Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  147 48578
Hei og hopp!

Jeg er så spent på den kommende rettsaken som
begynner på mandag, så jeg måtte bare sette i gang en tråd om dette.
Hadde aldri trodd at det skulle dukke opp en sak som det her, og ikke
sett for meg at det kunne være så "cowboy-tilstander" i Norsk Politi som det viser seg å være.
Jeg har riktig nok aldri fulgt med på Politiets metoder, men burde kanskje skjønt at det skjer mye rart der.
Jeg spekulerer så mye og lurer veldig på hva vi kommer til å få vite iløpet av rettsaken.

Jeg hypotiserer at det er 3 alternativer i den saken her, men jeg tror personlig at Jensen er skyldig, og det tok så lang tid
å skrive det her at jeg dropper 2 og 3.


1.) Jensen er skyldig i korrupsjon og Narkotikasmugling.

Han har altså hatt så stor tiltro i politiet pga sin milde, men tøffe væremåte og sin medmenneskelige tilnærming til kriminelle.
Han har antageligvis blitt sett på som en spesielt lojal person fra første stund.

Også har han skaffet seg enorm makt i Politiet ved å bruke Cappelen som provokatør ovenfor andre kriminelle de kunne utnytte for å få de de ville ha, nemlig et godt rykte, og generere enorme resultater for at Jensen skal ende opp med å få fritt spillerom og få makt.

Det kan ha startet for fullt med Flydroppsaken i 1993, som det hevdes av de involverte var regissert av Cappelen og Jensen.

Jensen kunne da iscenesette en dramatisk oppklaring av en alvorlig sak, pga hans utradisjonelle metoder.
Og med det senere jobbe alene og i fred med utradisjonelle metoder fordi de "fungerer så godt", uten å måtte innlemme ledelsen fullt ut.

Jeg ser for meg at Cappelen har fått frikort til å smugle av ledelsen i Oslo Politikammer, mot at det kommer nye pågripelser av andre kriminelle.
For alt en vet er det mange iscenesatte hendelser av disse to.

(Jensen kan ha begynt med gode intensjoner i mine øyne, for så å la seg friste av pengene Cappelen
velter om seg, og har etter hvert trodd han var helt trygg for granskning internt i Politiet, og at han er beskyttet av en naiv ledelse.

Evnt har det vært penger i fokus fra start, Cappelen hevder han har gitt Jensen 10-15 mill.)



Det jeg lurer på:

Om det skulle vise seg at ledelsen i Politiet har visst hva som har foregått, og at det konsekvent har blitt sett igjennom fingrene at tonnevis har blitt importert, kanskje tilogmed blitt tilrettelagt fra Cappelen til Jensen og så ledelsen i Politiet som har tatt grep for å hindre at informanten ble tatt, f.eks ved å dirigere tollere til andre poster, eller bare gitt beskjed til Jensen når kysten er klar.

Tollsjef Wenche Fredriksen benekter at Jensen personlig har dirigert tollere som Cappelen hevder, men kanskje altså andre i ledelsen har det uten at det har vært grunn til å betvile det?

Om det kommer frem at politiet systematisk bruker ulovlige metoder og at det er godkjent av enkelte ledere, vil det da få konsekvenser for topplederne i Politiet på samme måte som Jensen? Kommer hoder til å rulle?


Det vil iallefall medføre at et lass av gamle smuglersaker kommer til å bli gjennoptatt og mange kommer til å få frifinnelse pga ulovlig provokasjon fra Politiet.

Metkel Betew, en av Nokas ranerne har også blitt felt av det som kan virke å være ulovlig Politiaksjon, hvor politiet har smuglet inn 50 kg hasj som har blitt solgt på markedet. Den saken kommer opp i retten iløpet av 2017. Går ut ifra at det går mot frifinnelse der og.

Det vil si at det kan gå mot en skandale av dimensjoner... masse bortkastet tid og resurser av Politiet pga at de bryter loven de er der for å håndheve.

Hva tror dere? Jeg synes litt synd på Jensen, han har tross alt gjort mye bra virker det som. Iallefall utifra det jeg har lest.
Men jeg gleder meg som en unge
Gleder meg selv. Vet ikke helt hva jeg skal tro. Min teori er at Jensen jobbet hele tiden på grensen, noe han også til en hvis grad må gjøre. Mulig han har tatt imot eller gjorde noe mindre kriminelt, tviler derimot på at han hvert med på noe større kriminalitet. Virker på meg som Cappelen nå gjør alt i sin makt for å forsvare seg og sin familie med alt han kan. Han virker for meg å være en ganske hensynsløs dopdealer som gjerne ofrer sitt bekjentskap med Jensen for litt strafferabatt.

Skulle ikke forbausa meg et sekund om dette viser seg å være et bomskudd og bortkasting av ressurser. Noen ganger virker disse store sakene som et teater uten like. Dem verste korrupte menneskene slipper unna etter hvordan politisk parti dem stemmer på eller hvor høy rangstatus dem har. Bare å se på diverse saker om fks ordføreren og politiet i Bergen. At noen politibetjenter eller andre strevere som er litt alternativ må ofres er bare en del av gamet. Ok nok konspirering for idag. Blir veldig spennende å følge med.
hÆ?
Spaceman's Avatar
Trådstarter
Jepp, er spent på å se hva etterforskningen av bergenspolitiet avdekker også!

Cappelen er illojal, en ordentlig råtten fisk, han ønsker strafferabatt og drar meg seg alle for å oppnå det han vil.
Han er smart, han kan tilogmed ha plantet bevis på Jensen for alt vi vet, planlagt i lang tid å ta Jensen i fallet om noe skulle skje.

Jeg tipper at Jensen har gitt garanti på vegne av Politi-ledelsen i oslo, at han skal slippe unna. Også har det gått skjeis, da enkeltpersoner i Aker og Bærum-distriktet har satt igang hemmelig etterforskning. Det ble satt av en egen gruppe, som kanskje selv ikke Jensens overordnede, som han samarbeidet med/fikk klarering av, altså øverste hold, blitt informert om.

Det er det store spørsmålet mitt, han Jensen jobbet alene? Det er jo helt ekstremt om han har hatt så frie tøyler.
Jensen har sendt masse sms frem og tilbake i 20 år, han har vært under mistanke av asker og bærum i 10 år.

Det er jo umulig at Jensen ikke vet hva Cappelen tjener penger på.

Jensen må i det minste ha sett igjennom fingrene på smuglingen.
Sist endret av Spaceman; 8. januar 2017 kl. 03:07.
Mitt inntrykk er at Jensen er skyldig. Hvordan kan noen ha plantet de bevisene som er mot han? Alle tekstmeldingene, pengeoverleveringen, penger funnet i garasjeveggen til Jensen. Spesialenheten har også regnet ut at han har hatt et overforbruk på 1.4 millioner kroner.

