Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 26328
Jeg meldte meg ut av statskirken da jeg var 15 år. Dette var et gjennomtenkt verdivalg, som jeg alltid har vært veldig stolt av.

Siden dette har jeg ved flere anledninger hørt historier som folk som har meldt seg ut, men som siden oppdager at de "ved uhell" er blitt meldt inn igjen. Jeg tenkte ikke noe over dette, før jeg kom over en tråd her på forumet om medlemsskap i statskirken. I den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle dobbeltsjekke at jeg virkelig var meldt ut.

Jeg googlet litt rundt, og fant epostadressen: Kirketorget@oslo.kirken.no

(Her kan man både forespørre informasjon vedr. sitt medlemsskap, og til tross for hva kirken opplyser på nettsidene sine, også melde seg ut av kirken på epost)

Etter å ha mailet de for å dobbeltsjekke at jeg virkelig var meldt ut, fikk jeg følgende svar:

Hei
Du står som medlem i Den norske kirke.

Med vennlig hilsen

Svein **********
Medarbeider – Kirketorget
Tlf: 23 62 90 09/ 23 62 89 43 (dir)
Vis hele sitatet...
Jeg mailer da tilbake:

Hei Svein,

dette er svært problematisk, da jeg meldte meg ut av kirken for 19 år siden. Jeg fikk da en skriftlig bekreftelse i brevs form på at jeg også var meldt ut.

Hvordan kan dette ha skjedd? Jeg har da vært medlem i 19 år mot min vilje.

Mvh,
********
Vis hele sitatet...
Svaret tilbake lød:

Jeg kan ikke svare for hva som har skjedd, men jeg kan endre din status nå til «ikke-medlem». OK?

Med vennlig hilsen
Svein
Vis hele sitatet...
Etter at jeg postet dette på min egen Facebook har jeg blitt kontaktet av to kamerater, som også ville dobbeltsjekke at de også var meldt ut - og selvfølgelig, i begge tilfellene, var de på magisk vis "ved uhell" meldt inn igjen.

Dette kan minne om den såkalte "AUF-saken", hvor AUF opererte med falske medlemstall for å øke sin egen statsstøtte. På bakgrunn av mine egne erfaringer og hva jeg har hørt, så mistenker jeg at det samme er tilfellet med den norske kirke. Jeg mistenker at de blåser opp medlemstallene for å opprettholde statsstøtten og fortsette å forsøke å virke relevante.

Jeg ønsker å få fokus på dette, og ber derfor alle som har meldt seg ut av statskirken om å gjøre følgende:

1. Mail Kirketorget@oslo.kirken.no og spør om du er innmeldt eller ikke
2. Ta vare på svaret du får i retur
3. Post svaret i denne tråden

Dersom vi kan vise at dette er systematisk medlemsjuks, så er dette en sak for mediene - og det vil speede opp prosessen med å innføre elektronisk utmelding fra kirken.
Sist endret av nso; 10. april 2019 kl. 00:56.
En venn av meg meldte seg ut av Statskirken 7 ganger ... Hver gang ble han automatisk meldt inn igjen. (Tar forbehold om at det har skjedd flere ganger nå, da det er noen år siden sist jeg snakket med ham om dette.)

Dette er et såpass vanlig fenomen at jeg selv aldri har giddet å ta meg bryet med å melde meg ut.
Hva er egentlig galt med å være medlem av kirken? Jeg er selv i kirken kunn når jeg "må" men er medlem. Vil det si at dere aldri er i kirken?
Bra initiativ. Meldte meg selv ut for åtte år siden, men skal sende en mail og spørre om jeg har blitt meldt inn igjen. Trengte du bare å gi dem navnet ditt?
Samme her... meldte meg ut men den lokale presten nektet å melde meg ut. Men noe må en vel tro på og noen må få støtten. Av religionene i verden er vel kristendommen den som bringer minst hat og ekstremisme. Så da kan jeg bare stå som medlem i statskirken, men sterk i troen er jeg ikke... Men mellom Islam og kristendom så vinner Jesus da synest jeg... han giftet seg iallefall ikke med ei 9 årig jente.
Jeg meldte meg ut for ca 6-7 år siden og spurte vel for en 2-3 år siden om jeg var medlem, da sa de nei, jeg var ikke medlem.
Sender likevel en ny e-post og sjekker. Hater når folk utnytter meg for profitt.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Samme her... meldte meg ut men den lokale presten nektet å melde meg ut. Men noe må en vel tro på og noen må få støtten. Av religionene i verden er vel kristendommen den som bringer minst hat og ekstremisme. Så da kan jeg bare stå som medlem i statskirken, men sterk i troen er jeg ikke... Men mellom Islam og kristendom så vinner Jesus da synest jeg... han giftet seg iallefall ikke med ei 9 årig jente.
Vis hele sitatet...
Nja, jeg vil påstå det finnes en del livssyn som bringer mindre hat en kristendom, så stiller meg ganske uforstående til hvordan du komme opp med denne meningen?

