Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2660
Er det lov å legge fra seg alkohol ute? Altså å gjemme det?

Hvis barn får tak i det, får jeg trøbbel da?

Jeg har ikke kjøpt denne alkoholen for at barn skal nyte det.
Limited edition
Moff's Avatar
Det er ikke lov til å legge fra seg noe som helst ute. Det kalles forsøpling.

Men loven til side; sjansen for at noe går galt er jo minimal. Du har gjemt det med den hensikt at andre ikke skal finne det. Hvis noen finner det, så har du ikke gjemt det spesielt godt. Prøv igjen. Hvis barn finner det og blir dårlig eller dør som følge, hvordan skal noen finne ut at det var dine ting? Det er uansett funnet og "stjålet" uten din tillatelse eller din viten. Om du mister en kniv i marka som noen senere finner og begår drap med, så blir du jo ikke straffet for det. Jeg regner med at du ikke har tenkt å etterlate et visittkort eller andre spor, så igjen - hvis det er mulig å finne ut av varene er dine, så har du ikke gjort en spesielt god jobb med å gjemme det unna.

Mitt spørsmål til deg er hvorfor du føler trang til å legge fra deg noe ute. Det må da finnes en mer praktisk løsning på hva nå enn problemet er?
Sitat av Moff Vis innlegg
Det er ikke lov til å legge fra seg noe som helst ute. Det kalles forsøpling

Mitt spørsmål til deg er hvorfor du føler trang til å legge fra deg noe ute. Det må da finnes en mer praktisk løsning på hva nå enn problemet er?
Vis hele sitatet...
Når jeg var 13-15 år gjemte alle gutta pilsen ute. Du skjønner sikkert grunnen? Tviler på at TS har en sterk trang til å gjøre dette for morro skyld.
Limited edition
Moff's Avatar
Det var det jeg trodde, men TS er 28 år gammel, så da skulle man tro det var sosialt akseptert å oppbevare pils i kjøleskapet sitt...
Sitat av Moff Vis innlegg

Mitt spørsmål til deg er hvorfor du føler trang til å legge fra deg noe ute. Det må da finnes en mer praktisk løsning på hva nå enn problemet er?
Vis hele sitatet...
TS skal på kristen sommerleir for voksne avholdsmenn og ønsker å ubemerket ta seg en kald øl i skogen om kvelden.

Seriøst, er det relevant?

TS; sannsynligheten for at det går galt er minimal, sett at du gjemmer alkoholen noenlunde godt selvfølgelig.
Vi pleier drikke på toget/bussen til byen, og om det er noe vi ikke rekker å drikke opp når vi er fremme hender det vi kaster det i en busk for så å ta det me til narsj etter byen.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av En deling Vis innlegg
Seriøst, er det relevant?
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er relevant. Det er et typisk "XY-problem", hvor man spør etter løsningen på et problem som man ikke vil fortelle noen ting om. Det kan jo tenkes at det finnes en helt annen, bedre løsning enn å gjemme alkohol utendørs, og det kunne vi kommet med innspill på hvis vi hadde visst årsaken til at TS ønsket å gjøre dette.

Men hvis det dreier seg om en sommerleir, så er det nok den beste løsningen.
Sitat av En deling Vis innlegg
Seriøst, er det relevant?
Vis hele sitatet...
Spør man dumme spørmål så får man dumme svar...

Det er veldig greit å spørre om hva man faktisk lurer på.
Nå spør OP etter om det er lov å legge fra seg alkohol ute, som forsåvidt er ulovlig. Og så er det det endelige svaret på dette spørsmålet.
Men, om OP hadde spurt "hvordan få med seg alkohol på avholds-fest" så ville man sett at svarene endret seg noe, blant annet ville OP fått relevante svar til sin faktiske problemstilling, istedet for en oppramsing av lovdata om forsøpling av natur. Jeg vil jo tro at dette er en mye lurere måte å gå fram på.
Et annet poeng er at å gjemme alkohol i skogen kanskje er den dummeste løsningen på OP's problem. Det kan godt hende det er en løsning som er knallbra, men om OP ikke åpner for å få andre inputs så vet man jo ikke dette for sikkert. Så kan man heller få detaljer rundt hva loven sier om å legge igjen sprit i skogen etter at man har funnet ut at dette er den beste løsningen på OP's problem. Det er veldig lett å låse seg fast i tankeganger og ideer, men ofte er det lurt å slippe taket på sin egen løsning og høre på hva andre har å si.