Dere som mener det kan ha blitt plantet bevis, hva tenker dere om tekstmeldingene? Tekstmeldingene som skal ha blitt utvekslet om et parti hasj, som politiet beslagla, gikk jo ut på at Cappelen ville ha en person "fjernet" fordi han var Cappelen trodde det var han som hadde tatt hasjen.

Som sagt, tror han er skyldig. Jeg tror Cappelen har sittet i avhør med helvettes abstinenser, og har fått høre av politiet at de har alt på både han og Jensen. Derfra kan dere bare tenke dere sjøl hva slags avtale Cappelen har ordnet seg.
Anbefaler alle sammen som er interessert i denne saken å høre podcasten laget av NRK, "Purk eller Skurk". Her får man mange gode intervjuer samtidig som det er bygd opp på en ryddig og spennende måte. 3 Episoder på 30-40 minutter.
Jeg liker "karakteren" Jensen, men han er purk, så jeg håper inderlig Cappelen blåser ham til pinneved.
Jeg har selv opplevd å bli spanet på og vet at politiet har god kontroll på objektene sine.
Hvorfor skulle jensen som vet alt dette snuble ut på sitt eget dansegulv og bli den store snakkisen på avd. for etteretning.
Anyway, det jeg tror, Jensen var piss lei av å stange hodet i veggen med dagens narkotikapolitikk, han trengte å indirekte ha en finger med i spillet for å ha kontroll.
Jeg tenker, om Jensen sørget for at Cappelen fikk drive sin geskjeft i fred mot at Jensen ble informert.
Om det var Jensen som forte Cappelen med metadon vet jeg for lite om, men at Cappelen med sin pondus hadde en svakhet for minus må muligens ha vært svært gunstig for Jensen.
Jeg vil helst ikke handle med heroinister, de blåser alt og alle når de blir syke for å få en friskmelding.
Om Jensen var en av få som visste dette om cappelen, så må han ha hatt litt av et ballegrep på han.
Jensen fredet Cappelen, gjorde ham større og fikk han stadig lenger inn der Jensen søket etter info.
Å subsidiere hasjbiznizz med minimalt skadeomfang for å knekke mafia og herobiznizz virker fornuftig og viser at vi er på riktig vei, håper jeg
Sist endret av eyecandy654; 8. januar 2017 kl. 08:35.
Sitat av Spaceman Vis innlegg
Hadde aldri trodd at det skulle dukke opp en sak som det her, og ikke sett for meg at det kunne være så "cowboy-tilstander" i Norsk Politi som det viser seg å være.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du konkludere med cowboy-tilstander i politiet basert på en enkelt politimann (som forøvrig ble mindre og mindre fri til å gjøre som han ville gjennom årene)?

Sitat av Spaceman Vis innlegg
Metkel Betew, en av Nokas ranerne har også blitt felt av det som kan virke å være ulovlig Politiaksjon, hvor politiet har smuglet inn 50 kg hasj som har blitt solgt på markedet. Den saken kommer opp i retten iløpet av 2017. Går ut ifra at det går mot frifinnelse der og.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det være ulovlig? Lovverket åpner for slike metoder i spesielle tilfeller. Aksjonen gjorde jo blant annet at man hindret flere drap.
Sitat av Spaceman Vis innlegg
Cappelen er illojal, en ordentlig råtten fisk, han ønsker strafferabatt og drar meg seg alle for å oppnå det han vil.
Han er smart, han kan tilogmed ha plantet bevis på Jensen for alt vi vet, planlagt i lang tid å ta Jensen i fallet om noe skulle skje.
Vis hele sitatet...
Det der er jo nesten litt interessant, fordi det er en politimann som er tiltalt så er plutselig en person som Cappelen troverdig? Altså, jeg tenker bare på hvordan media og folket dømmer Jensen på bakgrunn av en sånn gjennomført råtten fyr med en livserfaring som kriminell junkie. Cappelen er jo åpenbart bitter og har ingenting å tape annet enn eventuelt forholdet mellom de to på å dra med seg Jensen ned i sin egen gjørme.
Jensen må i det minste ha sett igjennom fingrene på smuglingen.
Vis hele sitatet...
Hva er nå greie med denne smuglingen?

– Dette Spesialenheten hevder, at han tipset narkotikasmuglere om Tollvesenets aksjoner, finner jeg ikke mulig. Tollvesenet informerer ikke politiet om kommende aksjoner eller tollkontroll. Det har jeg aldri opplevd, sier Lier.
Vis hele sitatet...
Så hva er greia her, skal Jensen ha hatt informanter i tollvesenet?

– Hvis Jensen blir frikjent, må noen i Spesialenheten gå
Jeg lurer på hvorfor de har brukt vanlig sms og ikke noe avanstert krypterings kommunikasjon. SMS har alltid vært fyfy måte å kommunisere selv på lavt kriminelt plan.
De har nok brukt SMS fordi man ikke hadde noe å frykte, aka. ingenting å skjule som spaner.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Slakteren Vis innlegg
Jeg lurer på hvorfor de har brukt vanlig sms og ikke noe avanstert krypterings kommunikasjon. SMS har alltid vært fyfy måte å kommunisere selv på lavt kriminelt plan.
Vis hele sitatet...
Slo meg også, men må også huske på at dette går litt tilbake i tid. Smarttelefoner og mulighetene som følger var ikke like utbredt, det er jo først i det siste årene det har blitt helt vanlig.
hÆ?
Spaceman's Avatar
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvordan kan du konkludere med cowboy-tilstander i politiet basert på en enkelt politimann (som forøvrig ble mindre og mindre fri til å gjøre som han ville gjennom årene)?
Vis hele sitatet...
Det er nok litt dum av meg å skrive sikkert, men jeg trodde bare at enkelt stående politifolk hadde en viss rapporteringsplikt til ledelsen, altså, som politi er man ekstra utsatt for korrupsjon, og da overrasker det meg at det finnes personell som kjører sitt eget løp. Kan skjønne at grupper jobber sammen i hemmelighet evnt, men alikevel så mener jeg at alt må klareres med en ledelse. Spesielt siden det er så mange saker i det siste hvor Politiet har brukt ulovlige metoder, som det hevdes i avisartikler jeg har lest iallefall.


Hvorfor skulle det være ulovlig? Lovverket åpner for slike metoder i spesielle tilfeller. Aksjonen gjorde jo blant annet at man hindret flere drap.[/quote]

Jeg bare inrømme at jeg ikke kjenner regelverket, men det finnes eksempler som slår tilbake på politiet, hvor hovedpersonen ble frikjent for smuglingen pga provokasjon.
http://www.dagbladet.no/nyheter/nark...plask/65327876

Og spesialenheten etterforsker Betew saken nettopp pga lovbrudd fra Politiet selv om Statsadvokaten har godkjent innførselen av hasjen.

