Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 744
vil noe ant enn psuen bli ødelagt av og fjerne psu viften ?
vil psuen starte i det heletatt?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Om du bare tar av viften vil PSUen overhete og sannsynligvis bli automatisk skrudd av gjennom sikkerhetsfunksjoner i hovedkortet som følge av at den ikke klarer å levere korrekt/stabil spenning. PSUen selv vil sannsynligvis bli skadet, og må erstattes.

Jeg antar at du har en plan for kjøling utover å bare røske ut viften. Så lenge du holder komponentene i PSUen kjølige, vil jeg anta at du klarer deg. Jeg er selv i markedet for stillegående PCer, og har sett på alternativer hvor man bruker store vifter i selve tårnet til å sende luft inn i PSU via rør, siden man bruker en større vifte kan den gå på lavere turtall og dermed lage mindre støy. Alternativt:

Det finnes flere vifteløse PSUer der ute som benytter den ordinære kjølingen til kabinettet og store kjøleribber.

Hva er planen din?
Et potensielt problem med store saktegående vifter er at de ikke klarer å opprettholde en vesentlig trykkforskjell - og dermed også gjennomstrømning av luft der det normalt ville ha vært en mindre hurtigroterende vifte som besørget for gjennomstrømninga og nedkjølinga.
Hvorfor vil du fjerne vifte? Skal du vannkjøle PSUen din?