Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  222 15990
Opprinnelig postet av alcy
Det er jo aldri et eksakt snitt for å komme inn på de forskjellige studieretningslinjene. Men sats på media du ;D Knall linje. Det er mulighet for å sjekke hvor mange som har søkt IKT og alle de andre linjene i ditt fylka på www.vigo.no

Siden så ut til å være ned akkurat nå, prøv igjen senere.
Vis hele sitatet...
Hvor på vigo.no kan du sjekke det?Drev å så litt på sør-trøndelag og litt ellers også, men fant ikke noe tall for hvor mange som har søkt =(

Edit: Går foresten GK Teknisk Byggfag. Har et håp om å komme inn på Kobber & Blikk VK1. Vill bli blikkenslager.
Drømmen var/er å bli F-16 flyger.Men, jeg ga opp når jeg fant ut hvor lenge det var på skole.*Sukk*
Da jeg var utplasert i et par kobber & blikk selskap, og var med noen blikkenslagere i tilsammen 4 uker, fant jeg ut at det var det jeg vill. Helt greit. Hadde tenkt på noe med data før jeg søkte. Sånn som Ikt feks. Men, alle påstår at det er så vanskelig å få seg jobb med noe som har med data å gjøre, så jeg dreit i den =)
Sist endret av Darris; 20. mai 2003 kl. 15:51.
Trådstarter
okey, spennende og interessant å lese hva folk her skal bli dah jeg går informataikk og har lyst til å bli nettverksadmin og/eller IT-konsulent ...dah
Har et år igjen på vgs, vkII allmennfag.
Etter det skal eg i militæret, kommer til å søke på befalskolen, enten i kavaleriet som vognkommandør på en Leopard, eller i infanteriet (evt. kystjeger) Det tar to år, og etter det lurer eg på å ta et år i utenladstjeneste i KFOR eller liknende.
Når heile G.I Ola greia er over så er eg ganske blank, men har et foreløbig ønske om Ingeniørhøgskulen - elektro, og bli elektroingeniør.
Permitert Automatiker. Jobbsøkende Prosesstekniker (skal på intervju på torsdag)
Jeg er automatiker lærling. For tiden arbeider jeg offshore og har da alt for mye fri 2 uker på arbeid og 3 eller 4 uker fri.

Tenker å skaffe meg kjemi og prosess utdanning etter lærlingtia
hvilke it-yrker/linjer kan jeg eventuelt få hvis jeg går gk allmen lr salg og serivce? tenkte på ikt-driftsfaget men det er vel krevende. siden det er for sent til å komme meg inn på noen tegnelinjer, eller lignende, tenkte jeg at jeg skulle ta å finne ut hva slags fremtid jeg egentlig kan få ved å velge et it-yrke? hva kan jeg bli igrunn? (uten å gå høyskole, el privat skole) tjener jeg bra på det?
Opprinnelig postet av jdG
hvilke it-yrker/linjer kan jeg eventuelt få hvis jeg går gk allmen lr salg og serivce? tenkte på ikt-driftsfaget men det er vel krevende. siden det er for sent til å komme meg inn på noen tegnelinjer, eller lignende, tenkte jeg at jeg skulle ta å finne ut hva slags fremtid jeg egentlig kan få ved å velge et it-yrke? hva kan jeg bli igrunn? (uten å gå høyskole, el privat skole) tjener jeg bra på det?
Vis hele sitatet...
Alle skoler i norge er pålagt å ha en rådgiver på skolen! Spør han/hun..
original reprint
xaff's Avatar
Opprinnelig postet av nso
bytte?

jeg sitter og klør meg i ræva hele dagen, det er ganske artig det og (de første ukene)
Vis hele sitatet...
Hele dagen? Blir du ikke sår i rassen av det?

