Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  184 18258
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av MissQueenSlayer Vis innlegg
Du kan lese deg til mye vennen
Men i Virkeligheten, på gata, så er verden annerledes.
Dette gidder jeg ikke diskutere eller kverrulere med deg
Narkotika er narkotika å huet ditt blir ødelagt individuelt. noen tåler litt alkohol andre tåler mye. ingen tåler narkotika i lengden, men noen overlever bedre enn andre, de som stopper i tide
ha en fin dag. å ikke kom me tidskrifter, andres ord, prøv å lev som hjemløs i oslo, noen uker bare. d er utrolig hva du lærer på gata. på godt og vondt
Vis hele sitatet...
Det meste har blitt sagt i postene før jeg, og ordbruken din fortsetter i en form som om jeg er den unge uinvidde? Så vidt jeg kan se er jeg til og med eldre enn deg, og du skal fortelle meg at jeg ikke vet hva som skjer på gata? Du kjenner meg ikke en gang?

Du viser en utrolig arrogant side av deg selv her, og jeg vil be deg om å heller følge rådene du fikk av de andre som svarte på denne posten din eller å holde deg unna rusmiddelseksjonen.
hehe, jeg tar det ikke så tungt at jeg ikke er like flink å formulere budskapet mitt som alle dere høye herrer
Jeg vet hva jeg snakker om, å synes mange av svarene jeg fikk er interessante.
Synes mange av dere er uvitende. Å svarer ganske fordømmende, jeg er kanskje arrogant, men jeg vet hva jeg mener å snakker om.
Poenget er Alkohol er rus. Narkotika er rus. Heroin er rus, å ikke alle narkomane er like, Hasj er rus, å hasj er ikke bra. men hva er bra? Rusmiddler er ikke bra. Å ingen rusmiddler er egentlig bedre enn noe annet rusmiddel. Jeg snakker av erfaring, livserfaring? viten er makt.
Jeg er ikke egentlig arrogant, kanskje jeg bare Vet hva jeg snakker om



Les mer vitenskap, men dere vet fortsatt ikke hva dere prater om(synes jeg da), annet enn andre mennesker sine ord å meninger, vitenskap er ikke endelig. Alt er Individuelt. Også rus. Min alder her på freakforum, er bare ett tall^^ det finnes faktisk tilfeldigheter...*ler*

Sitat av Slaktern Vis innlegg
Du beveger deg ut på ganske tynn is her. Ikke bare slenger du ut kildeløse påstander som ikke har grobunn i virkeligheten, men i tillegg uttaler du deg om motdebbattanten ruserfaring, noe det virker som du har lite grunnlag for å gjøre. Tror en stor andel av de som frekventerer dette forumet har omfattende kunnskap om rusmidler.
Vis hele sitatet...

hehe, takker for en uvitende kommentar fra deg
kildeløs? du lever virkelig ikke i Virkeligheten. Å den kan man ikke lese seg til.
Sist endret av MissQueenSlayer; 12. desember 2008 kl. 22:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av MissQueenSlayer Vis innlegg
hehe, jeg tar det ikke så tungt at jeg ikke er like flink å formulere budskapet mitt som alle dere høye herrer
Jeg vet hva jeg snakker om, å synes mange av svarene jeg fikk er interessante.
Synes mange av dere er uvitende. Å svarer ganske fordømmende, jeg er kanskje arrogant, men jeg vet hva jeg mener å snakker om.
Poenget er Alkohol er rus. Narkotika er rus. Heroin er rus, å ikke alle narkomane er like, Hasj er rus, å hasj er ikke bra. men hva er bra? Rusmiddler er ikke bra. Å ingen rusmiddler er egentlig bedre enn noe annet rusmiddel. Jeg snakker av erfaring, livserfaring? viten er makt.
Jeg er ikke egentlig arrogant, kanskje jeg bare Vet hva jeg snakker om



Les mer vitenskap, men dere vet fortsatt ikke hva dere prater om(synes jeg da), annet enn andre mennesker sine ord å meninger, vitenskap er ikke endelig. Alt er Individuelt. Også rus. Min alder her på freakforum, er bare ett tall^^ det finnes faktisk tilfeldigheter...*ler*
Vis hele sitatet...
Du er passe arrogant jo. Du tror tydeligvis du vet mer enn alle andre her på forumet.
Og jo, det noen rusmidler som er mer farlige enn andre. Det er det ingen tvil om!
Men selv om rusmidler er farlige, hva så? Om noen folk vil risikere og leve et par år mindre fordi de vil kose seg med en joint eller ett glass med vin, så er vel det deres valg?
Hva med folk som liker å kjøre bil, liker å svømme, eller kanskje liker å hoppe i fallskjerm?
Sitat av emphi Vis innlegg
"Narkotika er narkotika" - joda, sant nok, men hva er narkotika? Idag bruker vi denne betegnelsen om alt alt som er ulovlig. Det blir som å si "kunst er kunst", men hva er kunst egentlig? Det er så vidt, så mye, så forskjellig. Du drar alt under en kam, og sidestiller hasj og heroin når du sier sånt.

"ingen tåler narkotika i lengden" - og poenget er? Ingen tåler alkohol i lengden heller, eller sukker, røyk, koffein. Hell, ingen tåler å leve i lengden heller. Skal vi forby alt som forkorter levetiden vår? Det er en merkelig totalitær tankegang bak det der - alt man kan putte i kroppen som over tid er skadelig er fyfy - vi må forby alt som er skadelig, for ALLE MÅ LEVE SÅ LENGE SOM MULIG uansett hva individed selv ønsker.

Forøvrig synes jeg ikke du er særlig åpen, eller villig til å diskutere. Du vil gjerne si at folk tar feil, og når de argumenterer imot sier du "nei dette gidder jeg ikke diskutere med deg, du har feil, jeg har rett, sånn er det, skaff deg litt livserfaring blablabla jeg har rett". Du må skjønne at når du prøver å avslutte sånn så overbeviser du hvertfall ingen.
Vis hele sitatet...