Sitat av Yalla Vis innlegg
Det der er jo nesten litt interessant, fordi det er en politimann som er tiltalt så er plutselig en person som Cappelen troverdig? Altså, jeg tenker bare på hvordan media og folket dømmer Jensen på bakgrunn av en sånn gjennomført råtten fyr med en livserfaring som kriminell junkie. Cappelen er jo åpenbart bitter og har ingenting å tape annet enn eventuelt forholdet mellom de to på å dra med seg Jensen ned i sin egen gjørme.

Hva er nå greie med denne smuglingen?
Vis hele sitatet...
Cappelen er jo ikke troverdig for 5 øre mener jeg, men Jensen har altså stolt på Cappelen. Og eks-samboeren til Jensen forteller at Cappelen røyket Heroin hjemme hos Jensen.

Det er vel mange som er skeptiske til Cappelen, men man må nesten bare forholde seg til det han sier?

Sitat av Yalla Vis innlegg
Så hva er greia her, skal Jensen ha hatt informanter i tollvesenet?
Vis hele sitatet...
Hm, ja det kan kanskje virke litt rart, vet ikke hva jeg skal tenke om det hvis tollvesenet ikke påvirkes av Politiet, det er usansynlig at Jensen har informanter i Tollvesenet, men han har sagt at hoder vil rulle.

Det er bare spekulasjoner jeg kommer med
Sist endret av Spaceman; 8. januar 2017 kl. 15:42.
En ting jeg ikke skjønner er hvordan de har greid å rekonstruere SMSer? Slik jeg forstår det, er det snakk om SMSer fra flere år tilbake.
Hvordan kan noe sånt rekonstrueres, da jeg regner med det er byttet telefoner og sikkert nummer også. Flere ganger.
Eller har jeg misforstått noe?
hÆ?
Spaceman's Avatar
Trådstarter
Det er gamle telefoner som Cappelen har hatt liggende. Det er litt rart at han har tatt vare på telefonene... han har sikkert kjøpt nye fordi han er paranoid for overvåkning, men han burde jo skjønne at slettede meldinger kan gjenopprettes. Jeg kan ikke noe om mobiltelefoner, men prinsippet blir vel det samme som for harddisker, at meldingene egentlig ikke slettet fra minnet på telefonen før man skriver over minnet på nytt med nye meldinger.

Så det kan være at Cappelen mangler teknisk innsikt, eller at han har tatt vare på telefonene som garanti for å ta med seg Jensen.
ArbeidsledigProletar
Sitat av per-ulv Vis innlegg
En ting jeg ikke skjønner er hvordan de har greid å rekonstruere SMSer? Slik jeg forstår det, er det snakk om SMSer fra flere år tilbake.
Hvordan kan noe sånt rekonstrueres, da jeg regner med det er byttet telefoner og sikkert nummer også. Flere ganger.
Eller har jeg misforstått noe?
Vis hele sitatet...
De har mobilene fysisk, og da dens minne.
Skjønner. Da gir det mening.
Flaks for politiet som gjør jobben deres mye lettere.

Vedrørende saken vet jeg ikke hva jeg skal tro. Men synes mye peker mot skurk.
Skal definitivt følge nøye med.
Jeg kjenner jeg blir trekt i så mange forskjellige retninger, basert på informasjon som er tilgjengelig, og helt sikkert forskjellige vinklinger som forskjellige media velger å benytte seg av.

Jensen påstår jo at de 30.000 de fant i veggen hjemme i garasjen hans var tilbakebetaling av et lån av Cappelen som skulle reparere bilen. Samtidig finner de flere millioner i kontanter hjemme hos Cappelen og i bilen til sønnen. Skulle ikke tro at Cappelen skulle være i behov for å låne småbeløp som 30.000 for å fikse en bil.


På en annen side har du dette med tollvesenet. Det er vel lite sannsynlig at han skulle kunne ha styrt tollvesenet på andre oppdrag slik at kysten skulle vært klar for Cappelen til å innføre hasjen sin.


Nei, jeg klarer ikke lande på noe konklusjon for min egen del, så jeg gleder meg til saken begynner. Jensen sier jo i slutten av "Purk eller Skurk" at han ikke kommer til å spare noen eller legge noe i mellom. Han er der for å redde sitt eget skinn og det skjønner jeg godt.
Sist endret av KarlsenK; 9. januar 2017 kl. 04:08. Grunn: Rydding
SMS blir vel lagret hos Telenor i hvertfall 2 år..?
ArbeidsledigProletar
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
SMS blir vel lagret hos Telenor i hvertfall 2 år..?
Vis hele sitatet...
To år? Dette går tilbake til nittitallet. (Jensens involvering '04 og utover)
Sist endret av Batabusa; 9. januar 2017 kl. 13:15.
Sitat av Spaceman Vis innlegg
Jeg bare inrømme at jeg ikke kjenner regelverket, men det finnes eksempler som slår tilbake på politiet, hvor hovedpersonen ble frikjent for smuglingen pga provokasjon.
http://www.dagbladet.no/nyheter/nark...plask/65327876

Og spesialenheten etterforsker Betew saken nettopp pga lovbrudd fra Politiet selv om Statsadvokaten har godkjent innførselen av hasjen.
Vis hele sitatet...
Den linken din er veldig merkelig. Det er lite detaljer, men det virker som man anser det at politiet lot være å gripe inn som provokasjon. Det var altså ikke det at politiet gjorde så lovbruddet skjedde, men at de lot være å hindre det fra å skje. Det faller ikke inn under definisjonen av provokasjon, så det må være mer i den saken som ikke kommer frem i Dagbladets artikkel.

Provokasjon er uansett ikke ulovlig i alle tilfeller:

https://no.wikipedia.org/wiki/Politiprovokasjon
Sist endret av hemmeligegreier; 9. januar 2017 kl. 16:15.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Den linken din er veldig merkelig. Det er lite detaljer, men det virker som man anser det at politiet lot være å gripe inn som provokasjon. Det var altså ikke det at politiet gjorde så lovbruddet skjedde, men at de lot være å hindre det fra å skje. Det faller ikke inn under definisjonen av provokasjon, så det må være mer i den saken som ikke kommer frem i Dagbladets artikkel.

Provokasjon er uansett ikke ulovlig i alle tilfeller:

https://no.wikipedia.org/wiki/Politiprovokasjon
Vis hele sitatet...
Så du mener at det er helt lovlig å smugle inn 50 kilo, også selge det videre til kriminelle?
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Det er jo det eldste trikset i boka å kalle inn en tjeneste, for å involvere noen i en sak de i utgangspunktet ikke ville vært involvert i. GT må ha skjønt at lyset brant i begge ender, og har tydeligvis sikra seg på alle fronter hele veien. Å låne 30 000 for å fikse bilen, for deretter å betale tilbake så Jensen skulle sitte på kontanter fra ham, er absolutt ikke usannsynlig. Ikke fordi GT trengte pengene, men fordi han trengte at Jensen hadde penger som kom ifra ham.

