Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 6713
Jeg har forsøkt å spørre i motor forum, men ingen svarer...

Hva blir greia hvis jeg velger å chippe bilen? Snakka med en fra statens vegvesen og det virket som ett helvete uten like. At det bare var å glemme fordi forsikringen ble MYE dyrere/umulig, de som chipper må gi en sjuk rapport som jeg må gi til statens vegvesen og så må jeg betale masse penger til dem for å få den omregistrert hvis de i det hele tatt godkjenner chippingen osv. Hva er greia? Er dette bare tull? Hva skjer hvis jeg chipper bilen og havner i en ulykke uten å ha meldt det inn til forsikringsselskapet og statens vegvesen? Har motoren godt av å bli chippet? Hvordan blir slitasjen/forbruket? Noen med erfaring?
Vel om en fra statens vegvesen sa det så stemmer det vel? De bør jo vite slikt?
Det sagt så kan det løses uten at noen får vite om det, det finnes blant annet bokser du bare plugger inn som gjør det samme som chip. Du får sjekke ebay og amazon feks. Men du kan få problemer. Feks kan det hende du mister garantien, eller at du får regress fra forsikring om du havner i ulykke. Eller at du blir tatt i teknisk og da får krav om å betale inn avgifter. Tidligere ble det sagt at alt opp til 10-15% økning var greit uten noe stress, da var det ikke slik at de som utførte chipping måtte rapportere inn chipping. Om det er blitt slik så må du enten gjøre det selv eller følge reglene.. Øker du effekten mye må du kanskje oppgradere bremser, dempere, osv og det koster jo penger det med.

Om den som chipper kan jobben sin så tåler motoren det helt fint. Om de ikke vet hva de driver med så kan de feks øke dreiemomentet utover det som feks automatkasse eller gearboks tåler og du kan få havari på dem. Bytte av an automat koster grådig mye penger. Om motoren vil tåle tuning har jo litt med eier og gjøre faktisk. At du aldri skamkjører bilen med kald motor vil hjelpe. At du lar motor gå noen minutter på tomgang før du stopper motoren etter hardkjøring slik at turbo blir kjølt ned. At du øker frekvensen på bytte av olje og filter vil også hjelpe. Bruk av webasto på vinteren, evt. motorblokkvarmer. Kvalitetsolje.
Kommer mye ann på hva slags bil du har, en bil nyere enn 10 år må det betales avgift på de extravhestene du tar ut. Dette må du ikke på en bil som er eldre enn 10 år. En chippet bil,vil ofte ha ett mindre forbruk av drivstoff,da den under normal kjøring vil måtte «jobbe» mindre. Om motoren din,har godt av det vil i de fleste tillefeller avgjøres av hvilken tilstand den har før trimming. For og få det i vognkort må du ha papirer,fra en bremsebenk som bekrefter hvor mye effekt bilen har,samt skriv fra bilens fabrikant på at bilen tåler dette,altså at f.eks bremser holder mål. Om du havner i en ulykke,og bilen blir gransket KAN du få trøbbel med forsikring,eller i grovere tillefeller bli anmeldt. Men om det bare skal chippes,og effekten økes 5-10 prosent hadde jeg sett risikoen for dette som svært liten.
Greia er at statens veivesen er ekstremt glad i dokumentasjon, og at i norge så koster det en del kroner i avgift pr. hestekrefter du har i bilen.

Det som er originalt har allerede blitt betalt for da bilen var ny. Om du skal "chippe" bilen for å få mer hestekrefter så må du da altså betale avgift for å få det registrert på lovlig vis i vognkortet. I tillegg må du legge fram dokumentasjon på at bilen blir teknisk forsvarlig med mer hestekrefter, dvs at bremser og diverse tåler det. Hva som er bra nok dokumentasjon er ikke alltid så godt å forstå. Det kommer litt an på hva slags bil det er. Det enkleste er kanskje å finne en makan bil som er blitt "chippet" fra før en eller annen plass i norge, og vise til at den har blitt godkjent. Ellers må du sikkert ha dokumentasjon fra produsenten på at bilen tåler det, og det får du sikkert ikke med mindre bilen leveres originalt med større motor alternativ.

"å chippe bilen" er vel egentlig et utdatert utrykk fra den tida man rett og slett lodda og skifta ut en original chip på kretskortet i hjernen til bilen. Nå til dags så er ting mer komplisert, og man oppdaterer heller programvaren i den originale chipen. Og her kan man justere på litt forskjellig om man har peiling, som drivstoff-forbruk og diverse. Det mest populære er vel å få henta ut mer effekt. For populære biler så finnes det ferdig-skrevene programmer for dette, som man bare laster inn uten at man trenger å ha så mye peiling. Det varierer veldig fra bil til bil hvor mye effekt det er å hente på dette. Stort sett så er det mest å hente på biler med turbo, der man kan ha et program som øker turbo-trykket.

Ved en slik oppdatering så er det jo ingen fysiske deler som blir skifta ut. Så dette er jo ikke noe man ser slik uten videre. Mange tar sjansen på å kjøre uten å få det godkjent. Men om du er ute for ei ulykke, og det er mistanke om noe slikt, så blir det sikkert sjekka, og da kan du i værste fall vente deg erstatningsansvar og straff og greier. Og øker du effekten veldig mye, så er bilen sansyneligvis ikke bygd for dette. Og girkasse og diverse vil gå i stykker etter hvert, fordi det ikke tåler så mye effekt. Og det kan hende det blir tull med ett eller annet om du har bilen på verksted.
kjedelig streiting
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Greia er at statens veivesen er ekstremt glad i dokumentasjon, og at i norge så koster det en del kroner i avgift pr. hestekrefter du har i bilen.
Vis hele sitatet...
Effektdelen av engangsavgiften, ble fjernet for noen år siden, så man risikerer ikke lenger å havne i den avgifts-fella der.