morten: Du kan jo bli... Lærer?
Sist endret av xaff; 21. mai 2003 kl. 08:50.
Planen min er vel at jeg skal bli Kokk.. Men jeg fikk ikke lærling plass, så akkurat nå veit jeg ikke i det hele tatt.
Lurer på om jeg skal ta allmenfagelig påbygging, og hoppe på hotell høyskolen, eller noe.. Men dette finner jeg ut.
Hadde vært artig og bare tatt et år med noe helt anna også, eller at jeg tar millitærtjenete i kosovo, og tjener litt penger.
nå gadd jeg ikke å lese mere en den første posten, men går ut fra at det ikke har spora helt av :P

Jeg skal bli sån redigerer, sån som klipper filmer og sånt, vist dere ikke viste det :P, eller så blir det kokk, kommer ann på vilken skole jeg kommer inn på , tar 1 året om igjen.
Jeg skal studere informatikk evt nettverkskandidat.
Jeg er nå snart ferdig med 2 år på Videregående skole.
Har gått GK Elektro for så å gå over til VK1 Elektro.

Skal først ta fagbrev innen for Energimontør og så Elektrikker. Når jeg har fått begge disse fagbrevene kunne jeg tenkt meg til å dra i Nordsjøen en liten tur=)
Jeg vil anbefale og gå GK Elektro -> VK1 Elektronikk

GK er kanskje ikke så veldig spennende, men når du kommer på Elektronikk jobber du med digitale kretser. datamskiner og komunikasjon. Ganske morro

Jeg har nå søkt VK2 ELektronikk, så jeg håper det er like spennende som VK1
Elektronikkpyse.
Det er for slike som ikke tåler å være ute i frisk luft osv. For pysene liksom=)

Sterkstrøm er tingen!
Boms!

Boms er et fint yrke, krever litt mye utdanning, men det er definitivt verdt det!

Har gått på tre forskjellige skoler, og er nå for et år siden blitt ferdigutdannet boms...
nFF Marshall
morten's Avatar
xaff: jeg kan bli mye, men lærer er ikke en av dem. Det får jentene ta seg av.
Opprinnelig postet av TheVidarMan
Jeg håper på å bli noe innenfor IT, som webdesign eller noe sånne spennende greier Bare ikke en sånn kjip kontor-jobb.. Drømmer jo om å bli spill-utvikler på Nintendo f.eks. men man får se med det..
Vis hele sitatet...
...en liten selvmotsigelse, kanskje...hvor hadde du tenkt å sitte, alle nettene når du må jobbe overtid?

begynnte som Automatiseringsmekaniker, fortsatte som industrmaler, gikk over til stillasbygging, startet som teknisk tegner, fortsatte som Dakansvarlig... sitter nå på support... JEPP thats me...
Opprinnelig postet av EagleEye
Jeg er nå snart ferdig med 2 år på Videregående skole.
Har gått GK Elektro for så å gå over til VK1 Elektro.

Skal først ta fagbrev innen for Energimontør og så Elektrikker. Når jeg har fått begge disse fagbrevene kunne jeg tenkt meg til å dra i Nordsjøen en liten tur=)
Vis hele sitatet...
Bah, gikk et halvt år på GK elektro jeg før jeg slutta. Var det verste jeg noen gang har vært med på!

Edit: Morten, du kunne jo blitt lærer da, sån IT lærer, tror det hadde vært morro å ha deg som det :P, kunne du lært oss å finne pr0n passord på mirc å sånt
Sist endret av Hindsight; 23. mai 2003 kl. 00:39.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av AtXbYeA
Først

Til alle de av dere som fortsatt går på ungdomsskolen kan jeg varmt anbefale Elektro studielinjen, Denne byr både på kreative og interessante vendinger på et 3 års studie.

Selv går jeg nå VKII Serviceelektronikk (DataOgKontor) og har nettopp fått vite at vi får ta 2 fagbrev i år, siden vi har hatt Elevbedrift hele året som har drevet med dataservice og salg (omsatt for 350.000 ) Så jeg skal opp til fagbrev i Serviceelektronikk og IKT (da slipper jeg ta IKT til neste år ) dette vil si at jeg har Dobbelt så bredt spekter av lærlingeplasser å velge mellom .