Samtidig er det merkelig at han hylles enveis for sin innsats i med bikerne, mens han i praksis satt sammen med HA og Bandidos og tegnet opp territorialkart over hovedstaden og lot dem seg imellom dele opp businessen med horer og dop. Den sosiale kontrollen som MC-miljøene har i deler av hovedstaden, er noe de mer eller mindre har fått i gave av Oslopolitiet.
hÆ?
Spaceman's Avatar
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Den linken din er veldig merkelig. Det er lite detaljer, men det virker som man anser det at politiet lot være å gripe inn som provokasjon. Det var altså ikke det at politiet gjorde så lovbruddet skjedde, men at de lot være å hindre det fra å skje. Det faller ikke inn under definisjonen av provokasjon, så det må være mer i den saken som ikke kommer frem i Dagbladets artikkel.

Provokasjon er uansett ikke ulovlig i alle tilfeller:

https://no.wikipedia.org/wiki/Politiprovokasjon
Vis hele sitatet...
Det er en artikkel jeg snublet over egentlig, og jeg kjenner ikke til saken. Jeg har ikke noen andre kunnskaper, enn det jeg leser i media og tolker selv.
Men jeg konkluderer med Politiet ikke har lov til å holde på slik de gjør.

Det kan hende at det var til det beste, selvfølgelig, jeg ser på tidligere væpnede ranere som farlige mennesker, selv om de har skikket seg. Så det kan godt hende at det var til det beste at han ble satt i en felle.

Men jeg kan ikke skjønne annet enn at de isåfall blir frikjent for de 50kg, og evnt dømt for andre forhold som har blitt avdekket?


Det som er ille med det er at de har kastet bort så mye tid og resurser i den saken jeg henviste til, fordi de ikke følger loven...

Så selv om Betew er en farlig kriminell som, kanskje ikke har skikket seg, så... må man nesten bare kritisere Politiet.

Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Det er jo det eldste trikset i boka å kalle inn en tjeneste, for å involvere noen i en sak de i utgangspunktet ikke ville vært involvert i. GT må ha skjønt at lyset brant i begge ender, og har tydeligvis sikra seg på alle fronter hele veien. Å låne 30 000 for å fikse bilen, for deretter å betale tilbake så Jensen skulle sitte på kontanter fra ham, er absolutt ikke usannsynlig. Ikke fordi GT trengte pengene, men fordi han trengte at Jensen hadde penger som kom ifra ham.
Vis hele sitatet...
Det er en reel mulighet, sånn jeg ser det ja, Cappelen er virkelig en sleip fisk.
Men fremgangsmåten til Jensen er skummel synes jeg.
Sist endret av Spaceman; 9. januar 2017 kl. 23:22.
Cappelen er en tyster, som har tystet ut seg selv og mange av "partnerene" sine. Han har også plapra, skrytt og lagt på mye større mengder enn de hadde siktet ham for, bare for å bli kjent.
Angående Eirik Jensen og politiet har dem nok samarbeidet lenge, folka litt lengre opp i politiet vet jo at de får ikke stoppet en tusendel engang av ting som flyter rundt gatene. Det mest effektive for dem da vil være å finne en "stor" pusher og lage avtaler med han/hun at vi kan la deg holde på hvis du gir oss litt navn, tid, steder osv. Da får dem flere beslag, flere oppklarte saker og bra statistikk, mens dopet flyter rundt som alltid det. En vinn-vinn situasjon for begge parter egentlig.

Sitat av Spaceman Vis innlegg
Hei og hopp!

Jeg er så spent på den kommende rettsaken som
begynner på mandag, så jeg måtte bare sette i gang en tråd om dette.
Hadde aldri trodd at det skulle dukke opp en sak som det her, og ikke
sett for meg at det kunne være så "cowboy-tilstander" i Norsk Politi som det viser seg å være.
Jeg har riktig nok aldri fulgt med på Politiets metoder, men burde kanskje skjønt at det skjer mye rart der.
Jeg spekulerer så mye og lurer veldig på hva vi kommer til å få vite iløpet av rettsaken.

Jeg hypotiserer at det er 3 alternativer i den saken her, men jeg tror personlig at Jensen er skyldig, og det tok så lang tid
å skrive det her at jeg dropper 2 og 3.


1.) Jensen er skyldig i korrupsjon og Narkotikasmugling.

Han har altså hatt så stor tiltro i politiet pga sin milde, men tøffe væremåte og sin medmenneskelige tilnærming til kriminelle.
Han har antageligvis blitt sett på som en spesielt lojal person fra første stund.

Også har han skaffet seg enorm makt i Politiet ved å bruke Cappelen som provokatør ovenfor andre kriminelle de kunne utnytte for å få de de ville ha, nemlig et godt rykte, og generere enorme resultater for at Jensen skal ende opp med å få fritt spillerom og få makt.

Det kan ha startet for fullt med Flydroppsaken i 1993, som det hevdes av de involverte var regissert av Cappelen og Jensen.

Jensen kunne da iscenesette en dramatisk oppklaring av en alvorlig sak, pga hans utradisjonelle metoder.
Og med det senere jobbe alene og i fred med utradisjonelle metoder fordi de "fungerer så godt", uten å måtte innlemme ledelsen fullt ut.

Jeg ser for meg at Cappelen har fått frikort til å smugle av ledelsen i Oslo Politikammer, mot at det kommer nye pågripelser av andre kriminelle.
For alt en vet er det mange iscenesatte hendelser av disse to.

(Jensen kan ha begynt med gode intensjoner i mine øyne, for så å la seg friste av pengene Cappelen
velter om seg, og har etter hvert trodd han var helt trygg for granskning internt i Politiet, og at han er beskyttet av en naiv ledelse.

Evnt har det vært penger i fokus fra start, Cappelen hevder han har gitt Jensen 10-15 mill.)



Det jeg lurer på:

Om det skulle vise seg at ledelsen i Politiet har visst hva som har foregått, og at det konsekvent har blitt sett igjennom fingrene at tonnevis har blitt importert, kanskje tilogmed blitt tilrettelagt fra Cappelen til Jensen og så ledelsen i Politiet som har tatt grep for å hindre at informanten ble tatt, f.eks ved å dirigere tollere til andre poster, eller bare gitt beskjed til Jensen når kysten er klar.

Tollsjef Wenche Fredriksen benekter at Jensen personlig har dirigert tollere som Cappelen hevder, men kanskje altså andre i ledelsen har det uten at det har vært grunn til å betvile det?

Om det kommer frem at politiet systematisk bruker ulovlige metoder og at det er godkjent av enkelte ledere, vil det da få konsekvenser for topplederne i Politiet på samme måte som Jensen? Kommer hoder til å rulle?