Kan vel tenkes at en chip vil medføre økte utslipp, men det er nok vanskeligere for SVV å måle.

Et godt råd kan være å sjekke om bilen kommer i ulike utgaver, kanskje med samme motor og drivlinje, men med programvare som gir høyere effekt. I så fall er det litt lettere å forsvare økt effekt i forhold til om bilen tåler det.

Ellers er det lurt å gå til noen som har spesifikk programvare som passer din bil. Billigchipper fra Ebay vil kunne gi deg mer effekt, men vil etter det jeg har lest også potensielt kunne slite på motor på sikt da de manipulerer fysiske variable og nærmest lurer ECUen.
folk har justert biler i årevis uten konsekvenser

det finnes tilbydere av tuning-software som er TUV godkjent. og med det kan skrives inn i vognkort om så ønkes.

men det er det svært få som gjør.

det værste som kan skje er at du havner i en ulykke. hvor fart og bilens prestanda er årsaken. da kan du få regress på forsikringa ettersom bilen har høyere effekt enn hva den er levert med.. men hvor ofte skjer det?

tuning er jo ikke grisetrim med fordobling av effekt o.l. det er jo i beste fall 20/25% økning uten andre modifiseringer.


så. juster bilen du kos deg med "ny" bil til du blir vant med det og vil ha mer
Trådstarter
71 9
Takk for gode svar men blir shaky av alt som står her. Dette gjelder en Mercedes CLK 2008 2,1L 150hk diesel.
Det er snakk om å øke 30hk og 120nm.

Det blir for dumt å risikere problemer med motor og forsikring fordi jeg ville ha mer krefter... Dessverre
Sitat av Chaplin123 Vis innlegg
Takk for gode svar men blir shaky av alt som står her. Dette gjelder en Mercedes CLK 2008 2,1L 150hk diesel.
Det er snakk om å øke 30hk og 120nm.

Det blir for dumt å risikere problemer med motor og forsikring fordi jeg ville ha mer krefter... Dessverre
Vis hele sitatet...
Det er mer eller mindre helt risikofritt, slapp av. du vil potensielt få lavere forbruk av drivstoff og det lille ekstra bilen trenger. bare finn et pålitelig verksted. Eventuelt kan du gjøre det selv.
chipping et er jo i beste fall 20/25% økning uten andre modifiseringer.
Vis hele sitatet...
På turbodiesel er det ikke uvanlig at opptil 30% økt ytelse gjøres uten at det kreves feks ny eksos, større diameter på turbo eller kraftigere intercooler. 30% økning kun på software går fint på diesel.
Trådstarter
71 9
Så jeg skal gjøre det uten å melde det inn?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DSlhm Vis innlegg
det værste som kan skje er at du havner i en ulykke. hvor fart og bilens prestanda er årsaken. da kan du få regress på forsikringa ettersom bilen har høyere effekt enn hva den er levert med.. men hvor ofte skjer det?
Vis hele sitatet...
Relativt sjelden - men den dagen det skjer risikerer du å vere gjeldsslave for resten av livet.

Det er heile tingen med ansvarsforsikringer på bil. Dei er relativt billige, fordi risikoen er liten. Til gjengjeld er skadepotensialet stort. Har du uflaks skulder du ti millioner etter ei ulukke med ugyldig forsikring. Det er på det nivået at dei fleste er gjeldsslaver resten av livet.
Ingen melder inn chiptuning på bilen sin.
Kjørt rundt med chip og dpf delete i tredje året nå.
Trådstarter
71 9
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Ingen melder inn chiptuning på bilen sin.
Kjørt rundt med chip og dpf delete i tredje året nå.
Vis hele sitatet...
Men folk er så enten eller ass. Jeg hører både det du sier også hører jeg også mange som sier det stikk motsatte og at det er en ENORM risk og livsfarlig osv osv.. Jeg kan ikke risikere å bli gjeldslave resten av livet fordi jeg ville ha 30hk til.. Men det irriterer meg helt sjukt at det skal være så vanskelig å ha det gøy i Norge. Jeg har jo sykt lyst på 180nm og 30hk til, men det er jo ikke verdt det når risikoen er så høy
Risikoen for å bli tatt er ganske liten. Det er konsekvensen som kan bli veldig stor. Mest sansynelig går det bra. Også om du havner i en ulykke. Det er nok helst hvis du kjører som en gris, og ulykka er din skyld, og det er mistanke om at du har tukla med bilen, at du sitter i klisteret. Men da sitter du virkelig i klisteret, om du er uheldig. Da sitter du lett igjen med erstatningsansvar, og så spørs det da hvor mye som har blitt ødelagt og hvor mange døde det er. Det vi skriver om her, er slik i aller værste tilfelle. For min del så er det litt "skummelt" å sitte her og si at det går bra, og bare kjør på, med ting som er ulovlig.

Det er det å forårsake ei ulykke som er din skyld, som KAN (men ikke alltid) fucke opp livet ditt. Det å bli tatt av politi eller statens veievesen for noe slikt, uten at det ellers har skjedd noe spesielt, fucker ikke opp livet ditt. Du vil nok få straff og avskilting på bilen da. Men det blir aldrig sjekka om ikke det er noen mistanke om det. Det er ikke slikt de bare ser uten videre, eller har mulighet til å teste, når de har teknisk kontroll langs veien liksom.