Du er ikke så dum du
Jeg har da overhodet ikke så lite å gjøre at jeg gidder å overbevise alle folk om at jeg har rett
Jeg sa bare hva jeg syntest, å helt korrekt, d var ikke ett åpent innlegg til å diskutere. Det var vel heller en Ironisk litt nedlatende kommentar til enkelt individer å generelt diskusjonen her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MissQueenSlayer Vis innlegg
hehe, takker for en uvitende kommentar fra deg
kildeløs? du lever virkelig ikke i Virkeligheten. Å den kan man ikke lese seg til.
Vis hele sitatet...
Eg har prata en del om rus med en del av dei som har svart meg, og det som slår meg er at dei er langt langt meir oppegåande enn svært mange andre eg kjenner, og dei havner på ingen måte i den båsen du prøver å putte dei i - ressurssvake mennesker. Tvert imot har dei ei rimelig djup sjølinnsikt, og et reflektert forhold til rusmidler - langt meir reflektert forhold enn meg og mange andre som holder seg til alkohol.

At du velger å argumentere i en svart-kvitt-situasjon får stå for di regning, men eg meiner verkeleg du burde vere LITT meir åpen for andre syn enn det du har - ellers har du lite å gjere på nFF sitt rusmiddelforum.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du er passe arrogant jo. Du tror tydeligvis du vet mer enn alle andre her på forumet.
Og jo, det noen rusmidler som er mer farlige enn andre. Det er det ingen tvil om!
Men selv om rusmidler er farlige, hva så? Om noen folk vil risikere og leve et par år mindre fordi de vil kose seg med en joint eller ett glass med vin, så er vel det deres valg?
Hva med folk som liker å kjøre bil, liker å svømme, eller kanskje liker å hoppe i fallskjerm?
Vis hele sitatet...
Du tok ikke poenget mitt
Det er sant, mye er farlig. Men har du sett noen dø av overdose?
Har du sett bestekom pissen din klikke i en hasj psykose?
Har du sett "narkomane" (hasj, amfetamin,heroin,kokain,piller...alt inngår btw i "narkomane") på nært hold? Folk som mixer rusmiddler? Alkoholikere som slår barna sine? Det er mye kunnskap mange har, men den er tabu å snakke om, på skolen, i politikken, i hjemmet, og faktisk og på gata.

Jeg er en av de tabue statistikkene Kunnskap gir makt, å det finnes "allmenkunnskap" de fleste heldigvis slipper å sitte inne med
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av MissQueenSlayer Vis innlegg
hehe, jeg tar det ikke så tungt at jeg ikke er like flink å formulere budskapet mitt som alle dere høye herrer
Jeg vet hva jeg snakker om, å synes mange av svarene jeg fikk er interessante.
Synes mange av dere er uvitende. Å svarer ganske fordømmende, jeg er kanskje arrogant, men jeg vet hva jeg mener å snakker om.
Poenget er Alkohol er rus. Narkotika er rus. Heroin er rus, å ikke alle narkomane er like, Hasj er rus, å hasj er ikke bra. men hva er bra? Rusmiddler er ikke bra. Å ingen rusmiddler er egentlig bedre enn noe annet rusmiddel. Jeg snakker av erfaring, livserfaring? viten er makt.
Jeg er ikke egentlig arrogant, kanskje jeg bare Vet hva jeg snakker om

hehe, takker for en uvitende kommentar fra deg
kildeløs? du lever virkelig ikke i Virkeligheten. Å den kan man ikke lese seg til.
Vis hele sitatet...
At du ikke er flink til å bringe frem budskapet ditt er enda et punkt som er med på å undergrave kredibilieteten din.

Du synes mange av oss er uvitende? Uten å ha lest vår korrespondanse over alle de år du ikke har hengt her på nFF? Dét kaller jeg arroganse av ypperste sort.

At du mener personlig livserfaring har tyngre hold enn vitenskapelige studier og statistikk? I tillegg påstår du at alderen ditt er et tall og at din personlige erfaring er mer verdt enn andres her inne?

Altså, jeg ber deg igjen: Om du ikke kan ta til deg noe av det vi har sagt her og fortsetter å oppføre deg som du gjør så har du en veldig kort fremtid her på forumet.

Det eneste du har kommet med her er at "rusmidler er bad", noe som enhver person på gata uten noe som helst erfaring kan konstantere. Du bidrar ikke noe nytt eller nyttig, og noen av oss lurer på om du kanskje bare er ute etter oppmerksomhet?

For om denne holdningen ikke kan kalles arrogant, vet ikke jeg.

EDIT, Svar til ditt siste innlegg: Du ser tydeligvis ut til å ha erfart rusmisbrukens værste side, og jeg vil egentlig slå tilbake med samme arrogante mynt: Jeg har da mye mer verdifull erfaring enn deg i et moderat rusbruk, med venner og meg selv i faste stillinger, egne leiligheter/hus og et ellers streit liv.

Fordi om du og de rundt deg har ødelagt seg på rusmidler betyr ikke at alle andre her på denne kloden er like urutinerte på å holde seg til et moderat rusbruk. Ikke tro at din erfaring er den eneste, du er farlig nær å få deg "sosiale skyggelapper".
Sist endret av Dodecha; 12. desember 2008 kl. 22:14.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har prata en del om rus med en del av dei som har svart meg, og det som slår meg er at dei er langt langt meir oppegåande enn svært mange andre eg kjenner, og dei havner på ingen måte i den båsen du prøver å putte dei i - ressurssvake mennesker. Tvert imot har dei ei rimelig djup sjølinnsikt, og et reflektert forhold til rusmidler - langt meir reflektert forhold enn meg og mange andre som holder seg til alkohol.