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Hva er egentlig galt med å være medlem av kirken? Jeg er selv i kirken kunn når jeg "må" men er medlem. Vil det si at dere aldri er i kirken?
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke tror på Gud eller er uenige i det kirken gjør, hvorfor skal man da være medlem? Står du for det kirken står for, så for all del, vær medlem, men hvis du er uenig gir det ikke mye mening å være medlem.
Sist endret av Bea; 20. september 2014 kl. 17:13.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Hva er egentlig galt med å være medlem av kirken?
Vis hele sitatet...

Man betaler skatt til kirken når man er medlem der. Har man ikke sansen for det kirken står for, er det litt kjedelig å måtte betale skatt til den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Man betaler skatt til kirken når man er medlem der. Har man ikke sansen for det kirken står for, er det litt kjedelig å måtte betale skatt til den.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjer du ikkje.

Kyrkja får midler over statsbudsjettet. Deretter vert det rekna ut kva det utgjer per snute, og tilsvarande vert gjeve per medlem til andre trussamfunn.
Er ikke dette en sak for media hvis det har skjedd med så mange?
Sitat av hotline Vis innlegg
Er ikke dette en sak for media hvis det har skjedd med så mange?
Vis hele sitatet...
Det har vært i media flere ganger, men de får holde på likevel. Jeg har meldt meg ut tre ganger. Siste gangen fikk jeg min mor til å spørre den lokale kirkevergen, som hun kjenner godt fra andre sammenhenger. Det viste seg at i motsetning til bekreftelsen jeg fikk, sto jeg fremdeles som medlem i deres interne arkiver.

Jeg minner bare om det åttende bud: Du skal ikke lyve.
Flott infotråd, Stormen.
Sendte de en Mail nå så får vi se hva de svarer.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Men noe må en vel tro på
Vis hele sitatet...
Eh ... nei?
Sitat av hotline Vis innlegg
Er ikke dette en sak for media hvis det har skjedd med så mange?
Vis hele sitatet...
At svært mange ble feilaktig registret i statskirken selv om de var meldt ut, eller aldri skulle vært meldt inn har hatt flere runder i media. Det er ingen ukjent problematikk.

Her er en sak fra 8 år siden. Den var første treff på google, og det har vært flere runder enn den gangen..

http://www.nettavisen.no/666631.html

fra 2013:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t...ar/a/10114472/
Sist endret av Cikey; 20. september 2014 kl. 17:55.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
At svært mange ble feilaktig registret i statskirken selv om de var meldt ut, eller aldri skulle vært meldt inn har hatt flere runder i media. Det er ingen ukjent problematikk.

Her er en sak fra 8 år siden. Den var første treff på google, og det har vært flere runder enn den gangen..

http://www.nettavisen.no/666631.html

fra 2013:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t...ar/a/10114472/
Vis hele sitatet...
Ingen av de sakene hadde fokus på det viktigste; at dette er triksing med medlemstall med profitt for øye. Det faktum at de fortsatt ikke har klart å rydde opp, 8 år senere, er en god grunn til fornyet fokus på saken.

Det er ingen grunn til at dette skal være et problem i 2014; kirkeregisteret er bare en database som alle andre, og ingen blir "innmeldt ved uhell". Tvert i mot må det ligge en bevisst, forsettelig handling bak - i hvert fall når det skjer så systematisk som i denne saken.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Ingen av de sakene hadde fokus på det viktigste; at dette er triksing med medlemstall med profitt for øye. Det faktum at de fortsatt ikke har klart å rydde opp, 8 år senere, er en god grunn til fornyet fokus på saken.

Det er ingen grunn til at dette skal være et problem i 2014; kirkeregisteret er bare en database som alle andre, og ingen blir "innmeldt ved uhell". Tvert i mot må det ligge en bevisst, forsettelig handling bak - i hvert fall når det skjer så systematisk som i denne saken.
Vis hele sitatet...
Om det er bevist triksing med tall eller bare inkompetanse og dårlige systemer er jeg ikke så sikker på.

