Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  258 31853
Sitat av etse Vis innlegg
Det er mange grunner til at folk tigger:
1: De blir tvunget til å tigge av andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Da har tydelig noen laget en foretingside om slavedrift. Burde en ikke da gjort noe med markedet? Tørket det ut slik at det ikke blir lønnsomt med driften? Forbud?

Sitat av etse Vis innlegg
2: De har ikke muligheter til å tjene penger via arbeid og alternativet er å stjele
Vis hele sitatet...
Sikkert mange bønder som trenger hjelp til mange småoppgaver en ikke trenger å kunne norsk , eller noen form for utdannelse en litt stå på vilje.
Men klart bonden konkurrerer jo prismessig på hvor mye tiggeren får i inntekt på tiggigen. Kan være en ikke har råd å ha de i arbeid?

Sitat av etse Vis innlegg
3: Det er den letteste måten for dem å tjene en grei som penger på.
Vis hele sitatet...
Da burde en vertfall lært dem å arbeide med å laget ordinger slik at de enkelt kom ut i til småjobber.

Jeg har som sakt ingen problemer med å hjelpe folk, men er det noe som irriterer meg så er det latskap. Hvis dette er et statlig greie som stopper at folk kommer i arbeid så vil jeg gjerne vite om dette, så jeg kan skrive et par brever.
Sist endret av leafwiz; 13. juni 2013 kl. 23:06.
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Jeg trenger litt hjelp til å forstå den situasjonen som bygger seg opp i Norge. Folk kommer fra Romania for å tigge? Uten oppholdstillatelse (det er da ikke lov)? Hvorfor kommer de til Norge, og er det kun Norge?

Nå som det er sagt, syns dere det skulle være ulovlig med tigging i Norge? Hvorfor/hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Det er mange argument for og mot forbud, jeg mener et forbud bare vil gjøre det verre for romfolket, og vil derfor ikke støtte ett slikt forbud. Greit at det er "irriterende" å få tiggere opp i trynet hele tiden, men jeg er imot å bare hive dem ut på den måten. Jeg mener en må finne løsninger for det, utenat forbud er et alternativ.

Og nei, det er ikke bare Norge som får rom tiggere, Danmark og Sverige har også en del.

"Jeg skammer meg som en hund når jeg ser hvordan vi, politikerne og de fleste mediene behandler romfolkene. Det er farlig, for det ligner på de tonene vi hørte i 1920- og 30-årene som forspill til jødeforfølgelsen."
-[COLOR="Red"] Per Fugelli[/COLOR]
For alle som leser min lille del, dette er kun et kort inlegg om mening i denne saken, svarer kanskje seinere.. ::€)

Jeg her helt sikker på at dette spørsmlet har ført til flere spørsmål og svar. Tigging, ja, men for alle,? Nei
Sist endret av $pliffeN; 13. juni 2013 kl. 23:25.
Hvordan hjelpe tiggerne.

1. Hjelp til selvhjelp. Gjøre det enkelt for dem å få arbeid. Selv om arbeidet er dårlig betalt får de erfaring både i å arbeide i Norske forhold, og med lære seg språket. Kan være de stifter vennskap med andre som er på arbeidsplassen. Stifter kontakter til videre bedre betalt arbeid. Det burde ikke være noen unnskyldinger for å ikke finne noe arbeid i Norge. Men kan jo være at en ikke har lov til å ansette folk for liten lønn. Igjen jeg vet at folk blir sure for å gi noen så lite lønn, men en får også mye annet i fra arbeidet også.

Kan være at ingen vil ansette de for mer. Er det da bedre at de tigger? Eller jobber for 20 kr timer hvis det var makslønnen noen var villige til å gi?

2. Hjelpe landet de kommer fra til å få bedre forhold slik at de kan skape eget arbeidet der de kommer fra. Kan man egentlig gjøre dette utenom å leve som forbilder? Altså de som for ting til må bare forsette å få ting til, så kan de som ikke har fått ting til når de føler for det, komme over å se på og lære av de som har fått ting til.