Og så har du sikkert en formening selv på hvordan du kjører og hvor stor sansynelighet det er for at du forårsaker ulykke.

Jeg tar ingen ansvar for noe jeg har skrevet i dette innlegget.
Sist endret av Sarv_2; 15. juli 2020 kl. 02:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Ingen melder inn chiptuning på bilen sin.
Kjørt rundt med chip og dpf delete i tredje året nå.
Vis hele sitatet...
Chipping har ikke særlig imot, ofte går bilene da med lavere forbruk. DPF delete - vel det er jo en grunn til at den kom. Den skal jo sørge for mindre partikkelutslipp og mindre skadelige greier i luften vi alle puster. Dessuten så sjekkes vel slikt på EU kontroll? Håper du blir tatt i teknisk eller får anmerkning på EU kontroll slik at du får på plass dpf filteret. Vi kan ikke alene redde verden, men vi kan alle gjøre noe. Og du kan starte med å ikke klogge lungene til folka i nabolaget.
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
Sitat av Chaplin123 Vis innlegg
(...) Jeg kan ikke risikere å bli gjeldslave resten av livet fordi jeg ville ha 30hk til..
Vis hele sitatet...
Om du ikke kan risikere det burde du jo kanskje la være?

Sitat av Chaplin123 Vis innlegg
(...) Men det irriterer meg helt sjukt at det skal være så vanskelig å ha det gøy i Norge. Jeg har jo sykt lyst på 180nm og 30hk til, men det er jo ikke verdt det når risikoen er så høy
Vis hele sitatet...
Hvis du synes det er vanskelig å ha det gøy i Norge kan du jo kanskje vurdere å flytte til et land hvor det er enklere å ha det morsomt?
120-180Nm er ikke helt ubetydelig. Dette vil kreve sitt av drivverk og girkasse.

Jeg ville sjekket med noen som kan Merce, ikke gutteklubben grei som har investert i softwareoptimalisering uten å kunne en dritt om dimensjonering. Dette er jo ikke noe du merker når du kjører ut av garasjen til gutteklubben men vil degraderes raskere over tid enn hva bilens drivlinje er designet for. Bilens aldrer og verdi tatt i betraktning kan du fort få en verkstedregning som aldri vil lønne seg.

Dette med lavt, redusert forbruk er jo også bare en myte. Ja ved «normal» kjøring så er mer effekt mindre forbruk. Problemet med denne påstanden er jo bare at det ikke er en levende kjeft som tuner bilen sin med intensjon om å tråkke mindre på gassen. Det er ikke tante Olga som lar naboen tune bilen sin i garasjen.. Det er så selvmotsigende som det kan få blitt. Theres is no free lunch! Denne ekstra effekten vil kreve energi som må komme fra et sted og det er i dette tilfellet dieseltanken.
Sist endret av Dough; 15. juli 2020 kl. 08:40.
Om du spør svv om noe så vil du få et svar som ikke gir mening, jeg fikk beskjed om at får å få godkjent ny eksos med doble endestusser, som forsåvidt var fra samme modell bare annen utgave, får at dette skulle bli godkjent så måtte jeg levere bilen på lyd laboratorium for å få dokumtasjon på at dette var innenfor frabrikantens toleranse for lyd, et eksosanlegg som allerede var godkjent for denne bilen, fabrikkert av bmw for min bmw modell, sånn just incase ville jeg bare ha det skrevet inn i vognkort, nei det gikk ikke selv om jeg kunne vise til donorbil og spesifikasjoner. Hallo? Er det noen hjemme?? fyren jeg prata med hissa seg opp å begynte å kjefte på meg når jeg leste opp data til han på at dette var godkjent på denne modellen. Neidu svv tar jeg ikke spesielt seriøst, bilen min er chippet med 45% økning og med ny eksos ble den EU godkjent uten problemer, med mindre du er helt talentløs og tar livet av noen i trafikken så er det ingen som kommer til å sjekke om bilen din er innafor. Om du er redd for disse paragrafrytterne så gir du fan i chip å kjøper en bil som ble levert med den effekten du vil ha, eller så gjør du som du vil med din egen eiendel.
Trådstarter
71 9
Det er vanskelig å bli klokere her.. Jeg har så lyst, men vet ikke om jeg tør..
Dette med lavt, redusert forbruk er jo også bare en myte. Ja ved «normal» kjøring så er mer effekt mindre forbruk. Problemet med denne påstanden er jo bare at det ikke er en levende kjeft som tuner bilen sin med intensjon om å tråkke mindre på gassen. Det er ikke tante Olga som lar naboen tune bilen sin i garasjen.. Det er så selvmotsigende som det kan få blitt. Theres is no free lunch! Denne ekstra effekten vil kreve energi som må komme fra et sted og det er i dette tilfellet dieseltanken.
Vis hele sitatet...
Du forenkler dette litt i overkant nå føler jeg. Historisk så er det jo ikke bare gærninger som har chippet bilene sine, men også helt vanlige folk med et mer eller mindre ordinært kjøremønster. De ønsker mer bunndrag slik at feks forbikjøringer går raskere og blir tryggere. Selv om de har fått litt ekstra ytelse er det vel ikke sikkert de har blyfot på pedalen? Eller kanskje trengte de litt ekstra skyv opp bratte bakker eller bare ønsket å ha litt ekstra om de skulle trenge?