Uansett var ikke poenget mitt at saken ikke fortjente fokus, men at den jevnlig er oppe i media (som svar på hotline sitt innlegg).

HEF holder vel greit i saken så om du ønsker å øke medias fokus på det vil gjerne de bli med på lasset.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Meldte meg ut av kirken for 4-5 år siden. Sendte en mail for å kontrollere.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sendt mail også, de får nok en hektisk dag på Mandagen
Dere må melde dere inn i et annet trosamfunn for at utmeldingen av den norske kirke skal tre i kraft.

http://www.human.no/
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Dere må melde dere inn i et annet trosamfunn for at utmeldingen av den norske kirke skal tre i kraft.

http://www.human.no/
Vis hele sitatet...
Kilde på dette?
Er alle automatisk medlem fra fødsel?
Burde jeg sende en mail?
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Sitat av KaiN Vis innlegg
Er alle automatisk medlem fra fødsel?
Burde jeg sende en mail?
Vis hele sitatet...
Nei, alle er ikke automatisk medlem, men hvis du er døpt eller en av dine foreldre er medlem kan du være medlem

OBS! Vær oppmerksom på at barn kan bli tilhørige til Den norske kirke uten at det døpes, hvis en av/begge foreldrene er medlem av kirken. Barna kan også risikere å fortsatt stå som tilhørige selv om forelderene melder seg ut av kirken.
Vis hele sitatet...
Utmelding av Den norske kirke
Sist endret av Bea; 20. september 2014 kl. 19:57.
Sitat av Bea Vis innlegg
Kilde på dette?
Vis hele sitatet...
Jeg burde kanskje presisert litt: Kirken får fortsatt penger for deg, inntill du er meldt inn i et annet tro-samfunn.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Jeg burde kanskje presisert litt: Kirken får fortsatt penger for deg, inntill du er meldt inn i et annet tro-samfunn.
Vis hele sitatet...
Kilde for dette? Såvidt jeg har forstått får kirken mindre, desto færre medlemmer de har; uavhengig om man er medlem av et annet trossamfunn eller ikke.

Dette støtter også Human-Etisk Forbund:
http://www.human.no/Om-oss/Medlemska...totte/?index=2

Sitat:

- Hvem får min økonomiske støtte hvis jeg melder meg ut av Den norske kirke, men ikke inn i et annet tros- eller livssynssamfunn?
Den norske kirke (Dnk) mottar et budsjettert beløp, og ikke støtte per medlem. Det vil si at dersom du melder deg ut av Dnk, og inn i et annet tros- eller livssynssamfunn, vil Dnk motta det samme beløpet, men det tros- eller livssynssamfunnet du melder deg inn i kan kreve det samme beløpet per medlem som det blir dersom man deler det budsjetterte beløpet kirken mottar, på antall medlemmer de oppgir å ha.

- Går det an at ingen tros- eller livssynssamfunn mottar min økonomiske støtte?
Ja, dersom man melder seg ut og ikke er registrert som medlem i noe tros- eller livssynssamfunn, er det ingen tros- eller livssynssamfunn som mottar tilskudd fra stat og kommune for deg.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Stormen; 20. september 2014 kl. 20:22.
Uff, da har jeg blitt gitt feil informasjon, takk Stormen =)
Jeg har to venner som har opplevd det samme, altså å melde seg ut for så å finne ut flere år etter at de på magisk vis er blitt medlem igjen. Skal få dem til å sjekke opp saken enda en gang da dette er en del år siden.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Hvis du har opplevd det samme som meg, eller har en kamerat som ønsker å stå frem, så send meg navn og nummer på PM. Hvis jeg får mange nok som har opplevd det samme som meg, så pitcher jeg alt over til Dagens Næringsliv eller Aftenposten, sånn at de kan gjøre en sak ut av dette.

Jeg har også vært i kontakt med Trine Skei Grande i Venstre, som skal ta opp dette på Stortinget.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg er i en litt gøy en.

Kirken påstår at jeg er utmeldt. Staten påstår at hver gang de får tilsendt medlemslister fra kirken så står jeg på den. Jeg er derfor i kirkens øyne utmeldt, men i statens øyne innmeldt. Jeg ble til slutt så oppgitt av hele situasjonen at jeg bare lot den ligge.