3. Kan man gjøre noe mer uten om å gi dem penger?
Problemet med tigging er at det er et komplekst og vanskelgi problem. Og tigging har alltid eksitert - bare i forskjellige grader på forskjellige steder. Problemet er ikke lett å løse - og forbud løser ingenting. Det finnes mange selvfølgeligheter som vil hjelpe dem - problemet er bare at de er vanskelige eller nesten umulige å gjennomføre. Vi driver også allerede med mange av de tingene som blir nevnt

Hjelp til selvhjelp er det allerede stor fokus på. Man driver med bygging av skoler og utdanning av lærere, samt utdanner helsepersonell og håper at dette skal hjelpe. Dette er en langsiktig prosess og vil nok ikke gi stor effekt før om et par generasjoner. I mellomtiden her vil fortsatt nød i disse landene eksistere.

Dette leder til at man hjelper folk i landet de er i. Hjelpe folk der dem er. Dette er noe man ønsker - men er ikke så lett. Styret der de bor kan være korrupt - og det kan være krig eller andre elendigheter. Dette er også noe som tar tid - i mellomtiden vil vi ha tiggere.

Man får ikke løst problemene fort, tiggere vil eksiterere og alle er enige om at man må selvfølgelig hjelpe tiggerene ved å bedre situasjonen i landet de kommer fra. Eneste er bare at det er veldig vanskelig og man møter mye motgang om man prøver å hjelpe.

Kan være at ingen vil ansette de for mer. Er det da bedre at de tigger? Eller jobber for 20 kr timer hvis det var makslønnen noen var villige til å gi?
Vis hele sitatet...
Hvilken jobb skal de gjøre, og hvem skal ansette dem til å gjøre dem? Og hvor mange av dem klarer du å ansette for å gjøre denne jobben? Trolig klarer du ikke finne jobb til alle tiggerene.

Da har tydelig noen laget en foretingside om slavedrift. Burde en ikke da gjort noe med markedet? Tørket det ut slik at det ikke blir lønnsomt med driften? Forbud?
Vis hele sitatet...
Det heter menneskehandel, det er allerede ulovlig - og skjer fortsatt i stor skala.

Sikkert mange bønder som trenger hjelp til mange småoppgaver en ikke trenger å kunne norsk , eller noen form for utdannelse en litt stå på vilje.
Men klart bonden konkurrerer jo prismessig på hvor mye tiggeren får i inntekt på tiggigen. Kan være en ikke har råd å ha de i arbeid?
Vis hele sitatet...
Og det finnes mange som har lyst på jobbene disse bøndene de gir. I tillegg tror ikke alle bønder er villige til å ansette sigøynere som hverken kan engelsk eller norsk. Vanskelig å forklare hvordan de skal gjøre arbeidsoppgavene sine. Jeg tror og det vil bli en del kulturelle konflikter.

Det er ikke bare å si "det finnes sikkert mange som trenger hjelp" - for det er vanskelig. Selv om folk trenger arbeidskraft er det ikke sikkert de ansetter akkurat denne gruppen mennesker. Ikke en gang sikkert de klarer å gjøre jobben. I så fall må man få til en prosess hvor man hjelper de i gang og har en form for integrering. Og vi ser jo hvor flinke vi er på integrering i dag.

Da burde en vertfall lært dem å arbeide med å laget ordinger slik at de enkelt kom ut i til småjobber.

Jeg har som sakt ingen problemer med å hjelpe folk, men er det noe som irriterer meg så er det latskap. Hvis dette er et statlig greie som stopper at folk kommer i arbeid så vil jeg gjerne vite om dette, så jeg kan skrive et par brever.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Hadde vi bare klart det. Det er ikke enkelt og de er veldig mange som trenger hjelp. Å kalle det latskap er heller ikke helt sant. For å være ærlig vil jeg si at jeg mye heller vil gjøre alle jobbene jeg har gjort noen sinne i mitt liv enn å måtte sitte på gata over 12 timer hver dag med en kaffe-kopp forran meg og ikke gjøre noe som helst. Gjerne fryse i regnværet.

