Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 11264
Hey, har fått meg bil med dieselvarmer (Eberspacher)
Satte den på 10 minutter før jeg skulle kjøre, men det var ikke nok til å slippe å skrape ruter.

Men leste at hvis den står på i 10 minutter, så må man kjøre 10 minutter for å lade opp det batteriet brukte av strøm.

Stemmer dette, eller er ikke det noe å tenke på? Litt kjedelig å aldri få brukt dieselvarmeren men også kjedelig å ikke få start på bilen pga batteritrøbbel.

Har 11 km til jobben, det tar nøyaktig 13 minutter med bil.
Den bruker en del strøm å har du alltid korte avstander du skal kjøre så vil det tappe batteriet. Men den skal ikke slå seg på vist du har lite strøm så du skal ikke kunne tappe batteriet helt ned. Men det tærer på batteriet ditt når du ligger på minimum hele tiden. Du burde investere i en vedlikeholds lader.
Takk, betryggende å vite at den ikke starter når det er lite strøm
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Den bruker en del strøm å har du alltid korte avstander du skal kjøre så vil det tappe batteriet. Men den skal ikke slå seg på vist du har lite strøm så du skal ikke kunne tappe batteriet helt ned. Men det tærer på batteriet ditt når du ligger på minimum hele tiden. Du burde investere i en vedlikeholds lader.
Vis hele sitatet...
Jeg har sjekket de modellen jeg har funnet av Eberspacher, dem har et gjennomsnittlig strømforbruk på ~2.5A, noe som ikke kan betegnes som «en del strøm». Det er liten strømforbruk, i teorien kan man kjøre den i 28 timer på et normalt 70Ah bilbatteri. I praksis ligger den nok på 26-27 timer med et godt batteri.

Du bruker mange ganger mer strøm på å starte bilen, enn å la webastoen stå på i 1 time.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du bruker mange ganger mer strøm på å starte bilen, enn å la webastoen stå på i 1 time.
Vis hele sitatet...
Er du sikker?

2.5A i en time er 9000A·s. Litt googling tilseier at en dieselbil har starter som fort tygger i seg 500A. I så fall må du jo bruke atten sekunder på å starte for å bruke like mykje. Dei fleste nye dieselbiler har eg inntrykk av at starter på <3 sekunder, og altså ein plass rundt 1500A·s.
Uvaksinert 👍
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg har sjekket de modellen jeg har funnet av Eberspacher, dem har et gjennomsnittlig strømforbruk på ~2.5A, noe som ikke kan betegnes som «en del strøm». Det er liten strømforbruk, i teorien kan man kjøre den i 28 timer på et normalt 70Ah bilbatteri. I praksis ligger den nok på 26-27 timer med et godt batteri.

Du bruker mange ganger mer strøm på å starte bilen, enn å la webastoen stå på i 1 time.
Vis hele sitatet...
Det der stemmer ikke. Bruker du 2.5A kontinuerlig så vil jeg tippe maks 10 timer. Det med 70Ah vil ikke si at man f.eks kan bruke 1A i 70 timer. Husker ikke helt hvordan de regnet det ut, men ser man på datablad til ett batteri så vil man få sjokk når man ser hvor kort det egentlig kan gi litt strøm.

fant denne
http://www.powersource.no/arkiv/90

Husk også at bilen blir lettere å starte når den er varmet opp (hvis du har en veskevarmer og ikke en luftvarmer) så det vil jo også hjelpe batteriet litt. Du trenger nok at den står på i 30min hvis du vil at bilen skal bli varm og isfri. Har du tilgang til strøm så ville jeg montert DEFA motorvarmer, kupevarmer og batterilader så du kunne brukt det også. Har selv hatt flere biler med begge deler og har gjerne brukt begge varmerne når det er skikkelig kaldt.
Sist endret av daffe; 19. desember 2017 kl. 08:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Pensjonert Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er i en ganske lignende situasjon selv. 12,5 minutt til jobb / 10,4km til jobb og har en 4,5 år gammel A3 med dieselvarmer(motor og kupè). For første gang noensinne fikk jeg for to uker siden beskjed om at batteriet var lavt, men da hadde også bilen stått i nesten to uker uten bruk i -5 til -10 grader og jeg hadde skrudd på dieselvarmeren kun 4 minutter før jeg prøvde å starte bilen, så den var nok fortsatt rimelig kald. Etter en kort tur til butikken kom jeg ut igjen til bilen og får da melding om at dieselvarmerøkten på 20 minutter hadde blitt deaktivert pga lavt batteri. Gjorde ikke noe mer med bilen og etter det har jeg ikke hatt noen meldinger om verken dårlig batteri ved oppstart eller meldinger fra dieselvarmeren (selv med -7 forrige uke).