Jeg får bare satse på at de nye overherrene bruker kirkens lister før de begynner etnisk renskning, når den tid en gang kommer.
Sist endret av nso; 20. september 2014 kl. 22:09.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av nso Vis innlegg
Kirken påstår at jeg er utmeldt. Staten påstår at hver gang de får tilsendt medlemslister fra kirken så står jeg på den. Jeg er derfor i kirkens øyne utmeldt, men i statens øyne innmeldt.
Vis hele sitatet...
Hvordan får du høre fra Staten at du er innmeldt? Jeg har forsøkt å finne ut hvordan jeg kan sjekke min egen innmeldingsstatus, men har hittil ikke klart å finne noe?!

Det er for øvrig verdt å merke seg at kirken hvert år mottar 4 milliarder kroner fra staten, så det er store verdier det er snakk om her...

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...v-7086988.html

I 2012 hadde for øvrig den norske kirken cirka 3,8 millioner medlemmer, ref. dette:
http://www.gammel.kirken.no/?event=dolink&famID=64464

Dette betyr at verdt medlem i kirken er verdt cirka 1052 kr per år, dersom man inkluderer både stat- og kommunetilskudd (og det må man jo).

Mer medlemsinfo her:
http://www.ssb.no/kultur-og-fritid/s...aar/2014-05-06

Sitat av Stormen Vis innlegg
Hvordan får du høre fra Staten at du er innmeldt? Jeg har forsøkt å finne ut hvordan jeg kan sjekke min egen innmeldingsstatus, men har hittil ikke klart å finne noe?!

Det er for øvrig verdt å merke seg at kirken hvert år mottar 4 milliarder kroner fra staten, så det er store verdier det er snakk om her...

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...v-7086988.html

I 2012 hadde for øvrig den norske kirken cirka 3,8 millioner medlemmer, ref. dette:
http://www.gammel.kirken.no/?event=dolink&famID=64464

Dette betyr at verdt medlem i kirken er verdt cirka 1052 kr per år, dersom man inkluderer både stat- og kommunetilskudd (og det må man jo).

Mer medlemsinfo her:
http://www.ssb.no/kultur-og-fritid/s...aar/2014-05-06
Vis hele sitatet...
Hele denne artikkelen om medlemsjukset i 1998 begrunnet med "besparelser" er også veldig interessant:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t...irke/a/198271/

Mest for min egen del på et senere tidspunkt - diskusjon rundt hvorfor feilen oppstår overhodet:
http://fritanke.no/index.php?page=vi...t&NyhetID=7165
Sist endret av Stormen; 21. september 2014 kl. 01:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Interessant lesing:
http://kirken.no/globalassets/kirken...g/kr_60_05.doc

Jeg meldte meg ut første gang for en ti-tolv år siden, men forrige gang det var no' kirkevalggreier (2010?), så fikk jeg likevel brev fra kirken med stemmeinstruksjoner. Der lå det også et ferdigfrankert brev med noen linjer à la: "Vi har hatt litt rot i registeret vårt, så hvis du er tidligere utmeldt og ønsker å forbli det, eller har lyst til å melde deg ut nå, så send inn denne slippen." Jeg husker ikke ordrett hva brevet sa, men det var noe i den retningen. Uansett, det gjorde jeg og tenkte ikke videre over saken. Skal sende mail og høre hva status er nå.
Sist endret av Jonta; 21. september 2014 kl. 09:42. Grunn: Lenkefiks, brukeretterspurt
Jeg mistenker at mine påstander var riktige helt frem til vi skilte kirke og stat. Det kan være derfor at dere dere automatisk blitt innmeldt igjen i kirken fordi dere ikke har meldt dere inn i ett nytt tro-samfunn. Nå som vi er kvitt statskirken så ser det ut til at man ikke automatisk blir innmeldt i kirken igjen.
Jeg meldte meg ut da jeg var 16, men opplevde også å ha blitt meldt inn igjen. Oppdaget det da jeg hadde fått barn og de plutselig ble innkalt til noe slags barnearrangement i kirken.
Absolutt en sak media burde tatt opp, dette er jo hårreisende.. selv om jeg ikke har hår.
Jeg mener da at media har skrevet om dette flere ganger. Men det er kanskje noen år siden nå.

Sannsynligvis har Stormen og andre vært medlem siden 1999 uten å vite det. Da gikk de over til elektronisk medlemsregister og for å gjøre det enklest mulig meldte de like godt inn hele folkeregisteret - dvs. alle som ikke var medlem av andre trossamfunn.