At du velger å argumentere i en svart-kvitt-situasjon får stå for di regning, men eg meiner verkeleg du burde vere LITT meir åpen for andre syn enn det du har - ellers har du lite å gjere på nFF sitt rusmiddelforum.
Vis hele sitatet...
Jeg ordla meg nok engang provoserende. Jeg er en av de ressursvake du snakker om.
Men vi er på internett. nFF.

Å jeg synes mange her har mye klokt å si, men mange av dere tar en setning å lager en svær diskusjon, av noe dere kanskje har missforstått. Eller tolket feil

Sitat av Dodecha Vis innlegg
At du ikke er flink til å bringe frem budskapet ditt er enda et punkt som er med på å undergrave kredibilieteten din.

Du synes mange av oss er uvitende? Uten å ha lest vår korrespondanse over alle de år du ikke har hengt her på nFF? Dét kaller jeg arroganse av ypperste sort.

At du mener personlig livserfaring har tyngre hold enn vitenskapelige studier og statistikk? I tillegg påstår du at alderen ditt er et tall og at din personlige erfaring er mer verdt enn andres her inne?

Altså, jeg ber deg igjen: Om du ikke kan ta til deg noe av det vi har sagt her og fortsetter å oppføre deg som du gjør så har du en veldig kort fremtid her på forumet.

Det eneste du har kommet med her er at "rusmidler er bad", noe som enhver person på gata uten noe som helst erfaring kan konstantere. Du bidrar ikke noe nytt eller nyttig, og noen av oss lurer på om du kanskje bare er ute etter oppmerksomhet?

For om denne holdningen ikke kan kalles arrogant, vet ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Beklager så mye. Jeg burde vell finne meg noe bedre og gjøre enn å diskutere med deg hvertfall
Du har så rett. I ett og alt. Men du feiltolket nok noe av det jeg sa nå føler jeg.

Men sikkert min feil ha en fin dag.

Sitat av Tias Vis innlegg
MissQueenSlayer: Du vet, du kommer ingen vei med å slenge ut påstand på påstand uten å kunne backe de opp på noen som helst måte. Du har selv ingen kredibilitet på dette feltet (hvis det er noen trøst så gjelder det for oss alle her på nFF), og da er du nesten nødt til å kunne henvise til forskning utført av noen som har kredibilitet.

Jeg stoler definitivt mer på resultatene til forskere som arbeider med tusenvis av rusmisbrukere, enn utsagnene til én person som indikerer at hun har livserfaring fra gaten.
Vis hele sitatet...
Bra Men jeg ser dog også at jeg ikke burde diskutere slikt her, er kanskje ikke det rette "forumet" å diskutere mer spesifikt d jeg prøver å si
Der er flink å tolk mye her Jeg var kanskje bare rett ut ærlig, min mening, kan du diskutere noen andres meninger? nei, men du kan tvile. Å det tar jeg ikke så tungt
Fine med nFF, vi slipper å se hverandre i øynene når man diskuterer her
Sist endret av MissQueenSlayer; 12. desember 2008 kl. 22:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av MissQueenSlayer Vis innlegg
Du tok ikke poenget mitt
Det er sant, mye er farlig. Men har du sett noen dø av overdose?
Har du sett bestekom pissen din klikke i en hasj psykose?
Har du sett "narkomane" (hasj, amfetamin,heroin,kokain,piller...alt inngår btw i "narkomane") på nært hold? Folk som mixer rusmiddler? Alkoholikere som slår barna sine? Det er mye kunnskap mange har, men den er tabu å snakke om, på skolen, i politikken, i hjemmet, og faktisk og på gata.

Jeg er en av de tabue statistikkene Kunnskap gir makt, å det finnes "allmenkunnskap" de fleste heldigvis slipper å sitte inne med
Vis hele sitatet...
Vel er en overdose så mye værre en det og ligge i ett bilvrak å blø ihjel feks?
Og nei, jeg har aldri sett noen klikke i en hasj psykose. Men hva er en hasj psykose? En vanlig psykose som kan ha ligget der i flere år, og venta på og bli trigga? Hvis en fyr med latente psykiske problemer spiser en banan idet disse problemene blir trigga, vil han da ha fått en "banan-psykose"?

Ja jeg har sett hvordan rusmisbrukere har det ja. Jeg har også sett hvordan mat-misbrukere har det. Ingen av delene er ett veldig pent syn.
Og ang de "narkomane" Hva kom først? høna eller egget?
.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vel er en overdose så mye værre en det og ligge i ett bilvrak å blø ihjel feks?
Og nei, jeg har aldri sett noen klikke i en hasj psykose. Men hva er en hasj psykose? En vanlig psykose som kan ha ligget der i flere år, og venta på og bli trigga? Hvis en fyr med latente psykiske problemer spiser en banan idet disse problemene blir trigga, vil han da ha fått en "banan-psykose"?

Ja jeg har sett hvordan rusmisbrukere har det ja. Jeg har også sett hvordan mat-misbrukere har det. Ingen av delene er ett veldig pent syn.
Og ang de "narkomane" Hva kom først? høna eller egget?
.
Vis hele sitatet...
haha, du er nesten morsom Poenget ditt er greit nok, men fortsatt uvitende. Til syvende å sist. Narkotika er ulovelig, det er ikke alkohol. Alkohol er ikke bra. Blablabla.

jeg vet ikke jeg? høna eller egget? kan du svare meg?
du trenger ikke ha psykiske problemer fra før, hasj kan "trigge" det hos alle mennesker. Noen får det utløst raskere, men de har det gjerne genetisk.

les mer vitenskapelige tidskrifter du
Sitat av MissQueenSlayer Vis innlegg
haha, du er nesten morsom Poenget ditt er greit nok, men fortsatt uvitende. Til syvende å sist. Narkotika er ulovelig, det er ikke alkohol. Alkohol er ikke bra. Blablabla.
Vis hele sitatet...
En slik tankegang er jo meget bra. Var en del tyskere som tenkte slik som deg for en del år siden. "Jøder er ulovlige, derfor må vi drepe dem"



jeg vet ikke jeg? høna eller egget? kan du svare meg?
Vis hele sitatet...
Kanskje de narkomane hadde problemer før de begynte med rus? Og kanskje brukte rusen til og komme seg vekk fra problemene sine? Var det jeg mente

du trenger ikke ha psykiske problemer fra før, hasj kan "trigge" det hos alle mennesker. Noen får det utløst raskere, men de har det gjerne genetisk.
les mer vitenskapelige tidskrifter du
Vis hele sitatet...
Du får komme med noen kilder da vettu.
Og ang Cannabis, så kommer det ny forskning ang evnet hver dag. Både fra forbudstilhengerne, og legaliseringstilhengerne. Alle disse forskningsresultatene viser noe nytt. Så tror ikke du skal ta alt du hørte i ett forbudsblad for god fisk.
Jeg har alltid hella mot høna jeg da, her var det jo liv.