For majoriteten av chippere så gikk nok totalforbruket ned etter chipping. Og årsaken er nok ikke at alle som chipper kjører som prester, det er nok mer pga av at bilprodusenter lager biler som skal virke optimalt under alle tenkelige forhold. Både i afrika, syd-europa, på nordkalotten og i russlands vinterkulde. For å sikre stabil drift, og unngå evt. reklamasjoner har bilprodusenter historisk sett operert med en ganske konservativ forbrenningssyklus der de har tillatt litt ekstra bruk av drivstoff fordi det tross alt minimerer risikoen for dem som må levere garanti på bilene. Chipping optimaliserer forbuket og justerer kurvene slik at at det tilpasses bruk, klima etc. Og med noe smalere toleranse. Det er derfor forbuket ofte går ned når en chipper - selv om en kanskje gasser litt ekstra.
Sist endret av _abc_; 15. juli 2020 kl. 15:11.
Trådstarter
71 9
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du forenkler dette litt i overkant nå føler jeg. Historisk så er det jo ikke bare gærninger som har chippet bilene sine, men også helt vanlige folk med et mer eller mindre ordinært kjøremønster. De ønsker mer bunndrag slik at feks forbikjøringer går raskere og blir tryggere. Selv om de har fått litt ekstra ytelse er det vel ikke sikkert de har blyfot på pedalen? Eller kanskje trengte de litt ekstra skyv opp bratte bakker eller bare ønsket å ha litt ekstra om de skulle trenge?

For majoriteten av chippere så gikk nok totalforbruket ned etter chipping. Og årsaken er nok ikke at alle som chipper kjører som prester, det er nok mer pga av at bilprodusenter lager biler som skal virke optimalt under alle tenkelige forhold. Både i afrika, syd-europa, på nordkalotten og i russlands vinterkulde. For å sikre stabil drift, og unngå evt. reklamasjoner har bilprodusenter historisk sett operert med en ganske konservativ forbrenningssyklus der de har tillatt litt ekstra bruk av drivstoff fordi det tross alt minimerer risikoen for dem som må levere garanti på bilene. Chipping optimaliserer forbuket og justerer kurvene slik at at det tilpasses bruk, klima etc. Og med noe smalere toleranse. Det er derfor forbuket ofte går ned når en chipper - selv om en kanskje gasser litt ekstra.
Vis hele sitatet...
Godt sagt Jeg snakket med Mercedes i dag og motoren min tåler visst den relevante chippingen veldig godt. Jeg hadde misforstått antall nm den skulle opp. Det var +60nm, ikke 120.. Den ender evnt på 400nm og 180hk
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Chipping har ikke særlig imot, ofte går bilene da med lavere forbruk. DPF delete - vel det er jo en grunn til at den kom. Den skal jo sørge for mindre partikkelutslipp og mindre skadelige greier i luften vi alle puster. Dessuten så sjekkes vel slikt på EU kontroll? Håper du blir tatt i teknisk eller får anmerkning på EU kontroll slik at du får på plass dpf filteret. Vi kan ikke alene redde verden, men vi kan alle gjøre noe. Og du kan starte med å ikke klogge lungene til folka i nabolaget.
Vis hele sitatet...
HAHA, morroklumpen.

Det sjekket de ikke på eu-kontrollen min, om jeg får anmerkning så monterer jeg bare på dpf og tar den ut igjen, største rælet på markedet det forbana filteret.


Så til OT.

Jeg har en 116hk / ** nm, fjernet DPF og chippet bilen, jeg har nå 0,56l på mila (var 0,6-0,7), ikke trenger jeg å tenke på tett svinedyrt filter. Har nå 230 hk og 420 nm.
Trådstarter
71 9
Sjekker de chipping på EU kontroll?
nei. de gjør ikke det, men har du synlige modifiseringer på bil så kan de kicke på det.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
HAHA, morroklumpen.

Det sjekket de ikke på eu-kontrollen min, om jeg får anmerkning så monterer jeg bare på dpf og tar den ut igjen, største rælet på markedet det forbana filteret.


Så til OT.

Jeg har en 116hk / ** nm, fjernet DPF og chippet bilen, jeg har nå 0,56l på mila (var 0,6-0,7), ikke trenger jeg å tenke på tett svinedyrt filter. Har nå 230 hk og 420 nm.
Vis hele sitatet...
Hm du ser ikke at du faktisk bidrar til å gjøre hverdagen tyngre for lungesvake og hjertesyke der du bor? Jeg skjønner at dpf kan være problematisk, men det er jo praktiske løsninger på det før du må koste på ny dpf. Det handler jo om å kjøre motoren varm ofte nok, bruke "renseprogrammene" så de bilen fyrer opp temperaturen i filtere og får "blåst rent" - litt som de pyrolyse-stekeovnene som noen har på kjøkkenet sitt.

Dpf kom for en grunn - for å få ned partikkel og drittutslipp. Blir du tatt så får du trøbbel. Jaja hva skal man si, det er jo fortsatt folk som ikke orker å kildesortere, og som tror at de selv kan gjøre akkurat hva de vil uten at det påvirker verden rundt oss. Men det er jo ikke slik. Vi kan alle gjøre litt - du også. Du kan starte med å montere på plass dpf og ta en tur innom merkeforhandler å snakke om hvor ofte du bør kjøre renseprogram etc.
Trådstarter
71 9
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm du ser ikke at du faktisk bidrar til å gjøre hverdagen tyngre for lungesvake og hjertesyke der du bor? Jeg skjønner at dpf kan være problematisk, men det er jo praktiske løsninger på det før du må koste på ny dpf. Det handler jo om å kjøre motoren varm ofte nok, bruke "renseprogrammene" så de bilen fyrer opp temperaturen i filtere og får "blåst rent" - litt som de pyrolyse-stekeovnene som noen har på kjøkkenet sitt.