Neste år skal jeg til Høyskolen i Narvik og ta Forkurset for Ingentinggjør før jeg skal ta 3 årig bachlor utdannelse i Datateknikk (her lærer man å lage blandt annet OS for pc'er\mobiler\kopimaskiner for å ikke snakke om alt arbeid med databaser og koding i slikt som C++) dette kan bli noen gøye 4-6 år til på skolen ;P
Vis hele sitatet...

så hvis jeg går vg3 dataelektroniker(kommer ny reform til høsten),så starter jeg elevbedrift så kan jeg kan fagbrev i iktfaget også
Problem, officer?
thomasf's Avatar
jeg tror jeg skal utdanne meg innen psykoligi. Det er vel stort sett bestemt dersom jeg kommer inn ja. Skal begynne på VK2 Allmenne nå. Jeg syns det er et spennende fag som kommer til å la meg jobbe med og hjelpe mennesker. Jeg er allerede litt av en psykolog for flere av kompisene mine, så jeg har troa på det Overrasker meg ikke at det er få her på forumet som har valgt samme retning, though
Ekstremsportfotograf
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Journalist eller systemadministrator i en mellomstor bedrift.
Sitat av Tierra
hm. vel.

Drømmen: jobbe med musikk på heltid, og tjene nok penger til å kunne overleve i dagens samfunn på den inntekten jeg får ut av det.. hvor realistisk det er vet jeg ikke, hehe.

Ellers: Kommer nok til å ta masse kursing i militæret tenker jeg, vil jobbe med noe datarelatert, men tror jeg ender opp som flymekaniker eller muligens noe i sambandet.

satser på det øverste får en si
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte å gå musikkhøyskolen etter vgs og bli organist. Jobber jo for det meste på søndager og noen lørdager p.g.a brylupp, begravelser osv... På hverdagene kan jeg jobbe som piano og orgellærer.

Så hvis du går den veien kan du jobbe med musikk på heltid og samtidig tjene penger nok til å overleve

edit: skriveleif
Sist endret av DRMB; 25. juni 2006 kl. 20:49.
Industri mekanikker Første arbeidsdag i morgen
Jeg er akkurat ferdig med vk1 tømmrer. Skal ikke bli tømmrer pga ryggproblemer. Men jeg skal gå på Allmen påbygging. Håpe det får noe mer ut av det jeg kommer til og bli. Vet ikke hva jeg har lyst til og bli, bortsett fra en rik jævel som fucker opp alt og alle.
Det er pussig at gamle tråder alltid blir tatt opp igjen når det er sommerferie, slik har det vært hver sommer siden jeg begynte å henge ut her.
Men kan godt hive meg med på dette;

Min foreløpige plan er å bli filosof faktisk, og når jeg har vært det en stund skal jeg bli vinprodusent i nord-italia.
@lordmel: Det hørtes ut som en fin plan! Broomfondle!

Jeg jobber som webutvikler for Aspiro, mest for å ha råd til å lage musikk (hadde jeg kunne levd av musikken ville jeg nok bare gjort web på gøy). Skolegang har betydd føkk all for meg, ikke blitt spurt om papirer av en eneste bedrift.
Utdanner meg som Bilmekaniker. er ferdig om 2år=)
Ohhh
Fin tråd.
Jeg er ferdig utdannet og har fått meg jobb som ... lærer.
Skal være på syvende trinn på oslos beste nordvestkant. Naturfag og samfunnsfagsslærer. Passer meg som ugler i mosen! Ingen av dere her inne bør være elever på den skolen...
Brannmann. Etter et par år i armyen
har 3 års VGS utdanning innen Teknisk Tegning, hadde så dårlige karakterer at jeg valgte å finne meg jobb. starta å jobbe på statoil og har vært der i 4 år nå. faktisk en veldig spennende og krevende jobb, man står ikke bare bak kassa og mekker pølser og smiler. trenger litt nye utfordringer pluss skal flytte så måtte ha ny jobb, så starter etter sommeren med 3mnd utdanning/opplæring til sikkerhetskontrolør (inkl. vekterkurs)
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av L0rdMeL
Det er pussig at gamle tråder alltid blir tatt opp igjen når det er sommerferie
Vis hele sitatet...
Jaja, ny sommerferie
Hva er planen for folket videre i livet?