Det vil iallefall medføre at et lass av gamle smuglersaker kommer til å bli gjennoptatt og mange kommer til å få frifinnelse pga ulovlig provokasjon fra Politiet.

Metkel Betew, en av Nokas ranerne har også blitt felt av det som kan virke å være ulovlig Politiaksjon, hvor politiet har smuglet inn 50 kg hasj som har blitt solgt på markedet. Den saken kommer opp i retten iløpet av 2017. Går ut ifra at det går mot frifinnelse der og.

Det vil si at det kan gå mot en skandale av dimensjoner... masse bortkastet tid og resurser av Politiet pga at de bryter loven de er der for å håndheve.

Hva tror dere? Jeg synes litt synd på Jensen, han har tross alt gjort mye bra virker det som. Iallefall utifra det jeg har lest.
Men jeg gleder meg som en unge
Vis hele sitatet...
Jeg tror det har vært og er fortsatt organisert samarbeid mellom Politiet og en del store pushere blant annet. Å nei, jeg synes ikke nødvendigvis det er "riktig", men prøv å se det fra politiet og pusherene sitt perspektiv, det blir en vinn-vinn situasjon, ingenting endrer seg uansett, politikken er jo helt på trynet. Og jeg tviler på Betew blir frikjent med det første, men det hadde jo vært fint, alltid hatt sansen for han og han fortjener ikke å sitte lengre nå..
Sist endret av playboyboler89; 10. januar 2017 kl. 02:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hÆ?
Spaceman's Avatar
Trådstarter
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Cappelen er en tyster, som har tystet ut seg selv og mange av "partnerene" sine. Han har også plapra, skrytt og lagt på mye større mengder enn de hadde siktet ham for, bare for å bli kjent.
Angående Eirik Jensen og politiet har dem nok samarbeidet lenge, folka litt lengre opp i politiet vet jo at de får ikke stoppet en tusendel engang av ting som flyter rundt gatene. Det mest effektive for dem da vil være å finne en "stor" pusher og lage avtaler med han/hun at vi kan la deg holde på hvis du gir oss litt navn, tid, steder osv. Da får dem flere beslag, flere oppklarte saker og bra statistikk, mens dopet flyter rundt som alltid det. En vinn-vinn situasjon for begge parter egentlig.



Jeg tror det har vært og er fortsatt organisert samarbeid mellom Politiet og en del store pushere blant annet. Å nei, jeg synes ikke nødvendigvis det er "riktig", men prøv å se det fra politiet og pusherene sitt perspektiv, det blir en vinn-vinn situasjon, ingenting endrer seg uansett, politikken er jo helt på trynet. Og jeg tviler på Betew blir frikjent med det første, men det hadde jo vært fint, alltid hatt sansen for han og han fortjener ikke å sitte lengre nå..
Vis hele sitatet...
Jepp... men det jeg ikke skjønner isåfall, det er hvorfor spesialenheten mener at han er skyldig i smugling da.

Hvis det her er organisert fra Politiet, hvorfor har ikke Jensen noen i ryggen da?
Spesialenheten burde jo isåfall få pratet med "ledelsen" og fått informasjon om saken og at Jensen isåfall har klarering til å gjøre akkurat som han vil.

Da burde de jo i det minste trukket siktelsen som går på smugling da, og la korrupsjons-siktelsen stå hvis de fortsatt tror han har gjort det. Isteden for å sette han i et enda dårligere lys, hvis de bare tror at han har mottatt penger.

Det rimer ikke helt for meg.
Isåfall er det noen som ikke har stått frem. Og hvorfor ikke det?

Hvis spesialenheten driter seg loddrett ut her, hvorfor er det ingen som avklarer det med de før det i det hele tatt kom så langt?
Da burde jo noen ringt Asker og Bærum med en gang har var pågrepet, og sagt at han har fått klarering til å gjøre umoralske ting for å få opp statistikken.

Kanskje han har fått klarering fra noen som egentlig ikke har lov til å klarere han på denne måten, også har Jensen tatt til seg kulturen med å gjøre som han vil.

Og siden det ikke har skjedd, kan det være at Jensen blir ofret som han hevder, av ledere/tidligere ledere som skjelver i buksene, pga at de personlig har klarert Jensen uten egentlig å ha myndighet til det?

En annen ting jeg lurer på... Jensen nekter straffeskyld for ulovlig våpen oppbevaring. Kan han miste pensjonen sin om han straffes for det? Det i seg selv er jo et alvorlig lovbrudd, og de kan jo bevise at han har gjort det, han innrømmer det jo også. Hvorfor nekte straffeskyld? Det må jo skje et mirakel om han ikke dømmes for det?

Og hvorfor har han i det hele tatt hatt ulovlige våpen? Er det for at de ikke skal kunne spores? Vet ikke hvor mange lovlige våpen han hadde i tillegg, men om han hadde hatt behov for flere så burde det jo ikke være vanskelig for han å få godkjenning fra Politimesteren til så mange lovlige våpen han føler at han trenger.

Her kan alt skje!

Tv-stemme: ...Følg med i neste episode av "informanten og provokatøren"

fra VG:

"Meldingene er blant annet sikret ved tømming av 18 telefoner og tilhørende sim-kort som ble funnet hos Eirik Jensen. Hos Gjermund Cappelen er det beslaglagt 38 telefoner og 39 sim-kort."

Eh...?
ArbeidsledigProletar
Sitat av BAN Vis innlegg
fra VG:

"Meldingene er blant annet sikret ved tømming av 18 telefoner og tilhørende sim-kort som ble funnet hos Eirik Jensen. Hos Gjermund Cappelen er det beslaglagt 38 telefoner og 39 sim-kort."

Eh...?
Vis hele sitatet...
Hva er det du ikke forstår?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Hva er det du ikke forstår?
Vis hele sitatet...
At forbrytere lagrer så mye bevis mot seg selv. Trenger jo nesten ikke politi hvis alle gjorde som disse to.
Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Så du mener at det er helt lovlig å smugle inn 50 kilo, også selge det videre til kriminelle?
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart tatt en slik vurdering, helt opp til statsadvokatnivå, at det var en lovlig handling. Husk at det blant annet gjorde at politiet klarte å avverge flere drap.

Sitat av Spaceman Vis innlegg
Det er en artikkel jeg snublet over egentlig, og jeg kjenner ikke til saken. Jeg har ikke noen andre kunnskaper, enn det jeg leser i media og tolker selv.
Men jeg konkluderer med Politiet ikke har lov til å holde på slik de gjør.
Vis hele sitatet...
Den konklusjonen henger jeg ikke med på. Det er et faktum at provokasjon ikke er ulovlig i all tilfeller. At det er funnet ulovlig i ett tilfelle (avisartikkelen din, som per definisjon ikke engang var provokasjon) betyr ikke at det gjør det i et annet tilfelle (der politiet ved bruk av provokasjon blant annet avverget flere drap).
hÆ?
Spaceman's Avatar
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er åpenbart tatt en slik vurdering, helt opp til statsadvokatnivå, at det var en lovlig handling. Husk at det blant annet gjorde at politiet klarte å avverge flere drap.