Dpf kom for en grunn - for å få ned partikkel og drittutslipp. Blir du tatt så får du trøbbel. Jaja hva skal man si, det er jo fortsatt folk som ikke orker å kildesortere, og som tror at de selv kan gjøre akkurat hva de vil uten at det påvirker verden rundt oss. Men det er jo ikke slik. Vi kan alle gjøre litt - du også. Du kan starte med å montere på plass dpf og ta en tur innom merkeforhandler å snakke om hvor ofte du bør kjøre renseprogram etc.
Vis hele sitatet...
Du vet hvor lite kildesorteringing hjelper ikkesant? Det er bare tull så folk kan booste egoene sine og "føle at de gjør en forskjell". Å redde miljøet handler om HELT ANDRE TING enn kildesortering..
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm du ser ikke at du faktisk bidrar til å gjøre hverdagen tyngre for lungesvake og hjertesyke der du bor? Jeg skjønner at dpf kan være problematisk, men det er jo praktiske løsninger på det før du må koste på ny dpf. Det handler jo om å kjøre motoren varm ofte nok, bruke "renseprogrammene" så de bilen fyrer opp temperaturen i filtere og får "blåst rent" - litt som de pyrolyse-stekeovnene som noen har på kjøkkenet sitt.

Dpf kom for en grunn - for å få ned partikkel og drittutslipp. Blir du tatt så får du trøbbel. Jaja hva skal man si, det er jo fortsatt folk som ikke orker å kildesortere, og som tror at de selv kan gjøre akkurat hva de vil uten at det påvirker verden rundt oss. Men det er jo ikke slik. Vi kan alle gjøre litt - du også. Du kan starte med å montere på plass dpf og ta en tur innom merkeforhandler å snakke om hvor ofte du bør kjøre renseprogram etc.
Vis hele sitatet...
I det store og det hele vil det ikke ha noe og si om folk som har problemer med det filtret tar det ut. Det kommer selvsagt ikke til å heve svevestøvet så mye at folk med lungesykdommer vil forverres. Du er gal eller troller.
Ja jeg er gal, og det har jeg papirer på så der har du helt rett.
Jeg sa vel heller ikke at hans opptreden isolert sett vil fylle opp sengeplasser på akutten på vindstille dager. Men uten dpf så bidrar han jo til at folk havner der i større grad enn om han kjører med dpf. Om du fyrer med køl hjemme så er du ikke ansvarlig om naboen for kols, men du kan faktisk ha bidratt...men at naboen røker eller har hatt en jobb med dårlige arbeidsforhold er nok oftere årsaken.

Om jeg ikke klarte å formidle det jeg tenkte istad så forsøker jeg igjen. Klimaendringene og svevestøv og all den dritten er kjempestore problemer, så store at det umiddelbart virker som det er en kamp for politikere og kanskje ikke noen et lite land som Norge trenger tenke særlig på siden større land som feks Tyskland, eller Kina tross alt forurenser mye mer. Men vi kan ikke sitte på gjerdet og vente på at kineserne bygger renseanlegg, eller at de slutter helt med kølfyrt strøm. Vi får ta vår skjerp, gjøre det lille vi kan og der må vi alle bidra så godt vi kan. Endringene hos oss selv er jo et perfekt startsted, for vi kan jo bare bestemme oss for at vi vil minimere klimaavtrykket vårt, eller i det minste at vi gjør de små tingene. Jeg har jo ikke engang sagt han bør sykle til jobben. Alt jeg sa var at det jo er greit å føle regelverket på dpf, det partikkelfilteret det er jo et minimumskrav fra myndighetene. Om han ikke takler filteret så er det kanskje bedre å selge bilen til en som gjør? Kanskje kjøre el-bil eller velge en bil som har drivstoff med mindre partikler?

Sitat av Chaplin123 Vis innlegg
Du vet hvor lite kildesorteringing hjelper ikkesant? Det er bare tull så folk kan booste egoene sine og "føle at de gjør en forskjell". Å redde miljøet handler om HELT ANDRE TING enn kildesortering..
Vis hele sitatet...
Åja - da har jeg tatt helt feil. Og gjennbruk av aluminium, glass og plast det skjer faktisk ikke idag? Eller jo vent. Feks aluminium er jo mye mindre ressurskrevende å resirkulere og bruke om at enn å lage ny. Så jo det hjelper. Kildesortering alene redder ikke verden, jeg kan ikke redde verden. Du kan ikke redde verden. Men vi kan gjøre litt både du og jeg. Og jo flere som gjør litt, jo flere positive rollemodeller får vi som kan få andre til å bidra litt de også. Og før eller seinere så blir det målbart, og det får innvirkning.

Men ok, nå orker jeg ikke gjenta meg selv lengre. Jeg føler jeg bare sier ting jeg har sagt før i tråden og jeg har ikke mer å bidra med så nå sier jeg heller god natt til alle og tar meg noen timer med zzzz's.
Sist endret av _abc_; 16. juli 2020 kl. 02:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av storetårn Vis innlegg
I det store og det hele vil det ikke ha noe og si om folk som har problemer med det filtret tar det ut. Det kommer selvsagt ikke til å heve svevestøvet så mye at folk med lungesykdommer vil forverres. Du er gal eller troller.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje slik at det er eit magisk nivå som brått er skadeleg, og alt under det er trygt. Det er summen som er problemet, og at folk demonterer partikkelfilter aukar summen. Så jo, det er problematisk, sjølv om enkeltpersonar gjer det.

