Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3187
Vi er to naboer med eneboliger som sammen benytter et anneks mellom våre hus. Her samles vi ofte med venner for spill og annet gøy.
Pr. i dag er det kun jeg som står for strømforbruket, noe vi ønsker å dele. Naboen har derfor lagt en kabel fram til annekset for å hente strøm fra han. Det vi ønsker er å kople på en switch der vi enkelt når som helst kan velge hvem av oss strømforbruket skal belastes.

Noen som kan hjelpe med en enkel tegning på hvordan vi enkelt kan få dette til i praksis?
Gjerne med link til nettbutikk som selger egnet switch og evt annet som behøves. Ser for oss at vi setter opp et lite skap med switch`en og en sikring etter denne. Annekset har kun en kurs. Forbruket er ikke veldig stort, og kursen fra oss begge til annekset er 16A.

Ja, vi vet at dette ikke er helt etter boka, men håper vi kan få en ordning slik vi ønsker uten at det koster skjorta
Har annekset fast opplegg til brytere/lys og stikkontakter/varme mm ? Hva trekker strøm der ?
- Det meste er jo mulig, men her er en annen ide :
Hvorfor ikke sette opp en strømmåler ( såkalt minusmåler ) på ditt eller naboens abonnement
og så dele på regningen for de kilowatt-timer som brukes der med nettleie og kraftpris.
- En gammel måler får du sikkert tak i gratis i disse dager da de skiftes ut i tusentall rundtomkring.
Jeg ville vurdert det først, men kjenner ikke situasjonen i detalj. Hva taler for en "switch" ?
Blir det ikke mere komplisert å finne ut av hvem av dere som skal belastes til enhver tid ?
Sist endret av radion; 11. desember 2017 kl. 03:29.
Dette er en jobb som dere _bør_ få en elektriker til å gjøre for dere. Dette er på ingen måte noe ordinær jobb, vanligvis er det snakk om å fordele strøm ut til fasene, som igjen forgrenes ut til kontakter og annet elektrisk utstyr. Det du snakker om er mer en redutant løsning, der man har flere strømkilder. Vet ikke om det finnes noe enkel bryter på markede som er godkjent for 16A@230VAC. Så eneste løsningen jeg kan komme på for øyeblikket ved å bruke 2 stk kontaktorer/rele og 1 bryter.



Men som sagt, dette er en jobb dere bør for elektrikkeren til å gjøre for dere.
Dette er en helt kurrant sak på høyspentnettet, da kraft kan hentes fra flere kraftverk. På lavspent? Da tenker jeg på nød-aggregat løsninger, hvor det produseres strøm inn på det ordinære ledningsnettet. Så det må finnes brytere som kan gjøre dette. Det som er viktig, er at begge kursene må være galvanisk adskilt til enhver tid, dvs. det må være umulig å koble til begge kildene samtidig. Enten en break-before-make bryter av passe størrelse, eller en mekanisk sperre som hindrer to brytere å være på samtidig.

Som andre nevner, skaff en elektrikker. Dette er ingen jobb for hjemme-elektrikkere. Jeg ville ikke gjort det selv engang.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
0xFF: Den tegninga der kjem med ei... interessant bivirkning. Når du trykker inn bryteren vil Q1 lukke. Om den er make before break, vil du kople sammen dei to netta. Om dei er i motfase vil du få interessante straumer, og tilhøyrande slittasje på kontaktorer og sikringsmateriell. Eg ville hatt litt betre interlock enn det der...!

ivar_oslo: det er ikkje snakk om samkøyring, e.g. synkronisering, men å velge mellom to ulike kjelder. Forsåvidt vil ikkje synkronisering vere vanskeleg heller - det handler utelukkande om å velje samme faser, ettersom nettet er det samme i begge husa. Det er snakk om changeover, ikkje synkronisering. Som du er inne på finst det - både elektrisk og mekanisk interlock. F.eks. får du kjøpt interlock til Schneider NS-100-brytere, og det vil forundre meg stort om ikkje alle andre som leverer brytere har samme.
Carbo's Avatar
Trådstarter
67 7
Vi har sett for oss montering av en helt enkel 3-trinns switch-bryter med følgende trinn:
1:tilkopling fra meg 2: (i midten) ingen tilkopling 3:tilkopling nabo

