg en joint. Det blir litt det samme som å si at flertallet av unge nordmenn drikker fordi de har et kjedelig liv, hvilket jeg tviler på er tilfelle. Cannabis kan bli brukt som et nytelsesmiddel for en rolig kveld hjemme, det kan bli brukt for å aide meditasjon, det kan bli brukt av en som lager litt musikk på hobbybasis fordi det fremmer hans/hennes ytelse og evne til å føle musikken. The list goes on.

Nei, vi trengte ikke å ta det første trekket. Trengte du å dra på et adrenalinfylt event? Trengte Ola Nordmann å drikke seg drita med kompiser på byen? Det er snakk om hva vi har lyst til, hva vi interesserer oss for og hva vi har lyst til å gjøre med tiden vi tilbringer her på jorda. Det er mye å finne på og man kan fint kombinere mange av disse tingene for å få et innholdsrikt liv =)
Vis hele sitatet...
Sant nok, men jeg trenger heller ikke et adrenalinfylt event. klarer meg just like nå. Å jeg liker også å holde meg på den lovlig siden = )
Godt med smør
Sitat av mo3 Vis innlegg
Sant nok, men jeg trenger heller ikke et adrenalinfylt event. klarer meg just like nå. Å jeg liker også å holde meg på den lovlig siden = )
Vis hele sitatet...
greit, ikke noe adrenalin, ikke noe rusmidler, lovlige eller ulovlige, absolutt ingenting gale med ditt liv. Det er perfekt.

Du er "bullet-proof" men ja, jeg tok en vei, mot rusmidler, alkohol, mange stimulanter, piller. Utforsking over tid, ble ikke tilbudt stoffene, jeg valgte SELV når jeg ville ha dem.

Jeg føler at den veien jeg har tatt, har åpnet livet mitt, jeg har etter noen FÅ møter realisert at jeg ikke vil drive videre på med stoffene, jeg er MANGE opplevelser rikere, mye mer kontroll. Og har tenkt SÅ sinnsykt mye over alle mine møter med rusmidler, føles ut som jeg har en utsikt over rusbruket mitt som få andre tenåringer som jevnlig bruker alkohol har.

Jeg vet og at dette er en vei jeg må fullføre, og har utmerket meg godt i. Og trivs, jeg synes ikke det er negativt på noen måte, jeg gjør ting i mitt tempo. Ruser ikke hver dag, dette er en BRØKDEL av det jeg gjør for og være lykkelig i livet.

Om du klarer deg uten rusmidler, og har ett fint liv. Bra for deg, men her er tingen. En del av de som bruker rusmidler, gjør det ikke for og oppnå lykke,hell,suksess i livet. Rusmidler er fortsatt bare en BRØKDEL av ett fulkomment liv (for de som bruker det såklart)
Den følelsen du har av livet ditt, att det er fint, og du klarer deg helt. Har jeg og (tror jeg vertfall) forskjellen er at jeg pisser vekk pengene mine på ulovlige substanser i ny og ne.



Følte det ble lite sammenheng på dette her, men sliter med og artikulere meg skikkelig. La gå.
Heisann du! Jeg røyker hasj hver dag, Jeg Trener Annen-hver dag, Jeg har fortsatt god helse og er opptatt av det.

Men mener du at jeg prøver "Gjemme" meg vekk fra virkeligheten? Tøvprat..
Har ingenting og gjemme meg "Vekk Fra". og skulle jeg gjemme meg vekk fra noe, hadde jeg i hvertfall ikke brukt rusmidler.
Jeg koser meg, Og det er min måte og kose meg på. Tren så mye du vil og vær så sosial du bare kan, men jeg lever livet mitt og jeg driter vel i hva en person måtte si om min måte og kose seg på.

Er ganske sikker på at du ikke er så mye mer vellykket enn meg, hvorfor? Fordi jeg er glad som faen vel, har god selvtillit o.l (nøyaktig det samme som deg)
Tror du virkelig at alle hasj brukere er depressive personer & Nolifere? Think again.