Den konklusjonen henger jeg ikke med på. Det er et faktum at provokasjon ikke er ulovlig i all tilfeller. At det er funnet ulovlig i ett tilfelle (avisartikkelen din, som per definisjon ikke engang var provokasjon) betyr ikke at det gjør det i et annet tilfelle (der politiet ved bruk av provokasjon blant annet avverget flere drap).
Vis hele sitatet...
Du har nok rett i det du skriver, og det er mulig at det var til det beste.

Men vi snakker om 50 000-100 000 brukerdoser (0.5g i en joint f.eks) som har havnet på det norske markedet.

Ikke at jeg mener det er så farlig med Cannabis, med det gjør jo norske myndigheter.

Kanskje de kunne løst det på en annen måte for å si det sånn.
Det burde være en kjent sak for de fleste som har kontakter
i "hasjverdenen" at man med de rette forbindelsene kan få
kjøpt informasjon fra kilder i politiet, bl.a. lister over hvilke
kjente smuglere/langere som er under oppsikt, og hvilke som
ikke er det.

Om det viser seg at Jensen har hatt fingrene i kaka til Cappelen
vil det ikke forundre meg det minste.

Men det forundrer meg litt at de ikke har kastet alle disse
gamle telefonene på sjøen.
Disse gamle mobiltelefonene og SIM-kortene de fant hos Jensen er antakelig av den gode, gamle typen kontantkort man overhode ikke trengte å regge på faktiske navn eller personnummer.
Samtidig hører vi at Cappelen har bodd hjemme hos han i en periode.
Enn om kjeltringen har tenkt langsiktig og gjemt unna X antall anonyme SIM-kort hjemme hos Jensen, med komprimerende tekster og kommunikasjon han selv har skrevet meldinger til og fra sine egne telefoner?? Dermed kunne han ettertid tipset Spesialenheten om hvor de kanskje kunne finne dem - og skape et falskt og feilaktig inntrykk av at Jensen har sagt og skrevet komprimmerende ting som overhode ikke stemmer!!
hÆ?
Spaceman's Avatar
Trådstarter
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det burde være en kjent sak for de fleste som har kontakter
i "hasjverdenen" at man med de rette forbindelsene kan få
kjøpt informasjon fra kilder i politiet, bl.a. lister over hvilke
kjente smuglere/langere som er under oppsikt, og hvilke som
ikke er det.

Om det viser seg at Jensen har hatt fingrene i kaka til Cappelen
vil det ikke forundre meg det minste.

Men det forundrer meg litt at de ikke har kastet alle disse
gamle telefonene på sjøen.
Vis hele sitatet...
Så du sier at det er korrupte Politifolk som tar betaling for å lekke informasjon?
Eller er det informasjon som utdeles begge veier?


Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Disse gamle mobiltelefonene og SIM-kortene de fant hos Jensen er antakelig av den gode, gamle typen kontantkort man overhode ikke trengte å regge på faktiske navn eller personnummer.
Samtidig hører vi at Cappelen har bodd hjemme hos han i en periode.
Enn om kjeltringen har tenkt langsiktig og gjemt unna X antall anonyme SIM-kort hjemme hos Jensen, med komprimerende tekster og kommunikasjon han selv har skrevet meldinger til og fra sine egne telefoner?? Dermed kunne han ettertid tipset Spesialenheten om hvor de kanskje kunne finne dem - og skape et falskt og feilaktig inntrykk av at Jensen har sagt og skrevet komprimmerende ting som overhode ikke stemmer!!
Vis hele sitatet...
Absolutt en mulighet! Men de har jo funnet fingeravtrykk av Cappelen på kvitteringen for badet. Regner med at de har tatt fingeravtrykk av telefonene også. Hvis de har Cappelens fingeravtrykk på telefonene så kan isåfall det du sier være sannsynlig. Men da tipper jeg at det hadde kommet frem i media, ettersom andre opplysninger har dukket opp ang fingeravtrykk.

Er de fulle av Jensens avtrykk så er det vel ingen grunn til å betvile at det er han som har brukt de. Men det vet vi jo ikke noe om...

De har bla funnet fingeravtrykkene til flere kriminelle på pengene Jensen hadde i garasjeveggen. Lurer fælt på om fingeravtrykkene til Cappelen også er der, hvis ikke vil det være litt rart, om det er han som har gitt pengene til Jensen...


http://www.vg.no/nyheter/innenriks/r...er/a/23881212/

Hvor får egentlig media opplysninger fra? Er det fra spesialenheten?
Sist endret av Spaceman; 10. januar 2017 kl. 19:01.
Sitat av Spaceman Vis innlegg

De har bla funnet fingeravtrykkene til flere kriminelle på pengene Jensen hadde i garasjeveggen. Lurer fælt på om fingeravtrykkene til Cappelen også er der...
Vis hele sitatet...
Hvis man dybdeanalyserer brukte pengesedler fra lommebøkene til 1.000 random mennesker/ sivilpersoner i Oslo, så forekommer det ørsmå spor av kokain og andre ulovlige substanser på svært mange av disse sedlene.
Skal vi dermed automatisk anta eller anklage disse privatpersonene for å være narkomane? Eller skjønner vi at dette er en naturlig konsekvens av at penger skifter hender og er i hyppig ømløp...??

Jensen har pleiet nær, personlig kontakt med mange kriminelle for å skaffe seg info om hva som rørte seg i underverdenen. Kanskje kontantene med kriminelles fingeravtrykk stammer fra ulike pokerlag med lugubre folk rundt bordet..?
hÆ?
Spaceman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Hvis man dybdeanalyserer brukte pengesedler fra lommebøkene til 1.000 random mennesker/ sivilpersoner i Oslo, så forekommer det ørsmå spor av kokain og andre ulovlige substanser på svært mange av disse sedlene.
Skal vi dermed automatisk anta eller anklage disse privatpersonene for å være narkomane? Eller skjønner vi at dette er en naturlig konsekvens av at penger skifter hender og er i hyppig ømløp...??

Jensen har pleiet nær, personlig kontakt med mange kriminelle for å skaffe seg info om hva som rørte seg i underverdenen. Kanskje kontantene med kriminelles fingeravtrykk stammer fra ulike pokerlag med lugubre folk rundt bordet..?
Vis hele sitatet...
Joda, men hvis du leser i artikkelen så står det at fingeravtrykkene kan knyttes opp mot nettverket til Cappelen. Det kan selvfølgelig være tilfeldig...

