Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1011
Hei, har nylig oppdatert HTPCen min med windows 10, men sliter med å få 5.1 surround gjennom HDMI. Bruker ett ATI 5850 grafikkort til å kjøre lyden igjennom. Men er kun 2.1 som fungerer når jeg spiller av en film. Hvis jeg trykker "configure speakers" også velger 5.1 så har jeg lyd i alle høyttalerne under testen, men som sagt ingen surround opplevelse når jeg spiller av en film.. Googlet kjapt litt rundt og var flere som opplevde samme problemet. Men fant ingen kjapp fiks. Så er det noen der ute som vet hvordan man får fikset det? Hvis ikke blir det nok en windows 7 formatering snart
Hva bruker du for å spille av filmen?
Sitat av Kongesnerp Vis innlegg
Hva bruker du for å spille av filmen?
Vis hele sitatet...
bruker VLC.
1. Maskinen må være satt til å spille 5.1
2. Filmen må være det samme, dvs om du har lastet den ned så må den type lyd være inkludert
3. Har du en forsterker, sett den på "direct" eller hva det kalles på din, altså rett fra kilden

Alt dette er ok? Forsøkt med en annen film som garantert har surroundlyd?
Har akkurat samme problem. Og etter en god del googling så kom jeg frem til at det tydeligvis er en bug i W10. Å at det skulle komme en fiks på dette nå i september.
Sitat av tafsern Vis innlegg
1. Maskinen må være satt til å spille 5.1
2. Filmen må være det samme, dvs om du har lastet den ned så må den type lyd være inkludert
3. Har du en forsterker, sett den på "direct" eller hva det kalles på din, altså rett fra kilden

Alt dette er ok? Forsøkt med en annen film som garantert har surroundlyd?
Vis hele sitatet...
Funket fint med Windows 7. Hjemmekino systemet er bare ett samsung plug and play 5.1 system. Men alt funker på den andre PCen min. Der blir lyden kjørt igjennom optisk kabel til ett creative lydkort. Denne PCen kjører også Windows 10. Men som han ene har kommentert lengre ned her, så er det nok bare en kjei bug i win10.
Oppnår 5.1 surround med de samme filmene på andre PCen der jeg kjører lyden via optisk kabel. Så er nok ikke noe galt med filmene.