Viare er det åpenbart at alle kan argumentere med at dei er uviktige. Det dei bidreg med er så lite...

I korte trekk er det variant av tragedy of the commons.

Dette er ikkje eit abstrakt problem. Det er eit konkret problem som fører til omfattande dødsfall. Opp mot ti tusen i året, ifølgje estimat.
Jeg har tunet (chippet) bilen fra 140 til ca 200 illsinte dieselhester med rundt 420nm. Dpf er fjernet, egr er blendet (blokkert), alt av lyddempere i eksosanlegget er fjernet. Bilen har gått igjennom eu flere ganger, Den måler ikke noe mer på utslipp. Utrolig mange som chipper bilen uten problemer, men gå til et kjent/seriøs aktør om du skal tune bilen. Og til de kaffeslurpende hipsterne fra Grünerløkka som mener vi ødelegger verden uten Dpf, hvordan var verdenen for 15 år siden da dpf ikke var vanlig på biler?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Wadlercc Vis innlegg
Og til de kaffeslurpende hipsterne fra Grünerløkka som mener vi ødelegger verden uten Dpf, hvordan var verdenen for 15 år siden da dpf ikke var vanlig på biler?
Vis hele sitatet...
Merkbart verre.
Trådstarter
71 9
Jeg mener at man skal forurense så mye som mulig
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hvor mye av nedgangen kommer fra DPF?
Motor og drivlinje i din bil tåler fint den effektøkningen du ønsker, det er ikke snakk om at bilen kommer til å bli noen racerbil etter chippingen heller så bremser og slikt er dimensjonert for den effekten. for å få dette godkjent må du bruke et firma som leverer TÜV godkjent programvare så får du med TÜV papirer, bestiller visningstime hos vegvesenet og får dette ført inn i vognkort. Velger du en annen aktør som gjør dette til en billig penge er det uansett svært liten sannsynlighet at effektøkningen kommer til å bli oppdaget av hverken verksted eller på EU kontroll med unntak hvis det er en erfaren mekaniker som kan mercedes å logger trykkverdier under prøvekjøring noe som er lite sannsynlig på et "vanlig mannen i gata verksted", Programmering gjør heller ingen synlige endringer på bilen og bilen vil fungere som før så lenge bilen er i forholdsvis god stand

Når det kommer til spørsmålet om f.eks forsikring ved en eventuell ulykke er det også svært liten sannsynlighet for at chippingen i det hele tatt blir et tema under etterforskning, er vel heller andre faktorer som fart, veiforhold, tilstand på dekk, mye eller lite trafikk osv som er relevant i en slik setting, men ønsker du og være helt lovlydig så bør du melde ifra til forsikringselskapet.


Jeg som mercedes entusiast og eier sier selv go for it, bare følg servicer og bytt olje og filter ofte så har du en fin bil i mange år til
Trådstarter
71 9
Sitat av Svelerøre Vis innlegg
Motor og drivlinje i din bil tåler fint den effektøkningen du ønsker, det er ikke snakk om at bilen kommer til å bli noen racerbil etter chippingen heller så bremser og slikt er dimensjonert for den effekten. for å få dette godkjent må du bruke et firma som leverer TÜV godkjent programvare så får du med TÜV papirer, bestiller visningstime hos vegvesenet og får dette ført inn i vognkort. Velger du en annen aktør som gjør dette til en billig penge er det uansett svært liten sannsynlighet at effektøkningen kommer til å bli oppdaget av hverken verksted eller på EU kontroll med unntak hvis det er en erfaren mekaniker som kan mercedes å logger trykkverdier under prøvekjøring noe som er lite sannsynlig på et "vanlig mannen i gata verksted", Programmering gjør heller ingen synlige endringer på bilen og bilen vil fungere som før så lenge bilen er i forholdsvis god stand

Når det kommer til spørsmålet om f.eks forsikring ved en eventuell ulykke er det også svært liten sannsynlighet for at chippingen i det hele tatt blir et tema under etterforskning, er vel heller andre faktorer som fart, veiforhold, tilstand på dekk, mye eller lite trafikk osv som er relevant i en slik setting, men ønsker du og være helt lovlydig så bør du melde ifra til forsikringselskapet.


Jeg som mercedes entusiast og eier sier selv go for it, bare følg servicer og bytt olje og filter ofte så har du en fin bil i mange år til
Vis hele sitatet...
Heftig svar! Jeg kjører på og driter i å melde det inn. Og skulle det mot alle odds bli en issue i en fremtidig forsikringssak, så kan jeg vel late som jeg ikke visste at den var chippa. At den må ha blitt chippet før jeg kjøpte den. Og fett at du er mercedes entusiast. ELSKER MERCEDES
Du: Jeg visste ikke at den var chippa.
SVV Bilkyndig: logger seg på for å se siste dataendring, last firmware update 20.20.20 kl. 14.50.
Du: ??????????
SVV: pay up bitch.
Sist endret av Kjelldriver; 19. juli 2020 kl. 23:37.
Er dey en nyere bil?
Har selv fått motorhavari på min 14 mod mercedes, 99k km . Økt effekt fra 210 til 240 ca. Seriøs tuner.
Alt av servicer er holdt. 1 pr år. Mercedes dekker ikkje noe pga tuning.. Dem ser d på programvaren
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
Er dey en nyere bil?
Har selv fått motorhavari på min 14 mod mercedes, 99k km . Økt effekt fra 210 til 240 ca. Seriøs tuner.
Alt av servicer er holdt. 1 pr år. Mercedes dekker ikkje noe pga tuning.. Dem ser d på programvaren
Vis hele sitatet...