Altså, han påstår at pengene kommer fra et helt annet sted.
Sist endret av Spaceman; 10. januar 2017 kl. 20:09.
Cappelen kan tilfeldigvis ha funnet skjulestedet med kontantene mens han bodde hos Jensen/ var på besøk hos han.
Av ren nysgjerrighet tar han dem frem og teller gjennom dem før han legger dem pent tilbake slik han fant dem. Med eneste forskjell at hans fingeravtrykk nå er på de fleste sedlene...
Elden hevder at asker og Bærum ved ikke å utmåle straff ved en domfellelse har brutt loven. I stede vil de vente å se hva utfallet av denne saken blir. Blir Jensen dømt får Cappelen strafferabatt, mest sannsynlig. Noe klønete av asker og Bærum da dette skaper motiv for Cappelen å juge.
Dette er en sak som uansett utfall vil bli anket og gjenanket om så helt opp til Høyesterett.
Kanskje ikke for Cappelens vedkommende, men Spesialenheten i Politiet går på et ENORMT prestisjenederlag om Jensen blir frifunnet/ får kun en bitteliten klaps på fingrene for uregga våpenbesittelse.
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Disse gamle mobiltelefonene og SIM-kortene de fant hos Jensen er antakelig av den gode, gamle typen kontantkort man overhode ikke trengte å regge på faktiske navn eller personnummer.
Samtidig hører vi at Cappelen har bodd hjemme hos han i en periode.
Enn om kjeltringen har tenkt langsiktig og gjemt unna X antall anonyme SIM-kort hjemme hos Jensen, med komprimerende tekster og kommunikasjon han selv har skrevet meldinger til og fra sine egne telefoner?? Dermed kunne han ettertid tipset Spesialenheten om hvor de kanskje kunne finne dem - og skape et falskt og feilaktig inntrykk av at Jensen har sagt og skrevet komprimmerende ting som overhode ikke stemmer!!
Vis hele sitatet...
Dersom dette var tilfellet, tror du ikke Jensen hadde gått ut og sagt at han ikke visste noe om disse telefonene/meldingene? Han har vell heller ikke nektet for at det er han som har skrevet meldingene om jeg ikke tar helt feil, eller misforstår jeg noe? Men uansett en spennende teori!
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
Han har vell heller ikke nektet for at det er han som har skrevet meldingene om jeg ikke tar helt feil, eller misforstår jeg noe? Men uansett en spennende teori!
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Han har i retten idag sagt hva han mente med noen av meldingene som ble lest opp. Og hva dette var kodeord for.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Om Jensen blir frikjent i denne saken blir Spesialenheten slik den fremstår i dag, nedlagt, og alle blir arbeidsledige uten mulighet for å arbeide som Politi noensinne igjen. At GT skal ha klart å være under etterforskning i så lang tid, samtidig være klar over det, og i nærmest industriellt omfang produsere bevis mot seg selv i form av telefoner fremstår som uforståelig.

Det omtales jo også som at han har tjent milliardbeløp, som om hasj er noe smuglerleddet får gratis. Som mulattenen nede i Marokko står å produserer dette for å gi det i gaver til sine mer eller mindre ukjente venner her oppe i nord. Jaddagitt.

Husk at Jensens eneste oppgave i denne saken er å reise rimelig tvil om han er skyldig. Det burde, utifra hva som har kommet frem de første dagene, være rimelig enkelt. At forsvaret også får en GAVEPAKKE av dimensjoner i form av at det eksisterer et hemmelig prosjekt, som spesialenheten går langt i å bekrefte, uten å fortelle videre om det til dommeren vil være så stor grunn til å reise tvil. Om ingen ønsker å vitne om dette prosjektet kan jo Jensen nærmest finne på hva som helst, og de kan bygge tvil på bakgrunn av at dette blir stående uimotsagt. Men, kjenner jeg dommere rett, har de særdeles lite til overs for at Politiet driver på sånn med egenutvikla lovtolkninger, og antageligvis krever han det fremlagt eller blåser hele saken.

At noen i Politzei-direktoratet eller hvor det er har greid det kunststykket å sende hans eget brev, sladdet, tilbake til John Christian Elden må jo være tidenes blunder. Det finnes en rekke forsøk på denne lista over hvordan man skal drite seg ut i forvaltningen, men dette må jo være ny verdensrekord. En av landets største blodbikkjer i advokatsammenheng lar ikke denne gaven gå ifra seg. Om ikke de gir slipp på dette her, vil jo Jensen kunne si akkurat hva han vil, og retten må ta hans forklaring til grunn.
Sett utenifra virker det som Jensen ganske sannsynlig slipper unna. Presses han alt for hardt de neste dagene og ukene, kan han velge å blåse det hemmelige politiprosjektet og fortelle Retten (evt bak lukkede dører) detaljer som helt sikkert inneholder ulovlige og utradisjonelle metoder for å kontrollere eller overvåke deler av hovedstadens kriminelle miljø.
Det som da mest sannsynlig skjer, er at "noen" snakker sammen på bakrommet. Ledelsen i Oslo-politiet tvinges til å innrømme overfor Justisdepartementet hva de EGENTLIG har holdt på med uten lov. Mest sannsynlig vil det bli en alt for stor skandale å avsløre alle detaljene.
Derfor blir alle ansvarlige ledere fra dette prosjektet avsatt. Dvs førtidspensjonert med full lønn. Eller sparket oppover/ gitt feite stillinger f.eks utenlands med enda bedre betingelser enn om de fortsetter i dagens jobber. Til gjengjeld må de for evig holde kjeft om galskapen de tillot eller kanskje instruerte Jensen å gjøre i det hemmelige prosjektet.
Statsadvokaten instruerer deretter, direkte eller indirekte, aktoratet å frafalle alle alvorlige tiltalepunkter mot Jensen.
Som også for Guds skyld må holde kjeft i all framtid om ulovlighetene han og politiledelsen holdt på med i årevis. Så han får nok en smellfeit, økonomisk erstatning for tort og svie han også...
Da ender vi opp med å kun bure inn Cappelen uten å bry oss mer om alle påstandene hans rundt samarbeidet med Jensen om å få hasjen sin trygt inn i Norge. DET faller på sin egen urimelighet - kanskje Jensen & politiet så gjennom fingrene med selve omsetningen etter at dopet først var kommet her til lands (bedre å ha en viss kontroll på èn stordealer og bekjempe alle de andre, enn å ikke vite noe særlig om noen aktører i dette markedet).
Hadde Jensen vært høytstående toller kunne han kanskje ha ordnet med fri grenseovergang uten kontroll. Som purk er dette usannsynlig.
Da er det mer troverdig de lot være å gripe inn mot Cappelen etter at innførselen var et faktum. Kanskje fordi de var forledet til å tro han omsatte langt mindre kvanta enn det som nå hevdes han har gjort...??
Sitat av Spaceman Vis innlegg
Så du sier at det er korrupte Politifolk som tar betaling for å lekke informasjon?
Vis hele sitatet...
Noe er det. B-gjengen visste at Jensen var under etterforskning. Jensen kan åpenbart ikke ha vært kilden, men han var jo mistenkt for å gitt informasjon til Cappelen som gjorde at Cappelen avslørte spaning mot seg.

