Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 916
Hei og god kveld.
Har akkurat kjøpt meg en større bolig som har fire etasjer med kjeller og loftstue. Jeg skal flytte inn 01.02, og lurer på følgende: Holder det med en trådløs ruter for hele bygget? (Inklusive en takterasse med utgang fra loft stuen) eller må jeg ha to eller tre? Hva slags ruter bør jeg se etter om jeg trenger flere? Vil jo gjerne slippe å konfigurere flere... Det kommer inn fiber med altibox til huset.
Det du trenger er en router og flere access points. Routeren router trafikk ut på det lokale nettverket, mens access pointene sørger for å gi trådløsforbindelse til enhetene.
Hei. Er det slik å forstå da at man kan kople ruterene sammen tråløst via aksesspoints?
Har man en master ruter isåfall?
Nei det er slike at du bruker 1 router, ap benyttes for bedre dekning. Innenfor ruteren benyttes det ikke routing.
Vell det kan tenkes at du trenger noen ekstra APer, men dette vet man jo ikke før du har satt opp et trådløst nettverk der, dekkningen på det trådløse blir styrt av om det er mye metall og betong i huset og rundt der du plaserer AP \ Router

Det jeg ville anbefale deg er å se på Asus sin AC68 serie:
Router: ASUS RT-AC68U 11AC AC1900 https://www.komplett.no/asus-rt-ac68...-router/822431
AP: ASUS EA-N66 Universal Repeater/AP/Client https://www.komplett.no/asus-ea-n66-...pclient/751411

Ellers hvis du finner ut at du trenger flere ethernet forbindelser så kan selve routerene til Asus også settes opp i AP-modus, der den sender og mottar signaler trådløst og du kan bruke lan portene til å koble opp utstyr som ikke har annet en kabel forbindelse
Overskuddsmateriell
Du bør trekke kabel fra router til AP'ene (Ikke kjøre de i repeet mode) for å oppnå god stabilitet.

Setter man opp AP og router med samme SSID og passord så vil mobiler/laptoper automatisk velge den trådløssendern som gir best signal for en sømløs opplevelse. Vil som de over sier starte med bare en router og utvide hvis man opplever problemer i deler av huset.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Du bør trekke kabel fra router til AP'ene (Ikke kjøre de i repeet mode) for å oppnå god stabilitet.

Setter man opp AP og router med samme SSID og passord så vil mobiler/laptoper automatisk velge den trådløssendern som gir best signal for en sømløs opplevelse. Vil som de over sier starte med bare en router og utvide hvis man opplever problemer i deler av huset.
Vis hele sitatet...
Stemmer dette, men det finnes noen tilfeller der det er vanskelig å trekke kabel, men kabel er altid bedre en trådløs når det kommer til stabilitet, da dette blir en dedikert linje og det er midre forstyrrelser utenfra
Ok. Takk for svar dere. Jeg starter med å kjøpe den på komplett, så ser jeg etterhvert :-)