Hasj psykose er det psykologer som har vært borti det sier er de verste tilfellene man kan behandle, har selv røyka en oppi en 5'mer om dagen i 10 år, hatt 2 nesten psykoser, derfor slutta jeg. Har riktignok et par kompiser som ikke var like heldige, de kommer aldri til å bli normale. Er faktiskt bare trist.

Litt forskning fra 06 til dere:

Hasj gir økt risiko for psykoser
En firedel av dem som utvikler psykose har nylig brukt hasj. Røyking av hasj tidlig i livet gir en betydelig økt risiko for å utvikle alvorlig psykisk sykdom.
Tips en bekjent!
Send tips til:
Din e-post:
Send

Tirsdag 10. januar 2006
kl. 11:17

Det viser forskning som er gjort ved Ullevål universitetssykehus i Oslo, skriver Dagsavisen.

- Mange ungdommer tror at hasj ikke er spesielt helsefarlig, men noen kan utvikle svært alvorlige psykiske lidelser av å bruke hasj.
Sitat av Lucif3r Vis innlegg
Hasj gir økt risiko for psykoser
En firedel av dem som utvikler psykose har nylig brukt hasj. Røyking av hasj tidlig i livet gir en betydelig økt risiko for å utvikle alvorlig psykisk sykdom.
Vis hele sitatet...
Fem av Fem av dem som utvikler psykose har nylig drukke vann. Drikking av vann gir en meget stor sjangse for psykose.

Det er rart hele amsterdam ikke går rundt meg psykoser da?
Kjenner selv maaange som røyker, og ingen av de har gått inn i psykose.
Og det sier seg selv. Røyker du en femmer om dagen i 10 år er du jo ganske dum.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av MissQueenSlayer Vis innlegg
det går nok bra jeg har alltid hatt skeptiske menneskers kommentarer i nakken^^ dine er bare mere vell formulerte. men fortsatt like uvitende
ha en fin kveld



uvitenhet gjør dum. jeg tror jeg bare sier: diskuter med noen du når inn til
ha en fin dag
Vis hele sitatet...

Du sier vi er uvitende, og spesiellt meg flere ganger. Det jeg lurer på er: Hva spesifikt mener du jeg er uvitende om?
Hasj

*Ikke dødelig.

*Skader ikke kroppen.

*Minker sjansen for å få alzheimer.

*Kan gi psykoser etter LANGVARIG MISBRUK.

*Rusen er svak. Man blir avslappet og blid.

*Ikke noe bakrus.


Alkohol

*Dødelig.

*Skader stortsett hele kroppen.

*Skader hjernen.

*Kan gi psykoser etter langvarig misbruk.

*Rusen kan være utrolig sterk. En full person mister som regelt kontrollen over seg selv. Det kan fort oppstå ulykker eller vold.

*Bakrus som kan vare i flere timer/dager. Ikke behagelig.


Hvem vinner tro?

Si ifra hvis jeg glemte noe.
Sitat av MissQueenSlayer Vis innlegg
jeg vet ikke jeg? høna eller egget? kan du svare meg?
du trenger ikke ha psykiske problemer fra før, hasj kan "trigge" det hos alle mennesker. Noen får det utløst raskere, men de har det gjerne genetisk.

les mer vitenskapelige tidskrifter du
Vis hele sitatet...
Nå motsier du deg selv veldig her. Først så slenger du ut påstander om at vitenskap ikke er endelig, at man ikke kan lese seg til alt osv. Nå påstår du at hasj kan utløse psykoser hos alle mennesker, nei ikke bare utløse, men faktisk forårsake og utvikle. Kilder, plz? Jeg mener - dette er vel ikke påstander du drar ut av eget hode?

Og så ber du folk lese vitenskapelige tidsskrifter. Hjelp - var det ikke nettopp dette det ikke var noe hjelp i? Livets skole er da mye bedre? Eller...?
Jeg er for legalisering av all narkotika, nettopp pga jeg mener man burde ha personlig ansvar for sin egen kropp og sitt sinn..

Jeg er glad i rus, men mer til filosofisk utforskning og ikke feststoffer.

Om hasj hadde blitt lovlig er jeg uansett redd for at mange ville fått problemer, rett og slett fordi alt for mange ikke er bevisst på hvordan man skal bruke stoffet.. Uansett mener jeg at det er riktig vei å gå. Mener det er feil å ødelegge for alle andre pga noen få ikke klarer å styre seg..
Personlig mener jeg det burde bli gjort en fullstendig gjennomgang av samtlige tilgjengelige rusmidler (alkohol inkludert), der man kartla alle mulige dokumenterte positive og negative virkninger av rusmidlet. Hvor avhengighetsdannende de var, skadevirkninger, osv, osv.
Deretter burde man bruke den informasjonen til å lage en liste over rusmidler som ikke har stort skadeomfang og legalisere disse, de rusmidlene som har for stort potensiale til å gjøre skade bør være ulovlige.

En rusmiddel/narkotikalovgivning-reform, rett og slett.