Kjedelig sak. Rundt 15% økning virker jo ikke dramatisk. Noe spesielt som skjedde rett før havariet? Har du tatt jevne oljeskift og filter? Etter chipping bør en kanskje doble frekvensen på oljeskift. Disse longlife oljene og veldig lange intervallene passer nok ikke for all type kjøring, og kanskje ikke for chipping heller?

Automatkasser er også kjent for å slite om det chippes for hardt. Det er enkelt å tune mer moment enn automaten takler. En ny automat kan koste mellom 50-100 000 å få skiftet avhengig av merke og modell.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kjedelig sak. Rundt 15% økning virker jo ikke dramatisk. Noe spesielt som skjedde rett før havariet? Har du tatt jevne oljeskift og filter? Etter chipping bør en kanskje doble frekvensen på oljeskift. Disse longlife oljene og veldig lange intervallene passer nok ikke for all type kjøring, og kanskje ikke for chipping heller?

Automatkasser er også kjent for å slite om det chippes for hardt. Det er enkelt å tune mer moment enn automaten takler. En ny automat kan koste mellom 50-100 000 å få skiftet avhengig av merke og modell.
Vis hele sitatet...
Bilen begynte å rykke på lavt turtall under 2000 rpm. Samt motorlampa lyste. Bilen gjekk fint over 3000 rpm. Samt veldig ujamn tomgang.
Ingen kompresjon på sylinder 2.
Olja skal skiftes vert år eller 20 000 km. Kjører maks 13 k km i året. Har gjort alle servicer på merkeverksted og betalt dyre dommer. Nylig skiftet automatkasseolje.
Bensin eller diesel?

Har hørt noen sier at den nye biodieselen kan være problematisk for enkelte nyere modeller. Skal vist også gjelde noen mercedes motorer. Vet ikke hva som evt. skulle være årsaken. Folk har jo kjørt "de gode gamle årgangs mercedesene" på alt fra ren parafin til frityrolje uten trøbbel. I gamle dager ble det tilsatt bly i bensin for at blyet skulle hjelpe å smøre motorene slik at bevegelige deler fikk mindre friksjon og slitasje, men diesel i seg selv smører jo bedre enn bensin. Pluss at oljene i dag har langt høyere kvalitet enn i tidligere tider. Du kan forsøke å ta et dypdykk i dette biodiesel og seg om det kan ha noe med saken. Men det mest nærliggende er vel at den som chippet ikke har gjort en skikkelig jobb? Normalt sett bør en moderat økning på ca 15% gå helt fint uten krøll. Nå hjelper det jo ikke deg som mangler kompresjon. Men det peker kanskje på selve tuningen som ble gjort?
Sist endret av _abc_; 20. juli 2020 kl. 11:48.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Bensin eller diesel?

Har hørt noen sier at den nye biodieselen kan være problematisk for enkelte nyere modeller. Skal vist også gjelde noen mercedes motorer. Vet ikke hva som evt. skulle være årsaken. Folk har jo kjørt "de gode gamle årgangs mercedesene" på alt fra ren parafin til frityrolje uten trøbbel. I gamle dager ble det tilsatt bly i bensin for at blyet skulle hjelpe å smøre motorene slik at bevegelige deler fikk mindre friksjon og slitasje, men diesel i seg selv smører jo bedre enn bensin. Pluss at oljene i dag har langt høyere kvalitet enn i tidligere tider. Du kan forsøke å ta et dypdykk i dette biodiesel og seg om det kan ha noe med saken. Men det mest nærliggende er vel at den som chippet ikke har gjort en skikkelig jobb? Normalt sett bør en moderat økning på ca 15% gå helt fint uten krøll. Nå hjelper det jo ikke deg som mangler kompresjon. Men det peker kanskje på selve tuningen som ble gjort?
Vis hele sitatet...
Det er en turbobensiner. 2 liter. Mulig det er selve tuningen ja, dette vet eg for lite om. Om så tilfelle har tuningservice as i bergen gjort en dårlig jobb.
Hm. Null kompresjon, da er det vel enten stempelfjær eller ventiler som står åpne, eller kan det være andre syndere? Lurer på hva som kan ha forårsaket det? Kammen kan det vel ikke være, da ville det sikkert vært likt på 4 sylinder? Har motoren noen form for "smart ventilstyring"?

Har noen åpnet toppen og sjekket hva som er feil og hva det koster å fikse?

Km.stand er jo relativt lav, motoren bør jo rulle minst 3-4 ganger så langt uten særlig problemer med normal service.
Sist endret av _abc_; 20. juli 2020 kl. 12:05.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm. Null kompresjon, da er det vel enten stempelfjær eller ventiler som står åpne, eller kan det være andre syndere? Lurer på hva som kan ha forårsaket det? Kammen kan det vel ikke være, da ville det sikkert vært likt på 4 sylinder? Har motoren noen form for "smart ventilstyring"?

Har noen åpnet toppen og sjekket hva som er feil og hva det koster å fikse?

Km.stand er jo relativt lav, motoren bør jo rulle minst 3-4 ganger så langt uten særlig problemer med normal service.
Vis hele sitatet...
Bilen har stått et par dager hos bertel osteen. feilsøking . Vet desverre ikkje så mye mer om den. Eg skulle ringe dei på slutten av dagen idag.
Antydning var kaputt motor. Er ikkje lett å finne desse brukte heller. Cla 250
Judgment day..
Huff hos BOS får pengene vinger. Du bør kanskje forsøke å sjekke med uavhengig verksted for å se hva de skal ha for jobben. Ellers er kanskje polen, litauen eller ukraina et alternativ? Enten hele bilen på henger ned eller pelle ut motor å reise ned med kun motor. Deleprisene er kanskje ikke enormt forskjellige der og her, men forskjellen på timesprisen på verkstedarbeid er enormt stor.

