Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1942
Har tenkt å skaffe meg ein Raspberry Pi B+, koble den til TV-en og bruke den som emulator for ymse retro-konsoller. Så langt så vel. Eg veit korleis eg skal gjere det, men det eg ikkje ser ut til å finne svar nokon plass er om eg må ha roms på SD-kortet, eller om eg kan ha dei på ein ekstern harddisk? Godt mogleg eg er ein elendig googlar, men dette finn eg ikkje ut av.
Du har fått med deg at der er kommet Pi 2?

PiMAME: All ROMs for the systems should be stored in the /home/pi/roms/ directory. PiMAME has a built in FTP server and web uploader that makes adding games easy.

obs! RPI 1 er ARMv6, mens RPI 2 er ARMv7
Sist endret av suppesos; 2. mars 2015 kl. 16:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Parkettetterligning
Suppesos:
Når har jeg ikke sjekka men tror ikke programvare designa for ARMv6 er kompatibel med ARMv7. Også kan det hende han allerede har en B+ (og det er vanskelig å få henda sine på en pi2 enn så lenge)

Men tilbake til ts:
Kanskje du kan koble til for eksempel en ekstern harddisk for så å slippe snarveien til sd-kortet? Si gjerne ifra om du finner svar på dette.
Sist endret av trappetryne; 2. mars 2015 kl. 17:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nekran Vis innlegg
Så langt så vel. Eg veit korleis eg skal gjere det, men det eg ikkje ser ut til å finne svar nokon plass er om eg må ha roms på SD-kortet, eller om eg kan ha dei på ein ekstern harddisk? Godt mogleg eg er ein elendig googlar, men dette finn eg ikkje ut av.
Vis hele sitatet...
Eg kan ikkje sjå nokon grunn til at det skal vere skilnad på sd-kort og disk. ROMS er uansett så små at det er svært gode odds for at heile vil vere cacha i RAM under bruk...
Sitat av trappetryne Vis innlegg
Når har jeg ikke sjekka men tror ikke programvare designa for ARMv6 er kompatibel med ARMv7.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har forstått så stemmer nok det, men uten å ha sjekka for mye opp rundt det så bør det ikke by på for mange problemer heller.

Det som jeg vil tro er at en pr i dag ikke finner like mange ferdige distroer som er spesialbygget til rpi2, men med litt tid vil det flomme over.

Ett kjapt Google søk og 2 avslører at det fint lar seg kjøre både os og mame på v7, men det krever gjerne litt mer arbeid enn med PiMAME ferdig distro.

Til gjengjeld får du en mye kjappere maskin (ca 6 ganger kjappere har jeg lest) og gratis Windows 10 (RT, for micromaskiner) senere om du skulle få forferdeligt lyst på å kjøre MS på den.
Jeg kjører Lakka på en RPi2, og det funker utmerket. Jeg har slitt litt med performance på N64 emulering, det er rett og slett for tungt, men utover det kjører spillene helt fint. Du kan også kjøre OpenELEC og bruke RetroArch-pluginen, men utover å teste OpenELEC har jeg ikke prøvd det selv.

Det har ikke kommet en stable release enda, men de har en nightly build som man kan bruke enn så lenge. En ROM varierer i størrelse på mellom 10kB og 30MB, så du trenger ikke bekymre deg for diskytelse, alt blir liggende i RAM så fort det er lest inn.
Hvis denne listen dekker "ymse retro-konsoller", kan jeg anbefale RetroPie (EmulationStation).

Standarden er at en lagrer ROMs på SD-kortet via sftp, men det finnes guider for å kjøre dem fra USB medie.

Kjører selv dette på en RPi B, men har ikke spillt noe mer enn SEGA/SNES på den.

http://i.imgur.com/n2avuUnm.jpg
Sist endret av Lanjelin; 3. mars 2015 kl. 00:29.
Trådstarter
Takker for mange og kjappe svar, folkens - eg fekk ein del å tenke på, men konkluderte med at det får bli med laptopen til emulering framover då det rett og slett betyr minst knot. Iallefall no til å begynne med
Herlig tråd. Lenge siden jeg har emulert, og sikkert masse som har skjedd her på 8-10 år.

Hvordan gjør dere med joysticks? Mitt største problem med emulering av klassiske c64 og Amiga spiller er at jeg fant ingen joysticker som gav meg samme "feelingen" som de gode gamle commodore joystickene jeg brukte den gang.

Kjøpte tilogmed 2 stk X-Arcade joysticker (svære beist) for å finne tilbake til gode gamle Kick-off 2 formen, men det ble helt galt. Nå står de å støver ufortjent ned.

Noen tips til joysticker som gir "gammel" Commodore-feeling?