Noe annet man slipper er metadiskusjon rundt OPs teite spørmål, akkurat slikt som skjer nå...
Sitat av moret Vis innlegg
Spør man dumme spørmål så får man dumme svar...

Det er veldig greit å spørre om hva man faktisk lurer på.
Nå spør OP etter om det er lov å legge fra seg alkohol ute, som forsåvidt er ulovlig. Og så er det det endelige svaret på dette spørsmålet.
Men, om OP hadde spurt "hvordan få med seg alkohol på avholds-fest" så ville man sett at svarene endret seg noe, blant annet ville OP fått relevante svar til sin faktiske problemstilling, istedet for en oppramsing av lovdata om forsøpling av natur. Jeg vil jo tro at dette er en mye lurere måte å gå fram på.
Et annet poeng er at å gjemme alkohol i skogen kanskje er den dummeste løsningen på OP's problem. Det kan godt hende det er en løsning som er knallbra, men om OP ikke åpner for å få andre inputs så vet man jo ikke dette for sikkert. Så kan man heller få detaljer rundt hva loven sier om å legge igjen sprit i skogen etter at man har funnet ut at dette er den beste løsningen på OP's problem. Det er veldig lett å låse seg fast i tankeganger og ideer, men ofte er det lurt å slippe taket på sin egen løsning og høre på hva andre har å si.

Noe annet man slipper er metadiskusjon rundt OPs teite spørmål, akkurat slikt som skjer nå...
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er like teit å forlange at noen skal forklare hvorfor han ønsker å gjemme alkohol.

Skal man virkelig kreve å vite grunnen for å gi et godt svar?
For å gi et ekstremt godt tips til gjemmesteder, ja. Angående lovverket, nei.

Det er egentlig ganske få muligheter å velge i, så det er bare å velge en av de mest åpenbare. Her snakker vi kanskje om en alkoholiker som gjemmer drikken sin eller en ungdom som gjemmer drikke utenfor et festivalområde etc.

Jeg blir også nyskjerrig, men ærlig talt....
Sitat av Lusmisbruker Vis innlegg
Skal man virkelig kreve å vite grunnen for å gi et godt svar?

For å gi et ekstremt godt tips til gjemmesteder, ja. Angående lovverket, nei.
Vis hele sitatet...
Hele poenget mitt var at kanskje OP ikke trenger å gjemme noe som helst. Kanskje det finnes en løsning der OP unngår både det å legge fra seg alkohol i skogen, og hele tanken på lovverket; men det vet man bare om det faktiske problemet til OP kommer fram.

Hvis spørsmålet egentlig er "Hvordan bør jeg gjemme 12000 liter smuglesprit?" så er det bare teit å gi svar på lovligheten av forsøpling, det er liksom det minste problemet her.

Hvis spørsmålet egentlig er "Hvordan kan jeg drikke på familiefest uten at bestemor ser det?" så kanskje OP ikke trenger å tenke på lovligheten av å gjemme shit i skogen, men hadde klart seg med en sportsflaske fyllt med rom&cola.

Sitat av Lusmisbruker Vis innlegg
Det er egentlig ganske få muligheter å velge i, så det er bare å velge en av de mest åpenbare. Her snakker vi kanskje om en alkoholiker som gjemmer drikken sin eller en ungdom som gjemmer drikke utenfor et festivalområde etc.
Vis hele sitatet...
Okei, men hvis dette faktisk er den reelle problemstillingen kan man gi andre løsninger enn å gjemme shit utenfor festivalområdet. For eksempel en av disse: https://vickyflipfloptravels.com/awe...nto-festivals/ eller whatever.
Om ideen med å gjemme ting utenfor festivalområdet allikevel viser seg å være beste løsningen, da kan man spørre om lovgivningen rundt dette.