Hvorfor søke Ektremsport for og få kick, det kan jo skade deg selv og i værste fall ende med døden?
skal man begynne og tenke sånn også nå?
Sist endret av Sluzzz; 25. april 2009 kl. 21:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis drugs hjelper folk i livet. Hvorfor ikke bare gjøre det lovlig? De fleste sier jo de har kontroll når de bruker narkotika osv. Så søker de etter sterkere saker, men sånn er det jo ikke med alle, så "ja til lovlig narkotika" ? Jeg elsker adrenalin, burde det vært ulovlig? Siden vi Kan skade oss.

Er umulig å vinne en slik diskusjon, narkotikabrukere mener de har full kontroll å gjør det for gøy, for å ha det fønn i hverdagen. Hvorfor? Hva som gjør dagen så mye bedre? Er det for å få cred i flokken din? er det fordi andre i flokken gjør det? eller er det for du har såå lyst til å utforske hvordan det er? Til alle som ikke har prøvd rusmidler før. jeg anbefaler å IKKE gjør det. det fins mange måter å more seg på. noen av mine venner mener jeg ikke vet hva jeg mister siden jeg ikke er med på fester å drikker meg full. Ja jeg er ikke like kul som dem, å være en mindreårig på fest å drikke litt øl og rusbrus det er cred det. det er virkelig respekt. Jeg klarer meg uten slike ting, jeg klarer å underholde meg selv med ting som ikke manipulerer kroppen

Hilsen en 17åring som aldri har prøvd narkotika eller drukket alkohol.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av mo3 Vis innlegg
Er det for å få cred i flokken din? er det fordi andre i flokken gjør det?
Vis hele sitatet...
ingen av vennene mine som vet at jeg bruker noe som helst av narkotika.

jeg anbefaler å IKKE gjør det.
Vis hele sitatet...
hvordan kan du direkte IKKE anbefale noe som helst som du aldri har prøvd selv? du er i ingen posisjon til å hverken anbefale eller ikke anbefale.

noen av mine venner mener jeg ikke vet hva jeg mister siden jeg ikke er med på fester å drikker meg full.
Vis hele sitatet...
altså, tidligere hinter du til at det er omgangskretsen vår som forventer dette av oss, og at det er en negativ ting.. og her BEKREFTER du at omganskretsen din gjør akkurat det samme mot deg?
hvem er det som har ignorante venner her egentlig?

face it, du er 17, du er uvitende og du aner ikke hva du snakker om ettersom du spiste opp all anti-dop propagandaen du fikk servert på skolen rått.

det er det forsåvidt ingenting galt i, men ikke kom her og prøv å overbevis oss som faktisk HAR relevant erfaring og har gjort nødvendig research om det vi driver med, med slikt nedlatende tull som du skriver her.

på tide å få hodet ut av ræva og få vekk det stereotypiske bildet du har av folk som ikke nødvendigvis bare gjør ALT som er godtatt i samfunnet.
Godt med smør
Sitat av mo3 Vis innlegg
Hvis drugs hjelper folk i livet. Hvorfor ikke bare gjøre det lovlig? De fleste sier jo de har kontroll når de bruker narkotika osv. Så søker de etter sterkere saker, men sånn er det jo ikke med alle, så "ja til lovlig narkotika" ? Jeg elsker adrenalin, burde det vært ulovlig? Siden vi Kan skade oss.

Er umulig å vinne en slik diskusjon, narkotikabrukere mener de har full kontroll å gjør det for gøy, for å ha det fønn i hverdagen. Hvorfor? Hva som gjør dagen så mye bedre? Er det for å få cred i flokken din? er det fordi andre i flokken gjør det? eller er det for du har såå lyst til å utforske hvordan det er? Til alle som ikke har prøvd rusmidler før. jeg anbefaler å IKKE gjør det. det fins mange måter å more seg på. noen av mine venner mener jeg ikke vet hva jeg mister siden jeg ikke er med på fester å drikker meg full. Ja jeg er ikke like kul som dem, å være en mindreårig på fest å drikke litt øl og rusbrus det er cred det. det er virkelig respekt. Jeg klarer meg uten slike ting, jeg klarer å underholde meg selv med ting som ikke manipulerer kroppen

Hilsen en 17åring som aldri har prøvd narkotika eller drukket alkohol.
Vis hele sitatet...
du uttaler deg om ting du ikke har PEILING på.