Men det er bare min mening, det hadde kanskje være litt mye arbeid ;-)
Personlig er jeg i utgangspunktet avholds, men har i en liten periode nå hatt nytte av psykadelika for å komme meg videre i livet etter å ha stoppet opp litt - hadde jeg forsøkt å benytte meg av alkohol til samme formål hadde jeg trolig ikke kommet meg noe særlig videre.
En ting jeg selv stusser litt på nå, er at da vi hadde besøk på U-skolen fra Lenkene, Blåkors osv for informasjon om rusmidler og tobakksbruk, ble det aldri nevnt engang misbruk av smertestillende midler på resept! Dette var jo da en s.k "generell prat", der de hadde mer eller mindre plansjeinfo på tavlen, og det var tidligere misbrukere som snakket.

Det samme gjaldt på videregående. Vi hadde besøk av narkomane av forskjellig grad(heroinister, hasjrøykere, "partydopere"), samt alkoholister. To hele dager var satt av til temaet "rusmisbruk". Heller ikke her ble reseptpliktige midler tatt med.

Hvorfor? Hvorfor er alkohol så "greit", hasj så "fy", kokain så "faaarlig", mens pillemisbrukerne ikke nevnes med et ord?
(Vet ikke om det er slik nå men...)

Selv har jeg aldri inntatt noe ulovlig, annet enn litt himkok vel å merke (som jo også er narkotika om prosenten er høy nok). MEN: jeg har gått på sterke smertestillende i flere år, av forskjellige slag, alle foreskrevet til MEG av lege. Har hatt varierende effekt på disse for å komme smertene til livs, hvorav enkelte ikke har hatt annen virkning enn å gi meg en rus i varierende grad.
For min del ubehagelig når tunga henger tre sekunder etter hjernen, men etter sigende ålreit for andre.

Med tanke på hvor mange alvorlige bivirkninger pillemisbruk kan gi - hvorfor tas ikke dette mer alvorlig som et faktisk rusproblem?
Sitat av trådløs Vis innlegg
En ting jeg selv stusser litt på nå, er at da vi hadde besøk på U-skolen fra Lenkene, Blåkors osv for informasjon om rusmidler og tobakksbruk, ble det aldri nevnt engang misbruk av smertestillende midler på resept! Dette var jo da en s.k "generell prat", der de hadde mer eller mindre plansjeinfo på tavlen, og det var tidligere misbrukere som snakket.

Det samme gjaldt på videregående. Vi hadde besøk av narkomane av forskjellig grad(heroinister, hasjrøykere, "partydopere"), samt alkoholister. To hele dager var satt av til temaet "rusmisbruk". Heller ikke her ble reseptpliktige midler tatt med.

Hvorfor? Hvorfor er alkohol så "greit", hasj så "fy", kokain så "faaarlig", mens pillemisbrukerne ikke nevnes med et ord?
(Vet ikke om det er slik nå men...)

Selv har jeg aldri inntatt noe ulovlig, annet enn litt himkok vel å merke (som jo også er narkotika om prosenten er høy nok). MEN: jeg har gått på sterke smertestillende i flere år, av forskjellige slag, alle foreskrevet til MEG av lege. Har hatt varierende effekt på disse for å komme smertene til livs, hvorav enkelte ikke har hatt annen virkning enn å gi meg en rus i varierende grad.
For min del ubehagelig når tunga henger tre sekunder etter hjernen, men etter sigende ålreit for andre.

Med tanke på hvor mange alvorlige bivirkninger pillemisbruk kan gi - hvorfor tas ikke dette mer alvorlig som et faktisk rusproblem?
Vis hele sitatet...
Fordi selskapene som selger slike piller tjener så jævlig mye penger på dem.

legemiddel, alkohol og sigarett industrien sponser mange anti-narkotika kampanjer.
Det er jo "bad for bissniss" hvis flere rusmidler blir legalisert. Spesielt cannabis når det gjelder medesinsk sammenheng. Det er ganske mange legemidler i verden som kunne blitt byttet ut med cannabis.
Igrunnen ett godt spørsmål, det er mer åpenlys diskusjon og forebygging av rusmidler som hasj,heroin osv. Kan ha noe med at mange av disse rusmidlene er mer kjente, da ikke alle vet hva apodorm,kryssere osv er.

Men medikamenter blir som oftest nevnt trodde jeg, men får kanskje ikke så mye oppmerksomhet som f.eks over nevnte stoffer.
Sist endret av sneipen; 15. desember 2008 kl. 19:55.
Sitat av MissQueenSlayer Vis innlegg
hehe, takker for en uvitende kommentar fra deg
kildeløs? du lever virkelig ikke i Virkeligheten. Å den kan man ikke lese seg til.
Vis hele sitatet...
Dette blir bare for dumt. Prøver du å påstå at du har noen kilder på de tingene du sier? Og den nedlatende arrogante tonen får deg ikke til å fremstå i noe bedre lys hvis det er det du tror. Spar hersketeknikken din til skoledebatter.
Vil legge til noe i diskusjonen som omhandler hasjpsykoser her. Prosent antall mennesker som har vært psykotisk i løpet av sitt liv her i Norge er like mye per dags dato som det var for 50 år siden. Men hasj og marihuana bruk og misbruk har økt voldsomt de siste 50årene her i Norge. Jeg har ikke den rapporten og de tallene her akkurat nå, siden jeg ikke husker hvor jeg har det fra. Men det sier jo kanskje litt om hvor oppblåst det er?

Jeg likte forresten det du sa om høna og egget "legalize-it" Det er ett viktig poeng - Hva er problemet, personen eller rusmiddelet?

Men de svarthvitt alkohol mot cannabis argumentene hvor alkohol dreper, og cannabis gjør deg glad... Hehe, litt oppbrukt og dårlig argument. Jeg tror verken cannabis forkjempere eller motstandere liker slike argument. Og ærlig talt bidrar de lite til diskusjonen.