Det står litt om det her (gidder ikke lete opp andre kilder): http://www.venstre.no/sortrondelag/artikkel/53381/

Her er en annen artikkel om automatisk innmelding. http://www.dinepenger.no/regler/slik...irken/20385668
Sist endret av Susa; 21. september 2014 kl. 18:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Susanna Vis innlegg
Da gikk de over til elektronisk medlemsregister og for å gjøre det enklest mulig meldte de like godt inn hele folkeregisteret - dvs. alle som ikke var medlem av andre trossamfunn.
Vis hele sitatet...
Det må være noe annet som menes med «Da det elektroniske medlemsregisteret ble etablert i 1999, ble det av praktiske hensyn tatt utgangspunkt i folkeregisteret.»

Jeg har antagelig aldri vært medlem i DNK (de sa «nei, du er ikke» i 2009, jeg er udøpt og foreldrene mine er ikke medlemmer), og er afaik heller ikke del av et annet trossamfunn.
Jeg vet ihvertfall om mange som ble meldt inn da, så noe rart skjedde. Og jeg tror, uten at jeg har noen kilder på at, at det kan ha vært flere slike episoder der folk ble meldt inn igjen. Men kanskje dere som aldri har vært medlem slipper unna.

Jeg har flere venner som har meldt seg inn i andre trossamfunn fordi de vil være sikre på å ikke bli snikinnmeldt en gang til.
Er ikke døpt så skal i teorien ikke være medlem heller, men sendte mail for sikkerhetsskyld.
Jeg har jobbet en del frivillig i min lokale kirke, der jeg ved flere anledninger har snakket med de ansatte der om hvilke IT-systemer de benytter. "Triksingen" med medlemstall bunner kort sagt ut i at de har EKSTREMT dårlig kvalitetssikring av data-settene sine. Når mange at dere mener at dere har "meldt dere ut", er det godt mulig at dere har blitt slettet fra registeret ett sted. Men så har de kjørt en oppgradering eller sykronisering - og vips, der ble utmeldingen borte i en eller annen form for sykroniserings-feil.

Kirken bruker forøvrig et system som heter "Kardinal" til administrasjon av medlemmer. Les mer om systemet her: http://www.kirkedata.no/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Toak Vis innlegg
"Triksingen" med medlemstall bunner kort sagt ut i at de har EKSTREMT dårlig kvalitetssikring av data-settene sine.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som anklager dei tilsette i den enkelte kyrkjekrinsen for triksing. Problemet er på eit meir overordna nivå - ein organisasjon som ikkje har vist spesielt stor vilje til å ordne problemet ('det er for dyrt å spør alle'), og at dei ikkje ser ut til å ta problemet spesielt alvorleg - samtidig som andre organisasjoner risikerer straff for å ha feil i medlemsregistera sine.
Hvorfor koster det penger å være med i Human-Etisk Forbund? Og hvis jeg melder meg inn, blir jeg da automatisk meldt ut av kirken?

Edit: Og kan jeg bare sende en mail til "Kirketorget@oslo.kirken.no", og be dem om å melde meg ut? Hva slags informasjon krever de i så fall?
Sist endret av onClipEvent; 21. september 2014 kl. 20:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Hvorfor koster det penger å være med i Human-Etisk Forbund? Og hvis jeg melder meg inn, blir jeg da automatisk meldt ut av kirken?
Vis hele sitatet...
http://www.human.no/Om-oss/Medlemska...edlem/?index=2
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Stormen Vis innlegg
Hvordan får du høre fra Staten at du er innmeldt? Jeg har forsøkt å finne ut hvordan jeg kan sjekke min egen innmeldingsstatus, men har hittil ikke klart å finne noe?!
Vis hele sitatet...
Det er en stund siden nå, men jeg mener å huske at jeg ringte brreg og ba dem om status på mine innmeldinger i trossamfunn, og fikk så tilsendt et brev med hva de hadde registrert. De får såvidt jeg husker oppdaterte lister fra kirken på vårparten.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Dere må melde dere inn i et annet trosamfunn for at utmeldingen av den norske kirke skal tre i kraft.

http://www.human.no/
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt riktig. Du kan melde deg ut og ha god samvittighet, men om du står uten kirkesamfunn er du fremdeles en del av default-gruppen som kirkeskatten regnes ut fra. Dvs at kirken får penger for alle som er uten kirkesamfunn. Om du melder deg inn i f.eks. Humanetisk Forbund, får de pengene i stedet.