Å tigge er ikke akkurat noe jeg vil si er latskap. De må faktisk jobbe hardt for de pengene de får. Det er en mye kjipere jobb enn masse annet de kunne gjort for mye større som penger. En vanlig industrijobb hvor du bare putter ting i esker 8 timer om dagen for 140 kroner timen vil jo være en bedre jobb som gir betydelig mer penger. Så jeg tror mange tiggere mye heller ville gjort noe slikt om det hadde vært en mulighet for dem.
▼ ... flere år senere ... ▼
Det begynner nå å komme en del rumenere tilbake, enten som tiggere eller så selger de blader. Er reglene slik at disse må i karantene ved innreise nå? Tror dere de sniker seg/blir smuglet inn eller er de fastboende i Norge?
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Det begynner nå å komme en del rumenere tilbake, enten som tiggere eller så selger de blader. Er reglene slik at disse må i karantene ved innreise nå? Tror dere de sniker seg/blir smuglet inn eller er de fastboende i Norge?
Vis hele sitatet...
De må i karantene ja. Om den blir overholdt er et annet spørsmål. Det er endel sigøynere som har sneket seg inn ved å fremvise falske arbeidskontrakter i Norge. Noen av de ender opp med å selge =Oslo. Eller er det egentlig det de driver med? Så vidt jeg har sett fra tidligere så har det vært krav til blant annet litt norsk kunnskaper for å selge =Oslo, men virker som hvem som helst kan selge dette nå. Utover dette så går det i vinningskriminalitet, organisert tigging, pille-salg og prostitusjon. Når det gjelder rumenere, og ikke sigøynere så er det endel som jobber og bor i Norge.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Det begynner nå å komme en del rumenere tilbake, enten som tiggere eller så selger de blader. Er reglene slik at disse må i karantene ved innreise nå? Tror dere de sniker seg/blir smuglet inn eller er de fastboende i Norge?
Vis hele sitatet...
Ingen statsborgere fra EU/EØS-landene trenger visum for å besøke Norge.

Angående utreise:
'Utenriksdepartementet (UD) fraråder alle utenlandsreiser som ikke er strengt nødvendig.
Dette globale reiserådet fra UD gjelder fram til 15. april 2021.

Angående innreise:
Følgende får ikke lenger reise til Norge:

- Turister
- Familiemedlemmer som ikke er listet i punktet om unntak under: nære familiemedlemmer
- Kjæreste eller forlovede
- Borgere fra EU/EØS (inkludert nordiske borgere) som skal arbeide eller studere i Norge,
og som ikke faller inn under noen av unntakene under
- Forretningsreisende
- Utlending som har fått Schengen-visum, men som ikke faller inn under noen av unntakene under
personer som har fritidseiendom i Norge, men ikke er bosatt her.

Sitat av Thuggie Vis innlegg
Noen av de ender opp med å selge =Oslo. Eller er det egentlig det de driver med? Så vidt jeg har sett fra tidligere så har det vært krav til blant annet litt norsk kunnskaper for å selge =Oslo, men virker som hvem som helst kan selge dette nå.
Vis hele sitatet...
De selger bladet "Folk er folk"
Sist endret av vindaloo; 20. mars 2021 kl. 16:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg

De selger bladet "Folk er folk"
Vis hele sitatet...
Det er blitt stadig vanligere i det siste at de har gått over til å selge =Oslo.

Sitat av Thuggie Vis innlegg
Det er blitt stadig vanligere i det siste at de har gått over til å selge =Oslo.
Vis hele sitatet...
Så nå at folk er folk ikke produseres akkurat nå på grunn av strenge smittevernstiltak. Virker da som =Oslo har lempet på sine regler for å la de selge deres magasin.
Sist endret av Thuggie; 21. mars 2021 kl. 09:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.