Skal man ulovlig gjøre alt som kan være farlig for kropp og sinn?
Sitat av puffman Vis innlegg
Vil legge til noe i diskusjonen som omhandler hasjpsykoser her. Prosent antall mennesker som har vært psykotisk i løpet av sitt liv her i Norge er like mye per dags dato som det var for 50 år siden. Men hasj og marihuana bruk og misbruk har økt voldsomt de siste 50årene her i Norge. Jeg har ikke den rapporten og de tallene her akkurat nå, siden jeg ikke husker hvor jeg har det fra. Men det sier jo kanskje litt om hvor oppblåst det er?

Jeg likte forresten det du sa om høna og egget "legalize-it" Det er ett viktig poeng - Hva er problemet, personen eller rusmiddelet?

Men de svarthvitt alkohol mot cannabis argumentene hvor alkohol dreper, og cannabis gjør deg glad... Hehe, litt oppbrukt og dårlig argument. Jeg tror verken cannabis forkjempere eller motstandere liker slike argument. Og ærlig talt bidrar de lite til diskusjonen.

Skal man ulovlig gjøre alt som kan være farlig for kropp og sinn?
Vis hele sitatet...
Ja. La oss ufarlig gjøre og ulovlig gjøre, bilkjøring, isbrevandring og alkohol, og hei? narkotika er allerede ulovelig. glad jeg har slutta da Med hodet psyken og æren i behold

Sitat av Slaktern Vis innlegg
Dette blir bare for dumt. Prøver du å påstå at du har noen kilder på de tingene du sier? Og den nedlatende arrogante tonen får deg ikke til å fremstå i noe bedre lys hvis det er det du tror. Spar hersketeknikken din til skoledebatter.
Vis hele sitatet...
Jeg er ferdig på skolen for en god stund siden
Men takk for at du er oppmerksom på min ironiske tone.

Lucif3r, hadde en kildehenvisning til dere.
Det var mere en jeg giddet i denne diskusjonen/forumet
Er ingen hersketeknikk, kalles ærlige meninger, som kan kildehenvises, men de er og "allmenkunnskap" for folk med selvrespekt og "vett" i huet

Er btw, ikke anti stoff. Bare anti meninger jeg sliter med å respektere.

Sitat av Muradi Vis innlegg
Hasj

*Ikke dødelig.

*Skader ikke kroppen.

*Minker sjansen for å få alzheimer.

*Kan gi psykoser etter LANGVARIG MISBRUK.

*Rusen er svak. Man blir avslappet og blid.

*Ikke noe bakrus.


Alkohol

*Dødelig.

*Skader stortsett hele kroppen.

*Skader hjernen.

*Kan gi psykoser etter langvarig misbruk.

*Rusen kan være utrolig sterk. En full person mister som regelt kontrollen over seg selv. Det kan fort oppstå ulykker eller vold.

*Bakrus som kan vare i flere timer/dager. Ikke behagelig.


Hvem vinner tro?

Si ifra hvis jeg glemte noe.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan noen vinne? Det ene er ulovelig, det andre er en folkesykdom. Alt for lovlig.

Du glemte mye. Men bakrus er ubehagelig dog.

Sitat av emphi Vis innlegg
Nå motsier du deg selv veldig her. Først så slenger du ut påstander om at vitenskap ikke er endelig, at man ikke kan lese seg til alt osv. Nå påstår du at hasj kan utløse psykoser hos alle mennesker, nei ikke bare utløse, men faktisk forårsake og utvikle. Kilder, plz? Jeg mener - dette er vel ikke påstander du drar ut av eget hode?

Og så ber du folk lese vitenskapelige tidsskrifter. Hjelp - var det ikke nettopp dette det ikke var noe hjelp i? Livets skole er da mye bedre? Eller...?
Vis hele sitatet...
Er du uhøflig? Eller bare veldig usaklig. Eller lar du deg opprøre for lett? Irritere? Dette er btw ikke påstander jeg drar ut av eget hodet nei.
Sist endret av MissQueenSlayer; 16. desember 2008 kl. 10:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det virker som om du er ganske skråsikker på at rusmidler IKKE kan brukes fornuftig uten fysiske eller psykiske plager. Kanskje du tok en feil sti, og blandet deg inn i ett miljø hvor de fleste du kjente gjorde det samme. Betyr det at du har møtt alle som ruser seg?

Ettersom jeg har opplevd, så prøver de som har ett litt mer sunt og moderat forhold til rusmidler og holde seg litt unna de som enten er på kjøret, eller er en "dum narkoman uten vett i hodet eller selvrespekt" som du så ufint sier. Du må prøve og tenke litt utfor ditt hode. For det om du ikke ser deg rundt før du går over gangfeltet og blir påkjørt, så betyr det ikke at nestemann også blir påkjørt.

Du snakker om selvrespekt.... ?
Sist endret av Quetzalcoatl; 16. desember 2008 kl. 10:14.
hehe, jeg snakker om selv respekt ja.
det er nok mange som greier seg fint, jobb, skole, familie selv om de ruser seg.
ikke alle som ruser seg er "søppel narkomane".
det er kriterier selv i den kriminelle å narkotika missbrukende verden.
jeg skjønner bare ikke at noen kan si at narkotika er bra.
uansett stoff.
JEG mener det er uvitende. dumskap.
å mange rundt om er enige, vitenskapen, kommer ann på hvor du leter etter svar, for eller mot. narkotika. ulovelig. altså, er det ikke en grunn til at det er ulovelig?
sier ikke at alkohol er bra, er litt fyllesyk selv idag.
men tror du ikke at du selv, ikke burde ta dette så personlig.
Jeg er ikke her egentlig for å være "respektløs", slikt er ufint.
Men se deg rundt? Den dagen Hasj blir legalisert, den dagen skal jeg bite i meg mine ufine ord

Sitat av sneipen Vis innlegg
Igrunnen ett godt spørsmål, det er mer åpenlys diskusjon og forebygging av rusmidler som hasj,heroin osv. Kan ha noe med at mange av disse rusmidlene er mer kjente, da ikke alle vet hva apodorm,kryssere osv er.