For og si det på godt norsk kan du holde kjeft, cred i venneflokk? neppe, mine beste venner, de som jeg henger mest med. Er det INGEN som bruker rusmidler, da mener jeg nikotin, alkohol, cannabis. ALT. Ikke koffein, sukker ja. Det er umulig og vinne en sånn diskusjon, i dette tilfellet vertfall. Men si meg, vist du var klar over det. Hvorfor i helvete poster du her da?

Og veldig bra gjort, du trekte frem lovverket, stemmer det der, det er ikke lovlig. Det finnes ingen smutthol i Norges lovverk.
Fakta er IMO. Loven setter bare opp risikoen, Folk kjører over 80 så sant de ikke vet det er ett farlig hjørne, dårlig sikt. Eller politi, folk urinerer offentlig, så sant ingen ser på. Vold forekommer. Lovbrudd skjer hele tiden. Folk vurderer bare om de kan bli tatt, og konsekvenser. Bot o.l rent men er det mulig og slippe unna med det (små lovbrudd såklart) gjør de det. De vurderer risikoen. Det finst ingen bok som kan fortelle en hel nasjon hvordan de skal oppføre seg.

Men helt ærlig, mange av de som bruker narkotika, har kontroll. Eller noen, vet ikke om noen undersøkelser på nett det her.

Men kan du si, att de 4 grammene med amfetamin jeg har fått i meg på disse 360 dagene PREGER livet mitt så jævelig mye at jeg ikke har kontroll?
Det er meget toppers at du klarer deg uten rusmidler. Men rusmidler har eksistert i hundrevis/tusenvis av år, det ligger i menneskets natur å ruse seg (vell stor påstand) i dyrelivet og.

Du må skjønne at din livsretning ikke fungerer for alle, faktisk ett fåtall vil jeg tørre og påstå, det ligger i naturen. Om de så bannlyste ALLE rusmidler, ville folk fortsatt ha fått tak i noe og ruse seg på.

Jeg har venner som deg, som ikke ruser seg. De respekterer at jeg drikker av og til, og de som jeg har fortalt at jeg har brukt narkotiske stoffer. Har heller ikke noe i mot det. Jeg tar min retning, tar vare på meg selv, gjør det jeg må for og være glad, de gjør likens. Forskjellige retninger for alle. Kanskje de og begynner og ruse seg når de er gamle nok. Hvem vet.

Men moralisering vil jeg ha meg frastått.

Jeg synes forøvrig det er bra du er rusfri, men og frastå folk og bruke rusmidler? mener du at livet ditt er så mye mer komplett enn de som bruker rusmidler?

Hvorfor ikke ruse seg? så sant det ikke er noe som preger livet ditt (negativt) er det TRYGT og ruse seg. Neste gang du poster her foreslår jeg at du ikke trekker alle under en kam "narkotikabrukere påstår de har kontroll" du uttaler deg om en side du aldri har vært på.

Jeg selv har bare MULIGHET til og ruse meg når jeg er hjemme. Snakk om noen få uker i året. Vertfall i en liten periode nå. Jeg har det fint og jeg har vært en Narkis/misbruker/bruker/stoner kall det hva faen du vil. Og jeg kommer til og fortsette. Og jeg er MINST like glad når jeg ikke bruker rusmidler, som i de få ukene jeg bruker rusmidler.

Du må skjønne det finnes en balanse, er ikke nødvendig og drikke hver helg. Fare på grøftefylla, lurer på hva venner du har siden du har sånn ett vraka syn på rusmidler, handler vertfall ikke om å få cred i vennegjengen her


Nå skal jeg kose meg med noen øl. ADJØ
Sist endret av Apeloff; 25. april 2009 kl. 22:47.
Nå skriver jeg muligens fra feil perspektiv her, da jeg er 8 år eldre enn deg. For min del har utprøving og bruk av rusmidler skjedd grunnet det faktum at jeg er nysgjerrig. Jeg lurte noe veldig på hvordan disse tingene fungerte, og jeg forsto ganske tidlig at mye av det du ble fortalt gjennom media og diverse anti-ruspropaganda på skolen ikke stemte. Derfor prøvde jeg, i første omgang kun cannabis, og jeg var passert tjue da jeg testet ut andre ting. Jeg kom også frem til det at det er stor forskjell på hvordan de forskjellige rusmidlene fungerer på kroppen, og at noen er verre enn andre. Derfor holder jeg meg i stor grad unna de som ikke gjør noe bra for meg.