Det er for øvrig ingen hindring for å bli innmeldt igjen. For noen år siden meldte de inn flere tusen innvandrere, som var født i utlandet og aldri hadde stått som medlemmer i utgangspunktet. (Spesielt mange hinduer, mener jeg å huske.) Det betyr at ikke bare fikk kirken mer penger, men hindu-foreningen fikk mindre.

Grunnen til at dette skjer igjen og igjen er at kirken med jevne mellomrom "oppdaterer" medlemsregisteret sitt med utgangspunkt i folkeregisteret. Dermed kunne de sveipe inn igjen alle som var utmeldt de siste årene, samt en del ekstra. Jeg er overbevist om at det var gjort med fullt overlegg. Selv tror de jo at de redder folk fra evig fortapelse. Så de synes vel det er greit, liksom.

Men nå som kirke og stat endelig er lovlig skilt, så håper og tror jeg at dette smutthullet er tettet.
Sist endret av Ramaskrik; 22. september 2014 kl. 01:30.
Så noen spurte over her: Dere må oppgi fødselsnr og personnr.

Dette er uhørt!!! Fy faen. Fikk svar nå. Jeg er aldri døpt eller konfirmert, men jeg står fremdeles som medlem i Statskirken. Har alltid tenkt at siden jeg aldri er døpt er ikke dette noe problem, det står jo også på nettsidene deres. Når det gjelder så utrolig mange, kan man virkelig tillate dette? Dette vil i praksis si at medlemstallene til Statskirken ikke er verdt en dritt og aldri bør stoles på i noen som helst sammenheng. Håper det kan bli orden i registrene, og støtter Stormen i å prøve å få til noe. Jeg kan i første omgang se for meg at det bør komme avisartikler der man blir oppfordret til å sende mail, og at kirken blir pålagt å kunne svare på disse. Men den eneste løsningen som fungerer, er å tvinge kirken til å foreta en ordentlig opprydning, for eksempel pålegge dem å spørre alle og oppgradere IT-løsningen.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
[...]Det med gravplass kan være en grunn til å være medlem i statskirken?
Vis hele sitatet...
Gravplass får du uansett hvilken religion du tilhører, også om du står helt utenfor religiøse grupperinger. Så det er i grunn ikke et argument i seg selv. Når det gjelder krig så tror jeg menneskets natur er slik at krig og elendighet ville vi hatt, også uten religion men begrunnelsene ville selvsagt ofte vært annerledes.
Jeg ble meldt ut for ca 10 år siden, sendte en mail og fikk svar:
Sitat av Svein
Hei
Du står som ikke-medlem


Med vennlig hilsen

Svein **** ********
Medarbeider – Kirketorget
Tlf: 23 62 90 09/ 23 62 89 43 (dir)
Vis hele sitatet...
Så jeg er vel en av de heldige som ikke har blitt meldt inn igjen
Sist endret av redkite; 22. september 2014 kl. 12:12.
Da har jeg fått svar på mailen min vedrørende medlemskap
Jeg er ikke døpt og sto ikke til kristelig konfirmasjon, men sto likevel som medlem.

Videre henviser han meg til mitt lokale kirkelige råd, kan jo legge ut en link til informasjon her vedrørende utmelding, som noen andre har nevnt før her inne, MÅ skje skriftlig.

Kilde:

http://skien.kirken.no/artikkel/article/81640
Meldte meg ut i 2007 og står fortsatt som Ikke-Medlem.
Jeg konfirmerte meg borgelig for rundt 8-9 år siden, og trodde ihvertfall jeg meldte meg inn i Humanetisk forbund da, men har aldri fått noen faktura eller lignende fra de. Betyr dette at jeg trolig ikke er innmeldt i humanetisk forbund? Og at jeg dermed trolig fortsatt er inne i statskirka?
Sender mail for bekreftelse, men dette burde være unødvendig.

Kollektiv svindel og religion, hånd i hånd!
Dersom du ikke har betalt medlemskontigent på 9 år er det ingen grunn til å tro at du er medlem i HEF.

http://www.human.no/Om-oss/Medlemska...edlem/?index=2

Det trenger likevel ikke bety at du står som medlem i kirken, men det burde være pinlig tydelig av trådens øvrige innlegg hvordan du skal gå frem for å få klarhet i dette.