Er det ikke mulig å benytte en slik?:


Annekset er ca. 44kvm og har fast opplagt kurs med totalt 8 doble stikk, lys, varmekabler på bad og hovedrom samt en utekontakt.
Sist endret av Carbo; 11. desember 2017 kl. 12:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må ha mekanisk eller elektrisk forrigling for å unngå at begge vert innkopla samtidig. Å legge inn ting i motfase fører til interessante kortslutningsstraumer, og tar fort knekken på koblingsutstyret. Det kan løysast med to kontaktorer med hjelpekontakter, gjerne med tidsforsinkelse, eller med to brytere med mekanisk forrigling.
Carbo's Avatar
Trådstarter
67 7
Sitat av vidarlo Vis innlegg
....eller med to brytere med mekanisk forrigling.
Vis hele sitatet...
Interessant....har du noe eksempel på slike brytere?
Fåes dem som en enhet passende på skinne i skap til bruk for slike tilfeller som her?
hvis du får tak i(om det i det hele tatt eksisterer) en 2 pols 3 trinns bryter kan du lage noe slikt?

Sist endret av visualn00b; 11. desember 2017 kl. 13:20.
Hvis all strøm til annekset går via skjøteledning så kan dere benytte en https://www.clasohlson.com/no/Energim%c3%a5ler/36-4444 og bruke 2 minutter på å beregne fordelingen av kostnadene
Hvis du absolutt MÅ dele på strømmen så hvorfor ikke prøve fjernstyrt bryter/switch?
Billige skap å gjemme det bort i finnes på Jula afaik

Btw; en vanlig elektrikker vil si "Dette er umulig", en industrielektrikker vil si "Ikke noe problem"

Eltilsynet vil hate deg selvfølgelig
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Hvis all strøm til annekset går via skjøteledning så kan dere benytte en https://www.clasohlson.com/no/Energim%c3%a5ler/36-4444 og bruke 2 minutter på å beregne fordelingen av kostnadene
Hvis du absolutt MÅ dele på strømmen så hvorfor ikke prøve fjernstyrt bryter/switch?
Billige skap å gjemme det bort i finnes på Jula afaik

Btw; en vanlig elektrikker vil si "Dette er umulig", en industrielektrikker vil si "Ikke noe problem"

Eltilsynet vil hate deg selvfølgelig
Vis hele sitatet...
Hvordan vil denne hjelpe? Det er jo ikke noe mer enn et fjernstyrt relee som ikke tåler mer en 800W induktiv (?!) og 3kw resistiv last. det er ikke nok til å drive særlig mye. hvordan skal denne kopples?
Sist endret av visualn00b; 11. desember 2017 kl. 13:38.
Carbo's Avatar
Trådstarter
67 7
Sitat av visualn00b Vis innlegg
hvis du får tak i(om det i det hele tatt eksisterer) en 2 pols 3 trinns bryter kan du lage noe slikt?
Vis hele sitatet...
Ja, hvis vi får tak i brytere, så tror jeg vi skal klare å konstruere en switch slik du har tegnet den.
Sist endret av Carbo; 11. desember 2017 kl. 13:47.
Victron Energy har ferdigbyggde switcher, og utsalg i Norge.
Utstyret blir brukt i hytter, bobiler, båter og andre steder det veksles mellom strømkilder.
Datasheet her Da trenger du bare 16A brytere på ledningene fra hvert hus
Carbo's Avatar
Trådstarter
67 7
Vil ikke denne gjøre nytten da?
http://cnsuntree.en.made-in-china.co...-220V-63A.html