Et av disse rusmidlene er dog tidvis en del av hverdagen min, og du blir kanskje ikke overrasket når jeg forteller deg at dette er cannabis. Jeg lider av blant annet dystemi (vedvarende nedsatt stemmningsleie/evt kronisk depresjon) og sterk panikkangst. Jeg har vært innom en stor mengde medisiner, som skulle hjulpet meg med disse lidelsen, dessverre fungerte ikke så mange av de, og de som fungerte gav i tillegg store bivirkninger.

Jeg har tidligere hatt et ganske destruktivt forhold til cannabis, vi snakker 2,5 gram kvalitetsvare om dagen (tidvis mer). Dette sier seg selv at ikke er sunt. Jeg ble paranoid, fikk mye rare tanker og befant meg som oftest i en sofa foran tven. Jeg tok derfor en flere års pause (med en joint i ny og ne, men ikke på daglig basis). Formen gikk opp og ned, slik den gjerne gjør når man er rammet av psykiske lidelser. For nærmere ett år siden begynte jeg å bli dårligere igjen, vi snakker skikkelig dårlig. Selvmordstanker, raseriutbrudd og full pakke. Jeg hadde egentlig ingen planer om å leve så veldig mye lenge. Så oppdaget jeg, etter et innkjøp av en tier og 18-20 dager med skevhet på kveldene at jeg fungerte sånn nogenlunde. Jeg kunne godt være deprimert på dagen, men på ingen måte så kraftig som det tidligere hadde vært. Om jeg hadde en skikkelig dårlig dag, visste jeg at jeg kunne få et lite pusterom på kvelden, derfor var det ikke like ille å ha det så kjipt. Dette var i fjor sommer, og jeg fortsatte kun med sporadisk røyking, ei uke her og ei uke der. Sjelden mer enn èn gang i måneden, tidvis sjeldnere. Før jeg lot det stoppe opp over en periode på et par måneder.

På slutten av den andre måneden begynte jeg å bli dårligere igjen. Så jeg tenkte; "Hva hvis jeg forsøker å iføre meg en liten cannabisdose vær kveld?". Etter atter en måneds tenking og forverring i formen, gikk jeg derfor til innkjøp av ti gram med god hasjisj, delte det opp i halvgrammere. Et halvt gram var maksimumsdosen jeg hadde lov til å iføre meg vær dag, og cannabis skal aldri røkes før kl 1800. Noen dager brukte jeg mindre enn et halvt gram, og noen ganger ble hele halvgrammeren røyka/spist opp. Humøret begynte plutselig å bli bedre, og jeg fungerte bedre i hverdagen. De selvfølgelige bivirkningene som f.eks noe nedsatt hukommelse og noe problemer med å komme meg opp om morgenen var selvfølgelig der. På tross av disse hadde jeg det plutselig mye bedre. Det var ikke så vanskelig å gå ut døra, depresjonen begynte å roe seg og livet var generellt et bedre sted å være. Her jeg sitter idag er dette fortsatt et faktum. Jeg røyker fortsatt (små doser) cannabis, vær dag, og det har en god medisinsk effekt (samtidig som jeg selvfølgelig koser meg med jointen på kvelden). Dette er også bekreftet fra blant annet psykolog, familie og kjente, som ikke vet at jeg ifører meg cannabis på fast basis.

Dette ble en fryktelig lang post, og bærer nok preg av både litt cannabisinntak (bivirkningene jeg nevnte) og noen øl. Men poenget jeg prøver å illustrere er at det er faktisk mulig å ha nytte av disse "grusomme" rusmidlene, og det er mulig å bruke de istedet for å misbruke de. Min måte funker dog ikke for alle, og de fleste klarer seg fint med litt hygge i helgen.
Sist endret av Ivellios; 25. april 2009 kl. 23:16.
Så du mener jeg må prøve narkotika før jeg skal anbefale å ikke bruke det? Er det samme å si at jeg må skyte meg selv i foten før jeg skal si at det ikke er lurt å prøve. drugs er noe man kan klare seg uten. så hvorfor bruke det? klart dere syns det er gøy osv. men hvorfor ikke spise en kjeks istede? nei sier bare stay out of drugs kids.