Men medikamenter blir som oftest nevnt trodde jeg, men får kanskje ikke så mye oppmerksomhet som f.eks over nevnte stoffer.
Vis hele sitatet...
Synes du har ett godt poeng her.
Medikamenter, trekantpreparater og andre avhengighetsdannede piller, er ikke like mye lagt vekt på i hjelpeapparatene rundt om, kryssere, dolcontin(?) sub å faktisk paralgin forte bl.a er jo heller ikke bra, pillemissbruk er nok mer utbredt en de fleste tror. Å det får alt for lite oppmerksomhet.
Synes jeg. Og sikkert flere rundt om.
Sist endret av MissQueenSlayer; 16. desember 2008 kl. 12:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tar ikke dette personlig, jeg deltar i en debatt, i ett diskusjonsforum.

Så loven har rett, uansett hva? Det er mennesker som har oppretta loven, og mennesker tar feil. Hva med homofililoven? En lov er rett, helt til loven blir endra. Helt til noen tørr og si ifra.

Hva er egentlig narkotika? Narkotika er en gruppe rusmidler, som blir sett på som mye farligere rusmidler enn de lovlige rusmidlene vi har. Narkotika er vell egentlig bare "De rusmidlene som per dags dato er ulovlig". Narkotika eller ikke, det har ingen verdens ting og gjøre med hvor skadelig rusmiddelet er. Vi har rusmidler innen kategorien "narkotika" som er mye mindre skadelig både fysisk og psykisk enn enkelte lovlige rusmidler, eller reseptbelagte pillere. Som for eksempel Khat(ulovlig)!

Å du... Oppfør deg nå ett hakk eller to bedre når du skal delta i en diskusjon. Du dummer bare deg selv ut med svar som f.eks dette:
Er du uhøflig? Eller bare veldig usaklig. Eller lar du deg opprøre for lett? Irritere? Dette er btw ikke påstander jeg drar ut av eget hodet nei.
Vis hele sitatet...
Slutt og snakk deg vekk, og er det noen som er uhøflig og usaklig her, så er det deg.
Sist endret av Quetzalcoatl; 16. desember 2008 kl. 12:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
altså.. litt av tanken her bak de som vil ha stoffer og planter lovligjort er jo ... herregud, hvorfor skal ALT på denne forbanna planeten være tilrettegjort for at det forbanna maskineriet skal gå feilfritt? HVOR HAR BLITT AV FRIHETEN TIL Å UTFORSKE KROPP OG SINN? Selvfølgelig er vitenskapen enig i at det bør være nulltolleranse, de har jo ikke rørt noen av de stoffene som er på narkotikalista. De har egentlig ingen rett til å uttale seg.
De kan si hva de vil om bivirkninger ved overdriving, men jeg VET hvor positiv påvirkning enteogener har for mennesker. Jeg vil også si at grunnen til at stoffer som amfetamin, kokain, hasj og heroin har blitt så 'populære' er pga du vi lever i en syk verden.

Amfetaminen gjør at dagen flyter bedre, jobben, ryddinga og oppvaska går som ingenting.
Kokainen gjør at du føler deg tilfreds med deg selv i denne absurde og falske plastikk-mote og skjønnhetskulturen. Hasj og heroin gir deg litt distanse fra alt stresset.

På den andre siden har du planter og stoffer som har spirituell utnytte for menneskeheten. Men nei, siden vitenskapen påstår det man opplever er bare 'halliser' så er vel ikke så mange intresserte lenger. Forstå at vitenskapen vet alt for lite, og samtidig påstår alt for mye.

Kanskje er det sånn at vi må holde planter som gir deg spirituell innsikt ulovlig nettopp pga det gjør mennesker opplyst om sin egen natur og ofte får de til å tenke i nye retninger som ikke nødvendigvis har noen profit for maskineriet......
Sist endret av wack; 16. desember 2008 kl. 13:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En ting til. Det er mange som sier at det handler om signalene man sender ut. Signalene om at narkotika er farlig pga nulltolleransen og lovgivninga. Blir ikke det litt mixed signals når flere typer ulovlig rusmidler er mindre skadelig enn de lovlige, "ok-rusmidlene"?

MissQueenSlayer, jeg har lest igjennom de siste svarene dine flere ganger nå. Du lar være og svare/kommentere viktige poeng i motstandens argument. Og tingene du sier henger ikke på greip. Det er en hel rekke setninger som rett og slett ikke har noe fornuft i seg i det hele tatt. Er nå virkelig ett diskusjonsforum plassen for deg?

Men se deg rundt? Den dagen Hasj blir legalisert, den dagen skal jeg bite i meg mine ufine ord
Vis hele sitatet...
Hva skal jeg se etter? Og det at du ikke bruker det ulovlige rusmiddelet cannabis gir jo ikke deg automatisk lov til og spre rundt ufine ord. Gjør det det?! Tenk deg litt om da jente...
Sist endret av Quetzalcoatl; 16. desember 2008 kl. 13:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av MissQueenSlayer Vis innlegg
jeg skjønner bare ikke at noen kan si at narkotika er bra.
uansett stoff.
JEG mener det er uvitende. dumskap.
Vis hele sitatet...
Sitat av MissQueenSlayer
Synes du har ett godt poeng her.
Medikamenter, trekantpreparater og andre avhengighetsdannede piller, er ikke like mye lagt vekt på i hjelpeapparatene rundt om, kryssere, dolcontin(?) sub å faktisk paralgin forte bl.a er jo heller ikke bra, pillemissbruk er nok mer utbredt en de fleste tror. Å det får alt for lite oppmerksomhet.
Synes jeg. Og sikkert flere rundt om.
Vis hele sitatet...
Så.. ulovlig narkotika = ikke bra, mens lovlig narkotika = bra ?