Beskrivelse:
Automatic changover switch
SQ5 Dual Power Automatic Transfer Switch Series (hereafter called as SQ5) is a kind of new automatic transfer switch gathered switch and logic controller, achieve mechanic and electricity turn into a integral whole. It is suitable for using in the distribution equipment in industry and business with rated insulating voltage up to 1000V, rated frequency 50Hz, rated voltage 660V, conventional heating current up to 3200A supplying for switch automatically of common power and reserve power in power system or switch automatically and safety isolation of two sets load device etc. It can be used for hospital, shop, bank, high building, coal mine, telecommunication, iron mine, superhighway, airport, industrial flowing water line and military installation etc. Important situation where disallow power supply failure.
The switch is an operation device that various logic order is sent by control circuit board to managing electrical engine, then through gear box, arouses spring store energy, release instantaneously after deceleration. So that can make and break circuit quickly or make circuit transfer. By obvious state can achieve safety insulation.
The switch can achieve full-automatic, compulsory "0", remote control, urgent manual-operation; While have lack phase examination and protection, under/over voltage examination and protection, frequency examination and protection and delay regulation, electric mechanism interlock etc. Function The switch is the best choice of the same kind product with beautiful appearance, novel, simple and direct design, small volume, complete function.

1) The setting is formed with two sets power-operated operation mechanism circuit breakers and mechanical interlocking, fuse, wiring
terminal.
2) Two-set circuit breakers have electric interlocking and mechanical interlocking double protections to prevent the two-set circuit
breaker close on at the same time.
3) The setting suits for 220V working voltage (circuit breaker rated working voltage), control the power pass the case, frame board
control pushbutton (user self-prepared and connect to) direct control two sets power operated operation mechanism to carry
out the power reliable switch over.
4) Suitable for general manual work control occasion, simple structure, low cost.
Sitat av Carbo Vis innlegg
Vi har sett for oss montering av en helt enkel 3-trinns switch-bryter med følgende trinn:
1:tilkopling fra meg 2: (i midten) ingen tilkopling 3:tilkopling nabo

Er det ikke mulig å benytte en slik?:


Annekset er ca. 44kvm og har fast opplagt kurs med totalt 8 doble stikk, lys, varmekabler på bad og hovedrom samt en utekontakt.
Vis hele sitatet...
Hvis dere går for en "switch" løsning er dette en enkel og grei løsning som vil fungere som tenkt og er sikret mot
sammenkobling av de to anleggene via mekanisk nullpunk på bryteren.
( http://www.hagerelectro.com.au/e-cat...xxxxxxxx=print )
Passer på en standart skinne i et lite skap/boks der man også bør sette inn en etterfølgende
sikring/jordfeilbryter (kombinert) og kobling for jording.
Noe som dette : https://elby.no/kapsling-m-doer-pave...5-6-modul.html ,
eller enda enklere : https://www.elektroimportoren.no/cov...1/Product.html
Dere bør absolutt få et elektrikerfirma til å se på planen og montere og godkjenne dette for dere.
Det har både med sikkerhet, forsikring og senere inspeksjoner å gjøre.
Lykke til.
Sist endret av radion; 11. desember 2017 kl. 17:44.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
ivar_oslo: det er ikkje snakk om samkøyring, e.g. synkronisering, men å velge mellom to ulike kjelder. Forsåvidt vil ikkje synkronisering vere vanskeleg heller - det handler utelukkande om å velje samme faser, ettersom nettet er det samme i begge husa. Det er snakk om changeover, ikkje synkronisering. Som du er inne på finst det - både elektrisk og mekanisk interlock. F.eks. får du kjøpt interlock til Schneider NS-100-brytere, og det vil forundre meg stort om ikkje alle andre som leverer brytere har samme.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se at jeg skrev noe om synkronisering i innlegget mitt. Eller har jeg misforstått noe? Jeg er helt enig i det du ellers skriver og det de fleste andre skriver. Jeg har elektro svakstrøm fra Østfold Ingeniørhøyskole på slutten av 1980-tallet, men har aldri jobbet professjonelt med strøm pga helseproblemer. Sikkert mye endringer siden den gang.
- Det kan bli interessant å se hva som skjer hvis et firma skal prosjektere og innmelde dette.
Det er nemlig en svært uvanlig situasjon at et elektrisk anlegg som i annekset er en del av
to forskjellige husstander og anleggsnummer ... ( en minusmåler er nok formelt enklere )
- Hold oss oppdatert .