Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1876
Hei

Tenker litt på å kjøpe denne fra Multicom, det er jo Clevo P651SE. maskin som er rebrandet,

Noen som har noen meninger om denne?

Bør jeg gå for 4K skjermen eller for full HD, jeg skal ikke game mye, bare kanskje litt WoW eller Eve online. Kommer mest til å bruke den til å programere og rapporskriving og film/serier.

folk skriver at 4K er en native god oppløsning i windows, ting blir ofte litt små for å jobbe med, men i så fall kan du vell sette oppløsningen litt mindre selv om du har 4K skjerm, til det kommer ny versjon/patch til OSet som takler 4K bedre.

lurer også på om det er mulig å sette opp two fingre page scroll og two fingre "Right click" som jeg har på MBP i bootcampet windows 7.

http://www.multicom.no/Multicom-Kuns...0042/p10630718
Sist endret av personnavn92; 7. januar 2015 kl. 13:04.
Du trenger ikkje 4k skjerm på grunn av:
  • Ingen/få filmer eller TV serier bruker 4K
  • 4k har VELDIG dårlig skalering i windows
  • med en 970M kan du ikkje game på >30 fps i 4k

Gå heller for en fullHD skjerm (1080p).

Dersom du kun skal spille Eve og WoW vil eg anbefale å gå ned ein generasjon på grafikkortet. For eksempel GTX 760M for å spare litt. Dersom du vil spille ting som Farcry4 eller andre grafikksultne spill bør du gå for 970M.

Datamaskinen kommer IKKJE med operativsystem (windows)!! Dersom du vil ha en ekte windows lisens med 8.1 kan du rekne med en tusenlapp ekstra. Om du ikkje har installert eit operativsystem før kan det vere vansklig.

Vil heller anbefale ein stasjoner PC sidan dei kan oppgraderast og dermed har mykje lengre levetid en en laptop. Prisen for den laptopen som varer maks 2-3 år blir ganske drøyt. Sammenliknet med en stasjoner der du kan lett oppgradere enkelte komponent som grafikkort, som gjer stasjonær pc billigare.

Dersom du må ha en laptop vil eg anbefale denne:
https://www.komplett.no/asus-g771jm-...4967#!tab:info

Den har fullHD skjerm med alt du trenger av hardware. Den har også en SSD som gjør oppstarten superrask! Samtidig som du får en 1TB HDD som du kan lagre filmer eller TV serier på. Støtter også den nyeste trådløse standarden (ac) som gir deg svert god ytelse på trådløsnett! Kommer også med windows 8.1 installert. Grafikkortet er også ganske bra (GTX 880M) som kan kjøre dei fleste spel på høy-ultra grafikk.

I motsetning til den du fann (til 15000+) er dette en laptop til ca 11000kr som har alt du trenger av grafikkytelse, prosessorytelse, ram med meir. Tenk deg om, du treng ikkje 4k og du sparer ca 4000kr på det.
Har ikke erfaring med akkurat den modellen, men har en annen multicom clevo bærbar og er veldig fornøyd. Bra kvalitet. Så den er nok bra den maskinen også.

Vil ikke tro 4K er verdt det på en såpass liten skjermstørrelse, du vil nok ikke se forskjell.
Er enig i at 4k er unødvendig, og ikke særlig lurt med tanke på at det er ekstremt krevende for skjermkortet å kjøre spill i den oppløsningen. Man kan selvfølgelig gå ned på oppløsning i selve spillet, men da vil alt bli blurry.

Er ikke enig i anbefalingen GTX 760M. Ville heller satset på GTX 860M og oppover for WoW, da det kreves litt å kjøre på high/ultra nå til dags.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Er enig i at 4k er unødvendig, og ikke særlig lurt med tanke på at det er ekstremt krevende for skjermkortet å kjøre spill i den oppløsningen. Man kan selvfølgelig gå ned på oppløsning i selve spillet, men da vil alt bli blurry.

Er ikke enig i anbefalingen GTX 760M. Ville heller satset på GTX 860M og oppover for WoW, da det kreves litt å kjøre på high/ultra nå til dags.
Vis hele sitatet...
Eit 660Ti kort klarer lett å kjøre WoW WoD på 100+ frames med max grafikk, samme gjelder for EvE online. Et 760M kort er betre enn eit 660Ti så det er ingen problem. Nevnte dette kortet bare for å nevne to ekstremer, dersom OP vil gå for noe billigere.
Sist endret av Kad; 8. januar 2015 kl. 15:11.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Er enig i at 4k er unødvendig, og ikke særlig lurt med tanke på at det er ekstremt krevende for skjermkortet å kjøre spill i den oppløsningen. Man kan selvfølgelig gå ned på oppløsning i selve spillet, men da vil alt bli blurry.

Er ikke enig i anbefalingen GTX 760M. Ville heller satset på GTX 860M og oppover for WoW, da det kreves litt å kjøre på high/ultra nå til dags.
Vis hele sitatet...
Forskjellen på GTX 760m og 860m = ~null. 800-serien er rebranda 700-serie.
Sette pris på tilbakemeldingen, så får vi ser hva jeg bestemmer meg for. Ser de samme tingene for og imot 4K jeg også.

Men under gameing går det jo ann at jeg kobler ekstern, skjerm(ikke 4K) og tastatur og mus, som en desktop. da jeg har begrenset med plass, og jeg har mye utvikligsverktøy på Laptoppen som kommer til å være min primær maskin, å så setter jeg desktoppen min som server.

Sette pris på tilbakemeldingen, så får vi ser hva jeg bestemmer meg for. Ser de samme tingene for og imot 4K jeg også.

Men det hadde vært greit med høy oppløsning når jeg driver med mine vanlige aktiviteter, selv om en del applikasjoner og OS enda ikke er optimale for 4K.
Sist endret av personnavn92; 9. januar 2015 kl. 16:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kjøpte Clevo P651SE i julen. Kjøpte den billigste versjonen med GTX 970M og en 500GB SSD som jeg byttet ut med HDD'en som stod i. Må bare si at denne pc'en er helt rå. Den er slank, ser bra ut og den kjører alle spill jeg har prøvd hittil helt glatt på ultra-settings (Far cry 4, Bioshock etc.) I tillegg bråker den ikke alt for mye og viftene lager en smooth lyd i stedet for bråk.

Eneste jeg har å utsette på er TN-skjermen som er i den billigste versjonen. Skal bestille meg en IPS fra ebay og installere den nå snart, og da blir laptop'en helt perfekt på alle måter.

Og jeg skjønner ikke helt hva folk tenker med når de anbefaler de eldre asus-modellene som både er dobbelt så tykke og har et skjermkort som yter 30% dårligere. Ja, de er kanskje billigere, men denne billigste modellen koster bare 11 000, så det er ikke spess dyrt.

Hvis du legger i to lapper til, så får du IPS-skjerm og 240gb SSD, noe jeg ville gjort hadde jeg vært deg.