Apeloff. beklager om du føler deg truffet.var ikke sånt ment.

kan si jeg peker på de brukerne som bruker stoff regelmessig og blir addicted. såklart er det jo greit at man prøver stoff da man er nyskjerrig som er naturlig, men det jeg ikke er helt ok med, er at folk skal ta det to the next level.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Så du mener jeg må prøve narkotika før jeg skal anbefale å ikke bruke det? Er det samme å si at jeg må skyte meg selv i foten før jeg skal si at det ikke er lurt å prøve. drugs er noe man kan klare seg uten. så hvorfor bruke det? klart dere syns det er gøy osv. men hvorfor ikke spise en kjeks istede? nei sier bare stay out of drugs kids.
Vis hele sitatet...
Hehe, du høres ut som de der eksnarkomane og politibetjentene som kom og besøkte oss på ungdomsskolen =)
"Nicotine, Alcohole, Good drugs... Good drugs!"
-bill hicks

De som digger Bill Hicks skjønner hva jeg mener
Godt med smør
Sitat av mo3 Vis innlegg
Så du mener jeg må prøve narkotika før jeg skal anbefale å ikke bruke det? Er det samme å si at jeg må skyte meg selv i foten før jeg skal si at det ikke er lurt å prøve. drugs er noe man kan klare seg uten. så hvorfor bruke det? klart dere syns det er gøy osv. men hvorfor ikke spise en kjeks istede? nei sier bare stay out of drugs kids.

Apeloff. beklager om du føler deg truffet.var ikke sånt ment.

kan si jeg peker på de brukerne som bruker stoff regelmessig og blir addicted. såklart er det jo greit at man prøver stoff da man er nyskjerrig som er naturlig, men det jeg ikke er helt ok med, er at folk skal ta det to the next level.
Vis hele sitatet...
Greit, fint at vi kan være litt mindre fiendtlige her. Følte meg litt truffet ja

men jeg kan ikke kapitulere. Og skyte seg selv i foten, er og forblir en helt idiotisk aksjon i en HVER situasjon, er ALDRI nyttg (så sant du ikke skal ut av militæret :P) og skyte seg selv i foten kommer ALDRI til og bli praktisk, du ødelegger deg selv uten og tjene NOE som helst.

Og bruke rusmidler, ulovlige spesielt, har gitt meg en utsikt, ett perspektiv, en innsikt over livet mitt. Mange nye tanker, mye mer kontroll og ikke minst, har jeg ikke blitt avhengig av noe, jeg er mange opplevelser rikere, og vet hva som er bruk og misbruk, eksperimenteringen kommer til og fortsette (psykadelika snart) og gud jeg har rørt så mye, naturligvis over god tid. Og føler meg rimelig trygg her jeg sitter, dårlige tider, lite rusmidler, gode tider mye rusmidler og vice versa. Fornuftig bruk er noe jeg har lært meg. Jeg vet hvor denne kanten mellom bruk og misbruk er, dette er en JÆVELIG bastant påstand av meg, men føler jeg har en veldig fin balanse.

Tilbake til topic.

Vist jeg nå avfyrte en missil, skudd (uansett hvilket kaliber) tror jeg at jeg kjapt hadde gått ut her på NFF og rådet andre til og ikke skyte seg i foten.

"Det gjorde bare jævelig vondt, kommer aldri noe godt ut av det"
noe som forøvrig stemmer.

Derimot at rusmidler ikke bærer noe godt med seg, stemmer ikke.

Alt etter hvem du er, menneskeheten vil for evig ruse seg, vertfall etter nå tiden og dømme, og fortiden. Rus er og forblir en del av mennesket, og veien til lykke er alltid subjektiv, men for de fleste som blir lykkelige, er rusmidler en ting de har prøvd, men fortsatt bare en brøkdel av det som utgjør ett vellykket liv, ett godt liv, noe du er fornøyd med.

Mvh. Apeloff, vet at du neppe kommer til og kapitulere, men jeg skriver alikevell.