Med andre ord; Blir det kaldt nok og batteriet ditt ikke er flunkende nytt så kan du nok også føle deg trygg på at dieselvarmeren ikke får lov å tømme batteriet helt.
Uvaksinert 👍
Men en annen ting som bør bekymre mer enn batteriet fordi man har korte turer er hvis man har såpass ny dieselbil at den har rensing av eksosen, da gjør småkjøring at den ikke blir varm nok til at systemet virker og man kan måtte bytte dyre deler. Så man bør absolutt ha en langkjøring av og til.
Sitat av Sherminator! Vis innlegg
Takk, betryggende å vite at den ikke starter når det er lite strøm
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg så super flink til og skrive. Men hvor fikk du det for deg at jeg skriver at bilen ikke vill starte når den er tom for strøm? Det jeg skriver er at diesel varmeren din slår seg ikke på vist du har lite strøm sånn at du ikke skal kunne tappe batteriet helt ned.
Uvaksinert 👍
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Nå er ikke jeg så super flink til og skrive. Men hvor fikk du det for deg at jeg skriver at bilen ikke vill starte når den er tom for strøm? Det jeg skriver er at diesel varmeren din slår seg ikke på vist du har lite strøm sånn at du ikke skal kunne tappe batteriet helt ned.
Vis hele sitatet...
Tror ikke han mente bilen ;-)
Sist jeg hadde Eberspächer så hadde den eget batteri med skillerelé, den brukte aldri strøm fra start batteriet
I kuldegrader så vil det alltid lønne seg å bruke parkeringsvarmer.
Varm motor reduserer strømtrekket ved start med (med dieselmotor) nesten like mye som den strømmen parkeringsvarmeren bruker på 10 minutters drift.
Sitat av daffe Vis innlegg
Tror ikke han mente bilen ;-)
Vis hele sitatet...
haha, nei, mente dieselvarmeren
Min erfaring med Webasto er at ikke-fabrikkmonterte installasjoner sjelden har voltmåling. Dvs du kan fint kjøre tom batteriet ditt for strøm (og tanken for diesel). Spesielt om parkeringsvarmeren fyrer igang vifter og klimaanlegg innvendig. Fabrikkmonterte installasjoner måler ofte både diesel og batterispenning.
Invester i en vedlikeholdslader, type defa e.l. så har du toppladet batteri hele tiden, uten å måtte tenke på det.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg har sjekket de modellen jeg har funnet av Eberspacher, dem har et gjennomsnittlig strømforbruk på ~2.5A, noe som ikke kan betegnes som «en del strøm». Det er liten strømforbruk, i teorien kan man kjøre den i 28 timer på et normalt 70Ah bilbatteri. I praksis ligger den nok på 26-27 timer med et godt batteri
Vis hele sitatet...
En slik utregning stemmer på et forbruksbatteri men blir helt feil på et startbatteri. Kommer du under 50% så begynner spenningen å bli så lav at du ikke klarer å starte i kulda. Batteriet ditt står også i fare for permanent skade.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Den bruker en del strøm å har du alltid korte avstander du skal kjøre så vil det tappe batteriet. Men den skal ikke slå seg på vist du har lite strøm så du skal ikke kunne tappe batteriet helt ned. Men det tærer på batteriet ditt når du ligger på minimum hele tiden. Du burde investere i en vedlikeholds lader.
Vis hele sitatet...
Kan du komme hit å fortelle bilen min det også. Fikk ikke start på bilen senest for 2 uker siden etter bruk av diselvarmeren(Samme merke). Det er ikke første gang. Det som derimot er tilfellet er at den ikke starter med mindre det er en viss mengde diesel på tanken. Vi har bare ett batteri, men vi har en ladefunksjon når vi kobler inn ledningen til Defa varmeren. Ved mye småkjøring og bruk av dieselvarmer så må den lades tidvis. Det er nok en del forskjell på hvordan de blir koblet, men slik er i hvert fall vårt oppsett.
Sitat av kv81 Vis innlegg
Kan du komme hit å fortelle bilen min det også. Fikk ikke start på bilen senest for 2 uker siden etter bruk av diselvarmeren(Samme merke). Det er ikke første gang. Det som derimot er tilfellet er at den ikke starter med mindre det er en viss mengde diesel på tanken. Vi har bare ett batteri, men vi har en ladefunksjon når vi kobler inn ledningen til Defa varmeren. Ved mye småkjøring og bruk av dieselvarmer så må den lades tidvis. Det er nok en del forskjell på hvordan de blir koblet, men slik er i hvert fall vårt oppsett.
Vis hele sitatet...
Ja som du selv sier så er ikke alle biler likt koblet. Og som jeg og skriver så er det lurt å kjøpe seg en vedlikeholds lader vist man har diesel varmer i bruk å mange små turer. Kan anbefale c-tec lader. Der er det også mulig å kjøpe flere ledninger med hurtigkobling. Veldig praktisk
Sitat av anVa Vis innlegg
Min erfaring med Webasto er at ikke-fabrikkmonterte installasjoner sjelden har voltmåling. Dvs du kan fint kjøre tom batteriet ditt for strøm (og tanken for diesel). Spesielt om parkeringsvarmeren fyrer igang vifter og klimaanlegg innvendig. Fabrikkmonterte installasjoner måler ofte både diesel og batterispenning.
Invester i en vedlikeholdslader, type defa e.l. så har du toppladet batteri hele tiden, uten å måtte tenke på det.
Vis hele sitatet...
Hvis du kan bruke Defa så trenger du ikke Webasto