Kaputt motor virker drøyt, kaputt da snakker vi at en el flere ventiler er most inn inn i toppen og gruff har havnet ned i veiven og mosa den. Da skjønner jeg det ikke svarer seg å fikse. Men virker drøyt å kaste en motor fordi det ikke er kompresjon på ett sylinder. Hva koster en ny motor? 100 000 kr? Finnes det "fabrikkoverhalte" motorer, der du leverer inn den gamle motoren og får en overhalt tilbake? Og hva kan du evt. gjøre selv med hjelp av gode venner? Klarer dere pelle ut motor og sette inn en erstatter? Eller snakker vi verksted for all jobben? Da må du tenke lavkostland.
Sist endret av _abc_; 20. juli 2020 kl. 14:29.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Huff hos BOS får pengene vinger. Du bør kanskje forsøke å sjekke med uavhengig verksted for å se hva de skal ha for jobben. Ellers er kanskje polen, litauen eller ukraina et alternativ? Enten hele bilen på henger ned eller pelle ut motor å reise ned med kun motor. Deleprisene er kanskje ikke enormt forskjellige der og her, men forskjellen på timesprisen på verkstedarbeid er enormt stor.

Kaputt motor virker drøyt, kaputt da snakker vi at en el flere ventiler er most inn inn i toppen og gruff har havnet ned i veiven og mosa den. Da skjønner jeg det ikke svarer seg å fikse. Men virker drøyt å kaste en motor fordi det ikke er kompresjon på ett sylinder. Hva koster en ny motor? 100 000 kr? Finnes det "fabrikkoverhalte" motorer, der du leverer inn den gamle motoren og får en overhalt tilbake? Og hva kan du evt. gjøre selv med hjelp av gode venner? Klarer dere pelle ut motor og sette inn en erstatter? Eller snakker vi verksted for all jobben? Da må du tenke lavkostland.
Vis hele sitatet...
Vi snakker verksted for jobben. Har hverken tid eller kompetanse, eller plass å skru til å ordne det sjøl. Over 100 k snakket dei om for en brukt om det var mulig å oppdrive. Lurer faktisk på å bare vrake bilen om utfallet blir motorbytte evnt selge til hb. Surt da eg sitte med gjeld på halve bilens verdi. Men like surt å betale for en brukt motor uten garanti tenker eg. Dumt da det er mye bil igjen og ingen rust. Har heller ikkje vert noen problemer før med bilen.
Sist endret av norwegianhobo; 20. juli 2020 kl. 15:14.
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
Bilen begynte å rykke på lavt turtall under 2000 rpm. Samt motorlampa lyste. Bilen gjekk fint over 3000 rpm. Samt veldig ujamn tomgang.
Ingen kompresjon på sylinder 2.
Olja skal skiftes vert år eller 20 000 km. Kjører maks 13 k km i året. Har gjort alle servicer på merkeverksted og betalt dyre dommer. Nylig skiftet automatkasseolje.
Vis hele sitatet...
Hvilken farge var det på røyken? Blå eller hvit?

Blå: Brenner olje. Typisk ved stempelhavari. Olje kommer opp fra oljedysene/veivhuset under stemplene og forbrennes.

Hvit: Typisk symptom ved blåst topppakning. Vann fra kjølekanalene presser seg inn til sylinderen og forbrennes.

Begge feil kan forsakes av chip/tuning hvor bensin og tenningsmappet har blitt modifisert og motor får da for høy tenning eller for for lite bensin.
Dem hadde lite tru på topp pakningen. Røyk fra trykktest går ned i motoren. Rep anslått til ca 100 k.(bytte blokk)
Har bestemt meg for å selge som den står
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Chaplin123 Vis innlegg
Jeg har forsøkt å spørre i motor forum, men ingen svarer...

Hva blir greia hvis jeg velger å chippe bilen? Snakka med en fra statens vegvesen og det virket som ett helvete uten like. At det bare var å glemme fordi forsikringen ble MYE dyrere/umulig, de som chipper må gi en sjuk rapport som jeg må gi til statens vegvesen og så må jeg betale masse penger til dem for å få den omregistrert hvis de i det hele tatt godkjenner chippingen osv. Hva er greia? Er dette bare tull? Hva skjer hvis jeg chipper bilen og havner i en ulykke uten å ha meldt det inn til forsikringsselskapet og statens vegvesen? Har motoren godt av å bli chippet? Hvordan blir slitasjen/forbruket? Noen med erfaring?
Vis hele sitatet...
Kan du ikke bare gjøre det via et firma som har utstyr som er godkjent for det? da slipper du å tenke på alt dette. de vil aldri tune bilen over det som er anbefalt. jeg gjorde dette selv. funker fjell
Sitat av geeekmc Vis innlegg
Kan du ikke bare gjøre det via et firma som har utstyr som er godkjent for det? da slipper du å tenke på alt dette. de vil aldri tune bilen over det som er anbefalt. jeg gjorde dette selv. funker fjell
Vis hele sitatet...
Ja det er lite hokus pokus å gjøre dette legit. Det er da bare å styre unna all hjemme-jalla-garasjemekk. Helt utrolig hva slags grautskaller folk overlater bilen sin til for tuning. Som om det er en konkuranse ar det er gjort minst mulig fornuftig.
Sist endret av Dough; 19. mai 2021 kl. 23:54.