NB! innlegget kan ha skrivfeiler, klage sendes til nærmeste Heiniken produsent
mo3:
Det står respekt av avholdenheten din, men det er lite respekt å hente fra den skarpe tonen du retter mot en bred gruppe individer. Det fins, som du påpeker, forskjeller i kontrolleringen på konsumet av rusmidler og spesielt mengden eller dosene. Hvis forskjellene ligger i hyppigheten, har du grupperinger som nyteren, brukeren og misbrukeren som står for identifisering av individet i tilhørende kategori.

Hvis individet er en nyter, er antageligvis rusinntaket så sporadisk at det ikke gjør betydelig forskjell fra avholdsmennesket til nyter - selvom mengdene kan variere betraktelig. Brukeren tar også rusmidlet sporadisk men mer jevnlig enn nyteren, og dosene er i større grad mer stabile eller styrt av økonomien. Begge disse gruppene har samme kontroll det står repsekt av som hos avholdsmennesket, og kan dermed likestilles med ham. Men misbrukeren har en jevnt over daglig bruk av rusmidler som ikke lenger tilføyer den nytelsen som nyteren og brukeren søker når de konsumerer rusmidler, og i denne kategorien skiller individet seg betraktelig fra forgående grupper. Her er trangen blitt sykelig og behovet konstant.

Avholdsmennesket har full kontroll, det kan vi være enig med. Alle har vi vært avholds! Når avholdsmennesket mister denne kontrollen, med eller uten egen vilje, så blir han en nyter. Når nyteren gradvis mister kontrollen blir han en bruker. Hvis brukeren mister kontrollen ender han opp som misbruker. Hvis misbrukeren gjenvinner kontrollen er det stor sannsynlighet for at han eller hun blir avholdsmenneske igjen. Still samme spørsmålet til disse avholdsmenneskene og spør om de vil gjøre alle rusmidler lovlige? Bli ikke overrasket om svaret du får er nei, og at deres meninger står på samme grunn som dine egne. Så hvordan har du kommet frem til det at "hvis drugs hjelper folk i livet, hvorfor ikke bare gjøre det lovlig osv. bla-bla-bla?

Det er fordi disse "nye avholdsmenneskene" er noen erfaringer rikere enn det "ekte avholdsmennesket", som ikke øyner å se hvilke konsekvenser et rusmiddel kan gi med feil bruk eller tap av kontroll. Brukeren kan nok forestille seg det, mens nyteren tror han kan forestille seg det. Dette er grunnen til at vi har debatt om slike emner, fordi hvert individ må få lov til å legge frem sine egne erfaringer som argument for deres standpunkt. Og i dette tilfellet står det lite respekt av din fremstilling av alle rusbrukerkategoriene som

a) gjør det for å få creds i flokken,
b) gjør det på grunn av resten av flokken, eller
c) fordi de ønsker å oppleve rusen de har hørt så mye om

Først og fremst: Det er lite sannsynlig at folk gjør det utelukkende for å motta creds i flokken, selvom det kan ha vært tilfelle for enkelte helt i begynnelsen. Å ruse seg er noe en definitivt gjør for eget velbefinnende.

Second of all: Å ruse seg i sosialt samlag er et vanlig ritual som oftest var grunnen en begynte å ruse seg i første omgang. Når man ruser seg så er alltid en reell grunn viktig for skillet mellom nyter, bruker og misbruker. Nyteren gjør det ved spesielle anledninger, gjerne i sosialt lag, brukeren gjør det sporadisk - både i sosialt samvær og alene, mens misbrukeren gjør det oftere alene enn i sosialt samvær. Å bli påvirket av hverandres atferd er menneskelig, å ruse seg i sosialt lag er vanlig, å ruse seg alene er bekymringsverdig. Så svaret på det spørsmålet blir definitivt ja for majoriteten som ruser seg med kontrollert forbruk; det at de ruser seg på grunn av at andre i flokken gjør det.