Jeg skal vel begynne som lærling innen telekommunikasjon.
Så flytter til Oslo om ca. 1mnd.
Sitat av Psyhco_Mantis
så hvis jeg går vg3 dataelektroniker(kommer ny reform til høsten),så starter jeg elevbedrift så kan jeg kan fagbrev i iktfaget også
Vis hele sitatet...
Dette er vel heller uvanlig, meg bekjent.

Dessuten blir ikke reformen innført på tredjeåret nå til høsten. Jeg begynner på VK2 Serviceelektroniker i August.

Etter det er vel planene å skaffe fagbrevet, for så å ta påbygging og et forkurs. Så får vi se om jeg velger å tjene litt først, eller å gå rett på Bachelori IT.
Starter med VK2 realfag, med Fysikk, kjemi, matte og informatikk.. Satser på enten Army'en eller NTNU etter det..
Sist endret av Olav; 14. juli 2007 kl. 05:46.
søker på kokk neste år..det jeg har best karakter i
Begynner på elektro på brundalen til høsten
Jeg skal satse på en profesjonell karriere i helldesk hos Dell.
Har ikke peiling på hva jeg skal bli. Jeg begynner på første året på medier og komunikasjon nå etter sommeren.
Jeg vil helst jobbe innenfor filmverden, men jeg ønsker også å bli en forfatter. Det går også an å bli en manusforfatter, så er jeg innenfor begge verden Jaja, det er iallfall en drøm
Jeg skal bli advokat... Og thats it! Ikke noen spennende post at meg denne gangen, nei.
Etter to år med media og snart et tredje på visuell kommunikasjon har jeg enda ikke peiling. Vurderer å søke på fotofagskolen, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg vil enda. Har jo tross alt gått media fordi jeg har en interesse for det vi holder på med, men kan ikke helt si at det har gitt mersmak.
Jeg skal bli verdensberømt musiker! det er mitt endelige mål..
Starter på musikklinja til høsten regner jeg med... hvis ikke så er det jo bare å jobbe et år eller no... blir for kjedelig med vanlig almenn og jeg skal nok på universitet.

Bortsett fra rockestjerne kan jeg tenke meg norsk/samfunnsfag/NAM-lærer eller psykolog... Vanskelige valg
Fortsetter på Brundalen vgs. på realfaglinja med matte, kjemi, fysikk og engelsk (for å booste snittet). Etter vgs skal det bli master i kjemi på NTNU, også satser jeg på å få en godt betalt jobb i SINTEF eller FFI eller noe.

MartinB: Tele2 sier du? CANCEL MY SUBSCRIPTION!
Sist endret av Hedges; 14. juli 2007 kl. 15:53.
master namer
elodin's Avatar
Jeg jobber for tiden i Posten Norge.
Sitter i skranke, selger frimerker og smartpost, åpner kontoer o.l.

Drømmen er å bli musiker, type jazz og elektronika, gjerne en kombinasjon.
Skal forhåpentligvis begynne på musikkvitenskap til høsten, uten at det er noen særlig bra vei til utøvende musiker, men det er en start i hvert fall.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Jeg har en drøm om å bli crew på Norsk FreakForum. Vent nå litt …
o shit waddup
Jeg steker pølser på narvesen. Det jeg egentlig gjør er å spise pølser, men alle tror jeg jobber der.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Jeg skal montere heisen i ditt nærområde! Eventuelt redde deg fra en lei knipe om heisen er stuck.
Skal begynne på vk1 elektro (tror jeg det heter) til høsten.
Skal begynne på forkurs for ingeniørutdanning i August, og har en mistanke om at det er en jævla dårlig ide fordi jeg hater matte
Sist endret av Archj; 14. juli 2007 kl. 15:36.
Jobber for tele2 for tiden, men det er ikke noe jeg har planer om å gjøre alt for lenge. Blir enten digital medieproduksjon på meg eller militæret til høsten. Får se hvordan ting går.