Men du har mye rett i at ettermonterte parkeringsvarmere ofte mangler både det ene og det andre.
Svært ofte kommer dette av pris spørsmålet, det koster litt ekstra å montere batteri med skillerelé, flotørstyrt brensels celle, ekstra varme register og vifter.
Uvaksinert 👍
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Hvis du kan bruke Defa så trenger du ikke Webasto
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle plasser det er strøm. Begge deler er utrolig greit å ha.
Har batterilader, og vurderer å kjøpe en sånn ting som måler hvor mye strøm jeg har på batteriet. Kjedelig hvis jeg plutselig ikke får start en dag.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg har sjekket de modellen jeg har funnet av Eberspacher, dem har et gjennomsnittlig strømforbruk på ~2.5A, noe som ikke kan betegnes som «en del strøm». Det er liten strømforbruk, i teorien kan man kjøre den i 28 timer på et normalt 70Ah bilbatteri. I praksis ligger den nok på 26-27 timer med et godt batteri.

Du bruker mange ganger mer strøm på å starte bilen, enn å la webastoen stå på i 1 time.
Vis hele sitatet...
2.5A stemmer ikke. Eber'n har en vifte, vannpumpe, drivstoffpumpe og en styreenhet. Oppå der kommer kupéviften. Det trekker betydelig mer en 2.5A. Originalmonterte har ofte 20-25A sikring, men likevel klarer den å ryke ved små spenningstopper.


Som mange andre sier, monter en lader for å kompensere for strømforbruket. Men det er fult mulig å brenne 25min og kjøre 10min. Så lenge du får noen lengre turer i løpet av uken, samt kjører uten å ha startet varmeren.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kjære deg
Defa og Webasto bruker to forskjellige energikilder.
Det er ikke overalt man kan koble i den defakabelen, som by the way får bilen til å se ut som en j**** elbil.
Mulig man kan parkere på elbilladeplasser i byer med defa-kabelen som alibi.. det har jeg ikke prøvd men ideen virker god.

Dieselvarmer med fjernkontroll og kupevarmer.
Verd sin vekt i gull.

Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Hvis du kan bruke Defa så trenger du ikke Webasto

Men du har mye rett i at ettermonterte parkeringsvarmere ofte mangler både det ene og det andre.
Svært ofte kommer dette av pris spørsmålet, det koster litt ekstra å montere batteri med skillerelé, flotørstyrt brensels celle, ekstra varme register og vifter.
Vis hele sitatet...
Skal være en veldig slapp parkeringsvakt om du får parkert på elbil-plass med Defa kabel. Det er jo 2 helt forskjellige ledninger.
Defa er absolutt å anbefale om du kan parkere rett utenfor huset eller har tilgang til strøm på jobben.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det kan være, men jeg er villig til å prøve eksperimentet
Prinsippet er likt, det er kabel fra en ladestasjon til bilen.
Dessuten er det jo tross alt et bilbatteri jeg skal lade.

Sitat av Settoz Vis innlegg
Skal være en veldig slapp parkeringsvakt om du får parkert på elbil-plass med Defa kabel. Det er jo 2 helt forskjellige ledninger.
Defa er absolutt å anbefale om du kan parkere rett utenfor huset eller har tilgang til strøm på jobben.
Vis hele sitatet...