Sist: så har du din påstand om å ruse seg fordi du bare må oppleve det. Går du til det skrittet, er opplevelsen helt klart grunnen til at du fortsetter å ruse deg. Hva som var grunnen til at du startet vil variere fra individ til individ. Men selve opplevelsen er det som gjør et rusmiddel til hva den karakteriseres som - et rusmiddel! Rusen er en opplevelse, så ja, det var et spørsmål som i bunn og grunn besvarte seg selv: Alle som nyter, bruker eller misbruker, gjør det for opplevelsens skyld men ikke opplevelsen alene!

At du klarer å underholde deg selv uten rusmidler er beundringsverdig, men det gir deg ingen rett til å rakke ned på rusnyteren eller -brukeren, ei forsåvidt heller -misbrukeren for det. I bunn og grunn står det samme respekt for nyteren å ikke tippe over til bruker, av brukeren til ikke å tippe over til misbruker, eller av misbrukeren til å gjenvinne avholdenheten sin som nok er målet for de fleste misbrukere. Med andre ord, det er faktisk like respektabelt for hvert individ som representerer denne sirkelen - er du ikke enig?

Hvis du ikke er enig i dette mistenker jeg deg for å søke creds for å være avholdsmenneske, hvilket betyr at du ikke er det spor bedre enn de som søker creds for å ruse seg. Hvordan føles det å få en slik beskyldning rettet mot seg?

Nei, all ære for at du er avholdsmenneske, men hold deg for god til å formulere en nedsettende og skarp tone mot en så bred gruppe som rusbrukere, siden du lett kan fornærme kategorier som er mer lik deg enn det bildet du tegner. Men jeg beklager det hvis du skulle bli disset for din avholdenhet, det er menneskelige feil og ikke rusmidlets skyld. Jeg er selv en rusmisbruker og ser overhodet ingen grunn til å disse deg for ditt valg.

No offence, ville bare illustrere hvordan innlegget ditt kunne tolkes..
Sist endret av paranoy; 25. april 2009 kl. 23:53.
beklager ting jeg har sagt. men er sterkt imot alt av nakrotiske stoffer og alkohol. selv er jeg en person som må rydde etter meg uansett hvor jeg er. eks, ligger det en avis på bordet vårs hjemme, så må jeg bare hive den i aviskurven, jeg liker at det er ryddig rundt meg. kanskje for at det skal igjenspeile min personlighet rundt meg? Jeg liker disiplin og rutiner. Så er vel min personlighet som syns dette er galt. men en ting er jeg syns er dumt. som dere sier fins det nytere. ja det kan så være. I media blir jo en narkoman framstilt som en sprøytemissbrukende uteligger som sover i pappeska si. Jeg vil ikke at personer skal havne på det nivået, derfor sier jeg at folk skal ta avstand fra knark. noen sier det har kontroll. ja noen har det. Men ikke alle har det, som alikevel sier det.

vil tro noe er gruppepress, om du er på fest å noen røyker hasj, å noen spør "ta deg et trekk a." kan hende man ikke tør å si nei. hvem vet.
Sist endret av mo3; 26. april 2009 kl. 00:19.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
vel, du sier det jo selv, du har ingen erfaring med noe som helst rusmiddel (forutenom kaffe, sukker og lignende), og har derfor ikke noe argument for å si hverken det ene eller det andre om narkotika.

det at du faktisk PRØVER å konstatere fakta i denne sammenhengen til tross for ovennevnte, viser bare at du er trangsynt og naiv, og da stiller jeg spørsmål til hvorfor du engang startet tråden?

det er åpenbart at du ikke ønsker å høre på fakta, og det er åpenbart at du ikke ønsker å være åpen for et annet syn enn det forvridde bildet du har av folk som bruker narkotika, enten det er hasj eller annet.

så..hvorfor startet du tråden? ville du bare være tøff i maska og vise at du var en oppegående og sterk 17åring som var imot narkotika?

som sagt, det er helt greit å være imot narkotika enten det er basert på egen erfaring eller bare synsing som i ditt tilfelle, men vit det selv at du er imot det med grunnlag i tomme teorier og minimalt med kunnskap.

planlegg så argumenteringen din etter det om du ønsker en diskusjon, for noe annet blir håpløst, ihvertfall når du snakker med folk som åpenbart vet mer enn deg om temaet.
Sist endret av somnium; 26. april 2009 kl. 00:45.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nok krangling nå, dere får værsågod holde det på et saklig nivå.