Som puffman argumenterte: Loven har rett uansett? Heroin i flytende IV form på sykehuset er greit men så fort det er på gaten er det helt feil?

Koffein, Sjokolade, to ting som også går under lovlig narkotika. Milde psykoaktive stoff, den ene gjør deg kvikk før jobben, den andre gir deg en liten nytelse på kvelden mens du ser tv.

Jeg vil også nevne et faktum du ikke ser ut til å ta til deg:
Rusmidler har kommet for å bli, Ingen samfunn i verden er uten et eller flere former for rusmidler.
Det vi snakker om er skadereduksjon: Du ser ut til å konsentrere deg om enkeltbrukeren som ødelegger seg og familielivet rundt seg. Hva med den større skalaen? Skal kyniske organiserte kriminelle få håve inn millioner på lovforbudet? Jeg kjenner faktisk flere dealere som er i mot legalisering, rett å slett for at markedet deres ville forsvinne. Staten ville håvet inn millioner, nye arbeidsplasser ville oppstå, og finansiering av et bra hjelpeapparat ville vært barnemat.

Og leser vi statistikk, Ja noe kunnskap må vi faktisk lese oss til, selv om du ser ut til å putte personlig erfaring på en høy trone, så ser vi at amsterdam har det laveste tallet med heroinavhengige, mens oslo har det høyeste.

Hva sier det deg?

Hvorfor fungerer ikke politikken? Du må komme deg inn i den saklige debatten i stedet for å holde for øynene og ørene dine mens du bastant kommer med at "all dop er farlig". Folk har sagt at narkotika er livsfarlig til unger på skolen i flere tiår, men det fungerer ikke. Det du foreslår, og det staten driver med fugerer rett å slett ikke.

Derfor diskuterer vi disse sakene, og det ser ikke ut som du skjønner det.

Du traver samme bane staten har gjort i 30 år, og det har ledet til narkomane over hele oslo, skremte turister, og det høyeste antallet heroinavhengige i forhold til folketall i hele Europa. Så hvorfor vil du ikke endre noe? Vil du at vi skal ha flere heroinavhengige?
Sist endret av Dodecha; 16. desember 2008 kl. 14:20.
Sitat av Moccais Vis innlegg
Ja, folk har en tendens til å overdrive
Vis hele sitatet...
Ble busta med 1 g hasj i oslo sentrum, uka etterpå sa ryktene at jeg hadde blitt tatt med flere kilo hasj i sverige.

sier litt
Sitat av MissQueenSlayer Vis innlegg
Er du uhøflig? Eller bare veldig usaklig. Eller lar du deg opprøre for lett? Irritere? Dette er btw ikke påstander jeg drar ut av eget hodet nei.
Vis hele sitatet...
Hei, jeg skal ærlig inrømme at jeg lett kan ta en sarkastisk og noe usaklig tone når jeg diskuterer, men når jeg ser ditt svar er du tydeligvis ikke mye bedre. La oss slutte med det så kanskje vi kan diskutere ordentlig.

Jeg ber deg om kilder fordi du presenter påstander som sannhet, uten å "bevise" disse. Altså - du kommer med påstandene, og da får du jammen meg komme med kilder og underbygge disse påstandene. Hvordan skal du ellers forvente at jeg i det hele tatt kan ta deg seriøst? Bevis at du faktisk har noe å fare med, og ikke bare har hørt noe fra en kamerat som har hørt fra en kamerat som har lest i en avis.
Sitat av Kastrup Vis innlegg
Ble busta med 1 g hasj i oslo sentrum, uka etterpå sa ryktene at jeg hadde blitt tatt med flere kilo hasj i sverige.

sier litt
Vis hele sitatet...
Hehe, rykter og sladder. Når det går rykter om ting som narkotika, som også blir sett negativt på ved de fleste tilfeller, så elsker folket å snakke som om de har fått med seg alt. Men jeg tror det er verre ute på småbygdene, enn i storbyene.. uansett, ting sprer seg fortere enn du vet ordet av det. Som vi sier her jeg bor.

"..Det fine med her jeg bor, er at visst du ikke vet hva du snakker om, så vet garantert bygda det.."
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg

" Dei som held på med slikt (dop), må leve eit ganske "ressursvakt liv"
" Alle dei unge som testar slikt, er svake" osv

Eg synest vertfall det er feil å tolke det på den måten.
Kva meiner du?

Etter ein irriterandes diskusjon:

-> Ein kompis av meg drikker seg dritings gjennomsnittleg 60ganger i året, fyllekjører, skyter opp raketter både her og der, og oppfører seg som ein idiot.

-> Ein anna kompis tar livet meir ved ro, drikker ein sjelden gang i blandt, og røyker hasj ca 6-7ganger for kos, med full kontroll som han påstår han har.


Kva meiner du gjer mest skade?
Og ja, du kan vel tenke deg kva dei meinte/argumenterte med!
Vis hele sitatet...

Personlig blir jeg irritert når disse såkalte forbildene forhåndsdømmer oppegående selvtenkende unge folk.
Ingen har vel noen gang hatt noen rett til å bestemme at andre lever et "ressurssvakt liv" og er "svak" pga valgene man tar her i livet!

Hvordan man skal tolke slik, etter min mening, propaganda, får være opp til hver enkelt, jeg ville tolket mer nyansert -det er jo ikke svart/hvitt alt ting her i livet.

Hvorvidt et rusmiddel er værre enn et annet, kan diskuteres i timesvis. Det finnes like mange grunner til at alkohol burde vært forbudt, som at hasj burde vært legalisert.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ikke skyld på hvermannsen, men skyld på propagandaskaperne. Når alkohol blir stilt vekk fra hasj ved at hasj regnes under narkotiske stoffer som heroin gjør det at de som ikke har peiling på narkotika tenker at alle som driver med narkotika ender opp som de hjemløse narkomane som ofte må bruke mindre lovlige metoder for å skaffe seg penger til forbruket.