Sitat av Svartedauden Vis innlegg
At noen i Politzei-direktoratet eller hvor det er har greid det kunststykket å sende hans eget brev, sladdet, tilbake til John Christian Elden må jo være tidenes blunder.
Vis hele sitatet...
Hvilket brev var dette igjen?

Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Ledelsen i Oslo-politiet tvinges til å innrømme overfor Justisdepartementet hva de EGENTLIG har holdt på med uten lov.
Vis hele sitatet...
Oslo-politiet? Var ikke dette klarert helt til toppledelsen i politiet, altså Politidirektoratet og eventuelt Justisdepartementet?
Sist endret av hemmeligegreier; 11. januar 2017 kl. 01:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvilket brev var dette igjen?
Vis hele sitatet...
Elden sendte innsynsbegjæring i dette "hemmelige prosjektet", og fikk brevet der han ba om innsyn tilbake i sladdet utgave. Med andre ord er det noen i forvaltningen som mener at forsvareren vet mer enn han har lov til.

http://www.tv2.no/a/8854519?google_editors_picks=true

Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Sett utenifra virker det som Jensen ganske sannsynlig slipper unna. Presses han alt for hardt de neste dagene og ukene, kan han velge å blåse det hemmelige politiprosjektet og fortelle Retten (evt bak lukkede dører) detaljer som helt sikkert inneholder ulovlige og utradisjonelle metoder for å kontrollere eller overvåke deler av hovedstadens kriminelle miljø.
Det som da mest sannsynlig skjer, er at "noen" snakker sammen på bakrommet. Ledelsen i Oslo-politiet tvinges til å innrømme overfor Justisdepartementet hva de EGENTLIG har holdt på med uten lov. Mest sannsynlig vil det bli en alt for stor skandale å avsløre alle detaljene.
Derfor blir alle ansvarlige ledere fra dette prosjektet avsatt. Dvs førtidspensjonert med full lønn. Eller sparket oppover/ gitt feite stillinger f.eks utenlands med enda bedre betingelser enn om de fortsetter i dagens jobber. Til gjengjeld må de for evig holde kjeft om galskapen de tillot eller kanskje instruerte Jensen å gjøre i det hemmelige prosjektet.
Statsadvokaten instruerer deretter, direkte eller indirekte, aktoratet å frafalle alle alvorlige tiltalepunkter mot Jensen.
Som også for Guds skyld må holde kjeft i all framtid om ulovlighetene han og politiledelsen holdt på med i årevis. Så han får nok en smellfeit, økonomisk erstatning for tort og svie han også...
Da ender vi opp med å kun bure inn Cappelen uten å bry oss mer om alle påstandene hans rundt samarbeidet med Jensen om å få hasjen sin trygt inn i Norge. DET faller på sin egen urimelighet - kanskje Jensen & politiet så gjennom fingrene med selve omsetningen etter at dopet først var kommet her til lands (bedre å ha en viss kontroll på èn stordealer og bekjempe alle de andre, enn å ikke vite noe særlig om noen aktører i dette markedet).
Hadde Jensen vært høytstående toller kunne han kanskje ha ordnet med fri grenseovergang uten kontroll. Som purk er dette usannsynlig.
Da er det mer troverdig de lot være å gripe inn mot Cappelen etter at innførselen var et faktum. Kanskje fordi de var forledet til å tro han omsatte langt mindre kvanta enn det som nå hevdes han har gjort...??
Vis hele sitatet...
Pust med magen. Så konspiratorisk er det nok ikke...

Om de som fører saken for Spesialenheten får en ordre ovenifra, så er det i beste fall en ordre om å "lugna ner". Å kutte ned på tiltalen underveis i rettsaken blir alt for opplagt. Det som i fotballen kalles kampfiksing. Jensen frikjennes på rimelig tvil. Så tas det tak i dette spesialprosjektet på bakrommet.

Samtidig er det Eirik Jensens grunnlovsfestede rettighet å bli ført for retten for disse beskyldningene. Om de så viser seg å være helt grunnløse, og ha bakgrunn i et sammensurium av informantaktivitet med en hertisstchuker og hasjsmuglers desperate jakt på friskmelding, samt noe "uortodokse" metoder. Så vil det være langt bedre om Jensen blir frikjent, og at det ikke ankes.

Så får han dere tyster-GT holde på for seg...
Sist endret av Svartedauden; 11. januar 2017 kl. 02:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Interessant at Jensen og Cappelen også var såpass medvirkende til flydroppsaken i 1993, og at hovedmannen Gunnar Evertsen lenge har hevded det var en setup.
Hva tror freaksa så langt?
Forklaring på pengene og kontakten mellom han og Cappelen virker lite troverdig, jeg kjøper det ikke. Hadde håpet han hadde noe bedre å komme med, men jeg syns ikke det virker usannsynlig at de har samarbeidet.
Det som overrasker meg mest er hvor mye indiser Jensen har lagt igjen etter seg.
Jeg gir min fulle støtte til Eirik Jensen, av den enkle grunn at jeg tror han er uskyldig. Alt har sin naturlige forklaring.
Hvis Cappelen ønska å bruke millioner på å sikre fri innførsel av godissene sine, ville det vel vært mer naturlig med en tulletoller i lomma enn en purk...??
Hvis jeg har forstått det rett, så informerte Jensen (angivelig) om partier som ble stoppet, om razziaer av oppbevaringssteder, og generell overvåkning/etterforskning. Så kan være han trengte mer informasjon en kun om kysten var klar.


Ser også ut som Jensen ble grillet godt i retten i dag. Ifht kvitteringene, falsk underskrift, manglende betaling, skriftanalyse, kontaktøkonomien og oppussingen av badet. Virker som det tydelig er noe som skurrer her.
I dokumentene kom det frem at Spesialenheten for politisaker hadde funnet Cappelens fingeravtrykk på enkelte av kvitteringene
Vis hele sitatet...
Ifølge Cappelen ble en av kvitteringene underskrevet med falskt navn, «Frank Olsen». [...] Senere legger aktor Kristine Schilling frem skriftanalyse av en kvittering på 32.500 kroner for rørleggerarbeidet. Denne viser at det «er sannsynlig» at kvitteringene er underskrevet av Cappelen.

Jensen endret forklaring om hvem han fikk kvitteringene for arbeidet av etter Spesialenheten fant Cappelens fingeravtrykk på dokumentene.
Vis hele sitatet...
I avhør har Jensen ifølge VG forklart at han blant annet aldri betalte en regning på 120 000 kroner, fordi han ikke fikk tak i den aktuelle håndverkeren, en mann som døde for noen år siden.
Vis hele sitatet...
Kilde til sitat1

Kilde til sitat2